نوشته شده توسط : noor

سنگ های مشابه و بهسازیاین سنگ در بازار مشابهات زیادی دارد.خواص سنگ لاجورد سرپانتین، عقیق سبز، اسمیت زونیت، جادئیت، آونتورین، پرنیت، پلاسما، جاسپر سبز تیره، سنگ خون و …هر یک میتوانند مشابه سنگ کریزوپرایز باشند. این سنگ به یشم استرالیایی نیز در بازار معروف اما کاملا با سنگ یشم متفاوت بوده و نوعی اصطلاح بازار است. در بازار جواهرات از جمله ایران نوع های متفاوتی از کالسدونی یا عقیق های رنگ شده به جای سنگ کریزوپراز اصل فروخته میشوند. گاهی با اسم هایی چون “chalcedony chrysoprase” و یا “Lemon Chrysoprase”فروخته میشوند که این اسامی اشتباه هستند. کریزوپراز لیمویی یا سیترُن کریزوپرایز نیز نام اشتباهی است که به سنگ منیزیت (Magnesite) داده و بین تراشکاران رواج دارد. نام اصلی آن برای نوع سبزش منیزیت لیمویی است و از ترکیبات کربنات منیزیوم و در همان شرایط محیطی کریزوپرایز دیده میشود ولی جنسی متفاوت و اوپاک است.

 

 

سنگ هایی مشابه اما چه طور میتوان این دو سنگ را از هم شناسایی کرد. تفاوت کروم کلسدونی و کریزوپراز در عنصر واسطه رنگزای آنهاست کروم کلسدونی با خود مقادیر جزئی از عنصر اکسید کرومیوم به همراه دارد در حالی که کریزوپراز رنگ خود را از عنصر نیکل میگیرد. کروم کلسدونی که به اسم mtorolite شناخته شده و اکثرا در زیمبابوه تولید میشود. در بولیوی نیز این نمونه تحت عنوان ” “chiquitanita برداشت میشوند. این نمونه ها غالبا رنگی تیره تر و حالت ظاهری تقریبا اوپاک نسبت به کریزوپراز دارند. تشخیص آنها از کریزوپرایز با وسیله چلسی فیلتر امکان پذیر است. در این آزمایش زیر چلسی فیلتر کریسوپراز به رنگ سبز و کروم کلسدونی طبیعی به رنگ سرخ دیده میشود به دلیل تضاد رنگی بسیار زیبای سنگ بستر قهوه ای رنگ و کریستال سبز رنگ کریزوپراز گاها این دو قسمت با هم تراش میخورند و زیبایی کار دو چندان خواهد شد.

باورهای تاریخی و باستانی درباره خواص سنگ کریزوپراز

گفته میشود کریزوپراز سنگ مورد علاقه الکساندر کبیر بود. یونانیان باستان تصور داشتند که این سنگ دارای قدرته های جادویی و درمانی است و به صاحبان خود زندگی ای پر از سلامتی به آنها اهدا می نماید. حتی مردم رمانیایی در گذشته باور داشتند که کریزوپراز به دارنده خود اجازه میدهد زبان مارمولک ها را بفهمد! که البته این یک خرافه بیش نیست. در ژاپن قدیم این سنگ سمبل پاداش (ثواب) نام داشت. فردریک کبیر کریزوپرایز را از هر سنگ دیگر بیشتر ترجیح می داد و حدود هشت انفیه دان ساخته شده از این سنگ داشت. وی انگشتر سنگ کریزوپراز در دست داشت که هیچوقت آن را درنیاورد. همچنین بر اساس گزارشات همیشه عصایی همراه خود برای پیاده روی داشت که کله گی برآمده آن از جنس کریزوپرایز بود. همچنین وی در کاخ شهر پسدام آلمان اشیا تزئین شده و یک میز با ابعاد 60*90 سانتیمتر و عرض 5 سانتیمتر از جنس سنگ کریزوپراز داشت.در روم و مصر نیز از این سنگ جهت اشیا دکوری نیز استفاده میشد. کلوپاترا از این سنگ جهت کمک کردن به جوان ماندن خود استفاده می نمود. در انجیل عهد جدید بخش وحی (قسمت 21:20) آمده است که این سنگ (chrysoprasus) پایه و شالوده دیوار اورشلیم است. به همین دلیل خاخام های یهودی از آن در سینه بند ملیله دوزی شده خود از در کنار سنگهای دیگر استفاده میکردند.

https://chaav.ir/about-us

خواص سنگ کریزوپراز در چاکرا درمانی

این سنگ چاکرای قلب (چهارم) و چاکرای ناف (سوم) را تحت تاثیر قرار میدهد. همچنین این یک سنگ دوست داشتنی، متعلق به پرتو رنگ سبز و همچنین سنگی متعلق به قلب است و ما را با قلمرو طبیعت پیوند میدهد. این سنگ به قلب احساس استقامت بخشیده و از نظر جسمانی موجب سلامت عمومی، بازسازی، جوانی و سرزندگی می گردد. از خواص سنگ کریزوپراز از نظر احساسی می توان به ترغیب عشق ورزیدن و اعتماد کردن، رهایی از هیجانات مبتنی بر ترس، یاری دادن در ارتباط با بسامدهای مثبت طبیعت و محیط پیرامون اشاره نمود. همچنین کریزوپراز چاکرای ناف یعنی جایگاه اراده را فعال میکند که این ابزاری عالی برای کسانی است که راه خود را برای درمان اعتیاد برگزیده اند.

 




:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: