نوشته شده توسط : noor

موسسات حقوقی زیر مجموعه ی موسسات غیر تجاری می باشند. گرفتن کارت بازرگانی فوری ماده یک آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری،موسسه غیرتجاری را چنین تعریف نموده است:"مقصود از تشکیلات و موسسات غیر تجاری کلیه تشکیلات و موسساتی است که برای مقاصد غیر تجاری از قبیل امور علمی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شود اعم از آنکه موسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند"
بنابراین،ارائه خدمات علمی و آموزشی و خدمات شهری و ارائه کمک های انسانی در قالب شخصیت حقوقی متصور بوده و از این جهت موسسات غیرتجاری به دو قسمت تقسیم می شوند:
الف:موسساتی که مقصود از تشکیل آن ها جلب منافع و تقسیم آن بین اعضای خود نباشد،این گونه موسسات اصطلاحاَ موسسات غیر انتفاعی نامیده می شود.کلیه فعالیت های اجتماعی از قبیل انجمن های اسلامی و تخصصی و علمی خاص و احزاب و دستجات سیاسی و موسسات خیریه و صندوق های قرض الحسنه در قالب این گونه موسسات متصور می باشد و موسسین آن هنگامی که درخواست ثبت می نمایند،توسط اداره ثبت شرکت ها،مراتب از اداره کل اطلاعات نیروی انتظامی استعلام می شود و پس از وصول پاسخ مثبت،نسبت به ثبت اقدام می گردد.
ب: موسساتی که مقصود از تشکیل آن ممکن است جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضای خود یا غیر باشد.این گونه موسسات،موسسات غیر تجاری نامیده می شوند. بنابراین،فعالیت هایی از قبیل آموزشگاه های علمی و فنی و کلاس های زبان و مدارس غیر انتفاعی و موسسات گازرسانی یا ارائه خدمات شهری مانند نظافت و فضای سبز و موارد دیگر در زمینه های فوق در قالب موسسات غیر تجارتی متصور می باشد و موسسین باید پس از به ثبت رساندن موسسه نسبت به اخذ مجوز فعالیت اقدام نمایند.

- تعرفه و هزینه های ثبت شرکت

- جستجوی شرکت های ثبت شده

  • شرایط ثبت موسسه حقوقی

موسسه حقوقی شخصیتی است حقوقی که منحصراَ توسط سه یا چند وکیل دادگستری تحت هر نام و عنوان به منظور انجام وکالت و مشاوره و بطور کلی امور حقوقی،طبق مقررات قانونی ثبت و آیین نامه ی مذکور ثبت و اداره می شود. بنابراین ، اعضاء موسسه باید همواره دارای شرایط ذیل باشند:
الف) تمدید مستمر پروانه وکالت
ب) نداشتن سابقه محکومیت کیفری و محکومیت انتظامی از درجه 4 به بالا
ج) عدم اشتهار به فساد و اعمال منافی با شغل و شئونات وکالت
د) نداشتن دفتر وکالت و عضویت در موسسات مشابه دیگر
چنانچه هر یکی از اعضا موسسه یکی از شرایط مندرج در این ماده را فاقد گردد از عضویت محروم و منعزل خواهد شد.در صورتیکه با خروج عضو منعزل تعداد اعضا از حد نصاب مقرر کمتر شود اعضا با باقیمانده موسسه مکلفند ظرف مدت سی روز ضمن اعلام مراتب محرومیت عضو به کانون نسبت به جایگزینی عضو جدید واجد شرایط با نظارت و تایید کانون وکلا اقدام نمایند.
-  از جمله سایر شرایط ثبت موسسه حقوقی عبارت است از:
1.ثبت مؤسسات حقوقی موکول به ارایه پروانه ی تاسیس از قوه قضاییه برای مدتی که در پروانه تعیین شده است خواهد بود و تمدید ثبت تابع تمدید پروانه می باشد.
2.حداقل تعداد اعضاء جهت ثبت موسسه حقوقی 2 نفر می باشد.هم چنین نوع سرمایه موسسه نیز نقدی است که حداقل سرمایه می بایست 1.000.000 ریال باشد.
3. در موسسه ی حقوقی حداقل یک نفر از وکلای موسس باید دارای بیش از  ده سال سابقه وکالت دادگستری باشند.
4.تابعیت موسسه ایرانی است و با هیچ اکثریتی قابل تغییر نمی باشد.
5.موسسه حقوقی باید دارای اساسنامه ای باشد که پس از تایید و ثبت در دفتر کانون وکلای دادگستری در اداره ی ثبت شرکت ها به ثبت برسد.
6.در اساسنامه باید نام موسسه حقوقی و اعضا موسس و مشخصات کامل و اقامتگاه قانونی آنان قید گردد و هر تغییری که در اساسنامه و ارکان موسسه داده می شود باید مورد تایید کانون قرار گرفته و در دفتر کانون ثبت و نسخه تایید شده توسط متقاضی جهت ثبت و انتشار به اداره ثبت شرکت ها ارسال شود.
7.موسسه مکلف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ انتشار آگهی یک نسخه از آن را به کانون وکلا تسلیم نماید.
8.موسسه می تواند از همکاری تعداد مورد نیاز وکیل دادگستری مقیم همان حوزه به عنوان عضو همکار استفاده نماید.بدیهی است اسامی کلیه وکلای همکار با تصویب مجمع عمومی شرکا و پس از تایید کانون وکلای دادگستری برابر مدلول ماده 3 به اداره ثبت شرکت ها اعلام و مراتب در روزنامه رسمی آگهی خواهد شد.

  • موضوع و نام موسسه حقوقی

موضوع موسسه حقوقی
اساساَ در بند 2 اساسنامه موضوع این نوع موسسات عبارت"مشاوره حقوقی و انجام امور مربوط به وکالت از طریق وکلای معتبر دادگستری" قید می شود که همین عبارت،کلیه امور حقوقی را شامل می شود.
نام موسسه حقوقی
_در ابتدای نام انتخاب شده می بایست کلمه موسسه قید شود.
_استفاده از کلماتی مانند حقوقی شرحی بر موضوع فعالیت محسوب می شود و در بررسی نام یا نام های درخواستی به منظور رعایت عدم سابقه و تشابه جزئی از نام محسوب نمی شود.
_نام های انتخابی می بایست دارای معنی باشد و حدالمقدور معنی نام شرکت با حوزه فعالیت آن متناسب باشد.
_اسمی که به عنوان اسم موسسه حقوقی معرفی می کنید می بایست حداقل دارای 3 سیلاب باشد.
_اسم خاص باشد.(اسم خاص کلمه ای است که می تواند مستقیماَ نهاد جمله باشد و برای دلالت بر شخص،شییء یا مفهومی به کار می رود).
_لاتین نباشد.
_واژه ی بیگانه نباشد و فارسی باشد.
_ نام انتخاب شده می بایست  مطابق با فرهنگ اسلامی باشد.

  • مدارک لازم جهت ثبت مؤسسه حقوقی:

1. تکمیل تقاضانامه مؤسسات حقوقی. ( 2 نسخه )

https://danasabt.ir/
2. تکمیل اساسنامه مؤسسات حقوقی.( 2نسخه)
3.کپی مدارک شناسایی ( کارت ملی و شناسنامه) برابر با اصل کلیه ی اعضاء هیأت مدیره و شرکا در دفاتر اسناد رسمی.
4. کپی مدارک شناسایی برابر با اصل شده نماینده شخص حقوقی.
5.ارایه کپی آخرین روزنامه رسمی مشخص حقوقی و نامه معرفی نماینده در صورتیکه اعضاء هیأت مدیره  از اشخاص حقوقی باشند.
6.داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی حقوقی یکی از اعضای هیأت مدیره ی شرکت.
7. اصل وکالتنامه یا قیم نامه یا کپی برابر با اصل شده آن در صورت داشتن وکیل یا قیم.



:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

راهنمای کلی کالیبره نگه داشتن تجهیزات آزمایشگاهی و اندازه گیری

کالیبراسیون تجهیزات در یک آزمایشگاه کاری ضروری میان تمام فعالیت های مربوط به آن آزمایشگاه است. قیمت هود لامینار مسلما هر چه یک آزمایشگاه بزرگ تر و دارای تجهیزات بیشتری باشد، نیاز به برنامه ریزی دقیق تری برای صرف زمان جهت کالیبراسیون تجهیزات دارد. برنامه ریزی و پیگیری تجهیزات هر آزمایشگاه، از وظایف مدیر آزمایشگاه است.

این مقاله می تواند راهنمای جامعی از اهمیت و چگونگی کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی به شما ارائه دهد.

چرا کالیبراسیون تجهیزات برای بهره وری آزمایشگاه شما حیاتی است؟

به جرات می توان گفت در تمام صنایع و پژوهش های علمی، این داده ها و و اعداد به دست آمده از آزمایش ها هستند که می توانند نتیجه کار را مشخص کنند. بنابراین در آزمایشگاه ها از تجهیزات گران قیمت و پیچیده برای به دست آوردن داده های قابل اطمینان استفاده می کنند. در نتیجه اگر تجهیزات و ابزار های خود را کالیبره نکنید، نتیجه کار و زحمات به طور جدی به خطر می افتد.

نگه داری مناسب و کالیبراسیون طبق برنامه ریزی تجهیزات آزمایشگاهی، برای حفظ ابزار های کار شما در شرایط بهینه بسیار مهم است. زیرا تجهیزاتی که درست نگه داری و کالیبره شده باشند، تضمین می کنند نتایجی که به دست می آورید کاملا قابل اعتماد هستند و داده های قابل اعتماد از بالا ترین اهمیت در کار های آزمایشگاهی برخوردار است.

البته نباید از بررسی دوره ای دستگاه هایی که اندازه گیری انجام نمی دهند، مانند یخچال و فریز های آزمایشگاهی، غفلت کرد. این دستگاه ها هم می توانند به مرور زمان دچار اشکالاتی در عملکرد شوند که با چک های دوره ای، مشکلات احتمالی می توانند پیش از ایجاد آسیب زدن به نمونه های آزمایشگاهی، برطرف شوند.

کالیبراسیون منظم چه سودی برای شما دارد؟

اگر کالیبراسیون به موقع انجام نشود، خطا های دستگاهی در نتایج آزمایش ها مشاهده خواهد شد. این خطا ها در صورت تکرار می توانند منایع مالی آزمایشگاه را متحمل ضرر کنند.

در منابع مالی صرفه جویی می شود.

 

این خطا ها چه در مراکز تحقیقاتی و چه در صنایعی که کالایی را تولید می کنند، می توانند ایجاد شوند و مشکلاتی را به همراه داشته باشند. به عنوان مثال، تولید کنندگانی که تجهیزات را کالیبره نمی کنند، در نهایت با خطا هایی مواجه می شوند که باعث ایجاد قطعات غیرقابل استفاده می شود. آزمایشگاه ‌های تحقیقاتی که به کالیبراسیون اهمیتی نمی دهند، می‌توانند به نتایج بی‌معنی برسند زیرا آزمایش ها را بر اساس اندازه‌گیری‌ های نادرست پیش برده اند.

وقتی تجهیزات کالیبره نباشند، با نتایج بی معنی مواجه می شوید و اغلب مجبور می‌شوید ، فرآیند ها را متوقف کرده و مجدداً راه‌اندازی کنید. هر چه بیشتر طول بکشد تا این اشتباهات اصلاح شوند، هزینه بیشتری خواهید داشت. اما اگر همیشه کالیبره کنید، این مشکلات را نخواهید داشت.

به عنوان مثال کالیبره نبودن اتوکلاو و انکوباتور در آزمایشگاه های زیستی می توانند، تاثیر مخربی بر نتایج بگذارند.

سطح ایمنی بالا می رود.

رعایت اصول ایمنی در تمامی آزمایشگاه ها ضرورت دارد اما در برخی از آزمایشگاه ها و فعالیت ها این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند، زیرا در چنین مواردی تغییرات بسیار کوچک هم می توانند عواقب بسیار سنگینی داشته باشند.

به عنوان مثال کاربر در حال کار با جریان های الکتریکی یا مواد شیمیایی بسیار خطرناک و فرار است. حتی تغییرات کوچک در اعدا به دست آمده می تواند جان کاربر را در معرض خطر قرار دهد. با کالیبراسیون تجهیزات طبق برنامه، نتایج قابل اطمینان به دست می آید و ایمنی پرسنل حین کار بسیار حیاتی است.

گواهی نامه های مربوطه را برای تجهیزات خود دریافت کنید.

برای ادامه فعالیت در بسیاری از صنایع، دریافت گواهی نامه کالیبراسیون دستگاه، از واجبات است. برای دریافت گواهی نامه کالیبراسیون یک دستگاه مشخص باید از شرکت هایی که از سازمان ملی استاندارد و سایر نهاد های نظارتی مربوطه، مجوز های لازم برای فعالیت و صدور گواهی نامه دارند، درخواستی برای خدمات مورد نظر خود ارسال کنید.

کارشناسان این شرکت ها، دستگاه های آزمایشگاه شما را طبق قوانین و استاندارد ها کالیبره می کنند و سپس گواهی نامه اعطا می شود. این گواهی نامه ها تاریخ انقضای مشخصی دارند و بهتر است قبل از سر رسیدن تاریخ مقرر، اقدامات لازم جهت اخذ گواهی نامه را انجام دهید.

با کالیبراسیون به موقع، طول عمر تجهیزات بیشتر می شود.

با گذشت زمان، دقت دستگاه ها کاهش پیدا می کند. حتی محیطی که دستگاه در آن استفاده می شود، می تواند در این موضوع تاثیر داشته باشد. بسیاری از خوانش های نادرست مربوط به آسیب دیدن دستگاه نیست و تنها با کالیبراسیون این مشکل رفع می شود. هنگامی که تجهیزات خود را کالیبره می‌ کنید، آن ها را به استاندارد اصلی بر می‌ گردانید، بنابراین می‌ت وانید به استفاده از آن ها ادامه دهید.

چه زمانی باید تجهیزات آزمایشگاه را کالیبره کنید؟

زمانبندی کالیبراسیون به مشخصات دستگاه، میزان استفاده و محیطی که در آن کار می‌کند بستگی دارد. تولیدکنندگان توصیه ‌ها و گواهی نامه ‌ها نیز الزاماتی دارند.

شما باید یک برنامه منظم برای کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی داشته باشید. مدت زمان بین کالیبراسیون به نحوه استفاده از تجهیزات و سرعت کاهش دقت آن بستگی دارد. با مشاهده داده های مشکوک، دستگاه حتما نیاز به کالیبراسیون مجدد دارد.

با کالیبراسیون طبق برنامه تجهیزات آزمایشگاهی علاوه بر پایین آوردن درصد خطا، در دراز مدت صرفه جویی قابل توجه در سرمایه خواهید داشت و به طول عمر بیشتر دستگاه های آزمایشگاهی کمک کرده اید.



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

 

در آزمایشگاه های شیمی که عموما مواد شیمیایی جدید سنتز و ساخته می شوند، جداسازی و شناسایی مواد شیمیایی سنتز شده به اندازه روش انجام کار می تواند مهم باشد.خرید کوره ازمایشگاهی  به بیان دیگر تنها اضافه کردن مواد در یک  ظرف و انجام واکنش ها مهم نیست، بلکه این نتیجه واکنش است که اهمیت بالایی دارد. در این موارد کروماتوگرافی لایه نازک به کمک پژوهشگران می آید. با کمک این روش می توان نحوه پیشرفت واکنش در طول زمان انجام واکنش بررسی کرد. همچنین این تکنینک برای جداسازی ناخالصی ها از محصول اصلی واکنش کاربرد دارد.

در ادامه این مقاله تکنیک کروماتوگرافی لایه نازک یا Thin Layer Chromatography   (TLC) بررسی خواهد شد.

منظور از کروماتوگرافی لایه نازک چیست؟

کروماتوگرافی لایه نازک یا TLC یک روش بسیار حساس برای آنالیز مخلوط واکنش ها و جداسازی ترکیبات موجود در مخلوط است. با استفاده از TLC می توان تعداد اجزای یک مخلوط، هویت و خلوص آن را بررسی کرد. TLC یک تکنیک حساس است که به کمک آن مقادیر در حد میکروگرم از مواد نیز قابل شناسایی و بررسی است. از مزایای دیگر این روش زمان کم پاسخ دهی است. در واقع با صرف زمان 5 تا 10 دقیقه می توانید نتیجه را مشاهده کنید. این دو مزیت اساسی، مصرف مقدار بسیار کم از ماده و سرعت بالا، باعث می شود از کروماتوگرافی لایه نازک در آزمایشگاه های شیمی استفاده بسیاری شود.

کروماتوگرافی لایه نازک بر چه اساسی انجام می شود؟

همان طور که می دانید، مواد دارای قطبیت یکسان برهمکنش بیشتری با یکدیگر دارند. بنابراین انحلال سریع تر در مواد با قطبیت یکسان یا نزدیک به هم اتفاق می افتد. کروماتوگرافی لایه نازک دقیقا از همین اصل استفاده می کند.

مواد و تجهیزات مورد استفاده برای انجام TLC

  • صفحات سیلیکاژلی TLC
  • لوله مویین
  • تانک مخصوص حلال
  • انواع حلال های قطبی و غیر قطبی (حلال بر اساس قطبیت ماده مورد نظر تعیین می شود)
  • اتاقک TLC یا UV

مراحل انجام روش کرماتوگرافی لایه نازک

به طور کلی TLC شامل سه مرحله اصلی است:

  1. نقطه گذاری
  2. آماده سازی
  3. مشاهده و بررسی نتایج

نقطه گذاری در TLC

برای انجام این آنالیز به صفحات مخصوص  TLC نیاز است. این صفحات شیشه هایی با اضلاع کاملا صاف و معمولا مربعی هستند که روی آن ها سیلیکاژل قرار می گیرد. صفحه های شیشه ای برای جداسازی و خاصلص سازی حجم بیشتری از مواد استفاده می شوند.

 البته صفحات سیلیکاژل آماده نیز در بازار موجود است که معمولا ورق های پلاستیکی و آلومینیومی هستند. این صفحات را می توان در ابعاد کوچک برش داد و از آن ها برای شناسایی مواد و بررسی پیشرفت واکنش با مقادیر بسیار کم استفاده کرد.

برای نقطه گذاری ابتدا کاغذ TLC خود را آماده کنید. اضلاع کاغذ TLC باید کاملا صاف باشند. با مداد نرم یک خطر بسیار کمرنگ و صاف کمی بالا تر از انتهای کاغذ بکشید. نمونه های خود را در حلال مناسب حل یا رقیق کنید. در صورتی که نمونه غلیظ باشد جواب مناسبی از این روش نخواهید گرفت. حلالی مناسب است که کاملا نمونه را در خود حل کند و نقطه جوش پایینی داشته باشد که به سرعت تبخیر شود.

پس از آماده سازی نمونه ها با استفاده از لوله مویین یا سر سمپلر یا هر وسیله ای که در کار با آن تسلط دارید، مقدار بسیار کمی از نمونه ها را روی خطی که از قبل کشیدید، قرار دهید. نمونه های لود شده روی سیلیکاژل باید در یک راستا قرار گیرند و فاصله مناسبی از هم داشته باشند تا اختلاط ایجاد نشود.

آماده سازی در TLC

پس از لود نمونه روی کاغذ تی ال سی یا پلیت سیلیکاژل، مدتی صبر کنید تا حلال نمونه کاملا تبخیر و نقطه های مشخص شده خشک شوند. تانک TLC را کاملا تمیز کنید و مطمئن باشید پیش از ریختن حلال ها خشک باشد. اگر از نسبت حلال های قطبی و غیر قطبی آگاهی دارید، مقدار های مشخص را داخل تانک بریزید. در صورتی که اطلاعی ندارید پیشنهاد می شود از غیر قطبی ترین حالت شروع کنید و به تدریج قطبیت را بالا ببرید تا جایی که به نتیجه مطلوب برسید.

نکته مهم! سطح حلال در تانک باید به قدری باشد که پایین تر از نمونه های لود شده باشد. پس از ریختن حلال های مختلف آن ها را خوب به هم بزنید.

مشاهده و بررسی نتایج در کروماتوگرافی لایه نازک

پس از ریختن حلال ها سریعا کاغذ TLC یا پلیت را داخل تانک قرار دهید. دقیت کنید که تمام قسمت های ضلع پایینی که در حلال غوطه ور می شود، کاملا در یک زمان در معرض حلال قرار گیرند تا نتیجه قابل اطمینان به دست آید. سر تانک را سریعا ببندید تا حلال ها تبخیر نشوند و نسبت مشخص شده به هم نریزد. دقت داشته باشید تانک در سطحی کاملا صاف باشد و تکان نخورد. قبل از این که خط حلال به انتهای کاغذ یا پلیت برسد، آن را از تانک خارج کنید.

اجازه دهید حلال تبخیر شود. سپس کاغذ TLC یا پلیت را داخل اتاقک یووی یا TLC قرار دهید. از مقایسه شاهد ها و نمونه مجهول می توانید شناسایی را انجام داده یا میزان پیشرفت واکنش یا مقدار باقی مانده واکنش دهنده ها و تشکیل محصول را بررسی کنید.



:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

عصب کشی چیست؟

عصب کشی (درمان ریشه) یک روش دندانپزشکی است که برای حذف عفونت از پالپ دندان و جلوگیری از عفونت مجدد استفاده می‌شود. کامپوزیت دندان در رشت این روش به حفظ دندان طبیعی شما کمک می‌کند. درد را تسکین می‌دهد و دندان‌های شما را دوباره سالم می‌کند.مرحله فایل روتاری در عصب کشی دندان

آیا عصب کشی باعث ایجاد درد می‌شود؟ 

متخصص دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند که تحت درمان عصب کشی قرار بگیرید و شما نگران درد باشید. در بیشتر موارد، روش‌های عصب کشی دندان، پرکردن دندان یا هر نوع درمان دندانپزشکی دیگری آسیب و دردی برای شما ایجاد نمی کند. دندانپزشکان معمولا از بی حسی موضعی برای از بین بردن درد عصب کشی، استفاده می‌کنند. هنگامی که از عفونت پالپ رنج می‌برید، درمان ریشه یا عصب کشی معمولا بهترین گزینه برای رفع دائمی علائمی مانند درد، تورم، حساسیت به دما و سایر ناراحتی‌ها پیشنهاد می‌شود. 

عصب کشی می‌تواند دردناک باشد؟

آیا تا به حال به شما گفته شده که برای از بین بردن درد و عفونت به عصب کشی نیاز دارید؟ فکر انجام این کار ممکن است شما را عصبی کند. افسانه‌های زیادی در مورد درد عصب کشی وجود دارد. اما ما به شما باور‌های درست و غلط را می‌گوییم. 

واقعیت: درد به دلیل عفونت است

بحث‌های زیادی در مورد دردناک بودن کانال‌های ریشه انجام شده است. در واقع، این روش در صورت انجام هیچ صدمه و دردی ندارد. اما اگر انجام نشود قطعا به دندان شما صدمه می‌زند. اگر عفونت عمیقی در داخل دندان خود داشته باشید یا به قدری پوسیده باشد که دندان طبیعی شما در خطر از بین رفتن باشد، به احتمال زیاد عصب کشی مورد نیاز است. شما به دلیل عفونت یا پوسیدگی درد بسیار زیادی قبل از عصب کشی خواهید داشت. 

باور غلط: عصب کشی دردناک است

دندان شما فقط در طول درمان تحت فشار قرار می‌گیرد. اما در حین عصب کشی هیچ دردی را احساس نمی کنید. تا زمانی که دندانپزشک مطمئن نشده باشد که دندان کاملا بی حس است شروع به کار نخواهد کرد. اگر درد عصب کشی بعد از درمان به سراغ شما آمد اصلا نگران نباشید بین ۳ تا ۷ روز کاملا طبیعی است. دندانپزشک دستورالعمل‌هایی بعد از عصب کشی به شما می‌دهد که به کاهش و مدیریت درد عصب کشی و تمیز نگه داشتن آن ناحیه کمک می‌کند. حتما دستورات دندانپزشک را انجام دهید. 

باور درست: درمان برای تسکین درد شما است

در طول عصب کشی از بی حسی استفاده می‌شود، بنابراین هیچ دردی وجود ندارد. در مواردی که زمان زیادی برای درمان طول می‌کشد ممکن است در صورت لزوم متخصص از یک بی‌حس کننده مجدد برای کاهش ناراحتی استفاده کند. علاوه بر این، اگر احساس می‌کنید که برای احساس آرامش به کمک بیشتری نیاز دارید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است دندانپزشک شما اشکال دیگری از آرام‌بخش را ارائه دهد. مصرف داروهای مسکن در چند روز اول پس از درمان می‌تواند به کنترل هر گونه درد عصب کشی کمک کند.

چه زمانی به درمان عصب کشی نیاز دارید؟

دندان شکسته یا ترک خورده، پوسیدگی عمیق ناشی از حفره عمیق، پوسیدگی درمان نشده و مشکلات ناشی از پر کردن‌های قبلی دندان که اکنون درد گرفته اند نیاز به عصب کشی خواهند داشت. 

با مشاهده چه علائمی نیاز به عصب کشی دندان پیدا خواهید کرد؟

  • حساسیت دندان (به ویژه نسبت به سرما و گرما)
  • درد شدید هنگام گاز گرفتن یا جویدن
  • برجستگی یا برآمدگی‌های جوش مانند روی لثه
  • تیره شدن لثه یا پوسیدگی عمیق
  • لثه‌های حساس یا متورم
  • دندان ترک خورده 
  • دندان دارای آبسه

مهم: با دیدن این علائم هر چه سریع تر باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت تشخیص درمان عصب کشی، این کار باید زودتر انجام شود. زیرا عفونت می‌تواند گسترش یابد و باعث ایجاد مشکلاتی فراتر از یک دندان شود.

عصب کشی دندان چقدر طول می‌کشد؟

به طور معمول، درمان ریشه یا عصب کشی حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد تا کامل شود. موارد پیچیده تر ممکن است تا ۹۰ دقیقه یا بیشتر زمان ببرد. این روش معمولاً برای تکمیل نیاز به یک یا دو جلسه مراجعه دارد.

عصب کشی چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام روت کانال یا عصب کشی، دندانپزشک یا متخصص ریشه، دندان شما را با اشعه ایکس عکسبرداری می‌کند تا تشخیص دهد که آیا این روش قابل انجام است یا خیر؟ آیا عفونت به مناطق دیگر سرایت کرده است یا خیر؟ سپس دندانپزشک لثه نزدیک دندان آسیب دیده برای از بین بردن درد عصب کشی با تزریق ماده بی حس کننده بی حس می‌کند. 

هنگامی که دندان شما بی حس شد، دندانپزشک با ایجاد یک سوراخ کوچک در بالای دندان به پالپ آسیب دیده دسترسی پیدا می‌کند. این پالپ حاوی رگ‌های خونی، اعصاب حساس و باکتری‌هایی است دندانپزشک همه آن‌ها را از بین می‌برد. سپس ماده مصنوعی به نام گوتا پرکا را به جای بافت عفونی داخل کانال دندان قرار می‌دهد. دندانپزشک محل را با آنتی بیوتیک می‌پوشاند تا آن را ضد عفونی کرده و از عفونت مجدد جلوگیری شود. 

در نهایت به دلیل آنکه دیواره‌های دندان ضعیف شده اند روی آن را روکش می‌کشند. همچنین ممکن است دندانپزشکان آنتی بیوتیک‌های خوراکی و داروهای مسکن بدون نسخه را برای جلوگیری از درد پس از عصب کشی تجویز کنند.

آیا در حین عصب کشی درد احساس می‌کنید؟

به لطف بی حسی موضعی که دندانپزشکان استفاده می‌کنند، هیچ دردی را در طول درمان عصب کشی احساس نخواهید کرد. درد مربوط به دندان قبل از عصب کشی می‌شود. حقیقت این است که از بین بردن عفونت درد را از بین می‌برد. عصب کشی دردناک در واقع یک افسانه غیر واقعی است.

اگر از بی حسی مناسب استفاده شود در طول درمان ریشه نباید دردی احساس کنید. برای ایمن بودن، متخصصان دندانپزشکی زاگرس از بی حسی‌های با کیفیت برای بی حس کردن دندان و جلوگیری از کوچکترین احتمال درد استفاده می‌کنند. ممکن است در حین عمل فشار کمی روی دندان خود احساس کنید اما چیزی بیشتر از آن نیست.

آیا بعد از عصب کشی دندان درد دارد؟

احتمالاً تا چند روز پس از درمان، درد و ناراحتی خفیفی را تجربه خواهید کرد. این درد برای مدتی طبیعی است و می‌توانید با داروهای مسکن آن را کنترل کنید. به خاطر داشته باشید که اگر بیش از یک هفته طول بکشد، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. 

دندان عصب کشی شده دیگر ترسناک نیست، بنابراین لازم نیست زمانی که دندان درد دارید یا مشکلی برای دندان شما پیش آمده بترسید و از دندانپزشک فراری باشید. این کار ضرر‌های بیشتر به دنبال خواهد داشت. 



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

بعد از کشیدن دندان چه زمانی و چه چیزی بخوریم؟

درست است که کشیدن دندان یک روش بی خطر است اما مراقبت‌های بعد از آن نقشی حیاتی در بهبود موفقیت آمیز آن دارد. ایمپلنت دندان در رشت شما باید بدانید پس از کشیدن دندان چه زمانی، چه چیزی بخورید و این مواد غذایی را چگونه مصرف کنید. در این صورت می‌توانید مطمئن شوید که کاری انجام می‌دهید که مانع بهبودی یا بدتر شدن چای دندان کشیده شده نمی شود و یا حتی بهبودی را به تاخیر نمی اندازید. 

اگر اخیراً اقدام به کشیدن دندان کرده اید، باید بدانید که بعد از کشیدن چه بخورید. بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی نقش زیادی در روند بهبودی دهان پس از کشیدن دارد. اگر بعد از کشیدن بی احتیاط می‌کنید که چه بخورید، خطر عفونت استخوان و لثه به وجود می‌آید. در بسیاری از موارد، در صورت عدم رعایت نکات لازم عارضه استئومیلیت رخ می‌دهد. در این عارضه پس از کشیدن، عفونت به استخوان زیرین می‌رسد.

حتما دندانپزشک شما دستورالعمل‌های دقیقی را در مورد اینکه چه زمانی می‌توانید بعد از کشیدن دندان شروع به غذا خوردن کنید و چه چیزی باید بخورید، به شما ارائه می‌دهد. اما باز هم ما چند نکته ضروری مراقبتی بعد از کشیدن دندان به شما می‌گوییم تا از هر گونه مشکلی جلوگیری شود.

به طور معمول، شما می‌توانید ظرف چند ساعت پس از جراحی شروع به مصرف غذا کنید. خوردن غذا نقش مهمی در مراقبت‌های بعدی دارد. اما نوع غذا کمی متفاوت از حالت معمول است.

۲۴ ساعت اول بعد از کشیدن دندان

در حالت ایده آل، باید از خوردن هر چیزی که نیاز به جویدن دارد در ۲۴ ساعت اول کشیدن دندان اجتناب کنید. سعی کنید فقط مایعات بخورید. اما اگر با سوپ و غذا‌های مایع سیر نمی شوید بهتر است مواد غذایی جامد و نرم مانند پوره سیب زمینی، پودینگ و فرنی را انتخاب نمایید.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن دقت کنید این است که از نی استفاده نکنید. ممکن است روشی راحت‌ برای مصرف غذا‌های مایع به نظر برسد، اما مکش ناشی از نوشیدن از طریق نی می‌تواند لخته خون را در زخم از بین ببرد و منجر به خونریزی، درد و تاخیر در بهبودی شود.

پس از گذشت ۲۴ ساعت بعد از کشیدن دندان

۲۴ ساعت بعد از کشیدن دندان می‌توانید شروع به خوردن غذاهای نرمی کنید که نیاز به جویدن کمی دارند. با این حال مراقب باشید از سمتی که دندان از آن کشیده شده غذا را نجوید.

در چند روز اول بعد از کشیدن دندان غذای گرم مصرف نکنید. گرما جریان خون را به زخم افزایش می‌دهد و می‌تواند لخته را از جای خود خارج کند. همچنین حداقل تا دو روز پس از جراحی از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید زیرا ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشد و بهبودی را به تاخیر بیندازد.

دو هفته بعد از کشیدن دندان

تا حدود دو هفته بعد از کشیدن دندان از جویدن با آن طرفی که دندان کشیده شده خودداری کنید تا روند بهبودی مختل نشود. در واقع ۳ روز بعد از کشیدن دندان می‌توانید شروع به خوردن غذاهای معمولی کنید، اما بهتر است از غذاهای بسیار داغ، تند، اسیدی، چسبناک و ترد، تا زمانی که لثه و استخوان فک شما به طور کامل بهبود پیدا نکرده است خودداری کنید.

بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم؟

در بسیاری از افراد دندان عقل نیاز به کشیدن پیدا می‌کند. دندان‌های عقل که دندان آسیاب سوم نیز گفته می‌شود در صورت خرابی درد زیادی ایجاد می‌کنند. از طرف دیگر، حفره‌ها نیز می‌توانند به دندان آسیب بزنند تا حدی که کشیدن دندان تنها گزینه برای دندانپزشک باشد. در هر دو مورد، بیمار باید برای مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان آماده باشد و رژیم غذایی نقش بسزایی در آن دارد.

رایج ترین توصیه دندانپزشکان این است که از یک رژیم غذایی نرم استفاده کنید که برای دندان‌ها و همچنین هضم معده فرد آسان باشد.

به خاطر داشته باشید از آنجایی که بافت لثه شما در حال بهبود است، جویدن ممکن است سخت باشد، بنابراین غذای نرم یک راه حل عالی است. علاوه بر این، به دلیل تغییرات عملکرد دندان، ممکن است غذای شما به اندازه کافی جویده نشود و هضم را سخت کند. برای هضم آسان، می‌توانید از غذاهای نرم اما مغذی استفاده کنید.

۲۴-۴۸ ساعت اول در طول دوره نقاهت بسیار مهم است. باید در این مدت احتیاط بیشتری داشته باشید و غذاهای مایع یا نرم مصرف کنید. اسموتی، شیک، غذای پوره شده یا غذای له شده در این دوره عالی هستند. به آرامی و به طور پیوسته می‌توانید به سمت خوردن غذاهای جامد بروید، اما هرگز در روز‌های اول از غذاهای سفت و چسبناک استفاده نکنید. رژیم غذایی خود را حداقل تا یک ماه یا تا زمانی که محل جراحی به طور کامل بهبود یابد، حفظ کنید.

چه غذا‌هایی را در سه وعده غذایی مصرف نماییم؟

در ادامه قصد داریم در مورد غذاهای مختلف نرم و در عین حال سالم صحبت کنیم که می‌توانید برای بهبودی سریع‌تر پس از کشیدن دندان عقل یا کشیدن هر کدام از دندان‌ها برای شما مفید باشد.

برای صبحانه بعد از کشیدن دندان چه بخوریم؟

  • بلغور جو دوسر مخلوط با موز
  • تخم مرغ هم زده یا آب پز
  • پوره میوه جات
  • اسموتی موز و ماست 

برای ناهار بعد از کشیدن دندان چه چیزی بخوریم؟

  • سبزیجات پوره شده
  • حمص
  • پاستا
  • جوجه 
  • اسموتی با خرما و میوه‌های فصل

برای شام بعد از کشیدن دندان چه چیزی بخوریم؟

  • مرغ پخته شده (رنده شده سرو کنید)
  • سوپ عدس
  • سیب زمینی شیرین پخته شده
  • ماهی پخته شده

 



:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

رنگ آمیزی گرم

رنگ آمیزی گرم از متداول ترین روش­ های رنگ آمیزی در علم میکروبیولوژی به شمار می ­رود.سکوبندی ازمایشگاهی  این روش برای تشخیص باکتری گرم مثبت و گرم منفی، بررسی اندازه و اشکال باکتری­ ها و همچنین بررسی مشخصات ظاهری باکتری ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع اساس این رنگ آمیزی ساختمان دیواره باکتری ها است. برای این منظور از 4 محلول کریستال ویوله، لوگول، عامل رنگ بر و سافرانین طی 4 مرحله پس از تهیه گسترش، خشک کردن و فیکس کردن استفاده می شوند.

این مقاله صفر تا صد آزمایش رنگ آمیزی گرم را همراه با دستگاه ها و تجهیزات مورد نظر شرح می دهد.

رنگ های مناسب برای مشاهده اجزاء سلولی

برای این منظور اغلب از رنگ های دارای بار مثبت (ماهیت بازی یا کاتیونیک) مانند کریستال ویوله، سافرانین، مالاشیت گرین و متیلن بلو استفاده می شود. همان طور که گفته شد این رنگ ها دارای بار مثبت می باشند و به اجزای سلولی با بار منفی جذب می شوند. به هنوان مثال دیواره باکتری که دارای بار منفی است.

مراحلی که قبل از رنگ آمیزی گرم باید انجام شوند

قبل از شروع به انجام آزمایش تمام تجهیزات را با استفاده از اتوکلاو استریل کنید.

برای آزمایش رنگ آمیزی گرم به ترتیب باید مراحل زیر در آزمایشگاه های میکروبیولوژی انجام شوند:

  1. تهیه گسترش: ابتدا یک قطره سرم فیزیولوژی در قسمت میانی لام بریزید. سپس با استفاده از لوپ استریل کلنی باکتری از محیط کشت حاوی باکتری که در انکوباتور نگه داشته شده بود برداشته و در قطره روی لام حل کنید. این محلول را بر روی لام طوری پخش کنید که نه گسترش بسیار نازک باشد و نه متراکم.
  2. خشک کردن: مدتی صبر کرده تا گسترش تهیه شده در دمای محیط آزمایشگاه خشک شود.
  3. فیکس کردن: گسترش تهیه شده را 4 مرتبه به صورت رفت و برگشتی و با فاصله مناسب از شعله از روی شعله چراغ بونزن عبور دهید تا گسترش فیکس شود.

اکنون گسترش آماده رنگ آمیزی گرم است.

 

مراحل رنگ آمیزی گرم

  1. در ابتدا  بر روی لام آماده شده چند قطره کریستال ویوله بریزید. پس از گذشت 1 دقیقه لام را با زاویه 45 درجه بر روی تشتک رنگ آمیزی قرار دهید و با آب مقطر شستشو دهید. صبر کنید تا خشک شود. کریستال ویوله باعث می شود که کلیه باکتری های گسترش رنگ بنفش به خود بگیرند.
  2. در مرحله دوم رنگ آمیزی گرم چند قطره از محلول لوگول (ترکیبی از ید و یدور پتاسیم) بر روی لام بریزید. 1 دقیقه زمان بگیرید و پس از آن لام را با آب مقطر شستشو دهید. لوگول باعث تثبیت رنگ اولیه ( کریستال ویوله ) و همچنین تشکیل کمپلکس کریستال ویوله-ید می شود.
  3. همانند قبل لام را با زاویه 45 درجه گرفته و بر روی آن چند قطره محلول رنگ بر ( مخلوط الکل-استن) بربزید. پس از گذشت 10 تا 20 ثانیه لام را به وسیله آب مقطر شستشو دهید.
  4. تفاوت باکتری های گرم مثبت و گرم منفی در ساختار دیواره آن ها می باشد. در ساختار دیواره باکتری های گرم منفی نسبت به باکتری های گرم مثبت چربی بیش تری وجود دارد. به همین دلیل محلول رنگ بر که حلال چربی است، چربی های باکتری را در الکل-استن حل می کند. درواقع علاوه بر خارج شدن چربی ها باعث خارج شدن و شسته شدن کریستال ویوله از سطح باکتری گرم منفی نیز می شود.
  5. در مرحله آخر رنگ زمینه سافرانین را بر روی لام بریزید.  برای بار آخر پس از گذشت 1 دقیقه لام را با آب مقطر به صورت آهسته شستشو دهید. سافرانین باعث می شود باکتری های گرم منفی به رنگ قرمز درآیند اما باکتری های گرم مثبت این رنگ را به خود جذب نکرده و همچنان به رنگ بنفش دیده می شوند.

مشاهده باکتری زیر میکروسکوپ

پس از انجام مراحل آزمایش رنگ آمیزی گرم، می توانید نتایج را با یک میکروسکوپ بررسی کنید.

میکروسکوپ را به پریز برق وصل کنید. سپس بر روی لام رنگ آمیزی شده یک قطره روغن ایمرسیون ریخته و لام را بر روی میکروسکوپ قرار دهید. بزرگنمایی میکروسکوپ را بر روی 100 تنظیم کنید. اکنون می توانید پس از تنظیم عدسی های چشمی باکتری های گرم منفی را به رنگ قرمز و باکتری های گرم مثبت را به رنگ بنفش زیر میکروسکوپ مشاهده کنید.



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

افزایش سرمایه عبارت است از افزایش تعداد سهام منتشره توسط شرکت های سهامی که می بایست طبق شرایطی که قانون مقرر کرده است صورت گیرد. ثبت شرکتها در ذیل در مورد هر کدام از آن ها توضیح خواهیم داد.

  • شرایط افزایش سرمایه

افزایش سرمایه با تصویب مجمع عمومی فوق العاده صورت می گیرد.مادام که سرمایه قبلی شرکت تماماَ تادیه نشده است ، افزایش سرمایه تحت هیچ عنوانی مجاز نخواهد بود. مجمع عمومی فوق العاده می تواند به هیات مدیره اجازه دهد که ظرف مدت معینی که نباید از پنج سال تجاوز کند ، سرمایه شرکت را تا میزان مبلغ معینی ، به یکی از طرق مذکور در قانون افزایش دهد ، لازم است ذکر شود که به تصریح قانون ، اساسنامه شرکت نمی تواند متضمن اختیار افزایش سرمایه برای هیات مدیره باشد.
هیات مدیره در هر حال ، خواه در اجرای تصمیم مجمع عمومی فوق العاده و خواه با استفاده از اجازه ای که مجمع مذکور به وی داده است ، در هر نوبت پس ازعملی ساختن افزایش سرمایه ، مکلف است حداکثر ظرف یک ماه ، مراتب را ضمن اصلاح اساسنامه و قید سرمایه جدید به جای سرمایه ثبت شده ، به مرجع ثبت شرکت ها اعلام کند تا پس از ثبت ، جهت اطلاع عموم آگهی شود.

  • پیشنهاد هیات مدیره و گزارش بازرسان

مجمع عمومی فوق العاده ، به پیشنهاد هیات مدیره ، پس از قرائت گزارش بازرس یا بازرسان ، در مورد افزایش شرکت اتخاذ تصمیم می کند.پیشنهاد هیات مدیره راجع به افزایش سرمایه ، باید متضمن توجیه لزوم افزایش سرمایه و نیز شامل گزارشی درباره امور شرکت از بدو سال مالی در جریان ، و اگر تا آن موقع مجمع عمومی عادی نسبت به حساب های سال مالی قبل تصمیم نگرفته باشد ، حاکی از وضع شرکت از ابتدای سال مالی قبل باشد.گزارش بازرس یا بازرسان باید شامل اظهارنظر درباره پیشنهاد هیات مدیره باشد.

  • مستهلک شدن هزینه ها

هزینه های افزایش سرمایه ، باید حداکثر تا پنج سال از تاریخی که این گونه هزینه ها به عمل آمده است ، مستهلک شود.در صورتی که سهام جدیدی که در نتیجه افزایش سرمایه صادر می شود ، به قیمتی بیش از مبلغ اسمی ، فروخته شده باشد ، هزینه های افزایش سرمایه را می توان از محل این اضافه ارزش مسهلک نمود.

  • روش های افزایش سرمایه

سرمایه شرکت را می توان از طریق صدور سهام جدید و یا از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود ، افزایش داد.
الف- افزایش سرمایه از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام
افزایش سرمایه از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود ، به تصریح ماده 159 لایحه اصلاح قانون  تجارت ، در صورتی که برای صاحبان سهام ایجاد تعهد کند ، ممکن نخواهد بود مگر آنکه کلیه صاحبان سهام با آن موافق باشند.بنابراین، تصمیم به افزایش سرمایه از طریق افزایش مبلغ اسمی سهام که در آن مبلغ اضافه شده را باید سهامداران پرداخت کنند، به اتفاق آراء نیاز دارد و در صورت تصویب لازم است که کلیه افزایش سرمایه ، نقداَ پرداخت شود.
به علت عدم منع قانونی ، در این افزایش به تصویب مجمع عمومی فوق العاده ، تادیه مبلغ اضافه شده به مبلغ اسمی سهام ، می تواند از طریق انتقال سود تقسیم نشده  یا اندوخته شرکت به عمل آید. در این صورت چون افزایش سرمایه برای صاحبان سهام ، ایجاد تعهد نمی کند از این رو ، می توان گفت که نیازی به اتفاق آراء آن ها نبوده و تصمیم گیری درباره آن ، با اکثریت دو سوم آراء حاضر در جلسه رسمی مجمع عمومی فوق العاده ممکن خواهد بود.
ب-افزایش سرمایه از طریق صدور سهام
افزایش سرمایه ممکن است از طریق صدور سهام جدید صورت گیرد.در این صورت ، باید مبلغ اسمی سهام جدید ، با مبلغ اسمی سهام سابق برابر باشد
طرق تادیه مبلغ اسمی سهام جدید عبارت است از :
1.تادیه مبلغ اسمی از طرف خریداران .این تادیه در سهام مربوط به شرکت سهامی عام باید انجام شود.
2.نقدی باشد ولی در سهام مربوط به شرکت سهامی خاص، به تجویز قانون ، به غیر نقد نیز ممکن باشد.
3.تبدیل " مطالبات حال شده " اشخاص از شرکت ، به سهام جدید

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/


4.انتقال " سود تقسیم نشده " یا " اندوخته " شرکت یا " عواید حاصل از اضافه ارزش سهام جدید " ، به سرمایه شرکت
5.تبدیل اوراق قرضه به سهام



:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

برای جراحی دندان چه تجهیزاتی نیاز است؟

جراحی دهان بخشی از اعمال دندانپزشکی است، که می‌تواند شامل کشیدن،لمینت دندان در رشت  کاشت ایمپلنت، پیوند استخوان و بسیاری از روش‌های دیگر باشد که هر کدام به آموزش تخصصی بالینی و تجهیزات جراحی طراحی شده برای این تکنیک نیاز دارند.

انواع تجهیزات جراحی دندان که یک عمل به آن نیاز دارد، هم به انواع روش‌های جراحی و هم به محیطی که در آن انجام خواهد شد بستگی دارد. یک مطب با یک بخش اختصاص داده شده به جراحی دهان، احتمالا روی صندلی جراحی دهان سرمایه‌گذاری می‌کند و اگر بیماران تحت بیهوشی قرار گیرند، به پمپ تزریق و مانیتور بیمار نیاز دارند.

برخی از تجهیزات جراحی دندان

ابزارهای جراحی متعددی در دندانپزشکی استفاده می‌شود. ابزارهای زیر برخی از وسایل اولیه‌ای هستند که معمولا می‌توانید در مطب دندانپزشکی متوجه آنها شوید.

آینه دهان (Mouth Mirrors)

آینه دهان نامی است که به یکی از وسایل اولیه و ضروری در بین تجهیزات جراحی دندان اطلاق می‌شود. دندانپزشکان به دلایل مختلف از آینه دهان استفاده می‌کنند. این دستگاه می‌تواند دید غیرمستقیم ایجاد کرده، نور را به داخل دهان هدایت کند و گونه ها، لب ها و زبان را جمع کند.

پروب داسی شکل (probe)

دندانپزشکان از این ابزار برای بررسی دندان‌ها از نظر تارتار، پوسیدگی، فورکاسیون و سایر بی‌نظمی‌های دندانی استفاده می‌کنند. به طور کلی، پروب داسی شکل دندانپزشکی در بین تجهیزات جراحی دندان، برای ارزیابی دهان و پیدا کردن مشکلاتی که ممکن است برای بیمار نگران کننده باشد، استفاده می‌شود.

فورسپس پنبه‌ای (Cotton forceps)

عملکرد فورسپس پنبه‌ای، انتقال مواد به داخل یا خارج از دهان است. بیشتر اوقات، دندانپزشک از این ابزار برای نگه داشتن پنبه استفاده می‌کند. با این حال، دندانپزشک شما می‌تواند از این وسیله به روش‌های مختلف استفاده کند.

فورسپس کشیدن دندان (Tooth extraction forceps)

فورسپس کشیدن دندان یکی از تجهیزات جراحی دندان است که برای برداشتن دندان‌ها از حفره و گرفتن سطح تاج یا سطح ریشه استفاده می‌شود. این ابزار معمولا به عنوان اهرم عمل می‌کند. با این حال، برخی نیز یک اثر گوه مانند ایجاد می‌کنند. آنها تا حد امکان اپیکال قرار می‌گیرند و حرکت چرخشی، باکو لینگوال یا ترکیبی از این دو حرکت، برای برداشتن دندان‌ها اعمال می شود.

پروب پریودنتال (Periodontal probe)

پروب پریودنتال یکی از تجهیزات جراحی دندان است که برای ارزیابی وضعیت دهان در اطراف ناحیه استخوان استفاده می‌شود. به طور خلاصه، وظیفه اصلی این دستگاه، اندازه‌گیری عمق پاکت پریودنتال در اندازه میلی‌متری خواهد بود.

جرمگیر اولتراسونیک (ultrasonic cleaner)

متخصصین دندانپزشکی از جرمگیر اولتراسونیک برای برداشتن جرم از روی دندان‌ها استفاده می‌کنند. این ابزار دندانپزشکی یک دستگاه از بین بردن جرم دندان است و ارتعاشاتی تولید می‌کند که برای انسان قابل شنیدن است.

الواتورهای دندانپزشکی (Dental elevators)

دندانپزشکان از الواتورهای دندانی که بخشی از تجهیزات جراحی دندان هستند، به عنوان تکیه‌گاه برای کشیدن دندان استفاده می‌کنند. وظیفه اصلی الویتورهای دندانی، بلند کردن دندان‌ها در حفره‌های خود قبل از انجام عمل کشیدن دندان، برای جلوگیری از آسیب به محل کشیدن است. سه مدل الویتور دندانی وجود دارند:

الویتورهای Cryer (Cryer elevators)

این نوع الویتور دارای یک نوک تیز است و نیروهای چرخشی ایجاد می‌کند. هنگامی‌که در استخوان بین سپتوم درگیر می‌شود، برداشتن ریشه مزیال یا دیستال دندان آسیاب فک پایین به راحتی صورت می‌گیرد.

الویتورهای Warwick-James (Warwick-James elevators)

این الویتورهای دندانی مجموعه‌ای از سه دستگاه هستند. راست، منحنی چپ و منحنی راست که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند.

الویتورهای Coupland (Coupland elevators)

این الویتورها معمولا در مجموعه‌ای از سه اندازه وجود دارند و با ایجاد فضای بیشتر، می‌توان از اندازه بزرگ‌تری برای بالا بردن بیشتر دندان استفاده کرد.

سرنگ هوا و آب (air water syringe)

همانطور که از نام آن مشخص است، هوا و آب چیزی است که از این سرنگ خارج می‌شود. این ابزار دندانپزشکی به دستیار دندانپزشک اجازه می‌دهد تا آب یا هوا را به داخل دهان تزریق کند.

اجکتور بزاق (saliva ejector)

اجکتور بزاق برای از بین بردن بزاق یا آب اضافی از دهان در طی اقدامات دندانپزشکی است. این ابزار دیگری است که بسیاری از بیماران در مطب دندانپزشک خود، با آن آشنا هستند. در طول درمان، بزاق معمولا در دهان جمع می‌شود. از این رو، این ابزار برای خارج کردن یا مکیدن بزاق از حفره دهان ضروری است.

پریوتوم ها و لوکساتورها (Periotomes and luxators)

این ابزارهای ظریف برای برش رباط پریودنتال استفاده می‌شود و به عنوان یک گوه برای گسترش سوکت بکار می‌روند. این ابزارها بین دندان و سوکت قرار داده می‌شوند و در اطراف دندان حرکت می‌کنند تا ضمن اعمال فشار ملایم اپیکال، فضایی را برای استفاده از الویتور و فورسپس ایجاد کنند.

در جایی که راس ریشه در داخل سوکت می‌شکند، یک الویتور ریشه‌کن برای صاف کردن نوک اپیکال مفید است. همچنین در مواقعی که جراح در یافتن نقطه کاربرد قطعی تلاش می‌کند، ممکن است برای بهبود دسترسی نیاز به برداشتن استخوان در سطح نوک ریشه اپیکال باشد. این ابزارهای ظریف دارای یک منحنی خلفی در انتهای کار هستند، که امکان استفاده موفقیت‌آمیز را فراهم می‌کند.

تکیه گاه های دهان (Byte blocks)

تکیه گاه‌های دهان یا بلوک‌های بایت در دهان قرار می‌گیرند تا دندان‌ها را از هم جدا نگه دارند. برخی از روش‌های جراحی دهان، بیماران را ملزم می‌کند که دهان خود را برای مدت طولانی باز نگه دارند. استفاده از تکیه گاه‌های دهان در بین تجهیزات جراحی دندان، به بیماران این امکان را می‌دهد که آنها را گاز بگیرند، بنابراین مجبور نیستند دهان خود را در طول مدت عمل باز نگه دارند.

جمع کننده ها (retractor)

این ابزارها از جمله تجهیزات جراحی دندان هستند که ساختارهای بافت نرم، مانند فلپ‌های برجسته را جمع می‌کنند. پس زدن زبان، برای رسیدن به بافت‌های نرم برای انجام بهینه عمل جراحی ضروری است. رترکتورهایی که معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل جمع‌کننده‌های Lack، Laster، Bowdley Henry، Minnesota، Austin و Kilner می‌شوند که می‌توانند در موقعیت‌های بالینی مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

جمع کننده Lack (lac retractor)

این جمع‌کننده به ثابت نگه داشتن  زبان کمک می‌کند و دید دندانپزشک را بهبود می‌بخشد.

جمع کننده Laster (Laster retractor)

این ابزار می‌تواند هنگام کشیدن دندان‌های آسیاب سوم فوقانی برای جمع کردن بافت‌های نرم و هدایت نور به سمت عقب و به طرف ناحیه توبروزیته فک بالا مفید باشد.

جمع کننده‌ های Bowdler Henry Rack، Minnesota یا Austin (Bowdler Henry Rack، Minnesota or Austin retractor)

این موارد اغلب در طول جراحی برای جمع کردن فلپ موکوپریوستئال باکال، کمک به دید، دسترسی و در عین حال جلوگیری از آسیب به فلپ استفاده می‌شوند.

جمع کننده Kilner (kilner retractor)

این نوع از جمع‌کننده‌ها به طور معمول برای جمع کردن گونه‌ها یا لب‌ها استفاده می‌شود و دسترسی به میدان جراحی در حفره دهان را بهبود می‌بخشد.

هندپیس مستقیم جراحی (Direct surgical handpiece)

یک هندپیس مستقیم جراحی که هوا را از داخل محل جراحی خارج نمی‌کند، می‌تواند برای برش دندان‌ها و برداشتن استخوان، در صورت لزوم استفاده شود. استفاده از هندپیسی که هوا را خارج نمی‌کند برای جلوگیری از آمفیزم جراحی استفاده می‌شود و باید با سالین استریل خنک شود.

ساکشن (suction)

ساکشن یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات جراحی دندان، برای تسهیل میدان دید شفاف برای مشاهده کامل محل جراحی و جلوگیری از بلع یا آسپیراسیون توسط بیمار، ضروری است. ساکشن‌های مختلفی وجود دارند که Frazier و Yankaeur دو نوعی هستند که بیشتر در روش‌های جراحی دهان استفاده می‌شوند.

ساکشن Yankauer (yankauer suction)

این ساکشن معمولا یک لوله پلاستیکی است که که ظاهری ساده‌ تر از ساکشن Frazier دارد و برای خارج کردن بزاق، خون‌آبه و غیره استفاده می‌شود.

 ساکشن Frazier (Frazier suction)

معمولا یک نوک مکش فلزی دارد. ساکشن Frazier در طی مراحل جراحی مانند کشیدن دندان کاربرد دارد. این ساکشن دارای یک خمیدگی در شفت است که دسترسی به ساختارهای عمیق‌تر، از جمله ناحیه آپیکال سوکت‌های استخراج را آسان‌تر می‌کند. سوراخی که در آن وجود دارد را می‌توان با انگشت مسدود کرد تا در صورت نیاز مکش قوی‌تری ایجاد شود. در مقایسه با بافت‌های سخت، معمولا در بافت‌های نرم مکش سبک‌تر مورد نیاز است.

بخیه (stitch)

بسته به روش و ترجیح پزشک می‌توان از مواد بخیه مختلفی استفاده کرد. این بخیه‌ها را می‌توان به قابل جذب یا غیرقابل جذب تقسیم کرد. بخیه‌های قابل جذب شامل بخیه‌هایی هستند که از پلی دیوسانون و پلی گلیکولیک اسید ساخته شده‌اند. بخیه‌های غیر قابل جذب عبارتند از آنهایی که از ابریشم، پلی آمیدها و پلی استرها ساخته شده‌اند. بخیه‌های قابل جذب بیشتر برای عمل‌های جراحی دهان استفاده می‌شوند.

سوزن های بخیه (Suture needles)

سوزن‌های بخیه، بسته به اندازه و عمق بافتی که بسته می‌شود در اشکال، اندازه‌ها و آلیاژهای مختلف موجود هستند. سوزن بخیه در یک نگهدارنده بخیه نگه داشته می‌شود که به عبور سوزن از بافت‌های نرم کمک می‌کند. آنها اغلب نگهدارنده‌های بخیه را قفل می‌کنند تا سوزن را ایمن نگه دارند. نگهدارنده بخیه تقریبا به اندازه یک سوم از محل جوش تا نوک سوزن را نگه می‌دارد تا از شکستگی، خم شدن و پیچش آن جلوگیری شود.

قیچی (scissor)

انواع قیچی‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند و برای برش بافت‌های نرم، بخیه‌ها و موادی مانند سلولز قابل جذب اکسید شده و همچنین برای تشریح بافت‌ها استفاده می‌شوند. قیچی‌های مختلف کاربردهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال، قیچی منحنی مک ایندو برای تشریح و برش بافت مطلوب است. قیچی مایو می‌تواند دارای تیغه‌های منحنی یا مستقیم باشد و اغلب برای برش بافت‌ها و بخیه‌ها استفاده می‌شود.

دسته و تیغه چاقوی جراحی (Handle and blade of a surgical knife)

چاقوی جراحی برای برخی از اعمال جراحی دهان، مانند بالا بردن فلپ موکوپریوستال، مورد نیاز است. معمولا در دسته بارد پارکر از ۱۵ تیغه استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از چاقوی جراحی برای انجام بیوپسی‌های داخل دهانی برش، استفاده کرد. معمولا ابتدا برش تحتانی ایجاد می‌شود تا دید به دلیل خونریزی مخفی نشود. سپس از فورسپس بافتی، برای بلند کردن نمونه و انتقال آن به محیط مناسب استفاده می‌شود. چاقوی جراحی ابزار انتخابی هنگام برش و تخلیه آبسه‌های داخل دهانی و خارج دهانی نیز است.

هموستات (Hemostat)

این وسیله برای نگه داشتن ایمن وسایل کوچک، بستن رگ‌های خونی و برداشتن تکه‌های کوچک دندان یا استخوان به کار می‌رود. هموستات‌ها که جزو تجهیزات جراحی دندان هستند در دو نوع زاویه‌دار و صاف، با دسته‌های قفل کننده و قیچی مانندی هستند. این ابزار تقریبا در تمام انواع جراحی‌های دندان بکار می‌رود.

رانژور (Rangor)

این ابزار در بین تجهیزات جراحی دندان، برای برش استخوان، لبه‌های تیز تاج آلوئول را پس از کشیدن خارج می‌کند. و برای کانتور بهتر برآمدگی آلوئولی، اگزوستوزها را از بین می‌برد و انواع مختلفی دارد. رانژور وسیله‌ای است که برای برداشتن لبه‌های تیز استخوانی دندان پس از کشیدن آن استفاده می‌شود. شکل ظاهری رانژور شبیه انبردست با لبه‎‌های تیز است.



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

آزمایش اندازه گیری سطح اوریک اسید سرم چه اهمیتی دارد ؟

اوریک اسید (Uric Acid) ترکیبی نیتروژن دار غیر پروتئینی است. این مولکول شیمیایی در اثر تجزیه باز های پورینی گوانین و آدنین ایجاد می شود. کوره ازمایشگاهی فرایند طبیعی این ترکیب شیمیایی حلقوی نیتروژن دار در بدن به گونه ای است که در خون حل می شود و به کلیه ها می رود. سپس به وسیله ادرار از بدن دفع می شود. اما ممکن است این ماده در بدن انسان به دلایلی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد افزایش پیدا کند . این افزایش باعث ایجاد بیماری هایی از جمله نقرس ، سنگ کلیه و سندروم لش نیهان ( اختلال ژنتیکی مرتبط با دوران جنینی) و غیره شود.

در ادامه می خواهیم با روش انجام آزمایش اندازه گیری سطح اوریک اسید خون ، ابزار ها، دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز برای انجام این آزمایش و همچنین طرز استفاده از آن ها در آزمایشگاه بیش تر آشنا شویم.

 

محدود طبیعی سطح اوریک اسید خون

اسید اوریک هم مانند تمام مولکول های شیمیایی بدن باید به مقدار مشخصی به صورت محلول در خون وجود داشته باشد. تجاوز از این مقدار ها می تواند هشدار هایی برای بروز سلامت بدن باشد. به این معنی که حتما ارگان های بدن دچار مشکلاتی شده اند. این محدوده با توجه به جنس و سن می تواند متفاوت باشد. اعداد زیر میانگین کلی از مقدار این ماده در بدن با توجه به جنسیت است:

  • سطح طبیعی اوریک اسید سرم خون در زنان : 2.6 تا 6.1 میلی گرم بر دسی لیتر
  • سطح طبیعی اوریک اسید سرم خون در مردان : 3.5 تا 7.3 میلی گرم بر دسی لیتر

عوامل که در افزایش سطح اسید اوریک خون دخیل هستند

در صورتی که مقدار این مادهدر جواب آزمایش خون بیمار بالا تر از میزان معمول باشد، می توان اختلالاتی در موارد زیر مشکوک شد. پزشک با توجه به سایر علائم بیمار می تواند مشکل اصلی دریابد. سپس برای حل این مشکل درمان مناسب را تجویز کند.

  • نارسایی کلیه ها
  • چاقی
  • کم کاری تیروئید
  • عوامل ژنتیکی
  • مصرف نوشیدنی های الکلی
  • رژیم غذایی نا مناسب
  • مصرف برخی دارو ها
  • مبتلا بودن به برخی از بیماری ها مانند لوسمی

بیماری های ناشی از افزایش سطح اوریک اسید خون

در اثر تولید بیش از حد و یا کاهش دفع اوریک اسید توسط ادرار ، سطح اوریک اسید خون بالا می رود. در نهایت عارضه ای به نام هایپر اورسیمی در بدن فرد رخ می دهد. از جمله بیماری هایی که در اثر هایپراورسیمی به وجود می آیند می توان به بیماری نقرس اشاره کرد. در این بیماری اسید اوریک به صورت کریستال های اورات سدیم در بین مفاصل و بافت های بدن فرد رسوب می کند. به این رسوب اصطلاحا Tophi می گویند. رسوبات باعث ایجاد درد و ناراحتی در این قسمت های بدن بیمار می شود.

سندروم لش نیهان یکی دیگر از بیماری هایی است که در اثر افزایش اوریک اسید خون در محدوده زمانی 6 ماهگی دوران جنینی به وجود می آید. این بیماری نوعی اختلال ژنتیکی وابسته به x مربوط به خون است. باعث نارسایی کلیه و همچنین ایجاد لرزش در لب و دستان فرد بیمار می شود.

از دیگر عوارض بالا رفتن سطح اوریک اسید خون می توان به بروز بیماری های کلیوی، سنگ کلیه و درد در ناحیه پهلو و شکم نیز اشاره کرد.

 

دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز آزمایش اسید اوریک در آزمایشگاه بیوشیمی پزشکی

  • لوله های آزمایشگاهی کاملا تمیز
  • کیت تشخیصی مخصوص
  • سل کوارتزی
  • سمپلر 100 تا 1000 میکرولیتر و سر سمپلر های مناسب آن
  • اسپکتروفتومتر
  • بن ماری
  • آون آزمایشگاهی

روش فتومتریک به منظور اندازه گیری سطح اوریک اسید خون

برای انجام این آزمایش به سه لوله آزمایشگاهی برای محلول بلانک، تست و استاندارد نیاز می باشد. همچنین به کیت تشخیص سطح اوریک اسید خون، کووت، سمپلر و دستگاه اسپکتروفتومتر برای اندازه گیری جذب محلول های استاندارد و تست نیز نیاز می باشد.

ابتدا با استفاده از سمپلر به لوله بلانک 1000 میکرولیتر از معرف زرد رنگ اضافه کنید. دستگاه اسپکتروفتومتر را بر روی طول موج 546 نانومتر تنظیم کرده و به وسیله لوله بلانک تهیه شده، دستگاه را صفر کنید.

سپس در مرحله بعد برای تهیه محلول لوله استاندارد و تست با استفاده از سمپلر مناسب 1000 میکرولیتر از معرف  را به هر دو لوله تست و استاندارد اضافه کنید. پس از آن 25 میکرولیتر از محلول استاندارد را داخل لوله استاندارد و 25 میکرولیتر از سرم خون را نیز توسط سمپلر داخل لوله تست ریخته و به مدت 10 دقیقه لوله ها را داخل بن ماری و در دمای 37 درجه سانتی گراد قرار دهید تا مواد کاملا با یکدیگر واکنش دهند. در این مرحله مشاهده می کنید که در اثر انجام واکنش داخل لوله های تست و استاندارد رنگ گلبهی ظاهر می شود. اکنون می توانید محتویات لوله تست و استاندارد را با احتیاط داخل کووت های جداگانه بریزید و جذب لوله تست و استاندارد را توسط دستگاه اسپکتروفتومتر اندازه گیری و بر روی صفحه دیجیتال دستگاه مشاهده کنید. در انتها جذب لوله تست به دست آمده را بر جذب لوله استاندارد تقسیم کرده و در غلظت استاندارد اوریک اسید ( 6 میلی گرم بر دسی لیتر ) تقسیم کنید تا سطح اوریک اسید خون فرد مورد آزمایش به دست آید.



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

تشخیص بیماری‌ها و مشکلات دندان با عکس‌برداری در بارداری

در زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی میزان اسیدی بودن دهان افزایش می‌یابد و موجب می‌شود که نسبت به قبل بیشتر هوس مصرف خوراکی‌های شیرین داشته باشند. ایمپلنت اقساطی در رشت از طرفی به دلیل توجه کمتر به بهداشت دهان و دندان، حالت تهوع در ساعات اولیه صبح بیشتر می‌شود. 

علاوه بر این تغییرات هورمونی نیز می‌تواند عامل ایجاد کننده بیماری‌های لثه مثل خونریزی لثه، التهاب لثه و واکنش شدید نسبت به پلاک دندان باشد. در صورتی که برای درمان بیماری‌های لثه به موقع اقدام نشود می‌تواند وضعیت را حادتر کند و با پیشرفت پریودنت لثه، لثه‌ها تحلیل روند و منجربه لق شدن دندان‌ها و یا افتادن آن‌ها شود. 

گاهی اوقات عدم درمان بیماری های دهان و دندان در بارداری تنها خطری برای دندان‌ها محسوب نمی شود حتی می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد مشکلات دیگر در این دوران شود. به عنوان نمونه التهاب و پریودنت لثه می‌تواند موجب تشنج بارداری، زایمان زودرس و همچنین کم وزن بودن کودک شود.  

تشخیص بیماری لثه با رادیوگرافی در بارداری

دندان‌پزشک می‌تواند با عکس‌برداری دندان در بارداری، برای تشخیص و درمان بیماری‌های لثه زنان هر چه سریع‌تر اقدام کند تا مانع از تاثیرگذاری این بیماری‌ها بر روی جنین شود. تکنولوژی اشعه ایکس (رادیوگرافی) در طی چند سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته و از بهترین و جدیدترین آن‌ها می‌توان به رادیوگرافی دیجیتالی اشاره نمود. 

در این روش از طریق حسگرهای الکترونیکی از داخل دهان بیمار عکس گرفته شده و داخل سیستم رایانه‌ای ثبت می‌گردد. سپس خیلی سریع این تصاویر دیجیتالی را بزرگ‌نمایی و تنظیم کرده تا دندان‌پزشک بتواند به خوبی مشکلات دندان‌ها و لثه را بررسی کند و تشخیص دهد. 

در این روش نسبت به پرتودهی‌ها در رادیولوژی‌های گذشته، میزان اشعه حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است. اما لازم است که پیش از استفاده از آن نیز در دوران بارداری مواردی را مد نظر قرار داد. 

  • پیش از انجام عکس‌برداری، بارداری خود را به دندان‌پزشک اطلاع دهید.
  • به منظور محافظت از کودک خود در مقابل اشعه ایکس حتما از روپوش‌های سربی مخصوص استفاده کنید.
  • در سه ماه نخست یا نیمه دوم سه ماهه سوم بارداری از انجام عکس‌برداری دندان بپرهیزید.
  • همچنین بهتر است اقدامات درمانی دندان‌پزشکی دلخواه مانند سفید کردن دندان را به پس از زایمان موکول نمایید. 

آیا عکس‌برداری دندان در بارداری می‌تواند خطرناک باشد؟

همانطور که اشاره شد لازم است که بارداری خود را به دندان‌پزشک اطلاع دهید و برای عکس‌برداری در سه ماه اول یا آخر سه ماهه سوم اقدام نکنید. اما سوالی که وجود دارد این است که چرا باید در این دوران از اشعه‌های رادیولوژی دوری نمود؟ بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته رشد اصلی جنین در این بازه‌های زمانی اتفاق می‌افتد و در صورت زیاد بودن اشعه‌ها می‌تواند موجب اختلالات ذهنی، بینایی و چشمی در جنین شود. 

مادران با اطلاع از این موضوع دچار اضطراب می‌شوند، به طوری که حتی ممکن است برای یک چکاپ یا معاینه ساده در دوران بارداری به دندان‌پزشک مراجعه نکنند. ازاین‌رو لازم است که در این رابطه به نکاتی اشاره کنیم.

  • در عکس‌برداری از دندان‌ها و لثه در دندان‌پزشکی از شدت پایین این اشعه‌ها استفاده می‌کنند. در نتیجه جای نگرانی وجود ندارد. فقط بهتر است که صرفا جهت احتیاط از عکس‌برداری در بازه‌های زمانی گفته شده بپرهیزید. 
  • حین عکس‌برداری حتما از پیش‌بند سربی استفاده نمایید تا مانع از نفوذ اشعه‌ها به بدن و آسیب به جنین شوید. 
  • لازم است که اشاره کنیم اشعه‌هایی که در دندان‌پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند خیلی ایمن‌تر از سایر تشعشعات پزشکی‌اند. 
  • معمولا دندان‌پزشکان متخصص تا حد امکان عکس‌برداری  دندان در بارداری را تجویز نمی‌کنند. ازاین‌رو بهتر است که اگر خونریزی لثه یا دندان درد دارید حتما به دندان‌پزشک مراجعه نمایید. در واقع دیگر با توجه به این مطالب نباید به دلیل داشتن نگرانی‌ها در مورد اشعه‌های رادیولوژی از رفتن نزد متخصص بپرهیزید، زیرا تاخیر در اقدام به درمان می‌تواند موجب آسیب جدی به سلامت لثه و دندان‌ها شود. 
  • جالب است که بدانید اشعه‌هایی که در عکس‌برداری رادیولوژی استفاده می‌شود برابر با اشعه‌هایی است که تقریبا در طی دو روز زندگی با بدن انسان در تماس است. 

پرتوهای ضعیف اشعه ایکس در رادیولوژی دندان

در عکس‌برداری دندان در بارداری مسئله مهمی که وجود دارد میزان پرتویی است که مادر و جنین در معرض آن قرار دارند. زیرا مقدار زیاد پرتو اشعه مرگبار می‌تواند منجر به مشکلات چشمی و کند ذهنی کودک شود. به عبارتی پرتودهی خطرناک بالغ بر ۱۰ red (واحد اندازه گیری تشعشع دریافت) با این چنین اختلالات و مشکلاتی در ارتباط است. 

اما خوشبختانه عکس‌برداری‌های دندانی حتی به نزدیک این دوز هم نخواهند رسید. به طوری که میزان یک یا چند تصویر رادیوگرافی هرگز به بیشتر از ۵ red نخواهد رسید. ازاین‌رو می‌توان گفت احتمال رسیدن اشعه ایکس به جنین در حدود یک صدم میلیارد است. این در حالی است که مادر باردار و جنین به طور ناخواسته در اثر اشعه خورشید و زمین در طی دوران بارداری در معرض ۹۰ الی ۱۰۰ میلی رادیان پرتودهی قرار دارند.  

نحوه انجام عکس‌برداری از دندان

پیش از انجام عکس‌برداری دندان در بارداری نیازی نیست هیچ‌گونه آماده‌سازی انجام دهید. البته باید دهان و دندانتان را کاملا تمیز کنید و مسواک بزنید تا ماده غذایی میان دندان‌هایتان باقی نمانده باشد، زیرا در صورتی که بین دندان‌ها ماده غذایی وجود داشته باشد در عکس‌برداری اشتباه به وجود می‌آید و احتمال دارد یک هشدار در مورد یک مشکل به اشتباه دهد و دندان‌پزشک با خطا مواجه شود.

در ابتدا دستار دندان‌پزشک به شما یک روپوش سربی می‌دهد که از بدن شما در برابر اشعه محافظت شود. سپس ابزاری که معمولا از جنس پلاستیک است داخل دهان شما قرارداده و می‌خواهد که آن را نگه دارید و دهان خود را ببندید. با این کار فیلم رادیوگرافی به خوبی در جای خود قرار گرفته و عکس‌برداری توسط تکنسین‌ها بدون درد انجام می‌شود. 

نکاتی جهت سالم نگه داشتن دندان‌ها در بارداری

موضوع مراقبت‌های دهان و دندان در بارداری بسیار حائز اهمیت است زیرا:

  • مادران در دوران بارداری به علت حالت تهوع و تغییر در سبک ذائقه دچار تغییراتی در اسیدیته دهان خود می‌شوند. این تغییرات خطر پوسیدگی دندان و آسیب به لثه‌ها را افزایش می‌دهد.
  • از طرفی جنین از بدن مادر تغذیه می‌کند و کلسیم اصلی‌ترین ماده معدنی است که جذب می‌کند. ازاین‌رو نیاز است که مادران در طی دوران بارداری مصرف لبنیات را افزایش دهند تا به این ترتیب میزان کلسیم که از دست دادن‌اند را جبران کنند و از پوسیدگی دندان و پوکی استخوان جلوگیری نمایند.
  • ازاین‌رو واجب است که مادران در این دوران نسبت به قبل بیشتر به سلامت دندان و تغذیه خود توجه کنند و توصیه‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را رعایت کنند تا دندان‌ها و لثه‌های سالمی داشته باشند و به عکس‌برداری دندان در بارداری نیاز پیدا نکنند.
  • به بهداشت دهان و دندان خود بیشتر توجه کنید و روزی سه بار مسواک بزنید. پس از مصرف خوراکی‌های چسبنده و شیرین نیز حتما با استفاده از مسواک دندان‌های خود را تمیز کنید.
  • سعی کنید تا حد امکان از مصرف تنقلات و خوراکی‌های ترش بپرهیزید، زیرا اسیدی بودن آن‌ها می‌تواند موجب پوسیدگی دندان‌ها شود. 
  • هرگز نباید استفاده از خمیر دندان را کنار بگذارید. در صورتی که به خمیردندان فعلی خود به دلیل تغییرات هورمونی ویار دارید، آن را عوض نمایید. اما حتما پس از هر وعده غذایی حتما به طور کامل دندان‌ها را مسواک بزنید. 
  • نوع مسواک نیز حائز اهمیت است. سعی کنید مسواکی را انتخاب کنید که برس نرمی داشته باشد. زیرا برس‌های زبر موجب آسیب دیدن لثه‌ها و پوسیدگی بیشتر دندان‌ها می‌شوند. 
  • از دهانشویه به طور مرتب استفاده کنید. از جمله مهم‌ترین عوامل در مشکلات لثه و پوسیدگی دندان‌ها، رشد باکتری‌ها در دهان است. با کمک دهان‌شویه می‌توانید به راحتی میکروب‌های مضر را از بین ببرید و ضمن از بین بردن بوی بد دهان از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.


:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

انکوباتورهاي آزمایشگاهی دستگاه هایی هستند که شرایطی را برای رشد میکروارگانیسم ها در هود شیمیایی  دماي ثابت و در آزمایشگاهی فراهم می سازند.

كاليبراسيون دستگاه انكوباتور


قبل از بسته بندي دستگاه، در آزمايشگاه تست هاي مختلف كنترل كيفـي روي ‌قسمت هاي مختلف دستگاه صورت می گیرد. این تست ها شامل موارد زیر می شود:

  • تسـت کنترل حـرارت : سنسـور هـوا  بـه صـورت دوره‌اي‌كاليبره مي شود. ضمنا هر چند وقت  يكبار جهت كنترل و كاليبره حرارت داخل محفظه در 5 قسـمت مختلـف داخـل مـحفظه ترمومتر گذاشته مي‌ شود. اختلاف دما بايستي  کمتر از 1 درجه سانتی گراد باشد.
  • رطوبت باید در محدوده حداکثر تا 90 درصد قابل تنظيم باشد.
  • تست استقامت دي الكتريك : دستگاه را در معرض ولتاژي حدود ۴ هزار ولت قرار مي دهند، اتصالات دستگاه بايد در مقابل اين ولتاژ بالا مقاومت كنند. اين آزمايش يك بار در حالت كار عادي و يك بار پس از آن كه ۴۸ ساعت در اتاق رطوبت قرار گرفت انجام مي شود. هيچ جرياني يا نشتي بين مدارات الكتريكي دستگاه و بدنه نبايد به وجود آيد.

 

کالیبراسیون انکوباتور CO2

کالیبراسیون قسمت مهمی از حفظ عملکرد دستگاه انکوباتور CO2 است. در واقع، برای حفظ عملکرد اکثر تجهیزات آزمایشگاهی بسیار مهم است.

چند بار انکوباتور باید کالیبره شود؟

اگر دستگاه انکوباتور را به درستی نگهداری می کنید، فقط باید چند بار در سال کالیبره کنید. در غیر این صورت، کالیبراسیون CO2  به صورت ماهانه را توصیه می کنیم. انواع مختلفی از دستگاه های انکوباتور در آزمایشگاه های مختلف نیویورک وجود دارد. صرف نظر از مدل، ویژگی ها یا کاربرد، چند نکته مهم باید بدانید تا دستگاه انکوباتور بدون دردسر کار کند. دستگاه انکوباتور CO2 محیط دقیق سلول های ظریف و بافت شکننده را فراهم می کند. بنابراین، کالیبراسیون ساده باید یک اولویت باشد تا عملکرد شما به طور موثر ادامه یابد.

 

چرا کالیبراسیون دستگاه انکوباتور CO2 مهم است؟

سطح رطوبت باید دقیق باشد

فرهنگ های موجود در دستگاه انکوباتور CO2 به میزان رطوبت مناسب برای زنده ماندن نیاز دارند. رطوبت باعث تبخیر آب خواهد شد. بدون کالیبراسیون، از نوسانات سطح بی اطلاع خواهید بود. در نتیجه، شما می توانید به طور ناخواسته به فرآیند رشد آسیب برسانید یا آن را از بین ببرید.

دما باید به صورت دقیق تنظیم باشد

حسگرهای موجود در دستگاه انکوباتور CO2 به مرور زمان دچار اختلال می شوند. قرائت نادرست دما منجر به مرگ فرهنگ یا رشد آهسته خواهد شد. البته با کالیبراسیون می توانید از این امر جلوگیری کنید.

میزان CO2 و O2 باید دقیق باشد

همانند دو مورد قبلی، این سنسورها می توانند به مرور زمان دچار اختلال شوند. سطح کربن دی اکسید و اکسیژن باید در تعادل کامل باقی بمانند.

نتیجه گیری

انتخاب دستگاه انکوباتور CO2 برای آزمایشگاه خود اولین قدم در تحقیقات موفق است. با این حال، صرف نظر از مدل انکوباتور CO2، کالیبراسیون و نگهداری مناسب، انکوباتور را در حالت مناسب نگه می دارد و کیفیت تحقیق و توسعه شما را حفظ می کند.



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor
  • علائم تجاری قابل ثبت

علائم تجاری، نشانه هایی هستند که برای معرفی کالاها و محصولات صنعتی و یا خدماتی از لحاظ کیفیت و ضمانت مرغوبیت جنس آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.
ماده 1 قانون ثبت علایم تجارتی و اختراعات در تعریف علامت تجاری مقرر می دارد:
"علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش- تصویر- رقم- حرف- عبارت- مهر- پلمپ دفاتر لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجارتی یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود".
از ماده فوق مستفاد می شود که نوع علامت جنبه حصری ندارد،بلکه می تواند با توجه به ابتکار افراد به صورت کلمات،حروف ارقام، تصاویر به کار رود و برای شناسایی محصولات واحدهای تولیدی، صنعتی یا خدماتی مانند حمل و نقل زمینی،هوایی یا دریایی استفاده شود.
صفات مشخصه ی علامت تجاری دارا بودن اصالت و تازگی است و این دو حاصل نمی شود مگر با ابتکار.با این حال استعمال یک علامت تجاری برای کالاهای غیر مشابه اشکال ندارد.چنانکه محصولات متعدد یک بازرگان می تواند دارای یک علامت باشد و دیگری نمی تواند در کالای مشابه علامت ثبت شده ی وی را به کار برد.
اصالت به این معنی است که اختصاصی باشد و علامت استعمال شده از طرف دیگری در کالاهای مشابه نباشد.
تازگی عبارت از اینست که علامت ثبت شده به جهت تغییرات حاصله در آن از علامت سابق کاملاَ مشخص و متمایز باشد.نظر به مراتب مزبور است که آئین نامه ی علائم ،کالاهای تجاری را طبقه بندی کرده است و هر علامتی که برای طبقه ای از کالاها ثبت شده در همان طبقه از طرف دیگری قابل ثبت و انتقال نیست.

  • علائم تجاری غیر قابل ثبت

بر اساس ماده ی 32 قانون ثبت اختراعات ،طرح های صنعتی و علائم تجاری در ایران (مصوب 1386 هجری شمسی) علامت در موارد زیر قابل ثبت نیست:
الف) نتواند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه ی دیگر متمایز سازد.
ب) خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد. (علائمی که به عنوان علامت تجارتی به کار می رود یا یکی از اجزای علامت تجارتی را تشکیل می دهد،به هیچ وقت نمی تواند بر خلاف ضوابط اسلامی باشد).
ج) مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن ها گمراه کند.
د) عین یا تقلید نشان نظامی ، پرچم ، یا سایر نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور ،سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اند بوده یا موارد مذکور یکی از اجزای آن علامت باشد ،مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی ربط اجازه ی استفاده از آن صادر شود.
ه- عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه ی یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه ی دیگری در ایران معروف است.
و- عین یا شبیه آن قبلا برای خدمات غیر مشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاَ میان استفاده از علامت و مالک علاکت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک قبلی لطمه وارد سازد.
ز- عین علامتی باشد که قبلاَ به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.

  • طبق ماده ی 9 قانون ثبت علائم و اختراعات،در موارد ذیل متصدی شعبه ی مذکور در ماده ی 6 تقاضای ثبت را رد خواهد کرد:

_ در صورتی که علامت مخالف مقررات قانون باشد.
_ در صورتی که علامت قبلاَ به اسم دیگری ثبت شده و یا شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی ندارد به اشتباه بیندازد.
_ کلمات یا عباراتی که به نوعی انتساب به سازمان ها یا مقامات رسمی ایران را تداعی یا القا نماید ،از قبیل کلماتی چون انقلابی یا دولتی و نظایر آن ها

https://danasabt.ir/


در ضمن علائمی که اسم و عبارت عمومی و مورد استعمال همگانی باشد را نمی توان به عنوان علامت تجاری قرار داد.( مثلاَ اگر کالا پارچه است نمی توان خود کلمه ی پارچه یا انواع آن از کتان و پنبه و پشم و حریر را برای اسم تجارتی انتخاب کرد)



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

عصب کشی موفق

هدف کلی از عصب کشی یا درمان ریشه حفظ ماندگاری دندان‌ها تا حد امکان در دهان است.لمینت دندان در رشت  درمان ریشه سه مرحله را طی می‌کند:

·        آماده سازی بیومکانیک فضای پالپ

·        استریل کردن کانال ریشه

·        پر کردن کانال ریشه

اگر مرحله قبل از پر کردن به درستی و کافی انجام شود، نمی‌توان مانع از موفقیت عمل درمان کانال ریشه شد. هدف از پرکردن کانال ریشه پر کردن یا مسدود کردن تمام کانال ریشه و ایجاد یک مهر و موم محکم بر روی سوراخ اپیکال دندان است؛ به طوری که از هر گونه احتمال بروز عفونت ثانویه ناشی از حفره دهان یا نشت بافت اطراف رادیکولار به داخل سیستم کانال ریشه جلوگیری نمود. از نظر بالینی، موفقیت درمان ریشه را می‌توان با عکس برداری، علائم بالینی و یا بررسی‌های بافت شناسی و ایمونوپاتولوژیک تعیین کرد. در حالت ایده‌آل، مرحله پر کردن کانال ریشه باید به پر کردن هرمتیکی برسد که مرحله مهمی برای دستیابی به یک درمان ریشه موفق است.

اشتباهات رایج در عصب کشی

پس از آمارگیری از تمام عمل‌های عصب کشی، اغلب مواردی از شکست درمان ریشه به دلیل عفونت باکتریایی یا به دلیل روش‌های اشتباه در طول فرآیند درمان ریشه مشاهده می‌شود. اشتباه‌های رایج را می‌توان به دو گروه طبقه‌بندی کرد. اولین گروه شامل استفاده ناکافی از آرسنیک در حین پاکسازی پالپ دندان است که باعث بروز پریودنتیت می‌شود. اشتباه دوم شامل عوارض پیش آمده در طول فرایند درمان ریشه نظیر سوراخ شدن ناحیه دو شاخه یا سه شاخه شدن دندان خلفی در حین کاوش کانال ریشه، شکسته شدن ابزار در کانال ریشه یا استفاده بیش از حد ماده پرکننده و عبور بیش از حد از سوراخ آپیکال است.

تحقیقات نشان می دهد که ۶۰ درصد از شکست درمان ریشه ناشی از پرکردن کانال ریشه است. همچنین دیگر تحقیق انجام شده، نشان می دهد که شکست درمان ریشه به دلیل پر کردن غیر هرمتیک تا ۶۷ درصد است.

پر کردن بیش از حد، علل و نتایج

در حال حاضر مشخص شده است که میزان موفقیت درمان‌های ریشه با پر کردن بیش از حد کاهش می‌یابد. ماده پرکننده کانال ریشه به صورت خمیری یا به صورت جامد است. عوامل متعددی وجود دارد که باعث پر شدن بیش از حد کانال ریشه می‌شود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·      استفاده بیش از حد از ماده پر کننده در کانال ریشه، اندازه گیری نادقیق طول کانال

·      عدم عکسبرداری قبل، در طول و بعد از فرآیند درمان

·      فشار دادن بیش از حد به ماده پرکننده

·      از بین رفتن مقاومت به دلیل آماده سازی ناکافی کانال ریشه

·      استفاده از تکنیک تزریق برای پر کردن کانال ریشه

·      مهر و موم نامناسب آپیکال

·      عدم مهارت دندانپزشک

اثر پرکردن دندان بیش از حد متفاوت است و بر اساس نوع ماده پرکننده، مقدار ماده پرکننده که از سوراخ آپیکال عبور می‌کند، و میزان فراتر رفتن ماده پرکننده از سوراخ آپیکال تعیین می‌شود. بر اساس این سه عامل، شایع ترین عوارض پرکردن بیش از حد و واکنش التهابی بافت پری اپیکال است که باعث درد شدید همراه با تورم بافت، شکستگی رباط پریودنتال و ضایعه پری اپیکال می‌شود. اثرات دیگر نکروز استخوان آلوئولار در ناحیه پری آپیکال غشای مخاطی تغییر رنگ پوشش دهنده آپکس دندان یا حتی یک عارضه عصبی مانند پارستزی است.

درمان پر کردن بیش از حد

امروزه چندین درمان برای غلبه بر پر شدن بیش از حد در طول درمان ریشه دندان وجود دارد. این روش‌ها شامل ۱) بدون جراحی، ۲) درمان معمولی ریشه یا ۳) انجام جراحی ریشه هستند که در ادامه هر کدام را توضیح خواهیم داد:

۱)   روش بدون جراحی

در موارد خاص، بسته به نوع ماده پرکننده استفاده شده و میزان عبور ماده پرکننده از سوراخ آپیکال، نیاز است تا اقدام اصلاحی انجام گیرد. اگر ماده پرکننده زیست سازگار باشد، به عنوان مثال تیتانیوم، و بیش از ۱ میلی متر از سوراخ آپیکال عبور نکند، هیچ اقدام یا اقدامات اصلاحی لازم نیست. اگر ماده پرکننده بتواند به شکل خمیر دوباره جذب بدن ما شود، همین رویکرد اعمال می‌شود.

۲)   درمان معمولی ریشه

اگر ماده پرکننده ای که از سوراخ آپیکال می‌گذرد نتواند دوباره جذب شود یا زیست سازگار باشد اما از سوراخ اپیکال بیش از ۱ میلی‌متر عبور کند، اقدامات محافظه کارانه مانند درمان معمولی ریشه قابل اعمال است. این درمان شامل عکس برداری از دندان و خارج کردن تمام مواد پرکننده از کانال ریشه است. اگر ماده پرکننده زیست سازگار باشد، می‌توان از پخش‌کننده ریشه استفاده کرد. اما اگر خارج کردن ماده پرکننده هنوز دشوار است، می‌توان با دادن کلروفرم در کانال ریشه کمک کرد. همچنین می‌توان با استفاده از پنس یا هموستات آن را از کانال ریشه خارج کرد، در حالی که برای مواد پرکننده خمیری می‌توان از ریمور استفاده کرد. سپس، نوبت به آماده سازی مجدد کانال ریشه با اقدامات دقیق و کافی باید انجام شود و پس از پر کردن مجدد کانال ریشه با استفاده از ماده پرکننده جدید، و عکس برداری برای مشاهده دقت پر کردن می‌رسد.

۳)   جراحی ریشه

درمان پر کردن بیش از حد را می‌توان با انجام جراحی ریشه انجام داد. این یک اقدام سخت و شدید است که هر زمان که درمان محافظه کارانه با شکست مواجه شد، به عنوان آخرین گزینه توسط دندانپزشک انتخاب می‌شود. نشانه تشخیص شکست درمان ریشه معمولی، محو نشدن عارضه‌های پیشین قبل از درمان و ناتوانی دندانپزشک در دفع ماده پرکننده تحریک کننده بافت پری آپیکال کانال ریشه است. جراحی ریشه می‌تواند کورتاژ (اپیکو کورتاژ) یا اپیکو کتومی باشد. آپیکو کورتاژ اقدامی برای بیرون آوردن بافت‌ها در ناحیه اپیکال است و اپیکو کتومی یک اقدام جراحی برای بریدن آپکس دندان و خارج کردن برخی از بافت‌های اطراف است. پرکردن کانال ریشه را می‌توان قبل یا بلافاصله بعد از برش آپکس دندان انجام داد.

جلوگیری از پر شدن بیش از حد

برای جلوگیری از پر شدن بیش از حد در حین درمان ریشه، دندانپزشک‌ها باید با تاکید بر کار منظم و اصولی، موارد متعددی از جمله محاسبه دقیق طول کانال ریشه، استفاده صحیح از دستگاه‌ها داخل کانال و محاسبه مقاومت در حین آماده سازی کانال ریشه را رعایت نمایند. همچنین با عدم فشار بیش از حد به ابزار داخل کانال در طول فرآیند آماده سازی و به سمت ماده پرکننده در حین پرکردن کانال ریشه و استفاده به اندازه از ماده پرکننده، اقدامات محتاطانه انجام دهند. علاوه بر این، ماده پر کننده اعمال شده باید حداقل سطح سمی و مضر بودن را داشته باشد تا از آسیب بیشتر در هنگام پر شدن بیش از حد جلوگیری شود. چرا که از استفاده از مواد پرکننده حاوی فرمالدئید یا پارافرمالدئید می تواند اثرات مخربی برای بیمار ایجاد کند. همچنین دندانپزشک باید در انتخاب جنس خمیری برای ماده پرکننده دقت کند، زیرا کنترل آن در حین ریختن آن به کانال ریشه واقعاً دشوار است.

عوارض عدم درمان over شدن در عصب کشی

پر شدن بیش از حد ناشی از یک ماده پرکننده با جامد/ خمیری سمی می‌تواند اثرات بدی را برای بیماران ایجاد کند. گاهی اوقات، واکنش‌ها خفیف است (مانند التهاب موقت) اما در نهایت می‌تواند اثرات مخرب پر شدن بیش از حد را نیز به همراه داشته باشد، به طوری که به طور اجتناب ناپذیری بافت اطراف را تغییر شکل دائمی می‌دهد.

چندین محقق در مورد پر کردن بیش از حد ریشه کانال با اکسید زینک گزارش داده‌اند که چند بیمار به واکنش‌های التهابی دچار شده‌اند. برخی دیگر از محققان گزارش کردند که دو مکانیسم مهم عامل آسیب رشته های عصبی پس از پر شدن بیش از حد می‌شوند. اولین مکانیسم یک واکنش عصبی- شیمیایی در نتیجه حضور ماده پرکننده است و مکانیسم دوم آسیب و تخریب فیبرهای عصبی ناشی از اثر مکانیکی پس از فشار یا شکسته شدن ماده پرکننده است.

همچنین گزارش شده است که اگر رشته‌های عصبی برای چند هفته در تماس با فنل Phenol (یا مشتقات آن) باشند، آسیب عصبی دائمی رخ خواهد داد. حتی اگر پس از این آسیب درمانی صورت پذیرد، مدت زمان زیادی برای بهبودی نسبی نیاز است. علاوه بر این، فرآیند بهبودی تنها در صورتی می‌تواند اتفاق بیفتد که بافت اعصاب مانع از روند بازسازی رشته‌های عصبی نشود. اکسید زینک یک مشتق از فنل است که برای مدت طولانی در دنیای دندانپزشکی برای بی حسی موضعی استفاده می‌شد. این ماده قادر است به بافت‌ها نفوذ کند و باعث انعقاد پروتئین با غلظت کافی ‌شود. اکسید زینک اگر برای چند هفته در تماس با رشته‌های عصبی باشد، باعث آسیب دائمی عصبی می‌شود. با این حال، گزارش شده است که طی چند ماه در چندین مورد پر شدن بیش از حد با ماده پرکننده حاوی اکسید زینک، روند بهبودی خود به خودی عصبی رخ داده است.



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

در بیشتر مواقع پاکسازی آلودگی و کثیفی ایجاد شده روی اجسام با دست و روش های سنتی کارآمد نیست، چه بسا گاهی اوقات اصلا امکان تمیز کردن برخی قطعات با دست اصلا وجود ندارد. قیمت هود شیمیایی ازمایشگاهی در چنین شرایطی استفاده از حمام های التراسونیک برای جرم گیری و از بین بردن آلودگی ها پیشنهاد می شود. طیف گسترده ای از اجسام با کمک فرآیند التراسونیک و به همراه آن استفاده از شوینده یا حلال های مناسب بدون این که آسیبی ایجاد شود، کاملا پاکسازی می شوند، به شکلی که گویی قطعه جدید است.

 

حمام التراسونیک چگونه کار می کند

یک اثر فیزیکی به نام “حباب صوتی” تولید شده در مایع باعث ایجاد فرآیند تمیز کردن است. امواج صوتی با فرکانس بالا از مایع عبور می کند و به هم ریختگی ای ایجاد و به دنبال آن میکرو حباب هایی تشکیل می شوند. در واقع هنگامی که یک موج صوتی از میان سیال عبور می کند، مایع را برای انتقال موج، کشیده و فشرده می کند. دامنه چنین امواج صوتی تا حد بحرانی افزایش می یابد و فشار های منفی باعث ایجاد میلون ها میکرو حباب در مایع می شود.

 

میکروحباب ها در حمام آلتراسونیک

این میکرو حباب ها منفجر می شوند و در نتیجه این ترکیدن نیروی زیادی در یک منطقه کوچک ایجاد می شود. حال با تصور این که میلیون ها میکرو حباب این سرنوشت را پیدا می کنند، مقدار بسیار زیادی نیرو به شکل گرما و فشار ایجاد می شود، در صورتی که این نیرو با یک حلال یا ماده شوینده مناسب همراه شود، می تواند در تمیز کردن قطعات تاثیر بسیار زیادی ایجاد کند.

فرایند کاویتاسیون در نتیجه تابیدن متناوب امواج است و به این ترتیب میکرو حباب ها به صورت متناوب تشکیل و منفجر می شوند. بنابراین، هنگامی که جواهرات یا یک شی کثیف را در دستگاه التراسونیک قرار می دهید، میکرو حباب ها در نزدیکی آن به وجود می آیند.  انفجاری که در اطراف جواهرات شما یا جسم کثیف اتفاق می افتد با ایجاد یک موج، فشار کوچک (حدود یک دهم اندازه حباب) ایجاد می کند و با توجه به این که حباب ها در سرتاسر مایع ایجاد می شوند، می توانند به سوراخ ها و شکاف ها نفوذ کنند و تمام آثار آلودگی مانند کثیفی، روغن، گرد و غبار، گریس و غیره را که به سطوح طلا چسبیده یا در سطوح جواهرات فرو رفته اند را کاملا از بین ببرد. با استفاده از حمام التراسونیک قسمت هایی از قطعات را می توان تمیز کرد که اصلا به آن ها دسترسی نیست.

حمام  التراسونیک در صنعت طلا و جواهر سازی

طبیعی است که در اثر استفاده طلا و جواهرات در طول زمان و قرار گرفتن در معرض چربی طبیعی پوست، صابون و استفاده روزمره، طلا و جواهرات شما درخشندگی روز اول خود را از دست بدهند. در چنین شرایطی احتمالا شست و شو های رایج تاثیری در درخشان شدن زیور آلات شما نداشته باشد یا برای تمیز کردن بعضی از جواهرات به صورت دستی باید آن ها را به چند قطعه تقسیم کرد که عملا امکان پذیر نیست.

 

همچنین طلا و جواهرات سازی به عنوان  یک هنر ارزشمند و فرآیندی که نیاز به دقت و ظرافت خاصی دارد، شامل چندین مرحله است؛ طراحی، ساخت قالب، ریخته گری، پرداخت و آبکاری. در سلسله مراحل ساخت زیور آلات، قبل از آبکاری، حتما باید هر کدام از قطعات تهیه شده کاملا تمیز شوند تا عاری از هر گونه چربی، براده و ذرات گرد و غبار شوند. در پایان کار نیز حتما زیور آلات ساخته شده باید تمیز شوند تا جلا و درخشندگی طلا نمایان شود.

بهترین روش شست و شو جواهر

بهترین روش برای شست و شوی طلا و جواهرات استفاده از حمام های التراسونیک است. همان طور که گفته شد امواج صوتی میکرو حباب هایی را ایجاد می کنند که به راحتی در کوچک ترین حفرات و شیار ها نفوذ می کند و به سادگی و در کمترین زمان آن ها را پاکسازی می کند  در نتیجه وقت و انرژی کمتری برای انجام آن نیاز است. از طرفی با توجه به این که نسبت به شست و شوی دستی مقدار کمتری از شوینده ها و آب استفاده می شود، اثرات مخربی بر محیط زیست ، کاهش میابد.

 کدام سنگ ها و فلزات گران بها را می توان با حمام های التراسونیک تمیز کرد

الماس: یکی از سخت ترین مواد موجود در طبیعت است و ممانعتی در استفاده از حمام التراسونیک  نیست. به هرحال با توجه به گران قیمت بودن الماس، احتیاط لازم است. بهتر است برای شست و شوی الماس های رنگی از حمام اولتراسونیک استفاده نشود.

فلزات گران بها : برای شست و شوی طلا، نقره و پلاتین که عمدتا در ساخت انواع زیر آلات از آن ها استفاده می شود، به کار گیری حمام التراسونیک نه تنها ممانعتی ندارد بلکه برای پاکسازی کامل باید مورد استفاده قرار گیرد.

سنگ های قیمتی غیر ارگانیک: یاقوت کبود، یاقوت سرخ، گارنت و آمیتیست سخت هستند و مشکلی برای شست و شو با حمام التراسونیک ندارند.

هشدار! حمام التراسونیک برای تمیز کردن مروارید، زمرد، عقیق، فیروزه، فلدسپات، کهربا، مالاکیت، تنگستن، توپاز، اونیکس، مرجان، لاجورد، جواهرات لباس ها، سنگ های قیمتی شکسته و لب پر شده ابدا مناسب نیست.



:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

مواردی که در اساسنامه شرکت سهامی باید آورده شود به صورت  پلمپ دفاتر 1403 نمونه فرم در زیر آمده است:

شماره ثبت
تاريخ ثبت
ماده 1: نام شرکت: نام شرکت عبارت است از …………………………………………………. (سهامی خاص)

ماده 2: موضوع شرکت: موضوع شرکت عبارت است از: ...................................................

ماده 3: مدت شرکت: از تاريخ ثبت بمدت …….... تعيين شده است.

ماده 4: مرکز اصلي شرکت:… ………………………………………… کدپستی: .....................

ماده 5: سرمايه:
سرمايه نقدي شرکت مبلغ ......................... ريال منقسم به ............................. سهم بانام و ....................... سهم بي نام هر يک به ارزش ........................ ريال مي باشد که مبلغ .................................. ريال آن نقداً پرداخت و مبلغ ................................. ريال بقيه از طرف صاحبان سهام تعهد شده است.

ماده 6: پرداخت بقيه مبلغ اسمي سهام: قسمت پرداخت نشده مبلغ اسمي سهام مذکور در ماده ششم برحسب احتياجات شرکت در موعد يا مواعدي که طبق تصميم هيئت مديره تعيين مي شود پرداخت مي گردد و در اين مورد هيئت مديره وفق مواد 35 تا 38 لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت اقدام خواهد نمود.

ماده 7: اوراق سهام: کليه سهام شرکت با نام است. اوراق سهام شرکت متحدالشکل و چاپي و داراي شماره ترتيب و حاوي نکات مذکور در ماده 26 لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت مصوب اسفند ماه 1347 بوده و به امضاي دو نفر از مديران شرکت که از طرف هيئت مديره تعيين مي شوند خواهد رسيد و به مهر شرکت مهمور مي گردد.

ماده 8: گواهينامه موقت سهام: تا زماني که اوراق سهام صادر نشده است شرکت به صاحبان سهام گواهينامه موقت سهم مي دهد که معرف تعداد و نوع سهام و مبلغ پرداخت شده آن است.

ماده 9: غير قابل تقسيم بودن سهام: سهام شرکت غير قابل تقسيم مي باشد مالکين مشاع مکلفند که در برابر شرکت تنها به يک نفر از خودشان نمايندگي بدهند.

ماده 10: انتقال سهام با نام: صاحبان سهام حق انتقال سهام خود را ندارند مگر با موافقت هيئت مديره ، نقل و انتقال سهام با نام بايد در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد و انتقال دهنده و انتقال گيرنده يا نمايندگان قانوني آن ها بايد در دفتر شرکت حاضر شده نقل و انتقال را گواهي مي نمايند. نقل و انتقال سهام با نام بدون رعايت تشريفات فوق از درجه اعتبار ساقط بوده و شرکت کسي را صاحب سهام خواهد شناخت که سهام به نام او در دفتر سهام شرکت به ثبت رسيده باشد و علي الاصول مواد 39 و40 لايحه اصلاحي قانون تجارت مجري خواهد بود.

ماده 11 : مسئوليت صاحبان سهام: مسئوليت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمي سهام آن ها است.

ماده 12: کاهش يا افزايش سرمايه شرکت: هر گونه کاهش يا افزايش در سرمايه شرکت با رعايت مقررات لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت مصوب اسفند ماه 1347 صورت خواهد گرفت .
تبصره 1: اساسنامه شرکت نمي تواند متضمن اختيار افزايش سرمايه براي هيأت مديره باشد.

ماده 13: حق تقدم در خريد سهام جديد: در صورت افزايش سرمايه ، صاحبان سهام شرکت در خريد سهام جديد به نسبت سهامي که مالکند حق تقدم خواهند داشت . ترتيب استفاده از اين حق تقدم طبق مقررات لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت مصوب اسفند ماه 1347 خواهد بود.

ماده 14: مقررات مشترک بين مجامع عمومي: مجامع عمومي عادي سالانه و مجامع عمومي فوق العاده را هيئت مديره دعوت مي کند . هيئت مديره و همچنين بازرس شرکت مي توانند در مواقع مقتضي مجمع عمومي عادي را بطور فوق العاده دعوت نمايند . در اين صورت دستور جلسه مجمع بايد در آگهي دعوت قيد شود.

محل امضاء سهامدارن

علاوه بر اين سهامداراني که اقلاً يک پنجم سهام شرکت را مالک باشند حق دارند که دعوت صاحبان سهام را برای تشکيل مجمع عمومی از هيئت مديره خواستار شوند و هيئت مديره بايد حداکثر تا بيست روز مجمع مورد درخواست را با رعايت تشريفات مقرره دعوت کند. در غير اينصورت درخواست کنندگان مي توانند دعوت مجمع را از بازرس يا بازرسان شرکت خواستار شوند و بازرس يا بازرسان مکلف خواهند بود که با رعايت تشريفات مقرره مجمع مورد تقاضا را حداکثر تا ده روز دعوت نمايند و گرنه آن گروه از صاحبان سهام حق خواهند داشت که مستقيماً به دعوت مجمع اقدام کنند بشرط آنکه کليه تشريفات راجع به دعوت مجمع را رعايت نموده و در آگهي دعوت به عدم اجابت درخواست خود توسط هيئت مديره و بازرسان تصريح نمايند.

ماده 15: شرايط لازم براي داشتن حق حضور و رأي در مجامع عمومي: صاحبان سهام يا نمايندگان آنان قطع نظر از عده سهام خود مي توانند در مجامع عمومي حضور بهم رسانند و براي هر يک سهم يک رأي خواهند داشت مشروط بر اينکه بهاي مطالبه شده سهام خود را کاملاً پرداخت نموده باشند.

ماده 16: محل انعقاد مجامع عمومي: مجامع عمومي اعم از عادي و فوق العاده در مرکز اصلي شرکت يا در محلي که در آگهي دعوت صاحبان سهام تعيين مي شود، منعقد خواهد شد.

ماده 17: دعوت مجامع عمومي: دعوت صاحبان سهام براي تشکيل مجامع عمومي از طريق نشر آگهي در روزنامه کثير الانتشار که آگهي هاي مربوط به شرکت در آن نشر مي گردد بعمل خواهد آمد و دستور جلسه و تاريخ و محل تشکيل مجمع با قيد ساعت و نشاني کامل در آگهي ذکر خواهد شد.

تبصره 2: در مواقعي که کليه صاحبان سهام در مجمع عمومي حاضر باشند انتشار آگهي و رعايت تشريفات دعوت الزامي نيست.

ماده 18: دستور جلسه: هر گاه مجمع عمومي بوسيله هيئت مديره دعوت شده باشد دستور جلسه را هيئت مديره و هرگاه بوسيله بازرس دعوت شده باشد بازرس معين مي نمايد. هرگاه مجمع عمومي توسط صاحبان سهام دعوت شود دستور جلسه توسط آنان تعيين خواهد شد.

تبصره 3 ) دستور جلسه بايد در آگهي دعوت بطور خلاصه ذکر گردد مطالبي که در دستور جلسه پيش بيني نشده باشد به هيچ وجه در مجامع عمومي مطرح نخواهد شد.

ماده 19: فاصله بين دعوت و انعقاد مجامع عمومي: فاصله بين دعوت و انعقاد هر يک از جلسات مجامع عمومي عادي فوق العاده حداقل 10 روز حداکثر 40 روز خواهد بود.

ماده 20: وکالت و نمايندگي: در کليه مجامع عمومي حضور وکيل يا قائم مقام قانوني صاحبان سهام و همچنين حضور نماينده يا نمايندگان اشخاص حقوقي بشرط تسليم مدرک وکالت يا نمايندگي بمنزله حضور خود صاحب سهم است .

ماده 21: هيئت رئيسه مجمع: مجامع عمومي اعم از عادي و فوق العاده به رياست رئيس يا نايب رئيس هيئت مديره و در غياب آن ها به رياست يکي از مديراني که به اين منظور از طرف هيئت مديره انتخاب شده باشند تشکيل خواهد گرديد مگر در مواقعي که انتخاب يا عزل بعضي از مديران يا کليه آن ها جزء دستور جلسه مجمع باشد که در اين صورت رئيس مجمع از بين سهامداران حاضر در جلسه با کثريت نسبي انتخاب خواهد شد. دو نفر ناظر از سهامداران از طرف مجمع عمومي با اکثريت آراء يکنفر منشي از بين صاحبان سهام يا از خارج تعيين مي نمايند. هرگاه مجامع عمومي عادي بوسيله بازرس دعوت شده باشد رياست با بازرس خواهد بود.

ماده 22: صورتجلسه ها: از مذاکرات و تصميمات مجامع عمومي اعم از عادي و فوق العاده صورت جلسه اي توسط منشي ترتيب داده مي شود که به امضاء هيئت رئيسه مجمع رسيده و يک نسخه از آن در مرکز شرکت نگهداري خواهد شد.

چنانچه تصميمات مجامع عمومي شامل يکي از موارد مشروحه زير باشد يک نسخه از صورت جلسه مربوطه جهت ثبت و درج در روزنامه رسمي به اداره ثبت شرکت ها تقديم مي گردد.
1- انتخاب مديران و بازرسان
2- تصويب تراز نامه
3- کاهش يا افزايش سرمايه شرکت و يا هرگونه تغيير در موارد اساسنامه شرکت سهامی
4-  انحلال شرکت و نحوه تصفيه آن
ماده 23: اثر تصميمات: مجامع عمومي اعم از عادي و فوق العاده که طبق مقررات قانون و اساسنامه حاضر تشکيل مي گردد نماينده عمومي سهامداران است و تصميمات آن ها براي همگي صاحبان سهام ولو غايبين و مخالفين الزام آور مي باشد.

ماده 24 : مجمع عمومي عادي: مجمع عمومي عادي شرکت لااقل سالي يکدفعه حداکثر ظرف مدت 4 ماه از تاريخ انقضاي سال مالي شرکت منعقد مي گردد.

ماده 25  : حد نصاب مجمع عمومي عادي: در مجمع عمومي عادي ، حضور دارندگان اقلاً بيش از نصف سهامي که حق رأي دارند ضروري است . اگر در اولين دعوت حد نصاب مذکور حاصل نشد مجمع براي بار دوم دعوت خواهد شد و با حضور هر عده از صاحبان سهامي که حق رأي دارند رسميت يافته و اخذ تصميم خواهد نمود بشرط آنکه در دعوت اول قيد شده باشد.

ماده 26  :تصميمات در مجمع عمومي عادي: در مجمع عمومي عادي تصميمات همواره با اکثريت نصف بعلاوه يک آراء حاضر در جلسه رسميت خواهد يافت مگر در مورد انتخاب مديران و بازرسان که مطابق ذيل ماده 88 لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت عمل خواهد شد.

ماده 27 : اختيارات مجمع عمومي عادي: مجمع عمومي عادي مي تواند باستثناء موارديکه درباره آن ها در قوانين تعيين تکليف شده يا اتخاذ تصميم درباره آن ها در صلاحيت مجمع عمومي فوق العاده و مؤسس مي باشد تصميم گيري نمايد.

ماده 28 : حد نصاب مجمع عمومي فوق العاده: در مجمع عمومي فوق العاده بايد دارندگان بيش از نصف سهامي که حق رأي دارند حاضر باشند اگر در اولين دعوت حد نصاب مذکور حاصل نشد براي بار دوم دعوت و با حضور دارندگان بيش از يک سوم سهامي که حق رأي دارند رسميت يافته و اتخاذ تصميم خواهد نمود بشرط آنکه در دعوت دوم نتيجه دعوت اول قيد شده باشد.

ماده 29: اکثريت در مجمع عمومي فوق العاده: تصميمات مجمع عمومي فوق العاده همواره باکثريت دو سوم آراء حاضردر جلسه رسمي معتبر خواهد بود.

ماده 30 : اختيارات مجمع عمومي فوق العاده: هر گونه تغيير در موارد اساسنامه يا در سرمايه شرکت يا انحلال شرکت قبل از موعد منحصراً در صلاحيت مجمع عمومي فوق العاده مي باشد.

ماده 31: عده اعضاي هيئت مديره: شرکت بوسيله هيئت مديره اي مرکب از ........... نفر عضو که بوسيله مجمع عمومي عادي از بين صاحبان سهام انتخاب مي شوند اداره خواهند شد مديران کلاً يا بعضاً قابل عزل مي باشند.

تبصره 4: انتخاب مجدد مديران توسط مجمع عمومي عادي بلامانع است .

ماده 32: مدت مأموريت مديران: مدت مأموريت مديران دو سال است مدت مذکور تا وقتي که تشريفات راجع به ثبت و آگهي انتخاب مديران بعدي انجام گيرد خود بخود ادامه پيدا مي کند و بر اساس ماده 136 لايحه اصلاحي قانون تجارت انجام وظيفه مي نمايند.

ماده 33: سهام وثيقه مديران: هر يک از مديران بايد در مدت مديريت خود مالک حداقل ............. سهم ا ز سهام شرکت بوده و ورقه سهم مزبور را به عنوان وثيقه و تضمين خساراتي که ممکن است از تصميمات مديران منفرداً يا مشترکاً بر شرکت وارد شود و به صندوق شرکت بسپارد وثيقه بودن ورقه سهم مانع استفاده مدير از حقوق ناشيه از آن از قبيل حق رأي و دريافت سود نمي باشد ولي مادامي که مدير مفاصا حساب دوره تصدي خود را از شرکت دريافت نکرده سهم مذکور به عنوان وثيقه در صندوق شرکت باقي خواهد ماند.

ماده 34: رئيس و نايب رئيس هيئت مديره: هيئت مديره در اولين جلسه خود که حداکثر ظرف يک هفته بعد از مجمع عمومي عادي که هيئت مديره را انتخاب کرده است منعقد خواهد شد و از بين اعضاي هيئت يک رئيس و يک نايب رئيس براي هيئت مديره تعيين مي نمايد.

مدت رياست و نايب رئيس بيش از مدت عضويت آن ها در هيئت مديره نخواهد بود هيئت مديره مي تواند از بين خود يا از خارج يکنفر را هم بسمت منشي براي مدت يکسال انتخاب نمايد. رئيس و نايب رئيس قابل عزل و تجديد انتخاب خواهند بود. در صورت غيبت رئيس و نايب رئيس، اعضاي هيئت مديره يکنفر از اعضاي حاضر در جلسه را تعيين مي نمايد تا وظايف رئيس را انجام دهد.

ماده 35: مواقع تشکيل جلسات هيئت مديره: هيئت مديره در مواقعي که خود بطور هفتگي يا ماهيانه معين مي کند و يا به دعوت کتبي رئيس و يا نايب رئيس و يا به دعوت مدير عامل در هر موقع که ضرورت ايجاب کند تشکيل جلسه خواهد داد. چنانچه تاريخ تشکيل جلسه بعدي در صورت جلسه تعيين و ذکر گردد در اين صورت ارسال دعوت نامه براي اعضائي که در جلسه مذکور حضور داشته اند ضروري نخواهد بود .

ماده 36: محل تشکيل جلسات هيئت مديره: جلسات هيئت مديره در مرکز اصلي شرکت يا در هر محل ديگري که در دعوت نامه تعيين شده باشد تشکيل خواهد شد.

ماده 37: حد نصاب و اکثريت لازم براي رسميت جلسه: جلسات هيئت مديره درصورتي رسميت دارد که اکثريت مديران در جلسه حضور داشته باشند تصميمات با اکثريت آراء حاضرين اتخاذ مي گردد.

ماده 38: تصميمات امضاء شده: تصميماتي که به امضاي کليه مديران رسيده باشد، داراي اعتبار تصميماتي خواهد بود که در جلسه هيئت مديره اتخاذ شده باشد.

ماده 39: صورتجلسات هيئت مديره: براي هر يک از جلسات هيئت مديره صورتجلسه اي تنظيم و به امضاي اکثريت مديران حاضر در جلسه مي رسد در صورتجلسات هيئت مديره نام مديراني که حضور دارند يا غايب مي باشند و خلاصه اي از مذاکرات و همچنين تصميمات متخذه در جلسه با قيد تاريخ ذکر و نظر هر يک از مديران که با تمام يا بعضي از تصميمات مندرج در صورتجلسه مخالف باشد در صورتجلسه درج مي گردد در مورد ماده 38 تصميم امضاء شده توسط مديران بجاي صورتجلسه هيئت مديره نگهداري خواهد شد.

ماده 40: اختيارات هيئت مديره: هيئت مديره براي هر گونه اقدامي بنام شرکت و انجام هر گونه عمليات و معاملاتي که مربوط به موضوع شرکت بوده و اتخاذ تصميم درباره آن ها صريحاً در صلاحيت مجامع عمومي قرار نگرفته باشد داراي وسيع ترين اختيارات است هيئت مديره مخصوصاً اختيارات زير را دارا مي باشد.

1-  نمايندگي شرکت در برابر اشخاص و کليه ادارات دولتي و مؤسسات خصوصي  
2- تصويب آئين نامه هاي داخل شرکت به پيشنهاد مدير عامل  
3-  ايجاد و حذف نمايندگي ها يا شعبه ها در هر نقطه اي از ايران يا خارج از ايران  
4-  نصب عزل کليه مأموران و کارکنان شرکت و تعيين شغل و حقوق ودستمزد و انعام و ترفيع و تنبيه و تعيين ساير شرايط استخدام و معافيت و خرج آن ها از خدمت و مرخصي و بازنشستگي و مستمري وارث آن ها  
5 - تصويب بودجه براي اداره کردن شرکت
6-  افتتاح حساب و استفاده از آن بنام شرکت نزد بانک ها و موسسات  
7 - دريافت مطالبات شرکت و پرداخت ديون آن از اصل و بهر و متفرعات  
8-  تعهد ، ظهر نويسي ، قبولي ، پرداخت و واخواست اوراق تجاري  
9-  عقد هر نوع قرارداد و تغيير و تبديل يا فسخ و اقامه آن در مورد خريد و فروش و معاوضه اموال منقول و غير منقول و ماشين آلات و مناقصه و مزايده و غيره که جزء موضوع شرکت باشد، بالجمله انجام کليه عمليات و عقد هر نوع قرارداد و تغییر و تبدیل یا فسخ و اقامه آن در مورد خرید و فروش و معاوضه اموال منقول و غیر منقول و ماشین آلات و مناقصه و مزایده و غیره که جزء موضوع شرکت باشد. بالجمله انجام کلیه عملیات و معاملات ، مبادرت به تقاضا و اقدام برای ثبت هر گونه علامت تجاری و اختراع ، به امانت گذاردن هر نوع اسناد و مدارک و وجوه در صندوق های دولتی و خصوصی و استرداد آن ها
10- تحصیل اعتبار از بانک ها و شرکت ها و موسسات و هر نوع استقراض و اخذ وجه به هر مبلغ و به هر مدت و به هر میزان بهره و کارمزد و یا هر گونه شرایطی که مقتضی باشد.
11- اقامه هر گونه دعوی و دفاع از هر گونه دعوی یا تسلیم به دعوی یا انصراف از آن اعم از حقوقی و کیفری با داشتن تمام اختیارات مراجعه به امر دادرس از حق پژوهش ، فرجام مصالحه ، تعیین وکیل ، سازش ادعای جعل نسبت به سند طرف و استرداد سند تعیین داور یا بدون اختیار صلح و به طور کلی استفاده از کلیه حقوق و اجرای کلیه تکالیف ناشیه از قانون داوری تعیین وکیل برای دادرسی و غیره یا بدون حق و توکیل و وکیل در توکیل ولو کراراَ تعیین مصدق و کارشناس، اقرار خواه در ماهیت دعوی و خواه به امری که کاملاَ قاطع دعوی باشد . دعوی خسارت استرداد ، دعوی جلب شخصی ثالث و ...

ماده 41: پاداش اعضاء هيئت مديره: مجمع عمومي عادي هر سال نسبت معيني از سود ويژه شرکت را بصورت پاداش براي اعضاي هيئت مديره تصويب خواهد نمود.

ماده 42: مسئوليت اعضاء هيئت مديره: مسئوليت هر يک از اعضاء هيئت مديره شرکت طبق مقررات لايحه اصلاحي قانون تجارت و قوانين جاريه کشور است .

ماده 43: معاملات مديران با شرکت: اعضاي هيئت مديره و مدير عامل شرکت و همچنين مؤسسات و شرکت هائي که اعضاء هيئت مديره و يا مديرعامل شرکت شريک يا عضو هيئت مديره يا مديرعامل آنها باشند نمي تواند بدون اجازه هيئت مديره در معاملاتي که با شرکت يا بحساب شرکت مي شود و بطور مستقيم يا غير مستقيم طرف معامله واقع و يا سهيم شوند و درصورت اجازه نيز مفاد ماده 129 لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت لازم الرعايه مي باشد.

ماده 44: مدير عامل: هيئت مديره بايد اقلاً يکنفر شخص حقيقي را از بين اعضاي خود يا از خارج بمديريت عامل شرکت برگزيند و حدود و اختيارات آنها را تعيين کند . هيئت مديره مي تواند تمامي يا قسمتي از اختيارات مشروحه در ماده 40 اين اساسنامه را با حق توکيل بمدير عامل تفويض نمايد. در صورتيکه مدير عامل عضو هيئت مديره باشد دوره مديريت عامل از مدت عضويت آنها در هيئت مديره بيشتر نخواهد بود.

تبصره 5: هيأت مديره در صورت تمايل مي تواند معاوني براي مدير عامل تعيين و حدود اختيارات وي را مشخص نمايد.
تبصره 6: نام و مشخصات و حدود اختيارات مدير عامل بايد با ارسال نسخه اي از صورتجلسه هيئت مديره به اداره ثبت شرکت ها اعلام و پس از ثبت ، در روزنامه رسمي آگهي شود.
تبصره 7: هيئت مديره در هر موقع مي تواند مدير عامل را عزل نمايد .

ماده 45: صاحبان امضاي مجاز: نحوه امضاي اسناد و اوراق تعهد آور شرکت و چک ها و بروات وسفته ها و ساير اوراق تجارتي و غيره و نيز اشخاصي را که حق امضاء دارند هيئت مديره تعيين خواهد نمود.
تبصره 8: صورتجلسه هيئت مديره در خصوص تعيين دارندگان امضاء مجاز ظرف يکماه به اداره ثبت شرکت ها ارسال تا پس از ثبت در روزنامه رسمي آگهي شود.

ماده 46: ترتيب انتخاب و وظايف بازرس: مجمع عمومي يک بازرس اصلي و يک بازرس علي البدل براي مدت يکسال مالي شرکت معين مي کند. بازرس اصلي يا علي البدل بايد درباره صحت صورت دارائي و صورت حساب دوره عملکرد و حساب سود و زيان و ترازنامه اي که مديران براي تسليم به مجمع عمومي تهيه مي کنند و همچنين درباره صحت مطالب و اطلاعاتي که مديران در اختيار مجامع عمومي گذاشته اند اظهار نظر کنند و گزارش جامعي راجع به وضع شرکت به مجمع عمومي عادي تسليم کنند . گزارش بازرس بايد لااقل ده روز قبل از تشکيل مجمع عمومي عادي جهت مراجعه صاحبان سهام در مرکز شرکت آماده باشد تصميماتي که بدون دريافت گزارش بازرس راجع به تصويب صورت دارائي و ترازنامه و حساب و سود و زيان شرکت از طرف مجمع عمومي اتخاذ شود از درجه اعتبار ساقط خواهد بود .

تبصره 9: در صورت فوت يا استفعا يا سلب شرايط قانوني بازرس اصلي و يا خودداري از انجام وظايف قانوني وظيفه او را بازرس علي البدل انجام خواهد داد.

ماده 47: اختيارات بازرس: بازرس اصلي يا بر حسب مورد بازرس علي البدل مي تواند در هر موقع هرگونه رسيدگي و بازرسي لازم را انجام داده و اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به شرکت را مطالبه کرده و مورد رسيدگي قرار دهد.

ماده 48: مسئوليت بازرس: مسئوليت بازرس اصلي يا علي البدل در مقابل شرکت و اشخاص ثالث طبق مقررات ماده 154 لايحه قانوني تجارت مي باشد.

ماده 49: حق الزحمه بازرس: حق الزحمه بازرس اصلي و بازرس علي البدل را مجمع عمومي عادي تعيين مي نمايد و تا اتخاذ تصميم مجدد بهمان ميزان باقي خواهد ماند.

ماده 50: معاملات بازرس با شرکت: بارزس اصلي و يا علي البدل نمي توانند در معاملاتي که با شرکت يا بحساب شرکت انجام مي گيرد بطور مستقيم يا غير مستقيم ذينفع شوند.

ماده 51: سال مالي: سال مالي شرکت روز اول فروردين هر سال آغاز مي شود و روز آخر اسفند همان سال به پايان مي رسد اولين سال مالي شرکت از تاريخ تأسيس تا آخر اسفند ماه همان سال مي باشد.

ماده 52: صورتحساب شش ماهه: هيئت مديره بايد طبق ماده 137 لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت لااقل هر شش ماه يکبار خلاصه صورت دارائي و قروض شرکت را تنظيم کرده و به بازرس بدهد.

ماده 53: حساب هاي سالانه: هيئت مديره شرکت بايد پس از انقضاي هر سال مالي طبق 232 لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت صورت دارائي و ديون شرکت را در پايان سال همچنين ترازنامه و حساب عملکرد و حساب سود و زيان شرکت به ضميمه گزارش درباره فعاليت و وضع عمومي شرکت طي سال مالي مزبور تنظيم کند اسناد مذکور در اين ماده بايد اقلاً بيست روز قبل از تاريخ تشکيل مجمع عمومي عادي سالانه در اختيار بازرس گذاشته شود تا پس از رسيدگي با گزارش بازرس به مجمع عمومي صاحبان سهام تقديم گردد.

ماده 54: حق مراجعه صاحبان سهام: از پانزده روز قبل از انعقاد مجمع عمومي سالانه هر صاحب سهم مي تواند در مرکز اصلي شرکت به صورتحساب ها و صورت اسامي صاحبان سهام مراجعه کرده و از ترازنامه و حساب سود و زيان شرکت رونوشت بگيرد.

ماده 55: اقلام ترازنامه استهلاکات: ارزيابي دارائي هاي شرکت طبق موازين واصول صحيح حسابداري بعمل خواهد آمد . در ترازنامه بايد استهلاک اموال و اندوخته هاي لازم در نظر گرفته شود ولو آنکه پس از وضع استهلاک و اندوخته ها سود قابل تقسيم باقي نماند يا کافي نباشد. پايين آمدن ارزش دارائي ثابت خواه در نتيجه استعمال خواه بر اثر تغييرات فني و خواه بعلل ديگر بايد در استهلاکات منظور گردد . براي جبران کاهش احتمالي ارزش ساير اقلام دارائي و زيان ها و هزينه هاي احتمالي بايد ذخيره لازم منظور گردد.

تبصره 10 : تعهداتي که شرکت آن را تضمين کرده است بايد با قيد مبلغ در ذيل ترازنامه آورده شود.

ماده 56: تقديم ترازنامه: ترازنامه هر سال مالي بايد حداکثر ظرف مدت 4ماه پس از انقضاي سال مالي شرکت براي تصويب به مجمع عمومي صاحبان سهام تقديم گردد.

ماده 57: مفاصا: تصويب ترازنامه از طرف مجمع عمومي براي هيئت مديره بمنزله مفاصا آن سال مالي خواهد بود.

ماده 58: سود خالص: سود خالص شرکت در هر سال مالي عبارت است از درآمد حاصله در همان سال مالي، منهاي کليه هزينه ها و استهلاکات و اندوخته ها .

ماده 59: اندوخته قانوني و اختياري: از سود خالص شرکت پس از وضع زيان هاي وارده در سال هاي قبل بايد معادل يک بيستم آن بر طبق ماده 140 لايحه قانوني اصلاح قيمتي از قانون تجارت بعنوان اندوخته قانوني موضوع شود . هر تصميمي بر خلاف اين امر باطل است.

ماده 60: سود قابل تقسيم: سود قابل تقسيم عبارت است از سود خالص سال مالي شرکت هاي منهاي زيان هاي سال مالي قبل و اندوخته قانوني مذکور در ماده فوق و ساير اندوخته هاي اختياري بعلاوه سود قابل تقسيم سال هاي قبل که تقسيم نشده است . تقسيم سود و اندوخته بين صاحبان سهام فقط پس از تصويب مجمع عادي جايز خواهد بود و در صورت وجود منافع تقسيم ده درصد از سود ويژه سالانه بين صاحبان سهام الزامي است .

ماده 61: انحلال: شرکت در موارد زير منحل مي شود.
1-  در موارديکه بر اثر زيان هاي وارده حداقل نصف سرمايه شرکت از ميان برود هيئت مديره مکلف است طبق ماده 141 لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت بلافاصله مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام را دعوت نمايد تا موضوع انحلال يا بقاء شرکت مورد شور و رأي واقع شود هرگاه مجمع مزبور رأي به انحلال شرکت ندهد بايد در همان جلسه و با رعايت مقررات قانوني سرمايه شرکت را به مبلغ سرمايه موجود کاهش دهد.
2-  در صورتيکه هيئت مديره شرکت بدعوت مجمع عمومي فوق العاده مبادرت ننمايد و يا مجمعي که دعوت مي شود نتواند مطابق مقررات قانوني منعقد گردد هر ذينفع مي تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحيتدار درخواست کند.
3 - در موارد مذکور در ماده199 لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت.

تبصره 11: در صورتي که مجمع عمومي فوق العاده شرکت را منحل نمايد ضمن تعيين، ريز تصفيه و آدرس محل تصفيه صورتجلسه انحلال را ظرف مدت 5 روز از تاريخ تشکيل مجمع عمومي به اداره ثبت شرکت ها ارسال تا پس از ثبت در روزنامه رسمي آگهي شود.

ماده 62 : تصفیه : هر گاه شرکت طبق مندرجات ماده فوق منحل گردد تصفیه امور آن با متابعت از مقررات مواد مربوطه لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت بعمل خواهد آمد.

ماده 63 : مواد پیش بینی نشده : در مورد مسائلی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است طبق قانون تجارت و سایر قوانین مملکتی عمل خواهد شد.

ماده 64 : این اساسنامه در 64 ماده و 11 تبصره در جلسه مورخ ............ به تصویب مجمع عمومی موسس رسید و ذیل تمام صفحات آن امضا شد.

  • صورتجلسه مجمع عمومی عادی     مورخه : .............................................

شرکت : .................................................................................................................
جلسه فوق در ساعت ......................... مورخه ......................................با حضور صد در صد صاحبان سهام در محل شرکت واقع در :............................................................................... تشکیل گردیده و در ابتدا نسبت به انتخاب هیات رئیسه مجمع رای گیری بعمل آمد و در نتیجه:
آقای / خانم ....................................................  رئیس جلسه.
آقای / خانم ................................................... و  آقای / خانم ................................................ بسمت ناظرین جلسه.
آقای / خانم .................................................... به سمت منشی جلسه.
انتخاب گردیدند ودستور جلسه به شرح ذیل قرائت گردید.
1-‌ تصویب اساسنامه شرکت سهامی.
2-‌ انتخاب اعضای اصلی هیات مدیره.
3-‌ انتخاب بازرس اصلی و علی البدل شرکت.
4-‌ انتخاب روزنامه جهت درج آگهی های شرکت.
و سپس تصمیمات ذیل اتخاذ گردید:
1- اساسنامه شرکت سهامی در 64 ماده و 11 تبصره به تصویب رسید.
2- آقای / خانم ........................................ و آقای / خانم ................................ و آقای / خانم ...................................
بعنوان اعضای اصلی هیات مدیره برای مدت دو سال انتخاب گردیدند.
3- آقای/خانم ................................. بعنوان بازرس اصلی آقای/خانم .............................. بعنوان بازرس علی البدل
برای مدت یکسال مالی انتخاب گردیدند.
4- روزنامه ...................................  جهت درج آگهی های شرکت انتخاب گردید.

https://danasabt.ir/


جلسه فوق در ساعت ................ مورخه ................................ خاتمه یافت.
کلیه سهامداران به آقای / خانم ...................................... وکالت تام الاختیار دادند که از طرفشان ذیل دفاتر ثبت شرکتها را امضا نمایند.

رئیس جلسه                  ناظر1 جلسه                      ناظر2 جلسه

منشی جلسه                  بازرس اصلی                 بازرس علی البدل



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

هود آزمایشگاهی به عنوان یکی از تجهیزات اساسی و بسیار حیاتی در آزمایشگاه‌ها تلقی می‌شود.هود لامینار  این تجهیزات به دلیل تولید گازها، دود، ذرات و بخارات خطرناک در فعالیت‌های آزمایشگاهی و همچنین کار با عوامل بیماری‌زا، از اهمیت بالایی برخوردارند. سیستم تهویه مناسب از طریق هودها، فرآیندهای آزمایشگاهی را تحت کنترل نگه داشته و ایمنی را افزایش می‌دهد.
برای مثال، در آزمایشگاه‌های تشخیصی، هودها نقش بسیار مهمی در تهویه دارند و از این جهت به عنوان عامل حیاتی برای اجرای مطمئن فعالیت‌های آزمایشگاهی محسوب می‌شوند. این مقاله به بررسی انواع مختلف هودهای آزمایشگاهی و کاربردهای گسترده‌ای که آنها در تضمین ایمنی و کنترل محیط آزمایشگاهی دارند، می‌پردازد.

 

معرفی هود آزمایشگاهی


هود آزمایشگاهی، یکی از تجهیزات حیاتی در آزمایشگاهها است که به منظور حفاظت از اپراتور آزمایشگاه و محیط کار در برابر عوامل شیمیایی، میکروبی، بخارات اسیدی، مواد قابل اشتعال، قلیا و سایر بخارات ضدعفونی‌کننده و مواد بی‌حس کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه علاوه بر مکش ذرات معلق در هوا، تهویه و ضدعفونی کردن فضای کابین و محفظه آزمایشگاه نیز انجام می‌دهد.
هودهای آزمایشگاهی از سیستم تهویه و کنترل محیط آزمایشگاه جدا نشده و باعث حفظ نمونه‌ها و جلوگیری از انتشار آلودگی در محیط آزمایشگاه می‌شوند. در آزمایشگاه‌های مختلف، هودها با توجه به نوع کارهای انجام شده، از طراحی‌های فنی خاصی برخوردارند تا ایمنی و حفاظت بهینه را فراهم کنند.

 

شرح کار هود آزمایشگاهی


قبل از شروع کار با هر هود آزمایشگاهی، ابتدا آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه روشن کرده و با الکل 70 درصد آن را ضدعفونی کنید. سپس کار خود را در انتهای هود انجام دهید و هر نمونه یا وسیله اضافی در داخل هود را خارج کنید. در صورتی که هود دارای اشعه ماوراء بنفش است، هفته‌ای یک‌بار آن را با الکل تمیز کنید.
پس از اتمام کار، هود را مجدداً با الکل 70 درصد ضدعفونی کرده و پس از پایان کارتان، 10 تا 15 دقیقه منتظر بمانید و سپس هود را خاموش کنید. لامپ دستگاه را خاموش نمائید، پنجره شیشه‌ای جلوی هود را ببندید. اگر از یک شعله استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود که هود دارای یک لوله کشی گاز باشد. این روش‌ها باعث حفظ ایمنی و بهداشت در کار با هودهای آزمایشگاهی می‌شود

 

انواع هود آزمایشگاهی


هودها در دسته‌بندی اصلی به دو نوع لوله‌دار و بدون لوله تقسیم می‌شوند. اما از نظر کاربرد، انواع مختلفی از هودها وجود دارند. هودهای آزمایشگاهی، با توجه به نوع تهویه و امکانات آزمایشگاه، به ۸ دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

 

•    هود لامینار فلو (هود بیولوژیک)


هودهای میکروبی یا هودهای لامینار جهت کشت بافت، تومور، و سلول در آزمایشات میکروبیولوژیکی به کار می‌روند و مسئول تهویه‌ی هوا در این آزمایشات هستند. این هودها دارای کابین و گاهی بدون کابین مورد استفاده قرار می‌گیرند، به خصوص در مواردی که نیاز به دسترسی آسان به محیط کاری وجود دارد.
در واقع هود لامینار (بیولوژیک) وسیله‌ای است که در فضای بسته مورد استفاده قرار می‌گیرد تا کاربر را از آئروسل‌های حاصل از مواد بیماری‌زا و عفونی محافظت کند. این هود با استفاده از حرارت، اشعه UV و فیلترهای HEPA، هوای حاوی عوامل عفونی را استریل می‌کند.

فیلترهای HEPA (High Efficiency Particulate Air) اجازه عبور ذرات بزرگ‌تر از ۰٫۳mm را نمی‌دهند. این هود با جریان لایه‌ای تهویه، در آزمایشگاه‌های کشت سلولی، مطالعات مواد بیماری‌زای انسانی (مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، میکروب‌ها و انگل‌ها)، و همچنین در کشت بافت و تومور، و همچنین برای استفاده در شیمی درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با این روش، هود لامینار به ایمنی و پاکیزگی فضای کاری در زمینه‌های حساس علمی و پزشکی کمک می‌کند.

•     کلاس I یا کابین تمیز (Clean Bench): برای جلوگیری از ورود ذرات به محیط کاری.
•     کلاس II یا هود میکروبی (Microbial Hood): برای کارهای مرتبط با مواد زیستی و جلوگیری از انتقال عوامل بیماری‌زا.
•     کلاس III یا گلاو باکس (Glove Box): برای حفاظت از کاربران در انجام کارهای زیستی پیچیده.

 

•    هود شیمیایی


هود شیمیایی، ایمنی کارکنان را از پخش بخارات سمی، قابل اشتعال و قابل انفجار محافظت می‌کند. این هودها هوای آلوده را در یک محفظه بسته نگه داشته و این هوا را تصفیه یا به بیرون تخلیه می‌کنند. با همکاری سیستم‌های گرمایی، تهویه و تصفیه هوا، هودهای بخار هوا را تا ۱۲ بار در ساعت جابجا می‌کنند.
این نوع هود برای کار با مواد کارسینوژن، رادیواکتیو، و مواد شیمیایی سمی ایده‌آل است. با داشتن محفظه آزمایش، فن مکش و کابینت نگهداری مواد، این دستگاه‌ها هوای آلوده را از فضای آزمایشگاه دور می‌کنند و بخارات سمی را به بیرون انتقال می‌دهند. همچنین، جهت جلوگیری از احتراق و آتش‌سوزی نیز به کار می‌روند.

در واقع، هودهای شیمیایی با دقت از کاربران در معرض بخارات و مواد خطرناک محافظت کرده و اطمینان از ایمنی در انجام آزمایشات شیمیایی را فراهم می‌سازند.

 

•    هود سقفی ( کانوپی هود )

هودهای کانوپی بر روی دیوار یا سقف یک بخش مشخص از آزمایشگاه قرار می‌گیرند تا عملیات شیمیایی مورد نظر در زیر این هودها انجام شود. فن این نوع هود نمی‌تواند مستقیماً بر روی هود نصب شود؛ بنابراین، برای قرارگیری فن، فضایی در خارج از آزمایشگاه لازم است. توجه دارید که نباید فن کانوپی را بر روی خود هود نصب کرد.
در واقع، هود سقفی برای تهویه هوای آزمایشگاه و دفع بخارات سمی، اسیدی، و آلاینده‌های شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هود می‌تواند بر روی دیوار نصب شده یا از سقف برای محل‌های شبه جزیره معلق شود. هدف این هود، حفظ سلامت پرسنل و جلوگیری از آلودگی نمونه‌ها در فضای آزمایشگاه است.

 

•    هود بازویی متحرک ( هود مفصلی )

هود بازویی متحرک یا هود مفصلی با استفاده از بازوها و مفصل‌های تعبیه شده، امکان جابه‌جایی در فضای آزمایشگاه را فراهم می‌کند. این نوع هود بازویی نقش کلیدی در حفظ ایمنی پرسنل و محیط‌های کاری انواع صنایع ایفا می‌کند. مزایای این سیستم شامل:

- انعطاف‌پذیری و قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه
- دفع و همچنین مکش آلودگی‌های موجود در محل اجرای کار بسیار سریع
- مناسب برای مواردی که نیاز به دسترسی آسان به فضاهای کاری دارد.
- ساختارهای مختلف از جمله آلومنیومی، آنتی‌استاتیک و ضداسید پلی‌پروپیلن
- میزان مکش هوا قابل تنظیم بین ۸۰ تا ۱۸۰ متر مکعب در ساعت
- کلاهک ضد اسید جهت مکش بخارات اسیدی و گردوغبار در کمترین زمان ممکن.

از این طریق، این هودها به ایمنی و بهره‌وری در فعالیت‌های آزمایشگاهی کمک می‌کنند.

 

•    هود ایمنی زیستی

هودهای ایمنی زیستی دستگاه‌هایی هستند که کنترل ذرات موجود در هوا را انجام می‌دهند. برخی فعالیت‌های شیمیایی، مانند میکروب شناسی، سانتریفیوژ و تهیه اسید، ذرات خطرناکی را در هوا ایجاد می‌کنند. این هودها با جداسازی ذرات آلوده از هوا، ایمنی محیط آزمایشگاه و پرسنل را تضمین می‌کنند.

 

•    هود PCR

هود PCR (ورک استیشن PCR) نیز به عنوان یک تجهیز آزمایشگاهی و فضای کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هود از 3 جناح محصور شده و فضای انجام تقویت DNA یا RNA را فراهم می‌کند. هدف آن جلوگیری از آلودگی مقطعی بین نمونه‌ها است و برای استریل کردن از لامپ‌های UV استفاده می‌شود. همچنین مجهز به فیلترهای HEPA می‌باشد تا هوا را استریل کرده و از آلودگی محصول جلوگیری کند. این هود از نظر ابعاد، داشتن یا نداشتن فیلتر HEPA و تایمر استریل کردن با اشعه UV متفاوت است.  در مجموع، هودهای ایمنی زیستی و هود PCR با ترکیب مختلفی از فیلترها و تکنولوژی‌ها، از کاربر، محصول و محیط در برابر آلودگی و مواد خطرناک هوا محافظت می‌کنند.

 

•    هود پاتولوژی

هود پاتولوژی برای آزمایش‌های مولکولی، سلولی، بافتی، و بررسی مایعات و نمونه‌های ادرار، خون، مدفوع، گوشت، و کیست‌های سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هود با استفاده از فن یا مکنده هوا، گازها و آلاینده‌ها را از فضای آزمایشگاه به سمت خارج هدایت کرده و همچنین از آلودگی نمونه‌های آزمایشگاهی جلوگیری می‌نماید.

 

انواع هودها بر اساس نوع فعالیت


هود آزمایشگاهی بر اساس نوع فعالیت می‌توانند به سه کلاس اصلی تقسیم شوند:

کلاس ۱:مخصوص کار با رادیونوکلئوتیدها و مواد شیمیایی، این هودها به منظور محافظت از پرسنل در مواجهه با مواد خطرناک به کار می‌روند.

کلاس ۲:این هودها برای کار با مواد عفونی مورد استفاده قرار می‌گیرند و مناسب کار در آزمایشگاه‌ها طراحی می شوند. زیرا این کلاس ممکن است انواع A1، A2، B1 و B2 را دربرگیرد.
کلاس ۳: هودهای این کلاس، علاوه بر محافظت بیشتر از پرسنل، جهت کنترل آلودگی نمونه‌ها در عوامل بیولوژیک شدیداً خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

کاربرد هود آزمایشگاهی


•    حفاظت از کاربر (اپراتور)

هود آزمایشگاهی از طریق مکش لوله‌های تخلیه هوا، سموم و ذرات عفونی را از محیط آزمایشگاه خارج می‌کند، که این عمل به حفاظت از سلامت و ایمنی کاربران (اپراتورها) کمک می‌کند. این ابزارها به خصوص در کار با ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها و مواد شیمیایی خطرناک به کار می‌روند.


•    حفاظت از نمونه مورد آزمایش

هودهای آزمایشگاهی با جلوگیری از تماس نمونه‌های آزمایشی با هوا و آلودگی‌های محیطی، مواد آزمایشی را در برابر فاسد شدن، تجزیه شدن، و آلودگی حفظ می‌کنند. این مسئله اهمیت زیادی در حفظ دقت و صحت نتایج آزمایش‌ها دارد.

 

•    حفاظت از محیط آزمایشگاه

هودهای آزمایشگاهی نقش مهمی در پیشگیری از انتشار آلودگی در هوای آزمایشگاه دارند. با جلوگیری از فرار ذرات معلق، گازهای خطرناک، و آلاینده‌های شیمیایی به هوا، این ابزارها به حفاظت از محیط زیست آزمایشگاهی و کنترل کیفیت هوا کمک می‌کنند.

 

وظایف هود آزمایشگاهی


•    خارج سازی آلاینده‌ها: این ابزارها دود، گاز، بخارات، ذرات معلق، گرد و غبار و آلاینده‌های بیولوژیکی مانند قارچها، باکتریها و ویروس‌ها را از فضای داخلی کار خارج می‌کنند. این عمل به جلوگیری از ورود این آلاینده‌ها به فضای آزمایشگاه کمک می‌کند.


•    کنترل گازهای قابل انفجار: جلوگیری از ایجاد و تجمع گازهای قابل انفجار در فضای داخلی هود آزمایشگاه از وظایف مهم آنها است. این عمل جلوی خطرات احتمالی ناشی از گازهای قابل انفجار را می‌گیرد.


•    حفاظت کاربر از ذرات معلق و ترشحات: محافظت از اپراتورها (کاربران) در برابر ذرات معلق در فضای داخلی و ترشحات حاصل از نمونه‌های تحت آزمایش در داخل هود آزمایشگاه از وظایف اساسی هودها می‌باشد.


•    محافظت از نمونه‌های آزمایشی: این ابزارها نقش مهمی در حفظ نمونه‌های آزمایشی دارند. از فاسد شدن، تجزیه شدن و قرارگیری در معرض هوای محیط و آلودگی آن‌ها جلوگیری می‌کنند.


•    محافظت از نمونه داخل کابین هود: آلودگی نمونه‌های داخل کابین هود از آلاینده‌های خارجی به وسیله فیلترها (به عنوان مثال HEPA) کنترل می‌شود.

این هودها با اتاقکی از جنس استیل و شیشه‌های جلویی عمودی که قابلیت حرکت بالا و پایین دارند، طراحی شده‌اند. همچنین دارای سیستم تهویه، موتور الکتریکی، لوله‌های تخلیه هوا، پریز برق و اشعه ماوراء بنفش هستند.

 

آزمون عملکرد هود آزمایشگاهی


آزمون عملکرد هود آزمایشگاهی با استفاده از استاندارد شماره ۱۴۰۳۷ اداره استاندارد ایران صورت می‌پذیرد. این آزمون شامل سه مرحله اصلی است: رویت جریان هوا در هود، اندازه‌گیری سرعت در دهانه هود، و میزان کاهش گاز ردیاب. این روش، عملکرد هود را به صورت کمی و کیفی ارزیابی می‌کند.
در حین آزمون، عوامل مختلفی مانند جریان‌های متقاطع، رویه انجام کار، موانع داخلی، جریان‌های حرارتی مزاحم، و سرعت پاسخ دهی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. همچنین، تأکید بر لزوم انجام کارها در فاصله مشخص از دهانه هود، ویژگی‌های فیزیکی مواد و مدت زمان مواجهه کاربر نیز دارای اهمیت است.


آزمون عملکرد هود، تاثیرات تهویه آزمایشگاه و طراحی هود را در شرایط مختلف مورد ارزیابی قرار داده و بر ایمنی و کارایی هودهای آزمایشگاهی تأثیر می‌گذارد. این روش، به عنوان ابزاری برای ارزیابی جامع و کمی عملکرد هودها مورد استفاده قرار می‌گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

درک درد در کودکان

درک کودکان از درد با رشد شناختی آنها مرتبط است.بهترین دندانپزشک رشت برای کامپوزیت  قبل از ۲ سالگی، کودک به طور کلی قادر به تشخیص فشار و درد نیست. به همین دلیل، همه اشکال درمان دندان معمولاً برای این کودکان کوچک نیاز به بیهوشی عمومی‌دارند. در سنین ۲ تا ۱۰ سالگی، کودک ممکن است بتواند احساس درد را درک کرده و آن را از سایر احساسات مانند فشار یا لرزش متمایز کند. با این وجود، بسیاری از روش‌های دندانپزشکی همچنان به بیهوشی عمومی‌در این گروه سنی نیاز دارند. کودکان بالای ۱۰ سال به احتمال زیاد توانایی تفکر انتزاعی و پاسخ مناسب به توضیحات را دارند. بنابراین کودکان در این گروه سنی ممکن است بتوانند با درمان دندانی که تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود، همکاری کنند. توانایی کودک برای کنار آمدن با درمان دندانپزشکی علاوه بر سن، تحت تأثیر عوامل دیگری مانند ترس، آموزش‌های خانواده و تجربیات قبلی درد قرار دارد.

انواع روش‌های کاهش درد در کودکان

مناسب ترین روش برای کاهش درد در کودکان با توجه به سن، وضعیت پزشکی کودک و همچنین پیچیدگی روش پیشنهادی جراحی دندان تعیین می‌شود. سه نوع بی حسی دندان داریم: 

  • بیهوشی عمومی
  • آرامبخشی IV خوراکی، استنشاقی
  • بی حسی موضعی

چرا از بیهوشی عمومی‌در دندانپزشکی کودکان استفاده می‌شود؟

اغلب اوقات، استفاده از بیهوشی عمومی‌در دندانپزشکی اطفال از تجربیات آسیب زا برای کودکان خردسال جلوگیری می‌کند. زیرا کودکان می‌توانند به جای بیدار ماندن در طول انجام روش‌های طولانی دندانپزشکی، آرام بخوابند. کودکان پس از بیداری هیچ چیز از پروسه را به خاطر نمی‌آورند. به همین دلیل بیهوشی به آنها آرامش داده و با جلوگیری از تکان‌های احتمالی و آسیب رساندن به سایر قسمت‌های دهان و صورت کودک، درمانی ایمن تر خواهند داشت. 

عوارض بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان چیست؟

شامل سردرد پس از عمل، حالت تهوع و استفراغ به ویژه اگر خون بلعیده شده باشد از عوارض جزئی بیهوشی عمومی‌برای دندانپزشکی کودکان است. گاهی ممکن است به بافت‌های نرم یا دندان‌های مجاور محل عمل آسیب وارد شود. سرفه و گلودرد پس از کار‌های دندانپزشکی به دلیل لوله گذاری یا تحریک گلو رخ خواهد داد. یکی دیگر از عوارض عمده شامل تنگی نفس در اثر استنشاق مواد خارجی است. اما اگر به بهترین دکتر دندانپزشک اطفال و کلینیک‌های معتبر مراجعه کنید معمولا عارضه ای به سراغ فرزند شما نخواهد آمد. 

آیا نگرانی برای به هوش آمدن پس از کار‌های دندانپزشکی وجود دارد؟

برخی از والدین نگران مشکلات بعد از بیهوشی کودکان در کار‌های دندانپزشکی هستند. اما جای هیچ نگرانی نیست اگر کلینیک‌ها و مطب‌های دارای مجوز را انتخاب کنید اتفاقی برای کودکان شما رخ نخواهد داد. موارد انگشت شماری از فوت بعد از بیهوشی در دنیا گزارش شده است که دلایل آن با بیماری‌های سیستماتیک بدن کودک مرتبط بوده و به دارو‌های بیهوشی ارتباطی نداشته اند. 

مراقبت‌های کودکان پس از بیهوشی

پیروی از این دستورالعمل‌ها به تسهیل بهبودی کودک شما پس از درمان دندانپزشکی تحت آرامبخشی IV و بیهوشی عمومی‌کمک می‌کند.

  • یک بزرگسال مسئول باید کودک را به خانه برساند و تا زمانی که کودک کاملا هوشیار باشد، تحت نظارت مستقیم او بماند.
  • طبیعی است که کودک پس از بیهوشی احساس خستگی، فراموشی و گیجی کند. قدرت قضاوت و قدرت ذهنی مختل خواهد شد. باقی مانده روز را باید استراحت کند.
  • پس از جراحی، ممکن است در طول روز ناراحتی جزئی را تجربه کنید. ممکن است در محل تزریق IV کبودی و حساسیت داشته باشید یا گلو خراشیده شود. این کوتاه مدت است و جای نگرانی نیست.
  • بی‌حسی موضعی (داروهای بی‌حس‌کننده) که در طول جراحی تجویز می‌شود، معمولاً ۴ تا ۶ ساعت اثر آنها باقی می‌ماند. مهم است که اقدامات لازم برای کنترل ناراحتی و درد بعد از بین رفتن اثر دارو‌ها را انجام دهید.
  • تهوع و استفراغ بعد از جراحی شایع است. برای به حداقل رساندن علائم، کودک باید دراز بکشد. از محصولات لبنی پرهیز کنید. داروهای مسکن همراه با مقدار کمی‌غذا مصرف کنید و مایعات شفاف بنوشید تا زمانی که بهبودی حاصل شود.
  • رژیم غذایی کودک باید فقط برای چند ساعت اول پس از جراحی شامل مایعات شفاف مانند آب و آب سیب باشد. مایعات برای جلوگیری از کم آبی بدن مهم هستند. اولین وعده غذایی کودک باید شامل غذاهای نرم (سوپ، ژله، پوره سیب زمینی و غیره) به مقدار کم باشد. پس از بهبودی می‌توانید به تدریج رژیم غذایی کودک را به سمت غذاهای جامد پیش ببرید. 
  • لطفاً در صورت بروز هرگونه واکنش غیرمنتظره، فوراً با دندانپزشک اطفال کودک خود تماس بگیرید. اگر محل IV قرمز و حساس شد، استفراغ بیش از ۴ ساعت ادامه داشت، بیش از ۲۴ ساعت تب کردید، یا هر موضوع دیگری مرتبط با بیهوشی باعث نگرانی شما شد، با متخصص بیهوشی خود تماس بگیرید.

رعایت رژیم غذایی قبل از بیهوشی

قبل از اینکه فرزندتان برای ویزیت به مطب بیاورید، دستورالعمل‌هایی در مورد اقداماتی که باید در خانه انجام دهید به شما ارائه می‌شود. یکی از این دستورالعمل‌ها رعایت رژیم غذایی است. کودک شما باید چند ساعت قبل از حضور در دندانپزشکی از خوردن یا نوشیدن خودداری کند.

با در نظر گرفتن حداکثر ایمنی برای کودک، بیهوشی عمومی‌داخل مطب دندانپزشکی اطفال یا کلینیک‌های معتبر انجام می‌شود. متخصص بیهوشی برای ارائه داروهای لازم و نظارت بر علائم حیاتی کودک در طول انجام کار‌های دندانپزشکی حضور دارد. 

برای چه کودکانی از بیهوشی استفاده می‌کنند؟

هر کودکی به بیهوشی نیاز ندارد. ۳ دلیل وجود دارد که ممکن است منجر به توصیه دندانپزشک اطفال بر بیهوشی عمومی‌برای روش‌های دندانپزشکی کودک شود:

۱- کودکانی که دارای اضطراب شدید دندانپزشکی هستند

هنگامی‌که کودک از کار‌های دندانپزشکی عصبی شده یا ترسیده باشد، آرام کردن او ممکن است سخت باشد. برای کودکان طبیعی است که اضطراب دندانپزشکی را تجربه کنند، زیرا محیط مطب برای آنها جدید است.

در حالی که روی برخی از کودکان آرام‌بخشی خفیف خوراکی یا گاز خنده خوب عمل می‌کند، برخی دیگر آنقدر اضطراب دارند که فقط بیهوشی عمومی‌کافی است. اگر کودک شما در نشستن روی صندلی دندانپزشکی مشکل دارد، دندانپزشک اطفال می‌تواند با شما در مورد دندانپزشکی تحت بیهوشی صحبت کند. هنگامی‌که بیهوشی انجام می‌شود، کودک شما خواب است، هیچ دردی احساس نمی‌کند و کار دندانپزشکی را به یاد نمی‌آورد.

۲- کودکانی که نمی‌توانند در طول درمان بی حرکت بمانند

وقتی دندانپزشک اطفال روی دندان‌های کودک کار می‌کند، هر کودکی نمی‌تواند بی حرکت بماند. برخی از کودکان پریشان و مضطرب شده و درکی از محیط اطراف خود ندارند. کودکان با نیازهای ویژه یا آنهایی که مبتلا به اختلال بیش فعالی هستند، به سختی می‌توانند یک جا بنشینند. 

۳- کودکانی که نیاز به کار‌های طولانی دندانپزشکی دارند

بسته به میزان کار دندانپزشکی که کودک شما نیاز دارد، اغلب بهتر است همه موارد دندانپزشکی را در یک جلسه انجام دهید تا اینکه چندین بار به مطب مراجعه کنید. محدود کردن تعداد ویزیت‌ها می‌تواند شرایط را کم استرس تر کرده و غلبه بر آن را آسان تر کند.

برخی از روش‌های دندانپزشکی اطفال، ممکن است چند ساعت طول بکشد. با بیهوشی و آرامش کودک، دندانپزشکان می‌توانند سریع‌تر کار را انجام داده و تا حد امکان کارآمدتر کار کنند. 



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

مایعات به طور طبیعی دارای گاز هایی هستند که در داخل آن ها به دام افتاده اند، کوره ازمایشگاهی اما این گاز های به دام افتاده می توانند برای بسیاری از کاربرد ها نامطلوب باشند. برای مثال، هوای محلول می ‌تواند بر کاربرد های کروماتوگرافی تأثیر منفی بگذارد. گاز های به دام افتاده همچنین می توانند بر شدت کاویتاسیون التراسونیک تأثیر بگذارند و کارایی و اثربخشی انواع فرآیند ها را کاهش دهند.

 

خوشبختانه، راه حل های گاز زدایی نسبتاً ساده است، به خصوص اگر حمام شما مجهز به ویژگی گاز زدایی باشد. در این مقاله، بیشتر به این موضوع که چرا ممکن است نیاز به گاز زدایی از محلول‌ ها داشته باشیم و چگونه این کار را با استفاده از حمام التراسونیک انجام دهیم، می پردازیم.

چرا باید گاز زدایی انجام شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است بخواهید گاز های محلول را از محلول ها حذف کنید. یکی از موارد رایج حذف هوای به دام افتاده از فاز متحرک مورد استفاده در کاربرد های کروماتوگرافی مایع است. گاز های حل شده در مایع می توانند بر جریان نمونه ها از طریق ستون تاثیر بگذارند و یکپارچگی نتایج را به خطر بیندازند.

مورد دیگر استفاده، حذف هوا از نمونه های حساس به اکسیژن است. اکسیژن اضافی می تواند باعث واکنش های شیمیایی ناخواسته مانند اکسیداسیون شود یا بر واکنش های مورد نظر تأثیر بگذارد. همچنین می تواند رشد میکروبی را در نمونه های خاص تشویق کند.

یکی دیگر از مواردی که در آن ممکن است نیاز به گاز زدایی مایعات داشته باشید، آزمایش ویسکوزیته و چگالی مایعات چسبناک مانند ژل یا شامپو است.

گاز زدایی

حمام التراسونیک پاک کننده بسیار موثری است. با این حال، عواملی وجود دارد که می تواند بر اثر بخشی آن تأثیر بگذارد، مانند وجود حباب های گاز و گاز های موجود در محلول تمیز کننده‌التراسونیک، و بنابراین برای تمیز کردن موثر، محلول تمیز کننده باید گاز زدایی شود.

 

گاز زدایی به معنای حذف حباب های گاز و گازهای حل شده در مایع است. گاز های محلول قدرت انفجار حباب های کاویتاسیون را ضعیف می کنند. از سوی دیگر، حباب های گاز باعث می شوند امواج التراسونیک شدت کمتری داشته باشند. حباب های گاز این کار را با جذب مقداری از انرژی آلتراسونیک داخل حمام التراسونیک انجام می دهند. بدون گاز های محلول و حباب های گاز، خلاء در داخل حباب های کاویتاسیون باقی می ماند. هنگامی که امواج آلتراسونیک شدید با این حباب‌ ها که با خلاء پر شده ‌اند تماس می ‌گیرند، انفجار های قدرتمندی رخ می ‌دهد. این انفجار های قدرتمند تمام آلاینده های متصل به اقلام داخل حمام التراسونیک را از بین می برند.

چه زمانی باید مخزن را گاز زدایی کنم؟

پس از اینکه مخزن را با محلول تمیز کننده تازه پر کردید و قبل از اینکه قطعات خود را داخل آن قرار دهید.

نحوه گاز زدایی محلول تمیزکننده حمام التراسونیک

بسیاری از حمام های التراسونیک حالت گاز زدایی را ارائه می دهند. این برای گاز زدایی محلول تمیز کننده التراسونیک بسیار راحت است زیرا به سادگی محلول را در حمام ریخته و دستگاه را قبل از قرار دادن اشیاء در حالت گاز زدایی قرار می دهید. حتی اگر حمام التراسونیک حالت گاز زدایی نداشته باشد، می ‌توانید به سادگی آن را در یک چرخه معمولی اجرا کنید تا از شر گاز به دام افتاده خلاص شوید. فقط ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.

یک چرخه گاز زدایی می تواند کمتر از 10 دقیقه طول بکشد، اما این مدت زمان بستگی به نوع مایع (به عنوان مثال، مایعات چسبناک مدت بیشتری طول می کشند تا گاز زدایی کنند)، مقدار گاز حل شده در آن، حجم مایع، و غیره دارد.

توجه داشته باشید که گرما می تواند فرآیند گاز زدایی را سرعت بخشد زیرا حلالیت گاز ها با دما نسبت معکوس دارد. این بدان معنی است که گرم شدن محلول می تواند باعث شود حباب های گاز محبوس شده با سرعت بیشتری به سطح بروند. اگر مایعات چسبناک را گاز زدایی می کنید، گرما می تواند با کاهش ویسکوزیته مایع و همچنین کاهش حلالیت گاز کمک کند.

 

در گاز زدایی محلول حمام التراسونیک، مراحلی وجود دارد که باید انجام شود.

مراحل گاززدایی

  • حمام التراسونیک را روشن کنید و درجه حرارت را بالا تنظیم کنید.
  • محلول تمیز کننده را در مخزن حمام التراسونیک بریزید.
  • اجازه دهید دستگاه چند دقیقه تا نیم ساعت کار کند. زمان دقیق به اندازه مخزن و نوع محلول تمیز کننده استفاده شده بستگی دارد.
  • پس از گاز زدایی محلول تمیز کننده، می توان اقلامی که باید تمیز شوند را در داخل مخزن قرار داد. هنگامی که هیچ حبابی به سمت سطح محلول حرکت نمی کند، به این معنی است که محلول تمیز کننده التراسونیک به درستی گاز زدایی شده است.


:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

تفاوت کیست دندان با عفونت دندان در چیست؟

قبل از آنکه به درمان کیست بپردازیم بهتر است تفاوت آن را با عفونت دندان بدانید.ایمپلنت اقساطی در رشت  کیست دندان و عفونت دندان دو مسأله مختلف در حوزه دندان‌پزشکی هستند. در ادامه تفاوت‌های اصلی بین آنها را بررسی می‌کنیم:

  1. کیست دندان (Dental Cyst):

کیست دندان یک پاکت یا ساختار کوچک است که در داخل یا اطراف دندان شکل می‌گیرد. این پاکت ممکن است مواد مایع یا مواد جامد (مانند بافت‌های دندانی یا استخوانی) را در خود جای دهد.

این کیست‌ها به عنوان پاسخ به عوامل مختلفی مانند عفونت، تراکم دندانی، ضربه یا عوامل ژنتیکی شکل می‌‌گیرند. اغلب کیست‌های دندان بدون علائم قابل تشخیص نیستند تا زمانی که بزرگ شده و به دندان یا بافت‌های اطراف فشار وارد کنند.

درمان کیست دندان ممکن است شامل جراحی برای تخلیه کیست، خارج کردن آن و ترمیم دندان تخریب شده باشد. همچنین از آنتی بویتیک‌ها برای درمان استفاده می‌‌کنند.

  1. عفونت دندان (Dental Infection):

عفونت دندان نتیجه وجود باکتری‌ها در دندان یا بافت‌های اطراف دندان است. عفونت دندان ممکن است در اثر ترمیم دندان، پوسیدگی دندان، تراکم دندانی یا ضربه به دندان ایجاد شود. عفونت دندان با علائمی‌‌مانند درد دندان، تورم، تحریک، درد لثه، تب و خون‌ریزی لثه همراه است.

درمان عفونت دندان شامل معالجه عامل عفونت (باکتری‌ها) با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و اجرای درمان‌هایی مانند ترمیم دندان، عصب کشی یا حتی کشیدن دندان می‌‌شود. 

در کل، کیست دندان بیشتر یک پاکت مایع یا جامد است که می‌تواند باعث فشار و تورم شود، در حالی که عفونت دندان ناشی از وجود باکتری‌ها و علائم حاد تری مانند درد و تورم است. 

روش‌های درمانی کیست دندان

درمان کیست دندان معمولاً به دو روش انجام می‌شود: جراحی و دارو درمانی. نوع درمانی که برای شما مناسب است، به ویژگی‌ها و موقعیت کیست دندان و وضعیت عمومی‌‌دندان‌ها و لثه‌هایتان بستگی دارد. در ادامه به دو روش اصلی درمان کیست دندان می‌‌پردازیم.

  1. جراحی
  • کیستکتومی‌‌(Cystectomy): در این روش، جراح یک برش کوچک در لثه می‌زند و کیست را از زیر لثه برمیدارد. این روش معمولاً برای کیست‌های کوچک به کار می‌رود.
  • کیستکتومی‌‌تطبیقی (Enucleation): برای کیست‌های بزرگ‌تر، جراحی بیشتری لازم است. در این روش، جراح یک برش در لثه می‌زند و کیست را به دقت از جای خود جدا کرده و برمی‌دارد. پس از برداشتن کیست، ممکن است بافت‌های دندانی اضافی یا تخریب شده نیز ترمیم شوند.
  • جراحی شوکولت (Marsupialization): این روش برای کیست‌های بزرگ یا کیست‌هایی که به دلیل موقعیت آن در نزدیکی دندان‌های مهم قرا دارند نیاز به جراحی تخصصی تر دارند. در این روش، جراح یک برش به شکل شوکوله (مشابه یک جیب) در کیست ایجاد می‌کند تا مایع کیست به آرامی‌‌خارج و کیست به تدریج کوچک شود.
  1. دارو درمانی
  • در برخی موارد، داروها ممکن است برای کنترل عفونت و کم شدن علائم انتخاب شوند. آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است برای کاهش عفونت دندانی تجویز شوند.
  • در کیست‌های بسیار کوچک و بدون علائم، دندان‌پزشک با داروهای مسکن یا ضد التهابی و آنتی بیوتیک‌ها کیست را از بین می‌‌برد.

توجه: بعد از جراحی یا درمان دارویی، نیاز به پیگیری‌های مکرر و چکاپ توسط دندان‌پزشک وجود دارد تا مطمئن شوید که کیست دندان به درستی درمان شده و علائم برطرف شده‌اند. همچنین، اهمیت به موقع مراجعه به دندان‌پزشک و انجام بررسی‌های دوره‌ای در پیشگیری از بازگشت کیست دندان بسیار مهم است.

آنتی بیوتیک مناسب برای درمان کیست دندان

درمان کیست دندان با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها عمدتاً برای کاهش عفونت و التهاب به کار می‌رود. انتخاب آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان کیست دندان نیاز به تشخیص دقیق توسط دندان‌پزشک دارد. زیرا نوع و شدت عفونت و نیاز به داروها بستگی به وضعیت فرد دارد. همچنین، باید توجه داشته باشید که درمان کیست دندان اغلب با جراحی ترکیب می‌شوند و آنتی‌بیوتیک به تنهایی به عنوان درمان اصلی معمولاً کافی نیست.

آنتی‌بیوتیک‌هایی که ممکن است برای درمان کیست دندان تجویز شوند، عبارتند از:

  1. آموکسیسیلین (Amoxicillin):این آنتی‌بیوتیک معمولاً برای درمان کیست‌های دندانی و لثه‌ای تجویز می‌شود. دوز و مدت زمان مصرف باید توسط دندان‌پزشک تعیین شود.
  2. مترونیدازول (Metronidazole):این آنتی‌بیوتیک به طور خاص برای کنترل عفونت‌های دندانی که با باکتری‌هایی از جمله باکتری‌های آنائروب (Anaerobes) مرتبط هستند، تجویز می‌شود.
  3. پنی سیلین (Penicillin):پنی سیلین‌ها اغلب برای درمان عفونت‌ها و کیست‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  4. کلیندامایسین (Clindamycin): در مواردی که داروهای دیگر موثر نباشند، این آنتی‌بیوتیک تجویز می‌‌شود.

توصیه مهم این است که هرگز آنتی‌بیوتیک‌ها را بدون دستور و نظر دندان‌پزشک مصرف نکنید. علاوه بر این، اگر دندان‌پزشک به شما آنتی‌بیوتیک تجویز کرده، دقیقاً به دستورات او پایبند باشید و تمام داروها را در مدت زمانی که توسط دندان‌پزشک مشخص شده مصرف کنید. اگر علائم افزایش یافت و بهبودی حاصل نشد باید به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید تا تصمیمات بیشتری اتخاذ شود.

علائم ابتلا به کیست دندان

علائم ابتلا به کیست دندان ممکن است در موارد مختلف متفاوت باشند و بسته به نوع کیست و مکان شکل گیری آن متغیر باشند. با این حال، برخی از علائم رایج که ممکن است در ابتلا به کیست دندان با آن مواجه شوید را در ادامه بررسی می‌‌کنیم.

  • درد: درد در دندان ممکن است یکی از علائم اصلی کیست دندان باشد. این درد معمولاً کم تا متوسط است و ممکن است پس از مصرف غذا یا فشار به دندان افزایش یابد.
  • تورم: کیست دندان ممکن است باعث تورم بافت‌های اطراف دندان شود. این تورم معمولاً در لثه یا بافت‌های پیرامون دندان رخ می‌دهد.
  • فشار به دندان: به عنوان یک عارضه دندانی، کیست ممکن است به دندان‌های اطراف فشاور وارد کند و باعث درد یا تحریک شود.
  • خونریزی: ممکن است خونریزی لثه در قسمتی که کیست وجود دارد ایجاد شود.
  • بوی بد دهان: کیست دندان ممکن است باعث بوی بد دهان شود، به ویژه اگر دهانی شلوغ و دندان‌هایی نامنظم داشته باشید.

علل به وجود آمدن کیست دندان

عفونت دندانی: یکی از علائم شایع کیست دندان، ایجاد کیست به عنوان پاسخی به عفونت دندان است. عفونت در دندان می‌تواند از عواملی مانند پوسیدگی دندان، تراکم دندانی یا حتی ضربه به دندان ناشی شود.

ترمیم دندان: کیست‌های دندانی ممکن است در نتیجه فرآیند ترمیم دندان شکل بگیرند. این موضوع معمولاً در دندان‌های آسیاب رخ می‌دهد.

ترک دندان: ترک در دندان می‌تواند منجر به ورود باکتری‌ها به داخل دندان شود و عفونت و کیست را ایجاد کند.

کار‌های دندانپزشکی ناموفق: اگر کار‌های دندانی به درستی انجام نشود و باقی‌مانده باکتری‌ها موجب عفونت شوند، کیست دندانی تشکیل می‌شود.

عوامل ژنتیکی: کیست‌هایی دندانی گاهی تحت تاثیر وراثت و ژنتیک رشد می‌‌کنند. 

سایر عوامل ایجاد کیست: علل دیگری مانند مصرف مواد غذایی نامناسب، نفخ‌های غذایی و مشکلات سیستمیک (مثل بیماری‌های دیابتی) ممکن است باعث ایجاد کیست دندان شوند.

کیست دندان چه مشکلاتی به وجود می‌‌آورد؟

کیست دندان می‌تواند به مشکلات مختلفی منجر شود و اثرات مختلفی بر روی دهان و سایر بخش‌های بدن داشته باشد. 

درد و تورم: کیست دندان معمولاً باعث درد و تورم در دندان و لثه می‌شود.

ترک دندان: اگر کیست در نزدیکی ریشه دندان شکل گیرد، ممکن است باعث ترک دندان شود که به از دست رفتن دندان منجر می‌شود.

عفونت دندانی: کیست دندان می‌تواند عفونت دندانی را تشدید کند. این عفونت ممکن است به سایر قسمت‌های دهان و حتی به بخش‌های دیگر از بدن منتقل شود.

به دندان‌ها اطراف فشار وارد می‌‌کند.

باعث ایجاد بوی بد دهان می‌‌شود. 

آسیب به استخوان: کیست‌های دندانی می‌توانند به استخوان‌های فک و صورت آسیب برسانند و منجر به تغییراتی در شکل چهره و فک شوند.

انواع کیست دندانی کدامند؟

کیست‌های دندانی می‌توانند در انواع مختلفی با توجه به مشخصات و مکان شکل گیری، اندازه و علائمی‌‌که ایجاد می‌کنند، دسته‌بندی شوند. در ادامه به برخی از انواع کیست‌های دندانی اشاره می‌‌کنیم. 

کیست ریشه (Radicular Cyst):

این نوع کیست معمولاً به عنوان پاسخ به عفونت یا ترک دندان شکل می‌گیرد. کیست ریشه ممکن است بدون علائم باشد تا زمانی که به اندازه‌ ای بزرگ شود که به دندان و بافت‌های اطراف فشار وارد کند. برای درمان کیست در این ناحیه از جراحی برای تخلیه کیست و ترمیم دندان تخریب شده استفاده می‌‌کنند. 

کیست فولیکولار

این کیست معمولاً در اطراف دندان‌های شیری یا دندان‌های دائمی‌‌در هنگام رشد دندان شکل می‌گیرد. درمان کیست فولیکولار نیاز به جراحی برای تخلیه کیست و درمان دندان‌های آسیب دیده دارد.

کیست کریکودنت 

این کیست‌ها معمولاً در جایی که دندان‌ها باید رشد کنند، ایجاد می‌شوند و به صورت جداگانه یا در ارتباط با دندان‌ها ظاهر می‌شوند. بسته به مکان و اندازه، ممکن است علائم متفاوتی از جمله تورم، درد، فشار به دندان‌ها و بافت‌های اطراف وارد کنند. درمان کیست کریکودنت معمولاً شامل جراحی برای برداشتن کیست باشد.

کیست نابالغ (Primordial Cyst):

این نوع کیست‌ها معمولاً در جای دندان‌های شیری شکل می‌گیرند. در برخی موارد بدون علامت هستند تا بزرگ شده و به دندان و لثه فشار وارد کنند. درمان کیست نابالغ شامل جراحی برای تخلیه کیست و ترمیم دندان‌ است. 

توجه داشته باشید که تشخیص و درمان کیست‌های دندانی نیاز به مشاوره و ارزیابی توسط دندان‌پزشک متخصص دارد. در صورتی که به هر نوع درد، تورم یا علامتی در دندانها دچار شدید، بهتر است به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب را دریافت کنید.



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

اتوکلاو

اتوکلاو وسیله ای است برای استریل کردن ابزارهای مختلف آرایشی، جراحی، دندانپزشکی و غیره است.کوره ازمایشگاهی  اتوکلاو به شکل یک مخزن گرم شده و مهر و موم شده است که فرآیندهای فیزیکی در آن انجام می شود. به لطف ساختار مناسب، فشار بالا و دمای بالا در داخل محفظه حفظ می شود که باعث افزایش اثربخشی فرایند استریل سازی می شود. علاوه بر این، تراکم بخار آب منجر به آزاد شدن انرژی می شود که میکروارگانیسم های خطرناک را کاملاً از بین می برد.

 

 اتوکلاو فرآیند استریلیزاسیون با فشار بالا و بخار را امکان پذیر می کند که میکروارگانیسم ها از جمله ویروس ها و باکتری های خطرناک و همه هاگ های دائمی آن ها را از بین می برد. استفاده از اتوکلاوهای فشار بخار یکی از شناخته شده ترین و موثرترین روش های استریلیزاسیون است.

برای اینکه استریلیزاسیون موثر باشد، مواد باید به درستی آماده شوند، خود فرآیند باید به درستی انجام شود و ابزارها پس از استریل شدن به درستی ذخیره شوند. وسایل مورد استفاده باید ابتدا از قبل ضدعفونی شوند، زیر آب شسته شوند، خشک شوند و سپس برای استریل شدن بسته بندی شوند. استریل کردن صحیح نباید به خواص اقلام استریل شده آسیب برساند یا تغییر دهد.

اتوکلاوها دستگاه هایی هستند که برای کاربردهای استریل‌سازی آزمایشگاهی توسعه یافته‌اند و فرآیندها را ایمن‌تر، آسان‌تر، دقیق‌تر، تکرارپذیر و قابل تایید می‌کنند. اتوکلاوها را می توان در تمام کاربردهای آزمایشگاهی، حتی در فرآیندهای استریلیزاسیون سخت استفاده کرد: استریل کردن مایعات (مانند مواد مغذی و محیط های کشت)، جامدات (مانند ابزار، پیپت، ظروف شیشه ای)، زباله (استریلیزاسیون مخرب زباله های مایع در بطری ها، یا زباله جامد در کیسه های تخریب) و خطرات بیولوژیکی در آزمایشگاه های ایمنی.

کلاس های اتوکلاو چگونه تقسیم می شوند؟

چندین کلاس اتوکلاو وجود دارد. طبقه بندی بر اساس نوع استفاده مورد نظر است، یعنی بر اساس ابزار و محصولاتی که می توانند در آن ها استریل شوند.

 

اجزای حیاتی یک اتوکلاو

اتوکلاو معمولی آزمایشگاهی از اجزای زیر تشکیل شده است:

1. بدنه

 بدنه بخش اصلی هر اتوکلاو است و از یک محفظه داخلی و یک پوشش بیرونی تشکیل شده است. اتوکلاوهای آزمایشگاهی و بیمارستانی با محفظه‌های به اصطلاح “ژاکت‌دار” ساخته می‌شوند که در آن ژاکت با بخار پر می‌شود و زمان لازم برای تکمیل یک چرخه استریل‌سازی را کاهش می‌دهد. ظرفی که با پوشش کامل طراحی و تولید می شود، برتری دارد: پوشش کامل یکنواختی دمای داخل محفظه را بهبود می بخشد و به حداقل رساندن بخار مرطوب کمک می کند.

2. سیستم کنترل

همه اتوکلاوهای مدرن مجهز به رابط کنترلی هستند که بی شباهت به آنچه در مایکروویو یا آون می‌بینید نیست. گفته می شود، سیستم های کنترل اتوکلاو نسبت به لوازم خانگی کمی پیچیده تر هستند. یک چرخه استریلیزاسیون از فرمول نرم افزاری از پیش برنامه ریزی شده پیروی می کند که دریچه ها و سایر اجزا را در یک توالی خاص باز و بسته می کند. بنابراین، همه اتوکلاوها به نوعی از سیستم کنترل نیاز دارند، خواه به سادگی یک سیستم “دکمه فشاری” با یک ریزپردازنده یا پیچیده مانند یک کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی با صفحه نمایش لمسی رنگی باشد.

3. تله ترموستاتیک

همه اتوکلاوها دارای نوعی تله ترموستاتیک یا تله بخار هستند، دستگاهی که برای خروج هوا و آب (معمولا) از محفظه طراحی شده است. اگرچه یک سیستم انتقال بخار / اتوکلاو بخار ممکن است از تله‌های مختلفی استفاده کند، اما همه آنها عملکرد اصلی یکسانی را انجام می‌دهند: حذف میعانات و جلوگیری از عبور بخار خشک. اغلب، تله‌های بخار دریچه‌های حساس به دما هستند که با گرم شدن بخشی از نقطه تنظیم خاصی بسته می‌شوند. تله های ترموستاتیک جزء مهمی از هر اتوکلاو با طراحی خوب است.

 

4. سوپاپ اطمینان

همه اتوکلاوها تحت فشار بالا (14 تا 45 پوند نیروی بر اینچ مربع) کار می کنند و بنابراین باید با ساختاری فوق العاده قوی ساخته شوند و دارای تعدادی ویژگی و دستگاه ایمنی باشند تا اطمینان حاصل شود که هیچ خطری برای کاربران ندارند. یکی از این وسایل ایمنی شیر ایمنی است که در صورت خرابی تمامی کنترل های الکترونیکی، آخرین وسیله ایمن برای مخزن تحت فشار است. ضروری است که شیر اطمینان بر اساس توصیه‌های سازنده استریلیزر و/یا سوپاپ، بازرسی، آزمایش و تأیید شود که در شرایط کار مناسب است.

5. مکانیسم خنک کننده پساب

بسیاری از اتوکلاوها مجهز به سیستمی برای خنک کردن پساب (هوا، بخار و میعانات) قبل از ورود به لوله های تخلیه هستند. بسیاری از شهرداری ها و ساختمان ها اجازه نمی دهند پساب بالاتر از 140 درجه فارنهایت وارد لوله ها شود. به منظور جلوگیری از آسیب به لوله های تخلیه تاسیسات، بخار قبل از ارسال به تخلیه باید خنک شود. ساده ترین روش برای خنک کردن این بخار، مخلوط کردن آن با آب سرد اضافی است، اما مقدار آب مورد نیاز می تواند باعث شود که اتوکلاو سهم عمده ای در مصرف آب ساختمان داشته باشد. برخی از اتوکلاوها مجهز به سیستم هایی هستند که برای کاهش یا حتی حذف مصرف آب طراحی شده اند.

6. سیستم خلاء (در صورت وجود)

برای اطمینان از استریلیزاسیون مناسب، بسیار مهم است که تمام هوای داخل محفظه اتوکلاو تخلیه شود. امکان به دام انداخته شدن هوا در برخی از کالاهای معمولاً استریل شده – به ویژه مواد متخلخل – وجود دارد. اگر هوا در طول چرخه وجود داشته باشد، هر میکروارگانیسمی زنده می ماند و کالاها استریل نمی شوند. به همین دلیل، بسیاری از دستگاه های ضدعفونی کننده دارای یک سیستم خلاء هستند.

 

 7. ژنراتور بخار (در صورت وجود)

باید از یک مولد بخار الکتریکی استفاده کرد که به عنوان دیگ بخار نیز شناخته می شود. این دیگ‌ها معمولاً در زیر محفظه اتوکلاو قرار می‌گیرند و از عناصر گرمایش الکتریکی برای گرم کردن آب و تولید بخار استفاده می‌کنند.



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

انکوباتور های آزمایشگاهی اولین بار در نیمه دوم قرن بیستم معرفی شدند، زمانی که پزشکان متوجه شدند که می توان از آن ها برای شناسایی عوامل بیماری زا از مایعات بدن بیماران استفاده کرد. ساخت و نصب سکوبندی ازمایشگاهی در این کاربرد، یک نمونه به یک پتری دیش منتقل شده، روی قفسه ای در داخل انکوباتور قرار گرفت و تا دمای بدن (37 درجه سانتی گراد) گرم شد. سپس با مقدار مناسب CO2 یا N2 اتمسفر لازم برای رشد سلولی تامین کردند و میکروارگانیسم تشویق به تکثیر شدند و این آزمایش منجر به کمک برای شناسایی آسان‌ تر و قطعی ‌تر عامل بیماری زا شد.

کاربرد انکوباتور ها در آزمایشگاه ها

انکوباتور های آزمایشگاهی با تنظیم شرایطی مانند دما، رطوبت و CO2، محیطی کنترل شده و بدون آلودگی را برای کار ایمن و قابل اعتماد با کشت سلولی و بافتی فراهم می کنند. از انکوباتور های میکروبیولوژیکی برای رشد و نگهداری کشت های باکتریایی استفاده می شود. همچنین وجود انکوباتور در آزمایشگاه ها برای آزمایش های کنترل کیفی مواد غذایی، نوشیدنی ها و دارو ها ، کشت سلول و بافت و مطالعات بیوشیمیایی و هماتولوژیک  ضرورت دارد. 

قابلیت های عمومی انکوباتور ها

ساده ‌ترین انکوباتور ها قابلیت کنترل دمایی دارند و می‌ توانند به دمای 60 تا 65 درجه سانتی‌گراد برسند، اما معمولاً در حدود 36 تا 37 درجه سانتی‌گراد استفاده می ‌شوند. با این حال، اکثر انکوباتور های مدرن قادر به تولید دمای یخچال ، کنترل رطوبت و سطوح CO2 هستند. بسیاری از انکوباتور ها نیز ویژگی هایی مانند تکان دادن خودکار را ارائه می دهند که با تعداد دور در دقیقه اندازه گیری می شود. بسیاری از انکوباتور ها دارای یک تایمر قابل برنامه ریزی هستند و به کاربر این امکان را می دهد که در زمان مشخص  دما ، سطوح مختلف رطوبت و گاز های اتمسفر انکوباتور تنظیم شود.

با توجه به نیاز کاربران، انکوباتور ها در اندازه های رومیزی یا در سایز های بزرگ به عنوان مثال در اندازه یک کمد و با ویژگی های متفاوت تولید می شوند.

ویژگی های اساسی که در انتخاب  انکوباتور باید در نظر گرفته شود

  • دارای عایق بندی مناسب که پایداری محفظه را بهبود می بخشد و بار حرارتی خروجی به آزمایشگاه و مصرف برق را کاهش دهد که در نتیجه منجر به کاهش هزینه ها می شود.
  • مجهز به LED برای نمایش و تنظیم تمام شرایط مورد نیاز
  • درب شیشه ای سخت برای مشاهده نمونه های داخل محفظه در حین کار که باعث می شود جریان هوا و درجه دما تغییر نکند
  • تکنولوژی استثنایی محفظه پیش گرمایی که حداکثر عملکرد حرارتی را تضمین می کند
  • درب باید در دو نقطه قفل و با استفاده از لولا های مناسب حداکثر فشرده سازی صورت بگیرد تا دمای پایدار محفظه تضمین شود.
  • طراحی Forced convection پاسخ دمایی را سریع ‌تر ایجاد می ‌کند، یکنواختی را بهبود می‌ بخشد و نوسانات دما را کاهش می ‌دهد.
  • فن کاملا روغن کاری شده و سالم و بدون نیاز به تعمیر باشد تا گردش هوای یکنواخت در محفظه ایجاد شود.
  • سطح خارجی از جنسی ساخته شده باشد که به راحتی قابل تمیز کردن باشد و امکان ضد عفونی کردن سطح و از بین بردن باکتری ها و آلودگی ها بعد از کار وجود داشته باشد. (برای تمیز و ضد عفونی کردن سطوح داخلی از شوینده هایی که عاری از اسید هستند استفاده شود. بهتر است شوینده های خنثی تهیه شود.)
  • قرار دادن لامپ UV در انکوباتور یخچال دار برای ضد عفونی کردن که به صورتی دستی یا اتوماتیک کار کند
  • قابلیت یخ زدایی خودکار در انکوباتور یخچال دار که در حین پروسه و به طور منظم یخ زدایی صورت بگیرد.
  • دسترسی راحت و مستقیم برای کنترل و اعتبار سنجی دمای دستگاه در حین کار
  • مخزن آب برای جمع آوری آب از یخ ذوب شده حین یخ زدایی، تعبیه شود.
  • امکان تنظیم سرعت جریان هوا با توجه به نوع فعالیت و نیاز کاربر به راحتی قابل تنظیم باشد
  • کاهش آلودگی یکی از اهداف اصلی در طراحی انکوباتور می باشد، به همین منظور می توان از فیلتر هپیا نیز استفاده کرد. در محفظه اصلی مس به عنوان فلز آنتی باکتریال به کار گرفته می شود.
  • نمایشگر های لمسی یکپارچه، زنگ های هشدار قابل برنامه‌ ریزی، ذخیره‌سازی داده‌ ها و طبقات قابل جابجایی، امکانات اضافه شده توسط طراحان و مهندسان هستند که بر سهولت و راحت‌تر کردن استفاده کاربران از انکوباتور های آزمایشگاهی تمرکز دارند.

چگونه انکوباتور آزمایشگاهی مناسب را انتخاب کنیم

اندازه و ظرفیت انکوباتور اولین و مهم ترین پارامتری است که باید مورد توجه قرار گیرد. تخمین تعداد نمونه هایی که در هر زمان در حال کشت هستند، یک ایده کلی از حجم داخلی مناسب را در اختیار کاربر قرار می دهد. به علاوه باید توجه داشت که چه دما، رطوبت و محدوده CO2 برای کار شما ضروری است و آیا منبع آب مورد نیاز است یا خیر.



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

برای عضویت در هیات مدیره شرکت سهامی شخص باید اهلیت داشته باشد و سهامدار شرکت باشد ؛ علاوه بر این ، ثبت شرکت نباید مشمول بعضی محرومیت ها و ممنوعیت هایی که قانون مقرر کرده است باشد.
الف ) اهلیت
قانونگذار ما در لایحه 1347 برای احراز سمت مدیریت شرط سنی قائل نشده است ؛ بنابراین ، مدیر می تواند هر سنی داشته باشد، مشروط بر اینکه دارای اهلیت باشد.
ب) سهامدار بودن
مدیران شرکت باید سهامدار شرکت باشند و سهام آنان تابع رژیم حقوقی خاصی است. البته ، در مورد اشخاص حقوقی مدیر ، لازم نیست نماینده شان دارای سهم در شرکت باشد ، بلکه خود آنان باید واجد چنین شرطی باشند تا بتوانند در هیات مدیره عضویت پیدا کنند.

1. داشتن سهم در شرکت
در لایحه قانونی 1347 ، مدیریت شرکت سهامی منوط به داشتن سهم در شرکت است. ( ماده 117 ) منطق این راه حل این است که مدیریت شرکت باید به کسی سپرده شود که شخصاَ منافعی در شرکت داشته باشد. قانونگذار در لایحه قانونی 1347 تشخیص میزان نفع مدیر در شرکت را به اساسنامه واگذار کرده است . به موجب ماده 114 لایحه اخیر : " مدیران باید تعداد سهامی را که اساسنامه شرکت مقرر کرده است دارا باشند ... ".
2. رژیم حقوقی سهام مدیران
قانونگذار ایران مقررات ماده 52 قانون تجارت 1311 را که به موجب آن تعداد سهام پیش بینی شده برای عضویت در هیات مدیره به جبران خسارات ناشی از عمل مدیران اختصاص داده می شود- در لایحه قانونی 1347 نیز قید کرده است. در واقع، به موجب ماده 114 لایحه مذکور که قسمت عمده مقررات ماده 52 مذکور در آن جای داده شده است ، سهامی که مدیران به موجب اساسنامه برای احراز سمت مدیریت باید داشته باشند " برای تضمین خساراتی است که ممکن است از تقصیرات مدیران به طور انفرادی یا مشترک بر شرکت وارد شود. سهام مذکور با اسم بوده، قابل انتقال نیست و مادام که مدیری مفاصاحساب دوره تصدی خود در شرکت را دریافت نکرده است سهام مذکور در صندوق شرکت به عنوان وثیقه باقی خواهد ماند".
در ضمن ماده 117 لایحه قانونی 1347 مقرر کرده است : " بازرس یا بازرسان شرکت مکلفند هرگونه تخلفی از مقررات قانونی و اساسنامه شرکت در مورد سهام وثیقه مشاهده کنند به مجمع عمومی عادی گزارش دهند ".
3. شخص حقوقی سهامدار
قانونگذار در ماده 110 لایحه قانونی 1347 مقرر کرده است : " اشخاص حقوقی را می توان به مدیریت شرکت انتخاب نمود. در این صورت ، شخص حقوقی همان مسئولیت های مدنی شخص حقیقی عضو هیات مدیره را داشته و باید یک نفر را به نمایندگی دائمی خود جهت انجام وظایف مدیریت معرفی نماید. چنین نماینده ای مشمول همان شرایط و تعهدات و مسئولیت های مدنی و جزایی عضو هیات مدیره بوده از جهت مدنی با شخص حقوقی ای که او را به نمایندگی تعیین نموده است مسئولیت تضامنی خواهد داشت. شخص حقوقی عضو هیات مدیره می تواند نماینده خود را عزل کند، به شرط آنکه در همان موقع جانشین او را کتباَ به شرکت معرفی نماید ، وگرنه غایب محسوب می شود ".
ب ) محرومیت از مدیریت شرکت سهامی
قانونگذار به منظور حفظ سلامت اداری شرکت ، بعضی اشخاص را از عضویت در هیات مدیره شرکت سهامی محروم کرده است. به موجب ماده 111 لایحه قانونی 1347 ، محجورین و کسانی که حکم ورشکستگی آن ها صادر شده است و نیز کسانی که به حکم قطعی دادگاه به سبب ارتکاب سرقت ، خیانت در امانت ، کلاهبرداری ، جرائمی که در حکم خیانت در امانت یا کلاهبرداری شناخته شده ، اختلاس ، تدلیس ، یا تصرف غیرقانونی در اموال عمومی به محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم گردیده اند ، نمی توانند به مدیریت شرکت سهامی انتخاب شوند. هرگاه مدیری برخلاف مفاد ماده اخیر به سمت مدیریت انتخاب شده باشد یا پس از انتخاب مشمول مفاد این ماده گردد، به درخواست هر ذی نفع دادگاه حکم عزل او را صادر خواهد کرد. این حکم به موجب تبصره ماده مذکور قطعی است ؛ اما ، باید توجه داشت که همه اعمال و اقدامات مدیری که برخلاف مقررات مزبور به سمت مدیریت انتخاب شده است در مقابل اشخاص ثالث نافذ و معتبر است و نمی توان به عذر عدم اجرای تشریفات مربوط به طرز انتخاب آن ها اعمال و اقدامات آنان را غیر معتبر دانست. ( ماده 135 لایحه قانونی 1347).
د) ممنوعیت های قانونی مدیریت شرکت سهامی
قانونگذار ما نه در قانون تجارت 1311 پیش بینی کرده است که دارندگان چه مشاغل و سمت هایی حق مدیریت شرکت سهامی را ندارند و نه در لایحه قانونی 1347 ، بلکه در قوانین خاص به این مهم اشاره کرده است ؛ از جمله در قوانین ذیل :
1. اصل صد و چهل و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، عضویت در هیات مدیره یا مدیریت عامل انواع مختلف شرکت های خصوصی ، به جز شرکت های تعاونی ادارات و موسسات را برای رئیس جمهور ، معاونان رئیس جمهور ، وزیران و کارکنان دولت ممنوع کرده است.

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/


2. اصل هشتاد و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر می کند : " دادن امتیاز تشکیل شرکت ها و موسسات در امور تجاری و صنعتی و کشاورزی و معادن و خدمات به خارجیان مطلقاَ ممنوع است " . لذا ، چون مدیر شرکت باید الزاماَ از شرکای شرکت باشد ، با اطلاق اصل هشتاد و یکم به اینکه خارجیان نمی توانند در ایران شرکت تشکیل دهند ، بالطبع آنان نمی توانند عضو هیات مدیره شرکت سهامی در ایران باشند.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

برای درک بهتر تفاوت بین ثبت شرکتهای هلدینگ و سرمایه گذاری بهتر است ابتدا تعریفی جامع از این شرکت ها ارائه دهیم.

  • شرکت هلدینگ

شرکت های هلدینگ (مادر)؛ شرکت هایی هستند که قصد آن ها اداره مستقیم شرکت های زیر مجموعه از طریق خرید یا سرمایه گذاری در سهام آن هاست.پلمپ دفاتر  این شرکت ها در چند شرکت که در یک زمینه مشترک فعالند سرمایه گذاری می کنند. در واقع هر شرکتی که سهام مدیریتی یک یا چند شرکت دیگر را در اختیار داشته باشد هلدینگ است. شرکت های هلدینگ منجر به کاهش ریسک صاحبان سهام می شوند و هم چنین می توانند به مالکیت و کنترل تعدادی از شرکتها منجر شوند.
هلدینگ ها از طریق کنترل شرکت خود می توانند به سود بیشتری دست پیدا کنند گرچه هزینه سرمایه آنها بیشتر می شود  چون مدیریت شرکتهای تابعه چندان ارزان نیست.یک شرکت هلدینگ صاحب سهام مهم دیگر شرکت هاست. این اصطلاح معمولاَ برای شرکت هایی به کار می رود که کالا یا خدمات تولید نمی کنند و تنها هدف این است که با مالکیت سهام دیگر شرکت ها، گروهی از شرکت ها را تشکیل دهند.
علاوه بر نام شرکت مادر، به این قبیل شرکت ها ، کنترل کننده ، دارنده یا مالک نیز می گویند.این دسته از شرکت ها،  می توانند در حوزه های متنوعی نظیر خدماتی و بازرگانی و صنعتی شکل بگیرند.
نکته : اگر قبل از نام اصلی شرکت عبارت " هولدینگ " قید گردد، باید قبل از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها از سازمان اوراق بهادار و بورس مجوز مربوطه را دریافت کرد. اما اگر پیشوند وجود نداشته باشد نیازی به دریافت مجوز نیست.

  • شرکت سرمایه گذاری

شرکت های سرمایه گذاری، شرکت هایی هستند که هدف از تأسیس آنها سرمایه گذاری در شرکت ها با حضور افراد متخصص بوده،  اشخاصی که می دانند چطور شرکت های دیگر را آنالیز کرده، در چه زمان مناسبی اقدام به خرید کرده یا چه میزان از سهام دیگر شرکتها را به دست بیاورند یا سهامی که خریدند را برای کسب سود واگذار کنند.
شرکتهای سرمایه گذاری واسطه گر مالی اند. منابع مورد نیازشان را از سهامدار یا سپرده گذار تهیه می کنند. این شرکت ها منابع مالی مورد نیاز خود را برای شرکتهای صنعتی و تولیدی فراهم می کنند و در آنها سرمایه گذاری می کنند.

  • تفاوت ثبت شرکت هلدینگ و سرمایه گذاری

مهم ترین تفاوت این دو شرکت در این زمینه است که شرکتهای سرمایه گذاری سهام شرکت ها را بعضاَ بدون اهداف کنترل مدیریتی و تنها با هدف دریافت سود بدون دخالت در اداره شرکت خریداری می نمایند. اما شرکت های هلدینگ به ذات، شرکتهای کنترل کننده می باشند که با خرید درصد بالایی از سهام شرکت وابسته را کنترل می کنند.
از جمله سایر تفاوت ها عبارت است از :
_ شرکتهای مادر ( هلدینگ) با خرید اکثر سهام شرکتهایی که دارای ویژگی مشترکند علاوه بر اداره شرکتها با ایجاد زمینه هم افزایی یا تکمیل یک فعالیت به طور کامل، از تولید مواد اولیه، بازرگانی داخلی و خارجی برای خرید مواد اولیه، تولید کالا و خدمات ... سعی در سودآوری از طریق شرکتهای تخصصی فعال در اجزای چرخه دارند. شرکتهای مادر شرکتهای تحت تملک خود را مدیریت می کنند و معمولا شرکتها را نمی فروشند مگربه دلیل اخذ سیاستهای جدید.
اما شرکتهای سرمایه گذاری بطور حتم جهت دخالت در مدیریت، در شرکتها سرمایه گذاری نمی کنند و دیدگاهی بلند مدت در خریدن سهام ندارند. چنانچه سود خود را به دست بیاورند سهام یک شرکت را فروخته و سهام شرکتهای دیگر را می خرند. یا در صورت کاهش ارزش سهامی، سهم مورد نظر را می فروشند.
_ مراحل دریافت مجوز برای ثبت شرکتهای هلدینگ و شرکتهای سرمایه گذاری از مرحله موافقت اصولی با ثبت شرکت تا صدور مجوز تأسیس مانند هم می باشد. مطابق مصوبه تاریخ 15/2/86 هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار حداقل سرمایه شرکت هلدینگ از نوع سهامی خاص پنجاه میلیارد ریال و در شرکت مادر از نوع سهامی عام یکصد میلیارد ریال است. اما در شرکتهای سرمایه گذاری در قالب سهامی خاص حداقل سرمایه برای ثبت شرکت تنها صدهزار تومان می باشد.

https://danasabt.ir/

 


_ مستندات قانونی صدور مجوز تأسیس و فعالیت شرکت هلدینگ و سرمایه گذاری درچند مورد قانون بازار اوراق بهادار ، اساسنامه نمونه شرکتهای سرمایه گذاری، دستورالعمل تأیید صلاحیت حرفه ای مدیران نهادهای مالی و مصوب مربوط به حداقل سرمایه شرکتهای سرمایه گذاری و مادر با هم مشترکند اما شرکت هلدینگ علاوه بر این موارد دارای مستند قانونی دیگر تحت عنوان آیین نامه اجرایی قانون بازار اوراق بهادار نیز می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

سکوبندی آزمایشگاهی

برای انجام فعالیت ها مخصوصا فعالیت های تخصصی آزمایشگاهی رشته ها و گرایش های مختلف،هود شیمیایی  مهم ترین اصل داشتن تخصص لازم پژوهشگران و افرادی که در آزمایشگاه کار می کنند است و پس از آن استفاده از ابزار و مواد مرغوب و مناسب برای حاصل شدن نتایج صحیح و قابل اعتماد بسیار مهم است. رعایت اصول اولیه ایمنی در حین کار آزمایشگاهی غیر قابل چشم پوشی است و حتما فضای آزمایشگاه برای کار با انواع مواد به ویژه مواد بیولوژیک و مواد شیمیایی خطرناک باید مناسب سازی شود. به این منظور بسیار ضروری است که تجهیزات ، وسایل و سکوبندی آزمایشگاه (اعم از کابینت ، هود، سینک، تهویه، و غیره) متناسب با نیاز آزمایشگاه  و از جنس مناسب (استیل، فولاد، پلگسی گلس و غیره) باشد.

 

در ادامه می خواهیم به توضیح بیشتر در ارتباط با یکی از انواع سکوبندی های آزمایشگاهی به نام سکوبندی مدولار بپردازیم و به مزیت های این نوع سکوبندی اشاره کنیم.

سکوبندی مدولار

در گذشته آزمایشگاه ها به صورت چیدمان منظم به دور فضا هاي کار شکل می گرفتند که از انعطاف پذیري نیز برخوردار می شدند. امروزه فضا هاي کار به صورت مدولار طراحی می شوند و امکان جابجایی آسان، سریع، اقتصادي و منطبق با دستگاه ها و تجهیزات مدرن را دارند. این روش نیاز به پیش بینی فضا هاي باز دارد تا برخلاف آزمایشگاه هاي قبلی که بر اساس میز هاي کار شکل می گرفتند و جابجایی آن ها اهمیت داشت، امکان دسترسی آسان به فضا هاي پشت تجهیزات به منظور نگهداري و کنترل کیفیت وجود داشته باشد.

 

توصیه می شود از سکوبندی مدولار، میز هایی با قابلیت تنظیم ارتفاع و واحد هاي قابل جابجایی استفاده شود تا در صورت تغییر تکنولوژي، ایستگاه هاي کاري و تجهیزات مختلف حذف و یا مجددا پیکربندي شوند.

سکوبندی مدولار متحرك می باشد و انعطاف پذیري لازم در خصوص تغییر چیدمان و قرار دادن تجهیزات بزرگ را فراهم می کند. یکی از ویژگی هاي بارز میز هاي آزمایشگاهی متحرك، امکان تنظیم ارتفاع آن ها متناسب با فرآیند هاي مختلف و ویژگی هاي فیزیکی کارکنان مختلف می باشد. از دیگر انعطاف پذیري هاي قابل توجه میز هاي متحرك، می توان به مستقل بودن میز ها از کمد ها و کشو هاي زیر آن ها اشاره نمود. کمد ها و کشو هاي زیر میز ها را می توان به صورت مستقل طراحی نمود تا امکان قرار دادن آن ها در زیر هرکدام از میز ها بر حسب نیاز، فراهم باشد.

ویژگی های سکوبندی مدولار آزمایشگاه

  • انعطاف پذیر است. می‌ توان آن‌ها را با تغییر نیاز آزمایشگاه جا بجا کرد و دوباره پیکربندی کرد.  در آزمایشگاه مدرن امروزی، نیاز ها می توانند به سرعت تغییر کنند. از آنجایی که سکوبندی مدولار ثابت نیست، می توان آن را به سرعت و به آسانی جابه جا کرد و دوباره پیکربندی کرد. این امر هزینه های مربوط به بازسازی آزمایشگاه ها را کاهش می دهد.
  • نصب آسان. هر کسی که مهارت‌ های اولیه ساخت ‌و ساز داشته باشد می ‌تواند آن ها را با ابزار های روزمره خود در مدت زمان کوتاهی نصب کند. با کیس های مدولار زمان نصب را می توان به نصف کاهش داد.
  • تعمیر کیس مدولار آسان است. تعمیر کیس های ثابت معمولا نیاز به تعمیرات در محل دارد که می تواند پرهزینه و زمان بر باشد. از آنجایی که کیس مدولار طوری طراحی شده است که دارای ویژگی هایی باشد که می توان آن ها را جدا کرد و سپس دوباره وصل کرد، تعمیر لولا ها، در ها و کشو ها بسیار ساده است.
  • یک صرفه جویی در فضا است، که یک مزیت بزرگ در فضا های آزمایشگاهی کوچک امروزی است. مهم نیست که تاسیسات شما به چه چیزی نیاز دارد، می‌ توانید کابینت ‌ها را طوری تنظیم کنید که این نیاز ها را برآورده کند و به از بین بردن فضای هدر رفته کمک کند.
  • سکوبندی مدولار با استفاده از مواد با کیفیت بالا برای مقاومت در برابر ضربه، رطوبت و مواد شیمیایی طراحی و ساخته می‌ شوند که تضمین می‌کند سال‌ ها دوام می ‌آورند. دوام آن برای بسیاری از محیط های آزمایشگاهی مناسب است.
  • سکوبندی مدولار می تواند از سینک، کشو، کابینت، قفسه بندی قابل تنظیم و غیره تشکیل شود.
  • در یک محیط آزمایشگاهی، ایمنی همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. سکوبندی آزمایشگاهی مدولار با رعایت استاندارد های سکوبندی ایجاد شده در صنعت ، از این پایبندی به ایمنی کامل پشتیبانی می کند.


:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

دندانپزشکان از برس‌های چرخشی، پولیش‌های هوا یا نوارهای پولیش، اغلب در کنار خمیرهای ساینده، برای صیقل دادن سطوح دندان‌ها استفاده می‌کنند.لمینت دندان در رشت  اغلب، پولیش دندان با سایر روش‌های تمیز کردن دندان مانند جرم گیری (استفاده از ابزارهای دستی) و دبریدمان (با استفاده از دستگاه الکتریکی مخصوص) برای از بین بردن جرم دندان همراه است.

پولیش دندان به مجموعه ای از اقدامات دندانپزشکی گفته می‌شود که با هدف افزایش رنگ و درخشندگی دندان‌های شما انجام می‌شود. پولیش دندان روشی برای از بین بردن لکه‌ها و صاف کردن سطوح دندان است تا آنها را براق تر و سفیدتر ‌کند و لکه‌های بیرونی را از بین ببرد. در واقع فقط روی لکه‌های ناشی از عادات بد و عدم بهداشت نامناسب دهان تاثیر می‌گذارد.

انواع پولیش دندان

روش‌های پولیش دندان را می‌توان به چهار نوع تقسیم کرد.

۱. پولیش درمانی: در برخی موارد، جراحی دندان، سمنتوم دندان را که لایه بافت سختی است که ریشه دندان را می‌پوشاند، نمایان می‌کند. صیقل دادن این نواحی به حذف میکرو فلورا و اندوتوکسین‌های ناشی از تجمع باکتری در آنجا کمک می‌کند.

۲. پولیش زیبایی: به عنوان پولیش کرونر شناخته می‌شود. در واقع یک روش کاملاً زیبایی نیست بلکه هدف از این نوع پولیش پاک کردن پلاک و لکه از روی دندان است. استفاده از خمیرهای ساینده برای ایجاد رنگ سفید براق و بازتابنده نور مناسب است.

۳. پولیش سطحی: یک عمل دندانپزشکی صرفاً زیبایی، زمانی است که دندانپزشکان بر پولیش کردن تاج دندان‌ها تمرکز می‌کنند.

۴. پولیش انتخابی: این استفاده استراتژیک از پولیش برای از بین بردن هرگونه لکه یا تغییر رنگ باقی مانده پس از جرم گیری و سایر روش‌های تمیز کردن است.

انواع ابزار پولیش دندان

روش‌های پولیش دندان نیز بر اساس ابزار مورد استفاده متفاوت است:

·        پولیش پورت یک وسیله دستی ساده است. این وسیله دارای نقطه ای است که مواد ساینده را به قسمت‌هایی که نیاز به پولیش دارند می‌مالند. این وسیله به دندانپزشکان اجازه می‌دهد تا به سطوحی که دسترسی به آنها در دهان دشوار است دسترسی داشته باشند.

·        نوارهای پولیش که روی نواحی مشکل دار قرار می‌گیرند نیز می‌توانند کمک کننده باشند. اگرچه این نوارها سایندگی زیادی دارند.

·        پولیش‌های موتوری دستگاه‌های دستی هستند که از برس‌ها یا فنجان‌های پلاستیکی برای از بین بردن لکه‌ها و درخشندگی مینا استفاده می‌کنند.

·        پولیش‌های هوا (همچنین به عنوان پولیش‌کننده پودر هوا شناخته می‌شوند)، دستگاه‌هایی که مخلوطی از هوا، آب و مواد ساینده را روی دندان‌ها پخش می‌کنند، می‌توانند به مناطقی دسترسی پیدا کنند که انواع دیگر نمی‌توانند.

·        پولیش سیستم وکتوری شامل هیچ فنجان یا برس نمی‌شود، با تکیه بر محلولی از مایع پولیش و مایع ساینده کاربید سیلیکون جرم گیری و پولیش را انجام می‌دهد.

مزایای پولیش کردن دندان

در گذشته، یکی از مزایای اصلی پولیش این است که چسبیدن باکتری‌ها به دندان را سخت تر می‌کند. با این حال، تحقیقات جدیدتر نشان داده است که در عرض نیم ساعت، رشد باکتری‌ها بدون توجه به اینکه آیا پولیش انجام شده است یا خیر شروع می‌شود.

با این حال، با برخی از مزایای پولیش دندان را در ادامه بررسی می‌کنیم.

·        به طور موثری لکه‌های بیرونی مانند غذاها، نوشیدنی‌ها، بهداشت نامناسب دندان یا لکه‌های سیگار را از بین می‌برد.

·        مانع از ایجاد پلاک روی دندان می‌شود و مانع پوسیدگی می‌شود.

·        با بهبود ظاهر دندان‌ها به بازیابی اعتماد به نفس کمک می‌کند.

·        از نظر درمانی، می‌تواند به جلوگیری از تشکیل باکتری در ریشه‌های در معرض دید کمک کند.

معایب پولیش دندان

در حالی که مطمئناً پولیش دندان فوایدی دارد، اما می‌تواند عواقب منفی نیز داشته باشد. این روش لایه‌های خارجی و غنی از فلوراید مینای دندان را فرسایش می‌دهد. سه ماه طول می‌کشد تا آن لایه‌ها بازسازی شوند.

توجه داشته باشید که پولیش دندان تنها زمانی باید انجام شود که تغییر رنگ یا لکه بیرونی باشد (به دلیل بهداشت نامناسب دندان، عادات و رنگ غذاها) نه درونی (ناشی از عوامل داخلی) مانند پالپ عفونی.

هزینه پولیش دندان چقدر است؟

هزینه‌های پولیش دندان و جرم گیری دندان بسیار متفاوت است و بر اساس عوامل مختلف تعیین می‌شود.

·        میزان تمیز کردن: بستگی به این دارد که آیا به تمیز کردن زیادی نیاز دارید یا خیر. برای زیبایی یا برای درمان و جلوگیری از پوسیدگی پولیش را انجام می‌دهید.

·        دندانپزشک متخصص یا دنداپزشک عمومی: اینکه دندانپزشک متخصص یا عمومی‌دندان را پولیش کند بر هزینه آن تأثیر می‌گذارد.

·        پوشش بیمه: بسته به بیمه شما، تمیز کردن معمول سالانه که شامل پولیش است حتی ممکن است به طور کامل تحت پوشش بیمه باشد. با این حال، در صورت نیاز به تمیز کردن بیشتر یا اگر کار صرفاً جنبه زیبایی داشته باشد، پوشش بیمه ممکن است محدودتر شود.

·        مراقبت‌های اضافی: در موارد عفونت لثه یا تجمع زیاد پلاک و جرم، ممکن است نیاز به بیهوشی و جرم گیری عمیق تر باشد. این ممکن است هزینه‌های اضافی را به همراه داشته باشد.

اینکه چقدر برای پولیش دندان از جیب خود بپردازید بستگی به میزان و نوع تمیز کردن مورد نیاز، انجام کار توسط متخصص و پوشش بیمه ای شما و سایر عوامل دارد. پس از بررسی این موارد هزینه به شما اعلام می‌شود.

در چه مواردی پولیش دندان نباید انجام شود؟

در موارد متعددی پولیش دندان یا استفاده از خمیرهای پولیش خاص منع می‌شود. در ادامه با این موارد آشنا می‌شویم.

·        التهاب لثه حاد یا پریودنتیت

·        ترمیم‌های زیبایی (سرامیک، کامپوزیت یا چینی برای تثبیت دندان یا به عنوان ایمپلنت)

·        آلرژی به مواد ساینده یا محلول مورد استفاده

·        حفره‌ها یا مشکلات مینای دندان

·        عفونت بخش‌های داخلی دندان (عاج و سمنتوم)

·        سطح کلسیم پایین دندان‌ها

·        دندان‌های تازه رویش کرده

·        حساسیت دندان

·        مشکلات تنفسی

پولیش دندان کامپوزیت چگونه انجام می‌شود؟

برای پالیش دندان‌های کامپوزیتی از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود:

۱.     تیغ کارباید کانتورینگ: این ابزارها برای پولیش نواحی حاشیه لثه مورد استفاده قرار می‌گیرند و در اندازه‌ها و شکل‌ها متنوع عرضه می‌شوند.

۲.     الماس‌های فینیشینگ: بعد از کانتورینگ، الماس‌های فینیشینگ با استفاده از اسپری آب مورد استفاده قرار می‌گیرند تا سطح کامپوزیت صاف شود.

۳.     پونیت‌ها: پونیت‌ها از مواد مختلفی مانند کاربید سیلیکون، اکسید آلومینیوم یا الماس تهیه می‌شوند و بر اساس نیاز بیمار به کار می‌روند.

۴.     خمیرها: این مواد با هدف پیشگیری از خراشیده شدن سطح کامپوزیت‌ها استفاده می‌شوند. دندانپزشک با حرکات دایره‌ای و فشار کم به سطح کامپوزیت‌ها از خمیرها بهره می‌برد.

۵.     دیسک‌ها و نوارها: این ابزارها برای صاف کردن سطح کامپوزیت‌ها به کار می‌روند و می‌توانند ناصافی‌های روی سطح را بهبود دهند.

این ابزارها به دندانپزشک کمک می‌کنند تا سطح دندان‌های کامپوزیتی را به شکل صحیح پولیش دهند.

روش پولیش دندان

·        ابتدا دندانپزشک دندان‌های شما را از نظر پوسیدگی و نقاط ضعیف در مینای دندان معاینه می‌کند.

·        در فرآیند جرم گیری، دندانپزشک تمام تارتار و پلاک را از سطح دندان‌های شما جدا می‌کند.

·        دندان‌های شما برای از بین بردن لکه‌ها صاف و صیقلی و پولیش زده می‌شوند.

·        سپس دندان‌های شما را نخ دندان می‌کند و با یک پوشش محافظ فلوراید می‌پوشانند.

تفاوت پولیش و سفید کردن دندان

تفاوت پولیش و سفید کردن دندان‌ها ممکن است برخی افراد را گیج کند. فرآیند سفید کردن دندان معمولاً توسط دندانپزشک با استفاده از ژل‌های حاوی پراکسید انجام می‌شود. برخی از دندانپزشکان از لامپ‌های فرابنفش (UV) یا حتی لیزرهای دندانی برای سرعت بخشیدن به اثر خمیرها یا ژل‌های سفیدکننده دندان استفاده می‌کنند. این فرآیند به افزایش سفیدی دندان‌ها کمک می‌کند. اما پولیش دندان یک فرآیند مکانیکی است که با استفاده از یک فنجان لاستیکی حاوی خمیر پولیش یا جت آب-هوا با گلیسیرین یا کربنات سدیم برای صاف کردن سطح دندان استفاده می‌شود. این روش سطح دندان‌ها را صاف می‌کند و لکه‌ها را از بین می‌برد. اما دندان‌ها را به طور مستقیم سفید نمی‌کند. این باعث می‌شود دندان‌ها تمیزتر و درخشان‌تر به نظر بیایند، بدون اینکه رنگ آنها تغییر کند.

مراقبت‌های بعد از پولیش

پس از پولیش کردن، باید به دهان و دندان‌های خود زمان بدهید تا بهبود پیدا کنند. دندانپزشک یا متخصص بهداشت دستورالعمل‌های خاصی به شما می‌دهد. به طور کلی، باید حداقل ۳۰ دقیقه بعد از پولیش دندان خود از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. تا سه روز بعد انتظار کمی‌درد لثه را داشته باشید. ادویل (ایبوپروفن)، تیلنول (استامینوفن)، یا سایر داروهای مسکن بدون نسخه می‌توانند کمک کنند.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

روکش دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

روکش دندان که با نام کلاهک دندان یا CAP نیز شناخته می‌شود، پروتزی است که روی دندان‌های آسیب دیده قرار می‌گیرد. کامپوزیت دندان در رشت روکش‌ها برای محافظت، پوشاندن و بازگرداندن شکل دندان‌ها، زمانی که پرکردن به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند، استفاده می‌شوند. 

روکش‌های دندان هم از آسیب بیشتر به دندان جلوگیری می‌کنند و هم عیوب و ضعف آن را می‌پوشانند و معمولاً از فلزات، چینی، رزین و سرامیک ساخته می‌شوند. 

روکش دندان در طول زمان به مراقبت خاصی به جز رعایت منظم بهداشت دهان و دندان نیاز ندارد. روکش کردن دندان، یکی از مراحل ترمیمی-زیبایی در علم دندانپزشکی است و امروزه به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

در چه مواردی از روکش دندان استفاده می‌شود؟

روکش دندان کاربردهای متنوعی در علم دندانپزشکی دارد. به عنوان مثال دندان‌هایی که تاج آنها شکسته یا دندان‌هایی که به علت سطح پوسیدگی وسیع تراشیده و پر شده‌اند، دیگر به تنهایی قدرت جویدن مواد غذایی را ندارند و شکننده هستند. بنابراین بهترین درمان کمکی برای این نوع دندان، گذاشتن روکش است. 

برای دندان‌هایی که عصب‌کشی شده‌اند نیز گذاشتن روکش بهترین راه حل است. زیرا بعد از عصب کشی، به دلیل اینکه اصطلاحاً دندان مرده است به مرور دچار پوسیدگی و سستی می‌شود. دندان‌هایی که به علت خونریزی دندانی یا بیماری تغییر رنگ پیدا کرده‌اند ظاهر بدی به لبخند و چهره شما می‌دهند. پس تنها چاره رفع این مشکل نیز استفاده از روکش است. 

فواید روکش دندان برای زیبایی

با گذشت زمان، دندان‌های شما ممکن است به دلایل مختلفی آسیب ببینند. دندان می‌تواند دچار پوسیدگی شود و یا در ساده‌ترین حالت صرفاً به دلیل استفاده زیاد در طول زمان، دچار ساییدگی شود. در این مواقع دندان‌های شما شکل یا اندازه خود را از دست می‎‌دهند. روکش‌های دندانی در اینجا به کمک شما می‌آیند تا مانند یک کلاه محکم روی دندان قرا بگیرند و دندان آسیب دیده شکل، اندازه، استحکام و ظاهر خود را دوباره بدست آورد.‌

در بحث زیبایی که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است، روکش دندان یکی از نقش‌های کلیدی را ایفا می‌کند. 

چرا قالب ‌گیری دندان برای روکش انجام‌می شود؟

قالب ‌گیری دندان برای روکش، برای اهداف مختلفی در دندانپزشکی استفاده ‌می‌شود. قالب‌گیری یک نمای کلی از دندان مورد نظر و موقعیت آن در کنار سایر دندان‌ها به دندانپزشک می‌دهد. این فرایند دندانپزشک را قادر می‌سازد تا بهترین روکش را که مناسب دندان شما است، آماده کند. 

از جمله کاربردهای قالب‌گیری می‌توان به ساخت لمینیت دندان، انواع پروتزها، نایت گارد برای افرادی که در خواب دندان قروچه دارند، ساخت بریج یا همان پل و نیز ساخت روکش دندان اشاره کرد. برای این کار، خمیر مخصوص قالب‌گیری با وسیله‌ای که فرم نعل اسبی دارد و از جنس پلاستیک یا فلز است، به راحتی بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. مواد بکار رفته در قالب ‌گیری دندان برای روکش انواع مختلفی دارند که انتخاب آن‌ها فقط به تشخیص پزشک بستگی دارد. 

مدت زمان قالب ‌گیری دندان برای روکش چقدر است؟

قالب ‌گیری دندان برای روکش معمولا در یک جلسه انجام می‌شود و در جلسه دوم، قالب آماده شده در لابراتوار دندانپزشکی، توسط پزشک بر روی دندان بیمار کار گذاشته می‌شود. جلسه اول که جلسه قالب‌گیری است بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز دارد. در این جلسه، چندین مرحله کار بر روی دندان شما انجام می‌شود تا در نهایت بهترین نتیجه بدست آید. 

جلسه دوم نیز حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد. فاصله زمانی بین دو جلسه حدود دو هفته است و در این زمان دندان تحت درمان نیازمند مراقبت‌های بیشتری است. 

بدون قالب‌گیری هم می‌توان روکش ساخت ولی قطعاً داشتن یک الگوی دقیق و کامل از فضای دهان و نیز فرم و شکل دندان‌ها باعث می‌شود که درمان کامل و بی‌نقصی داشته باشید. با ما همراه باشید تا در ادامه به توضیح این مراحل بپردازیم.

مراحل قالب ‌گیری دندان برای روکش 

پس از انتخاب نوع مواد توسط دندانپزشک، قالب‌گیری آغاز می‌شود.

۱- بی‌حس کردن دندان و لثه اطراف آن

این کار معمولاً با تزریق انجام می‌شود تا بیمار فشار و دردی را احساس نکند. اگر دندان مورد نظر قبلاً تحت درمان عصب کشی قرار گرفته است، این مرحله الزامی نیست مگر اینکه دندانپزشک تشخیص دهد که لثه اطراف دندان باید بی‌حس شود.

۲- آماده سازی اولیه با تراشیدن دندان

این مرحله برای ایجاد فضای کافی جهت قرار دادن روکش بر روی دندان بدون فشار آوردن به سایر دندان‌ها انجام می‌گیرد. در واقع به اندازه ضخامت روکش مورد استفاده، از سطح دندان اصلی به طور یکنواخت تراشیده می‌شود. 

اگر دندان مورد نظر دارای برجستگی‌های نامتعارف و یا پوسیدگی باشد، باید تمام قسمت‌ها تراشیده شود و این ممکن است شامل بخش زیادی از دندان شود. گاهی پس از برداشتن پوسیدگی دندان مورد نظر، نیاز است که بخش‌های خالی شده به دلیل وسعت پوسیدگی، پر شوند و سپس کار قالب‌گیری انجام شود.

۳- قالب ‌گیری دندان برای روکش 

پس از گذراندن مرحله تراش دندان، نوبت به تهیه قالب از دندان و لثه اطراف است. این کار به دو شیوه انجام می‌شود:

  • قالب‌گیری سنتی
  • قالب‌گیری اپتیکال(نوری) 

انواع و نحوه قالب ‌گیری دندان برای روکش 

قالب‌گیری سنتی: در این نوع قالب ‌گیری دندان برای روکش از مواد خاصی استفاده می‌شود که به آن خمیر قالب‌گیری نیز می‌گویند. برای این‌ کار :

  • ابتدا دندان شسته و سپس خشک می‌شود. شستشوی دندان به این دلیل است که هیچ آلودگی در سطح آن نباشد و قالب‌گیری با دقت بالاتری صورت پذیرد.
  • نوبت به قرار دادن یک نخ مخصوص یا رترکشن در حدفاصل بین لثه و دندان است. این نخ دورتادور دندان قرار می‌گیرد تا فاصله چند میلی‌متری بین لثه و دندان ایجاد شود. در این موقع کمی مواد قالب‌گیری روان اطراف دندان مالیده می‌شود. سپس مواد قالب‌گیری با غلظت بالاتر بر روی دندان و لثه قرار می‌گیرد. این قالب، پس از خشک شدن، یک طرح کلی و کامل از دندان هدف، لثه و دندان‌های اطراف آن به پزشک می‌دهد.

 نکته مهم این است که باید یک قالب نیز از دندان‌های فک مقابل در همان قسمت نیز گرفته شود. بعد از چند دقیقه، هنگامی که مواد کاملا خشک شد، قالب نهایی از روی دندان‌های شما برداشته می‌شود.

  • در این قسمت کار قالب‌گیری سنتی پایان یافته است. قالب تهیه شده به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شود. در آنجا قالب پر از گچ می‌شود تا برای ساخت یک روکش دندان با ابعاد دقیق از آن استفاده شود.

نکته قابل توجه در این نوع قالب ‌گیری دندان برای روکش این است که به دلیل نوع خاص مواد و بوی آن، ممکن است بیمار فکر کند که مواد به داخل حلق رفته است و حالت تهوع به بیمار دست دهد. مطمئن باشید که این اتفاق نیفتاده است. بهترین کار این است که صرفاً از طریق بینی نفس بکشید. بزاق جمع شده در دهان را قورت ندهید و با کمک دستمال دهان را خشک کنید. این کار نیز به برطرف شدن حالت تهوع شما کمک می‌کند. 

قالب‌گیری اپتیکال(نوری): این نوع قالب‌گیری برای روکش، به تجهیزات خاصی نیاز دارد. برخی از دندان‌پزشکان برای راحتی بیشتر بیمار و سرعت بخشیدن به فرایند قالب‌گیری این تجهیزات را تهیه کرده و در مطب دندانپزشکی خود از آن‌ها بجای روش قالب‌گیری سنتی استفاده می‌کنند. 

  • در قالب‌گیری اپتیکال (نوری) از هیچ خمیری برای قالب‌گیری دندان استفاده نمی‌شود. در این روش ابتدا یک پودر مخصوص بر روی دندان‌ها مالیده می‌شود تا انعکاس نور در محیط تاریک دهان به خوبی انجام پذیرد. 
  • سپس یک دوربین عصا مانند در داخل دهان قرار می‌گیرد. این دوربین چندین تصویر از فضای داخلی دهان و تمامی دندان‌ها اسکن می‌کند. این تصاویر کار همان خمیر قالب‌گیری در روش قالب‌گیری سنتی را بر عهده دارد. سپس اسکن تصاویر بدست آمده به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شود تا از آن‌ها در تهیه قالب مورد نظر استفاده شود. 

مزیت قالب ‌گیری دندان برای روکش به روش اپتیکال این است که زمان کمتری در پروسه قالب‌گیری صرف می‌شود. همچنین آرامش بیمار بیشتر است و نیازی به تزریق مواد بی‌حسی، تحمل بوی مواد قالب‌گیری در دهان و حالت تهوع احتمالی نیست.

روکش موقت دندان

روکش موقت یک کلاهک پیش ساخته شبیه به دندان است که از دندان طبیعی، تا آماده شدن روکش دائمی و اصلی، محافظت می‌کند. روکش‌های موقت دندان معمولاً از مواد پلاستیکی ، فلزی و یا اکریلیک ساخته شده است. در فاصله حدود دو هفته‌ای بین مرحله قالب ‌گیری دندان برای روکش و مرحله کار گذاشتن آن، باید از این روکش موقت برای دندان استفاده شود. 

چرا از روکش موقت استفاده‌می کنند؟

علت استفاده از روکش موقت دندان این است که در روش قالب‌گیری سنتی، تمام سطح دندان تراشیده می‌شود. تراشیده شدن دندان باعث ایجاد حساسیت در آن شده و احتمال شکستن را افزایش می‌دهد. روکش موقت دندان باعث می‌شود فرد بدون وجود درد و حساسیت در دندان خود، وعده‌های غذایی خود را میل کند. البته باید جانب احتیاط را نیز رعایت کرد. زیرا روکش‌های موقت از روکش‌های اصلی ظریف‌تر هستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. 

درست است که مدت کوتاهی این روکش‌ها در دهان شما هستند، ولی در همین مدت هم بهتر است موارد مهمی را رعایت کنید تا این دوره کوتاه بدون ایجاد مشکل خاصی طی شود. هرگز با روکش‌های موقت نوشیدنی خیلی داغ یا خیلی سرد نخورید. خوردن خوراکی‌های چسبناک ممنوع است. نباید با روکش موقت دندان مواد غذایی سفت را جوید و یا پوسته تنقلات را شکست. در استفاده از نخ دندان و مسواک نیز باید به توصیه‌های دندانپزشک خود عمل کنید.

اگر روکش موقت شما کنده شد، قبل از هر کاری به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا روکش موقت جدیدی روی دندان شما قرار دهد. ممکن است حتی با وجود روکش موقت باز هم احساس درد و فشار در دندان و یا محیط اطراف آن داشته باشید. در این صورت باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مشکل پیش‌آمده را برطرف کند. 



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

طبقه علائم از جهت موضوع
1- علائم صنعتی
علائمی که سازنده یک محصول روی کالای خود قرار می دهد، علامت صنعتی محسوب می شود.گرفتن کارت بازرگانی فوری  این محصول می تواند یک کالای تمام شده یا ناتمام باشد، با این حساب یک کالای تجاری ممکن است روی هرکالای خود یک علامت خاص قرار دهد، مانند علائمی که بر روی محصولات مختلف یک شرکت تولیدکننده کالاهای بهداشتی قرار می گیرد، اما همین شرکت تنها یک علامت تجاری دارد.
2- علائم تجاری
این نوع از علائم توسط یک توزیع کننده و تاجر روی کالاهایی قرار می گیرد که وی مسئولیت " تجاری نمودن " یا عرضه آن در بازار را بر عهده دارد، کالاهای یادشده ممکن است توسط وی یا دیگری تولید شده باشد. همان طور که اشاره شد ، علامت تجاری می تواند با علامت صنعتی همراه باشد.
با توجه به موارد فوق تاکید بر چند نکته حائز اهمیت است :
یک شرکت می تواند دارای علائم صنعتی متعدد باشد، اما معمولاَ علامت تجاری یکی است ؛
علامت تجاری ، برخلاف علامت صنعتی، ابرازی برای تشخیص و شناسایی منشا و مبدا محصول نیست. در شرایطی که علامت تجاری، مخصوص کالاهایی باشد که فقط از سوی یک شرکت ساخته می شود ، علامت مزبور هم علامت تجاری و هم صنعتی است.
3- علائم خدماتی
هنگامی که علامت در ارتباط با خدمات باشد " علامت خدماتی " نامیده می شود. امروزه در کنار تجارت کالا تجارت به صورت گسترده در سطح جهان مطرح می باشد. خدمات ، دامنه وسیعی از فعالیت ها از قبیل بانکداری ، بیمه ، هتل ها ، رستوران ها ، خطوط هوایی، ارتباطات راه دور ، آموزش ، تفریح و غیره را در برمی گیرد. علائمی که خدمات ارائه شده توسط یک موسسه تجاری را از سایرین مشخص سازد، علامت خدمات نامیده می شود، در حقیقت تقاوت اساسی بین علامت مربوطه به کالا و خدمت وجود ندارد و هر دو را باید علامت تجاری محسوب کرد. هر دو علامت وظایف مشابهی دارند، اختلاف عمده ای که بین این دو علامت وجود دارد این است که موضوع علائم خدماتی ، امور نامحسوس و نامرئی است که همان خدمات می باشند. علامت خدمات را عموماَ در تبلیغات و نیز سربرگ ها و فاکتورها می توان دید، نه بر روی وسایلی که در ارائه خدمات به کار می رود، برخلاف علائم مربوط به کالا که علاوه بر این موارد مذکور بر روی خود کالا نیز الصاق می باشد.
4- علائم جمعی
علامت جمعی علائمی می باشند که مربوط به انجمن هایی هستند که اعضا به دلیل برخی ویژگی ها و خصوصیات برجسته، خود را با این علائم معرفی می کنند و مانند انجمن های مهندسی، حسابداری و غیره . یک علامت جمعی می تواند تحت موسسه ای باشد که خود از آن علامت ، استفاده نمی کند بلکه اعضا از آن استفاده می کنند. در این صورت موسسه ، معیارهای کیفی خاصی را مشخص می نماید و اعضا زمانی می توانند از این علامت جمعی استفاده نمایند که شرایط و معیارهای تعیین شده را رعایت نمایند.
5- علائم در هم آمیخته
علائمی هستند که چندین عنصر تصویری یا اسمی را با یکدیگر ترکیب نمایند. این ترکیب ممکن است از یک کلمه ، حروف یا اعداد نیز باشد . مانند علامت Renauit 21 که از یک واژه و یک عدد تشکیل شده است.
6- علائم تصدیقی ( تایید کننده یا تضمینی )
علائم تجاری تصدیقی (تایید کننده یا تضمینی ) علائمی هستند که در جهت تایید کیفیت ، منبع ، منشاء و اصالت کالا یا خدمات به کار می رود. این علامت تصدیق و تایید می کند که کالا و خدمات مورد نظر موازین کیفی خاصی را حائزند.
علائم تایید کننده در فرهنگ حقوقی بلاک اینگونه تعریف شده است :
" علامت تجاری یا علامت خدماتی علامتی است که به منظور نشان دادن این که کالا یا خدمات دارای برخی استانداردهای کیفیت یا نشات گرفتن آن ها از مبدا خاصی است به کار برده می شود. "
معمولاَ وقتی علامت تایید کننده بر روی کالاها به کار می رود، مصرف کنندگان بااطمینان بیشتری به خرید کالاها یا خدمات می پردازند.
انواع ISO ها از علائم تاییدکننده می باشند. علامت های استاندارد یا عباراتی مانند ساخت ایران یا ساخت آلمان یا علامت Good House Keeping of approval همگی از علائم تایید کننده می توانند محسوب شوند.
7- علائم ویژه و غیرمادی
سایر علائم غیرمادی، علائم چشایی و لامسه می باشند. در مورد ثبت این گونه علائم شرایط خاصی وجود دارد . در ثبت علامت چشایی باید ترکیبات و فرمول های شیمیایی آن ثبت شود و در مورد علائم لامسه، احساس نرمی خاصی که یک علامت دارد ، توصیف می شود.
در قانون ایران، فعلاَ بحثی از این علائم مطرح نشده است.
طبقه بندی علائم از جهت شکل
1- علائم از حیث ساده و مرکب بودن
علامت تجاری ممکن است ساده باشد یعنی فقط یک حرف یا یک کلمه یا یک تصویر و یا یک نقشه باشد. همچنین کما اینکه ممکن است در یک علامت تجاری علاوه بر علائم نوشتاری از علائم تصویری هم استفاده شود یعنی ترکیبی از دو یا چند علامت باشد.
2- علائم از حیث فردی و اجتماعی بودن
علامت تجاری ممکن است مربوط به یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد که محصولات خود را با محصول دیگران متمایز نماید. همچنین ممکن است صنفی از صنوف، یا عده ای از اربابان حرف علامتی را به عنوان علامت تجاری خود قرار دهند.

https://danasabt.ir/


3- علائم از حیث مادی و غیرمادی بودن
علائم مادی ممکن است کتبی یا تصویری باشند . اما علائم تجاری غیرمادی عبارت از علائمی هستند که غیرملموس و غیرقابل روئت می یاشند مانند آرم اخبار رادیو و تلویزیون



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor
  • معرفی شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص ، شرکتی است که تمام سرمایه آن در موقع تاسیس منحصراَ به وسیله موسسین ثبت شرکتها  تامین می گردد.

  • معرفی شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود ، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد ، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است .

  • شباهت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود

1-در هر دو شرکت حداقل سرمایه یک میلیون ریال است.
2-افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است.
3- حق رای در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه خواهد بود.

  • تفاوت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود

1-. در شرکت با مسئولیت محدود حداقل شرکا 2 نفر است در حالیکه  در شرکت سهامی خاص حداقل 3 نفر سهامدار نیاز می باشد.
2- سرمایه اولیه در شرکت با مسئولیت محدود تنها در اساسنامه قید می گردد و نیازی به افتتاح حساب و واریز وجه نمی باشد.در صورتی که در شرکت سهامی خاص ، سهامداران مکلفند که حداقل 35 % از سرمایه اولیه را به حسابی به نام شرکت تودیع دهند و گواهی مربوطه به هنگام تشکیل شرکت ارائه گردد و 65 % باقیمانده سرمایه در تعهد سهامداران بماند.
3-انتخاب بازرس اصلی و علی البدل در شرکت سهامی خاص اجباری ولی در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است.
4-مدت مدیریت مدیران در شرکت با مسئولیت محدود محدودیتی ندارد و اعضای شرکت می توانند مدت محدود یا نامحدود برای مدیران در نظر بگیرند اما در شرکت های سهامی خاص مدیران حداکثر به مدت دو سال انتخاب می شوند.
5- اعضای هیات مدیره در شرکت با مسئولیت محدود ملزم به انتخاب روزنامه کثیرالانتشار نیستند اما انتخاب روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی دعوت شرکت در سهامی خاص الزامی است .
6-مدیران شرکت با مسئولیت محدود را می توان از بین شرکاء یا خارج از آن ها انتخاب نمود اما در شرکت سهامی خاص مدیران باید حتماَ از میان سهامداران شرکت انتخاب شوند و یا بعد از انتخاب تعداد و سهام وثیقه ای که در اساسنامه معین شده است را تهیه و به صندوق شرکت تسلیم نمایند.
7-تشکیل مجامع عمومی در شرکت با مسئولیت محدود شرایط مشکل تری دارد ، اما برای تشکیل مجامع عمومی شرکت های سهامی خاص شرایط آسان تری در نظر گرفته شده است.
8-واگذاری سهام در شرکت های با مسئولیت محدود با توافق سه چهارم شرکا و پس از ثبت در دفتر خانه اسناد رسمی انجام می شود اما این امر در شرکت های سهامی به شکل نقل و انتقال عادی سهام انجام می گیرد.
9-حق رای در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام و در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه خواهد بود.
10-سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی شود و شرکا فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات می باشد.
11-نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت های با مسئولیت محدود از طریق تنها تشکیل مجمع قابل انجام می باشد ولی در شرکت سهامی خاص برای نقل و انتقال سهام ابتدا واگذار کنندگان سهام و گیرندگان سهام به اداره دارایی مربوط به حوزه مالیاتی مربوط به شرکت مراجعه می کنند و پس از اخذ گواهی 4%مالیات نقل و انتقال سهام از طریق تشکیل مجتمع به همراه گواهی نقل و انتقال اخذ شده از دارایی کار خود را به انجام می رسانند.
12- در صورتی که بخشی از شرکت را آورده های غیر نقدی تشکیل دهد تقویم این آورده ها در شرکت با مسئولیت محدود توسط شرکا صورت خواهد گرفت و مسئولیت صحت برآورد به عهده شرکا خواهد بود اما در شرکت های سهامی خاص تقویم آورده های غیر نقدی توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام خواهد گرفت.

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/


13- تقویم سهم الشرکه غیر نقدی در شرکت با مسئولیت محدود توسط شرکا صورت می گیرد .شرکاء در این خصوص دارای مسئولیت می باشند.تقویم آورده غیر نقدی در شرکت سهامی خاص با کارشناسان رسمی دادگستری خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

پالپیت یا عفونت پالپ داخل کانال دندان چیست؟

پالپ بافت نرم داخلی دندان است. حاوی اعصاب، عروق خونی و بافت همبند است. بهترین دندانپزشک رشت برای کامپوزیت پالپ خون و مواد مغذی را به لایه‌های سخت و بیرونی دندان‌ها می‌رساند تا آنها را سالم نگه دارد. پالپیت التهاب پالپ است. معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که داخل دندان به دلیل مواردی مانند ترک یا حفره، تحریک شود.

انواع عفونت پالپ یا داخل کانال دندان چیست؟

دو نوع عفونت پالپ یا داخل کانال دندان وجود دارد. دندانپزشکان آنها را بر اساس میزان عفونت طبقه بندی می‌کنند:

  1. پالپیت برگشت پذیر: در مرحله اولیه، پالپیت برگشت پذیر است. باید دندانپزشک دندان را ترمیم کند و سپس آن را با ماده پر کننده ببندد.
  2. پالپیت برگشت ناپذیر: در این مرحله التهاب پیشرفته تر است و دندان نمی‌تواند بهبود یابد. بافت پالپ در نهایت خواهد مرد. این حالت نکروز پالپ است.

پالپیت یا عفونت پالپ چقدر شایع است؟

پالپیت بسیار شایع است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده تخمین می‌زند که از هر ۴ بزرگسال بین ۲۰ تا ۶۴ سال، ۱ نفر دارای حفره‌های درمان نشده است که می‌تواند منجر به پالپیت شود.

علائم عفونت پالپ چیست؟

دندان درد و حساسیت از علائم اصلی پالپیت است. دردی که احساس می‌کنید معمولا بسته به مرحله التهاب متفاوت است.

علائم عفونت پالپ برگشت پذیر عبارتند از:

  • هنگامی‌که دندانپزشک شما به دندان ضربه می‌زند، درد ندارد.
  • حساسیت به گرما ندارد.
  • حساسیت به سرما یا شیرینی جات دارد اما به سرعت برطرف می‌شود. اغلب دردی شدید است و تیر می‌کشد. 

علائم عفونت پالپ برگشت ناپذیر:

  • هنگامی‌که دندانپزشک به دندان ضربه می‌زند، درد ایجاد می‌شود.
  • حساسیت به گرما، سرما یا شیرینی که بیش از چند ثانیه طول می‌کشد. این می‌تواند یک درد ضربان دار، دردناک یا تیز باشد.
  • دندان درد مداوم
  • لثه‌ها یا فک متورم
  • جوش روی لثه
  • تغییر رنگ دندان
  • دندان شکسته، ترک خورده یا لق

اگر نکروز پالپ رخ دهد و بافت عصبی بمیرد، شاید به گرما، سرما یا شیرینی‌ها حساسیت نداشته باشید. اما وقتی دندانپزشک به آن ضربه می‌زند، دندان شما درد می‌گیرد.

علت عفونت داخل کانال دندان چیست؟

مینای سخت از پالپ دندان محافظت می‌کند. اگر مینای دندان آسیب ببیند، می‌تواند منجر به پالپیت یا عفونت پالپ شود. آسیب دندان در موارد زیر رخ می‌دهد:

  • حفره‌ها: باکتری‌ها در دهان شما اسید تولید می‌کنند که می‌تواند مینای دندان را بخورد و سوراخ‌هایی ایجاد کند.
  • ترک‌ها: اگر غذاهای سفت بجوید یا به دندان آسیب وارد کنید، ممکن است ترک‌های کوچک ایجاد شوند.
  • روش‌های نادرست دندانپزشکی و اقدامات مکرر دندانپزشکی: درمان دندان به تنهایی می‌تواند باعث ایجاد عفونت پالپ شود. اگر دندان در طول یک عمل دندانپزشکی به درستی مهر و موم نشده باشد، می‌تواند قسمت پر شده دچار نشتی شود و ایجاد عفونت داخل کانال دندان کند.
  • مینای دندان فرسوده یا پوسیدگی دندان: دندان قروچه یا مسواک زدن شدید می‌تواند مینای دندان شما را فرسوده کند و عصب را مستعد التهاب کند.
  • شکستگی ریشه دندان
  • آسیب به پالپ دندان بدون آسیب به قسمت خارجی دندان

عفونت داخل کانال دندان چگونه درمان می‌شود؟

برای پالپیت برگشت پذیر، دندانپزشک شما سعی می‌کند علت را برطرف کند. این کار شامل حذف پوسیدگی و مهر و موم کردن دندان با یک پر کردن معمولی است.

پالپیت برگشت ناپذیر نیاز به درمان شدیدتری برای برداشتن بافت پالپ دارد. در ادامه گزینه‌های درمانی پالپ عفونی را بررسی می‌کنیم. 

عصب کشی دندان

معمولاً برای درمان ریشه به اندودنتیست (دندانپزشکی که در درمان عفونت‌های پالپ تخصص دارد) مراجعه می‌کنند. آنها پالپ آلوده را جدا و ریشه را تمیز می‌کنند. سپس کانال خالی ریشه را پر کرده و دندان را آب بندی می‌کنند. چند هفته بعد بیمار به دندانپزشکی باز می‌گردد تا روکش روی دندان عصب کشی شده قرار دهند.

کشیدن دندان

برخی افراد کشیدن دندان را انتخاب می‌کنند. دندانپزشک درباره گزینه‌های جایگزینی دندان، از جمله ایمپلنت یا بریج دندان با بیمار صحبت خواهد کرد.

آنتی‌بیوتیک‌ها درمان پالپیت نیستند، اما ممکن است در صورت تأخیر، از تبدیل مشکل به عفونت جلوگیری کنند.

عوارض احتمالی عفونت پالپ چیست؟

در صورت عدم درمان، عفونت پالپ یا داخل کانال دندان گسترش می‌یابد و منجر به عفونت یا آبسه خواهد شد. عفونت پالپ باعث ایجاد درد، تب و تورم غدد گردن می‌شود.

اگر این ناحیه عفونی شود، می‌تواند به استخوان فک (استئومیلیت) و بافت‌های نرم سر، گردن و قفسه سینه نیز سرایت کند. در صورت عدم درمان، این عفونت‌ها می‌توانند تهدید کننده زندگی باشند.

راه‌های پیشگیری از عفونت پالپ 

بهداشت دهان و دندان بهترین راه برای پیشگیری از عفونت پالپ است. برخی از نکات مراقبتی شامل موارد زیر است: 

  • دو بار در روز مسواک بزنید.
  • هر روز نخ دندان بکشید.
  • برای تمیز کردن و معاینات معمول به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • اگر در شب دندان قروچه می‌کنید، از محافظ شب استفاده کنید.
  • در صورت داشتن هر گونه درد یا حساسیت دندان، فوراً به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر دندان درد دارید یا متوجه حساسیت به غذاها یا نوشیدنی‌های گرم، سرد یا شیرین شدید، با دندانپزشک صحبت کنید. با درمان زودهنگام، زمان کمتری را روی صندلی دندانپزشک می‌گذرانید و احتمال ابتلا به یک بیماری جدی تر را کاهش خواهید داد.

عفونت پالپ چگونه تشخیص داده می‌شود؟

یکی از راه‌های اصلی که دندانپزشکان پالپیت را تشخیص می‌دهند، ارزیابی حساسیت دندان است. انواع تست‌های حساسیت عبارتند از:

  • آزمایش پالپ الکتریکی: این آزمایش تعیین می‌کند که آیا پالپ شما هنوز زنده است یا اینکه عفونت به سمت نکروز پالپ پیشرفت کرده است. دندانپزشک شما از ابزاری برای رساندن یک پالس الکتریکی کوچک به دندان استفاده می‌کند. اگر پالپ شما زنده باشد، تحریک را احساس خواهید کرد. اگر بافت پالپ مرده باشد، پالس الکتریکی را احساس نخواهید کرد.
  • تست گرما یا سرما: دندانپزشک دندان شما را با ماده سرد یا گرم لمس می‌کند. در پالپیت برگشت ناپذیر، حساسیت بیش از چند ثانیه طول می‌کشد. اگر بافت پالپ مرده باشد، هیچ حساسیتی احساس نخواهید کرد.
  • ضربه زدن به دندان: این کار شامل ضربه ملایم به دندان است. درد به وجود آمده با ضربه، نشانه پالپیت برگشت ناپذیر است.
  • عکس برداری با اشعه X: دندانپزشک همچنین برای بررسی عیوب در دندان و علائم عفونت، از دندان اشعه ایکس می‌گیرد.

پالپ کجا قرار دارد؟ 

در قسمت داخلی دندان، زیر لایه خارجی سفید مینا و لایه داخلی عاج، بافت نرمی‌ به نام پالپ وجود دارد. پالپ دندان شامل عروق خونی، اعصاب و بافت همبند است که می‌تواند ملتهب یا عفونی شود. 

خطرات درمان نشدن عفونت پالپ چیست؟

متأسفانه، عفونت‌های کانال ریشه به خودی خود از بین نمی‌روند. در واقع، هر چه بیشتر برای درمان صبر کنید، وضعیت بدتر می‌شود. پوسیدگی دندان می‌تواند به گسترش خود ادامه دهد و ساختار دندان سالم را تا زمانی که ساختار کافی برای نجات دندان وجود نداشته باشد، از بین ببرد. در این شرایط تنها راه، کشیدن دندان است که پس از آن نیاز به بریج یا ایمپلنت پرهزینه دارد. می‌توانید دندان خود را جایگزین نکنید. اگرچه این می‌تواند منجر به مشکلات دیگری مانند جابه‌جایی دندان‌های باقی‌مانده، بی‌نظمی‌بایت و تحلیل استخوان شود.

باقی ماندن عفونت پالپ می‌تواند عواقب شدیدی را در پی داشته باشد. عفونت می‌تواند به لثه‌ها، گونه‌ها و سایر دندان‌ها سرایت کند. همچنین می‌تواند به فک، صورت و جریان خون منتقل شود. اگر عفونت به جریان خون وارد شود مشکلات زیر به وجود خواهند آمد: 

  • سپسیس
  • آبسه مغزی
  • عفونت بافت استخوانی
  • فاشئیت نکروزان
  • اندوکاردیت
  • مدیاستینیت

در طول درمان معمولی عصب کشی چه اتفاقی می‌افتد؟

طی جراحی استاندارد برای رفع عفونت داخل دندان، دندانپزشک یا اندودنتیست پالپ دندان را برمی‌دارد. قبل از شروع درمان، عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می‌شود و ناحیه اطراف دندان بیمار با بی حسی موضعی بی حس می‌شود. درمان با ایجاد یک سوراخ در تاج دندان برای دسترسی به پالپ شروع می‌شود. در طول درمان معمولی کانال ریشه، از فایل‌های کوچک برای برداشتن بافت عفونی و ساختار دندان پوسیده و شکل دادن به داخل کانال استفاده می‌شود. پس از آن داخل کانال با مواد پرکننده به نام گوتاپرکا پر و مهر و موم می‌شود. ریشه‌های دندان کاملاً بسته می‌شوند و تا زمانی که بیمار برای گذاشتن روکش مراجعه کند با ماده پرکننده به صورت موقت آن را پر می‌کنند. 



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

مگنت ، همزن مغناطیسی یا میکسر مغناطیسی یک دستگاه آزمایشگاهی است که از یک میدان مغناطیسی دوار استفاده می‌کند تا باعث شود یک نوار همزن غوطه‌ور در یک مایع به سرعت بچرخد و در نتیجه مایع را به هم بزند. هود لامینار میدان دوار ممکن است توسط یک آهنربای دوار یا مجموعه ای از آهنرباهای الکترومغناطیس ثابت که در زیر ظرف مایع قرار می گیرند بوجود آید. کاربرد مگنت در شیمی و زیست شناسی است که دارای اشکال مختلفی می باشد. هم زدن مغناطیسی روشی پرکاربرد برای هم زدن و اختلاط در محیط های مایع است. این فرآیند را می توان در محدوده دمایی وسیع و تقریباً با هر عامل شیمیایی و همچنین در سیستم های باز و بسته تحت فشار یا خلاء استفاده کرد.مگنت ها دارای روکش های از جنس پلاستیکی ، تفلون و شیشه ایی می باشند که   روکش های شیشه ای برای کاربردی خاص مورد استفاده قرار می گیرند، از این روکش ها برای محلول های فلزی قلیایی در محلول یا بخار آمونیاک و همینطور برای فلزات قلیایی مایع البته به جز آب قلیایی که موجب خوردگی شیشه می شود استفاده نمی شود.

اجزای تشکیل دهنده مگنت آزمایشگاهی

یک آهنربای همزن قرار داده شده در مایع و یک محرک مغناطیسی که در خارج از ظرف قرار دارد. هر دو آهنربای همزن و محرک مغناطیسی یک مدار مغناطیسی را تشکیل می دهند. برای هم زدن بدون مشکل در مایعات با ویسکوزیته های مختلف محرک مغناطیسی باید طیف وسیعی از سرعت های مختلف را داشته باشد. به همین دلیل است که قدرت و شکل مدار مغناطیسی بین آهنربای همزن و آهنربای محرک بسیار مهم است.

انواع مگنت آزمایشگاهی

در اصل یافتن موثرترین نوار مگنت آزمایشگاهی برای یک کاربرد خاص کاری دشوار می باشد اما یکی از عوامل مهم شکل مگنت آزمایشگاهی است. در پتری دیش یک مگنت آزمایشگاهی میله ای با سرعت کم موثر خواهد بود، در ظرف ته گرد مگنت آزمایشگاهی تخم مرغی شکل (بیضی) انتخاب مناسبی خواهد بود.

  • A یک میله مگنت آزمایشگاهی استوانه ای
  • B میله مگنت آزمایشگاهی بیضی یا تخم مرغی شکل
  • C میله مگنت آزمایشگاهی با گردن یاتاقان
  • D میله مگنت آزمایشگاهی برای کووت ها
  • E میله مگنت آزمایشگاهی برای بطری های کشت
  • F ساخت سفارشی برای راکتورهای فلنجی

انواع مگنت آزمایشگاهی براساس پیکربندی، اندازه و کاربردها

 مگنت آزمایشگاهی تایمر: این همزن مغناطیسی یکی از انواع مگنت آزمایشگاهی است که دارای تایمر داخلی است. پس از پایان یافتن زمان لازم تایمر موتور را خاموش می کند. خوبی این نوع از مگنت آزمایشگاهی این است که هم سرعت و هم دورها به طور خودکار کاهش یافته و حذف می شوند.

● مینی مگنت آزمایشگاهی: این نوع مگنت آزمایشگاهی یک همزن نسبتا کوچک با فضای کمتر در مقایسه با سایر مگنت آزمایشگاهی است. مزیت این نوع از مگنت این است که می تواند در برابر مواد شیمیایی مضر موجود در آزمایشگاه مقاومت کند.

●مگنت آزمایشگاهی توربین با هوا: این همزن مغناطیسی را می توان با منبع هوای کم فشار تغذیه کرد. این نوع همزن می تواند یک لیتر مایع را هم بزند. مزیت این نوع از مگنت این است که خطرات ساطع شده از منابع الکتریکی به سرعت از بین می روند.

 مگنت آزمایشگاهی سنگین: چند نکته در مورد این نوع مگنت آزمایشگاهی وجود دارد. اولین نکته  بسیار بادوام هستند همچنین مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی دارد. و در نهایت می تواند به درستی مواد را مخلوط کند و بیشتر برای استفاده در آزمایشگاه و تولید ایده آل است.

● مگنت آزمایشگاهی با باتری: این مگنت آزمایشگاهی حتی بدون پریز برق به خوبی عمل کند. باتری هایی که برای انجام این کار استفاده می شوند می توانند باتری های قابل شارژ یا باتری های قلیایی باشند.

نحوه کار با مگنت آزمایشگاهی

نحوه کار با مگنت آزمایشگاهی بدین صورت است که را در داخل یک لیوان یا ظرف، سیلندر مدرج یا ظرف دیگر قرار دهید. ظرف را روی سکوی همزن گرمایشی الکترومغناطیسی قرار دهید و سپس کلید همزن گرمایشی الکترومغناطیسی را روشن کنید. همزن مغناطیسی نیروی چرخشی ایجاد می کند تا ماده را به سرعت بچرخاند. به این ترتیب ماده کاملاً مخلوط می شود و با حرارت دادن می توان آن را غلیظ کرد.

ویژگی های مگنت آزمایشگاهی

مگنت آزمایشگاهی می تواند در برابر دماهای بالا، خوردگی، سایش و نیروهای چرخشی بالا مقاومت کند و دارای خواص کار خوب، عدم وجود ناخالصی ها و خراش روی سطح، سرعت پایدار و بدون انحراف باشد.

کاربردهای دیگر مگنت آزمایشگاهی

مگنت آزمایشگاهی به طور گسترده در تحقیقات علمی، دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها در بخش‌های صنعتی و کشاورزی استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند برای هم زدن مواد مخلوط استفاده شود.



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

معرفی یک برند جدید و نو دارای نرخ شکست بالایی است و نیازمند سرمایه گذاری زیادی می باشد. اخذ کارت بازرگانی فوری بنابراین، بسیاری از شرکت ها بر نام های برندهای ایجاد شده تاکید دارند تا به بازارهای جدید وارد شوند و به صورت موفقیت آمیزی رشد کنند.
لذا ، با توجه به دو بعد  " آگاهی از برند " و بعضاَ " شهرت برند " خرید برندهای ایجاد شده از لحاظ هزینه و زمان ، مقرون به صرفه تر به نظر می رسد.
از آن جا که علامت تجاری از جمله مایه های تجاری است به همین دلیل علامت تجاری، قابلیت نقل و انتقال "جزئی "و یا " کلی" را دارد و صاحب علامت می تواند علامت تجاری خود را به شخص دیگری انتقال دهد. نقل و انتقال علامت تجاری برای داشتن اعتبار باید وفق مقررات قانون، به ثبت رسیده باشد.
در این رابطه ماده ی 139 آیین نامه اجرایی قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر می دارد : هر گونه انتقال مالکیت علامت ثبت شده باید در مرجع ثبت به ثبت برسد.تا زمانی که انتقال انجام شده در دفتر مربوط ثبت نشده باشد، مرجع ثبت فقط شخصی را که علامت به نام او ثبت شده مالک خواهد شناخت.

  • مدارک مورد نیاز جهت نقل و انتقال برند :

1.تمامی مدارک ثبت برند شامل روزنامه آگهی تقاضا، گواهینامه ثبت برند، آگهی رسمی
2.کارت ملی و شناسنامه مالک قدیم
3.کارت ملی و شناسنامه مالک جدید
4.مدارک دال بر رشته فعالیت برای مالکیت جدید برند
5.صلح نامه تنظیم شده در دفتر خانه اسناد رسمی بعد از اخذ نامه های مربوط به استعلام نقل و انتقال برند
6.شماره اظهارنامه، شماره ثبت برند و رمز ورود به سامانه
7. انتقال قهری علامت با رعایت مقررات توسط ورثه و با ارائه رونوشت مصدق گواهی انحصار وراثت با تعیین سهم الارث به ثبت می رسد.
8.مدارک نمایندگی قانونی، ( در صورت وجود )
9.رسید مربوط به پرداخت هزینه ها

  • مراحل فروش برند تجاری

1.مراجعه به دفتر خانه اسناد رسمی برای تنظیم سند صلح علامت تجاری
2.استعلام دفتر خانه از اداره مالکیت صنعتی جهت احراز سابقه ثبت و صحت نام تجاری مورد نظر ( در هنگام انتقال برند، می بایست به مدت اعتبار گواهی ثبت توجه شود که منقضی نشده باشد).
3.انتشار آگهی انتقال علامت در روزنامه رسمی کشور
وفق ماده 139 آیین نامه ثبت علایم و اختراعات ، در درخواست کتبی برای ثبت انتقال باید نکات ذیل صریحاَ قید شود.
1- شماره و تاریخ ثبت علامت در ایران
2- اسم و نشانی و تابعیت منتقل الیه ( مالک جدید ) یا نماینده قانونی وی در صورت وجود
3-  در صورت انتقال جزیی، بیان کالاها و خدماتی که علامت نسبت به آن ها منتقل شده است.

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/

  • قیمت فروش برند

برندهایی که تازه ثبت شده اند و برای خرید و فروش آن ها اقدام می گردد بیشتر با توجه به تعداد طبقات و کالاها و همچنین نوع کلمه و یا طراحی آن ارزش گذاری می گردند.اما برندهایی که سابقه مصرف و حضور در بازار را دارند، می بایست توسط کارشناس دادگستری قیمت گذاری شوند.



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

انکوباتورهای آزمایشگاهی از تجهیزات پرکاربرد و همچنین بسیار مهم آزمایشگاهی به حساب می آیند که در آزمایشگاه های تحقیقاتی و تشخیصی مورد استفاده قرار می گیرند و در زمینه های متعددی از جمله زیست شناسی،کوره ازمایشگاهی  میکروب شناسی، زیست شناسی سلولی و غیره بکار می روند.

 همچنین انکوباتورها از ابزاهای بسیار مهم برای کشت سلول و همچنین بافت به حساب می آیند که در انواع مختلف و برند های متعدد تولید می شوند. لذا با توجه به اهمیت ویژه این دستگاه و نیز تنوع گونه ها توصیه می گردد که در هنگام خرید انکوباتور آزمایشگاهی دقت کافی داشته باشید و خریدار با توجه به کاربرد و همچنین شرایط آزمایشگاه برای خرید انکوباتور آزمایشگاهی اقدام کنید. در این مقاله قصد داریم تا ابتدا به معرفی اجمالی و بعد از آن به بررسی ویژگی های لازم جهت خرید این دستگاه بپردازیم.

انواع مختلف انکوباتورهای آزمایشگاهی

انکوباتورها دستگاه های کابینت مانندی می باشند که به منظور حفظ دما در محدوده خاص و دمای نزدیک به محیط قابل استفاده می باشند، اکثر انکوباتورهای استاندارد در دمای 37 درجه سانتیگراد (چند درجه بالاتر یا پائین تر) یعنی دمایی که اکثر سلول ها و موجودات شرایط رشد و نمو دارند، عملکرد بهینه خواهند داشت. در واقع دمای ذکر شده در تمامی انکوباتورها یکسان نمی باشد و با توجه به مدل و برند متغیر خواهد بود. به غیر از کنترل دما انکوباتورهای آزمایشگاهی، دارای ویژگی های مضاعف و منحصر به فرد هستند که خریدارن با توجه به آنان اقدام به خرید خواهند کرد. در ادامه مطب به بررسی چندین نوع انکوباتور که آن ها را متمایز کرده و کاربردی می باشند خواهیم پرداخت.

انکوباتورهای معمولی: انکوباتور معمولی دارای سیستم ساده ای است که دمای بالاتر از محیط را تامین خواهد کرد و در انواع آنالوگ و دیجیتال طراحی می شوند.

انکوباتورهای یخچالدار: انکوباتور یخچالدار توانایی حفظ رنج دمای پائین تر از محیط و یا بالاتر از محیط را دارند.

انکوباتورهای شیکردار: انکوباتور شیکردار از تجهیزات آزمایشگاهی به حساب می آیند که همراه با نگهداری دما؛ نمونه ها را به صورت اوربیتالی و دورانی نیز می چرخاند، سطح محفظه آن به موتور مخصوص وصل می باشد و فلاسک های حاوی نمونه بر روی سطح شیکر به حالت یکنواخت به حرکت در خواهد آمد.

انکوباتورهای CO2: انکوباتور آزمایشگاهی CO2 با ویژگی های نظارت و همچنین کنترل اکسیژن و دی اکسید کربن (CO2) طراحی می شوند که  این ویژگی ها به کاربران اجازه خواهد داد تا بر رطوبت، سطح اکسیژن و نیز CO2 موجود در محفظه داخلی کنترل و نظارت داشته باشند.

معیارهای لازم جهت خرید انکوباتورهای آزمایشگاهی

به صورت کلی می توان بیان کرد که انکوباتور آزمایشگاهی مناسب، دستگاهی می باشد  که دارای امکانات پیچیده و فناوری پیشرفته است، بلکه گاهی اوقات انکوباتورهای ساده و نیز معمولی بهترین گزینه جهت خرید به حساب می آیند و این امر کاملا به معیارهای خریدار بستگی خواهد داشت.
 به صورت کلی در نظر گرفتن ظرفیت و همچنین محیط آزمایشگاه، نوع برنامه، تعداد پروژه ها که به صورت هم زمان در آزمایشگاه ها انجام می پذیرد از جمله مهم ترین عوامل برای تصمیم گیری در رابطه با ظرفیت، ویژگی و فناوری مورد نیاز برای خرید انکوباتور آزمایشگاهی به حساب می آید، در ادامه به تفکیک و همچنین بررسی هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت.

توجه به دما در خرید انکوباتور آزمایشگاهی 

یکی از مهم ترین عوامل در واکنش های شیمیایی و بیولوژیکی که در انکوباتور آزمایشگاهی ایجاد می شود، کنترل دما می باشد. به همین جهت در نظر گرفتن دمای لازم برای نمونه ها در هنگام خرید انکوباتور یکی از عوامل بسیار مهم و همچنین تاثیرگذار خواهد بود. همچنین خریداران به عوامل دیگر، از جمله سرعت و نیز پایداری رسیدن به دمای مورد نظر، توجه خواهند کرد. 
انکوباتور آزمایشگاهی در ابتدا انرژی الکتریکی دریافت می کند و سپس آن را به انرژی حرارتی که از پیش تعیین شده است تبدیل می کند و آن را به صورت ثابت نگه خواهد داشت. این گرما می تواند به صورت مستقیم به صفحه انکوباتور انتقال پیدا کند و یا به صورت هوای در حال گردش در محفظه، دمای انکوباتور آزمایشگاهی را به میزان معین برساند. 
همچنین انکوباتورهای دارای یخچال که قابل تنظیم در دماهای پائین نیز هستند با سیستم فشرده سازی بخار و یا پلتیر در جهت ایجاد دمای مطلوب و همچنین کمتر از محیط آزمایشگاه استفاده خواهند شد. انکوباتورهای یخچالدار با سیستم فشرده سازی و نیز متراکم کردن بخار آن را به بخارات خنک تبدیل می کند و این امر باعث، جذب گرما می شود و دمای محفظه کاهش پیدا می کند.
 دستگاه Peltier یک اثر خنک کننده و یا گرم کننده در محل اتصال ایجاد خواهد کرد که در اثر آن انرژی الکتریکی بوجود می آید و طیف مختلفی از دما بیشتر و یا حتی کمتر از محیط خواهیم داشت.

توجه به سایز دستگاه در خرید انکوباتور آزمایشگاهی 

سایز انکوباتور آزمایشگاهی اهمیت ویژه ای دارد و خریدار باید با توجه به فضای آزمایشگاه و  حجم نمونه اقدام به خرید کند، البته انکوباتورهای آزمایشگاهی با سایز بزرگ میزان انرژی زیادی مصرف خواهند کرد و به مراتب هزینه بهره برداری و همچنین نگهداری از آن ها بیشتر خواهد بود اما از مزایا انکوباتورهای بزرگ می توان به تعداد زیاد قفسه و همچنین نگهدارنده ها که در محفظه قابل تنظیم هستند اشاره نمود، این امر به کاربر یاری می رساند که انکوباتور را متناسب با نیازهای خود تنظیم کند.

خرید انکوباتور آزمایشگاهی با توجه به حرارت دهی

زمانی که حرارت به صورت مستقیم به سطوح انکوباتور منتقل شود محفظه داخلی سریع تر به دمای مورد نظر خواهد رسید اما این امر نیاز به یک منبع تغذیه ثابت خواهد داشت و در مناطقی که با کمبود منابع مواجه هستند منجر به کمبود برق می شود. به همین دلیل انکوباتور های با حرارت غیر مستقیم به خریداران توصیه می شود زیرا دما را در زمان بی برقی می توانند برای مدت قابل توجه ی نگهداری کنند.

خرید انکوباتور آزمایشگاهی با در نظر گرفتن کاربرد آن

هر انکوباتور آزمایشگاهی به گونه ای طراحی می شود که دارای کاربرد های مختلف و بصورت ویژه برای خود خواهد بود در حقیقت می توان گفت که انکوباتوری برای خرید مناسب می باشد که بیشترین کاربرد را برای خریدار به ارمغان آورد. به عنوان مثال، انکوباتورهای CO2 برای کشت سلولی پستانداران مناسب‌ می باشد زیرا کاربران می توانند، سطوح CO2 و اکسیژن را در محفظه کنترل نمایند که این امر می تواند بر pH محیط اثرگذار باشد. از طرفی انکوباتورهای معمولی برای اکثر کاربردهای میکروبیولوژیکی مناسب می باشد.

 



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

اتوکلاو، به وسیله حرارت و فشار بالا، مورد استفاده قرار می گیرد.ساخت و نصب سکوبندی ازمایشگاهی  این دستگاه برای استریل‌سازی، اصلاح خواص فیزیکی و شیمیایی، تولید محصولات با ویژگی‌های خاص، و بهبود کیفیت مواد مورد استفاده می‌شود. اتوکلاو در صنایع مختلف از جمله صنایع پزشکی، خودروسازی، مخابرات، صنایع غذایی، و ساخت مصنوعات کامپوزیتی به کار می‌رود. 

 

 

معرفی اتوکلاو آزمایشگاهی 
 

اتوکلاو دستگاهی است که با استفاده از حرارت تحت فشار بالا، تغییرات مفیدی در ویژگی‌های مواد ایجاد می‌کند. این دستگاه با ایجاد محیط فشار و بخار با دمای بالا، میکروب‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد، که به این عمل استریلیزاسیون گفته می‌شود. کاربردهای اتوکلاو در صنایع بسیار گسترده است، از تولید محصولات کامپوزیتی مانند بدنه هواپیما گرفته تا تولید بلوک‌های سبک بتنی و حتی در تولید غذاهای کنسرو شده.

تأثیر بخار و حرارت تحت فشار بالا به تمام نقاط ماده یا ابزاری که درون اتوکلاو قرار دارد می‌رسد و می‌تواند حالت فیزیکی ماده را تغییر دهد. 

دما و فشار قادرند بر خواص الکتریکی و الکترونیکی اشیا تأثیر گذار باشند. به عنوان مثال، مقاومت الکتریکی، جریان الکتریکی و ویژگی‌های نیمه‌رسانای الکترونیکی قابل تغییر هستند. فشار و حرارت ممکن است منجر به تغییرات شیمیایی در ماده شوند، از جمله تجزیه، ترکیب، اکسیداسیون، رویش بلورها و تغییرات فازی شیمیایی.

فشار و حرارت قادرند به تغییرات در ریزساختار شیء منجر شوند؛ به عنوان مثال، ترتیب بلوری، اندازه دانه‌ها و تراکم جوش‌ها ممکن است تغییر کنند. همچنین، فشار و حرارت ممکن است تغییرات روی سطح شیء ایجاد کنند، از جمله اکسیداسیون، کربناسیون، پوشش‌دهی و تغییر خواص ویژگی‌های سطحی.

 

 

نحوه کار اتوکلاو آزمایشگاهی
 

اتوکلاوها برای مقاصد مختلف در صنایع متنوع به کار می‌روند. عملکرد این دستگاه به این صورت است که ابتدا اشیاء و وسایل قابل اتوکلاو شدن در داخل محفظه قرار می‌گیرند. در اتوکلاوهای مجهز به سیستم وکیوم، هوا از داخل محفظه خارج شده و به جای آن بخار یا گاز تمیز با حرارت بالا وارد می‌شود. در این مرحله، بخار یا گاز داغ تحت فشار بالا به تمام نقاط ماده یا ابزاری که درون اتوکلاو قرار دارد می‌رسد و فرآیند مورد نظر را انجام می‌دهد.

در اتوکلاوهای بخار، با افزایش فشار و دما، گاز داغ به تمام نقاط جسمی که درون محفظه قرار دارد نفوذ می‌کند و پس از گذشت زمان مورد نیاز، بخار آب یا گاز داغ به آرامی خنک می‌شوند. در مرحله خنک کردن، دما در داخل محفظه کاهش می‌یابد و اتوکلاو اجازه می‌دهد تا ماده یا ابزار داخل آن خنک شود. پس از اتمام فرآیند خنک شدن، اشیاء اتوکلاو شده می‌توانند خارج شوند.

مزایای اتوکلاو آزمایشگاهی
 

اتوکلاوها برای کاربردهای مختلف در صنایع متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی از مزایا آن به شرح زیر می‌باشد:
۱. اقتصادی و با کیفیت:
اتوکلاو کردن نسبت به روش‌های دیگر، به ویژه در ارتقاء خواص فیزیکی کالاها، ممکن است به عنوان راه حل اقتصادی‌تر محسوب شود. مثلاً در تولید شیشه لمینت، اتوکلاو بهترین کیفیت را ارائه می‌دهد.
۲. زمان پروسه کوتاه:
امکان شبیه‌سازی آزمایشگاهی با استفاده از اتوکلاو هیدروترمال، فرآیندهای زمان‌بر را به طور چشمگیر کاهش می‌دهد. اثرات فشار بالا بر حرارت، سرعت پروسه را افزایش می‌دهد.
۳. نفوذ خوب در تمام سطوح:
در فرآیند تولید بلوک‌های بتنی سبک، اتوکلاو با استفاده از فشار بالا و بخار داغ، توانایی تزریق این بخار در سراسر اجزای بلوک سیمانی را داراست. این اقدام باعث ایجاد بلوک‌هایی با خصوصیات متخلخل و کیفیت عالی می‌شود.

۴. بدون نیاز به مواد شیمیایی اضافی:
فرآیند اتوکلاو بدون نیاز به مواد شیمیایی اضافی خواص مورد نظر را در کالا ایجاد می‌کند. این امر به معنای کاهش هزینه‌ها و حفظ سلامتی و محیط زیست می‌باشد.
۵. کاربرد گسترده:
اتوکلاوها در صنایع مختلف از جمله صنایع شیشه، بتن، غذای کنسروشده، و... استفاده می‌شوند، که نشان از گستردگی کاربردها و اهمیت آنها در تولید صنعتی دارد.

 

انواع اتوکلاو آزمایشگاهی
 

دستگاه اتوکلاو بر اساس ضدعفونی تجهیزات به سه گروه N، S، B و سریع تقسیم می‌شود. گروه N جهت ضدعفونی وسایل جامد مناسب می باشد. گروه S برای ضدعفونی ابزارهای جامد با یا بدون پوشش و وسایل سوراخ‌دار با پمپ خلاء و سیکل خشک‌کن استفاده می‌شود. گروه B دستگاهی کامل‌تر است که علاوه بر ابزارهای جامد، مواد نساجی را نیز ضدعفونی می‌کند و دارای پمپ خلاء قوی است. اتوکلاو سریع در مراکز پزشکی و دندانپزشکی با حجم استریلیزاسیون کمتر به کار می‌رود.

همچنین، دستگاه اتوکلاو بر اساس محیط کار به صورت زیر دسته بندی می شود.
•    اتوکلاو  آزمایشگاهی
•    اتوکلاو بیمارستانی
•    اتوکلاو کلینیکال 
•    اتوکلاو دندانپزشکی 

 

معایب اتوکلاو آزمایشگاهی

•    رطوبت زیاد در اتوکلاوهای بخار:
در اتوکلاوهای بخار، استفاده از حرارت مرطوب برای اتوکلاو کردن ممکن است به خاطر رطوبت زیاد، برخی از اجسام را آسیب بزند، به ویژه اگر قسمت‌های کاغذی یا مقوایی داشته باشند. 

•    خوردگی و پوسیدگی در اتوکلاو:
اجسام از جنس فولاد کربن استیل ممکن است به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض رطوبت خوردگی و پوسیدگی پیدا کنند. تنها ابزارهای فولاد ضد زنگ (استنلس استیل) و پلاستیک‌هایی که می‌توانند گرما را تحمل کنند، قابل استفاده در اتوکلاو هستند.

•    آتش‌سوزی در اتوکلاوهای صنعتی:
حضور کاغذ یا پلاستیک‌هایی که تحمل حرارت بالا را ندارند می‌تواند در اتوکلاوهای صنعتی، به ویژه در اتوکلاوهای زباله بیمارستانی، منجر به آتش سوزی شود. برای حل این مشکل، می‌توان از حرارت مرطوب به جای حرارت خشک استفاده کرد یا از گازهای بی اثر مثل نیتروژن به جای هوا برای حرارت خشک استفاده نمود.

  

در کل، اتوکلاوها به عنوان ابزاری حیاتی در صنعت بهداشت و درمان برای حفظ سلامت و ایمنی بیماران و پرسنل پزشکی محسوب می‌شوند. این دستگاه‌ها با تنوع گروه‌ها و نوع‌ها، توانایی ضدعفونی انواع تجهیزات را فراهم می‌کنند، از ابزارهای جامد گرفته تا وسایل پوشش‌دار و حفره‌دار. 
از اتوکلاوهای گروه B با پمپ خلاء قوی تا اتوکلاوهای سریع با عملکرد بهینه در مراکز پزشکی، این دستگاه‌ها نقش بسیار مهمی در جلوگیری از انتقال عفونت‌ها و حفظ استانداردهای بهداشتی دارند.

  

•    اتوکلاو چه کاربردهایی در صنعت خودروسازی دارد؟
اتوکلاو در صنعت خودروسازی برای تولید قطعات کامپوزیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرآیند با استفاده از حرارت و فشار بالا، قطعاتی با خواص مکانیکی بالا و وزن سبک تولید می‌کند که در قسمت‌های مختلف خودروها به کار می‌روند.

•    استفاده از اتوکلاو برای ضدعفونی ابزارهای پزشکی مهم است؟
اتوکلاوها ابزارهای پزشکی را تحت فشار و دمای بالا قرار داده و با ایجاد شرایط استریل، انتقال عفونت‌ها را کاهش می‌دهند، که امر حیاتی در حفظ سلامت بیماران و پیشگیری از انتقال عفونت‌های مرتبط با ابزارهای پزشکی می‌باشد.

چرا اتوکلاوهای سریع در برخی مراکز بهداشتی استفاده می‌شوند؟
اتوکلاوهای سریع به دلیل نیاز کمتر به حجم استریلیزاسیون، مناسب برای مراکز پزشکی و دندانپزشکی با تعداد ابزار کم می باشد، این امر موجب افزایش بهره وری و صرفه‌جویی در زمان می‌شود.

چگونه اتوکلاوها بر اساس محیط کار تقسیم‌بندی می‌شوند؟
اتوکلاوها بر اساس محیط کار به چهار نوع آزمایشگاهی، بیمارستانی، کلینیکال و دندانپزشکی تقسیم می‌شوند، هرکدام با ویژگی‌ها و نیازهای خاص محیط کار خود.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

پوسیدگی دندان چیست و چه علائمی‌‌دارد؟

پوسیدگی دندان و ایجاد حفره در دندان‌ها‌‌ می‌‌تواند به دلایل مختلفی مانند عدم مراقبت صحیح از دندان‌ها ،ایمپلنت اقساطی در رشت  استفاده نکردن از مسواک و خمیر دندان ضد پوسیدگی و عدم توجه کافی به رعایت بهداشت دهان و دندان رخ دهد. پوسیدگی دندان نوعی بیماری پیشرونده است و در صورتی که به موقع کنترل و درمان نشود‌‌ می‌‌تواند موجب از بین رفتن دندان شود. پوسیدگی دندان دارای علائمی‌‌است که باید آن‌ها  را جدی گرفت. از جمله این علائم‌‌ می‌‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • درد دندان
  • وجود لکه‌های سفید روی دندان
  • ایجاد بوی بد در دهان
  • حساس شدن دندان‌ها  به سرما و گرما
  • بروز لکه‌های سیاه روی دندان

ابزارهای کاربردی برای ترمیم و پرکردن دندان

یکی از بهترین روش‌های درمانی برای پوسیدگی دندان، پر کردن دندان‌ها  است که با استفاده از مواد مخصوصی انجام‌‌ می‌‌شود. برای درمان پرکردگی از ابزارهای متفاوتی دندان‌پزشک استفاده‌‌ می‌‌کند تا مواد را به خوبی در دندان جایگذاری نماید. از جمله مواد و وسایل مورد نیاز ترمیم دندان‌‌ می‌‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • سرنگ تزریق

از این وسیله برای تزریق بی‌حسی استفاده‌‌ می‌‌شود و کارپول بی‌حسی درون و سر سوزن بر سر این وسیله نصب‌‌ می‌‌شود. 

  • توربین

توربین و اینسترومنت وسیله‌ای برای تراش‌‌ مینا‌ و عاج دندان بوده که از قدرت و دور زیادی برخوردار است. از رایج‌ترین‌ انواع توربین‌‌ می‌‌توان به نوع تکمه‌ای یا پوش باتن و آچاری اشاره نمود. 

  • فرز فیشور

از این نوع فرز در دندان‌پزشکی برای تراش پر قدرت‌‌ مینا و عاج دندان استفاده‌‌ می‌‌شود. این فرز دارای سری تخت بوده و در اکثر مواقع از فرزها با نوار سیاه، سبز و آبی استفاده‌‌ می‌‌کنند.  

  • آنگل

جهت برداشتن پوسیدگی‌های عاج دندان از آنگل استفاده‌‌ می‌‌کنند. البته از فرزهایی مثل پیزوریمر و گیتس گلیدن نیز برای تخلیه گوتای داخل کانال دندان نیز استفاده‌‌ می‌‌کنند.

  • ایراموتور

آنگل بر سر ایراموتور قرار‌‌ می‌‌گیرد و موجب ایجاد شدن نیروی رانش در آنگل‌‌ می‌‌شود. 

  • پنس

پنس از کاربردی‌ترین‌ لوازم در دندان‌پزشکی است که جهت برداشتن اقلام مختلفی مانند مواد روت کانال دندان، رول پنبه، نوار کاربن، نوار ماتریکس، توربین و انواع فرزهای آنگل استفاده‌‌ می‌‌کنند. 

  • سوند

سوند نیز یکی دیگر از مواد و وسایل مورد نیاز ترمیم دندان است که برای تشخیص پوسیدگی، درآوردن نخ زیر لثه، تمیز کردن اطراف دندان از ماده قالبگیری و سمان دندان‌پزشکی، بررسی عمق شیار لثه و به عنوان کارور مورد استفاده قرار‌‌ می‌‌گیرد. 

  • آینه دندان‌پزشکی

آینه دندان‌پزشکی از رایج‌ترین‌ لوازم در این حوزه است که از آن برای مشاهده دیواره‌های دندان، لثه و کنار زدن زبان استفاده‌‌ می‌‌کنند.

  • کندانسور

از قلم فلزی کندانسور جهت متراکم سازی آمالگام درون حفره تراشیده شده استفاده‌‌ می‌‌کنند. نوعی از این قلم نوک تخت دارای دو سر با قطرهای متفاوت است. 

  • برنیشر

برنیشر نیز نوعی قلم برای صیقلی کردن سطح آمالگام است. سطح آمالگام باید کاملا صاف و صیقلی باشد تا مانع از چسبیدن پلاک‌‌ می‌‌کروبی به دندان و پوسیدگی آن گردد. 

  • رول پنبه

برای ایزولاسیون دندان‌ها  و جلوگیری از نفوذ بزاق به ناحیه دندان از رول پنبه استفاده‌‌ می‌‌کنند. این وسایل داخل ظرف کشودار کوچکی تعبیه شده‌اند تا هنگام برداشتن یک رول پنبه دیگر رول پنبه‌ها  آلوده نشوند.

  • قلم دایکال یا دایکال کری یر

این قلم‌ها  شبیه برنشیر بوده و سر کروی کوچکی دارند، البته قلم‌های دایکال کری یر نسبت به برنیشرها کوتاه‌تر است. 

  • تیغ بیستوری و دسته

از تیغ‌های بیستوری برای جراحی و برداشتن از لثه استفاده‌‌ می‌‌کنند.

  • اسپاتول محکمه

از این اسپاتول‌ها برای مخلوط کردن سیمان و مواد قالبگیری استفاده‌‌ می‌‌کنند.

  • کارور

کارور نوعی قلم فلزی است که برای درآوردن کاسپ‌های دندان که روی آمالگام هنوز سفت نشده‌اند استفاده‌‌ می‌‌شود. 

  • گوده شیشه‌ای

از آن برای مخلوط کردن دورآلی استفاده‌‌ می‌‌کنند. 

  • اکسکویتور

این قلم نوکی مانند قاشق دارد و به علت تیز بودن به راحتی‌‌ می‌‌تواند پوسیدگی‌ها  را در ترمیم دندان یا پالپ دندان در پالپوتومی‌‌ اطفال جدا کند.

  • هچن

هچت نیز نوعی قلم نوک تیز است که از آن به منظور صاف سازی کف حفره و لبه‌های تراش خورده دندان استفاده‌‌ می‌‌کنند. 

  • مارجین تریمر

از این ابزار جهت مسطح کردن لبه تراش خورده دندان استفاده‌‌ می‌‌شود. 

  • اسلب یا بلوک شیشه ای

اسلب برای قرار دندان سمان و یا قراردادن وارنیش روی آن به کار‌‌ می‌‌رود.

  • پین داخل عاج

این پین ۱‌‌ میلیمتری در عمق ۲‌‌ میلیمتری عاج کاشته‌‌ می‌‌شود و موجب افزایش چسبندگی و استحکام ماده ترمیمی‌‌ به دندان‌‌ می‌‌شود. 

  • ماتریکس هولدر آیوری

نوار ماتریکس آیوری در این گیره‌ها  قرار‌‌ می‌‌گیرد.

  • نوار ماتریکس تافل مایر

از این نوار برای ترمیم حفره‌های دو سطحی و سه سطحی استفاده‌‌ می‌‌کنند.

  • نوار ماتریکس آیوری

این نوار جهت ترمیم‌های دو سطحی مورد استفاده قرار‌‌ می‌‌گیرد. 

  • آمالگام کریر

از این ابزار برای برداشتن آمالگام تازه مخلوط شده و قرار دادن آن درون حفره دندان استفاده‌‌ می‌‌کنند.

  • نوار کاربن

از نوار کاربن به منظور مشخص کردن نقاطی از ترمیم که بلندتر از حد لازم شکل داده شده‌اند استفاده‌‌ می‌‌کنند. 

  • وارنیش

از مایع وارنیش برای کاهش ریزنشت باکتری‌ها  به زیر ترمیم‌های آمالگام استفاده‌‌ می‌‌شود.

  • برس وارنیش یا‌‌ می‌‌کروبراش

از این برس جهت آغشته کردن حفره دندان به وارنیش استفاده‌‌ می‌‌کنند.

مواد مورد استفاده در ترمیم و پر کردن دندان

مواد و وسایل مورد استفاده در ترمیم و پر کردن دندان از تنوع بالایی برخوردار هستند و دندان‌پزشک با توجه به شرایط بیمار و‌‌ میزان پوسیدگی دندان تصمیم‌‌ می‌‌گیرد که از کدام نوع ماده استفاده کند. از جمله انواع مواد پر کننده دندان‌‌ می‌‌توان به سرامیک (پورسلین)، طلا، آمالگام (نقره‌ای)، رزین کامپوزیت، پلاستیک همرنگ دندان، یونومر شیشه و گلاس آینومر اشاره نمود که در ادامه به معرفی مزایا و معایب آن‌‌ می‌‌پردازیم. 

  • مزایا و معایب پر کردن دندان با طلا

این مواد دارای ماندگاری بالایی حدود ۱۰ الی ۱۵ سال هستند و حتی در بسیاری از موارد بیشتر از این دوام دارند. پر کننده‌های طلا دارای استحکام بالایی هستند و‌‌ می‌‌توانند به خوبی فشار وارد شده بر فک را تحمل کنند. از طرفی دچار خوردگی نیز نمی‌‌شوند. اما از معایب طلا به عنوان پرکننده دندان‌‌ می‌‌توان به گران بودن آن، نیاز به حداقل دو جلسه مراجعه به دندان‌پزشک برای ترمیم دندان و عدم همرنگ بودن با سایر دندان‌ها اشاره نمود.

  • مزایا و معایب پر کردن دندان با آمالگام

آمالگام از با دوام‌ترین‌ پرکننده‌های دندان است که بیش از ۱۰ الی ۱۵ سال عمر‌‌ می‌‌کند و نسبت به کامپوزیت‌ها  دارای ماندگاری خیلی بیشتری است. استحکام بالای آمالگام موجب شده که بتواند فشارهای شدید فک را به خوبی تحمل کند. به همین دلیل معمولا برای پر کردن دندان‌های عقب که فشار بیشتری تحمل‌‌ می‌‌کنند از آن استفاده‌‌ می‌‌شود. این روش از ارزان‌ترین‌ روش‌های پر کردن دندان است. آمالگام در کنار تمامی ‌‌مزایا، معایبی نیز دارد که از جمله آن‌ها‌‌ می‌‌توان به رنگ نقره‌ای آمالگام، نیاز به تراشیدن بخش بیشتری از دندان برای پر کردن آن، احتمال تغییر رنگ مابقی ساختار دندان به رنگ خاکستری اشاره نمود.

  • مزایا و معایب پر کردن دندان با کامپوزیت

یکی از محبوب‌ترین‌ مواد مورد استفاده در ترمیم و پر کردن دندان کامپوزیت است که به دلیل همرنگ بودن با سایر دندان‌ها  ضمن ترمیم موجب زیبایی آن‌ها  نیز خواهد شد. این ماده پیوند قوی با ساختار دندان ایجاد کرده و به راحتی جدا نمی‌‌شود. از کامپوزیت به غیر از پر کردن دندان برای ترمیم لب پر شدگی یا ترک خوردگی و همچنین بزرگتر کردن ابعاد دندان نیز استفاده‌‌ می‌‌کنند. از معایب کامپوزیت‌ها ‌‌ می‌‌توان به طول عمر کوتاه آن‌ها  که بین ۵ الی ۷ سال است اشاره نمود. از این ماده نمی‌‌توان برای پر کردن حفره‌های دندانی بزرگ استفاده نمود زیرا نمی‌‌توانند خیلی فشار را تحمل کنند. ازاین‌رو معمولا از کامپوزیت برای ترمیم دندان‌های جلو که فشار کمتری را تحمل‌‌ می‌‌کنند استفاده‌‌ می‌‌شود. علاوه بر این هزینه کامپوزیت تقریبا دو برابر هزینه آمالگام است.

  • مزایا و معایب پر کردن دندان با سرامیک

در رابطه با مواد و وسایل مورد استفاده در ترمیم و پر کردن دندان باید به ماده پر کننده سرامیک نیز اشاره نمود. این ماده نسبت به کامپوزیت دارای استحکام و مقاومت بیشتری است و بیشتر‌‌ می‌‌تواند فشارهای وارد شده بر فک را تحمل کند. ازاین‌رو برای دندان‌های عقب مورد استفاده قرار‌‌ می‌‌گیرد. سرامیک‌ها دارای طول عمری بیش از ۱۵ سال هستند و مقاومت بالایی در برابر تغییر رنگ و لکه دارند و بیشتر در مواردی که زیبایی دندان خیلی اهمیت دارد از سرامیک استفاده‌‌ می‌‌کنند. اما سرامیک‌ها  معایبی نیز دارند که نباید از آن‌ها غافل بود، مانند هزینه بالای این روش و نیاز داشتن به بیش از یک جلسه درمانی اشاره نمود.

  • مزایا و معایب پر کردن دندان با یونومر شیشه

این ماده پر کننده از آکریلیک و نوعی شیشه ساخته‌‌ می‌‌شود و از آن جهت پر کردن قسمت‌هایی از دندان که زیر لثه است و پر کردن دندان کودکان مورد استفاده قرار‌‌ می‌‌گیرد. این ماده به دلیل آزاد کردن فلوراید از پوسیدگی مجدد دندان جلوگیری‌‌ می‌‌کند. اما به دلیل مقاومت پایین و طول عمر کوتاه حدود ۵ سال و قیمت بالایی که دارد کمتر استفاده‌‌ می‌‌شود.

پر کردن دندان با مواد سفید بهتر است یا مواد سیاه؟

منظور از مواد سفید همان کامپوزیت و سرامیک دندان است که همرنگ دندان‌ها  هستند و مواد تیره و سیاه نیز همان آمالگام است که از اصلی‌ترین‌ مواد در ترمیم و پر کردن دندان‌ها محسوب‌‌ می‌‌شود. آمالگام به دلیل رنگ تیره‌ای که دارد موجب از بین رفتن زیبایی دندان‌ها‌‌ می‌‌شود، به همین دلیل معمولا برای دندان‌های جلویی از آن استفاده نمی‌‌کنند. فلزی که در آمالگام وجود دارد در اثر سرما و گرما دچار انبساط و انقباض‌‌ می‌‌شود و همین مسئله موجب کنده شدن آمالگام و گاهی اوقات شکستن دندان‌‌ می‌‌شود.

 این در حالی است که کامپوزیت ضمن برطرف کردن پوسیدگی و مشکلات دندان، زیبایی آن را تحت تاثیر قرار نمی‌‌دهد، ازاین‌رو گزینه مناسبی برای استفاده در دندان‌های جلویی است. البته کامپوزیت هزینه بیشتری نسبت به آمالگام دارد و دارای طول عمر کوتاه‌تری است.



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor
  • وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده

وظایف مجمع عبارت است از : " افزایش سرمایه ، کاهش سرمایه ،  ثبت شرکت تغییرات اساسنامه ، انحلال شرکت قبل از موعد و یا تغییر نوع شرکت "

  • افزایش سرمایه

حدود اختیارات مجمع عمومی فوق العاده در مورد افزایش سرمایه :
افزایش سرمایه از نظر حقوقی وقتی صورت می گیرد که سرمایه شرکت تماماَ تادیه شده باشد که این افزایش به چهار صورت تحقق می یابد :
- افزایش سرمایه از طریق پرداخت مبلغ اسمی سهم به نقد
- به وسیله تبدیل سود تقسیم نشده یا اندوخته یا عواید حاصله از اضافه ارزش سهام به سرمایه شرکت
- به صورت تبدیل مطالبات نقدی حال شده اشخاص از شرکت به سهام جدید
- بالاخره با تبدیل اوراق قرضه به سهام
مجمع عمومی فوق العاده می تواند به هیات مدیره اختیار دهد که در ظرف مدت معینی که از 5 سال تجاوز ننماید ، سرمایه شرکت را تا میزان مبلغ معینی به یکی از طرق مندرج در ماده 159 (ل. ا. ق. ت ) افزایش دهد . ( مواد 161 و 162 ل. ا. ق. ت) . این تفویض اختیار به هیات مدیره به طور استثناء است ، زیرا افزایش سرمایه در صلاحیت اصلی مجمع عمومی فوق العاده می باشد.
1-افزایش سرمایه از طریق پرداخت مبلغ اسمی سهم به نقد
شرکت سهامی برای ادامه کار و فعالیت تجاری خود از طریق فراهم ساختن سرمایه ضروری مبادرت به انتشار سهام جدید عادی می نماید و چنین اقدامی در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که شرکت از اعتبار کافی برخوردار باشد والا اگر شرکت متحمل زیان شد و ذخائر خود را نیز مصرف کرده باشد ، اصلح است که به عوض سهام عادی جدید مبادرت به صدور سهام ممتازه و یا اوراق قرضه بنماید.
بدیهی است اگر شرکت اطمینان از فروش سهام عادی جدید خود داشته باشد در این صورت نه امتیازی به سهامداران جدید خود می دهد و نه بار مالی پرداخت بهره اوراق قرضه را در مواعد معین تحمل می نماید.
ارزش اسمی سهام جدید که منتشر می گردد باید مساوی با بهای اسمی سهام قدیم باشد ، زیرا برابر ماده 32 ( ل. ا. ق. ت) مبلغ اسمی سهام و همچنین قطعات سهام در صورت تجزیه باید متساوی باشد. بدین ترتیب ارزش اسمی کلیه سهام شرکت ، در طول مدت حیات شرکت ، چه در بدو تاسیس و چه به هنگام انتشار سهام جدید به علت افزایش سرمایه و چه در صورت تجزیه سهام به قطعات باید متساوی باشد.
منظور از اضافه ارزش هر سهم که در ماده 160 ( ل. ا. ق. ت) اشاره گردیده ، مبلغی علاوه بر مبلغ اسمی هر سهم است که شرکت می تواند به مناسبت افزایش از پذیره نویسان مطالبه نماید و علت چنین مطالبه ای هم این است که سهامداران قدیم شرکت متضرر نشوند.
در مورد پاسخ به این سوال که آیا جمع اضافه ارزش های دریافتی شرکت از پذیره نویسان جزو سرمایه شرکت محسوب می شود و یا می توان آن ها را در ردیف منافع و ذخائر شرکت منظور نمود ، ماده 160 (ل. ا. ق. ت) اختیار اتخاذ تصمیم را به شرکت محول نموده و می گوید : " شرکت می تواند از عواید حاصله از اضافه ارزش سهام فروخته شده را به اندوخته منتقل سازد یا نقداَ بین صاحبان سابق تقسیم کند یا در ازاء آن سهام جدید به صاحبان سهام سابق بدهد. "
بر طبق ماده 166 (ل. ا. ق. ت ) حق تقدم صاحبان سهام قدیم پیش بینی شده است که می گوید : " در خرید سهام جدید صاحبان شرکت به نسبت سهامی که مالکند حق تقدم دارند و این حق قابل نقل و انتقال است ، مهلتی که طی آن سهامداران می توانند حق تقدم مذکور را اعمال کنند ، کم تر از 60 روز نخواهد بود . این مهلت از روزی که برای پذیره نویسی تعیین می گردد شروع می شود ".
مجمع عمومی فوق العاده می تواند به هنگام تصویب افزایش سرمایه از طریق فروش سهام ، حق تقدم سهامداران را نسبت به پذیره نویسی تمام و یا قسمتی از سهام جدید از آنان سلب نماید ، مشروط بر آنکه چنین تصمیمی پس از قرائت گزارش هیات مدیره و بازرس و بازرسان شرکت اتخاذ گردد والا تصمیم مزبور باطل خواهد بود . ( ماده 167 ل. ا. ق. ت)
در صورتی که حق تقدم در پذیره نویسی سهام جدید از سهامداران سابق سلب شده ، یا صاحبان سهام از حق تقدم خود در ظرف مدت مقرر استفاده ننمایند ، تمام یا باقیمانده سهام جدید ، حسب مورد ، عرضه شده و به متقاضیان فروخته خواهد شد. ( ماده 172 ل. ا. ق. ت)
بر طبق ماده 171(ل. ا. ق. ت) گواهینامه حق خرید سهامی که صاحبان سهام حق تقدم در خرید آن را دارند باید شامل نکات ذیل باشد :
_ نام و شماره ثبت مرکز اصلی شرکت
_ مبلغ سرمایه فعلی و نیز مبلغ افزایش سرمایه شرکت
_ تعداد و نوع سهامی که دارنده گواهینامه حق خرید آن را دارد با ذکر مبلغ اسمی سهم و حسب مورد مبلغ اضافه ارزش آن
_ نام بانک و مشخصات حساب سپرده ای که وجوه لازم باید در آن پرداخته شود.
_ مهلتی که طی آن دارنده گواهینامه می تواند از حق خرید مندرج در گواهینامه استفاده کند.
گواهینامه مذکور باید لااقل به امضای دو نفر که به موجب مقررات اساسنامه تعیین می شود ، برسد.
شرکت سهامی عام باید قبل از عرضه سهام جدید جهت پذیره نویسی مردم ، ابتدا طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام جدید برای افزایش سرمایه را به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم و رسید دریافت نماید ، که اعلامیه مزبور الزاماَ باید به امضای مجاز شرکت رسیده باشد و نیز شامل نکات مقرر در مواد 174 و 177 (ل. ا. ق. ت) باشد ، سپس مراجع ثبت شرکت ها پس از بررسی طرح اعلامیه مزبور و ضمایم مربوط ، اجازه انتشار آن را صادر می نماید و شرکت ، اعلامیه پذیره نویسی سهام افزایش سرمایه را باید علاوه بر روزنامه کثیرالانتشار که آگهی های شرکت در آن منتشر می گردد، لااقل در دو روزنامه کثیرالانتشار دیگر آگهی نماید و نیز در آگهی مزبور باید تاریخ شروع پذیره نویسی سهام افزایش سرمایه و تاریخ خاتمه آن که مجموعاَ نباید کمتر از 2 ماه باشد قید شود.
حال اگر مقدار سهام خریداری شده ، بیشتر از کل سهم تعیین شده برای افزایش سرمایه باشد ، هیات مدیره باید نسبت به تعدیل سهام مذکور با تعیین تعداد سهام هر خریدار ، دستور استرداد وجه سهام اضافه خریداری شده را به بانک مربوط صادر نماید . ( ماده 881 ل. ا. ق. ت)
مطابق ماده 82 (ل. ا. ق. ت) و ماده 76 همان قانون ، اگر قسمتی از افزایش سرمایه به صورت غیر نقدی تادیه شود ، باید بدواَ آورده های غیر نقدی ، طبق نظر کتبی کارشناس رسمی وزارت دادگستری ارزیابی گردد و گزارش مربوط به ارزیابی آورده های غیر نقدی در اختیار مجمع عمومی فوق العاده قرار گیرد. اگر آورده های غیر نقدی یا مزایایی که مطالبه شده مورد تصویب مجمع عمومی فوق العاده قرار نگیرد ، دومین جلسه مجمع اخیر که حد نصاب آن حضور بیش از نصف پذیره نویسان هر مقدار سهام جدید و صاحبان سهام شرکت می باشد ، به فاصله مدتی که از یک ماه تجاوز ننماید تشکیل می شود و در فاصله دو جلسه مذکور ، صاحبان آورده های غیر نقدی که آورده آن ها مورد تصویب واقع نشده ، می توانند تعهد غیر نقدی خود را به تعهد نقدی تبدیل و مبلغ معادل آن را پرداخت کنند و همچنین کسانی که مزایای مورد مطالبه آنان از طرف مجمع عمومی فوق العاده پذیرفته نشده است  در صورت تمایل می توانند از مزایای مزبور انصراف حاصل و در شرکت باقی بمانند.
در شرکت سهامی خاص ، قانونگذار تشریفات کم تری برای افزایش سرمایه از طربق صدور سهام قایل شده است. به منظور ثبت افزایش شرکت مزبور فقط تسلیم اظهارنامه به ضمیمه مدارک مندرج در ماده 183 ناظر به ماده 169 (ل. ا. ق. ت ) کافی خواهد بود.
برای افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص از طریق فروش سهام جدید ، مجمع عمومی فوق العاده باید بنا به پیشنهاد هیات مدیره و پس از قرائت گزارش بازرس یا بازرسان شرکت در این مورد مراتب را تصویب نماید.
در صورتی که سلب حق تقدم در پذیره نویسی سهام جدید ، از بعضی سهامداران به نفع بعضی دیگر انجام پذیرد ، صاحبان سهامی که سهام جدید برای تخصیص به آنان در نظر گرفته شده است ، حق شرکت در اخذ رای درباره سلب حق تقدم مورد بحث ندارند و درحد نصاب رسمیت جلسه و اکثریت برای اتخاذ تصمیم نیز آرای آنان به حساب نخواهد آمد و همچنین مهلتی که طی آن صاحبان سهام می توانند حق تقدم خود را در خرید سهام جدید به مناسبت افزایش سرمایه شرکت اعمال کنند، حداقل 60 روز خواهد بود و این مهلت از روزی که برای پذیره نویسی تعیین می گردد شروع می شود. ( مواد 166 ، 167 و 168 ل. ا. ق. ت)
شرکت سهامی خاص نمی تواند در اساسنامه خود اختیار افزایش سرمایه را برای هیات مدیره تفویض نماید و ضمناَ مادامی که سرمایه شرکت کلاَ تادیه نشده باشد ، افزایش سرمایه مجاز نخواهد بود . ( مواد 164 و 165 ل. ا. ق. ت)
2- افزایش سرمایه به وسیله تبدیل سود تقسیم نشده یا اندوخته یا عواید حاصله از اضافه ارزش سهام به سرمایه شرکت
سود قابل تقسیم عبارت است از سود خالص در هر سال مالی منهای زیان های سال های مالی قبل و اندوخته ها ( اختیاری ، مالیاتی ، قانونی ) و حسب مورد به علاوه سود قابل تقسیم سال های قبل که تقسیم نشده ، منهای پاداش اعضای موظف هیات مدیره با در نظر گرفتن شرایط مقرر در ماده 241 ( تلفیقی از مواد 238 و 239 و 241 ل. ا. ق. ت)
اگر شرکت بخواهد سود تقسیم نشده یا اندوخته و یا عواید حاصله از اضافه ارزش سهام را تبدیل به سرمایه بنماید ( بند 3 از ماده 158 ل. ا. ق. ت) ، در چنین حالتی شرکت با استفاده از منابع مالی مربوط از یک نوع خود کفایی برخوردار می باشد و چون سهامداران شرکت هیچ گونه مبلغ جدیدی از بابت افزایش سرمایه مذکور پرداخت نمی نمایند ، لذا توزیع اوراق تعهد سهام بین صاحبان سهام ، از طرف شرکت برای پذیره نویسی و به طریق اولی ، انتشار اعلامیه و آگهی مربوط به پذیره نویسی الزامی نخواهد بود.
مطابق تبصره 2 از ماده 158 ( ل. ا. ق. ت) انتقال اندوخته قانونی به سرمایه ممنوع شده است و این امر شاید به منظور تضمین بیشتر مطالبات اشخاص ثالث از شرکت بوده است ، ولی عملاَ اگر اندوخته های قانونی به سرمایه منتقل شود ، موجب افزایش سرمایه شرکت خواهد بود و چنین اقدامی به نفع طلبکاران شرکت می باشد نه به ضرر آنان ، گرچه ممکن است اندوخته مذکور با صدور سهام جدید مجانی بین سهامداران تقسیم گردد. در صورتی که کلیه صاحبان سهام با افزایش مبلغ اسمی سهام شرکت موافق باشند در این صورت سهام سابق شرکت باطل و به عوض آن ها سهام جدید با مبلغ اسمی بیشتر تعیین شده از طرف شرکت صادر می گردد.
مطابق ماده 188 ( ل. ا. ق. ت) در موردی که افزایش سرمایه از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود صورت گیرد ، کلیه افزایش سرمایه باید نقداَ پرداخت شود.
افزایش سرمایه شرکت موجب بالا رفتن اعتبار آن در مقابل اشخاص طرف قرارداد با شرکت بالاخص با بانک ها و موسسات مالی معتبر می گردد.
در صورتی که شرکت ذخائر قابل تقسیم و یا اضافه ارزش سهام فروخته شده را بدواَ بین صاحبان سهام تقسیم و سپس مبادرت به صدور سهام جدید با پرداخت مبلغ اسمی بنماید ، کاری بیهوده و عبث خواهد بود ، زیرا حتی در صورتی که سهامداران شرکت پس از دریافت سود متعلقه به خود ، مجدداَ آن ها را صرف خرید سهام جدید شرکت بنمایند ، شرکت ناچار خواهد بود برای پذیره نویسی سهام جدید تشریفات قانونی که مستلزم هزینه و اتلاف وقت است انجام دهد.
مجمع عمومی فوق العاده می تواند راساَ مبادرت به افزایش سرمایه نماید یا این کار را به هیات مدیره محول می کند ، در هر حال هیات مدیره مکلف است در هر نوبت پس از عملی ساختن افزایش سرمایه حداکثر مدت یک ماه مراتب را ضمن اصلاح اساسنامه در قسمت راجع به میزان سرمایه ثبت شده شرکت ، جهت ثبت به مرجع ثبت شرکت ها اعلام کند تا پس از انجام تشریفات ثبت ، نتیجه جهت اطلاع عموم آگهی شود . ( مواد 161 و 162 و 163 ل. ا. ق. ت)
3- تبدیل مطالبات نقدی حال شده اشخاص از شرکت به سهام جدید
مطابق ماده 185 ( ل. ا. ق. ت) مجمع عمومی فوق العاده اختیار دارد از طریق تبدیل مطالبات نقدی حال شده طلبکاران شرکت به سهام جدید ، سرمایه شرکت را افزایش دهد و این در صورتی است که شرکت در فروخته شدن سهام جدید خود تردید داشته باشد زیرا طلبکاران شرکت حاضر نمی شوند بدون کسب امتیازاتی از قبیل سلب حق تقدم خرید سهام جدید از بعضی و یا کل سهامداران شرکت ، به تبدیل مطالبات حال شده خود به سهام مذکور مبادرت نمایند، مگر اینکه شرکت از نظر مالی ، وضع موفقیت آمیزی داشته باشد .
با توجه به ماده 185 ( ل. ا. ق. ت) ملاحظه می گردد که برای تبدیل مطالبات نقدی حال نشده اشخاص به سهام جدید به علاوه بر اتخاذ تصمیم مجمع مزبور ، تمایل طلبکاران در تبدیل مطالبات حال شده آنان به سهام جدید، الزامی می باشد.
حال باید دید که آیا بین دین شرکت و دین طلبکار شرکت که پس از خرید سهام جدید ایجاد می شود ، تهاتر حاصل خواهد شد یا خیر ؟
مطابق ماده 188 ( ل. ا. ق. ت) که اشاره ای به تهاتر نموده است ، کلیه افزایش سرمایه از طریق مذکور باید نقداَ پرداخت شود و به هنگام پذیره نویسی تمام سهام جدید ، بر حسب مورد کلاَ پرداخت یا تهاتر شود.
با توجه به اینکه تهاتر قهری مندرج در ماده 295 قانون مدنی ایران نمی تواند در این مورد مصداق داشته باشد ، اگر طرفین با رعایت مواد 298 و 299 قانون مذکور در شرایط تهاتر توافق نمایند ، آیا بین دیون تهاتر حاصل می شود یا خیر ؟
مجمع عمومی فوق العاده که تبدیل مطالبات حال شده اشخاص را به سهام جدید برای افزایش سرمایه تصویب نموده و طلبکار نیز به این امر رضایت داده است ، تصور نمی شود که به حقوق اشخاص ثالث لطمه وارد شده باشد ، مگر اینکه این شرکت به نفع اشخاص اخیر توقیف شود.
اگر طلبکار شرکتی ورقه تعهد سهام جدید شرکت مزبور را به منظور تبدیل مطالبات خود به سهام پذیره نویسی نماید ، آیا اشخاص ثالث می توانند قبل از به ثبت رسیدن افزایش سرمایه ، دیون شرکت به طلبکار مزبور را تامین یا توقیف نمایند؟
مطابق ماده 184 ( ل. ا. ق. ت) وجوهی را که به حساب افزایش سرمایه پرداخت می شود و باید در حساب سپرده مخصوص نیز نگاهداری شود قابل تامین و توقیف و انتقال به حساب های شرکت نیست ، مگر اینکه افزایش سرمایه شرکت مزبور در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده باشد.
ورقه تعهد سهم مذکور ، در مورد شرکت های سهامی عام باید مشتمل بر نکات مندرج در ماده 186 ( ل. ا. ق. ت) ناظر به ماده 179 همان قانون باشد و همچنین شرکت مکلف است برای به ثبت رسانیدن افزایش سرمایه با تبدیل مطالبات نقدی حاصل شده اشخاص از شرکت به سهام جدید ، مدارک مذکور در ماده 187 ( ل. ا. ق. ت) را به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم نماید.
4- تبدیل اوراق قرضه به سهام
قانونگذار برای افزایش سرمایه با صدور سهام جدیدی که با اوراق قرضه قابل تبدیل یا تعویض باشد ، تشریفات خاصی به شرح ذیل قائل شده است :
_ در صورت قابل تبدیل بودن اوراق قرضه به سهام شرکت ، مجمع عمومی فوق العاده بنا به پیشنهاد هیات مدیره و گزارش خاص بازرسان ، اجازه انتشار اوراق قرضه را می دهد و ضمن تعیین شرایط و مهلتی ، به هیات مدیره اجازه می دهد تا سرمایه شرکت را افزایش دهد و هیات مدیره نیز در پایان مهلت تعیین شده ، معادل مبلغ بازپرداخت نشده اوراق قرضه ای که برای تبدیل به سهام شرکت عرضه شده است ، سرمایه شرکت را افزایش داده و پس از انجام تشریفات ثبت افزایش مزبور در مرجع ثبت شرکت ها سهام جدید انتشار و به صاحبان اوراق مذکور معادل مبلغ بازپرداخت نشده اوراق که به شرکت تسلیم نموده اند ، تحویل می دهد.
در تبدیل اوراق قرضه به سهام شرکت حق تقدم سهامداران شرکت در خرید سهام قابل تبدیل مزبور ، خود به خود منتفی می باشد.
_ در صورت قابل تعویض بودن اوراق قرضه با سهام شرکت ، مجمع عمومی فوق العاده بنا به پیشنهاد هیات مدیره و گزارش مخصوص بازرسان شرکت ، مقارن اجازه انتشار اوراق قرضه ، افزایش سرمایه شرکت را لااقل برابر با مبلغ اسمی اوراق مزبور تصویب می کند. این قبیل افزایش سرمایه باید قبل از انتشار اوراق قرضه به وسیله یک یا چند بانک و یا موسسه مالی معتبر پذیره نویسی شود و قرارداد مربوط به این گونه پذیره نویسی و سایر شرایط مربوط به آن و پذیره نویسان شرکت ، به تصویب مجمع عمومی فوق العاده سهامداران برسد والا فاقد هر گونه اعتبار خواهد بود.

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/


اوراق قرضه قابل تعویض با سهام شرکت ، الزاماَ باید با نام باشد ( مواد 61 و 62 ل. ا. ق. ت) و شرکت مکلف است اوراق مذکور را به صاحبان مربوط انتقال داده ، در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برساند. ( مواد 67 و 68 ل. ا. ق. ت)



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor
  • اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود

ماده 1 : نام و نوع شرکت : شرکت ...........
ماده 2 : موضوع شرکت :......................
ماده 3 : مرکز اصلی شرکت : ................
هیات مدیره می تواند تصویب نماید مرکز اصلی شرکت را به هر کجا که صلاح و مصلحت بداند منتقل و  ثبت هیئت مذهبی یا شعبی را تاسیس و صورتجلسه را جهت ثبت به اداره ثبت شرکت های تقدیم نماید.
ماده 4 : سرمایه شرکت : .....................
ماده 5 : مدت شرکت : از تاریخ ثبت به مدت نامحدود
ماده 6 : تابعیت شرکت : تابعیت شرکت ایرانی است .
ماده 7 : هیچیک از شرکا حق انتقال سهم الشرکه خود را به غیر ندارند مگر با رضایت و موافقت دارندگان سه چهارم سرمایه شرکت که دارای اکثریت عددی نیز باشند و انتقال سهم الشرکه بعمل نخواهد آمد مگر به موجب سند رسمی
ماده 8 : مجمع عمومی عادی شرکت در ظرف مدت چهار ماه اول هر سال پس از انقضای سال مالی شرکت تشکیل ولی ممکن است بنا به دعوت هر یک از اعضای هیات مدیره یا شرکا مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده تشکیل گردد.
ماده 9: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی توسط هر یک از اعضای هیات میره یا مدیر عامل و یا شرکا به وسیله دعوتنامه کتبی با درج آگهی در یکی از جراید کثیرالانتشار بعمل خواهد آمد. فاصله بین دعوت تا تشکیل مجمع حداقل ده روز و حداکثر 40 روز خواهد بود.
ماده 10: در صورتی که کلیه شرکا در هر یک از جلسات مجامع عمومی حضور یابند رعایت ماده 9 اساسنامه ضرورت نخواهد داشت.
ماده 11 : وظایف مجمع عمومی عادی یا عادی به طور فوق العاده بشرح ذیل می باشد :
الف : استماع گزارش هیات مدیره در امور مالی و ترازنامه سالیانه شرکت و تصویب آن
ب : تعیین خط مشی آینده شرکت و تصویب آن
ج  : تصویب پیشنهاد سود قابل تقسیم از طرف هیات مدیره
د : انتخاب هیات مدیره و در صورت لزوم بازرس
ماده 12 : وظایف مجمع عمومی فوق العاده به قرار ذیل است :
الف- تغییر اساسنامه یا الحاق یا حذف یک یا چند مواد اساسنامه
ب- تنظیم اساسنامه جدید یا تبدیل نوع شرکت
ج- افزایش یا تقلیل سرمایه شرکت
د- ورود شریک یا شرکای جدید به شرکت
ماده 13 : تصمیمات شرکا در مجمع عمومی فوق العاده با موافقت دارندگان سه چهارم سرمایه که اکثریت عددی دارند و در مجمع عمومی عادی از بین شرکا و یا از خارج انتخاب می شوند.
ماده 14: هیات مدیره شرکت مرکب از .............نفر خواهند بود که در مجمع عمومی عادی از بین شرکا و یا از خارج انتخاب می شوند.
ماده 15: هیات مدیره از بین خود یک نفر را به سمت رییس هیات مدیره و یک نفر را به سمت مدیر عامل انتخاب و همچنین می تواند برای اعضای خود سمت های دیگر تعیین نماید.
ماده 16: ..............نماینده قانونی و تام الاختیار شرکت بوده و می تواند در کلیه امور مداخله و اقدام نماید :
امور اداری از هر قبیل ، انجام تشریفات قانونی ، حفظ و تنظیم فهرست دارایی شرکت ، تنظیم بودجه ، تعیین پرداخت حقوق و انجام هزینه ها ، رسیدگی به محاسبات پیشنهاد ، سود قابل تقسیم سالیانه ، تهیه آیین نامه های داخلی اجرای تصمیمات مجامع عمومی ، ادای دیون و وصول ، مطالبات تاسیس شعب ، واگذاری و قبول نمایندگی ، انتخاب و انتصاب و استخدام متخصصین و کارمندان و کارگران ، عقد هر گونه پیمان با شرکت ها و بانک ها و ادارات و اشخاص ، خرید و فروش و اجاره اموال منقول و غیر منقول و ماشین آلات و بطور کلی وسایل مورد نیاز و همچنین معاملات به نام و حساب شرکت ، مشارکت با سایر شرکت ها و شخصیت های حقیقی و حقوقی ، استقراض با رهن یا بدون رهن و تحصیل اعتبار و وام دادن و وام گرفتن از بانک ها و اشخاص و شرکت ها و باز کردن حساب جاری و ثابت در بانک ها ، دریافت وجه از حساب های شرکت ، صدور ظهرنویسی و پرداخت بروات و اسناد و سفته ها و هزینه ها ، مرافعات چه شرکت مدعی علیه ، در تمام مراحل با تمام اختیارات از رجوع به دادگاه های صالحه و ابتدایی و استیناف و دیوان کشور ، انتخاب وکیل و وکیل در توکیل ، دادن اختیارات لازمه به نامبرده و عزل آن ، قطع و فصل دعاوی با صلح و سازش ، اختیارات فوق جنبه محدودیت نداشته و هر تصمیمی را که هیات مدیره جهت پیشرفت شرکت اتخاذ نماید معتبر می باشد.
ماده 17: جلسات هیات مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات هیات مدیره با اکثریت آرا معتبر است.
ماده 18 : دارندگان حق امضا در شرکت : دارندگان حق امضای اوراق و اسناد بهادار از قبیل چک – سفته – برات – اسناد تعهد آور – و قرادادها را هیات مدیره تعیین می کند.
ماده 19: هر یک از اعضای هیات مدیره می تواند تمام یا قسمتی از اختیارات و همچنین حق امضای خود را به هر یک از شرکا برای هر مدت که صلاح بداند تفویض نماید و همچنین هیات مدیره می تواند تمامی یا قسمتی از اختیارات خود را به مدیره عامل تفویض کند.
ماده 20: سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و به آخر اسفند ماه همان سال خاتمه می یابد به استثنای سال اول که ابتدای آن از تاریخ تاسیس شرکت است.
ماده 21 : تقسیم سود از درآمد شرکت در پایان هر سال مالی – هزینه های اداری ، حقوق کارکنان و مدیران ، استهلاک ، مالیات و سایر عوارض دولتی کسر و پس از وضع صدی ده بابت ذخیره قانونی بقیه که سود ویژه است به نسبت سهم الشرکه بین شرکا تقسیم خواهد شد.
ماده 22: فوت یا محجوریت هر یک از شرکا باعث انحلال شرکت نخواهد شد و وارث یا وراث شریک متوفی و یا ولی محجور می تواند به مشارکت خود ادامه دهند ، در غیر این صورت بایستی سهم الشرکه خود را پس از انجام تشریفات قانونی دریافت و یا به شریک دیگری منتقل و از شرکت خارج شوند.
ماده 23: انحلال شرکت : مطابق ماده 114 قانون تجارت منحل خواهد شد.
ماده 24 : در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده شرکا ، رای به انحلال شرکت دهد یک نفر از بین شرکا و یا خارج از شرکت به سمت مدیر تصفیه تعیین خواهد شد و وظایف مدیر تصفیه طبق قانون تجارت می باشد.
ماده 25 : اختلافات حاصله بین شرکای شرکت از طریق حکمیت و داوی حل و فصل خواهد شد.
ماده 26 : در سایر موضوعاتی که در این اساسنامه قید نشده است مطابق مقررات قانونی تجارت ایران و سایر قوانین موضوعه عمل و رفتار خواهد گردید.
ماده 27 : این اساسنامه در 27 ماده تنظیم و به امضای کلیه موسسین شرکت به اسامی ذیل رسید و تمام صفحات آن امضاء شد.

  • شرکتنامه شرکت با مسئولیت محدود

1: نام کامل شرکت و نوع آن : شرکت .................با مسئولیت محدود
2: موضوع شرکت : ..........................................................
3: نشانی کامل شعبه شرکت ( در صورت تعیین مدیر نام مدیران شعبه ) :
4: اسامی شرکاء یا موسسین :
1-آقایی / خانم ............. فرزند .............به شماره ملی ....................شماره شناسنامه ..........صادره ...............متولد ....................به آدرس......................کد پستی ................................
5: مبدا تشکیل شرکت و مدت آن : اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تهران مدت فعالیت شرکت نامحدود
6: سرمایه شرکت عبارت است از مبلغ .............. ریال نقدی / و مبلغ ... ریال غیر نقدی
7: میزان سهم الشرکه هر یک از شرکاء :     
آقای / خانم .................دارنده .................درصد سهم الشرکه  معادل ..................ریال
8: اسامی کلیه اعضای هیات مدیره با ذکر سمت آنان و دارندگان حق امضاء
آقای / خانم ............................ به سمت ..................................
آقای / خانم ...........................به سمت ....................................
کلیه اوراق و اسناد بهادار و تعهد آور شرکت به امضای .....................به سمت ....................همراه با مهر شرکت و اوراق عادی و اداری به امضای ............................به سمت ...............................همراه با مهر شرکت معتبر می باشد.
9: ترتیب سود شرکت :
مطابق سهم الشرکه سهامداران طبق بند 20 و 21 اساسنامه
10 : موقع رسیدگی به حق سالیانه سود شرکت :

https://danasabt.ir/2023/05/10/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF/ 
در پایان هر سال مالی
11: انحلال شرکت مطابق ماده 114 قانون تجارت خواهد بود.
تاریخ تنظیم .............. نام و نام خانوادگی شرکاء و امضاء طریقه تکمیل کردن این فرم مانند فرم تقاضانامه در ثبت شرکت ها با مسئولیت محدود می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

کوره آزمایشگاهی اجاق ‌های با دمای بالا هستند که در اکثر آزمایشگاه‌های بالینی، پزشکی قانونی، الکترونیک، پردازش مواد و تحقیقات یافت می‌شوند. کوره های آزمایشگاهی تهویه‌دار کنترل دمای یکنواخت و دقیق را برای عملکردهایی مانند گرم کردن، پخت، تبخیر، خشک کردن، استریل کردن و سایر عملکردهای آزمایشگاهی صنعتی فراهم می‌کنند. کوره دیجیتالی دمای کوره آزمایشگاهی معمولا از محیط تا بالای 300 درجه سانتی گراد متغیر است. آن ها در گرانش (طبیعی)، مکانیکی (اجباری) جابجایی و پمپ خلاء برای کاربردهای معمول گرمایش و خشک کردن موجود هستند. برای آزمایشگاه‌هایی با یکنواختی دما، پایداری و دقت مورد نیاز، کوره‌های پروتکل پیشرفته برای برآورده کردن چنین الزاماتی در دسترس هستند.
این مقاله کاربردها، نحوه استفاده و نگهداری یک کوره آزمایشگاهی را پوشش می دهد. 


کوره های هوای گرم  

 
کوره آزمایشگاهی برای خشک کردن و ضد عفونی کردن ظروف شیشه ای و فلزی و تست های حساس به دما استفاده می شود. خشک کردن آزمایشگاهی بسیار مهم است؛ زیرا خشک کردن خیلی سریع، خیلی کند یا ناهموار کل فرایند را مختل می کند. کوره ها دمایی بین دمای اتاق تا حدود 300 درجه سانتیگراد دارند. عناصر با دمای بالاتر از 300 درجه معمولا در زمینه های تخصصی تر مانند فیزیک و تجزیه و تحلیل مواد استفاده می شوند.


مشخصات کوره آزمایشگاهی


کوره آزمایشگاهی دارای بدنه فولادی، فن، تایمر، دماسنج، تنظیم کننده دما، ترموستات و سیستم کف می باشد. زمان استریل کردن کوره های هوای گرم 160 درجه سانتیگراد برای 2 ساعت، 171 درجه سانتیگراد برای 1 ساعت، 180 درجه سانتیگراد برای 30 دقیقه و 191 درجه سانتیگراد برای 6 تا 10 دقیقه است.

 

کاربردها


کوره آزمایشگاهی در طیف گسترده ای از کاربردها در صنایعی مانند بیوتکنولوژی، داروسازی و تولید مواد استفاده می شود. این صنایع اغلب به فرایند پخت، بازپخت و خشک کردن مواد با ترکیبات شیمیایی و فیزیکی متفاوت نیاز دارند. بسیاری از این کاربردهای فرایندی در نتیجه نهایی منحصر به فرد هستند و بنابراین به انواع مختلفی از کوره های آزمایشگاهی نیاز دارند.
استفاده استاندارد برای اجاق های آزمایشگاهی شامل بسیاری از فرایندهای آزمایش و عیب یابی مانند موارد زیر است:

  •   گرم کردن و خشک کردن ظروف شیشه ای یا لوازم آزمایشگاهی اتوکلاو برای اهداف استریل کردن
  • آزمایش مواد برای تعیین استحکام کششی، تغییر شکل و انعطاف پذیری محصولات تولیدی، استحکام لحیم کاری در برد مدارها و موارد دیگر.
  • تست الکترونیک
  • تست Burn-in برای تشخیص خرابی های اولیه در مدارهای مجتمع ساخته شده
  •  تست قدرت لحیم کاری در بردهای مدار

استفاده تخصصی از کوره آزمایشگاهی در آزمایشگاه های بیولوژیکی، پزشکی قانونی و محیطی انجام می شود. علوم طبیعی از کوره های آزمایشگاهی برای پیشبرد سرعت تحقیق به روش های زیر استفاده می کنند:

  • آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی از اجاق‌های خلاء با پیکربندی خاص به عنوان اتاقک توسعه اثر انگشت استفاده می‌کنند.
  • آزمایشگاه‌های بیولوژیکی از کوره ‌های جابجایی گرانشی برای حذف آلاینده‌های میکروبیولوژیکی در ظروف آزمایشگاهی و کوره‌های خلاء برای چسباندن بسترها به سطح فیلترها و سایر محیط‌ها استفاده می‌کنند.
  • آزمایشگاه‌های محیطی اغلب نمونه‌ها را در کوره‌های آزمایشگاهی خشک می‌کنند و نمونه‌ها را قبل و بعد از خشک شدن وزن می‌کنند تا میزان رطوبت نمونه را تعیین کنند.

 

کاربردهای اصلی اجاق آزمایشگاهی تهویه شده چیست؟

کوره آزمایشگاهی بسته به فرآیند مورد نیاز برای کاربرد، برای عملکردهای زیر استفاده می شود:

آنیل کردن

فرایند بازپخت شامل حرارت دادن و سپس سرد شدن آهسته موادی مانند شیشه یا فولاد است تا تنش های داخلی کاهش یابد و شکل پذیری افزایش یابد . در این فرایند، اغلب در صنایع متالورژی، تولید تجهیزات پزشکی و صنایع علم مواد، از فر با دمای بالا استفاده می‌شود . مواد آنیل شده را می توان با سهولت بیشتری برش و شکل داد تا در تولید اقلامی مانند سرنگ و کاتتر استفاده شود.


پخت

پخت شامل سخت شدن ترکیب شیمیایی یک ماده از طریق ترکیب خشک کردن و پخت است. این فرآیند اغلب برای ساخت اپوکسی، چسب، پلاستیک و لاستیک در تحقیقات پلیمری، فناوری نانو و صنایع نیمه هادی استفاده می شود.


خشک کردن

خشک کردن حذف رطوبت از نمونه است که برای بسیاری از آزمایشگاه های زیست محیطی، بیولوژیکی و بالینی ضروری است. اجاق‌ آزمایشگاهی هوای اجباری و خلاء برای خشک کردن نمونه‌هایی استفاده می‌شوند که به راحتی شکسته می‌شوند، زیرا رطوبت را از بین می‌برند و نقطه جوش آب را پایین می‌آورند که اجازه می‌دهد نمونه در دمای پایین‌تری خشک شود.
کوره آزمایشگاهی جابجایی گرانشی اغلب برای خشک کردن ذرات ریز مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا ممکن است با جریان هوای زیاد پراکنده شوند و برای محافظت از آن ها به جریان هوای طبیعی تری نیاز دارند.


استریل کردن

استریل کردن توسط کوره آزمایشگاهی شامل حذف باکتری ها یا میکروارگانیسم ها است و معمولا برای استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می شود. دمای ایده آل باید حداقل 160 درجه سانتیگراد باشد و محتویات در این گرما به مدت 45 تا 60 دقیقه کنترل شود.
سپس یک دوره خنک شدن آهسته مورد نیاز است، زیرا خارج کردن سریع اقلام از فر می تواند باعث ترک خوردن آن ها شود. در حالی که خنک شدن تدریجی از ورود هوای بالقوه مضر به داخل فر جلوگیری می کند. سپس اقلام باید با دمای 60 درجه سانتیگراد خشک شوند.

 

نحوه استفاده از کوره آزمایشگاهی

برای ضدعفونی سریع وسایل، ابتدا وسایل را بشویید و خشک کنید. سپس موارد را مرتب کنید. کوره آزمایشگاهی را به منبع برق متصل کنید و پس از روشن شدن بلافاصله منتظر بمانید تا گرم شود.
وسایل را داخل دستگاه قرار داده و آن را استریل کنید. بلافاصله بعد از زمان بندی اجازه دهید خنک شود. تجهیزات استریل شده را از کوره آزمایشگاهی خارج کرده و در مکانی مناسب نگهداری کنید.
اطمینان حاصل کنید که دستگاهی که بلافاصله در محلول ضدعفونی کننده قرار می گیرد قابل اشتعال نباشد. مثلا برای پارچه های استریل بهتر است از اتوکلاو استفاده کنید و .... در صورت عدم وجود ماده ضدعفونی کننده، مراقب باشید که فورا مواد قابل اشتعال را استریل نکنید.
اتصال دستگاه به منبع برق باید از یک سوکت استفاده شود. در ضمن هنگام کار با کوره آزمایشگاهی حتما درب آن را ببندید و داخل دستگاه را خشک کنید. اگر فضای داخلی دستگاه خیس است، ابتدا آن را با یک پارچه نخی تمیز خشک و سپس از دستگاه استفاده کنید.
هنگام خرید کوره آزمایشگاهی، مطمئن شوید که دستگاه دارای استانداردهای لازم است. از آنجایی که دستگاه حساس است و سازنده استانداردهای لازم را رعایت نمی کند، ممکن است خطرات زیادی وجود داشته باشد.
هرگز دستگاه را قبل از خنک شدن باز نکنید. زیرا ظروف شیشه ای ممکن است در اثر کاهش تورم ناگهانی بشکنند.

 


نحوه نگهداری کوره های آزمایشگاهی

  • همان گونه که گفته شد، مطمئن شوید که تجهیزات توسط آزمایشگاه های مرجع استاندارد و کالیبره شده اند. زیرا هیچ استفاده فوری، بدون محاسبه و قانون وجود ندارد.
  •  از سیم زمین استفاده کنید.
  • در صورت امکان از تایمر دستگاه در هنگام استفاده از رابط و با توجه به برنامه استریلیزاسیون مورد نظر خود استفاده کنید. این کار از کارکرد غیر ضروری دستگاه جلوگیری می کند.
  • دو یا چند شاخه را به یک پریز وصل نکنید.
  • هنگام جدا کردن دوشاخه، هرگز سیم برق یا یو پی اس را جدا نکنید. این بار اضافی بر روی سیستم وارد می کند و باعث از کار افتادن آن می شود.
  • برای جلوگیری از سوختگی احتمالی، هنگامی که درب بلافاصله باز می شود، صورت یا سایر نقاط حساس بدن به در نزدیک نشوید.
  • تغییرات سریع دما می تواند باعث ایجاد تنش در مواد شکننده شود که منجر به شکستگی یا حتی انفجار ظروف می شود. در صورت امکان، نمونه ها را به سرعت در دمای بالا خاموش نکنید.
  • از اکوره آزمایشگاهی برای تبخیر مواد شیمیایی فرار استفاده نکنید.
  • از دماسنج های جیوه ای برای اندازه گیری دما در اجاق های آزمایشگاهی استفاده نکنید. 


:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

حفره روی دندان چگونه ایجاد می‌شود؟

دندان‌ها با یک لایه رویی سخت و محافظ به نام مینا پوشیده شده اند. متخصص لمینت دندان رشت هنگامی که مینای دندان به وسیله اسید‌های تولید شده توسط باکتری‌ها ضعیف شدند، حفره در سطح دندان شکل می گیرد. پوسیدگی ها، نرم شدن مینای دندان یا حفره با گذشت زمان ایجاد می شوند. 

چه چیزی باعث پوسیدگی دندانها می‌شود؟

پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می‌افتد که غذاهای حاوی کربوهیدرات بین دندان‌ها گیر کرده و با مسواک و نخ دندان به طور کامل پاک نمی شوند. باکتری‌هایی که روی پلاک‌های دندان قرار دارند اسید تولید می‌کنند. این اسید مینای دندان را از بین می‌برند و به آرامی سوراخ‌ها یا حفره‌هایی در دندان ایجاد می‌کنند. اگر سریع درمان نشوند، این سوراخ‌ها با گذشت زمان بزرگتر شده و حتی ممکن است کل دندان را از بین ببرند.

از اصلی ترین دلایل پوسیدگی دندانها، غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و چسبناک است. هر چه شکر بیشتر مصرف شود، اسید بیشتری تولید شده و پوسیدگی سریع تر انجام می شود. شکر با پلاک ترکیب و مینای دندان را ضعیف می‌کند. هر بار که یک میان وعده شیرین می‌خورید، دندان‌های شما بعد از ۲۰ دقیقه در معرض آسیب ناشی از اسیدها قرار می‌گیرند. 

دلایل شایع پوسیدگی دندان

دانستن دلایل پوسیدگی دندانها بسیار مهم است تا بتوانیم روش صحیح مراقبت از دندان‌ها را بدانیم. با کنار گذاشتن این عوامل می‌توانیم به سلامت دهان و دندان کمک کنیم. در ادامه برخی از عواملی که باعث پوسیدگی دندان می‌شود را با هم بررسی می‌کنیم.

غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی 

غذاهایی که به دندان‌های شما می‌چسبند بیشترین احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان را به‌همراه می‌آورند. تمام قندها و بیشتر غذاهای نشاسته ای مانند شیر، عسل، کشمش، آب نبات سفت، غلات خشک و نان عامل اصلی ایجاد پلاک هستند.

مصرف زیاد میان وعده‌های

برخی از رژیم‌ها خوردن چند وعده غذایی کوچک در روز را برای کمک به کاهش وزن یا حفظ سلامت بدن پیشنهاد می‌کنند. اما به یاد داشته باشید که اگر به طور مکرر میان وعده می‌خورید، مهم نیست چه نوع غذایی باشد، اسید موجود در غذا زمان بیشتری برای آسیب رساندن به دندان‌های شما بدست می‌آورد. 

عقب رفتن لثه‌ها و تجمع باکتری در ریشه

اگر لثه‌های شما عقب‌ برود، پلاک‌هایی در نزدیکی ریشه‌های دندان ایجاد می‌شوند. آن قسمت از دندان توسط مینای دندان به خوبی محافظت نمی‌شوند و در برابر پوسیدگی آسیب‌پذیرتر هستند. این عامل نیز از دلایل پوسیدگی دندانها به شمار می‌رود. 

روش‌های درمان پوسیدگی دندان 

اگر به دندان درد دچار شدید یا در دندان پوسیدگی دارید باز هم می‌توانید آن را درمان کنید. اما نباید بگذارید تا زمان از دست برود. بهترین و سریع ترین راه درمان مراجعه به دندانپزشک برای پر کردن حفره است.

 اگر دندان‌های پر شده دارید باز هم باید از نظر نشانه‌های ساییدگی، شکستگی یا ول شدن قسمت پر شده به دندانپزشک مراجعه کنید. ممکن است با گذشت زمان، لبه‌های پر شده دندان زبر شوند و مواد پرشده ضعیف و شروع به شکستن کنند. پرکردگی‌های زبر یا ضعیف ممکن است حذف پلاک را دشوارتر کند. زیرا پلاک می‌تواند در آن نواحی جای بگیرد. در ادامه چند راه درمانی را به شما معرفی می‌کنیم. 

پر کردن دندان

اگر دچار پوسیدگی دندانی شده اید و مینای دندان را از بین رفته و حفره ایجاد شده حتما باید آن را پر کنید. در فرایند پر کردن، دندانپزشک مواد پوسیده را از روی دندان خارج کرده و آن را با چیز دیگری جایگزین می‌کند تا شکل دندان حفظ شود. پرکننده‌های دندان از رزین‌های همرنگ دندان یا ترکیبی از مواد (آمالگام) که ممکن است شامل جیوه باشد ساخته می‌شوند. 

پرکننده آمالگام حاوی جیوه خطری برای بدن دارد؟

اگرچه برخی از مردم نگران این هستند که جیوه ممکن است آنها را بیمار کند، اما مطالعات پزشکی نشان داده که پر کردن آمالگام برای اکثر افراد بی خطر است. اگر نگران هستید، از دندانپزشک خود در مورد انتخاب‌های دیگر برای پر کردن سوال کنید.

عصب کشی

اگر حفره عمیق شود و به پالپ دندان برسد درد زیادی ایجاد می‌شود. در این شرایط دندانپزشک برای بیمار عصب کشی و درمان ریشه را پیشنهاد می‌کند. پس از عصب کشی دندان پر و مهر و موم می‌شود. اگر قسمت پر شده زیاد باشد روی آن روکش می‌کشند. 

کشیدن روکش 

اگر پوسیدگی دندان شما بزرگ باشد، دندانپزشک شما احتمالاً بعد از ترمیم و پر کردن دندان برای محافظت بیشتر روی آن روکش می‌کشد. روکش‌ها معمولا کل دندان را می‌پوشانند و استحکام بیشتری به دندان می‌دهند. جنس روکش‌ها از چینی، طلا یا ترکیبی از چینی و فلز است. 

مهم نیست که دندان‌هایتان را پر کرده اید یا روکش کشیده اید، در هر صورت باید روتین مراقبتی دهان و دندان را به صورت روزانه رعایت کنید. مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن روزانه برای حذف پلاک و جلوگیری از پوسیدگی دندان ضروری است. محصولات زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا بهتر قسمت‌های پر شده و روکش‌ها را تمیز کنید. دندان‌های پر شده یا روکش شده سال‌ها دوام می‌آورند. تنها در صورت شل شدگی یا ساییدگی نیاز به تعویض دارند. 

چگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟

دلایل پوسیدگی دندانها متفاوت است. اما می‌توانید با انجام برخی از کارها جلوی پوسیدگی دندان را بگیرید. 

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

غذاها و نوشیدنی‌های شیرین که فرصت مناسبی برای تغذیه باکتری‌های دهان می‌دهند را حذف کنید. یا بلافاصله بعد از خوردن آنها دندان‌هایتان را مسواک بزنید. 

خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید

به طور مرتب با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت مینای دندان استفاده از فلوراید است. فلوراید با کاهش سرعت تجزیه مینای دندان و سرعت بخشیدن به فرآیند معدنی سازی مجدد از پوسیدگی جلوگیری می‌کند. 

مینای جدیدی که تشکیل می‌شود سخت تر و در برابر اسید مقاوم تر است. بسیاری از مطالعات علمی در یک دوره طولانی ثابت کرده اند که استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است.

هر روز نخ دندان بکشید

یکی از دلایل پوسیدگی دندانها استفاده نکردن از نخ دندان است. برای کمک به حذف پلاک و ذرات غذا از فضاهای بین دندانی که مسواک به آن دسترسی ندارد، نخ دندان الزامی است. این به سلامت دندان‌ها و همچنین داشتن لثه‌های سالم کمک می‌کند.

معاینات منظم دندانپزشکی داشته باشید

برای معاینه معمولی و چکاپ کلی دهان، تقریباً هر شش ماه یکبار، به دندانپزشک بروید.

مسواک خود را عوض کنید

به یاد داشته باشید که مسواک خود را زمانی که به نظر فرسوده می‌رسد یا هر سه ماه یکبار تعویض کنید. زیرا هر چه موها جدیدتر باشد، مسواک می‌تواند پلاک بیشتری را از بین ببرد.

استفاده از سیلانت‌ها بر روی شیار‌های دندان‌های بزرگ

شیارها و گودال‌های عمیق در برخی از دندان‌ها مانند دندان‌های آسیاب نیز می‌توانند نقاط مشکل ساز برای پوسیدگی باشند. یکی از راه‌های جلوگیری از این نوع پوسیدگی این است که از دندانپزشک خود بخواهید یک ماده پلاستیکی به نام پیت و فیشور سیلانت روی این نواحی قرار دهد. هنگامی که سیلانت سخت می‌شود، به عنوان یک مانع از سطح دندان در برابر پلاک و اسیدها محافظت می‌کند. اما هیچگاه جای مسواک زدن را نمی گیرند. 

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

مکمل‌های فلوراید استفاده کنید

 فلوراید نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان دارد. با افزودن فلوراید به آب یا استفاده از دهانشویه‌های حاوی فلوراید در برنامه روزانه، می‌توانید به محافظت بهتر از دندان‌ها در برابر حفره‌ها و باکتری‌ها کمک کنید. مکمل‌های فلوراید همیشه در دسترس هستند و می‌توانند به تمیزی و سلامت دهان شما کمک کنند.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

شرکت تضامنی که به فرانسه Societe en Nom Collectif  و به انگلیسی Partnership  نامیده می شود کامل ترین نوع شرکت اشخاص است.مراحل ثبت شرکت  ماده 116 قانون تجارت شرکت تضامنی را به شرح ذیل تعریف می کند : " شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوص برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود . اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. هر قراردادی که بین شرکا برخلاف این ترتیب داده شده باشد ، در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود".
در شرکت تضامنی کلیه شرکاء مسئول تعهدات شرکت می باشند ، چه در انجام معامله شخصاَ مداخله داشته باشند ، یا نداشته باشند. بنابراین شرکت تضامنی بین اشخاصی تشکیل می شود که با یکدیگر شناسایی کامل داشته یا از یک خانواده باشند و معمولاَ بین پدر و پسران یا براداران و بین دوستان نزدیک تشکیل می شود.
بطور خلاصه در شرکت تضامنی سه اصل ذیل رعایت می شود :
1- مسئولیت تضامنی شرکاء
2- غیر قابل انتقال بودن سهم الشرکه
3- تصریح به شرکت تضامنی در نام شرکت
در این مطلب به تشریح نام شرکت تضامنی که هر شرکت تضامنی جهت ثبت و تاسیس بلحاظ الزامات قانونی ملزم به رعایت آن است می پردازیم. شایان ذکر است، شما عزیزان در صورت نیاز به هر گونه راهنمایی در انتخاب نام شرکت، می توانید با کارشناسان متخصص و مجرب ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل نمایید.ما در انتخاب نیکوترین نام  شما را همراهی خواهیم کرد.

  • نام شرکت تضامنی

شرکت تضامنی دارای نام مخصوصی است که معرف مسئولیت شرکاء و نوع شرکت است که به فرانسه Raison Sociale  نامیده می شود. ماده 117 قانون تجارت مقرر می  دارد : " در اسم شرکت تضامنی باید عبارت ( شرکت تضامنی ) و لااقل اسم یک نفر از شرکاء ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل ( و شرکاء ) یا ( و برادران ) قید شود."
ماده اخیر، در واقع یکی ازخصایص ویژه شرکت تضامنی را بیان می کند که در آن، شرکا " تحت نام جمعی" متعهد می شوند.
قانون گذار با اعلام اینکه اسم شرکت می تواند مشتمل بر اسامی کلیه شرکای تضامنی باشد، بر اهمیت مسئولیت جمعی شرکای این نوع شرکت تاکید کرده است. ذکر نام شرکاء در شرکت تضامنی از این لحاظ اهمیت دارد که معرف اشخاصی است که ضامن تعهدات شرکت می باشند هر قدر اعتبار اشخاص زیادتر باشد اعتبار شرکت نیز به همان نسبت بهتر خواهد بود ولی چون قید اسامی تمامی شرکا به ویژه وقتی که عده آن ها زیاد است، امکان ندارد در عمل اسم شرکت های تضامنی فقط از نام یکی از شرکا تشکیل می شود و بعد از آن، عبارات "و شرکا"، "و برادران" و امثال آن ذکر می گردد. ذکر نام لااقل یکی از شرکا در اسم شرکت به کسانی که با شرکت معامله می کنند، اطمینان خاطر بیشتری می دهد تا ذکر عبارت "شرکت تضامنی" به تنهایی،آن طور که در کشور فرانسه باب شده است.
نام شرکت را نباید با نام تجاری اشتباه نمود ، زیرا شرکت  تضامنی مانند هر تاجری ممکن است اسم تجاری نیز داشته باشد. نام تجاری ممکن است نام انتخابی باشد. لذا، از آن جا که اسم شرکت از اسم تجاری که می تواند هر اسمی باشد جداست، تغییر آن متضمن اشکالات ویژه ای است. در واقع، هر گاه شریک و یا شرکایی که نام آن ها در اسم شرکت آمده است، فوت کنند و یا از شرکت خارج شوند،نام شرکت باید تغییر کند،چه به طلبکاران شرکت نباید این امر را القا کرد که شریک مورد بحث هنوز از شرکای شرکت است؛ اما از طرفی،هر گاه شریک متوفی، موسس شرکت باشد،اعتبار شرکت مبتنی بر نامی است که تغییر آن موجب از میان رفتن شهرت شرکت خواهد بود و کافی است که اسم او از اسم شرکت خارج شود تا مشتریان شرکت آن را ترک کنند.این است که در فرانسه قبل از اینکه تغییراتی راجع به اسم شرکت تضامنی در قانون 1985 به وجود آید، قانون 1966 (ماده 490 مکرر) مواردی را پیش بینی کرده بود که در آن ها، وزیر دادگستری مجاز بود، به درخواست شرکت تضامنی،به او اجازه دهد که با اسم مخصوص قبلی خود ادامه حیات دهد.تنها فایده تغییرات جدید قانون گذاری این کشور این است که با فوت یکی از شرکا و یا خروج یکی از آن ها، تغییر اسم شرکت ضرورت پیدا نمی کند.به هر حال، در سیستم حقوقی ما با وضع قانون گذاری فعلی،چنین اجازه ای به شرکت داده نشده است.

  • در انتخاب نام شرکت توجه به نکات ذیل الزامی است :

1- با توجه به بند 10 ماده یک آیین نامه نامگذاری شهرها ، خیابان ها ، اماکن و موسسات عمومی مصوب 6/ 9/ 1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی ، شرکت ها باید از انتخاب اسامی خارجی برای خود خودداری ورزیده و اسامی مذکور را در صورت استفاده به نام های غیر خارجی تغییر دهند. در همین باره ، قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی ، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب 14 / 9 / 75 نیز به تصویب رسیده است.
2- دارای سابقه ثبت نباشد.
3- دارای معنا و مطابق با فرهنگ اسلامی باشد.
4- جهت تعیین  اسم شرکت حداقل تعداد سیلاب ها 3 سیلاب است.
5- لاتین نباشد.
6- از عنوان های دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر انتخاب نشود.

https://danasabt.ir/%d9%be%d9%84%d9%85%d9%be-%d8%af%d9%81%d8%a7%d8%aa%d8%b1/


7- استفاده از اسامی شهرها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.
8- اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارائه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها،به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

در زمینه‌ی علوم شیمی و آزمایشگاهی، همزن مغناطیسی به عنوان یک ابزار حیاتی برای ترکیب مداوم مواد شیمیایی شناخته می‌شود. خرید کوره ازمایشگاهی این ابزارهای تخصصی با قابلیت ایجاد ترکیبات یکنواخت و دقیق، در پژوهش‌ها و آزمایش‌های مختلف به کار می‌روند. اهمیت انتخاب مدل مناسب همزن مغناطیسی در پژوهش‌ها و آزمایشگاه‌ها از جنبه‌های مختلف بسیار حائز اهمیت است.
در انتخاب این ابزارهای آزمایشگاهی، موارد مختلفی از جمله دقت، سرعت، و قدرت همزن، تأثیرگذار هستند. یکی از عوامل مهم تصمیم‌گیری در این زمینه، نحوه کار این وسایل می‌باشد. به عبارت دیگر، نحوه کار مدل‌های مختلف همزن مغناطیسی یکی از مهمترین عواملی است که در انتخاب این ابزارها باید در نظر گرفته شود. در ادامه به بررسی این مورد می¬پردازیم.

 

بررسی مشخصات فنی همزن مغناطیسی


همزن مغناطیسی با مشخصات فنی ذکر شده یک ابزار قدرتمند و کارآمد در زمینه‌های آزمایشگاهی است. با موتور 12 ولت مستقیم، این همزن¬ها معمولا از بدنه استیل با ابعاد 140 * 140 * 55 میلیمتر بهره می‌برند. با دور متغیر از 100 تا 1000 دور در دقیقه، این دستگاه امکان تطبیق با نیازهای مختلف را فراهم می‌سازد. ویژگی‌های مکانیکی دستگاه به گونه‌ای طراحی شده که مصرف انرژی آن به حداقل ممکن رسیده و این دستگاه توانمند است که در مدت زمان طولانی بدون گرم شدن و تغییر در سرعت عمل کند.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این همزن مغناطیسی، توانایی حفظ کارایی و قدرت در مواقعی است که فاصله بین ظرف نمونه و همزن ایجاد می‌شود. آهن ربای همزن نیز به گونه‌ای طراحی شده است که حتی در این شرایط، همچنان قدرت و کارایی خود را حفظ کند. این دستگاه با قابلیت تغییرات ولتاژ تا 30± ولت، بدون تأثیر منفی بر عملکرد، یک ابزار کارآمد برای فرآیندهای مداوم و طولانی در آزمایشگاه‌ها محسوب می‌شود.

 

بررسی اجمالی همزن مغناطیسی


همزن مغناطیسی، یک ابزار بسیار کاربردی در محیط‌های آزمایشگاهی است که به منظور ترکیب محلول‌های شیمیایی، به ویژه در مقیاس محدود، به کار می‌رود. این ابزار از یک مکانیزم ساده برای حرکت مواد و محلول‌های شیمیایی استفاده می‌کند.
حضور مگنت یا میله فلزی در داخل مایع، با ایجاد یک میدان مغناطیسی توسط دستگاه، به جابجایی و حرکت مداوم این مواد منجر می‌شود. این میدان مغناطیسی توسط یک آهنربای دوار یا تعدادی آهن‌ربای الکتریکی تولید می‌شود. برخی از مدل‌ها همچنین با همراهی حرکت مگنت در داخل مایع، حرارت را به محلول منتقل می‌کنند.
این ویژگی به انحلال مواد، به ویژه مواد حساس به حرارت، کمک می‌کند. استفاده از این ابزار آزمایشگاهی سرعت فرآیند انحلال و ترکیب مواد شیمیایی را افزایش می‌دهد و حرکت مداوم مواد را بر اساس تنظیمات کاربر فراهم می‌آورد.

 

اجزای همزن مغناطیسی


همانطور که بیان شد، همزن مغناطیسی، یک دستگاه آزمایشگاهی است که از اجزای مختلفی تشکیل شده است تا بتواند محلول‌ها را مخلوط و همگن کند. اجزای اصلی یک همزن مغناطیسی عبارتند از:


1.    موتور مغناطیسی: موتور مغناطیسی نقش محرک اصلی را ایفا می‌کند. این موتور مسئول ایجاد حرکت چرخشی آهنربای درون دستگاه است.


2.    آهنربا: آهنربا به عنوان جسم متصل به موتور عمل می‌کند و نیروی حرکت موتور را به مگنت انتقال می‌دهد.


3.    صفحه هات پلیت: این صفحه، محل قرارگیری ظرف حاوی محلول است و تحت تأثیر نیروی مغناطیسی قرار گرفته توسط آهنربا، حرکت می‌کند.


4.    کلید و صفحه تنظیم دور چرخش مگنت: برای کنترل دوران مگنت و به تبع آن سرعت حرکت محلول، یک سیستم کنترلی به‌کار می‌رود که شامل کلیدها و صفحه‌ها کنترل متنوع است.


5.    مگنت یا آهنربای قرصی یا بیضی‌شکل: این اجزاء حاوی آهن هستند و در داخل ظرف حاوی محلول قرار می‌گیرند. هنگامی که موتور فعال شده و آهنربای درون موتور چرخش می‌کند، این مگنت نیز حرکت می‌کند و محلول را مخلوط می‌کند.


6.    روکش خنثی: این روکش با مگنت یا آهنربا پوشیده شده است تا مقاومت نسبت به تأثیرات شیمیایی داشته باشد و در تماس با محلول‌ها، خود را تغییر ندهد.
زمانی که آهنربای درون موتور شروع به چرخش می‌کند، مگنت درون ظرف محلول نیز حرکت می‌کند و بدین ترتیب، دما و سرعت چرخش مگنت درون ظرف محلول به راحتی قابل تنظیم و کنترل می‌شود. این فرآیند به دلیل نقل و انتقال حرکت از طریق مغناطیس، به‌طور خاص در آزمایشات شیمیایی و بیولوژیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

 

انواع همزن مغناطیسی


همزن‌های مغناطیسی در دو نوع اصلی عبارتند از:

 

  •   همزن‌های مغناطیسی ساده و بدون هیتر:

این نوع همزن‌ها به تنهایی برای مخلوط کردن محلول‌ها و ایجاد یکنواختی در آنها استفاده می‌شوند. آنها اغلب در آزمایشگاه‌ها و کاربردهای شیمیایی کمی به‌کار می‌روند. این دستگاه‌ها دارای یک پیچ کنترل هستند که به کمک آن می‌توان سرعت چرخش را تنظیم کرد.

 


•    همزن‌های مغناطیسی با هیتر و قابلیت گرم کردن محلول:

این نوع همزن‌ها، علاوه بر قابلیت مخلوط کردن، دارای گرم‌کننده هستند که به دستگاه امکان افزایش دما را می‌دهد. صفحه این همزن‌ها باید از جنس استیل باشد تا با دمای بالا که توسط گرم‌کننده‌ها ایجاد می‌شود، سازگار باشد. این دستگاه‌ها از پیچ کنترل برای تنظیم دما استفاده می‌کنند و می‌توانند به طور یکنواخت محلول را گرم کنند در حالی که همزن در حال کار است.
هر دو نوع همزن مغناطیسی دارای پیچ کنترلی برای تنظیم سرعت چرخش هستند. افزایش سرعت چرخش منجر به افزایش سرعت مخلوط کردن محلول می‌شود. این ویژگی مخصوصاً در آزمایشاتی که نیاز به توزیع یکنواخت حرارت در محلول دارند، بسیار مفید است.

 

•    همزن مغناطیسی کوچک:

استیرر مینی یک همزن کوچک است که فضای کمی را اشغال می‌کند. کنترل‌های دقیق آن به کاربر اجازه می‌دهند تا سرعت چرخش را با دقت تنظیم کنند. این دستگاه به طور خاص به مقاومت در برابر مواد شیمیایی مضر معروف است و دارای تنظیم‌کننده سرعتی است که جلوگیری می‌کند دستگاه از حداکثر سرعت خود تجاوز کند.

 

•    همزن مغناطیسی تایمردار:

این نوع همزن می‌تواند موتور دستگاه را به صورت خودکار پس از گذشت زمان مشخص خاموش کند. تایمر داخلی آن به دستگاه این امکان را می‌دهد که پس از پایان زمان تعیین‌شده، همزن خودکار خاموش شود و سرعت آن به طور خودکار کاهش یابد.

 

•    همزن مغناطیسی بادوام:

این نوع همزن‌ها مقاومت شیمیایی بیشتری دارند و بسیار با دوام هستند. ظرفیت مخلوط‌سازی بالایی دارند و دارای کنترل الکترونیکی داخلی هستند که سرعت را به طور خودکار و با توجه به بار تنظیم می‌کند.

 


•    همزن مغناطیسی باطری دار:

این همزن‌ها برای مکان‌هایی که دارای خروجی برق نیستند، مناسب هستند. از آنها در انکوباتورها استفاده می‌شود و دارای پایه‌های لاستیکی است. با دکمه‌های کنترل سرعت می‌توان سرعت آن را تنظیم کرد و با باتری‌های قلیایی یا قابل شارژ کار می‌کنند.

 

•    همزن مغناطیسی با توربین هوایی:

همزن با توربین هوایی، بهترین وسیله برای مخلوط کردن مایعات کمتر از یک لیتر است.

 


انواع مگنت مغناطیسی


با توجه به نوع مایع، ویسکوزیته آن و شکل ظرف محلول، از مگنت یا آهنربای میله‌ای با اندازه و نوع مناسب استفاده می‌شود. مگنت آهنربایی میله‌ای که از مواد خنثی پوشیده شده است، در مقابل مایعات مقاوم بوده و آلودگی محیط محلول جلوگیری می‌کند.
•    مگنت مغناطیسی استوانه ای
•    مگنت مغناطیسی تخم مرغی شکل
•    مگنت مغناطیسی برای بطری کشت
•    مگنت سفارشی برای راکتور لبه دار

 

مزایا و معایب همزن مغناطیسی


مزایا:


1.    کاهش خطر آلودگی: یکی از مزایای اصلی همزن مغناطیسی، کاهش خطر آلودگی است. این دستگاه فقط از یک میله مغناطیسی برای هم‌زدن نمونه (مایع یا محلول) استفاده می‌کند، که باعث کاهش خطر تداخل مواد مختلف و آلودگی محیط می‌شود. دستگاه همزن مغناطیسی به دلیل طراحی ساده‌اش، تمیز کردن آن به راحتی انجام می‌شود. این ویژگی اهمیت زیادی در محیط‌های آزمایشگاهی دارد.


3.    تداوم در مخلوط‌سازی: برای مخلوط‌ها و موادی که نیاز به مخلوط شدن در زمان طولانی‌ دارند، همزن مغناطیسی گزینه مناسبی است. این دستگاه به صورت مداوم و تحت کنترل دوران مغناطیسی عمل می‌کند.


4.    تنظیم دور چرخش: امکان تنظیم دور چرخش در همزن مغناطیسی، به کاربر این امکان را می‌دهد که سرعت مخلوط‌سازی را با دقت تنظیم کند.

 


معایب:


1.    کاربرد محدود در حجم کم: کاربرد همزن مغناطیسی معمولاً برای مقادیر کم نمونه مناسب است و در موارد حجیم‌تر، ممکن است عملکرد آن محدود شود.


2.    ضعف در مواد غلیظ: این دستگاه نسبت به مواد غلیظ و سوسپانسیون شدید تا حدودی ضعیف عمل می‌کند. برای حجم‌های بزرگ‌تر و محلول‌های غلیظ معمولاً از دستگاه‌های مکانیکی مانند شیکر استفاده می‌شود.

 

 

 

کاربرد همزن مغناطیسی 


همانطور که بیان شد، استفاده از همزن مغناطیسی در محیط آزمایشگاه برخی مزایا و معایب را به همراه دارد. یکی از مزایای اصلی این ابزار، کاهش تماس مستقیم کاربر با مواد شیمیایی پرخطر است که به ایمنی کاربران آزمایشگاهی کمک می‌کند. اما، یکی از معایب این وسیله این است که محدودیت در استفاده از آن در حجم‌های بزرگ مواد شیمیایی وجود دارد.
در مواردی که غلظت مواد بیشتر است، مگنت‌های این دستگاه به علت ضعف و کندی در عملکرد ممکن است کارآیی کمتری داشته باشند. همچنین، از آنجایی که این همزن برای حجم کم و ویسکوزیته پایین مناسب است، در مواردی که حجم محلول زیاد استفاده می‌شود، ممکن است کارایی آن محدود شود.
در کل، همزن مغناطیسی در آزمایشگاه‌ها برای موارد خاصی که نیاز به همزدن محلول‌های حجیم با ویسکوزیته پایین دارند، مفید است، اما نیاز به درنظر گرفتن محدودیت‌ها و موارد استفاده مناسب دارد.

 

استفاده از همزن مغناطیسی


در روند استفاده از دستگاه همزن مغناطیسی، ابتدا با تنظیم دما و سرعت مطلوب، مگنت‌ها در محلول قرار می‌گیرند. سپس با فعال شدن مکانیسم گرمایش و آهنرباهای الکتریکی، میدان الکترومغناطیسی ایجاد شده باعث چرخش مگنت‌ها و مخلوط شدن یکنواخت محلول می‌شود. پوشش مگنت با ماده غیر واکنش‌دهنده نیز از ایجاد واکنش با مواد محلول جلوگیری می‌کند. 
در پایان، برای خاموش کردن دستگاه، پیچ‌های تنظیم دما و سرعت به حالت صفر باز گردانده و دستگاه به حالت OFF منتقل می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که پس از اتمام کار، دستگاه از برق جدا شود.

 

ایمنی در کاربرد همزن مغناطیسی


در استفاده از همزن مغناطیسی، رعایت ایمنی امری حیاتی است:


1.    آب و مایعات:
•    باید دقت شود که بر روی دستگاه همزن آب و همچنین مایعات ریخته نشود.
•    در صورت ریخته شدن آب روی دستگاه، بلافاصله دستگاه را خاموش کنید و از برق بکشید.


2.    مگنت‌ها:
•    مگنت‌های داخل شیشه ظروف به خوبی ممکن است خاصیت مغناطیسی خود را از دست بدهند. در صورت عدم عملکرد بهینه، از سالم بودن مگنت‌ها اطمینان حاصل کنید.


3.    ویسکوزیته مایعات:
•    استیررهای مغناطیسی در هم زدن محلول‌های با ویسکوزیته بالا به خوبی عمل نمی‌کنند. توجه داشته باشید که این دستگاه برای محلول با ویسکوزیته معینی مناسب نیست.


4.    محل نصب:
•    دستگاه را در محلی قرار ندهید که شدت جریان هوا در آن زیاد است، زیرا ممکن است به عملکرد دستگاه آسیب برسد.


5.    نوسانات برقی:
•    برای جلوگیری از آسیب دستگاه ناشی از نوسانات برقی، می‌توانید دستگاه را به یک محافظ متصل کنید.


6.    تعمیرات:
•    در صورت خرابی دستگاه، با بخش خدمات پس از فروش شرکت فروشنده تماس بگیرید تا برای رفع نقص دستگاه اقدامات لازم را انجام دهند.


7.    خاموش کردن:
•    پس از پایان کار با دستگاه، حتماً آن را خاموش کنید و سیم دستگاه را از برق بکشید.
رعایت این اصول ایمنی می‌تواند موجب جلوگیری از حوادث و خسارات ناشی از استفاده از همزن مغناطیسی شود.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1402 | نظرات ()