نوشته شده توسط : noor

تغییر به معنای دگرگون کردن است.گرفتن کارت بازرگانی فوری  اشخاص حقوقی ممکن است پس از پایان یافتن فرآیند ثبت ، نیاز به تغییر و تحولاتی داشته باشند. این تغییرات شامل :
تغییر نام ، الحاق به موضوع ، تغییر موضوع ، تغییر آدرس، نقل و انتقال سهام ، افزایش سرمایه ، کاهش سرمایه، ورود شریک ، خروج شریک ، تعیین سمت ها ، تغییر حق امضاء ، تعیین اعضای هیات مدیره و ... می باشد.
تغییرات شرکت تعاونی، می بایست به تایید وزارت تعاون برسد. درواقع، در تغییرات شرکت تعاونی، می بایست اداره ثبت و تعاون با هم هماهمگ بوده و تغییرات طبق ضوابط این دو مجموعه انجام شود.

  • مرجع اتخاذ تصمیم و نظارت در امور شرکت های تعاونی

مجمع عمومی بالاترین مرجع اتخاذ تصمیم و نظارت در امور شرکت های تعاونی است و به دو صورت تشکیل می شود :
1-  مجمع عمومی عادی ؛
2-  مجمع عمومی فوق العاده .
مجمع عمومی محل ابراز اراده جمعی اعضاست ، لیکن این ابراز اراده باید با مراعات قانون ، اساسنامه شرکت تعاونی و آیین نامه و دستورالعمل های مصوب وزارت تعاون توام باشد. چون در تصمیم گیری های جمعی معمولاَ دستیابی به اتفاق آرا مشکل است ، تصمیم گیری در جلسات مجمع عمومی ، به اکثریت آرا اتخاذ می شود. تصمیمات مجمع عمومی نه تنها برای اعضایی که در آن حضور نداشته اند ملاک و متبع است ، بلکه برای اعضایی که در جلسه اصالتاَ یا وکالتاَ حضور داشته ولی رای موافق نداده اند نیز معتبر و لازم الاتباع خواهد بود. در غیراین صورت اجرای تصمیمات مجمع و در نتیجه اداره شرکت تعاونی دچار مشکل و حتی غیرممکن خواهد شد.
ابراز اراده اعضا باید جمعی باشد و فقط در جلسات مجمع به منصه ظهور برسد، در خارج از آن ، اراده اعضا ، اعم از اینکه به صورت فردی یا جمعی ابراز گردد ، نمی تواند ملاک باشد. بنابراین عضو شرکت تعاونی فقط از طریق حضور در مجمع عمومی است که می تواند در اداره امور شرکت و تصمیم گیری های راجع به آن اعمال اراده کند.
چنان که گفتیم ، مجمع عمومی بالاترین مرجع اتخاذ تصمیم در شرکت تعاونی است ، ولی هیات مدیره نیز می تواند برای اداره امور شرکت تعاونی تصمیماتی اتخاذ کند. تفاوتی که بین آن ها وجود دارد این است که تصمیمات مجمع عمومی با حضور اعضا و رای خود آن ها گرفته می شود ، ولی هیئت مدیره منتخب مجمع عمومی است و به نمایندگی از شرکت تعاونی تصمیم گیری می کند.

  • وظایف و اختیارات مجمع عمومی

همان طور که مذکور افتاد، شرکت تعاونی دارای دو نوع مجمع عمومی است. مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده. مجمع عمومی فوق العاده برای رسیدگی و تصمیم گیری درباره تغییر مواد اساسنامه ، عزل یا قبول استعفای هیئت مدیره ، انحلال شرکت تعاونی یا ادغام آن با شرکت تعاونی بر عهده مجمع عمومی عادی است . به همین علت آن را در برابر مجمع عمومی فوق العاده ، مجمع عمومی عادی نامیده اند ؛ زیرا تصمیم گیری درباره کلیه امور عادی شرکت تعاونی را برعهده دارد.
وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی :
به موجب قانون، وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به شرح ذیل است :
1. انتخاب هیئت مدیره ، اعم از اعضای اصلی و علی البدل ؛
2. انتخاب بازرس یا بازرسان ، اعم از اصلی و علی البدل ؛
3. رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر گزارش های مالی هیئت مدیره پس از قرائت گزارش بازرس یا بازرسان ؛
4. تعیین خط مشی و برنامه شرکت تعاونی و تصویب بودجه جاری و سرمایه گذاری و اعتبارات و وام های درخواستی و سایر عملیات مالی به پیشنهاد هیئت مدیره ؛
5. اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه ، در حدود قوانین و مقررات ؛
6. اخذ تصمیم نسبت به ذخایر و پرداخت سود و مازاد درآمد و تقسیم آن طبق اساسنامه ؛
7. تصویب مقررات و دستورالعمل های داخلی شرکت تعاونی ؛
8. اتخاذ تصمیم در مورد عضویت شرکت تعاونی در شرکت ها و اتحادیه های تعاونی و اتاق های تعاون و میزان سهام یا حق عضویت سالامه که باید به آن ها پرداخت شود ؛
9. تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی های شرکت ؛
10. انجام سایر وظایفی که قوانین و مقررات بر عهده مجمع عمومی عادی قرار می دهد.
اینک به اختصار به توضیح برخی وظایف و اختیارات مذکور می پردازیم.
از آن جا که مقدار سرمایه شرکت تعاونی در اساسنامه قید می شود، افزایش یا کاهش آن، تغییر در اساسنامه به حساب می آید و تغییر اساسنامه به موجب قانون، در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است ؛ مع هذا قانون این امر را جزو اختیارات مجمع عمومی عادی قرار داده است. باید گفت که حکم قانون در واگذاری اختیار تغییر سرمایه شرکت تعاونی به مجمع عمومی عادی، مخصص حکمی است که قانون به موجب آن اختیار تغییر اساسنامه را به مجمع عمومی فوق العاده داده است. چنین مخصصی را " مخصص منفصل " می نامند.
درباره مواد مذکور در بند 4 وظایف و اختیارات مجمع مربوط به سرمایه گذاری و وام های درخواستی شرکت تعاونی، لازم است گفته شود که هیئت مدیره می تواند برای سرمایه گذاری یا به کارانداختن وجوه مازاد بر نیاز شرکت ، با تصویب مجمع عمومی عادی اقدام به خرید سهام اتحادیه تعاونی مربوط، تودیع به حساب سپرده بانکی و خرید سهام شرکت ها و کارخانجات صنعتی و تولیدی و بازرگانی کند ، هیئت مدیره همچنین می تواند برای انجام برنامه های مصوب و توسعه عملیات و رفع تنگناهای مالی مبادرت به استقراض یا تحصیل اعتبار از بانک ها و موسسات اعتباری، دریافت قرض الحسنه از اشخاص حقیقی و حقوقی کند. انجام هر یک از این امور باید قبلاَ با پیشنهاد هیات مدیره به تصویب مجمع عمومی عادی برسد.
وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده :
مجمع عمومی فوق العاده – همان طور که از اسم آن پیداست – به منظور رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره اموری برگزار می شود که می توان آن ها را نسبت به امور جاری شرکت تعاونی فوق العاده محسوب داشت.
مجمع عمومی فوق العاده به منظور رسیدگی به امور ذیل تشکیل می شود :
1. تغییر مواد اساسنامه شرکت تعاونی در حدود قانون بخش تعاونی و با تایید وزارت تعاون ؛
2. تصمیم گیری در مورد عزل هیئت مدیره ؛
3. تصمیم گیری در مورد قبول استعفای هیئت مدیره ؛
4. تصمیم گیری درباره ادغام شرکت تعاونی با شرکت تعاونی دیگر ؛
5. انحلال شرکت تعاونی ؛
6. رسیدگی و تصمیم گیری درباره گزارش بازرس یا هر یک از بازرسان درباره تخلفات هیئت مدیره و مدیر عامل.
موادی از اساسنامه شرکت تعاونی، مانند بی نام بودن سهام ، منظور کردن ذخایر قانونی و مقدار حداقل یا حداکثر آن ها ، حق رای اعضا و غیره که در خصوص آن ها تصریح قانونی وجود دارد و مقررات راجع به آن ها امری است ، اساساَ قابل تغییر نیستند لذا مجمع عمومی فوق العاده نمی تواند آن ها را تغییر دهد.

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/


وزارت تعاون نمونه ای از اساسنامه شرکت تعاونی را تهیه کرده است که در بدو تاسیس شرکت در اختیار هیئت موسس گذاشته می شود. مطالبی که جای آن ها در نمونه اساسنامه خالی گذاشته شده است و هیئت موسس آن ها را تکمیل کرده و به همراه سایر مطالب اساسنامه به تصویب " اولین مجمع عمومی عادی " رسانده است ، در مجمع عمومی فوق العاده قابل تغییرند. مجمع عمومی فوق العاده می تواند مطالب و مواردی را که مخالف قانون و آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوط نباشد و با اهداف و مقاصد شرکت تعاونی نیز مطابقت داشته باشد به اساسنامه اضافه کند.
در هر حال قانون بخش تعاونی تصریح می کند که تغییر مواد اساسنامه به وسیله مجمع عمومی فوق العاده در حدود قانون مذکور عملی است.



:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

دندان عقل چیست  و در چه سنی بیرون می آید؟

دندان عقل، که به طور علمی ‌به عنوان دندان‌های آسیاب سوم (Third Molars) نیز شناخته می‌شوند،کامپوزیت دندان در رشت  یکی از ۳۲ دندان نهایی در دهان انسان بالغ هستند. این دندان‌ها اغلب در سنین بزرگسالی (معمولاً بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی) شروع به رشد می‌کنند و به خاطر موقعیت و مشکلاتی که به وجود می‌آوردند بیشتر شناخته می‌شوند.

دندان‌های عقل به عنوان دندان‌های پایانی در هر قسمت از دهان واقع شده اند. بنابراین هر فرد معمولاً چهار دندان عقل دو عدد در بالا و دو عدد در پایین دارد. دندان‌های عقل زمانی برای خوردن غذاهای خام، در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته اند اما امروزه دیگر به آنها نیازی نداریم زیرا غذا‌ها پخته شده اند و ساختار فک انسان ها کوچکتر شده و جایی برای آنها در دهان وجود ندارد. 

عوارض درآمدن دندان عقل

وجود دندان‌ها عقل اغلب به مشکلات و عوارض مختلفی منجر می‌شوند. برخی از عوارض دندان عقل عبارتند از:

  • درد و تورم: یکی از عوارض رایج دندان عقل در زمان رشد آنها در لثه و بافت دهان درد و تورم است. 
  • عفونت: اگر دندان عقل به طور ناقص بیرون آید و بخشی از آن زیر لثه بماند، باعث عفونت‌های لثه یا دهان می‌شود.
  • عدم زیبایی و تراز بودن دندان‌ها: دندان عقل به دلیل کمترین فضا در دهان و یا جایگزینی نامناسب، با دندان‌های دیگر تراز نمی‌شوند و ممکن است به زیبایی دهان آسیب برساند.
  • تاثیر بر دندان‌های مجاور: فشار دندان‌های عقل بر دندان‌های مجاور می‌تواند باعث تغییر جایگاه دندان‌های دیگر شود.
  • کیست‌ها و توده‌های دهانی: در بعضی موارد، دندان عقل ممکن است باعث ایجاد کیست‌ها یا توده‌های دهانی شود که نیاز به درمان دارند.
  • فضای محدود: معمولاً دهان انسان از نظر اندازه برای ۳۲ دندان طراحی نشده و دندان‌های عقل ممکن است به دلیل فضای محدود در دهان به مشکل بخورند.
  • رشد ناقص: دندان‌های عقل ممکن است به صورت نهفته یا نیمه نهفته به سطح دهان بیایند یا به صورت افقی در زیر لثه باقی بمانند، که باعث درد، تورم و عفونت‌های دهانی می‌شوند.

با توجه به مشکلات متداول مرتبط با دندان‌های عقل، در برخی موارد، دندانپزشکان توصیه می‌کنند که این دندان‌ها را بکشید تا از مشکلات بیشتر جلوگیری شود. این عمل جراحی با توجه به شرایط فرد انجام می‌شود و با داروها و تکنیک‌های جراحی تسکین دهنده همراه است. 

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل چه سنی است؟

بهترین زمان برای جراحی و کشیدن دندان عقل در سنین زیر ۲۰ سالگی است. به خصوص زمانی که ریشه دندان عقل هنوز کاملاً تشکیل نشده باشد. در این سنین، دندان عقل به راحتی قابل کشیدن است و خطرات کشیدن آن کمتر است. با بالا رفتن سن، ریشه دندان عقل به تکامل خود ادامه می‌دهد و کاملا سفت می‌شود. در این شرایط کشیدن آن عوارض بیشتری خواهد داشت. 

با گذشت زمان ریشه دندان عقل به مکان‌های غیر مطلوب و غیر قابل انتظار منتقل می‌شود که باعث مشکلاتی مثل تراکم و بی نظمی‌دندان‌ها، عفونت‌ و درد خواهد شد. در این حالت‌ها باید اقدام به جراحی و کشیدن دندان عقل کنید. 

آیا کشیدن دندان عقل ضروری است؟

خیر هیچ ضرورتی ندارد که دندان عقل کشیده شود و این بستگی به موقعیت و وضعیت خاص هر فرد دارد. تصمیم در مورد کشیدن دندان عقل باید توسط دندانپزشک با توجه به اطلاعات کامل از وضعیت فرد و نیازهای او گرفته شود.

در برخی موارد، دندان‌های عقل بدون مشکلی بیرون می آیند و به طور طبیعی در دهان جای می‌گیرند. در این موارد، نیاز به کشیدن آنها نیست و می‌توانند به عنوان دندان‌های اضافی برای خوردن و جلوگیری از جابجایی دندان‌های مجاور کمک کننده باشند.

اما در موارد دیگر، دندان‌های عقل به دلیل مشکلاتی مانند فضای کم در دهان، رشد ناقص، تورم، درد، فشار بر دندان‌های مجاور یا عفونت‌ها، نیاز به خارج شدن دارند. در این موارد، دندانپزشک در مقابل مشکلاتی که دندان عقل ایجاد کرده توصیه به جراحی و کشیدن دندان عقل می‌کند.

مهمترین نکته این است که تصمیم به کشیدن دندان عقل باید توسط دندانپزشک با توجه به وضعیت خاص هر فرد گرفته شود. بنابراین، اگر شما سوالات یا مشکلات مرتبط با دندان عقل دارید، بهترین کار این است که با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بهترین تصمیم برای وضعیت شما گرفته شود. 

مراحل کشیدن دندان عقل

زمانی که دندانپزشک تصمیم به خارج کردن دندان عقل می‌گیرد، مراحل زیر را برای کشیدن دندان عقل در پیش می‌گیرد: 

مشاوره و ارزیابی: دندانپزشک ابتدا با بیمار مشاوره کرده و تاریخچه دندانی شما را بررسی می‌کند. سپس با تصاویر رادیوگرافی دقیق‌تر وضعیت دندان عقل را ارزیابی می‌کند.

برنامه‌ریزی جراحی: پس از ارزیابی، دندانپزشک زمان و روش جراحی را در نظر می‌گیرد و بیمار را آماده می‌کند. 

جراحی دندان عقل: در روز جراحی، پزشک با استفاده از بی حسی موضعی، دندان عقل را از جایش بیرون می‌کشد. اگر دندان به صورت کامل بیرون نیامده باشد و نیمه نهفته یا نهفته باشد دندانپزشک بخشی از لثه را باز کرده و سپس دندان عقل را خارج می‌کند.

مراقبت پس از جراحی: پس از اتمام جراحی دندان عقل، دکتر به شما دستوراتی می دهد که باید در منزل رعایت کنید. دارو‌های ضد درد و ضد التهابی که توسط دندانپزشک تجویز می‌شود باید سر ساعت مصرف شوند. همچنین، از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های گرم یا سرد در اولین روزهای پس از جراحی پرهیز کنید.

آشنایی با مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل

مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل بسیار مهم هستند تا درمان به خوبی پیش برود و از عوارض ناخواسته جلوگیری شود. در ادامه توصیه‌هایی برای مراقبت بعد از جراحی دندان عقل آورده شده است:

  1. رعایت زمان استراحت: بعد از عمل جراحی دندان عقل، نیاز به استراحت دارید. تا ۲۴ ساعت اولیه پس از جراحی، از فعالیت‌های جسمی‌سنگین، خوردن مواد سفت و تف کردن یا خارج کردن آب دهان پرهیز کنید.
  2. استفاده از یخ: برای کاهش تورم و درد، می‌توانید بسته‌های یخ را روی صورت خود بگذارید. این کار به تخلیه خون کمک کرده و باعث التیام آن می‌شود. 
  3. مصرف داروهای تجویز شده: پزشک داروهای ضد التهاب و درد برای شما تجویز می‌کند. از این داروها به صورت دقیق و مطابق توصیه استفاده کنید.
  4. تغذیه غذا های نرم: در روز‌های اولیه پس از جراحی، بهتر است مواد غذایی نرم و مایعات مثل سوپ و پوره استفاده کنید. از خوردن خوراکی‌های شیرین و چسبنده مانند ماکارونی و مواد سخت مانند آجیل‌ها اجتناب کنید. 
  5. شستشوی دهان: دقیقاً با توجه به توصیه دندانپزشک، دهان خود را پس از هر وعده غذایی با محلول آب کربنات سدیم یا آب نمک بشویید. این کار به پیشگیری از عفونت و خنثی کردن باکتری‌ها کمک می‌کند.
  6. پرهیز از سیگار و الکل: در روز‌های بعد از جراحی، بهتر است از مصرف سیگار و الکل پرهیز کنید، زیرا این مواد می‌توانند مشکلات بیشتری برای محل جراحی ایجاد کنند.
  7. توجه به علائم نادرست: در صورتی که درد، تورم، خونریزی، علائم عفونت یا مشکلات دیگر ناشی از جراحی به شدت افزایش یابند، باید هر چه سریع تر به دندانپزشک خود اطلاع دهید. شاید دچار سوکت خشک شده باشید. 

مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل باید با دقت و توجه انجام شوند تا به بهترین نتیجه برای سلامتی برسید. پیروی از توصیه‌های دندانپزشک و اطلاعاتی که او به شما می‌دهد، امر بسیار مهمی است.

آیا کشیدن دندان عقل عوارض دارد؟

کشیدن دندان عقل ممکن است عوارض و علایم جانبی داشته باشد، اما این عوارض معمولاً موقت و قابل مدیریت هستند. برخی از عوارض معمولی کشیدن دندان عقل شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. درد و تورم: بعد از عمل جراحی کشیدن دندان عقل، ممکن است درد و تورم در دهان و لثه‌ها رخ دهد. این عوارض معمولاً در چند روز اول پس از کشیدن دندان خود را نشان می‌دهند و با مصرف داروهای تجویز شده و استفاده از کمپرس یخ کاهش می‌یابند.
  2. خونریزی: خونریزی خفیفی ممکن است در اثر جراحی دندان عقل رخ دهد. این خونریزی معمولاً تا چند روز ادامه دارد و با فشار ملایم و استفاده از گاز پس از شستشوی دهان کاهش می‌یابد.
  3. عفونت: عفونت پس از جراحی دندان عقل ممکن است اتفاق بیافتد. دندان‌پزشک معمولاً آنتی‌بیوتیک‌های مناسب را تجویز می‌کند تا از این عارضه جلوگیری کند. اگر علائم عفونتی مانند تورم شدید، تب و درد شدید داشتید، باید به دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  4. آسیب به عصب‌ها: در موارد نادر، جراحی دندان عقل ممکن است به عصب‌های حسی و حرکتی در نزدیکی دندان عقل صدمه بزند. این مشکل بعد از چند روز تا چند ماه خود به خود از بین می‌رود. اما گاهی نیاز به درمان نیز خواهید داشت.
  5. تغییر در دندان‌های مجاور: در برخی موارد، کشیدن دندان عقل ممکن است به تغییر شکل دندان‌های مجاور منجر شود. این تغییرات معمولاً توسط دندانپزشک تشخیص داده می‌شود.

در کل، عوارض کشیدن دندان عقل عمدتاً موقت و قابل مدیریت هستند و با رعایت توصیه‌های دندانپزشک و بهداشت دهانی مناسب، این عوارض بهبود می‌یابند. همچنین، مهم است که به دندان‌پزشک خود در مورد هرگونه تغییر در علائم و عوارض پس از جراحی اطلاع دهید تا او بتواند شما را راهنمایی کند و در صورت لزوم درمان اضافی انجام دهد.

دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته چیست؟

دندان عقل نهفته (یا نیمه نهفته) دندانی است که به طور نرمال در دهان انسانها به طور کامل نمی‌روید و تا حدی در بافت لثه نهفته می‌شود. این دندان معمولاً در انتهای دندان‌های مولر پایین و بالا قرار می‌گیرند.

علت نهفته یا نیمه نهفته شدن دندان عقل چیست؟

  1. فضای محدود در دهان: اندازه‌ دهان انسانها به مرور زمان کوچک‌تر شده است و این ممکن است باعث نیمه نهفتگی یا نهفتگی دندان عقل شود.
  2. تراکم دندان‌ها: در برخی افراد، دندان‌های موجود در دهان به گونه‌ای تراکم دارند که جای کافی برای رشد دندان عقل وجود ندارد.
  3. جهش ژنتیکی: برخی از افراد دارای ژن‌هایی هستند که باعث نهفتگی دندان عقل در بافت لثه می‌شوند.

علائم وجود دندان نهفته یا نیمه نهفته چیست؟

نهفتگی دندان عقل ممکن است با درد و تورم در منطقه فک و دهان همراه باشد. در برخی موارد، دندان عقل نهفته می‌تواند باعث ایجاد عفونت‌های دهان و لثه شود که درد و تورم ایجاد شده و نیاز به درمان پیدا می‌کنند. اگر احساس فشار در دندان های خود دارید شاید نشانه وجود دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته باشد. اگر سریع درمان نشوید ممکن است به ارتودنسی احتیاج پیدا کنید. 

درمان دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته چیست؟

در مواردی که دندان عقل نهفته به مشکلاتی مثل درد، عفونت یا تراکم دندان‌ها می‌انجامد، ممکن است دندانپزشک دندان عقل را بکشد. این عملیات با توجه به موقعیت و وضعیت دندان، با استفاده از مواد مخصوص و تحت تاثیر بی حسی انجام می‌شود.

انواع دندان عقل کدامند؟

دندان عقل، از آخرین دندان‌هایی است که در دهان انسان‌ها معمولاً در سنین نوجوانی یا جوانی رشد می‌کند. دندان عقل ممکن است سه نوع رویش داشته باشد. انواع دندان عقل شامل دندان عقل کاملا روییده، دندان عقل نهفته و دندان عقل نیمه نهفته است. هر یک از این انواع وضعیت‌ها و مشکلات مختلفی را برای فرد ایجاد می‌کنند.

دندان عقل کاملا روییده

دندان عقل کامل، وضعیتی است که در آن دندان عقل به صورت طبیعی و با فضای کافی در فک رشد می‌کند و هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. این دندان‌ها در بعضی از افراد کاملاً سالم و بدون مشکل هستند، در حالی که در دیگران ممکن است به دلیل فشاری که به دندان‌های دیگر وارد می‌کنند یا به علت وضعیت زائد بودن، توصیه به خارج کردن آن‌ها شود.

دندان عقل نهفته و دندان عقل نیمه نهفته

دندان عقل نهفته و دندان عقل نیمه نهفته زمانی که دندان در فک باقی می‌ماند و از لثه نمی‌تواند خارج شود، به وجود می‌آیند. دندان عقل نهفته کاملاً در لثه پنهان می‌شود و به دلیل محدودیت در فضا یا تراکم دندان‌ها، نمی‌تواند به طور طبیعی رشد کند. این موقعیت ممکن است باعث ایجاد کیست و عفونت در لثه شود. به همین دلیل، عکس رادیولوژی برای بررسی وضعیت دندان عقل نهفته و نیمه نهفته گرفته می‌شود. 

در صورتی که دندان عقل به شکل نیمه نهفته یا نهفته در لثه باقی بماند، پیشنهاد می‌شود آن را جراحی کرده تا از فشار یا عفونت به دندان‌های دیگر و فک جلوگیری شود. فرایند کشیدن دندان عقل در این وضعیت‌ها می‌تواند به بهبود سلامت دهان و جلوگیری از عوارض جدی کمک کند.



:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

در سال های اخیر کشت اسپیرولینا به دلیل مزایای متعددی که برای سلامتی دارد و تقاضای رو به رشد در بازار، محبوبیت قابل توجهی به دست آورده است. سکوبندی ازمایشگاهی همچنین این موضوع که برای پروش اسپیرولینا مانند کشاورزی به منابع زیادی نیاز ندارد و در فضای کوچک نیز قابل پرورش است، باعث شده است گروه های متخصص به پرورش جلبک اسپیرولینا روی آورند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم، تجهیزات مورد نیاز و روش های پرورش جلبک اسپیرولینا در آزمایشگاه را معرفی کنیم.

کشت آزمایشگاهی اسپیرولینا

اسپیرولینا یک جلبک سبز-آبی است که نوعی از سیانوباکتری محسوب می شود. این جلبک به دلیل محتوای بالای پروتئین و سایر مواد مغذی مزایای بیشماری دارد. به همین دلیل است که امروز با شناخت فواید متعدد جلبک اسپرولینا، استفاده از آن در محصولات غذایی و آرایشی و بهداشتی افزایش یافته است. با توجه به افزایش تقاضا اسپیرولینا، راه اندازی آزمایشگاه ها و مزارع کشت آن توجیه اقتصادی پیدا کرده است.

چرا راه اندازی پرورش جلبک اسپیرولینا در آزمایشگاه تجارتی سودمند است؟

پرورش جلبک اسپیرولینا در سال های اخیر با توجه به مزایای متعددی که برای سلامتی دارد و همچنین تقاضای رو به رشد آن در بازار، محبوبیت قابل توجهی به دست آورده است. در ادامه به بررسی دلایل سودآور بودن کشت اسپیرولینا خواهیم پرداخت.

افزایش تقاضا

جلبک سبز-آبی اسپیرولینا غنی از مواد مغذیف محتوای پروتئین بالا، انواع ویتامین های ضروری، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. با آگاهی بیشتر مردم از ارزش غذایی آن، تقاضا برای محصولات اسپیرولینا در حال افزایش است.

پرورش اسپیرولینا، دوستدار محیط زیست

کشت اسپیرولینا در مقایسه با کشاورزی سنتی به حداقل زمین، آب و منابع نیاز دارد. توانایی آن برای رشد در آب های قلیایی و استفاده از کربن دی اکسید موجود در جو و از طرف دیگر تلاش فعالان محیط زیست برای اجرای شیوه های پایدار کشت، باعث افزایش شمار آزمایشگاه های پرورش جلبک اسپیرولینا شده است.

فرایند ساده پرورش

پرورش اسپیرولینا نیازی به دانش خاص کشاورزی و فضای بزرگ ندارد. جلبک اسپیرولینا را می توان در آزمایشگاه یا محیط های بسیار کوچک با قرار دادن یک انکوباتور آزمایشگاهی، حوضچه یا مخزن کشت کرد. برای پرورش این جلبک تنها منبع نور مصنوعی مانند LED و ایجاد سایر شرایط مناسب پرورش آن مانند دما، مواد غذایی و pH کافی است.

تجهیزات مورد نیاز پرورش جلبک اسپیرولینا در آزمایشگاه

تقریبا در هر آزمایشگاهی تجهیزات مورد نیاز برای شروع پرورش جلبک اسپیرولینا وجود دارد. زیرا کشت این سیانوباکتری نسبت به سایر ارگانیسم ها بسیار ساده تر است. لیست تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز برای پرورش جلبک اسپیرولینا را در ادامه آورده شده است. این موارد تقریبا مشابه تجهیزات لازم برای کشت بافت گیاهان دارویی در آزمایشگاه است. البته با توجه به مقیاس و روش کشت ممکن است استفاده از تجهیزات دیگری پیشنهاد شود. اما برای شروع این فرایند در آزمایشگاه همین موارد کافی است.

 

  • ظروف مخصوص کشت
  • هود لامینار
  • منبع نور مصنوعی (پنل های LED)
  • انکوباتور CO2
  • اتوکلاو
  • سیستم هوادهی (متشکل از پمپ و دیفیوزر)
  • کپسول کاز کربن دی اکسید
  • حمام آب گرم
  • pH متر
  • سانتریفیوژ
  • سیستم فیلتراسیون
  • شیکر آزمایشگاهی
  • آون آزمایشگاهی
  • انواع تجهیزات مصرفی مانند شیشه آلات، پنس، اسپاتول و …

مراحل کشت جلبک اسپیرولینا در آزمایشگاه

  • پیش از هر اقدامی ضروف کشت را با استفاده از اتوکلاو استریل کنید.
  • محیط کشت را آماده کنید. محیط کشت شامل آب، نمک، مواد مغذی و ضرروی برای کشت اسپیرولینا در ظروف مخصوص کشت است. ترکیب دقیق ممکن است بسته به سویه خاصی که کشت می شود متفاوت باشد.
  • محیط کشت را پس از آماده سازی اتوکلاو کنید.
  • استارتر را به محیط کشت اضافه کنید. استارتر شامل اسپیرولینا از یک منبع معتبر است.
  • شرایط محیطی لازم برای کشت را فراهم کنید. شرایط کشت شامل نور، دمای مناسب و دمیده شدن منظم کربن دی اکسید است. این شرایط را با توجه به امکاناتی که در اختیار دارید می توانید به وسیله فتوبیوراکتور یا انکوباتور آماده کنید.
  • دمای ثابت حدود 30 تا 35 درجه سانتی گراد مناسب است. دما باید در طول کشت حفظ شود.
  • برای برای پرورش جلبک اسپیرولینا محیط باید بازی باشد. بهترین pH بین 8 تا 11 است. حفظ pH مانند دما در طی کشت ضروری است.  
  • تا رسیدن به تراکم کافی حدود 5 تا 7 روز زمان لازم است.
  • پس از اتمام کشت می توانید با استفاده از سانتریفیوژ یا فیلتراسیون زیست توده متراکم را جداسازی کنید.


:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

کشیدن دندان عقل چیست؟

کشیدن یک یا چند دندان عقل، که چهار دندان دائمی‌بالغ در گوشه‌های بالا و پایین در هر طرف دهان هستند، کامپوزیت دندان در رشت به عنوان کشیدن دندان عقل شناخته می‌شود. اگر دندان عقل فضای کافی برای رشد نداشته باشد باعث درد، عفونت یا سایر مشکلات دندانی می‌شود و مطمئناً نیاز به کشیدن دندان عقل خواهید داشت.

کشیدن دندان عقل یک عمل جراحی دندان است که شامل بریدن بافت لثه ای است که روی دندان را می‌پوشاند. سپس بافت همبند بین دندان عقل و استخوان را جدا کرده و دندان عقل را خارج می‌کنند. در مرحله آخر لثه را دوباره به هم می‌دوزند. هنگام برداشتن دندان نهفته، ممکن است نیاز به برداشتن استخوان اطراف آن نیز باشد. در برخی موارد دندان عقل را به چند قسمت برش می‌دهند تا بتوانند آن را بیرون بیاورند. 

به دلیل آنکه این جراحی با بی حس یا بیهوشی انجام می‌شود فرد در طول عمل احساس درد نمی‌کند. اما بسیاری از افراد پس از جراحی درد را تجربه می‌کنند. میزان ناراحتی با توجه به اینکه به وضعیت هر فرد و دشواری کشیدن دندان عقل در افراد متفاوت است و معمولا با دارو های مسکن ضد درد از بین می رود. معمولا تا سه روز پس از عمل درد خواهند داشت.

ارزیابی کشیدن دندان عقل چه اهمیتی دارد؟

تعداد دندان‌های عقلی که باید در هر ویزیت برداشته شوند، مدت زمان مورد نیاز برای هر عمل و اینکه آیا توصیه ای برای برخی از انواع آرامبخش وجود دارد یا خیر را در یک ویزیت مشخص می‌کنند. این ارزیابی دندانپزشک و جزئیات آن نحوه انجام درمان را تعیین می‌کند. این تشخیص به کاهش احتمال عوارض، هم در طول عمل و هم در روند بهبودی که در پی خواهد داشت کمک می‌کند. 

چگونه دندانپزشک سطح چالشی را که دندان عقل بیمار ایجاد می‌کند تخمین می‌زند؟

در ادامه برخی روش‌های تشخیص میزان چالش دندان عقل را بررسی می‌کنیم. 

رادیوگرافی پانورامیک دندان

  • این رایج ترین نوع اشعه ایکس است که برای ارزیابی مولر سوم استفاده می‌شود.
  • موقعیت مکانی که دندان در فک اشغال کرده است. زاویه دار شدن دندان یعنی جهت، شیب، عمودی، افقی، مزیو و زاویه دار بودن آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. 
  • چقدر در عمق استخوان نهفته است.
  • درجه تشکیل ریشه‌های آن به چه صورت است. آیا ریشه‌ها در جای خود رویش کرده اند یا برای کشیدن با چالش رو به رو هستیم. شکل و پیکربندی ریشه‌ها به صورت مستقیم، منحنی یا مجزا است. 

تمام موارد گفته شده مسائلی هستند که دندانپزشک در عکسبرداری با اشعه ایکس ارزیابی می‌کند. 

عوامل موثر بر دشواری کشیدن دندان عقل

در ادامه برخی از عواملی که میزان دشواری عمل کشیدن دندان عقل را مشخص می‌کند با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

موقعیت دندان در فک

بسیاری از مشکلات مربوط به برداشتن دندان آسیاب سوم با نحوه قرارگیری آنها در استخوان فک مرتبط است. به طور کلی هر چه تراز دندان طبیعی تر باشد و هرچه لثه‌ها بیشتر از لثه بیرون زده باشند، احتمالاً کشیدن آن راحت تر و روند بهبودی زودتر انجام می‌شود. 

دندان عقل رویش کرده یا نهفته 

می‌توانید انتظار داشته باشید که دندان‌های عقل بیرون آمده (آنهایی که از طریق لثه به روش معمولی رویش کرده اند) به طور کلی راحت‌تر از دندان‌های نهفته کشیده می‌شوند.

بافت نرم در مقابل نهفتگی استخوانی

دندان‌هایی که به طور قابل ملاحظه‌ای از استخوان فک بیرون آمده اند اما هنوز توسط بافت لثه پوشانده شده‌اند به نهفتگی بافت نرم شناخته می‌شوند. این دندان‌ها معمولاً نسبت به دندان‌های استخوانی یا دندان‌هایی که هنوز به میزان قابل توجهی یا حتی به طور کامل در استخوان قرار دارند کشیدن آنها آسان تر است.

نکته مهم: شکل استخوان فک بالای دندان مولر سوم نهفته بر دشواری کشیدن آن تأثیر می‌گذارد.

موقعیت در استخوان فک

با دندان عقل نهفته تحتانی، درجه سختی مربوط به برداشتن دندان تحت تأثیر میزان عقب بودن آن در فک قرار می‌گیرد.

اگر موقعیتی در زیر راموس صعودی استخوان فک (بخشی از فک پایین که بالا می‌رود و در مفصل فک قرار می‌گیرد) اشغال کند، برای دسترسی به دندان و در نهایت برداشتن آن، باید مقدار بیشتری از بافت استخوانی برداشته شود.

انجام این کار پیچیدگی فرآیند کشیدن دندان را افزایش می‌دهد و معمولاً با پتانسیل بیشتری برای عوارض بعد از عمل همراه است.

اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که دندان عقل به طور کامل روییده است (دندان‌هایی که تا آخر به حالت طبیعی رسیده اند)، ممکن است برداشتن آنها به هیچ وجه ملاحظات خاصی نیاز نداشته باشد و فقط به عنوان کشیدن معمولی انجام شود.

زاویه دار شدن دندان

کج شدن دندان عقل در استخوان فک بر سهولت کشیدن آن تأثیر می‌گذارد. نهفتگی‌های عمودی و مزیو-زاویه‌ای (متمایل به جلو) معمولاً راحت‌تر از دیستو زاویه‌ای (متمایل به سمت عقب) یا افقی (به‌اطراف) برداشته می‌شوند. بیشتر این تفاوت به دلیل وسعت فرآیند جراحی مورد نیاز (برش بافت، برداشتن استخوان) است.

دندان‌های عقل نهفته ای که شیب مشخصی دارند، به احتمال زیاد نیاز به برش قطعات دندانی برای حذف آنها

دارند. 

عمق دندان

روش دیگر برای تخمین سختی کشیدن دندان مولر سوم، ارزیابی عمق دندان در مقایسه با دندان مولر دوم مجاور آن است. عمق دندان عقل با دندان آسیاب دوم مجاور مقایسه می‌شود. انتظار می‌رود که برداشتن این دندان عقل با دشواری متوسط همراه باشد.

همانطور که انتظار دارید، با افزایش عمق (و در نتیجه ضخامت استخوان روی دندان عقل) درجه سختی فرآیند کشیدن افزایش می‌یابد. عامل اصلی این است که هر چه دندان عمیق‌تر باشد، دسترسی به آن سخت‌تر است.

علاوه بر این، دندان‌هایی که در عمق قرار گرفته‌اند بیشتر در نزدیکی موانع آناتومیکی مانند عصب‌ها و سینوس‌ها قرار دارند. اگر چنین است، خطر عوارض جراحی مربوط به آنها پیچیدگی فرآیند کشیدن را افزایش می‌دهد.

آناتومی ‌ریشه

دندان‌های عقل چندین ریشه دارند (دندان‌های پایین معمولاً دو ریشه دارند و بالایی‌ها معمولاً سه ریشه دارند) و ممکن است در نحوه شکل گیری هرکدام تغییرات کمی‌ وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، در برخی موارد هر ریشه جدا و مجزا خواهد بود. در مورد دیگران، یک یا چند ریشه ممکن است خطوط یا انحنای نامنظم داشته باشند. همچنین ممکن است ریشه‌های دندان به به طور کامل یا جزئی به یکدیگر جوش بخورند.

به همین دلیل هر یک از این تغییرات آناتومیکی بر میزان دشواری عمل کشیدن دندان عقل تاثیر می‌گذارد.

بهترین سن برای کشیدن دندان عقل شما چه سنی است؟

رشد ریشه عاملی است که به طور کلی با سن فرد مرتبط است. بنابراین بر زمان ایده آل برای برداشتن دندان آسیاب سوم تأثیر می‌گذارد. در دهه ۲۰ زندگی بهتر است دندان کشیده شود تا ریشه‌ها عمق و استقامت بالا پیدا نکرده باشند.

در زمان کشیدن دندان مولر سوم چه انتظاری دارید؟

بیش از هر نوع دندان دیگری در دهان، کشیدن دندان عقل به طور معمول چالش‌هایی را ایجاد می‌کند. با توجه به طیف وسیعی از تغییرات ممکن، نحوه برنامه ریزی دندانپزشک شما برای کشیدن دندان در افراد مختلف متفاوت است. 

برخی از دندان‌های عقل به راحتی برداشته می‌شوند. لازم نیست انتظار بدترین‌ها را داشته باشید. در مورد دندان آسیاب سوم کاملاً بیرون زده روند کشیدن دندان عقل مشابه سایر دندان‌های آسیاب است

در مقایسه با دندان‌های آسیاب جلوی آنها، این تمایل وجود دارد که دندان عقل کمی‌کوچکتر باشد و احتمال بیشتری دارد که ریشه‌های جوش خورده داشته باشد.

آیا دشواری کشیدن دندان عقل بر روند بهبودی پس از آن تأثیر می‌گذارد؟

به طور کلی، هرچه دندان عقل سریع‌تر و آسان‌تر کشیده شود، آسیب بافتی کمتری ایجاد می‌شود و روند بهبودی محل کشیدن دندان راحت تر خواهد بود. 

انواع مختلف دندان عقل

دندان عقل (مولر سوم) آخرین دندان دائمی‌ است که از لثه بیرون می‌آید. این دندان‌ها معمولا بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی ظاهر می‌شوند. بعضی از افراد بدون دندان عقل به دنیا می‌آیند. برخی دیگر دندان عقل آنها مانند بقیه دندان‌های آسیاب معمولاً در جای خود رویش می‌کند و مشکلی ایجاد نمی‌کند. برخی از دندان‌ها به دلیل کمبود فضا نمی‌تواند بیرون بیایند و به طور معمول رشد کنند. به همین دلیل دندان عقل نهفته ممکن است فقط به طور جزئی بیرون بیاید یا اصلاً بیرون نیاید.

مشکلات دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته در هر فرد متفاوت است، اما اگر علائمی‌ از تغییرات منفی در دهان وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به کشیدن دندان عقل باشد. اگر دندان عقل نهفته برای شما مشکل ایجاد می‌کند، ممکن است نیاز به کشیدن آن داشته باشید. در ادامه با برخی از مشکلات دندان عقل نهفته آشنا می‌شویم.

  • مواد غذایی در پشت دندان عقل به دام می‌افتند و باعث درد می‌شوند.
  • بیماری یا عفونت لثه (بیماری پریودنتال) به وجود می‌آورد.
  • پوسیدگی دندان در دندان عقلی که به طور کامل رویش نکرده شایع است.
  • باعث آسیب به دندان مجاور یا استخوان اطراف آن می‌شود.
  • در اطراف دندان عقل، یک کیسه پر از مایع (کیست) ایجاد می‌شود.
  • درمان‌های ارتودنسی برای صاف کردن دندان‌های دیگر می‌تواند عوارضی ایجاد کند. دندانپزشک شما ممکن است کشیدن دندان عقل را به عنوان بخشی از بریس یا برنامه درمانی دیگری توصیه کند.

قبل از هر تصمیمی، دندانپزشک دهان شما را معاینه می‌کند و عکس اشعه ایکس می‌گیرد. دندانپزشک بهترین گزینه‌های درمانی پیشنهاد می‌دهد.

چرا دندان عقل نهفته کشیده می‌شود؟

دندانپزشکان در مورد ارزش کشیدن دندان عقل نهفته که مشکلی ایجاد نمی‌کند (بدون علامت) اختلاف نظر دارند. زمانی که دندان عقل نهفته نیست، پیش بینی مشکلات آینده دشوار است. از سوی دیگر، استخراج پیشگیرانه به دلایل زیر انجام می‌شود.

  • دندان عقل شما ممکن است عفونی شود حتی اگر هیچ علامتی را تجربه نکنید.
  • اگر فضای کافی برای رویش وجود نداشته باشد، اغلب رسیدن به دندان و تمیز کردن آن با مسواک دشوار است.
  • در افراد جوان، عوارض جدی کشیدن دندان عقل کمتر شایع است.
  • جراحی برای افراد مسن می‌تواند پیچیده باشد و ممکن است بعد از جراحی عوارضی ایجاد شود.

فواید دندان عقل 

یکی از فواید دندان عقل پشتیبانی لازم برای بریج دندان است. دندان عقل همچنین می‌تواند شکاف‌های باقی مانده در هنگام از دست دادن دندان آسیاب را پر کند. برخی از محققان بر این باورند که از دندان عقل می‌توان به عنوان منبع سلول‌های بنیادی برای رشد دندان‌های جدید استفاده کرد.

دندانپزشکان اغلب از فناوری جدید دندانپزشکی برای تعیین اینکه آیا کشیدن دندان در طول معاینه نیاز است یا خیر استفاده می‌کنند. دندانپزشکان از اشعه ایکس پانوراما و دیجیتال برای دیدن چیزهایی استفاده می‌کنند که در یک معاینه بصری ساده ممکن است از قلم بیفتد. 

عوارض احتمالی کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل مانند هر نوع جراحی دیگری خطراتی را به همراه دارد. عفونت یا تاخیر در بهبودی دو مورد از آنها هستند و اگر در دوران نقاهت سیگار می‌کشید اتفاق افتادن هر دو احتمال بیشتری دارد.

یکی دیگر از عارضه‌های بالقوه، حفره یا سوکت خشک است که با احساس کرختی و درد در لثه یا فک و همچنین بو یا مزه بدی که از حفره خالی دندان منتشر می‌شود، مشخص می‌شود. اگر دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان عقل را دنبال نکنید، به احتمال زیاد دچار خشکی حفره می‌شوید.

آسیب عصبی نیز ممکن است اتفاق بیفتد. گزگز یا بی حسی در زبان، لب پایین، چانه، دندان‌ها و لثه‌ها از نشانه‌های آسیب عصبی است. این آسیب معمولاً موقتی است. فقط در موارد نادر می‌تواند دائمی ‌باشد.

انواع مختلف رویش دندان عقل 

موقعیت دندان آسیاب سوم و ۴ روش رویش آن می تواند بر تصمیم دندانپزشک در کشیدن دندان عقل موثر باشد. 

مزیال یا مزیو انگولار: زمانی اتفاق می‌افتد که دندان به سمت جلوی دهان زاویه داشته باشد و روی دندان آسیاب دوم فشار بیاورد.

دندان عمودی: زمانی رخ می‌دهد که دندان زاویه مناسب دارد اما در لثه یا استخوان فک گیر می‌کند.

ضربه افقی: دندان به سمت دندان مولر دوم رشد می‌کند و به موازات استخوان فک در یک نهفتگی صاف رویش می‌کند.

افقی به سمت عقب: دندان به سمت عقب دهان، به دور از دندان آسیاب دوم، در یک نهفتگی دیستال یا دیستو زاویه دار قرار دارد.

مواردی که بعد از جراحی کشیدن دندان عقل باید از آنها اجتناب کرد

پس از عمل، دهان شما باید بهبود یابد. ممکن است حس ناخوشایندی را احساس کنید. از انجام هر کاری که باعث مکش در دهان شما می‌شود، که ممکن است باعث شل شدن بخیه‌ها شود، خودداری کنید. هرگز نباید لخته خونی که روی سوراخ محل کشیدن دندان عقل ایجاد شده است را بکنید.

مواردی که باید از آنها دوری کنید عبارتند از:

  • نوشیدن با نی
  • تف کردن
  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن مایعات داغ
  • فعالیت شدید یا ورزش
  • نوشیدن الکل

برای تعیین اینکه چه زمانی می‌توانید این فعالیت‌ها را از سر بگیرید، با جراح دهان خود مشورت کنید.

آیا برداشتن دندان‌های عقل نهفته آسان تر است؟

بسیاری از دندانپزشکان برداشتن دندان عقل آسیب دیده را با جراحی توصیه می‌کنند زیرا می‌توانند به لثه‌ها، دندان‌ها و استخوان‌های آن ناحیه آسیب برسانند. کشیدن دندان عقل نهفته دشوارتر است و در برخی موارد باعث عوارض جراحی و آسیب دائمی ‌استخوان و دندان می‌شود.

چه مدت پس از کشیدن طول می‌کشد تا دندان بهبود پیدا کند؟

بهبود کشیدن ساده می‌تواند سه تا چهار روز طول بکشد، در حالی که کشیدن دندان نهفته می‌تواند یک هفته طول بکشد تا کاملا بهبود یابد. پس از آن، ممکن است تا یک هفته دیگر کمی ‌درد و تورم را تجربه کنید، اما باید بتوانید فعالیت‌های معمول خود را از سر بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

چه سنی برای شروع مراقبت از دندان اطفال مناسب است؟چه مراقبت‌هایی باید صورت بگیرد؟

آموزش مراقبت از دندان اطفال باید از سنین پایین شروع شود. کامپوزیت دندان در رشت این آموزش‌ها کمک می‌کند تا با افزایش سن از مشکلات دندانی آنها جلوگیری شود. مراقبت از دندان‌ها و لثه‌های کودکان باید حتی قبل از رویش دندان‌های آنها شروع شود.

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه باید به دندان‌های نوزادان رسیدگی کنید همراه ما باشید. ما در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس راه‌های لازم برای مراقبت از دندان اطفال را بررسی خواهیم کرد. 

چگونه باید مراقبت از دندان اطفال را شروع کنیم؟

لثه‌های کودک خود را بعد از هر وعده غذایی با کمک پارچه مرطوب تمیز و پاک کنید. این مرحله باکتری‌ها و ذرات غذا را از لثه بر می‌دارد.

هنگامی که دندان‌ها شروع به رشد کردند، مقدار بسیار کمی (به اندازه یک دانه برنج) خمیر دندان حاوی فلوراید را روی یک پارچه مرطوب قرار دهید و به آرامی دندان‌های کودک خود را تمیز کنید.

یکی از راه‌های مراقبت از دندان اطفال این است که اجازه ندهید کودکتان با شیشه شیر بخوابد. نوزادانی که با یک بطری شیر، شیر خشک، آب میوه یا نوشیدنی‌های دیگر می‌خوابند، ممکن است دچار پوسیدگی شدید دندان شوند. اگر مجبورید کودک خود را با شیشه بخوابانید، شیشه را با آب ولرم پر کنید.

آیا فلوراید برای اطفال خطرناک است؟

شاید برایتان سوال باشد که فلوراید موجود در خمیر دندان مخصوص اطفال آیا برای سلامت کودک مضر است؟ باید بگوییم. خیر. فلوراید هیچ خطری برای کودک شما نخواهد داشت. 

فلوراید از دندان‌ها محافظت می‌کند و استفاده زودهنگام از آن، محافظت بیشتری برای دندان‌های در حال رشد ایجاد خواهد کرد. 

چگونه باید از دندان‌های کودکان نوپا مراقبت کنیم؟

زمانی که کودکان نوپا هستند بهترین زمان برای آموزشِ مسواک زدن است. اجازه دهید فرزندتان نحوه مسواک زدن شما را تقلید کند. همچنین می‌توانید مسواک زدن دندان‌های یکدیگر را امتحان کنید. می‌توانید طی یک بازی دندان‌های کودک را خودتان مسواک بزنید تا تمام سطح دندان تمیز شود.

چه زمانی اطفال می‌توانند از نخ دندان استفاده کنند؟

شما باید به محض اینکه دو دندان کنار هم قرار گرفتند، نخ دندان کشیدن را شروع کنید. روزی یک بار به آرامی بین دندان‌ها نخ دندان بکشید. کودکان معمولاً تا حدود ۱۰ سالگی به کمک برای نخ دندان کشیدن احتیاج دارند.

چگونه می‌توانم از پوسیدگی در دندان اطفال جلوگیری کنم؟

در ادامه چند راه برای مراقبت از دندان اطفال آورده شده که می‌تواند سلامت دندان‌ها و لثه‌های کودک را حفظ کنند:

  1. مقدار آب نبات، غذاهای شیرین و میان وعده‌های کودک را محدود کنید. غذاهای قندی و چسبنده باکتری‌ها را جذب می‌کنند که می‌تواند باعث ایجاد حفره در دندان شود.
  2. پس از هر وعده غذایی، دندان‌های کودک خود را مسواک بزنید.
  3. پس از دارو دادن به اطفال حتماً مسواک بزنند. داروهایی مانند شربت‌های سرفه حاوی قند هستند که باعث تولید اسید در دهان می‌شوند. این اسیدها می‌توانند لایه بالایی محافظ دندان را از بین ببرند.
  4. به اطفال خود کمک کنید تا عادات غذایی خوب پیدا کنند. انواع غذاهای سالم را برای وعده‌های غذایی خانواده انتخاب کنید. حتما از منابع خوب کلسیم مانند شیر، کلم بروکلی و ماست بهتر است کمک بگیرید. 
  5. از دادن نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه معمولی به کودک خودداری کنید. نوشابه حاوی مقادیر زیادی قند است که می‌تواند به دندان‌ها آسیب برسانند. 
  6. برای مراقبت از دندان اطفال باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. کودک شما باید اولین ویزیت دندانپزشکی خود را با درآوردن اولین دندان شروع کند. انجام معاینات منظم دندانپزشکی همچنین به جلوگیری از مشکلات دندانی کمک می‌کند. فقط در صورت نیاز عکس برداری با اشعه ایکس انجام خواهد شد. 

به طور مثال طبق آماری در استرالیا، پوسیدگی دندان در کودکان رو به افزایش است. کودکان ۵ تا ۱۰ ساله به طور متوسط یک و نیم دندان شیری پوسیده، کشیده یا پر شده دارند. بنابراین، بیش از هر زمان دیگری مهم است که به کودک خود عادات بهداشتی دهان و دندان را آموزش دهید که تا آخر عمر این عادات با او باقی بماند.

چرا مراقبت از دندان اطفال مهم است؟

مراقبت از دندان اطفال مهم است که از لحظه شروع دندان درآوردن شروع شود. تمیز نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌های کودک از عفونت، حفره‌ها و درد محافظت می‌کند. دندان‌های شیری پوسیده می‌توانند به دندان‌های دائمی (بزرگسالان) زیرین آسیب برسانند.

کودک شما باید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، برنامه منظم بهداشت دهان و دندان را رعایت کند. زیرا ممکن است اولین دندان در نوزادان دچار پوسیدگی شود. اولین نشانه‌های پوسیدگی اغلب به صورت لکه‌های سفید یا خطوط، روی دندان‌های جلویی ظاهر می‌شوند.

اگر دندان کودک به دلیل پوسیدگی از بین برود، دندان‌های دائمی دیرتر بیرون آمده و می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

راه‌های مراقبت از دندان نوزادان 

بسیاری از نوزادان در حدود ۳ ماهگی شروع به دندان درآوردن می‌کنند. در سن ۱ سالگی، کودک معمولاً حدود ۸ دندان خواهد داشت. اما نوزادان با سرعت‌های متفاوتی رشد می‌کنند، بنابراین دندان‌ها می‌تواند متفاوت باشد. شما باید به محض بیرون آمدن دندان‌های کودکتان شروع به تمیز کردن آنها کنید. 

روش‌های تمیز کردن دندان اطفال 

  • پاک کردن با یک پارچه نرم
  • مسواک زدن با مسواک نرم و آب
  • تمیز کردن دندان برای کودکان بزرگتر
  • به محض ظاهر شدن دندان‌های کودک، او را نزد دندانپزشک ببرید تا دندانپزشک تشخیص بدهد که دندان‌های به طور صحیح در حال رشد هستند با خیر
  • می توانید خمیر دندان و مسواک‌های مخصوص اطفال که سر کوچکی دارند را از داروخانه خریداری نمایید. باید دندان‌های اطفال را تا زمانی که خودشان بتوانند به صورت مستقل مسواک بزنند هر روز تمیز کنید. این قضیه تا سن ۷ سالگی ممکن است ادامه داشته باشد. 

از سن ۱۸ ماهگی، برای مراقبت از دندان اطفال خود می‌توانید از خمیر دندان‌های کم فلوراید استفاده کنید.

نکاتی برای مراقبت از دندان اطفال

  • تا سن ۷ سالگی مراقبت از دندان اطفال بر عهده والدین است. اما پس از آن باید نظارت بر چگونگی مسواک زدن کودک داشته باشید. با استفاده از حرکات دورانی کوچک، دندان‌های کودک خود را دو بار در روز مسواک بزنید. دندان‌های آنها باید بعد از غذا خوردن و قبل از خواب تمیز شود.
  • از خمیر دندان حاوی فلوراید که برای کودکان مناسب است استفاده کنید. این کار به لایه بیرونی دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی کمک می‌کند.
  • به کودکان آموزش دهید تا حداقل ۲ دقیقه دندان‌های خود را مسواک بزنند. به آنها یادآوری کنید که خمیر دندان را قورت ندهند.
  • سعی کنید روال هر روزه برای مسواک زدن را به کودک آموزش دهید. زمانی که کودکتان به خوبی مسواک می‌زند او را تشویق کنید.
  • برای مراقبت از دندان اطفال هر ۳ ماه یکبار مسواک یا سر مسواک را تعویض کنید.
  • کودکان به محض داشتن ۲ دندان که با یکدیگر تماس دارند باید از نخ دندان استفاده کنند. شما باید تا ۱۰ سالگی روی نخ دندان نظارت داشته باشید.
  • برای رشد دندان‌های قوی، مطمئن شوید که کودک شما یک رژیم غذایی سالم و متعادل دارد. از مصرف غذاهای حاوی قند اضافه مانند آب نبات، بیسکویت و نوشابه خودداری کنید. 
  • مراجعه به دندانپزشک و معاینات منظم داشته باشید. معاینات منظم دندانپزشکی از سن ۱ سالگی مهم است. رفتن به دندانپزشکی را به یک تجربه مثبت برای کودکان خود تبدیل کنید. هرگز از دندانپزشک به عنوان تهدیدی برای عدم مسواک زدن یا رفتارهای دیگر استفاده نکنید.
  • درمان اصلاحی را می‌توانید از کودکی شروع کنید. همانطور که دندان‌های دائمی کودک شما رشد می‌کند، اگر متوجه هر گونه ناهماهنگی دندان‌ها یا فک شدید، از دندانپزشک وقت بگیرید. بعد از معاینه دندانپزشک توصیه خواهند کرد که آیا درمان اصلاحی لازم است یا خیر.


:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

کسب درآمد از کشت قارچ گانودرما

قرن ها است که از قارچ گانودرما به دلیل فواید بی شماری که برای سلامتی دارد در طب سنتی چینی استفاده می شود.هود لامینار  این قارچ نه تنها دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است، بلکه در تقویت سیستم ایمنی، افزایش کیفیت خواب و بهبود سلامت قلب و عروق کمک می کند. با همه این مزیت هایی که در یک قارچ کوچک وجود دارد، جای تعجب نیست که افراد علاقه مند به پرورش گانودرما باشند. به سبب همین مزایا و تقاضای بالای این قارچ افراد بسیاری روی به پرورش قارچ گانودرما آورده اند. اما هنوز این بازار اشباع نشده و خریداران بسیاری وجود دارند. از  طرف دیگر فرایند کشت قارچ گانودرما بسیار ساده است و نیاز به تجهیزات پیچیده ای ندارد.

هدف از تدوین این پست ارائه تجهیزات مورد نیاز پرورش قارچ گانودرما، دستورالعمل کشت و دستگاه و روش کنترل کیفیت این محصول است.

فواید پرورش قارچ گانودرما

یکی از مزیت های اصلی گانودرما خواص آن در تقویت سیستم ایمنی است. این قارچ حاوی ترکیبات فعال زیستی مانند پلی ساکاریدها و تری ترپن ها است که سیستم ایمنی را تقویت می کنند.

علاوه بر اثرات گانودرما در سیستم ایمنی، دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد و می تواند به کاهش التهاب در بدن و کاهش علائم مرتبط با آن و همچنین کاهش درد کمک کند.

 

تجهیزات و ابزارهای لازم برای کشت قارچ گانودرما

  • بذر یا میسلیوم برای شروع پرورش قارچ گانودرما ضروری است.
  • به ظروف مناسب مانند کیسه های پلاستیکی یا شیشه های استریل شده نیاز دارید. این ظروف فضای کنترل شده ای را فراهم می کنند که قارچ ها بدون آلودگی رشد کنند.
  • یکی دیگر از موارد مورد نیز در پرورش قارچ گانودرما بستر مناسب است. بسترهای رایج مورد استفاده در کشت گانودرما شامل خاک اره چوب سخت، تراشه های چوب یا کاه است. اطمینان حاصل کنید که قبل از استفاده، بستر را به درستی استریلیزه کنید تا  هرگونه آلودگی که در بستر وجود دارد حذف شود.
  • حفظ درجه حرارت و رطوبت مطلوب برای کشت موفق حیاتی است. دماسنج و رطوبت سنج ابزارهای مفیدی برای نظارت دقیق بر این شرایط در طول فرآیند پرورش هستند.
  • وجود نورپردازی در پرورش این قارچ ضروری نیست زیرا گانودرما در تاریکی بهترین رشد را دارد. با این حال، داشتن یک منبع نور کوچک و در دسترس می‌تواند در انجام کارها بدون ایجاد مزاحمت برای محیط پرورش قارچ کمک کند.

آماده سازی فضای مناسب برای پرورش قارچ گانودرما

  1. منطقه ای با نور مناسب پیدا کنید. گانودرما با نور غیر مستقیم خورشید رشد می کند، بنابراین از قرار دادن آن در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید زیرا می تواند برای رشد آن مضر باشد.
  2. یک ظرف مناسب انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که ظرف دارای زهکشی مناسب است.
  3. از یک سیستم مه پاش برای ثابت نگه داشتن سطوح رطوبت در فضای پرورش استفاده کنید. علاوه بر این، برای جلوگیری از راکد شدن هوا، با استفاده از فن یا هود از گردش هوا اطمینان حاصل کنید.
  4. کنترل دما یکی دیگر از عوامل مهم است. محدوده دمایی ایده آل برای پرورش گانودرما بین 20-28 درجه سانتی گراد است. با استفاده از دماسنج دما را در فضای پرورش قارچ کنترل کنید.

مراحل پرورش قارچ گانودرما

اکنون که شرایط و تجهیزات لازم را آماده کرده اید، زمان آن رسیده است که پرورش قارچ گانودرما را شروع کنید.

  1.  استریل کردن محیط برای جلوگیری از هر گونه آلودگی.
  2. پس از استریل شدن محیط کشت آن را به ظروف تمیز و استریل منتقل کنید. مطمئن شوید که آن ها را بیش از حد بسته بندی نکنید و مقداری فضا برای گردش هوا باقی بگذارید.
  3.  اکنون زمان آغشتن محیط کشت با بذر گانودرما است. بذر را به آرامی در سطح محیط رشد پخش کنید.
  4. ظروف را در محیطی تاریک و گرم با سطح رطوبت کنترل شده قرار دهید.
  5.  سطح رطوبت را با مه پاش کردن آب بر روی محیط رشد به طور منظم کنترل کنید.
  6. پس از حدود دو هفته، شاهد گسترش رشد قارچ در سراسر سطح بستر خواهید بود. این نشان دهنده پرورش موفق آمیز است.

برداشت و نگهداری قارچ

زمانی که قارچ ها کاملاً بالغ شدند، زمان آن است که آن ها را با دقت از محیط رشد جدا کنید.

پس از برداشت، مهم است که قارچ ها را به درستی نگهداری کنید تا تازگی و خاصیت آن ها حفظ شود. بهترین راه برای نگهداری گانودرما ، خشک کردن آن است. این کار را می‌توان با استفاده از دستگاه آب‌گیری مواد غذایی یا قرار دادن آن‌ها روی یک سطح تمیز با تهویه مناسب برای چند روز انجام داد.

پس از خشک شدن، قارچ ها را می توان در یک ظرف دربسته به دور از نور مستقیم خورشید و رطوبت نگهداری کرد. بسیار مهم است که آن ها را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید تا خواص دارویی آن ها حفظ شود.

هنگام مصرف از گانودرمای برداشت شده، قارچ های خشک را در آب گرم به مدت 20 دقیقه قرار دهید. اینگونه بافت اولیه خود را به دست می آورند و می توانید از آن در سوپ، دمنوش، چای و یا با روش های دیگر مصرف کنید.

 

تجهیزات آزمایشگاه کنترل کیفیت پرورش قارچ

  • pH متر
  • ویسکومتر
  • ترازو رطوبت سنج
  • هات پلیت
  • میکروسکوپ
  • هود لامینار
  • بلوک لامپ UV برای ضدعفونی محیط
  • انکوباتور
  • اتوکلاو
  • دستگاه جذب اتمی
  • دستگاه های کروماتوگرافی
  • سانتریفیوژ

چالش های رایج در پرورش قارچ گانودرما

  • کنترل دما و رطوبت: یکی از چالش های اصلی در رشد گانودرما، حفظ درجه حرارت و رطوبت مناسب است.
  • اطمینان از گردش هوای مناسب: گردش هوای خوب برای رشد قارچ بسیار مهم است زیرا به جلوگیری از آلودگی باکتریایی یا قارچی کمک می کند.
  • مقابله با هجوم آفات: مانند هر محصول دیگری، گانودرما هم به آفات حساس است و این آفات می توانند به قارچ ها آسیب رسانده و مانع رشد آن ها شوند.
  • آلودگی: آلودگی ناشی از باکتری ها یا قارچ های دیگر می تواند به سرعت کل گانودرمای در حال پرورش را در بر بگیرد. حفظ پروتکل های بهداشتی هنگام دست زدن به تجهیزات و کار در فضای پرورش گانودرما بسیار مهم است.


:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

روکش دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

روکش دندان که با نام کلاهک دندان یا CAP نیز شناخته می‌شود، پروتزی است که روی دندان‌های آسیب دیده قرار می‌گیرد. بهترین دندانپزشک رشت برای کامپوزیت  روکش‌ها برای محافظت، پوشاندن و بازگرداندن شکل دندان‌ها، زمانی که پرکردن به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند، استفاده می‌شوند. 

روکش‌های دندان هم از آسیب بیشتر به دندان جلوگیری می‌کنند و هم عیوب و ضعف آن را می‌پوشانند و معمولاً از فلزات، چینی، رزین و سرامیک ساخته می‌شوند. 

روکش دندان در طول زمان به مراقبت خاصی به جز رعایت منظم بهداشت دهان و دندان نیاز ندارد. روکش کردن دندان، یکی از مراحل ترمیمی-زیبایی در علم دندانپزشکی است و امروزه به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

در چه مواردی از روکش دندان استفاده می‌شود؟

روکش دندان کاربردهای متنوعی در علم دندانپزشکی دارد. به عنوان مثال دندان‌هایی که تاج آنها شکسته یا دندان‌هایی که به علت سطح پوسیدگی وسیع تراشیده و پر شده‌اند، دیگر به تنهایی قدرت جویدن مواد غذایی را ندارند و شکننده هستند. بنابراین بهترین درمان کمکی برای این نوع دندان، گذاشتن روکش است. 

برای دندان‌هایی که عصب‌کشی شده‌اند نیز گذاشتن روکش بهترین راه حل است. زیرا بعد از عصب کشی، به دلیل اینکه اصطلاحاً دندان مرده است به مرور دچار پوسیدگی و سستی می‌شود. دندان‌هایی که به علت خونریزی دندانی یا بیماری تغییر رنگ پیدا کرده‌اند ظاهر بدی به لبخند و چهره شما می‌دهند. پس تنها چاره رفع این مشکل نیز استفاده از روکش است. 

فواید روکش دندان برای زیبایی

با گذشت زمان، دندان‌های شما ممکن است به دلایل مختلفی آسیب ببینند. دندان می‌تواند دچار پوسیدگی شود و یا در ساده‌ترین حالت صرفاً به دلیل استفاده زیاد در طول زمان، دچار ساییدگی شود. در این مواقع دندان‌های شما شکل یا اندازه خود را از دست می‎‌دهند. روکش‌های دندانی در اینجا به کمک شما می‌آیند تا مانند یک کلاه محکم روی دندان قرا بگیرند و دندان آسیب دیده شکل، اندازه، استحکام و ظاهر خود را دوباره بدست آورد.‌

در بحث زیبایی که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است، روکش دندان یکی از نقش‌های کلیدی را ایفا می‌کند. 

چرا قالب ‌گیری دندان برای روکش انجام‌می شود؟

قالب ‌گیری دندان برای روکش، برای اهداف مختلفی در دندانپزشکی استفاده ‌می‌شود. قالب‌گیری یک نمای کلی از دندان مورد نظر و موقعیت آن در کنار سایر دندان‌ها به دندانپزشک می‌دهد. این فرایند دندانپزشک را قادر می‌سازد تا بهترین روکش را که مناسب دندان شما است، آماده کند. 

از جمله کاربردهای قالب‌گیری می‌توان به ساخت لمینیت دندان، انواع پروتزها، نایت گارد برای افرادی که در خواب دندان قروچه دارند، ساخت بریج یا همان پل و نیز ساخت روکش دندان اشاره کرد. برای این کار، خمیر مخصوص قالب‌گیری با وسیله‌ای که فرم نعل اسبی دارد و از جنس پلاستیک یا فلز است، به راحتی بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. مواد بکار رفته در قالب ‌گیری دندان برای روکش انواع مختلفی دارند که انتخاب آن‌ها فقط به تشخیص پزشک بستگی دارد. 

مدت زمان قالب ‌گیری دندان برای روکش چقدر است؟

قالب ‌گیری دندان برای روکش معمولا در یک جلسه انجام می‌شود و در جلسه دوم، قالب آماده شده در لابراتوار دندانپزشکی، توسط پزشک بر روی دندان بیمار کار گذاشته می‌شود. جلسه اول که جلسه قالب‌گیری است بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز دارد. در این جلسه، چندین مرحله کار بر روی دندان شما انجام می‌شود تا در نهایت بهترین نتیجه بدست آید. 

جلسه دوم نیز حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد. فاصله زمانی بین دو جلسه حدود دو هفته است و در این زمان دندان تحت درمان نیازمند مراقبت‌های بیشتری است. 

بدون قالب‌گیری هم می‌توان روکش ساخت ولی قطعاً داشتن یک الگوی دقیق و کامل از فضای دهان و نیز فرم و شکل دندان‌ها باعث می‌شود که درمان کامل و بی‌نقصی داشته باشید. با ما همراه باشید تا در ادامه به توضیح این مراحل بپردازیم.

مراحل قالب ‌گیری دندان برای روکش 

پس از انتخاب نوع مواد توسط دندانپزشک، قالب‌گیری آغاز می‌شود.

۱- بی‌حس کردن دندان و لثه اطراف آن

این کار معمولاً با تزریق انجام می‌شود تا بیمار فشار و دردی را احساس نکند. اگر دندان مورد نظر قبلاً تحت درمان عصب کشی قرار گرفته است، این مرحله الزامی نیست مگر اینکه دندانپزشک تشخیص دهد که لثه اطراف دندان باید بی‌حس شود.

۲- آماده سازی اولیه با تراشیدن دندان

این مرحله برای ایجاد فضای کافی جهت قرار دادن روکش بر روی دندان بدون فشار آوردن به سایر دندان‌ها انجام می‌گیرد. در واقع به اندازه ضخامت روکش مورد استفاده، از سطح دندان اصلی به طور یکنواخت تراشیده می‌شود. 

اگر دندان مورد نظر دارای برجستگی‌های نامتعارف و یا پوسیدگی باشد، باید تمام قسمت‌ها تراشیده شود و این ممکن است شامل بخش زیادی از دندان شود. گاهی پس از برداشتن پوسیدگی دندان مورد نظر، نیاز است که بخش‌های خالی شده به دلیل وسعت پوسیدگی، پر شوند و سپس کار قالب‌گیری انجام شود.

۳- قالب ‌گیری دندان برای روکش 

پس از گذراندن مرحله تراش دندان، نوبت به تهیه قالب از دندان و لثه اطراف است. این کار به دو شیوه انجام می‌شود:

  • قالب‌گیری سنتی
  • قالب‌گیری اپتیکال(نوری) 

انواع و نحوه قالب ‌گیری دندان برای روکش 

قالب‌گیری سنتی: در این نوع قالب ‌گیری دندان برای روکش از مواد خاصی استفاده می‌شود که به آن خمیر قالب‌گیری نیز می‌گویند. برای این‌ کار :

  • ابتدا دندان شسته و سپس خشک می‌شود. شستشوی دندان به این دلیل است که هیچ آلودگی در سطح آن نباشد و قالب‌گیری با دقت بالاتری صورت پذیرد.
  • نوبت به قرار دادن یک نخ مخصوص یا رترکشن در حدفاصل بین لثه و دندان است. این نخ دورتادور دندان قرار می‌گیرد تا فاصله چند میلی‌متری بین لثه و دندان ایجاد شود. در این موقع کمی مواد قالب‌گیری روان اطراف دندان مالیده می‌شود. سپس مواد قالب‌گیری با غلظت بالاتر بر روی دندان و لثه قرار می‌گیرد. این قالب، پس از خشک شدن، یک طرح کلی و کامل از دندان هدف، لثه و دندان‌های اطراف آن به پزشک می‌دهد.

 نکته مهم این است که باید یک قالب نیز از دندان‌های فک مقابل در همان قسمت نیز گرفته شود. بعد از چند دقیقه، هنگامی که مواد کاملا خشک شد، قالب نهایی از روی دندان‌های شما برداشته می‌شود.

  • در این قسمت کار قالب‌گیری سنتی پایان یافته است. قالب تهیه شده به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شود. در آنجا قالب پر از گچ می‌شود تا برای ساخت یک روکش دندان با ابعاد دقیق از آن استفاده شود.

نکته قابل توجه در این نوع قالب ‌گیری دندان برای روکش این است که به دلیل نوع خاص مواد و بوی آن، ممکن است بیمار فکر کند که مواد به داخل حلق رفته است و حالت تهوع به بیمار دست دهد. مطمئن باشید که این اتفاق نیفتاده است. بهترین کار این است که صرفاً از طریق بینی نفس بکشید. بزاق جمع شده در دهان را قورت ندهید و با کمک دستمال دهان را خشک کنید. این کار نیز به برطرف شدن حالت تهوع شما کمک می‌کند. 

قالب‌گیری اپتیکال(نوری): این نوع قالب‌گیری برای روکش، به تجهیزات خاصی نیاز دارد. برخی از دندان‌پزشکان برای راحتی بیشتر بیمار و سرعت بخشیدن به فرایند قالب‌گیری این تجهیزات را تهیه کرده و در مطب دندانپزشکی خود از آن‌ها بجای روش قالب‌گیری سنتی استفاده می‌کنند. 

  • در قالب‌گیری اپتیکال (نوری) از هیچ خمیری برای قالب‌گیری دندان استفاده نمی‌شود. در این روش ابتدا یک پودر مخصوص بر روی دندان‌ها مالیده می‌شود تا انعکاس نور در محیط تاریک دهان به خوبی انجام پذیرد. 
  • سپس یک دوربین عصا مانند در داخل دهان قرار می‌گیرد. این دوربین چندین تصویر از فضای داخلی دهان و تمامی دندان‌ها اسکن می‌کند. این تصاویر کار همان خمیر قالب‌گیری در روش قالب‌گیری سنتی را بر عهده دارد. سپس اسکن تصاویر بدست آمده به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شود تا از آن‌ها در تهیه قالب مورد نظر استفاده شود. 

مزیت قالب ‌گیری دندان برای روکش به روش اپتیکال این است که زمان کمتری در پروسه قالب‌گیری صرف می‌شود. همچنین آرامش بیمار بیشتر است و نیازی به تزریق مواد بی‌حسی، تحمل بوی مواد قالب‌گیری در دهان و حالت تهوع احتمالی نیست.

روکش موقت دندان

روکش موقت یک کلاهک پیش ساخته شبیه به دندان است که از دندان طبیعی، تا آماده شدن روکش دائمی و اصلی، محافظت می‌کند. روکش‌های موقت دندان معمولاً از مواد پلاستیکی ، فلزی و یا اکریلیک ساخته شده است. در فاصله حدود دو هفته‌ای بین مرحله قالب ‌گیری دندان برای روکش و مرحله کار گذاشتن آن، باید از این روکش موقت برای دندان استفاده شود. 

چرا از روکش موقت استفاده‌می کنند؟

علت استفاده از روکش موقت دندان این است که در روش قالب‌گیری سنتی، تمام سطح دندان تراشیده می‌شود. تراشیده شدن دندان باعث ایجاد حساسیت در آن شده و احتمال شکستن را افزایش می‌دهد. روکش موقت دندان باعث می‌شود فرد بدون وجود درد و حساسیت در دندان خود، وعده‌های غذایی خود را میل کند. البته باید جانب احتیاط را نیز رعایت کرد. زیرا روکش‌های موقت از روکش‌های اصلی ظریف‌تر هستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. 

درست است که مدت کوتاهی این روکش‌ها در دهان شما هستند، ولی در همین مدت هم بهتر است موارد مهمی را رعایت کنید تا این دوره کوتاه بدون ایجاد مشکل خاصی طی شود. هرگز با روکش‌های موقت نوشیدنی خیلی داغ یا خیلی سرد نخورید. خوردن خوراکی‌های چسبناک ممنوع است. نباید با روکش موقت دندان مواد غذایی سفت را جوید و یا پوسته تنقلات را شکست. در استفاده از نخ دندان و مسواک نیز باید به توصیه‌های دندانپزشک خود عمل کنید.

اگر روکش موقت شما کنده شد، قبل از هر کاری به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا روکش موقت جدیدی روی دندان شما قرار دهد. ممکن است حتی با وجود روکش موقت باز هم احساس درد و فشار در دندان و یا محیط اطراف آن داشته باشید. در این صورت باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مشکل پیش‌آمده را برطرف کند. 



:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

مزایای انتخاب باندینگ کامپوزیت

  • باندینگ کامپوزیت را می‌توان با یک بار مراجعه به دندانپزشکی تکمیل کرد.
  • این یک راه سریع و قابل اعتماد برای اصلاح مشکلات جزئی دندان در زیبایی است.ایمپلنت دندان در رشت  دندانپزشک پس از چسباندن کامپوزیت به دندان، آن را با نور ماوراء بنفش سفت می‌کند تا دندان به اندازه کافی قوی شود و کار طبیعی خود را انجام دهد.
  • باندینگ کامپوزیت تهاجمی نیست.
  • جایگزین‌هایی مانند روکش‌ها نیاز به برداشتن دائمی قسمت‌هایی از دندان دارند. برای استفاده از کامپوزیت، دندانپزشک فقط باید سطح دندان را زبر کند تا به فرآیند باندینگ کمک کند. به این معنی که هیچ بخشی از ساختار دندان از بین نمی رود.
  • باندینگ کامپوزیت لبخند را بدون آسیب بیشتر به دندان‌ها بهبود می‌بخشد.
  • باندینگ کامپوزیت نسبتاً ارزان تر از روکش‌هاست. با مراقبت و نگهداری مناسب از دهان، باند کامپوزیت باید چندین سال پس از استفاده دوام بیاورد.

سایر مزایای انتخاب کامپوزیت زیبایی در دندانپزشکی

دلایل زیادی وجود دارد که چرا کامپوزیت زیبایی در دندانپزشکی یک انتخاب محبوب برای بیماران است. در ادامه چند مورد را با هم بررسی می‌کنیم:

  • آنها نسبت به روکش‌های چینی قیمت کمتری دارند.
  • کامپوزیت‌ها را می‌توان در یک بازدید اداری استفاده کرد.
  • کامپوزیت‌ها به اندازه ونیرهای چینی نیازی به برداشتن ساختار دندان ندارند.
  • در صورت لزوم می‌توان آنها را تعمیر یا تعویض کرد.

کامپوزیت چگونه چسبانده می‌شود؟

یک دندانپزشک ماهر می‌تواند بگوید چه زمانی باندینگ کامپوزیت بهترین راه حل برای بهبود دندان است. اولین قدم تعیین وقت ملاقات با دندانپزشک برای مشاوره و معاینه دهان است. دندانپزشک در مورد برنامه‌های خود برای تغییر لبخند بیمار صحبت خواهد کرد. اگر تصمیم بگیرند که لبخند خود را زیباتر کنید این روش می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

متخصص دندانپزشکی دندان آسیب دیده را با دقت اچ می‌کند تا رزین راحت تر بچسبد. ممکن است از یک بی‌حس کننده موضعی برای راحت نگه داشتن بیمار در طول فرایند استفاده کنند. پس از آن، رزین روی دندان گذاشته می‌شود و با نور اشعه آلتراوایلت (اشعه فراونفش) سفت می‌شود. مرحله آخر فرم دادن به دندان و پولیش آن برای دستیابی به درخشندگی طبیعی است. پس از تکمیل این روش، بیمار لبخندی خواهد داشت که می‌تواند با افتخار نشان دهد.

یکی از مزایای باندینگ کامپوزیت نگهداری آسان آن است. دندانپزشک به بیماران توصیه می‌کند که در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از چسباندن کامپوزیت از نوشیدنی‌ها یا غذاهای با رنگ‌های زیاد خودداری کنند. از مصرف محصولات بر پایه تنباکو نیز باید اجتناب کنید.

مراقبت‌های بعد از کامپوزیت زیبایی در دندانپزشکی

هنگامی که کامپوزیت زیبایی دارید، مراقبت از آنها برای اطمینان از ماندگاری آنها ضروری است. در اینجا چند نکته برای مراقبت از ونیرهای کامپوزیت آورده شده است:

  • از گاز زدن یا جویدن یخ یا آب نبات سفت خودداری کنید.
  • برای معاینه و تمیز کردن به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • از محصولات سفید کننده دندان در خانه استفاده نکنید، زیرا می‌توانند به روکش دندان آسیب برسانند.
  • دو بار در روز مسواک بزنید. نخ دندان کشیدن باید یک بار در روز انجام شود. دندانپزشک برای محافظت از ترمیم، استفاده از یک مسواک نرم و خمیر دندان غیر ساینده را توصیه می‌کند. رعایت بهداشت دهان و دندان از تجمع پلاک روی دندان‌ها نیز جلوگیری می‌کند.
  • مصرف نوشیدنی‌های رنگی را کاهش دهید. نوشیدنی‌های رنگی مانند شراب قرمز، چای و قهوه می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند.
  • از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید. بیماران برای تامین مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ استحکام دندان‌ها، باید غذای سالم مصرف کنند. 

کامپوزیت دندان به چه اهدافی انجام می‌شود؟

دندانپزشکی زیبایی بر روی شکل و عملکرد دندان‌ها تمرکز دارد. فراموش نکنید برخی از روش‌های زیبایی بر سلامت و بهداشت عمومی دهان و دندان ترکز می‌کند. علیرغم این تصور غلط که عمل‌های زیبایی فقط به زیبایی شناسی می‌پردازد دندانپزشکان زیبایی متخصصین دندانپزشکی هستند که دوره‌های عمومی دندانپزشکی را می‌گذرانند و سپس با کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های زیبایی، آموزش خود را ادامه می‌دهند.

بسیاری از دندانپزشکان عمومی و زیبایی، بسته به هدف بیمار و همچنین سابقه سلامت دهان و دندان، اقدامات مشابهی را انجام می‌دهند. یکی از روش‌های رایج دندانپزشکی زیبایی که دندانپزشکان عمومی نیز انجام می‌دهند، قرار دادن باندینگ کامپوزیت است.

موارد استفاده کامپوزیت در دندانپزشکی زیبایی

روش‌های دندانپزشکی زیبایی معمولاً برای بهبود ظاهر دندان‌ها بررسی می‌شوند. به ویژه چسباندن کامپوزیت یک راه عالی برای انجام این کار است. در ادامه برخی از کاربردهای رایج کامپوزیت زیبایی در دندانپزشکی آورده شده است:

  • پوشاندن لکه‌ها
  • پوشاندن نقاط ناهموار
  • ترمیم تراشه یا ترک
  • بلند کردن دندان‌های کوتاه 
  • پر کردن شکاف‌های بسیار جزئی
  • پوشاندن لکه‌ها پس از ترمیم حفره

باندینگ کامپوزیت یک روش چندکاره است که هم در دندانپزشکی زیبایی و هم در دندانپزشکی عمومی قابل استفاده است. دندانپزشکان زیبایی بیشتر از آن برای بهبود ظاهر دندان‌های ناقص استفاده می‌کنند، در حالی که دندانپزشک عمومی ممکن است از آن برای ترمیم آسیب‌ها استفاده کند.

روش دقیق چسباندن ونیرهای کامپوزیت

اگر تصمیم گرفته اید که کامپوزیت ونیر برای شما مناسب است، قدم بعدی این است که برای مشاوره به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در طول این قرار ملاقات، دندانپزشکی دندان‌های شما را معاینه می‌کند و گزینه‌های درمانی را با شما در میان می‌گذارد. اگر تصمیم به استفاده از ونیرهای کامپوزیت دارید، دندانپزشک از دندان‌های شما قالب گرفته و آنها را به آزمایشگاه دندانپزشکی می‌فرستد.

کامپوزیت زیبایی دندان با تابش لایتکیور محکم می شود

در لابراتوار دندانپزشکی، ونیرهای کامپوزیت به صورت سفارشی و متناسب با دندان شما ساخته می‌شوند. هنگامی که آنها آماده شدند، برای قرار دادن دوباره به دندانپزشک مراجعه می‌کنید. در طی این ملاقات، دندان‌های شما تمیز و برای باندینگ آماده می‌شوند. سپس روکش‌های کامپوزیت روی دندان‌های شما قرار گرفته و با چسب مخصوص دندانی چسبیده می‌شوند.

پس از قرار گرفتن کامپوزیت‌ها، دندانپزشک شما تنظیمات لازم را انجام داده و آنها را براق می‌کند تا با بقیه دندان‌های شما مطابقت داشته باشد. سپس دستورالعمل‌های مراقبتی بعدی به شما داده می‌شود. تاریخ مراجعه بعدی نیز به شما گفته می‌شود. 

هزینه کامپوزیت زیبایی

هزینه ونیرهای کامپوزیت بسته به عوامل مختلفی از جمله دندانپزشکی که مراجعه می‌کنید و تعداد ونیرهای مورد نیاز شما متفاوت خواهد بود. به طور کلی، ونیرهای کامپوزیت قیمت کمتری نسبت به ونیرهای چینی دارند.

ونیرهای کامپوزیت یک راه عالی برای بهبود ظاهر لبخند و افزایش اعتماد به نفس شما هستند. اگر به این روش درمانی فکر می‌کنید، با دندانپزشک خود در مورد اینکه آیا برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید.

فواید کامپوزیت زیبایی چیست؟

دندانپزشکی زیبایی برای افراد مختلف مزایای متعددی ارائه می‌دهد که یکی از مهمترین آنها بهبود لبخند است. با این حال، سایر مزایای کامپوزیت زیبایی را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم. 

  • روش باندینگ کامپوزیت سریع است و معمولاً در کمتر از یک ساعت کامل می‌شود.
  • هیچ زمان بهبودی و نقاهتی نیاز ندارد.
  • این روش بی خطر است زیرا خطرات تهاجمی وجود ندارد.
  • ماندگاری بالایی دارد.
  • هیچ دردی در ارتباط با کامپوزیت زیبایی وجود ندارد.
  • تنها یک جلسه برای رفع مشکل یا نقص ضروری است.

عوارض جانبی کامپوزیت زیبایی چیست؟

اکثر مردم پس از گرفتن ونیر کامپوزیت هیچ عارضه ای را تجربه نمی کنند. با این حال، ممکن است ناراحتی موقتی مانند حساسیت به نوشیدنی‌های گرم و سرد را تجربه کنید. همچنین ممکن است تورم یا کبودی خفیفی در لثه‌های خود داشته باشید. این عوارض جانبی باید ظرف چند روز برطرف شوند.

در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی شدید، مانند درد یا تورم مداوم، باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

ونیرهای کامپوزیت به طور کلی ایمن و موثر هستند. با این حال، مانند هر روش دندانپزشکی، گاهی خطرات و عوارض زیر ممکن است به وجود بیاید.

  • واکنش آلرژیک

برخی از افراد ممکن است به مواد مورد استفاده در ونیرهای کامپوزیت حساسیت داشته باشند.

  • بیماری لثه

اگر بیماری لثه دارید، ممکن است پس از گرفتن ونیرهای کامپوزیت بدتر شود.

  • آسیب به دندان

ونیرهای کامپوزیت اگر به درستی قرار نگیرند می‌توانند به دندان‌های طبیعی شما آسیب بزنند.

  • تغییر رنگ

ونیرهای کامپوزیت ممکن است به مرور زمان لکه دار شوند.

قبل از گرفتن کامپوزیت ونیر زیبایی، با دندانپزشک خود در مورد خطرات و عوارض مرتبط با این روش صحبت کنید.

هر چند وقت یکبار نیاز است کامپوزیت زیبایی خود را تعویض کنید؟

ونیرهای کامپوزیت معمولاً حدود پنج تا هفت سال ماندگاری دارند. با این حال، با مراقبت و نگهداری مناسب، می‌توانند حتی بیشتر دوام بیاورند. حتماً به طور منظم برای معاینه و تمیز کردن آنها به دندانپزشک مراجعه کنید تا به افزایش عمر روکش‌هایتان کمک شود. 

چهار راه برای ریمو کردن کامپوزیت دندان

صفحه‌های کاغذ سنباده: سطح ساینده کاغذ سنباده، کامپوزیت را از روی دندان جدا کرده و آن را جلا می‌دهد. صفحه‌های انعطاف‌پذیر به تمام سطوح دندان شما می‌رسند و سطح براق و صافی از خود به جای می‌گذارند.

مته‌های کاربید: این مته‌های پر سرعت دندان‌ها را جلا می‌دهند. اگر دندانپزشک شما با مته کاربیدی فشار کمی به دندان‌های بیاورد، کامپوزیت را سریع‌تر از صفحه‌های سنباده پاک می‌کند. اما مته کاربید چندان انعطاف‌پذیر نیست، بنابراین می‌تواند رگه‌هایی از مواد روی دندان‌های شما باقی بگذارد که می‌توان آن‌ها را با دیسک سنباده پاک کرد.

 Air-Abrasion: اکثر مطب‌های دندانپزشکی فناوری air-abrasion ندارند. با استفاده از این فناوری، دندانپزشکان از ابزار دستی استفاده می‌کنند که ذرات ریز اکسید آلومینیوم را روی دندان‌های شما می‌پاشند. ابزار air-abrasion اغلب برای از بین بردن پوسیدگی‌های اولیه دندان استفاده می‌شود. اما می‌توانید کامپوزیت دندان را با این روش نیز حذف کنید.

میکرو اچر: میکرو اچر یک ابزار نازل سندبلاست است. نازل به اندازه دیسک سنباده سطح دندان را پوشش نمی دهد، به همین دلیل برای برداشتن مقدار تمام کامپوزیت‌های چسبیده به کار نمی روند. بسیاری از دندانپزشکان از آن برای کارهای نهایی و تمیزی انتهایی استفاده می‌کنند.



:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

کشیدن دندان شامل چه مواردی است؟

در حالی که هیچ کس از مراجعه به دندانپزشک،ایمپلنت دندان در رشت  برای کشیدن دندان لذت نمی برد، خبر خوب این است که کشیدن دندان یک روش معمول و نسبتاً غیر تهاجمی است که دندانپزشک شما احتمالاً می تواند با چشمان بسته نیز آن را انجام دهد.

این کار توسط دندانپزشک یا جراح ماهر و واجد شرایط انجام خواهد شد. ابتدا، یک عکس با اشعه ایکس از دهان شما گرفته می شود تا شدت مشکل مشخص شود و نوع روش مورد نیاز برای کشیدن را تشخیص دهند. سپس یک بی حسی موضعی تزریق می شود تا دندان و ناحیه اطراف آن بی حس شود. دندانپزشک یک برش کوچک در لثه ایجاد می کند تا به دندان دسترسی پیدا کند. دندان با دقت برداشته می شود و سپس ناحیه به طور کامل تمیز شده تا به کاهش خطر عفونت کمک کند.

اگر برشی ایجاد شده باشد، با بخیه های قابل جذب دوخته می شود. دندانپزشک گازی را در محل بیرون آمدن دندان قرار می دهد. از شما می خواهند که آن را گاز بگیرید و فشار وارد کنید تا خونریزی قطع شود. 

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید از گاز استریل استفاده کرد؟

پس از برداشتن دندان، دندانپزشک گازی را روی محل کشیدن دندان قرار دهد تا به جلوگیری از خونریزی کمک کند.دندانپزشک از شما می خواهد که گاز استریل را به آرامی گاز بگیرید تا فشار روی آن را حفظ کنید. گاز استریل حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه باید در جای خود نگه داشته شود. 

پس از گذشت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه باید گاز را بردارید و در صورت خونریزی آن را با گاز جدید و تمیز جایگزین کنید. مطمئن شوید که گاز مستقیم روی محل کشیدن دندان قرار دارد.

گاز استریل را یک ساعت دیگر در جای خود نگه دارید. در این زمان باید به طور کامل خونریزی متوقف شده باشد. اگر نه، این روند را دوباره تکرار کنید یا اگر نگران خونریزی هستید با دندانپزشک خود صحبت کنید.

باید ها و نباید ها بعد از کشیدن دندان 

اگر دندان خود را کشیده اید، مطمئن شوید که مراحل زیر را پس از آن انجام خواهید داد:

  • تف نکنید.
  • سیگار نکشید.
  • از نی برای نوشیدن استفاده نکنید.
  • ناحیه جراحی را با دست لمس نکنید زیرا باکتری روی انگشتان شما می تواند منجر به عفونت شود.
  • به مدت ۲۴ ساعت از شستشوی دهان خودداری نمایید.
  • از نی برای نوشیدن استفاده نکنید.
  • به مدت ۴۸ ساعت ورزش شدید نکنید.
  • به مدت ۲۴ ساعت در خوردن یا نوشیدن غذا و مایعات داغ مراقب باشید.
  • ۴۸  ساعت سیگار نکشید.
  • به مدت ۴۸ ساعت از خوردن الکل جدا خودداری نمایید.
  • ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان، شستشوی ملایم با آب نمک را پس از صرف غذا شروع کنید تا محل استخراج را تمیز نگه دارید. این درمان را به مدت ۵ روز یا تا زمان بهبودی زخم ادامه دهید.
  • استفاده از کمپرس یخ ممکن است به کاهش تورم و مدیریت درد کمک کند.
  • دندان های خود را به طور معمول مسواک بزنید و مراقب اطراف محل کشیدن دندان باشید. آن قسمت را مسواک نزنید.
  • در صورت تجویز به مصرف آنتی بیوتیک ادامه دهید.

چگونه تورم پس از کشیدن دندان را از بین ببریم؟

پس از برداشتن دندان عقل یا هر دندان دیگری، کاملا طبیعی است که شما مقداری تورم در ناحیه آسیب دیده و اطراف آن داشته باشید. برای کمک به کاهش تورم، از کیسه یخ استفاده کرده و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

بعد از کشیدن دندان چه بخوریم؟

ناگفته نماند که پس از برداشتن دندان عقل یا هر دندان دیگری، باید هنگام غذا خوردن و جویدن بسیار مراقب باشید. البته باید غذا بخورید، اما از غذاهای سفت و ترد اجتناب کرده و در عوض غذاهای نرم را انتخاب کنید. حتما با سمت دیگر دهان خود بجوید.

بعد از کشیدن دندان چه کار هایی را انجام دهیم؟ 

دو راه بعد از کشیدن دندان وجود دارد که با رعایت آن دچار مشکلات بعد از برون آوردن دندان نمی شوید. در ادامه این دو راه را بررسی می کنیم.

رعایت بهداشت دهان

پس از برداشتن دندان، بزرگترین خطر عفونت است. تنها چیزی که فرد نمی خواهد این است که باکتری ها وارد زخم باز شده و ایجاد عفونت کنند. به همین دلیل است که بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. روزانه دهان خود را با آب نمک گرم بشویید و به آرامی آب را از دهان خارج کنید. هرگز تف نکنید. این کار به استریل نگه داشتن زخم و از بین بردن باکتری های مضر کمک می کند.

مصرف داروی مسکن 

اگر درد شدید دارید، از مسکن استفاده کنید. در مورد داروهای ضد درد با دندانپزشک خود صحبت کنید و مطمئن شوید که هرگز از دوز توصیه شده روزانه تجاوز نمی کنید.

این دو کار باعث می شود دوران نقاهت کم شده و زودتر بهبودی حاصل شود. 

روش استفاده از گاز استریل در منزل بعد از کشیدن دندان

گاز استریل را به مدت ۳۰ دقیقه پس از کشیدن دندان در محل نگه دارید. به شما یک بسته حاوی گاز استریل داده می شود. اگر خونریزی عود کرد، یک گازی استریل دیگر را تا کرده و در محل استخراج قرار دهید. با گاز گرفتن به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فشار وارد نمایید. در صورت نیاز گاز استریل را بردارید و تعویض کنید.



:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

چرا برای عفونت‌های دندان از آنتی بیوتیک استفاده می‌کنیم؟

اگر بگویم تریلیون‌ها باکتری ریز در اطراف و حتی داخل دهان شما وجود دارد باور می‌کنید؟ ایمپلنت اقساطی در رشت بله این قضیه درست است زیرا باکتری‌ها در همه جا، از یخ یخ گرفته تا گدازه داغ زندگی می‌کنند. باکتری‌ها میکروسکوپی هستند، بنابراین آنها را نمی‌توان با چشم غیر مسلح دید. اگرچه تنها یک سلول دارند، اما کل زیست توده آنها از مجموع گیاهان و حیوانات بیشتر است. سلول‌های باکتریایی یک انسان ده برابر بیشتر از سلول‌های انسانی اش است. بسیاری از این باکتری‌ها بی ضرر بوده و حتی برخی از آنها مفید نیز هستند. باکتری‌های مفید مانع ورود باکتری‌های مضر به بدن شده و ایمنی را افزایش می‌دهند. با این حال، چند باکتری مضر وجود دارد که می‌تواند باعث آسیب جزئی یا حتی مرگ شود. عفونت‌های دندانی ناشی از این باکتری‌های مضر حتی گاهی اوقات می‌تواند کشنده باشد. خوشبختانه داروهایی برای کنترل عفونت‌های باکتریایی وجود دارد. این دارو‌ها را با نام آنتی بیوتیک‌ها می‌شناسیم. 

دندانپزشک شما ممکن است برخی از آنتی بیوتیک‌ها را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از ایجاد هرگونه عفونت دندانی برای شما تجویز کند. به عنوان مثال، پس از یک عمل دندانپزشکی، تیم دندانپزشکی به شما یک رژیم آنتی بیوتیکی می‌دهد تا از عفونت بعد از عمل جلوگیری کند، به خصوص اگر فرد دچار نقص ایمنی باشد. همچنین، دندانپزشک ممکن است به شما آنتی بیوتیک بدهد تا از پیشرفت عفونت مداوم دندان جلوگیری کند.

آنتی بیوتیک‌های مختلف مکانیسم‌های اثر متفاوتی دارند. به نوعی همه آنها یا باکتری‌ها را از بین می‌برند یا با جلوگیری از رشد و تکثیر آنها، تأثیرات باکتریایی را قطع می‌کنند.

نحوه مصرف آزیترومایسین برای عفونت دندان چگونه است؟

هر دارو با توجه به میزان اثر بخشی، قدرت دارو و نیاز بدن هر فرد دوز متفاوتی دارد. اما بعد از تجویز توسط دندانپزشک باید در فواصل زمانی مشخص تا اتمام دوره، به طور کامل مصرف شود. به طور معمول آزیترومایسین ۵۰۰ میلی گرم یک بار در روز و سپس ۲۵۰ میلی گرم باز هم یک بار در روز به مدت چهار روز مصرف می‌شود. به رعایت فاصله زمانی بین دوز‌ها دقت نمایید. در صورت فراموشی مصرف یک دوز دارو، اگر به نوبت دوز بعدی نزدیک نشده اید حتما آن را مصرف نمایید. در غیر این صورت دوز بعدی را راس ساعت و بدون فراموشی مصرف کنید. توجه داشته باشید هرگز دوز مصرف دارو را در صورت فراموشی دو برابر نکنید. 

این دارو بهتر است با شکم خالی، یک ساعت قبل از غذا یا ۲ ساعت بعد از غذا میل شود. حتما آب زیاد در طول درمان با آزیترومایسین بنوشید. دوره درمان با این دارو را تکمیل کنید. بعد از چند روز احساس بهتری خواهید داشت. 

آیا آزیترومایسین برای عفونت دندان مناسب است؟

برای جواب دادن به این سوال باید عوامل مختلفی در نظر گرفته شود. نوع باکتری و میزان گسترش عفونت می‌تواند تعیین کننده باشند. باید دقت داشته باشید طبق دستور دندانپزشک دارو مصرف نمایید. دارو را زودتر از موقع قطع نکرده و یا تعداد بیشتری مصرف نکنید. در هر دو صورت ممکن است عوارضی ایجاد کنند. 

آزیترومایسین در یک دوره درمان، عفونت دندان و بیماری‌های دهان و دندان را از بین می‌برد. به همین دلیل در بیماری‌های لثه توسط دندانپزشکان تجویز می‌شود. 

برای افرادی که به پنی سیلین حساسیت نشان می‌دهند از آزیترومایسین برای عفونت دندان آنها کمک می‌گیرند. آزیترومایسین مانند آموکسی سیلین می‌تواند رشد باکتری‌ها را کنترل کرده و بیشتر باکتری‌ها را از بین ببرد. 

مصرف آزیترومایسین برای عفونت دندان توسط برخی از دندانپزشکان تجویز می‌شود و پس از چند روز تاثیر خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل باید بر طبق دستورالعمل دارو را ادامه دهید تا تاثیر آن را مشاهده کنید. 

باید بدانید این دارو برای انواع مختلفی از عفونت‌ها مانند عفونت ریه، گوش و دندان کاربرد دارد. این دارو ضد التهاب بوده و عفونت‌های غیر باکتریایی نیز با این دارو درمان می‌شود. 

عفونت دندان چیست؟

بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است و اگر مراقبت‌های معمول دندانپزشکی را انجام ندهید، ممکن است با عفونت دندان مواجه شوید که منجر به آبسه دندان شود. آبسه دندان یک تجربه دردناک است که در آن مجموعه ای از چرک در داخل دندان یا لثه ایجاد می‌شود و عفونت را به ریشه نیز منتقل می‌کند. اگر آبسه دندان فوراً درمان نشود، ممکن است نزدیکترین اعصاب که مغز است را تحت تأثیر قرار دهد. خوشبختانه، دارو‌هایی برای آبسه دندان وجود دارد، اما درمان کلی زمانی پیچیده می‌شود که فرد قبلاً درمان اولیه عفونت دندان را از دست داده باشد. بنابراین، آبسه دندان را بدیهی ندانید و به محض اینکه با برخی از علائم آبسه دندان مانند حساسیت دندان، تورم لثه یا دندان درد غیرقابل تحمل مواجه شدید، سریعاً با دندانپزشک خود مشورت کنید.

آیا آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند آبسه دندان را درمان کنند؟

آنتی‌بیوتیک‌هایی برای درمان آبسه دندان وجود دارند، اما در مواقعی تجویز می‌شوند که عفونت دندان تا ریشه نفوذ کرده یا دندان‌های اطراف را گرفته باشد. علاوه بر این، اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا سلامت دهان و دندان شما خوب نیست، ممکن است دندانپزشک شما آنتی بیوتیک‌هایی را برای آبسه دندان تجویز کند و اگر باز هم برطرف نشد، ممکن است مجبور شوید عصب کشی و روکش دندان را تجربه کنید.



:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

باندینگ دندان

باندینگ دندانی یک روش دندانپزشکی زیبایی است. ایمپلنت اقساطی در رشت در این فرایند نوعی ماده رزینی مطابق با رنگ دندان، روی سطح آن قرار می‌دهند. پس از آن این ماده با نور خاصی سفت می‌شود و مواد را به دندان می‌چسباند. می‌توان از آن برای ترمیم دندان‌های شکسته یا ترک خورده، پر کردن فاصله بین دندان‌ها و بهبود ظاهر دندان‌های تغییر رنگ داده یا بد شکل استفاده کرد. باندینگ یک روش سریع و بدون درد است که معمولا در یک جلسه مطب قابل انجام است.

موارد استفاده از باندینگ دندان

باندینگ دندان به دلایل مختلفی انجام می‌شود، از جمله:

  • ترمیم دندان‌های شکسته یا ترک خورده
  • پر کردن فاصله بین دندان‌ها
  • بهبود ظاهر دندان‌های تغییر رنگ یا بد شکل
  • محافظت از ریشه‌های دندان‌های در معرض دید در اثر تحلیل لثه
  • بلندتر نشان دادن دندان‌ها
  • تغییر شکل دندان‌ها
  • به عنوان یک جایگزین آرایشی برای پر کردن آمالگام

دندانپزشک شما می‌تواند بر اساس نیازهای خاص و سلامت دندان شما تعیین کند که آیا باندینگ دندان برای شما گزینه مناسبی است یا خیر.

مزایا و معایب باندینگ دندان

باندینگ دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی محبوب است که بسته به موقعیت منحصر به فرد بیمار، هم مزایا و هم معایبی دارد. برخی از مزایای باندینگ دندان شامل این است که فرآیند باندینگ نسبتا سریع و بدون درد است، می‌توان آن را در یک بار ویزیت بطور کامل انجام داد و نسبت به سایر روش‌های دندانپزشکی زیبایی مانند روکش‌ها یا ونیر‌ها هزینه کمتری دارد. علاوه بر این، باندینگ می‌تواند به ترمیم دندان‌های شکسته یا ترک خورده، بستن فاصله بین دندان‌ها و حتی بهبود ظاهر دندان‌های تغییر رنگ داده شده نیز کمک کند.

با این‌حال، برخی از معایب نیز برای باندینگ وجود دارد که باید در نظر گرفت. مواد باندینگ به اندازه دندان‌های طبیعی یا سایر ترمیم‌های دندانی قوی نیستند. بنابراین می‌توانند راحت‌تر خرد شوند یا بشکنند. باندینگ ممکن است به اندازه سایر روش‌های دندانپزشکی زیبایی طولانی مدت نباشد. بنابراین بیماران ممکن است به مرور زمان نیاز به انجام مجدد باندینگ داشته باشند. علاوه بر این، مواد باندینگ می‌توانند به مرور زمان لکه‌دار شوند، بنابراین بیماران باید از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند باعث ایجاد لکه شوند، اجتناب کنند.

به طور کلی، باندینگ دندان می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای بیمارانی باشد که به دنبال بهبود ظاهر لبخند خود هستند، اما مهم است که مزایا و معایب را بسنجید و با دندانپزشک خود در مورد اینکه آیا باندینگ انتخاب مناسبی برای شماست صحبت کنید.

باندینگ دندان چگونه انجام می شود؟

باندینگ دندانی یک روش دندانپزشکی زیبایی است که شامل استفاده از مواد رزین کامپوزیت همرنگ دندان برای بهبود ظاهر دندان‌ها می‌شود. در اینجا نحوه انجام باندینگ دندان آمده است:

آماده سازی

دندانپزشک کار خود با تمیز کردن و آماده سازی دندان برای باند شدن شروع می‌کند. همچنین ممکن است در صورت لزوم ناحیه را بی‌حس کند.

تراشیدن

سپس سطح دندان بوسیله ابزار مخصوص، زبر و حالت داده می‌شود. این کار باعث می‌شود مواد باندینگ چسبندگی بهتری روی سطح دندان داشته باشند.

کاربرد مواد باندینگ

دندانپزشک مواد رزین کامپوزیت را به صورت لایه لایه روی دندان قرار می‌دهد و در صورت نیاز آن را شکل داده و صاف می‌کند. این فرایند تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت. دندانپزشک باید در این مرحله بسیار ظریف و دقیق کار کند. 

پخت یا سفت شدن مواد

هنگامی‌که مواد در جای خود قرار گرفتند، از نور مخصوص برای سفت شدن مواد چسبنده استفاده می‌شود.

نتیجه نهایی

پس از خشک شدن ماده باندینگ، دندانپزشک ممکن است آن را اصلاح کرده و شکل دهد تا به شکل و اندازه دلخواه برسد. در نهایت دندان پولیش می‌شود تا با بقیه دندان‌ها همخوانی داشته باشد.

کل فرآیند معمولا بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در هر دندان، بسته به پیچیدگی مورد درمانی، طول می‌کشد. باندینگ دندان یک روش غیر تهاجمی و نسبتا بدون درد است که می‌تواند به بهبود ظاهر دندان‌ها کمک کند و به شما اعتماد به نفس و لبخندی درخشان هدیه دهد.

مدت زمان درمان باندینگ

مدت زمان درمان باندینگ می‌تواند بسته به درمان خاصی که انجام می‌شود و میزان باند مورد نیاز متفاوت باشد. به طور کلی، درمان باندینگ می‌تواند از ۳۰ دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. برای مثال، پروسه باندینگ یک دندان ممکن است حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول بکشد، در حالی‌که یک درمان باندینگ گسترده‌تر که شامل چندین دندان می‌شود ممکن است چندین ساعت بطول بیانجامد. دندانپزشک می‌تواند براساس نیازهای خاص و برنامه درمانی بیمار تخمین زمان دقیق‌تری از مدت زمان مورد نیاز ارائه دهد.

طول عمر باندینگ دندان

طول عمر باندینگ دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل نوع ماده باندینگ مورد استفاده، محل قرارگیری دندان باند شده و عادات بهداشت دهان و دندان بیمار می‌شود. به طور متوسط، باندینگ دندان می‌تواند بین ۳ تا ۱۰ سال قبل از نیاز به تعمیر یا تعویض، دوام بیاورد. با این حال، با مراقبت و نگهداری مناسب، باندینگ دندان می‌تواند حتی بیشتر نیز دوام داشته باشد.

مراقبت های بعد از درمان باندینگ دندان

پس از درمان باندینگ دندان، مهم است که از دندان‌های خود به خوبی مراقبت کنید تا از ماندگاری مواد باندینگ اطمینان حاصل کنید. در اینجا چند نکته مهم وجود دارد که بعد از باندینگ دندان باید به آن‌ها توجه کنید:

  • برای جلوگیری از آسیب رساندن به مواد چسبنده بکار رفته، در ۲۴ ساعت اول پس از باندینگ از خوردن غذاهای سفت و ترد اکیدا خودداری کنید. 
  • برای حفظ بهداشت دهان و دندان و نیز جلوگیری از ایجاد پوسیدگی در اطراف ناحیه باند شده، به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • از جویدن ناخن‌ها یا استفاده از دندان‌ها به عنوان ابزاری برای باز کردن بسته‌ها یا بطری‌ها خودداری کنید. زیرا این کار می‌تواند به مواد باندینگ آسیب جدی برساند.
  • برای اطمینان از اینکه باندینگ در شرایط خوبی است و هرگونه مشکل بالقوه را در مراحل اولیه تشخیص دهید، معاینات منظم دندانپزشکی را برنامه‌ریزی کنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه آسیب یا تغییر رنگ در مواد باندینگ، در اسرع وقت با دندانپزشک خود ملاقاتی داشته باشید تا آن را برطرف کند.

با پیروی از این نکات ساده، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که باندینگ دندانی شما برای سالیان طولانی دوام می‌آورد و به شما کمک می‌کند لبخندی زیبا و سالم داشته باشید.

درمان های جایگزین باندینگ دندان چیست؟

چندین درمان جایگزین برای باندینگ دندان وجود دارد. بسته به موضوع دندانی خاص که باید به آن پرداخته شود، گزینه‌های جایگزین باندینگ تغییر می‌کنند. در اینجا به معرفی برخی از این موارد جایگزین خواهیم پرداخت:

ونیرها

ونیرها پوسته‌های نازکی از جنس پرسلن یا رزین کامپوزیت هستند که به صورت سفارشی برای قرار گرفتن روی سطح جلویی دندان‌ها ساخته می‌شوند. از آن‌ها برای بهبود ظاهر دندان‌هایی که تغییر رنگ داده، شکسته یا بدشکل شده‌اند استفاده می‌شود.

روکش‌ها

روکش‌های دندانی کلاهک‌هایی به شکل دندان هستند که روی دندان آسیب‌دیده یا پوسیده قرار می‌گیرند تا شکل، اندازه و استحکام آن را بازیابی کنند. روکش‌ها معمولا از جنس پرسلن، سرامیک یا فلز ساخته می‌شوند.

اینویزیلاین

اینویزیلاین یک سیستم تراز کننده شفاف است که می‌تواند برای صاف کردن دندان‌های کج یا نامرتب استفاده شود. اینویزیلاین یک جایگزین محبوب برای بریس‌های سنتی است. زیرا ترازکننده‌ها عملا نامرئی هستند و می‌توانند برای خوردن و مسواک زدن برداشته شوند.

سفید کردن دندان

سفید کردن دندان یک درمان زیبایی است که می‌تواند برای روشن کردن دندان‌های تغییر رنگ داده یا لکه دار استفاده شود. این کار را می‌توان در مطب دندانپزشکی یا در خانه به کمک کیت‌های سفیدکننده خانگی انجام داد.

ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت‌های دندانی ریشه‌های مصنوعی هستند که با جراحی در استخوان فک قرار می‌گیرند. ایمپلنت‌ها از دندان یا بریج جایگزین حمایت می‌کنند. آن‌ها راه حلی دائمی برای دندان‌های از دست رفته هستند و می‌توانند ظاهر و عملکرد لبخند فرد را بهبود بخشند.



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

سنجش حساسیت باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک ها

دارو هایی مانند اریترومایسین، پنی سیلین، سولفونامید ها، تتراسایکلین، ونکومایسین و … کمک به متوقف کردن رشد باکتری ها (باکتریواستاتیک) و یا از بین بردن گروه دیگری از باکتری ها هود لامینار  (باکتریوسیدال) در یک دوز پایین می کنند. در علم میکروب شناسی به این دسته از ترکیبات شیمیایی دارویی که روی باکتری ها اثر می گذارند، آنتی بیوتیک گفته می شود. آنتی بیوتیک ها فقط روی باکتری ها موثر هستند و کمکی به از بین بردن سایر میکروارگانیسم ها مانند ویروس ها نمی کنند. نتیجه تست آنتی بیوگرام  نشان می دهد هر آنتی بیوتیک روی کدام گروه از باکتری ها اثرگذار است.

 

آنتی بیوتیک چیست و چه اثری دارد؟

آنتی بیوتیک ها مواد ضد میکروبی هستند که در حالت طبیعی توسط برخی از موجودات زنده مانند باکتری هاف کپک ها و اکتینومیست ها تولید می شوند. هر کدام از آنتی بیوتیک  ها بر روی باکتری خاصی تاثیر دارد. این اثر یا به صورت باکتریوسیدی است که سبب مرگ باکتری ها می شود یا به صورت باکتریواستاتیکی است که از رشد باکتری جلوگیری می کند.

 

با این که تا کنون باکتری های بسیار زیادی شناسایی شده اند، اما فقط تعدا اندکی مجوز مصرف دارند. زیرا خصوصیاتی که باید یک آنتی بیوتیک برای مصرف داشته باشد را، نشان نمی دهند. . به عنوان مثال یک آنتی بیوتیک مناسب نباید باعث ایجاد یک سویه مقاوم شود. همچنین باید در کمترین غلظت، بیشترین اثر را روی میکروارگانیسم بیماری زا ایجاد کند.

تست آنتی بیوگرام چه کاربردی دارد؟

پاسخ به این سوال که “از کجا بدانیم چه آنتی بیوتیکی بر روی چه باکتری موثر است؟” از تست آنتی بیوگرام به دست می آید. این تست به صورت روتین  در آزمایشگاه های میکروبیولوژی انجام می شود. نمونه های دریافتی آزمایشگاه میکروبیولوژی هرچه که باشند (خون، ادرار، مخاط، مایع مغزی- نخاعی و …) روی آن ها تست آنتی بیوگرام انجام می شود تا داروی موثر تجویز شود. در واقع در عفونت های باکتریایی آزمایشگاه دارو را تجویز می کند.

دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز برای تست آنتی بیوگرام

  • هود لامینار
  • اتوکلاو
  • یخچال آزمایشگاهی
  • انکوباتور
  • شیکر
  • پنس

نکات مهم پیش از شروع انجام آزمایش

  • تمام تجهیزات و شیشه آلات مورد استفاده را با استفاده از اتوکلاو استریل کنید.
  • برای جلوگیری از انتشار باکتری ها در محیط آزمایشگاه، تمام مراحل کشت میکروبی زیر هود لامینار انجام شود.

روش آزمون بیوگرام

  1. مقداری کمی از یک کلنی باکتری خالص را بردارید. در یک لوله آزمایش حاوی سرم فیزیولوژی استاندارد و استریل حل کنید. ظرف نمونه را روی شیکر آزمایشگاهی قرار دهید تا کاملا مخلوط شوند.
  2. سوسپانسیون استاندارد 0.5 مک فارلند را آماده کنید. این محیط حاوی 10× 5.1 باکتری است. برای تهیه آن 0.5 میلی لیتر محلول 0.48 مولار باریک کلراید را در 99.5 میلی لیتر سولفوریک اسید 0.36 نرمال بریزید. از این محلول استاندارد برای مقایسه میزان کدورت نمونه اصلی استفاده می کنیم.
  3. با مقایسه محلول داخل دو لوله نمونه و استاندارد اگر: کدورت نمونه کمتر از استاندارد باشد، کمی از کلنی باکتری را اضافه کنید، در صورتی کدورت بیشتر باشد، تا رسیدن به سطح یکسان کدری، سرم فیزیولوژی به محلول نمونه بیافزایید. 
  4. یک سواپ را آغشته به محلول نمونه (باکتری) کنید.
  5. سواپ آغشته به باکتری را به روی محیط کشت مولر هینتون آگار برده و در جهات مختلف به صورت متراکم کشت دهید.  به طوری که هیچ محلی در محیط از قلم نیافتد.
  6. پس از آماده کردن محیط کشت، دیسک های آنتی بیوگرام که نیم ساعت قبل از تست بیرون یخچال قرار داده شده اند را انتخاب کنید. دیسک ها را با استفاده از پنس استریل بر روی محیط کشت انتقال دهید. دیسک های انتخاب شده باید با نوع باکتری ایزوله شده همخوانی داشته باشند.
  7. نحوه قرار دادن دیسک ها در پلیت باید طوری باشد که از یک دیگر فاصله 22 تا 24 میلی متری و از دیواره پلیت فاصله 1 تا 1.5 سانتی متری داشته باشند.
  8. بعد از قرار دادن دیسک ها، درپوش پلیت ها را ببندید. سپس پلیت ها را به مدت 18 تا 24 ساعت داخل انکوباتور 37 درجه سانتی گراد قرار دهید.


:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

همان گونه که برای شخص حقیقی در موقع بدنیا آمدن شناسنامه می گیرند و مشخصات نوزاد را در آن ثبت می کنند و هر فردی دارای ورقه هویت است شخص حقوقی مانند شرکت ها و موسسات بازرگانی و غیر بازرگانی هم محتاج است اخذ کارت بازرگانی فوری  که مشخصات آن در دفتر مخصوصی به ثبت رسیده و گواهی نامه ثبت تحصیل نماید.

بنابراین اگرچه برای تشکیل شرکت های تجاری و بوجود آمدن واقعی قانونی آن ها حصول توافق و تراضی بین تشکیل دهندگان و رعایت و اجرای مقررات عمومی و مواد قانون تجارت درباره هر یک از شرکت ها کافی است ولی برای اینکه "شناسایی قانونی" از شرکت بعمل آید و بتواند بعنوان "شخص حقوقی" معرفی شود ضرورت دارد که کیفیت تشکیل و جریان تاسیس آن با رعایت تشریفات و مقررات قانونی به ثبت برسد.

ثبت شرکت ها نه تنها برای معرفی و شناسایی است بلکه از نظر قانون و حاکمیت اجتماع بمنظور کسب وجود قانونی است. بطوری که پیش از ثبت اعتبار وجود مشخص قانونی را ندارد.

اجرای مقررات ثبت شرکت ها ناشی از اصل حاکمیت دولت و مربوط به قوانین آمره است که رعایت آن ها الزامی بوده و توافق یا تراضی تشکیل دهندگان و یا اراده آنان در این باب کوچکترین تاثیری ندارد. زیرا همین مقررات قانونی مربوط به ثبت شرکت ها هم مثل و نشان دهنده ی اراده افراد است چه قانون جز نمایش اراده افراد که بالواسطه آن را به منصه ظهور رسانده اند چیز دیگر نیست.

قطع نظر از مراتب مزبور کنترل و نظارت دولت در امور شرکت ها و ثبت آن با تشریفات خاص موجب آن می شود که همه از آن اطلاع حاصل نمایند و در رابطه با آن دچار تردید و ناراحتی نشوند. برای همین منظور است که ماده 26 نظامنامه ثبت شرکت ها مقرر داشته که: "مراجعه به دفتر ثبت شرکت ها اعم از ایرانی و خارجی برای عموم مردم آزاد و هر ذی نفعی می تواند از مندرجات آن سواد مصدق تحصیل کند."

با اجرای مقررات ثبت شرکت ها نتایج ذیل حاصل می شود:
اولاَ-شرکت بعنوان یک شخص قانونی واجد حقوق و تکالیف معرفی و شناخته می شود.
ثانیاَ-می تواند منشاء آثار و اعمال و مصدر معاملات و روابط مالی و اقتصادی بشود.
ثالثاَ-رسمیت اساسنامه و شرکتنامه و سایر اسناد شرکت تسجیل می گردد و مثل اسناد عادی در معرض ایراد و تزلزل نیست.
رابعاَ-شرکاء و تشکیل دهندگان اطمینان و فراغت خاطر از رسمیت شرکت و مسئولیت اداره کنندگان و سایر نتایج حاصله از اعمال شرکت پیدا می کنند.
خامساَ-افراد دیگر و معامله کنندگان از وضع شرکت اطلاع پیدا می کنند و با اتکاء به رسمیت آن می توانند با آسودگی خیال روابط مالی و اقتصادی با شرکت برقرار دارند.
سادساَ-در موقع انحلال یا ورشکستگی با مقررات خاصی به وضع مالی شرکت رسیدگی می شود.

علاوه بر مراتب، قاعده الزامی بودن ثبت شرکت ها به دولت امکان می دهد که تحقیقات و رسیدگی های دقیقی نسبت به مقدمات تشکیل و کیفیت بوجود آمدن شرکت انجام گردد تا از تشکیل شرکت هایی که مقررات را رعایت نکرده اند جلوگیری به عمل آید.

ثبت شرکت های داخلی

مستندات-مقررات مربوط به ثبت شرکت های ایرانی یا داخلی در ضمن قانون راجع به ثبت شرکت های مصوبه خرداد ماه 1310 و آیین نامه اجرایی آن مصوب در همان تاریخ و قانون تجارت مصوب 12 اردیبهشت ماه 1311 و نظامنامه قانون تجارت مصوب همان تاریخ قید گردیده است.

باید توجه داشت که چون در 1303 و 1304 شمسی قانون تجارت مجموعاَ 387 ماده تصویب و شرکت های تجارتی برای اولین دفعه در آن قانون عنوان پیدا کرده بود قانون ثبت شرکت ها و آیین نامه آن با توجه به قانون تجارت عنوان پیدا کرده بود.قانون ثبت شرکت ها و آیین نامه آن با توجه به قانون تجارت مزبور تنظیم گردیده و سپس نظامنامه قانون تجارت که در تاریخ موخر تصویب شده با توجه به قانون تجارت مصوب 1311 تنظیم گردیده است و در هر حال عمر مقررات ثبت شرکت ها از سال 1310 بیشتر نیست.

قانون تجارت در ماده 220 می گوید: "هر شرکت ایرانی که فعلاَ (اردیبهشت 1311) وجود دارد یا در آتیه (از آن تاریخ ببعد) تشکیل شود و با اشتغال به امور تجاری خود را بصورت یکی از شرکت های مذکور در این قانون در نیاورد و مطابق مقررات مربوط به آن شرکت عمل ننماید شرکت تضامنی محسوب شده و احکام راجع به شرکت های تضامنی در مورد آن اجرا می گردد.هر شرکت تجاری ایرانی مذکور در این قانون و هر شرکت خارجی که بر طبق قانون ثبت شرکت ها مصوب خرداد ماه 1310 مکلف به ثبت است باید در کلیه اسناد و صورت حساب ها و اعلانات و نشریات خطی یا چاپی خود در ایران تصریح نماید که در تحت چه نمره در ایران به ثبت رسیده والا محکوم به جزای نقدی خواهد شد.

تغییرات-بموجب ماده 200 قانون تجارت:"در هر موقع که تصمیماتی برای تغییر اساسنامه شرکت یا تمدید مدت شرکت زاید بر مدت مقرر یا انحلال شرکت(حتی در مواردی که انحلال بواسطه انقضاء مدت شرکت صورت می گیرد) و تعیین کیفیت تغییر حساب یا تبدیل شرکاء یا خروج بعضی از آن ها از شرکت یا تغییر اسم شرکت اتخاذ شود "باید تصمیمات مزبور طی صورتجلسه رسمی شرکت تنظیم و به امضاء تصمیم گیرندگان برسد و به همان طریقی که در ثبت بدوی شرکت عمل شده بود ثبت و اقدام به انتشار تصمیمات مزبور شود و در ماده 9 نظامنامه اضافه شده است که: "در هر موقعی که مدیر یا مدیران شرکت تغییر می نمایند" و همچنین در موقع رفع موجبات بطلان باید تصمیمات متخذه ثبت و انتشار یابد."

شعبه:

https://danasabt.ir/


شعبه شرکت اگر در بدو زمان تشکیل شرکت معین گردیده، جزء شرکت اصلی، ثبت و آگهی می شود و اگر بعداَ تاسیس گردد حکم تغییراتی را دارد که در شرکت بعمل می آید و مطابق مقررات تغییر اقدام به ثبت و نشر می شود. در هر دو صورت باید آگهی های لازم بوسیله ثبت محل در محل شعبه شرکت انتشار یابد.

شرکت فرعی:
شرکت فرعی ممکن است در داخل شرکت اصلی بوجود آید و همه سرمایه آن متعلق به شرکت یا شرکاء شرکت اصلی باشد و یا ممکن است که اکثریت سهام آن متعلق به شرکت مزبور باشد. در هر حال شرکت فرعی از نظر تشریفات و مقررات ثبتی در حکم شرکت اصلی است.یعنی با همان ترتیبات باید به ثبت برسد و فقط در مورد حق الثبت است که تنها بسرمایه جدیدی که به شرکت آمده است تعلق می گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

کنترل رشد مخمر و کپک در مواد غذایی

انواع شاخه های فعال در صنایع غذایی به طریق مستقیم و غیر مستقیم با آنچه می خوریم و می نوشیم در ارتباط هستند، کوره ازمایشگاهی خواه این مواد تازه باشد خواه فرآوری و پخته شده. به هرحال ایمنی و کیفیت از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است. محصول غذایی که استانداردهای شیمیایی و میکروبی را نداشته باشد، سلامت افراد یک جامعه را در معرض خطری بزرگ قرار می دهد. ما انتظار داریم که وعده های غذایی ما تازه، خوشمزه و عاری از هر گونه آلودگی مضر مانند کپک و مخمر باشد. به همین دلیل است که شمارش کپک و مخمر در آزمایشگاه های صنایع غذایی اهمیت ویژه ای دارد.

 

اهمیت تست های مخمر و کپک در صنایع غذایی

مخمرها و کپک ها میکروارگانیسم هایی هستند که در اطراف ما بسیار زیاد دیده می شوند. این میکروارگانیسم ها می توانند روی میوه ها، سبزی ها، محصولات لبنی، گوشت، غذای های پخته و فرآوری شده و … رشد کنند. درحالی که همه انواع  مخمرها و کپک ها برای مضر نیستند حتی فایده هایی نیز دارند، اما برخی از آن ها که روی میوه ها و مواد غذایی رشد می کنند، می توانند سمومی تولید کنند که برای سلامتی خطرات جدی به دنبال دارند.

اینجاست که پژوهشگران هوزه صنایع غذایی با انجام تست های کپک  و مخمر وارد عمل می شوند. با اجرای روش‌های آزمایش مناسب در مراحل مختلف فرآیند تولید مواد غذایی، تولیدکنندگان می‌توانند هر گونه آلودگی احتمالی را زود تشخیص دهند و اقدامات لازم را برای جلوگیری از رشد بیشتر انجام دهند. همچین شرایطی که این میکروارگانیسم ها ممکن است پس از خروج محصول از کارخانه رشد کنند، نیز بررسی می شوند تا راه حلی برای جلوگیری از آن پیدا کنند.

 

تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز برای شمارش کپک و مخمر در محصولات غذایی

  • ترازو آزمایشگاهی دقیق
  • انکوباتور
  • اتوکلاو
  • آون آزمایشگاهی
  • هود میکروبی یا هود لامینار کلاس II
  • شیکر آزمایشگاهی
  • بن ماری آزمایشگاهی
  • پلیت برای کشت
  • میکروپیپت ثابت و متغیر، تک کانال و چند کانال
  • دستگاه کلنی کانتر
  • استومیکر یا بگ میکسر
  • هموژنایزر آزمایشگاهی
  • میکسر آزمایشگاهی
  • دستگاه تهیه آب مقطر
  • لوله آزمایش و ارلن
  • ابزار آزمایشگاهی مانند پنس و اسپاتول و …

روش های رایج برای شمارش مخمر و کپک در محصولات غذایی

در آزمایشگاه های میکروبی کنترل کیفیت صنایع غذایی، شمارش مخمر و کپک عمدتا از طریق روش های کشت میکروارگانیسم ها در محیط های کشت و انکوبه کردن آن ها داخل انکوباتور انجام می شود.

مراحل انجام کار را در ادامه شرح می دهیم.

  1. در ابتدا تمام تجهیزات مصرفی مانند پلیت ها را شسته، ضدعفونی و اتوکلاو کنید.
  2. محیط کار را با الکل کاملا استریل کنید.
  3. نمونه را کاملا همگن سپس تا غلظت مشخصی رقیق کنید.
  4. محیط کشت شاهد و محیط کشت برای نمونه را طبق دستورالعمل سازنده آماده کنید.
  5. مقدار مناسبی از محلول نمونه را داخل پلیت بریزید.
  6. سپس محیط کشت با دمای حدود 40 تا 50 درجه سانتی گراد را داخل پلیت بریزید.
  7. کمی با استفاده از شیکر ظرف حاوی نمونه و محیط کشت را به هم بزنید.
  8. پس از جامد شد محیط کشت، پلیت را داخل انکوباتور با دمای 25 درجه سانتری گراد برای حدود 72 ساعت قرار دهید.
  9. با اتمام انکوباسیون می توانید با استفاده از کلنی کانتر شمارش کامل مخمر و کپک را انجام دهید.

مزایا و معایت روش کشت کپک و مخمر

این روش مزیت های متعددی دارد. در مقایسه با روش های دیگر نسبتاً ساده و ارزان است. همچنین امکان شناسایی فردی و جداسازی انواع مخمرها و کپک های موجود در یک محصول غذایی را فراهم می کند.

با این حال، محدودیت هایی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. روش Spread Plate که شرح داده شد، مبتنی بر این فرض است که هر کلنی از یک ارگانیسم منفرد ناشی می شود، که ممکن است به دلیل کلوخه شدن یا همپوشانی کلنی ها همیشه دقیق نباشد. علاوه بر این، انواع خاصی از مخمرها و کپک ها ممکن است نیازهای رشد خاصی داشته باشند که با موارد ارائه شده توسط محیط های کشت استاندارد متفاوت است.

با وجود این محدودیت‌ها، روش Spread Plate به دلیل سادگی و اثربخشی آن در ارائه اطلاعات ارزشمند در مورد تعداد مخمرها و کپک‌ها در محصولات غذایی همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

اندازه گیری محتوای خاکستر مواد غذایی

در  آزمایشگاه های صنایع غذایی، آزمون های متعددی برای بررسی نمونه ها و در نهایت دستیابی به کیفیت نهایی محصول انجام می شود.ساخت و نصب سکوبندی ازمایشگاهی  اندازه گیری رطوبت مواد غذایی و شمارش کپک و مخمر در محصولات غذایی تازه و فرآوری شده، آزمون های ویژه آزمایشگاه های کنترل کیفیت صنایع غذایی هستند که پیش تر درباره تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز آن ها و روش انجام این تست ها صحبت کردیم. در این پست راجع به اهمیت آزمون خاکستر مواد غذایی، تجهیزات مورد نیاز برای انجام این آزمایش و تکنیک های آزمایشگاهی ضروری را شرح می دهیم.

اهمیت آنالیز محتوای خاکستر باقی مانده از مواد غذایی

 خاکستر به بقایای غیر آلی یا معدنی باقی مانده پس از سوزاندن کامل مواد آلی اشاره دارد. بنابراین آنالیز محتوای خاکستر مواد غذایی اطلاعات جامعی در مورد مواد معدنی موجود در ان ارائه می دهد.

یک پژوهشگر صنایع غذایی با انجام آزمایش های متعدد روی خاکستر به دست آمده از مواد غذایی تازه مانند میوه ها یا مواد غذایی فرآوری شده، می تواند آلودگی هایی که سلامت مصرف کننده را به خطر می اندازد، شناسایی کند. علاوه بر این نتایج این آزمایش های کمک می کند کمبود مواد مغذی معدنی یا مقادیر بیشتر از استاندارد آن ها که می توانند به هر حال پیامدهایی برای رفع نیازهای غذایی جامعه داشته باشد، نشان داده شده و راه حل هایی برای برطرف کردن این موارد در  نظر گرفته شود.

 

تجهیزات مورد نیاز برای تهیه خاکستر مواد غذایی

همان طور که گفته شد، از خاکستر مواد غذایی می توان اطلاعات زیادی به دست آورد به این معنی که ابتدا باید نمونه مورد نظر را داخل کوره تا از بین رفتن کامل محتوای آلی بسوزانید. سپس روی نمونه خاکستر شده آزمایش های مورد نیاز را انجام دهید تا بتوانید داده های ضروری را به دست آورید.

برای تهیه خاکستر مواد غذایی در آزمایشگاه به تجهیزات زیر نیاز دارید:

  • هود شیمی
  • ترازو آزمایشگاهی
  • کوره آزمایشگاهی 1200 درجه
  • آون آزمایشگاهی
  • بوته چینی یا کروزه با اندازه های مختلف
  • انبر مخصوص قرار دادن کروزه در کوره
  • دستکش های نسوز مخصوص
  • عینک آزمایشگاهی
  • سیستم های فیلتراسیون

نکته 1: برای نمونه های مواد غذایی دمای کوره الکتریکی آزمایشگاهی تا حدود 600 درجه سانتی گراد کافی است.

نکته 2: برای نمونه هایی که حاوی قسمت های جامد در مایع است، در برخی موارد لازم است پیش از قرارگرفتن در کوره فیلراسیون انجام شود. برای فیلتراسیون قوی می توان از قیف، صافی های خاص و پمپ خلاء استفاده کرد.

روش های تهیه خاکستر نمونه های مواد غذایی

با توجه به نوع نمونه غذایی ممکن است روش متفاوتی برای تهیه خاکستر آن به کار گرفته شود. همه این روش ها در نهایت باید خاکستری را ایجاد کنند که تمام قسمت های آلی نمونه از بین رفته باشد و آنچه که به جا مانده است، فقط قسمت های معدنی است.

 

برای تهیه خاکستر به صورت کلی مراحل زیر طی می شود:

  1. گرم کردن کوره آزمایشگاهی
  2. قرار دادن بوته چینی کاملا تمیز داخل کوره از قبل گرم شده تا دمای مشخص حدود 1 ساعت
  3. وزن کردن سریع کروزه برای جلوگیری از تاثیر رطوبت بر وزن
  4. قرار دادن وزن مشخصی از نمونه خشک داخل بوته چینی
  5. کربنیزه کردن نمونه به وسیله شعله زیر هود شیمی
  6. قرار دادن بوته چینی حاوی نمونه داخل کروه با دمای حدود 600 درجه سانتی گراد
  7. حرارت دهی به مدت 12 تا 14 ساعت
  8. توزین خاکستر به دست آمده پس از مدت زمان معین و خنک شدن کروزه ها

نکات مهم  در تهیه خاکسترهای مواد غذایی

  • خاکستر مواد غذایی باید به رنگ سفید یا خاکستری روشن باشد. در صورتی که پس از قرار دادن داخل کوره هنوز لکه های سیاه رنگ مشاهده کردید، باید از نیتریک اسید روی لکه های سیاه کربنی که هنوز اکسید نشده اند استفاده کنید. سپس مجددا کروزه را داخل کوره آزمایشگاهی قرار داده تا فرایند اکسیدن شدن کامل شود.
  • اگر نمونه مرطوب است حتما آن را داخل پلیت یا شیشه ساعت به اندازه مناسب، پخش کنید  داخل آون آزمایشگاهی قرار داده تا کاملا خشک شود. سپس با استفاده از نمونه خشک شده می توانید فرایند خاکسترسازی را ادامه دهید.
  • پیش از آزمایش، کالیبراسیون آون آزمایشگاهی، کالیبراسیون کوره آزمایشگاه و کالیبراسیون ترازو را بررسی کنید.
  • در برخی از موارد می توان از روش خاکسترسازی مرطوب نیز استفاده کرد. با استفاده از روش هضم اسیدی، می توان قسمت های آلی نمونه هذف کرد و آن چه باقی می ماند فقط بخش های  معدنی است. در صورت لزوم می توان از کوره آزمایشگاهی نیز استفاده کرد.


:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

برای ورود به بحث ثبت شرکت روانشناسی، ثبت شرکت شایسته است ابتدا تعریف دقیقی از روانشناسی ارائه دهیم: روانشناسی علم مطالعه ی رفتار و فرایندهای ذهن موجود زنده -بخصوص انسان- بر اساس روش علمی است. در تعریفی دیگر، روان شناسی را مطالعه و شناخت علمی چگونگی و چرایی ابعاد مختلف رفتار موجود، به ویژه انسان نامیده اند. روانشناسی و مشاوره مفاهیم گسترده ای را در حوزه های متعدد روانشناسی، روانکاوی و روان درمانی شامل می شوند.

امروزه با توجه به گستردگی خدمات روان شناختی و مشاوره ای و دستاوردهای علمی و تخصصی روان شناسان در ایران و جهان، استقبال از خدمات سلامت روان گسترش یافته و مردم اقشار مختلف جامعه بیشتر از قبل درصدد استفاده از متخصصان این حوزه هستند. شرکت های روانشناسی می توانند در زمینه های خودشناسی، روانشناسی، روانسنجی و روان کاوی، مشاوره ی کودک و نوجوان، مشاوره شغلی، آموزش مهارت های زندگی و مشاوره ازدواج خدمات گسترده ای ارائه دهند و جهت ارائه ی خدمات خود با موسساتی نظیر موسسات آموزشی، سازمان های اداری ومدارس همکاری کنند. بدین لحاظ این شرکت ها از اهمیت قابل ملاحظه ای در نقش سلامت جامعه برخوردار هستند.

فعالیت در بخش های روان درمانی و روان پزشکی مستلزم اخذ مدرک تحصیلی مرتبط و گواهی گذراندن دوره های آموزشی و مهارت در آن حوزه است. همچنین جهت فعالیت در برخی از موضوعات روانشناسی اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح  نظیر سازمان بهزیستی و نظام روانشناسی ضروری می باشد. در ذیل به آن دسته از موضوعات روانشناسی که نیاز به اخذ مجوز دارند و همچنین به آن دسته از موضوعاتی که نیاز به اخذ مجوز ندارند می پردازیم.

الف) فعالیت هایی که نیاز به اخذ مجوز دارند:
برای این دسته از فعالیت ها اخذ مجوز از سازمان بهزیستی ضروری است.
1-تاسیس مهد کودک
2-مهارت فرزند پروری
3-تاسیس مرکز درمانی و بازتوانی معتادین
4-تاسیس خانه سلامت دختران و زنان
5-تاسیس مرکز خدمات مشاوره ژنتیک
6-تاسیس مرکز خدمات مشاوره اجتماعی
7-تاسیس مرکز توانبخشی و درمانی بیماران روانی مزمن

ب) فعالیت هایی که نیاز به اخذ مجوز ندارند:
1-تحقیق در زمینه ی روانشناسی
2-برگزاری سمینارها، کنفرانس های عمومی و کارگاه روانشناسی

شرکت های روانشناسی همانند سایر شرکت ها نیاز به ثبت دارند. جهت ثبت شرکت روانشناسی می توان در قالب های ثبتی متفاوت اقدام نمود. انتخاب نوع شرکت به اهداف اعضا در آینده، نوع فعالیت افراد، میزان مسئولیت هر یک از شرکا، تعداد افراد عضو و... بستگی دارد. مطالعات تاریخی و بازرگانی نشان می دهد از میان شرکت های هفت گانه، شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود در زمره شرکت های فعال و متداول در امر تجارت و امور بازرگانی محسوب گردیده و با استقبال بیشتری نسبت به سایر شرکت ها روبه رو هستند.

شرایط ثبت شرکت روانشناسی سهامی خاص به شرح ذیل می باشد:

-حداقل 3 نفر عضو+2 نفر بازرس
-حداقل 1.000.000 ریال سرمایه
-حداقل 35% سرمایه نقداَ پرداخت شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت روانشناسی سهامی خاص عبارت است از:

  1. کپی کارت ملی و شناسنامه همه اعضا
  2. اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  3. امضای اقرارنامه
  4. اخذ مجوز در صورت نیاز به صدر مجوز
  5. تنظیم کالتنامه رسمی جهت اخذ مجوز

شرایط ثبت شرکت روانشناسی با مسئولیت محدود:

-حداقل 2 نفر عضو
-حداقل 1.000.000 ریال سرمایه
-تعهد یا پرداخت کل سرمایه

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/

مدارک تاسیس شرکت روانشناسی با مسئولیت محدود

1-کپی کارت ملی و شناسنامه همه اعضا
2-امضای اقرارنامه
3-اخذ مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

آزمایش هماتوکریت خون

آزمایش های خون شامل آزمایش هایی از قبیل تعیین سرعت رسوب گلبول های قرمز، آزمایش شمارش گلبول های سفید و قرمز و هماتوکریت خون می باشد. خرید کوره ازمایشگاهی هماتوکریت خون یا  HCT ( مخفف Hematocrit ) به تعیین نسبت حجمی گلبول های قرمز (RBC) به کل حجم خون گفته می شود که می توان با کمک یک سانتریفیوژ انجام این فرآیند را  تسهیل کرد. اما باید توجه کرد که به دلیل آن که 3 تا 8 درصد از پلاسما در میان گلبول های قرمز باقی می ماند، هماتوکریت طبیعی برابر با 96 درصد هماتوکریت اندازه گیری شده می باشد.

به دلیل آن که تغییر در هماتوکریت خون می تواند هشداری جدی برای سلامتی افراد باشد، انجام این آزمایش در صورت تشخیص پزشک ضروری می باشد. در ادامه با روش انجام این آزمایش، دلایل و عوامل آن و همچنین دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز آن آشنا خواهیم شد.

دلایل نیاز به انجام آزمایش هماتوکریت خون

این آزمایش برای تشخیص بیماری هایی نظیر سرطان خون، کم خونی، کاهش آب بدن و همچنین سوء تغذیه و رژیم غذایی اشتباه انجام می شود. نتایج به دست آمده از این آزمایش می تواند به پزشک در تشخیص اثرات و واکنش بدن به درمان بیماری های خاص کمک کند.

مقادیر طبیعی و غیر طبیعی هماتوکریت خون و عوامل آن ها

حجم گلبول های قرمز خون نسبت به حجم کل خون هم مانند سایر مولکول های خونی بسیار مهم است. این محاسبه کمی می تواند در تشخیص و سپس درمان بسیاری از بیماری ها کمک قابل توجهی کند.

این مقدار با توجه به سن و جنسیت متفاوت است. مقادیر طبیعی هماتوکریت خون برای زنان در محدوده 37 تا 47 درصد و برای مردان 42 تا 52 درصد تعیین شده است.

علل کاهش یا افزایش سطح گلبول های قرمز خون نسبت به حجم کل خون

  • اسهال، بیماری های ریوی، از دست دادن زیاد آب بدن، سوختگی، بیماری های مادرزادی قلب و غیره از عوامل افزایش آناز میزان طبیعی می باشند.
  • بیماری های مغز استخوان، پرکاری تیروئید، سیروز کبدی، خونریزی داخلی و غیره از عوامل کاهش آن از مقادیر طبیعی هستند.

علائم کاهش و افزایش هماتوکریت خون

  • کاهش سطح هماتوکریت : خستگی و بی حالی، سرگیجه، سیاهی رفتن چشم، تیرگی دور چشم، سردی دائمی دست و پا …
  • افزایش سطح هماتوکریت : تنگی نفس، اختلالات در بینایی، سردرد، خارش پوستی، سوزش کف پا، احساس سبکی در سر …

تجهیزات آزمایشگاهی مورد  نیاز

  • لانست
  • لوله مویین هپارینه
  • سانتریفیوژ میکروهماتوکریت
  • خط کش مخصوص اندازه گیری

روش انجام آزمایش اندازه گیری میزان هماتوکریت خون

ابتدا یکی از انگشتان دست فرد را با پنبه آغشته به الکل تمیز کنید و سپس با استفاده از لانست خراش کوچکی بر روی انگشت فرد ایجاد کنید. قطره اول خون را با پنبه پاک کرده و سپس لوله موئین هپارینه     ( لوله موئینی که نوار قرمز رنگ دارد و حاوی ماده ای است که  برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می شود ) شده را با خون فرد تماس دهید به طوری که حدود 4/3 از حجم لوله با خون فرد پر شود. یک سر لوله موئین را با موم مخصوص هماتوکریت مسدود کنید.

لوله ها را به صورت موازی در داخل دستگاه سانتریفیوژ میکروهماتوکریت قرار دهید. توجه کنید که موازنه بین لوله ها حفظ شود و لوله هایی با حجم یکسان رو به روی هم قرار گیرند. زیرا در صورت عدم رعایت این نکته امکان آسیب به دستگاه و یا شکستگی لوله ها و درست انجام نشدن آزمایش وجود دارد. دور دستگاه را روی 10000 در دقیقه تنظیم کرده و به مدت 5 دقیقه لوله های محتوی خون را سانتریفیوژ کنید تا با استفاده از نیروی گریز از مرکز گلبول های قرمز از بخش پلاسمای خون جدا شوند. پس از خاموش کردن دستگاه چند دقیقه صبر کرده و سپس لوله ها را در بیاورید. ارتفاع قسمت حاوی گلبول های قرمز و ارتفاع کل خون را با خط کش برحسب میلی متر اندازه گیری کنید. بدین ترتیب با نسبت گیری از عدد میزان هماتوکریت خون بدست می آید.

خط کش مخصوص میکروهماتوکریت ریدر

خط کش مخصوص این آزمایش میکروهماتوکریت ریدر(micro hematocrit reader) نام دارد.  برای تعیین میزان هماتوکریت خون به وسیله این خط کش باید ابتدای خون را با خط صفر و انتهای آن را با خط 100 مماس کرد و سپس میزان گلبول های قرمز را مشاهده و یادداشت کرد.



:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

چه زمانی جرم گیری دندان ضروری است؟

همه افراد نوعی تجمع پلاک را تجربه می کنند. بزاق، باکتری ها و پروتئین ها در دهان شما یک لایه نازک را تشکیل می دهند که تقریباً همیشه دندان های شما را می پوشاند.بهترین دندانپزشک رشت برای کامپوزیت  وقتی غذا می خورید، ذرات ریز، اسیدها و قندهای غذا به این لایه می چسبند و تجمعی روی دندان ایجاد می کنند که به آن پلاک می گویند. باکتری هایی که در این پلاک زندگی می کنند می توانند باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان شوند. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن منظم دندان ها به حذف پلاک و جلوگیری از مشکلات جدی تر کمک می کند.

اگر لثه‌های سالمی دارید، این بافت به طور محکم در اطراف دندان قرار می‌گیرد و پلاک‌ها را بیرون نگه می‌دارد. با این حال، اگر بیماری لثه شروع به شکل گیری کند، این بافت شل می شود. لثه های سالم فقط ۱ تا ۳ میلی متر زیر خط لثه به دندان می چسبند. با بیماری لثه، شما شروع به ایجاد جیب های عمیق تر خواهید کرد. اینها می توانند با پلاک پر شوند، مشکلات شما را بدتر کنند و علائمی مانند بوی بد دهان را ایجاد کنند.

اگر جیب های ۴ میلی متری یا بیشتر دارید، دندانپزشک شما احتمالا جرم گیری دندان را برای برداشتن پلاک زیر خط لثه و کمک به درمان بیماری لثه توصیه می کند.

جرم گیری و پاکسازی سطح دندانها و ریشه

جرم گیری دندان شامل حذف دقیق باکتری های پلاک از سطح دندان درست زیر خط لثه است. دو روش اساسی برای جرم گیری دندان وجود دارد. اگر دندانپزشک شما از ابزارهای دستی استفاده می کند، پلاک دندان را با استفاده از ابزار فلزی به نام جرم گیری و کورت دندان می تراشد. دندانپزشک این ابزار نازک را زیر خط لثه قرار می دهد تا به پلاکی که مسواک شما به آن نمی رسد دسترسی پیدا کند.

در عوض، دندانپزشک شما ممکن است ابزار اولتراسونیک را برای جرم گیری دندان انتخاب کند. این دارای یک نوک فلزی ارتعاشی همراه با اسپری آب خنک است. وقتی آب از جیب بیرون می‌رود، نوک آن از بین می‌رود.

جرم گیری دندان معمولاً توسط روشی به نام Root Planning دنبال می شود. روت پلنینگ یا پاکسازی سطح دندانها و ریشه برای رسیدگی به سطح ریشه دندان عمیق تر می شود. این کار به همان روش پوسته پوسته شدن انجام می شود. روت پلنینگ سطح ریشه را صاف می کند تا لثه ها به درستی دوباره بچسبند.

جرمگیری دندان ها چه حسی دارد؟

جرم گیری دندان می تواند ناراحت کننده باشد، به خصوص اگر لثه های حساسی دارید. دندانپزشک شما ممکن است یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن بافت لثه و راحت تر کردن عمل پیشنهاد دهد. اگر نگران درد یا ناراحتی در طول پروسه هستید، با ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی خود در مورد گزینه های خود برای حساسیت زدایی ناحیه صحبت کنید.

جرم گیری دندان می تواند چندین ویزیت طول بکشد که هر کدام قسمت متفاوتی از دهان را مورد بررسی قرار می دهند. برخی از دندانپزشکان دهان را به چهار ربع تقسیم می کنند، در حالی که برخی دیگر جرم گیری دندان را در دو نیمه انجام می دهند. اگر در مورد این فرآیند عصبی هستید، از دندانپزشک خود بپرسید که آیا می توانید جرم گیری خود را برای یک بار ویزیت برنامه ریزی کنید. اگرچه این یک گزینه برای همه موارد نیست، اما اگر فقط بیماری لثه متوسط ​​دارید و مایل هستید برای یک روش طولانی بنشینید، ممکن است در دسترس باشد.

پس از جرمگیری دندان ها چه انتظار می رود

ممکن است بعد از جرم گیری دندان و روت پلنینگ دهان شما دردناک و حساس شود. برخی از بیماران تا چند روز پس از عمل دچار تورم یا خونریزی می شوند. دندانپزشک شما ممکن است یک خمیر دندان ضد حساسیت را برای کمک به کاهش این ناراحتی پیشنهاد کند. همچنین ممکن است یک دهانشویه تجویزی برای استفاده پس از عمل نیز برای کمک به تمیز نگه داشتن لثه دریافت کنید. بسیار مهم است که بعد از جرم گیری از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مناسب برای جلوگیری از تشکیل مجدد پلاک در همان نواحی استفاده کنید.

دندانپزشک شما باید برای دومین بار بعد از جرم گیری دندان برای معاینه لثه ها، اندازه گیری عمق پاکت های لثه و اطمینان از بهبود مناسب دهانتان برنامه ریزی کند. اگر پس از جرم گیری پاکت های لثه عمیق تر شده اند، ممکن است لازم باشد گزینه های درمانی دیگری را برای کمک به حفظ لبخندی سالم بررسی کنید.

جرم گیری دندان یک روش درمانی بسیار رایج برای بیماران مبتلا به بیماری لثه است. تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکایی به بیماری لثه مبتلا هستند، بنابراین اگر دندانپزشک شما این روش را توصیه کند، تنها نیستید. برنامه ریزی جرم گیری دندان در صورت نیاز می تواند به شما در مبارزه با پلاک های دیده نشده و حفظ دهان تمیزتر کمک کند. اگر دندانپزشک شما نشان داد که به تمیز کردن عمیق نیاز دارید، در برنامه ریزی این قرار درنگ نکنید. نتیجه لبخندی تازه تر است که مطمئنا از آن لذت خواهید برد.



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

سنجش درصد چربی شیر

در آزمایشگاه های کنترل کیفیت شیر، فرآورده های آن و سایر محصولات لبنی،هود لامینار  یکی از آزمایش های بسیار مهم که همواره روی نمونه های مختلف شیر (شیر حاوی مواد نگه دارنده، شیر بدون چربی، شیر هموژنیزه شده و فرا دما) انجام می پذیرد، اندازه گیری چربی شیر به روش ژربر است. انجام این آزمایش چندان سخت نبوده و نیاز به دستگاه های پیچیده و گران قیمت ندارد. اصلی ترین دستگاه چربی سنج شیر سانتریفیوژ ژربر است که یکی از مهم ترین دستگاه ها در تجهیزات آزمایشگاه های شیر و لبنیات می باشد.

در این مقاله نحوه انجام آزمایش اندازه گیری چربی شیر به روش ژربر با استفاده از سانتریفیوژ ژربر، بن ماری و بوتیرومتر ها را مطالعه خواهید کرد.

مقدمه ای بر روش ژربر

روش ژربر در اصل روشی تجربی است که مقدار چربی شیر را به صورت کسر جرمی یا غلظت جرمی ارائه می کند. منظور از کسر جرمی گرم چربی بر صد گرم شیر و غلظت جرمی گرم چربی به صد میلی لیتر شیر است. این روش که در آن از موادی چون سولفوریک اسید و آمیل الکل استفاده می شود، نخستین بار در سال 1895 توسط نیکلا ژربر ابداع و معرفی شد. ژربر از بنیان گذاران صنعت شیر سوئیس است. با توجه به این که این روش ساده، سریع، ارزان قیمت و با دقت مناسب است، امروز نیز صنایع لبنیات از آن استفاده می کنند.

اساس روش اندازه گیری چربی شیر به روش ژربر

روش ژربر بسیار ساده است و سریع نتیجه مورد نظر را می دهد. از دیگر نقاط قوت این تکنیک استفاده از مواد ارزان قیمتی است که در تمام آزمایشگاه ها وجود دارند. در این آزمایش انحلال پروتئین های شیر به وسیله سولفوریک اسید انجام می شود. سپس ذرات چربی با استفاده از نیروی گریز از مرکزی که سانتریفیوژ ژربر ایجاد می کند و افزودن مقدار کمی ایزو آمیل الکل جدا سازی می شوند. سپس مقدار چربی به طور مستقیم از روی چربی سنج خوانده می شود.

مواد و تجهیزات مورد نیاز برای آزمایش سنجش چربی شیر

  • سولفوریک اسید
  • آمیل الکل
  • آب مقطر
  • بوتیرومتر
  • پیپت و میکروپیپت
  • سانتریفیوژ ژربر
  • حمام آب گرم یا بن ماری
  • ترمومتر یا دما سنج

 نحوه آماده سازی نمونه

دمای نمونه مورد نظر را به 20 تا 30 درجه سانتی گراد برسانید. ممکن است برای افزایش دما به حمام آب گرم آزمایشگاهی نیاز داشته باشد. سپس نمونه را به آرامی مخلوط کنید. برای این کار چندین بار ظرف حاوی نمونه را وارونه کنید سپس به حالت اولیه برگردانید. این کار را به آرامی انجام دهید تا از ایجاد حباب و ذرات کره مانند جلوگیری شود.

اگر احساس کردید ذرات چربی به طور یکنواخت پخش نشده اند، می توانید در حمام آب گرم تا دمای 34 الی 40 درجه سانتی گراد دما را بالا ببرید. سپس نمونه را مخلوط کنید. بعد از مخلوط کردن فورا دما را تا 20 درجه سانتی گراد پایین بیاورید. به مدت 3 تا 5 دقیقه ظرف حاوی شیر را ساکن نگه دارید تا حباب های هوا خارج شوند.

دستورالعمل اندازه گیری چربی شیر به روش ژربر

10 میلی لیتر سولفوریک اسید را داخل چربی سنج یا بوتیرومتر بریزید. به آرامی چند مرتبه ظرف حاوی نمونه را وارونه کنید و به حالت قبل برگردانید. سپس سریعا مقدار مشخص از نمونه (10.75 میلی لیتر) با پیپت بردارید و به آرامی داخل بوتیرومتر بریزید. به طوری که لایه ای از شیر روی سطح اسید تشکیل شود. دقت کنید تا حد امکان شیر با اسید مخلوط نشود. مراقب باشید قسمت گلویی چربی سنج به شیر آغشته نشود.

در مرحله بعد یک میلی لیتر ایزو آمیل الکل را به محتویات داخل بوتیومتر اضافه کنید. مراقب باشید ضمن اضافه کردن مواد داخل بوتیورمتر با یکدیگر مخلوط نشوند. سپس درپوش بوتیورمتر را بگذارید. سپس آن را تکان دهید و وارونه کنید تا محتویات آن به خوبی با هم مخلوط شده و پروتئین کاملا هضم شود. در واقع ذرات سفید رنگ دیگر مشاهده نشوند.

بلافاصله بوتیرومتر ها را داخل سانتریفیوژ ژربر قرار دهید. دستگاه را برای 4 دقیقه در سرعت 1100 دور در دقیقه تنظیم کنید. سپس چربی سنج ها را خارج کرده و در حالتی که درپوش آن ها رو به پایین است داخل حمام آب گرم با دمای 65 تا 70 درجه سانتی گراد به مدت سه تا پنج دقیقه قرار دهید. سطح آب داخل حمام باید بالاتر از ستون چربی قرار گیرد.

بوتیرومتر را از حمام آب خارج کرده و سپس ستون چربی را روی درجه بندی تنظیم کنید. محل انطباق آن را بخوانید و یادداشت کنید.

مهم! اگر رنگ چربی کدر یا تیره است یا ذرات سفید یا سیاه در ته ستون چربی وجود دارد، عدد به دست آمده برای مقدار چربی درست نخواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

کاغذ صافی و کاربرد آن ها در آزمایشگاه های مختلف

کاغذهای صافی یا فیلترها کاربردهای مهم در انواع آزمایشگاه ها دارند. هود شیمیایی به عنوان مثال در آزمایشگاه های شیمی یا دارویی که واکنش ها اغلب در حلال ها انجام می شود، پس از اتمام واکنش باید محصول به دست آمده را از حلال جدا کرد. برای این جداسازی و به اصلاح wok up باید از کاغذ صافی استفاده شود. کاغذ صافی های آزمایشگاهی از الیاف سلولزی ساخته شده اند که بسیار متخلخل هستند و می توانند ذرات با اندازه های مختلف را حفظ کنند یا عبور دهند. اندازه ذراتی که عبور می کنند جز ویژگی های کاغذ صافی های آزمایشگاهی هستند.

در این مقاله انواع کاغذ صافی آزمایشگاهی را معرفی می کنیم. پس از مطالعه این مقاله می توانید فیلتر مناسب آزمایش هایی که در آزمایشگاه خود انجام می دهید، از رویان ایران با بهترین قیمت خریداری نمایید.

کاربردهای کاغذ صافی در آزمایشگاه ها

کاغذ صافی در آزمایشگاه های مختلفی کاربرد دارد. پژوهشگران برای استخراج جز جامد از مایع، به دست آوردن کریستال ها و … کاربرد دارند. آزمایشگاه های زیر حتما به فیلترها نیاز دارند:

  • صنایع غذایی
  • صنعت داروسازی
  • آزمایشگاه های شیمی و میکروبی دانشگاه ها
  • آزمایشگاه های مدارس
  • آزمایشگاه های بیوتکنولوژی
  • آزمایشگاه های آب و فاضلاب و زیست محیطی
  • آزمایشگاه های کشاورزی

معرفی انواع کاغذ صافی آزمایشگاهی

همان طور که گفتیم، کاغذهای صافی تنها یک مدل نیستند و خوشبختانه با توجه به نیازهای مختلف کاربران آزمایشگاه ها انواع مختلی از فیلترها تولید و عرضه می شوند. اگر شناخت کافی نسبت به ویژگی ها و کاربردهای انواع کاغذها نداشته باشید، انتخاب مناسب ترین مدل برای شما دشوار خواهد بود. اغلب کاغذ صافی ها به شکل دیسکی، صفحه های مربع شکل یا تاخورده برای مصارف گوناگون در بسته بندی های 100 تایی به فروش می رسند. انواع کاغذ صافی های آزمایشگاهی، ویژگی های هر کدام و کاربردهایی که دارند را در ادامه بررسی می کنیم.

کاغذ صافی های کیفی

عمده ترین نوع فیلتری که در آزمایشگاه استفاده می شود، کاغذ صافی های کیفی است. از این نوع فیلتراسیون برای جداسازی قسمت های جامد از مایع یا خارج کردن ناخالصی ها از محصول مایع استفاده می شود. البته انواع متنوعی از کاغذ صافی های کیفی برند chm با ابعاد و درجه تخلخل مختلف برای ذرات جامد بسیار ریز تا درشت تر و با طیف سرعت ریزش پایین تا نسبتا بالا، نیاز تمام کاربران انواع آزمایشگاه ها را برطرف می کند.

کاغذ صافی های کمی

در اندازه گیری های خاص که تنها نیاز دارید ذرات با اندازه خاصی عبور کنند یا روی کاغذ صافی بمانند، باید از کاغذ صافی های کمی استفاده کنید. این نوع کاغذ صافی دارای اندازه منافذ مشخصی است که امکان جداسازی اندازه ذرات خاص را فراهم می کند و استفاده از آن برای آنالیزهای کمی پیشنهاد می شود. به عنوان مثال شما محصولی سنتز کرده اید که احتمالا ذرات آن دارای ابعاد مشخصی است و این واکنش دارای محصولات جانبی با اندازه ای متفاوت است. با استفاده از کاغذ صافی های کمی با اطمینان بیشتر می توانید ذرات را از هم جدا کنید و بهره واکنش و سایر آنالیزها را انجام دهید.

فیلترهای سرنگ

نوع خاصی از کاغذ صافی ها که قطر کم و تخلخل بسیار کوچک دارند، فیلترهای سرنگی هستند. این فیلترها سر سرنگ قرار داده می شوند که برای حذف ناخالصی ها از نمونه های مایع قبل از آنالیز کاربرد دارند. به عنوان مثال، در آزمایش های میکروبی با استفاده از این فیلترها می توان نمونه را با به دام انداختن میکروارگانیسم ها ضدعفونی کرد. همچنین کاربران هنگام آنالیز نمونه خصوصا نمونه های دارویی به وسیله HPLC، قبل از تزرریق نمونه به دستگاه با عبور آن از فیلترهای سرنگی اطمینان حاصل می کنند که ناخالصی وارد دستگاه نمی شود.

کاغذ صافی های بدون خاکستر

اصطلاح Ash less یا بدون خاکستر برای فیلترهای استفاده می شود که عاری از هرگونه ناخالصی هستند. در واقع میکروالیاف آلفا سلولز به گونه ای در کنار یکدیگر قرار می گیرند که پس از استفاده از فیلتر هیچ ناخالصی وارد محصول نمی شود و خطا ایجاد نمی کند. این کاغذ صافی ها مصارف ویژه ای دارند و برای فیلتراسیون های معمول مناسب نیستند.

کاغذ صافی های میکروالیاف شیشه ای

نوع خاصی از فیلترهای آزمایشگاهی که عموما در آزمایش هایی مانند آب، آزمایش هایی با ذرات بسیار ریز، نمونه های با دمای بالا یا بسیار اسیدی یا بسیار قلیایی، کاغذ صافی های میکروالیاف شیشه ای هستند. این نوع کاغذ صافی از الیاف شیشه، بوروسیلیکات، ساخته شده است و مقاومت شیمیایی عالی، ظرفیت بارگیری  و سرعت جریان بالا دارد.



:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 اسفند 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

شرکت با مسئولیت محدود،رایج ترین شرکت های بازرگانی در کشور ما می باشد و عمدتاَ بین اعضای یک خانواده یا افراد فامیل و یا دوستان و آشنایان تشکیل می گردد. پلمپ دفاتر به موجب ماده 94 قانون تجارت،شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام و یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت می باشد.ضمناَ برای میزان سرمایه شرکت با مسئولیت محدود هیچ حداقل مبلغی تعیین نشده است.

  • تاریخچه ی شرکت با مسئولیت محدود:

شرکت با مسئولیت محدود در حقوق ایران اولین بار با تصویب قانون تجارت مصوب 1311 وارد قانون گذاری شد و در اولین قانون تجارت ایران مصوب 25 دلو 1303 و 12 فروردین 1304 پیش بینی نشده بود.از تاریخ تصویب این شرکت در حقوق ایران،با وجود استفاده عملی فراوان از این نوع شرکت و به رغم نقص قانون ما در رابطه با آن،قواعد راجع به آن هیچ گونه تحول و تغییری نیافته است.

  • ویژگی های شرکت با مسئولیت محدود:

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی موضوعاَ تجاری است و به عبارت دیگر،موضوع فعالیت آن نمی تواند چیزی جز امور تجاری باشد(ماده 94 قانون تجارت)از این نظر،شرکت با مسئولیت محدود با شرکت سهامی متفاوت است.چه شرکت سهامی می تواند برای امور تجاری یا غیر تجاری تشکیل شود و به اصطلاح یک شرکت شکلاَ تجاری است(ماده 2 لایحه قانونی 1347)
به جز این ویژگی که شرکت سهامی را از دیگر شرکت های تجاری متمایز می کند،شرکت با مسئولیت محدود هم به شرکت های سرمایه نزدیک می شود و هم به شرکت های اشخاص.

  • نام شرکت با مسئولیت محدود:

در نام شرکت با مسئولیت محدود توجه به نکات ذیل حائز اهمیت است:
1-در اسم شرکت باید عبارت"با مسئولیت محدود" قید شود والا آن شرکت در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب و تابع مقررات آن خواهد بود.
2-در اسم شرکت نباید اسم هیچیک از شرکا اقید شود.وگرنه در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت.

  • تشکیل شرکت با مسئولیت محدود

برای تشکیل شرکت با مسئولیت محدود طی مراحل ذیل ضروری است:
1-تنظیم شرکتنامه و امضای آن
2-تادیه و پرداخت کل سرمایه شرکت
3-ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها
در رابطه با موارد فوق لازم است به توضیحات ذیل توجه شود:
1.-شرکت نامه در شرکت های با مسئولیت محدود رکن اساسی آن است؛به طوری که عدم تنظیم آن سبب بطلان شرکت است.در شرکت نامه نسبت مشارکت هر شریک و سهم الشرکه هر کدام اعم از نقدی یا غیرنقدی که باید تقویم شده باشد،قید می گردد.
2..در شرکت های با مسئولیت محدود برخلاف شرکت های سهامی،کل سرمایه نقدی باید در ابتدا پرداخت شده و سهم الشرکه غیرنقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد،در حالی که در شرکت های سهامی با پرداخت 35 درصد سرمایه نقدی و تعهد بقیه آن می توان اقدام به تاسیس شرکت نمود.به موجب ماده 100 قانون تجارت چنانچه شرکت با مسئولیت محدود نسبت به تادیه کل سرمایه نقدی و غیرنقدی اقدام ننماید باطل و از درجه اعتبار ساقط است.البته باید توجه داشت که شرکت حتی در صورتی که به موجب عدم اجرای این امر باطل گردد،در مقابل اشخاص ثالث و مطالبات آن ها حق استناد به این بطلان را ندارد.

https://danasabt.ir/


3. پس از طی مراحل فوق شرکت باید در اداره ثبت شرکت ها ثبت شود.اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکا باشد و همانند شرکت های سهامی،الزاماَ باید نامی غیر از شرکا داشته باشد و حتی نام آن نباید به صورتی باشد که اشخاص ثالث اعتبار شرکت را منوط یا مرتبط با اعتبار یکی از شرکا تلقی کنند و اگر جز این باشد شریکی که نام او در شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت.



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 اسفند 1402 | نظرات ()