نوشته شده توسط : noor

دستگاه حمام آب آزمایشگاهی و کاربرد آن چیست؟

حمام آب آزمایشگاهی یکی از تجهیزات مهم مورد استفاده در آزمایشگاه به شمار می رود.کوره دیجیتالی  این حمام برای حفظ دما، یا افزایش دمای مواد شیمیایی خاص به کار برده می شود.در این محتوا قصد داریم مزیت های این حمام آب را برشمرده و ساختار و اجزای تشکیل دهنده آن را بررسی کنیم. همچنین به کاربردهای آن در آزمایشگاه های مختلف نیز اشاره خواهیم کرد.

معرفی دستگاه حمام آب آزمایشگاهی

دستگاه حمام آب آزمایشگاهی از تجهیزات مهم و ضروری مورد استفاده در انواع آزمایشگاه به شمار می رود. این دستگاه به منظور تعدیل دمای مواد شیمیایی، یا حفظ آنها در دمایی ثابت مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی، همانطور که می دانید، بسیاری از مواد شیمیایی، به دلیل واکنش پذیری بالا، ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض حرارت مستقیم، دچار احتراق یا انفجار شوند و مشکلات ایمنی متعددی برای آزمایشگاه و افراد شاغل در آن ایجاد کنند. با استفاده از این دستگاه می توان بدون نیاز به حرارت مستقیم، مواد شیمیایی را تحت دمایی خاص گرم کرد، تا مشکلات ایمنی آزمایشگاه به حداقل کاهش پیدا کند.

از این دستگاه، علاوه بر آزمایشگاه های شیمیایی در دیگر آزمایشگاه ها نیز استفاده می شود. این دستگاه از تجهیزات آزمایشگاه های هماتولوژی، اورولوژی، داروسازی، کنترل کیفیت محصولات غذایی و... به شمار می رود. در این محتوا قصد داریم ابتدا مشخصات و ساختار فنی دستگاه حمام آب آزمایشگاهی را مورد بررسی قرار دهیم و سپس کاربرد و مزیت های آن را برای شما مطرح کنیم. پس با ما همراه باشید.

بررسی ساختار و اجزای تشکیل دهنده حمام های آب آزمایشگاهی

حمام های آب آزمایشگاهی، از بدنه ای عایق و مقاوم و از اجزایی با کیفیت ساخته شده اند. بررسی اجزای تشکیل دهنده این دستگاه ها می تواند تا حدی به درک نحوه عملکرد آنها کمک کند. در این بخش از محتوا ساختار یک حمام آب مورد استفاده در آزمایشگاه را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • بدنه حمام: بدنه حمام آب، از متریال های عایق حرارتی ساخته می شود. اکثر حمام های آب آزمایشگاهی  از استنلس استیل دوجداره، که ماده ای عایق حرارت و مقاوم در برابر زنگ زدگی محسوب می شود، ساخته می شوند. این حمام ها همچنین می توانند از شیشه های مقاوم در مقابل حرارت نیز ساخته شوند.
  • المنت: المنت، بخشی از حمام است که باعث گرم شدن آب درون مخزن و ایجاد بخار گرم خواهد شد. المنت ها، از طریق نیروی الکتریسیته گرم می شوند. البته باید سطح المنت ها با مواد عایق پوشانده شود. چرا که آب رسانای جریان الکتریسیته است و باید از تماس آن با آب جلوگیری کرد.
  • ترموستات: ترموستات وظیفه کنترل میزان حرارت و دما را برعهده دارد. همانطور که می دانید از مهمترین نکات در آزمایشگاه های شیمیایی و زیست شناسی، حفظ ماده در شرایط دمایی خاص است. مواد شیمیایی ممکن است با قرار گرفتن در معرض دمای بیش از اندازه دچار احتراق شوند. از طرفی، کشت سلولی در آزمایشگاه های زیست شناسی نیز باید تحت دمای خاصی ( حدود 37 درجه سانتیگراد) انجام شود. بنابراین وجود ترموستات برای یک حمام آب آزمایشگاهی نیازی ضروری محسوب می شود.
  • دماسنج: حمام های آب آزمایشگاهی مجهز به یک دماسنج آنالوگ یا دیجیتال هستند. دماسنج میزان دمای درون مخزن را نشان می دهد و به شما این امکان را می دهند که بتوانید دمای فرآیند در حال انجام را تحت کنترل خود درآورید.

 

البته بعضی از حمام ها، به همزن نیز مجهز هستند. این حمام ها برای ایجاد تعادل دمایی در محلولهایی که باید به صورت یکنواخت هم دما شوند، مورد استفاده قرار می گیرند.

مزیت ها و کاربردهای ویژه حمام های آب آزمایشگاهی

تمامی تجهیزات آزمایشگاهی، مزیت ها و ویژگی های خاصی دارند. حمام های آب نیز، با توجه به مزیت هایی که دارند، مورد استفاده بسیاری از آزمایشگاه ها قرار می گیرند. در ادامه به مهمترین مزایا و کاربردهای این حمام ها، اشاره خواهیم کرد.

  • استفاده از حمام های آزمایشگاهی در علم پزشکی: امروزه تشخیص راه درمان برای بسیاری از بیماری ها، با روش کشت سلول، باکتری، ویروس و... صورت می گیرد. برای کشت این موارد، شرایط دمایی و محیط خاصی در آزمایشگاه باید ایجاد شود. رطوبت کافی و دمای مناسب از شرایط لازم برای  کشت سلول و سایر موارد به شمار می روند. حمام های آب آزمایشگاهی، گزینه هایی مناسب برای ایجاد شرایط محیطی کشت سلول می باشند.
  • استفاده از حمام های آزمایشگاهی در صنایع غذایی: در صنایع غذایی، برای استریلیزاسیون و پاستورازیسیون مواد غذایی یا از بین بردن آنزیم های موجود در میوه ها و سبزیجات، از حمام های آب استفاده می شود.
  • استفاده از حمام آزمایشگاهی در صنایع دارویی: در صنایع دارویی، برای از بین بردن قارچ ها، باکتری ها و... می توان از حمام های آب داغ استفاده کرد. این روش در واقع همان پاستوریزه کردن مواد دارویی به شمار می رود.
  • استفاده از حمام های آزمایشگاهی در محیط های آموزشی: در آزمایشگاه های موجود در محیط های آموزشی، مانند مدارس و دانشگاه ها، یا واحد های تحقیقاتی، استفاده از حمام های آب برای انجام یک آزمایش بدون نقص، بسیار ضروری می باشد.

 

ویژگی های یک حمام آب مناسب برای محیط آزمایشگاه

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که باید برای محیط آزمایشگاهی خود، چه حمامی انتخاب کنید؟ پاسخ این سوال در درجه اول به شرایط و محیط آزمایشگاه شما بستگی دارد. در واقع فیلد تحقیقاتی آزمایشگاه شما می تواند حمامی مناسب با ظرفیت کافی و تجهیزات موثر را برای شما تعیین نماید. حمام ها از نظر ظرفیت گنجایش به دسته های متفاوتی تقسیم می شوند. شما می توانید بنا بر میزان استفاده روزانه از حمام آب آزمایشگاهی، گزینه ای با ظرفیت مناسب برای کار خود انتخاب نمایید.
از دیگر عوامل موثر بر انتخاب یک حمام مناسب می توان به تجهیزات موجود در آن اشاره کرد. تعداد المنت های موجود در یک حمام متفاوت است. تعداد المنت با میزان ظرفیت گرمایی حمام رابطه مستقیم دارد. یعنی هرچقدر تعداد المنت های موجود در حمام بیشتر باشد، آن حمام می تواند گرمای بیشتری از خود ارائه دهد. دمای حمام ها معمولا از 27 درجه تا 99 درجه سانتیگراد قابل تغییر است و این تغییر دمایی به تعداد المنت های تعبیه شده در آنها بستگی دارد. شما با توجه به میزان گرمای مورد نیاز، می توانید حمامی مناسب برای خود انتخاب کنید. معمولا آزمایشگاه های زیست شناسی به حمام هایی با ظرفیت گرمایی کمتر احتیاج دارند. وجود همزن نیز، از تجهیزات موثر در آزمایشگاه های شیمیایی به شمار می رود.


نکات ایمنی جهت نگهداری حمام های آب آزمایشگاهی

برای نگهداری و حفظ بهتر یک حمام آب آزمایشگاهی، بهتر است چند نکته را مد نظر قرار دهید. در ادامه به این نکات اشاره می کنیم تا با استفاده از آنها ماندگاری و سلامت دستگاه خود را تضمین کنید.

  1. مخزن آب موجود در این حمام ها، باید به صورت مداوم تمیز و شسته شود. این عمل به منظور جلوگیری از رشد قارچ و باکتری در مخزن صورت می گیرد. بهتر است عملیات شستشو را به وسیله آب، اسفنج و صابونی با خاصیت قلیایی کم انجام دهید. استفاده از شوینده های شیمیایی ممکن است دستگاه شما را با خطری جدی مواجه کند.
  2. مخزن را به طور کامل از آب پر کنید. نیمه پر بودن مخزن آب، باعث افزایش دمای بیش از حد حمام شده و می تواند خطراتی برای دستگاه و محیط آزمایشگاه ایجاد نماید.
  3. دستگاه خود را روی سطحی کاملا صاف، و محکم قرار دهید. باید دقت کنید، سطح کاملا موازی سطح زمین و دارای زاویه 180 درجه با آن باشد. این مسئله باعث می شود تا آب موجود در مخزن و مواد شیمیایی قرار گرفته در حمام سرریز نشوند. به علاوه باید به محکم بودن سطح نیز دقت کنید تا در صورت پر شدن مخزن و قرار دادن سایر مواد در حمام، سطح توان تحمل آن را داشته باشد.
     


:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

آب مقطرگیری چیست؟ کاربرد و انواع آن

آب مقطرگیری دستگاهی است که در آزمایشگاه با آن آب مقطر تهیه می کنند که به آن، آب فوق خالص هم گفته می شود. قیمت هود لامینار با استفاده از این دستگاه 95 درصد از املاح و مواد معدنی شامل: نیترات، مواد شیمیایی، مواد آلی، سولفات، سدیم ، باکتریها، آلاینده های زیستی و ویروس ها را میتوان از آب حذف کرد. 
چرا به آب مقطر نیاز داریم؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که از این آب خالص برای استفاده در آزمایشگاهها، صنایع پزشکی و تحقیقاتی استفاده می شود. 
از آنجایی که همه ما آگاه هستیم، آب از بستر سنگ جاری می شود از اینرو وجود یون، کلسیم و کربنات باعث سختی آب می شود که چنانچه بدون تبدیل آن به آب مقطر در صنایع و آزمایشگاه استفاده شود، نتایج به دست آمده قابل قبول نخواهد بود. 
از آب مقطر به عنوان حلال در آزمایشگاهها، مراکز دارویی و صنایع  بهره می برند. تبدیل آب سخت به آب خالص با هزینه بالایی روبرو است.
 

آشنایی با انواع دستگاه های آب مقطرگیری:

برای میزان خلوص آب مقطر در آزمایشگاهها و صنایع نیاز به دستگاه های مختلفی است که تولید و در بازار موجود می باشند. در ادامه به معرفی انواع آن می پردازیم:

  • دستگاه یکبار تقطیر: جنس آن از فولاد ضد زنگ می باشد و دارای ظرفیت 4 لیتر بر ساعت است. این دستگاه برای خنک کردن کندانسور نیازمند 40 لیتر آب می باشد.
  • دستگاه دوبار تقطیر: دستگاه دوبار تقطیر فاقد مخزن ذخیره و کنترل اتوماتیک درجه آلودگی است. کندانسور این دستگاه در مرحله اول از جنس فولاد و در مرحله دوم جنس آن از شیشه می باشد. دستگاه دوبار تقطیر برای خنک کردن کندانسور نیاز به 120 لیتر آب خواهد داشت.

 

  • دستگاه جریان بالا: این دستگاه می تواند دارای یک یا دو مخزن باشد. دستگاه جریان بالا قادر است در هر دقیقه 40 لیتر آب مقطر تولید کند. از مزایای دیگر این دستگاه باید به توانایی آن در از بین بردن آلودگی های شیمیایی با روش اسمز معکوس و یون زدایی نام برد که با کمک اشعه ماورا بنفش انجام می شود.
  • دستگاه حاوی آب فوق خالص: این دستگاه یکی از با ارزش ترین تجهیزات آزمایشگاههای صنایع نیمه هادی، کارخانه ای و تحقیقاتی به شمار می آید. این دستگاه توانایی از بین بردن آلایندگی های شیمیایی و باکتری های موجود در آب، توسط یون زدایی و اسمز معکوس را دارد. با تاباندن اشعه ماورا بنفش کلیه باکتری های باقیمانده در DNA و RNA آب از بین خواهند رفت.
     

کاربرد دستگاه آب مقطرگیری:

 از این دستگاه برای تولید آب مقطر استفاده می شود. آب خالصی که با این روش به دست می آید به عنوان حلال و ضدعفونی کننده شیشه های آزمایشگاهی و استاندارد های کالیبراسیون مورد استفاده قرار می گیرد. 
برای نتایج مطلوب و صحیح در آزمایشگاهها باید از آب مقطر استفاده شود در غیر اینصورت نتایج به دست آمده صحیح نمی باشد. 
به روش رزین هم می توان آب مقطر تولید کرد اما برای بدست آمدن این نتیجه باید ابتدا رزین را احیا کرد که این کار را می توان با دو روش دیجیتال و دستی انجام داد. 
همچنین می توان آب فوق خالص را با جوشاندن نیز بدست آورد که این روش به صرفه نیست و آب مقطر حاصل از آن دارای خلوص بالایی نمی باشد.

تفاوت آب مقطر با آب یونیزه:

برای بدست آوردن آب مقطر ابتدا باید آب سخت را به کمک دستگاه آب مقطرگیری به بخار تبدیل کرد و سپس با استفاده از خنک کننده طی فرایندی به مایع تبدیل نمود. به این ترتیب شما آب خالص خواهید داشت. این کار یک روش فیزیکی به شمار می آید. 
اما برای بدست آوردن آب یونیزه باید از روش های شیمیایی استفاده کرد. ابتدا باید یون های هیدروکسیل و هیدروژن را با مواد معدنی مبادله کرد و مجددا با ترکیب آنها مولکولهای آب تشکیل شوند. در این روش تنها مواد معدنی آب سخت از بین می روند. 


نحوه کار دستگاه آب مقطر گیری:

در ابتدا باید آب سخت داخل مخزن دستگاه که از جنس ضد زنگ است، ریخته شود. سپس درجه حرارت دستگاه را به توان 1000 تا 1500 وات می رسانند تا بخار تشکیل شود. بخارهای ایجاد شده وارد خنک کننده می شوند. جنس خنک کننده نیز از فولاد ضد زنگ می باشد. بخار با گذر زمان خنک شده و تبدیل به آب مقطر می شود. 
در برخی از دستگاهها برای خنک کردن بخار از هوا بهره می برند. در بعضی دیگر از دستگاهها نیز از آب ورودی برای گرفتن این نتیجه استفاده می کنند. پس از تبدیل مقدار زیادی از آب به بخار، نوبت به عنصر گرما دهنده می رسد که توسط سوئیچ شناور، خاموش خواهد شد. 
چنانچه شاهد خروج بخار از دودکش دستگاه هستید، لازم است تا فشار آب زیاد شود تا بخار کمی مشاهده گردد. چنانچه مقدار ناچیزی از بخار از دودکش خارج می شود، لازم است تا فشار آب نیز کم شود تا تنها هاله ای از بخار قابل مشاهده باشد. 

در صورتی که شاهد خروج بخار به شکل قطرات باران از قسمت خروجی هستید، باید بدانید که دستگاه بهترین عملکرد را دارد. 
معمولا مدت زمان 10 دقیقه نیاز است تا مخزن دستگاه پر از آب مقطر قابل برداشت شود. 
نکته:
   برخی از دستگاه های آب مقطرگیری به شکل پرتابل می باشند که به راحتی قابل جابجایی هستند. مخزن آنها را معمولا باید به روش دستی پر کرد و از برق 120 ولت استفاده می شود. این نوع از دستگاه ها قادر می باشند 3 تا 4 لیتر آب را در مدت زمان مشخصی تولید کنند. 
توصیه شده است که برای عمر و دوام بیشتر دستگاه در روز بیش از 8 ساعت از آن استفاده نشود. 
پس از پایان کار روزانه  بهتر است تا از طریق شیر تخلیه، آب مخزن به طور کامل خالی شود. برای تمیز کردن و جلوگیری از رسوب دستگاه از اسید کلریدریک رقیق 10 درصد استفاده نمایید. 

هزینه استفاده از دستگاه آب مقطر گیری : 

اگر دستگاه شما از مدل پرتابلی باشد که دارای عنصر گرم کننده 100 واتی بوده و در هر ساعت حدود 1 لیتر آب مقطر تولید کند، هزینه برق هر لیتر تولید آن برابر با هزینه برق به ازای هر هزار وات می باشد. 
فرض کنید هزینه برق هر 1000 وات معادل 200 تومان است، پس هزینه هر لیتر برابر با 200 تومان ارزیابی می شود. 
چنانچه عنصر گرم کننده دستگاه رسوب گیری نشود، هزینه برق آن افزایش خواهد یافت. 

https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%b4%db%8c%d9%85%db%8c%d8%a7%db%8c%db%8c/

تهیه و خرید دستگاه:

از طرف کارشناسان توصیه شده است که برای خرید این دستگاه از مدل های ساده تهیه کنید زیرا به راحتی تمیز می شوند و مجهز به سیستم خارج سازی خودکار می باشند. 
از آنجایی که ابتدا آب سخت وارد دستگاه می شود و این آب دارای املاح بوده و رسوب تولیدی می کنند، پس روش های رسوب زدایی برای این دستگاه ها بسیار حیاتی و لازم است. رسوب زدایی سبب طول عمر مفید دستگاه خواهد شد. می توانید از محلول سرکه سیب برای رسوب زدایی مخزن استفاده کنید. چنانچه این محلول را به مدت یک ساعت درون مخزن حرارت دهید منجر به از بین رفتن رسوبات خواهد شد و سپس با قطع جریان برق دستگاه، محلول و رسوبات از دستگاه خارج می شوند.
توجه به ظرفیت مخزن دستگاه، مدل و کارایی دستگاه در زمان خرید از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین این دستگاه را از فروشگاههای معتبر خریداری کنید و به گارانتی پس از فروش دستگاه توجه نمایید. 



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

انواع فورسپس ریشه کش بالا و کاربرد آنها

فورسپس ریشه کش فک بالا به طور خاص برای کشیدن دندان‌های فوقانی مانند دندان‌های ثنایا، کاسپید، پرمولر و مولر طراحی شده است. متخصص لمینت دندان رشت این فورسپس چهار نوع متفاوت دارد. هرکدام از این فورسپس‌ها برای نوعی از دندان‌های فک بالا بکار می‌روند. باهم به بررسی انواع فورسپس ریشه کش فک بالا خواهیم پرداخت.

فورسپس ثنایا فوقانی

از فورسپس ثنایا فوقانی برای کشیدن دندان‌های ثنایا از فک بالا استفاده می‌شود. اینها برای گرفتن دندان توسط تاج و اعمال فشار کنترل شده برای شل شدن دندان از سوکت طراحی شده اند.

فورسپس پرمولر فوقانی

این فورسپس برای کشیدن دندان‌های پرمولر از فک بالا استفاده می‌شود. آنها نوک تیز تری نسبت به فورسپس ثنایا دارند که امکان دسترسی بهتر به فضاهای تنگ اطراف پرمولرها را فراهم می‌کند.

فورسپس مولر فوقانی

فورسپس مولر فوقانی برای کشیدن دندان‌های مولر از فک بالا استفاده می‌شود. آنها منقارهای افقی دارند که برای گرفتن تاج دندان‌های آسیاب و اعمال فشار به صورت کنترل شده برای کشیدن دندان طراحی شده اند.

فورسپس ریشه بالایی

این فورسپس‌ها به طور ویژه برای بیرون کشیدن ریشه دندان‌ها از فک بالا طراحی شده اند. زمانی استفاده می‌شوند که تاج دندان قبلاً برداشته شده باشد و فقط ریشه در حفره باقی بماند. فورسپس برای گرفتن ریشه و بیرون آوردن آن از سوکت استفاده می‌شود.

هر یک از این فورسپس‌ها شکل و اندازه خاصی دارند که امکان گرفتن و دستکاری بهینه دندان را در طول فرآیند کشیدن آن فراهم می‌کند. انتخاب فورسپس به محل و وضعیت دندان در حال کشیدن و همچنین ترجیحات دندانپزشک یا جراح دهان که این روش را انجام می‌دهد، بستگی دارد.

فورسپس دندانپزشکی چه کاربردی دارد؟

فورسپس دندان معمولا در دندانپزشکی برای محکم گرفتن و برداشتن دندان‌ها استفاده می‌شود. آنها در طول روش‌هایی مانند کشیدن دندان، اپرکولکتومی و در برداشتن دندان عقل نهفته استفاده می‌شوند. از فورسپس برای گرفتن دندان در سطح تاج یا ریشه استفاده می‌شود و به آرامی اما محکم آن را به جلو و عقب تکان می‌دهد تا زمانی که به اندازه کافی شل شود تا بتوان آن را کشید. فورسپس‌های دندانی در اندازه‌ها، شکل‌ها و زوایای مختلف متناسب با مکان‌ها و انواع دندان‌ها در دسترس هستند. آنها ابزار مهمی هستند که به دندانپزشکان در دستیابی به روش‌های دندانپزشکی موفق کمک می‌کنند.

جنس فورسپس ریشه کش بالا

جنس فورسپس‌های دندانی اکثرا از فولاد ضد زنگ یا تیتانیوم است. برخی از تولیدکنندگان نیز از آلیاژهای آلومینیومی با کیفیت بالا برای دستگیره‌های فورسپس دندانی استفاده می‌کنند. این حالت باعث می‌شود فوسپس‌ها سبک وزن بوده و جابجایی آن‌ها آسان باشد.

سایر فورسپس‌ های دندانپزشکی و کاربرد آنها

بجز فورسپس ریشه کش بالا انواع مختلفی از فورسپس در دندانپزشکی استفاده می‌شود. برخی از پرکاربردترین آنها عبارتند از:

فورسپس های استخراجی

برای گرفتن و برداشتن دندان‌ها استفاده می‌شود. آنها در اندازه‌ها و اشکال مختلف هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دندان‌های خاصی را در دهان قرار دهند.

فورسپس نوک ریشه

از این فورسپس‌ها برای برداشتن قطعات دندانی که ممکن است در حین کشیدن دندان شکسته شود، استفاده می‌شود.

تری های قالب گیری

این پنس برای نگه داشتن تری‌های قالب‌گیری در جای خود در حین برداشتن قالب از دندان‌ها استفاده می‌شود.

فورسپس ارتودنسی

در روش‌های ارتودنسی برای اعمال نیرو برای حرکت دندان‌ها استفاده می‌شود.

فورسپس های ترمیمی

برای قرار دادن و برداشتن ترمیم‌های کوچک مانند پر کردن یا تاج استفاده می‌شود.

فورسپس جراحی

این انبر در طی مراحل مختلف جراحی مانند پیوند استخوان یا کاشت ایمپلنت استفاده می‌شود.

به طور کلی، فورسپس ابزاری ضروری برای دندانپزشکان در طیف گسترده‌ای از روش‌ها، از تمیز کردن و پر کردن معمولی تا مداخلات جراحی پیچیده‌تر است.

تفاوت فورسپس ریشه کش بالا و پایین

فورسپس مخصوص کشیدن دندان فک بالا برای کشیدن دندان از فک بالا طراحی شده است، در حالی که فورسپس مخصوص کشیدن دندان فک پایین برای کشیدن دندان از فک پایین طراحی شده است. فورسپس‌های فک بالا دارای نوک تیز و خمیده به سمت بالا هستند، در حالی که فورسپس‌های فک پایین دارای نوک‌هایی هستند که بیشتر صاف یا منحنی به سمت پایین است. علاوه بر این، فورسپس فک پایین اغلب دارای چنگال گسترده‌تری است تا اهرم بهتری را برای کشیدن دندان از استخوان قوی‌تر فک پایین فراهم کند.

جایگزین فورسپس دندانپزشکی

دستگاه ساکشن دندان را می‌توان به عنوان جایگزینی برای فورسپس دندانی استفاده کرد. این دستگاه از مکش برای از بین بردن دندان‌ها یا مواد زائد از دهان در طی یک عمل دندانپزشکی استفاده می‌کند. این دستگاه یک جایگزین ایمن‌تر و کمتر تهاجمی برای فورسپس است، به خصوص اگر بیمار دندان‌ها یا لثه‌های حساسی داشته باشد. این دستگاه همچنین برای بیمارانی مفید است که از کشیدن دندان‌های خود با فورسپس احساس ناراحتی می‌کنند. علاوه بر این، از فناوری لیزر نیز می‌توان برای کشیدن دندان استفاده کرد که آسیب کمتری برای بیمار دارد و راحت‌تر است.

مراحل کشیدن دندان با فورسپس ریشه کش بالا

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای فورسپس ریشه کش بالا در کشیدن دندان است. در این بخش از مقاله مراحل معمولی برای کشیدن دندان‌های فک بالا با فورسپس آورده شده است:

  • انتخاب فورسپس مناسب: فورسپس مناسب را برای دندان خاصی که باید کشیده شود انتخاب می‌شود. دندانپزشک از فورسپس‌های مختلفی برای دندان‌های مختلف استفاده می‌کند. زیرا هر دندان آناتومی و ساختار ریشه منحصر به فردی دارد.
  • بی حسی موضعی: برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندانی که قرار است کشیده شود، بی حسی موضعی انجام دهید. این کار برای به حداقل رساندن درد و ناراحتی در طول عمل انجام می‌شود.
  • جای‌گیری دقیق فورسپس: فورسپس را در اطراف دندانی که قرار است کشیده شود قرار دهید، مطمئن شوید که دندان را محکم گرفته است. این امر به اطمینان از محکم نگه داشتن دندان در طول فرآیند کشیدن کمک می‌کند.
  • جداسازی دندان از حفره استخوانی: فشار ملایمی به دندان وارد کنید تا از حفره استخوان جدا شود. فشار باید تدریجی و ثابت باشد تا به بافت‌های اطراف آسیب نرسد.
  • لق کردن کامل دندان: برای شل شدن بیشتر دندان، فورسپس را با حرکت تکان دهنده به جلو و عقب حرکت دهید. دندانپزشک این حرکت را تا زمانی ادامه می‌دهد که احساس کند دندان به اندازه کافی لق شده است که بتوان آن را خارج کرد.
  • کشیدن دندان: هنگامی که دندان به اندازه کافی لق شد، دندانپزشک از فورسپس استفاده می‌کند تا به آرامی دندان را بچرخاند و به آرامی آن را از سوکت بیرون بکشد.
  • پس از کشیدن موفقیت آمیز دندان، دندانپزشک برای کنترل خونریزی از گاز استریل برای اعمال فشار به محل کشیدن دندان استفاده می‌کند.
  • به بیمار در مورد مراقبت‌های بعد از عمل توصیه‌هایی داده می‌شود، که شامل دستورالعمل‌های مراقبتی برای محل کشیدن دندان برای جلوگیری از عوارض و ارتقاء بهبودی است.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان با فورسپس ریشه کش بالا ضروری است که موارد مهمی را رعایت کنید، تا از بروز عفونت و خونریزی جلوگیری کرده و دوران نقاهت را به حداقل زمان ممکن کاهش دهید. موارد زیر را بعد از کشیدن دندان مد نظر داشته باشید:

گاز استریل را گاز بگیرید

پس از کشیدن دندان، دندانپزشک یا جراح دهان ممکن است شما را به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه گاز استریل را گاز بگیرد تا خونریزی متوقف شود.

سیگار کشیدن و نوشیدن با نی

از کشیدن سیگار و نوشیدنی با نی پرهیز کنید. سیگار کشیدن و استفاده از نی هر دو می‌تواند لخته خون را در محل کشیدن دندان از بین ببرد و باعث ایجاد وضعیت دردناکی به نام حفره خشک شود.

غذاهای نرم 

غذاهای نرم بخورید. در چند روز اول پس از کشیدن دندان به غذاهای نرم و خنک بچسبید. از غذاهای سفت یا ترد که ممکن است محل کشیدن دندان را مختل کنند، خودداری کنید.

مسواک زدن

از مسواک زدن نزدیک محل کشیدن دندان خودداری کنید. تا چند روز اول بعد از عمل از مسواک زدن در نزدیکی محل کشیدن دندان خودداری کنید. دندان‌های دیگر را به آرامی مسواک بزنید تا دهان تمیز بماند.

بالا نگه داشتن سر

سر خود را بالا نگه دارید. در حالی که پس از عمل دراز کشیده اید، سر خود را بالا نگه دارید. این به کاهش خونریزی و تورم کمک می‌کند.

یخ

استفاده از یخ برای کمک به کاهش تورم و درد، یخ را هر بار به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بسیار مناسب است.

مسکن

مسکن مصرف کنید. اگر احساس درد یا ناراحتی دارید، می‌توانید مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنید یا ممکن است دندانپزشک داروی قوی‌تری برای شما تجویز کند.

آب نمک

از شستشوی آب نمک استفاده کنید. پس از ۲۴ ساعت، هر چند ساعت یک بار به آرامی دهان خود را با آب نمک گرم بشویید تا به تمیز نگه داشتن محل کشیدن دندان کمک کنید.

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

تمام دستورالعمل‌های ارائه شده توسط دندانپزشک یا جراح دهان خود را دنبال کنید. آنها دستورالعمل‌های خاصی را برای مراقبت پس از کشیدن شما ارائه می‌دهند. مهم است که آنها را به دقت دنبال کنید تا از بهبودی آرام اطمینان حاصل کنید.



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

در آزمایشگاه‌ها، استفاده از تجهیزات حرارتی برای تنظیم دما و ایجاد شرایط آزمایشی مورد نیاز، امری بسیار اساسی است. قیمت اتوکلاو ازمایشگاهی هات پلیت یکی از تجهیزات معروف در این حوزه است. با استفاده از هات پلیت، می‌توان دما را به طور دقیق کنترل کرده و نمونه‌ها و محلول‌ها را در دماهای مورد نظر گرم کرد یا سرد نمود.

در صورتی که شما به دنبال بیشترین اطلاعات درباره هات پلیت هستید، توصیه می‌شود، مطالب این مقاله را مطالعه فرمایید. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با پشتیبانی شرکت آرکا راد تجارت AZONAX تماس حاصل فرمایید.

تعریف هات پلیت

هات پلیت به عنوان یکی از تجهیزات آزممایشگاهی حرارتی، در آزمایشگاه برای گرم کردن نمونه‌ها و علاوه بر آن انجام واکنش‌های مختلف شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. فعالیت‌های متعددی برای هات پلیت وجود دارد که به طور کلی شامل گرم کردن و حرارت دادن به سطح صاف با استفاده از عناصر گرمایشی می‌شود. همچنین، در بعضی موارد از هات پلیت برای هم زدن و ترکیب کردن محلول‌ها نیز استفاده می‌شود.

•    هات پلیت آزمایشگاهی یک دستگاه پایه در آزمایشگاه است و بیشتر برای گرم کردن با دماهای دقیق در زمینه‌های شیمی و بیولوژی استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها در تمام آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و صنعتی، مؤسسات دانشگاهی و کارخانه‌های تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

•    هات پلیت الکتریکی آزمایشگاهی به عنوان وسیله‌ای گرمایشی در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها در فناوری کنترل دما برای گرم کردن انواع ظروف آزمایشگاهی مانند حمام‌های گرمایشی، فلاسک‌های ارلن، بشر، فلاسک‌های تقطیر و فلاسک‌های گرد استفاده می‌شوند.

•    هات پلیت ساده شبیه به یک صفحه معمولی اجاق گاز یا اجاق آشپزخانه با یک میدان گرمایش گرد است. سطح گرمایش به وسیله عناصر گرمایشی مانند مقاومت‌های الکتریکی یا بخار ساخته می‌شود. همچنین، همزن مغناطیسی اضافی (همچنین به عنوان همزن گرمایشی شناخته می‌شود) قرار داده می‌شود تا با استفاده از میله‌های همزن مغناطیسی، گردش سیال را در ظروف گرم شده کنترل کرده و توزیع گرما را بهبود بخشید.

 

تقسیم بندی هات پلیت از نظر طراحی

هات پلیت‌ها از لحاظ طراحی صفحات، انواع مختلفی دارند:

1. هات پلیت با همزن مغناطیسی: برخی از هات پلیت‌ها دارای همزن مغناطیسی درونی هستند که علاوه بر گرم کردن مایعات و پخش حرارت، قابلیت همزنی محلول را نیز دارند. این نوع هات پلیت به دلیل داشتن همزن در داخل خود، نیاز به همزن خارجی را از بین می‌برند و برای انجام آزمایش‌های شیمیایی که نیاز به همزنی محلول دارند، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2. سطوح هات پلیت: سطح هات پلیت‌ها ممکن است از جنس‌های مختلفی مانند آلومینیوم یا سرامیک باشد. انتخاب هات پلیت مناسب بستگی به موادی دارد که قصد گرم کردن آن‌ها را دارید. همچنین، ویژگی‌های انتقال حرارت سطح نیز باید در نظر گرفته شود و اگر قصد دارید دمای بالا را ایجاد کنید، بهتر است یک هات پلیت با خواص انتقال حرارت مناسب انتخاب کنید.

3. هات پلیت با خروجی و ورودی دیجیتال: برخی از هات پلیت‌ها دارای خروجی ورودی دیجیتال برای ترموکوپل هستند که به شما امکان می‌دهد مستقیماً دما را کنترل کنید. و حتی در صورتیکه دما از مقدار خاصی بیشتر شود، به صورت اتوماتیک و خودکار خاموش خواهد شد. این ویژگی‌ها می‌توانند بهبود فرآیند و ایمنی کار شما را تضمین کنند.

به طور خلاصه، هات پلیت‌ها از لحاظ طراحی صفحات می‌توانند دارای همزن مغناطیسی، سطوح مختلف و خروجی و ورودی دیجیتال با ویژگی‌های ایمنی داخلی باشند. انتخاب مناسب هات پلیت با توجه به نیازهای شما به آزمایشگاه و فرآیندهای شیمیایی مربوطه بستگی دارد.

کاربرد هات پلیت

دستگاه هات پلیت یکی از ابزارهای کاربردی است که در بیشتر آزمایشگاه‌ها و محیط‌های تحقیقاتی استفاده می‌شود. مهمترین کاربردهای دستگاه هات پلیت عبارتند از:

1. آزمایشگاه سیتولوژی: دستگاه هات پلیت به عنوان یک ابزار اصلی در آزمایشگاه سیتولوژی استفاده می‌شود. با استفاده از این دستگاه، می‌توان نمونه‌های سلولی را در دماهای مختلف گرم کرده و تغییراتی که در رشد و تکثیر سلول‌ها رخ می‌دهد را بررسی کرد.

2. آزمایشگاه بافت شناسی و آسیب شناسی: در آزمایشگاه‌های بافت شناسی و آسیب شناسی، دستگاه هات پلیت برای اجرای فرآیندهای گرمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه می‌تواند در تهیه نمونه‌های بافتی برای تحلیل های میکروسکوپی به کار گرفته شود.

3. مراکز آموزشی و دانشگاهی: دستگاه هات پلیت در مراکز آموزشی و دانشگاهی برای آموزش و اجرای آزمایشات مختلف استفاده می‌شود. 

4. آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و صنعتی: دستگاه هات پلیت در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه می‌تواند در تحقیقات علمی و تولید صنعتی محصولات بیولوژیکی مورد استفاده قرار بگیرد.

5. موسسات دانشگاهی و کارخانه‌های تولیدی: دستگاه هات پلیت در موسسات دانشگاهی و کارخانه‌های تولیدی برای اجرای آزمایشات و فرآیندهای حیات شناسی استفاده می‌شود. این دستگاه می‌تواند به عنوان یک ابزار کمکی در تولید و کنترل کیفیت محصولات بیولوژیکی استفاده شود.

دسته بندی هات پلت از نظر شکل

هات پلیت، یک تجهیز آزمایشگاهی است که برای گرم کردن نمونه‌ها استفاده می‌شود. این تجهیزات با توجه به کاربردهای مختلف، در انواع و اشکال مختلفی طراحی شده‌اند. بعضی از انواع هات پلیت بر اساس شکل صفحه گرمکن آنها عبارتند از:

1. هات پلیت با صفحه گرمکن مربع: در این نوع، صفحه گرمکن دارای شکل مربع است. این نوع هات پلیت برای گرم کردن نمونه‌هایی که به یک منطقه مرکزی نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2. هات پلیت با صفحه گرمکن مستطیل: این نوع هات پلیت دارای صفحه گرمکنی با شکل مستطیلی است. از آن برای گرم کردن نمونه‌هایی که نیاز به منطقه گرم بزرگتری دارند، استفاده می‌شود.

3. هات پلیت با صفحه گرمکن گرد: این نوع هات پلیت دارای صفحه گرمکنی با شکل گرد است. امروزه این نوع هات پلیت در بازار به صورت رایج وجود دارد و برای گرم کردن نمونه‌های کوچک تا متوسط استفاده می‌شود.

با توجه به این که هر نوع هات پلیت برای کاربردهای خاصی طراحی شده است، می‌توانید براساس نیازهای خود، نوع مناسبی را برای استفاده در آزمایشگاه انتخاب کنید.

انواع هات پلت مناسب آزمایشگاه

انواع هات پلیت برای آزمایشگاه عبارتند از:

1. هات پلیت معمولی:
   - صفحه آلومینیومی: برای استفاده در تجهیزات با مقاومت بالا و دماهای بالا مناسب است.
   - صفحه سرامیکی: مقاوم در برابر مواد شیمیایی و قابلیت تمیز کردن در دماهای بالا را داراست.

2. هات پلیت استیرر یا همزن های مغناطیسی:
   - صفحه فولاد ضد زنگ: برای همزنی آسان و انتقال جریان الکتریکی مناسب است.
   - صفحه سرامیکی: برای تیتراسیون و کارهایی که نیاز به رنگ های واضح دارند، مناسب است و مقاوم در برابر مواد شیمیایی است.

به طور کلی، هات پلیت‌ها بر اساس مواد ساخته شده و شرایط خاصی که دارند، برای کاربردهای خاص در آزمایشگاه طراحی می‌شوند. انتخاب هات پلیت مناسب بسته به نیازهای آزمایشگاه و خصوصیات مورد نیاز آزمایش‌ها صورت می‌گیرد.

 

طرز کار هات پلیت

جهت بکارگیری از هات پلیت آزمایشگاهی و همچنین گرم کردن نمونه‌ها در ظروف شیشه ای، به صورت زیر عمل می کنند.

1. روش معلق سازی:
   - قرار دادن ظروف شیشه ای در بالای صفحه هات پلیت بدون تماس مستقیم با آن.
   - در این روش، حرارت به ظروف منتقل می شود اما تماس مستقیم با صفحه هات پلیت ندارد.
   - کاربرد این روش برای آزمایشاتی است که دمای کمتر از دمای جوش نیاز دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

2. روش سرپا کردن ورق قلع:
   - قرار دادن ظروف شیشه ای بالای صفحه هات پلیت و پوشاندن آنها با ورقه قلعی.
   - ورقه قلعی از بالای ظرف شروع شده و تا پایین دستگاه هات پلیت پوشانده می شود.
   - با این روش، حرارت به ظروف منتقل می شود و همچنین بخش‌های دیگر هات پلیت نیز پوشانده می شوند.
   - این روش برای گرم کردن ظروف شیشه ای در دماهای بالا بسیار مناسب است.

در هر دو روش، هات پلیت آزمایشگاهی باید به طور دقیق تنظیم شود و از روشنایی و ایمنی لازم برخوردار باشد. همچنین قبل از استفاده، دستورالعمل تولیدکننده را مطالعه کنید و کاربردها و محدودیت‌های هر روش را به خوبی مطالعه فرمایید.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a2%d9%88%d9%86/

تجهیزات حرارتی آزمایشگاهی، از جمله هات پلیت‌ها، نقش بسیار مهمی در فعالیت‌های آزمایشگاهی دارند. هات پلیت‌ها به عنوان یک وسیله چند منظوره، قابل استفاده در آزمایش‌های مختلف می‌باشند. 



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

مزایای استفاده از لمینت دندان

روکش‌های لمینت مزایای زیادی دارند که در ادامه به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم:

زیبایی: لمینت ونیر برای بازگرداندن ظاهر طبیعی دندان‌ها استفاده می‌شود. رنگ، شکل،لمینت دندان در رشت  اندازه و تراز دندان‌ها را اصلاح می‌کنند و ظاهر زیبایی دندان‌ها را افزایش می‌دهند.

ظاهر طبیعی: ونیرهای لمینت چینی می‌توانند رنگ و درخشندگی نزدیک به رنگ طبیعی دندان‌ها را ایجاد کنند. به این ترتیب دندان‌ها ظاهر مصنوعی پیدا نمی کنند.

ماندگاری بالا: از لمینت ونیر می‌توان برای ترمیم ترک، شکستگی یا پوسیدگی روی سطح دندان استفاده کرد. ونیرهای لمینت چینی کاملاً بادوام هستند.

طول عمر: در صورت نگهداری مناسب، عمر روکش‌های لمینت می‌تواند طولانی باشد. هنگامی که به خوبی نگهداری شوند، می‌توان گفت که ونیرهای لمینت می‌توانند ۱۰ تا ۱۵ سال دوام بیاورند.

کاربرد سریع: لمینت ونیرها را می‌توان سریعتر در مقایسه با سایر درمان‌های دندانپزشکی اعمال کرد. دندانپزشک ونیرهای لمینت را با کمک چسب دندانپزشکی در مدت زمان بسیار کمی به دندان‌ها می‌چسبانند.

حداقل تهاجمی: لمینت ونیرها فقط روی سطح جلویی دندان اعمال می‌شوند. به این ترتیب ساختار طبیعی دندان حفظ شده و در مقایسه با سایر درمان‌های دندانپزشکی روش درمانی کمتر تهاجمی تلقی می‌شوند.

تعمیر، تعویض و نگهداری آسان: روکش‌های لمینت به راحتی تمیز می‌شوند. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک طول عمر لمینت ونیرها را افزایش می‌دهد.

مراحل انجام لمینت

آماده سازی دندان: در ابتدا دندانپزشک لمینت را مطابق با ظاهر جدید دندان‌های شما آماده می‌کند.

انجام اندازه گیری‌ها: دندانپزشک پس از تکمیل مراحل آماده سازی، دندان‌های شما را اندازه گیری می‌کند. این اندازه‌گیری‌ها برای تصمیم‌گیری دقیقاً نحوه شکل‌گیری دندان‌های شما مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

انتخاب رنگ: روکش‌های لمینت در رنگ‌های مختلف ارائه می‌شوند تا ظاهری طبیعی به دندان‌های شما ببخشند. دندانپزشک رنگ طبیعی دندان‌های شما را تجزیه و تحلیل می‌کند و مناسب ترین گزینه رنگ را برای شما پیشنهاد می‌کند.

قرار گیری لمینت ونیر: لمینت ونیر با استفاده از چسب مخصوص به دندان‌های شما چسبانده می‌شود. این چسب با منبع نور مخصوص سفت می‌شود. سپس کمی با سوهان دندانپزشکی ساییده می‌شود تا به فرم طبیعی دندان‌ها در آید.

بررسی نهایی: دندانپزشک ونیر‌ها را می‌گذارد مدتی در دهان شما باقی بماند تا بعد از استفاده از ونیر لمینت برای آخرین بار آنها را بررسی کند. این مرحله برای بررسی سازگاری کامل ونیرهای لمینت مهم است.

جدا از بحث زیبایی و طراحی لبخند، برخی از افراد دندان‌هایشان به قدری آسیب دیده و بد رنگ شده است که دکتر به آنها پیشنهاد می‌دهد از لمینت استفاده کنند. گاهی عدم استفاده از این مواد روی دندان‌ها باعث شکستگی و اتفاقات بدتری می‌شود. پس برای اینکه بتوانید از چنین مواردی جلوگیری کنید بهتر است به فکر لمینت سرامیکی یا کامپوزیت باشید. حال سوال مهم این است که لمینت سرامیکی بهتر است یا کامپوزیتی؟ کدام یک گزینه خوبی برای بهبود دندان‌های ماست؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

لمینت سرامیکی یا کامپوزیت کدام بهتر است؟

برخی افراد دوست دارند از لمینت فقط برای زیبایی دندان‌های خود استفاده کنند. از طرفی نمی خواهند پول زیادی خرج کرده و دوست دارند کار خود را در همان مطب با کمترین هزینه انجام دهند. مطمئنا بهترین انتخاب برای آنها یک لمینت کامپوزیت است که به راحتی قابل مونتاژ باشد. اما برخی دیگر مشکلات زیادی با دندان‌های خود دارند و زیبایی و بهبود دندان‌های خود را در اولویت قرار می‌دهند. بنابراین به آنها پیشنهاد می‌کنیم از لمینت‌های سرامیکی استاندارد استفاده کنند. کمی پروسه آن طول می‌کشد اما ماندگاری و زیبایی آن دوچندان می‌شود.

البته حتما در نظر داشته باشید که نظر دندانپزشک در انجام مراحل اجرا بسیار مهم است. در نهایت، این دندانپزشک شماست که بهترین گزینه برای دندان‌های شما را تعیین می‌کند. پس با تمام این تفاسیر می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید و با کمک یک متخصص عالی با استفاده از بهترین مواد، مناسب ترین لمینت را داشته باشید.

ویژگی لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی یا ونیر پرسلن یک لایه سرامیکی نازک و چینی است که روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و از آن‌ها در برابر مشکلاتی مانند تغییر رنگ، پرکردن لبه‌های پریده و … محافظت می‌کند. این لایه باید در آزمایشگاه ساخته شود و در مطب قابل ساخت نیست. نکته مهم در مورد لمینت ونیر این است که مینای دندان باید تراشیده شود. این امر باعث می‌شود بعد از طول عمر مفید لمینت، مجبور به استفاده از روکش‌ها شوید.

البته ناگفته نماند که لمینت‌ها عمر طولانی دارند و اگر در نگهداری از آنها کوشا باشید مطمئنا مدت زیادی باقی مانده و کار می‌کنند.

ویژگی لمینت کامپوزیت

لمینت کامپوزیت دندانی موادی هستند که برای ساخت آنها نیازی به آزمایشگاه یا خارج از مطب نیست. دکتر آنها را در مطب درست می‌کند و نکته جالب این است که برای قرار دادن روی دندان نیازی به بریدن ذره ای از دندان ندارید. به راحتی روی دندان قرار می‌گیرد و هیچ گونه برآمدگی ایجاد نمی کند. لمینت‌های کامپوزیت از نظر مواد قابل استفاده دارای درجه بندی هستند. همین انتخاب می‌تواند در روشنایی روکش و رنگ آن موثر باشد. همچنین برخی از آنها کیفیت بهتری نسبت به بقیه دارند. در نتیجه برای استفاده از لمینت‌های کامپوزیتی هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد. اما مطمئناً طول عمر کمتری نسبت به لمینت‌های سرامیکی خواهند داشت. معمولاً به طور موقت گزینه خوبی هستند.

به خاطر داشته باشید که لمینت‌های سرامیکی قیمت بیشتری نسبت به کامپوزیت دارند و قبل از استفاده از هر یک از آنها باید با پزشک خود مشورت کنید تا بعداً دچار مشکل نشوید. در نهایت، نمی‌توانیم بگوییم کدام بدتر و کدام بهتر است، زیرا کاملاً به شما بستگی دارد.

لمینت سرامیکی برای چه کسانی مناسب است؟

لمینت‌ها یک روش درمانی برای رفع مشکلات زیبایی دندان هستند. با این حال، ممکن است برای همه مناسب نباشند. در اینجا برخی از ویژگی‌های افرادی که می‌توانند از ونیر لمینت استفاده کنند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۱- افرادی که دوست دارند مشکلات لبخند خود را حل کنند

یکی از رایج ترین کاربردهای لمینت‌های سرامیکی در طراحی و زیباسازی لبخند می‌باشد. لمینت‌ها تغییر رنگ دندان، فاصله بین دندان‌ها، ساییدگی و پرکردن لبه‌های دندان را از بین می‌برند. پس قطعا لبخندی زیبا برای شما به ارمغان می‌آورید.

۲- افرادی که دوست دارند روکش‌هایشان ماندگاری بالایی داشته باشد

همانطور که گفتیم لمینت‌های سرامیکی دوام بیشتری نسبت به کامپوزیت‌ها دارند. اگر این موضوع برای شما مهم است پیشنهاد می‌کنیم از لمینت‌های سرامیکی استفاده کنید. مقاومت بالایی در برابر شکستگی دارند به شرطی که عادت‌های بدی مانند دندان قروچه نداشته باشید. همچنین باید دستورات مراقبتی لازم را از دندانپزشک خود دریافت نمایید تا لمینت‌ها ماندگاری بیشتری داشته باشند.

۳- کسانی که می‌خواهند به سرعت به نتایج دلخواه برسند

لمینت دندان پروسه طولانی تری نسبت به کامپوزیت دارد، اما از نظر دوام و استحکام گزینه محبوب تر و بهتری است. در واقع می‌توان گفت با تمام امکانات و مقاومتی که به دندان شما می‌دهد سرعت عمل پروسه انجام آن، خوب است.

۴- کسانی که دوستدار ساختار و رنگ طبیعی دندان هستند

در لمینت سرامیکی می‌توان انتظار ساختار و رنگ طبیعی دندان‌ها را داشت. در واقع شما می‌توانید رنگ مناسبی را برای خود انتخاب کنید. برخی افراد رنگ سفید خالص را انتخاب می‌کنند که کمی غیر طبیعی است و دندان‌هایشان را مصنوعی می‌کند. اما به هر حال این یک سلیقه است. پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ زیبایی و سلامت دندان‌ها از رنگ طبیعی دندان استفاده کنید.

۵- کسانی که مشکلات زیبایی در دندان‌های خود دارند

از لمینت ونیر می‌توان برای از بین بردن مشکلات زیبایی مانند اعوجاج، تغییر رنگ، ساییدگی یا ترک‌های دندان استفاده کرد. اگر چنین مشکلاتی با دندان‌های خود دارید، ونیرهای لمینت می‌توانند گزینه ای برای شما باشند.

۶- کسانی که لثه‌های سالم دارند

روکش‌های لمینت برای افرادی که مشکلات سلامت لثه دارند مناسب نیست. اگر مشکلاتی مانند التهاب لثه، بیماری پریودنتال یا لثه بلند دارید، ممکن است ابتدا به درمان لثه نیاز داشته باشید.

۷- کسانی که ضخامت مینای دندان کافی دارند

در صورتی که مینای دندان ضخامت کافی داشته باشد می‌توان از لمینت ونیر استفاده کرد. ضخامت مینای دندان قبل از استفاده از ونیر لمینت روی دندان اندازه گیری می‌شود و در صورت مناسب نبودن، ممکن است قبل از درمان نیاز به پرکردن مینا روی دندان‌ها باشد.

۸- افراد با دندان‌های سالم

لمینت ونیر روشی برای رفع مشکلات زیبایی دندان است. با این حال، برای حفظ سلامت دندان‌ها باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر پوسیدگی یا مشکلات دیگری در دندان‌های خود دارید، ابتدا باید این مشکلات درمان شوند.

۹- توصیه دندانپزشک شما

روکش‌های لمینت روش درمانی مناسبی برای همه نیستند. با ارزیابی مشکلات دندان‌های شما، دندانپزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا روکش‌های لمینت برای شما مناسب هستند یا خیر.

مشکل استفاده از لمینت کامپوزیت چیست؟

تفاوت‌های مربوط به لمینت‌های کامپوزیت و سرامیکی را با هم بررسی کردیم. البته باید بگوییم که تفاوت‌های ریز و درشت زیادی وجود دارد، اما بزرگترین تفاوت مشکل در تغییر رنگ زود هنگام لمینت‌های کامپوزیتی است. در واقع شما باید حتما هر ۶ ماه یکبار دندان‌ها را سفید کنید. در بهترین حالت متریال ونیر کامپوزیت دارای چنین ویژگی است و باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین بعد از رنگ مشکل بزرگ دیگر، مربوط به استحکام و شکنندگی است. با توجه به اینکه ماده کامپوزیت نازک است و ضخامت خاصی به دندان نمی دهد، باید بدانید که با ضربه زدن و خوردن چیزهایی که سفت هستند، احتمال شکستگی بالاست.

این شکستگی‌ها قطعی هستند و برای ترمیم باید به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات حتی می‌توانند به دندان‌های شما آسیب بزنند. اما این امر در لمینت‌های سرامیکی به ندرت دیده می‌شود. لمینت بسیار ضخیم تر از کامپوزیت است و در صورت مراقبت ویژه از آن شکسته نمی شود.

۹ نکته برای افزایش طول عمر لمینت دندان

عمر لمینت دندان معمولاً حدود ۱۰ تا ۱۵ سال است. با این حال، تنها با دنبال کردن چند مرحله ساده و در عین حال موثر، می‌توانید طول عمر را حتی بیشتر کنید. نگهداری از لمینت‌ها بسیار آسان است. با این حال، مراقبت خوب از لمینت باعث افزایش طول عمر و محافظت از سلامت دندان‌ها می‌شود. در ادامه چند نکته برای مراقبت از ونیر لمینت را با هم بررسی می‌کنیم:

۱- بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید

عادات بهداشتی مناسب و روتین دهان و دندان نه تنها باعث سلامت دندان‌های شما می‌شود بلکه به حفظ کیفیت و طول عمر ونیر‌ها نیز کمک می‌کند. لمینت‌ها مانند دندان‌های طبیعی مستعد ابتلا به پلاک و تجمع باکتری هستند که منجر به بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان می‌شوند.

مراقبت ناکافی از دندان می‌تواند منجر به عقب رفتن لثه شود. به این معنی که محل اتصال بین دندان و لثه به طور فزاینده ای قابل مشاهده خواهد بود. اگر بدتر شد، ممکن است مجبور شوید ونیر‌ها را به طور کامل تعویض کنید.

اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، مراقبت از ونیر‌ها اصلا سخت نیست. به خاطر داشته باشید که دو بار در روز مسواک بزنید، حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید تا ذرات گیر کرده بین دندان‌ها پاک شود. با دهانشویه بدون الکل دهان خود را بشویید تا به عامل پیوند بین روکش و دندان آسیب نرسانید.

۲- کاهش مصرف الکل

با رعایت این نکته می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. نه تنها سلامت کلی خود را افزایش می‌دهید، بلکه می‌توانید طول عمر لمینت‌ها را تضمین کنید. اگر مراقبت درست از لمینت‌های خود داشته باشید ارزش هزینه کردن را دارد. مصرف منظم الکل می‌تواند باعث ضعیف شدن سیمان باندینگ زیر لمینت‌ها شود و حساسیت به خوردگی، لکه و آسیب را افزایش دهد.

۳- از دندان قروچه و فشردن دندان خودداری کنید

دندان قروچه و فشردن دندان‌ها در شب می‌تواند به پرسلن آسیب برساند و به مرور زمان لمینت‌های شما را فرسوده کند. فشار بیش از حد ناشی از دندان قروچه نیز ممکن است باعث ترک خوردن لمینت شود. برای استفاده از روکش‌های چینی پس از مراقبت، استفاده از محافظ دهان هنگام خواب به عنوان یک اقدام پیشگیرانه توصیه می‌شود.

۴- از جویدن غذاهای سفت خودداری کنید

روکش‌ها بادوام هستند. با این حال، در معرض خطر خرد شدن و شکستن قرار دارند. غذاهای معمولی مشکلی ایجاد نمی کنند. اما غذاهای سفت پتانسیل ایجاد آسیب را دارند. هنگام مراقبت از لمینت‌ها، غذاهایی مانند آجیل و هویج را قبل از خوردن به قطعات کوچک خرد کنید.

همچنین باید از جویدن اجسام سخت مانند ناخن، یخ یا مداد خودداری کنید. در غیر این صورت، ممکن است خطر تعویض لمینت‌های خود را به همراه داشته باشید.

۵- معاینات مکرر دندانپزشکی

معاینات منظم دندانپزشکی برای افرادی که خواهان دندان‌های سالم هستند یک ضرورت است. توصیه می‌شود حداقل هر شش ماه یک بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که مشکلات به سرعت شناسایی و قبل از تبدیل شدن به یک مشکل اساسی از آن جلوگیری می‌شود.

دندانپزشکان می‌توانند قسمت‌هایی از دندان را که مسواک قادر به پاک کردن پلاک از آن نیست را تمیز کنند. این کار با تجهیزات حرفه ای نه تنها برای صیقل دادن لمینت‌ها و حفظ سفیدی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه سایش را در طول زمان محدود می‌کند.

اگر در مورد مراقبت از روکش‌ها یا لمینت‌های خود جدی هستید، بهترین کار مراجعه به دندانپزشک برای معاینه و تمیز کردن و جرم گیری حداقل دو بار در سال است.

۶- خوردن مواد غذایی با رنگدانه زیاد و سیگار کشیدن را به حداقل برسانید

اگرچه روکش‌های چینی در برابر لکه مقاوم هستند، اما برخی غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند سفیدی روکش را از بین ببرند. قهوه، چای، نوشابه‌های تیره و سس سویا می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند. این بدان معنا نیست که مصرف آنها را به طور کامل متوقف کنید، بلکه در صورت امکان مصرف را محدود نمایید.

دود سیگار مطمئناً لمینت‌های شما را لکه دار می‌کند. ترک سیگار نه تنها برای مراقبت پس از ونیر مفید است، بلکه سلامت کلی شما را نیز بهبود می‌بخشد.

۷- از مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید

برای آنکه مطمئن شوید از لمینت‌های خود به بهترین شکل مراقبت می‌کنید حتما مسواک نرم استفاده کنید. مسواک‌های سخت می‌توانند لاک روی لمینت‌ها را بردارند. همچنین، سعی کنید انواع خمیردندان‌های غیر ساینده را انتخاب نمایید.

توصیه می‌شود از خمیر دندان حاوی فلوراید یا خمیر دندان سفید کننده مخصوص استفاده کنید زیرا از ایجاد لکه و پلاک جلوگیری می‌کند و موفقیت در مراقبت از روکش‌ها را تضمین می‌کند.

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

۸- از دندان‌های خود محافظت کنید

با دندان‌های خود اجسام را نگیرید و یا نجوید. برای محافظت از دندان‌های خود می‌توانید از محافظ شب توصیه شده توسط دندانپزشک استفاده کنید.

۹- از غذاهای اسیدی اجتناب کنید

غذاهای اسیدی می‌توانند باعث ایجاد لکه بر روی سطح پوشش‌ها شوند و عمر مفید پوشش‌ها را کاهش دهند. با پرهیز از غذاهای اسیدی، می‌توانید عمر پوشش خود را افزایش دهید.



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

سانتریفیوژ آزمایشگاهی چیست

سانتریفیوژ آزمایشگاهی دستگاهی است که برای جداسازی مواد با چگالی های مختلف در مخلوط مایع استفاده می شود.قیمت اتوکلاو ازمایشگاهی  سانتریفیوژ با اعمال نیروی گریز از مرکز به مخلوط کار می کند و باعث می شود ذرات متراکم تر به پایین ظرف حرکت کنند در حالی که ذرات با چگالی کمتر در بالا باقی می مانند. این تکنیک معمولاً در بسیاری از زمینه های علوم از جمله زیست شناسی، شیمی و پزشکی استفاده می شود.

سانتریفیوژ آزمایشگاهی دستگاهی از تجهیزات آزمایشگاهی است که نمونه‌ها را با سرعت بالا می‌چرخاند تا به این جداسازی دست یابد. نمونه در یک لوله یا ظرف دیگری قرار می گیرد و سپس در روتوری که در داخل سانتریفیوژ نصب می شود قرار می گیرد. هنگامی که روتور با سرعت زیاد می چرخد، نیروی گریز از مرکز باعث می شود که ذرات متراکم تر به پایین لوله حرکت کنند، جایی که می توان آنها را به راحتی از بقیه مخلوط جدا کرد.

 

انواع مختلفی از سانتریفیوژهای آزمایشگاهی وجود دارد، از جمله سانتریفیوژهای با زاویه ثابت، سانتریفیوژهای سطل چرخشی و اولتراسانتریفیوژها. سانتریفیوژهای با زاویه ثابت از لوله هایی استفاده می کنند که در یک زاویه ثابت نسبت به محور چرخش قرار دارند، در حالی که سانتریفیوژهای سطل چرخشی از سطل هایی استفاده می کنند که در طول فرآیند سانتریفیوژ به سمت بیرون حرکت می کنند. اولتراسانتریفیوژها می توانند با سرعت بسیار بالا بچرخند، اغلب بیش از 100000 دور در دقیقه (rpm) هستند و برای کاربردهایی مانند جداسازی اجزای درون سلولی استفاده می شوند.

سانتریفیوژ آزمایشگاهی می تواند برای کاربردهای مختلفی مانند جداسازی سلول ها یا اجزای سلولی، خالص سازی پروتئین ها یا اسیدهای نوکلئیک و استخراج ویروس ها یا سایر ذرات از مخلوط استفاده شود. این یک ابزار مهم در بسیاری از زمینه های علمی است، زیرا به محققان اجازه می دهد تا اجزای جداگانه یک مخلوط را جدا کرده و مطالعه کنند، که می تواند بینش ارزشمندی در مورد خواص و رفتار آن اجزا ارائه دهد.

یکی از عوامل کلیدی که اثربخشی سانتریفیوژ را تعیین می کند، سرعت چرخش روتور سانتریفیوژ است. سرعت معمولاً بر حسب دور در دقیقه (rpm) یا در مورد اولتراسانتریفیوژها بر حسب نیروی گرانش (به عنوان نیروی گریز از مرکز نسبی یا RCF بیان می شود) اندازه گیری می شود. هر چه سرعت بیشتر باشد، نیروی گریز از مرکز بیشتر است و ذرات متراکم تر به طور موثرتری از هم جدا می شوند.

فاکتور مهم دیگری که در استفاده از سانتریفیوژ آزمایشگاهی باید در نظر گرفت، نوع روتور مورد استفاده است. روتورهای مختلف برای کاربردهای مختلف طراحی شده اند و می توانند تأثیر قابل توجهی بر کارایی و اثربخشی فرآیند جداسازی داشته باشند. به عنوان مثال، برخی از روتورها برای گنجاندن حجم نمونه های بزرگتر طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر برای جداسازی با سرعت بالا بهینه شده اند.

علاوه بر نوع روتور، انتخاب لوله یا ظرف مورد استفاده در سانتریفیوژ نیز می تواند بر نتیجه جداسازی تأثیر بگذارد. عواملی مانند اندازه و شکل لوله، موادی که از آن ساخته شده است و حداکثر سرعتی که می تواند تحمل کند، همگی می توانند بر اثربخشی جداسازی تأثیر بگذارند.

انواع مختلفی از تکنیک های سانتریفیوژ وجود دارد که بسته به کاربرد خاص می توان از آنها استفاده کرد. اینها شامل سانتریفیوژ دیفرانسیل، سانتریفیوژ با گرادیان چگالی و سانتریفیوژ ایزوپیکنیک است. سانتریفیوژ دیفرانسیل برای جداسازی ذرات با اندازه ها یا چگالی های مختلف استفاده می شود، در حالی که از سانتریفیوژ گرادیان چگالی برای جداسازی ذرات با اندازه و چگالی مشابه بر اساس چگالی شناور آنها استفاده می شود. سانتریفیوژ ایزوپیکنیک برای جداسازی ذرات صرفاً بر اساس چگالی شناور آنها استفاده می شود.

در نهایت، رعایت پروتکل های ایمنی مناسب هنگام استفاده از سانتریفیوژ آزمایشگاهی، به ویژه هنگام کار با مواد بالقوه خطرناک یا عفونی، مهم است. این ممکن است شامل پوشیدن تجهیزات حفاظت فردی مناسب، مانند دستکش یا روپوش آزمایشگاهی، و پیروی از روش‌های نگهداری و دفع مناسب باشد.

 

علاوه بر عواملی که قبلاً ذکر کردم، چندین ملاحظات دیگر نیز در هنگام استفاده از سانتریفیوژ آزمایشگاهی مهم هستند:

یکی از این ملاحظات بالانس کردن روتور است. هنگامی که روتور سانتریفیوژ با سرعت بالا می چرخد، هرگونه عدم تعادل در روتور می تواند باعث ارتعاش یا لرزش آن شود که می تواند منجر به نتایج نادرست یا حتی خرابی تجهیزات شود. برای جلوگیری از این امر، تعادل روتور با توزیع یکنواخت لوله های نمونه در اطراف روتور و اطمینان از اینکه هر لوله حاوی حجم مساوی از مایع است، مهم است.

نکته مهم دیگر دمای سانتریفیوژ است. بسته به کاربرد، نمونه ممکن است نیاز به سانتریفیوژ در دمای خاصی داشته باشد، یا برای جلوگیری از تخریب یا بهبود فرآیند جداسازی. بسیاری از سانتریفیوژهای مدرن دارای ویژگی های کنترل دما هستند که به کاربر اجازه می دهد دمای خاصی را در طول فرآیند سانتریفیوژ تنظیم و حفظ کند.

مدت زمان سانتریفیوژ نیز یک نکته مهم است. مدت زمان لازم برای جداسازی بسته به کاربرد خاص و نوع سانتریفیوژ مورد استفاده می تواند متفاوت باشد. پیروی از پارامترهای سانتریفیوژ توصیه شده برای کاربرد خاص برای به دست آوردن نتایج دقیق و قابل تکرار بسیار مهم است.

علاوه بر عواملی که قبلاً ذکر کردم، چندین ملاحظات دیگر نیز در هنگام استفاده از سانتریفیوژ آزمایشگاهی مهم هستند:

یکی از این ملاحظات بالانس کردن روتور است. هنگامی که روتور سانتریفیوژ با سرعت بالا می چرخد، هرگونه عدم تعادل در روتور می تواند باعث ارتعاش یا لرزش آن شود که می تواند منجر به نتایج نادرست یا حتی خرابی تجهیزات شود. برای جلوگیری از این امر، تعادل روتور با توزیع یکنواخت لوله های نمونه در اطراف روتور و اطمینان از اینکه هر لوله حاوی حجم مساوی از مایع است، مهم است.

نکته مهم دیگر دمای سانتریفیوژ است. بسته به کاربرد، نمونه ممکن است نیاز به سانتریفیوژ در دمای خاصی داشته باشد، یا برای جلوگیری از تخریب یا بهبود فرآیند جداسازی. بسیاری از سانتریفیوژهای مدرن دارای ویژگی های کنترل دما هستند که به کاربر اجازه می دهد دمای خاصی را در طول فرآیند سانتریفیوژ تنظیم و حفظ کند.

مدت زمان سانتریفیوژ نیز یک نکته مهم است. مدت زمان لازم برای جداسازی بسته به کاربرد خاص و نوع سانتریفیوژ مورد استفاده می تواند متفاوت باشد. پیروی از پارامترهای سانتریفیوژ توصیه شده برای کاربرد خاص برای به دست آوردن نتایج دقیق و قابل تکرار بسیار مهم است.

در نهایت، نگهداری و تمیز کردن صحیح سانتریفیوژ برای اطمینان از ادامه عملکرد صحیح و تولید نتایج دقیق بسیار مهم است. تمیز کردن منظم با یک برس نرم یا پارچه بدون پرز و محلول‌های تمیزکننده مناسب می‌تواند به جلوگیری از آلودگی کمک کند و اطمینان حاصل کند که روتور و سایر اجزای آن تمیز و عاری از زباله می‌مانند. علاوه بر این، پیروی از هر روش نگهداری توصیه شده، مانند روغن کاری یاتاقان های روتور یا تعویض قطعات فرسوده، برای اطمینان از طول عمر تجهیزات، مهم است.

نکته مهم دیگر هنگام استفاده از سانتریفیوژ آزمایشگاهی

نوع نمونه سانتریفیوژ شده است. نوع نمونه می تواند بر انتخاب روتور، سرعت سانتریفیوژ و مدت زمان فرآیند سانتریفیوژ تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، نمونه هایی که حاوی سلول ها یا ذرات شکننده هستند ممکن است به سرعت سانتریفیوژ کمتر یا مدت زمان کوتاه تری برای جلوگیری از آسیب نیاز داشته باشند. به طور مشابه، نمونه هایی که حاوی مایعات چسبناک یا ذرات متراکم هستند ممکن است به سرعت سانتریفیوژ بالاتر یا مدت زمان طولانی تری برای دستیابی به جداسازی موثر نیاز داشته باشند.

علاوه بر نوع نمونه، حجم نمونه نیز می تواند یک نکته مهم باشد. حجم نمونه های بزرگتر ممکن است به روتور بزرگتر یا زمان سانتریفیوژ طولانی تری نیاز داشته باشد، در حالی که حجم نمونه های کوچکتر ممکن است به روتور کوچکتر یا زمان سانتریفیوژ کوتاهتر نیاز داشته باشد.

هنگام کار با نمونه های بیولوژیکی، مهم است که تأثیر بالقوه سانتریفیوژ بر یکپارچگی نمونه را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، برخی از تکنیک‌های سانتریفیوژ می‌توانند باعث آسیب سلولی یا تغییر ترکیب نمونه شوند که می‌تواند بر تجزیه و تحلیل پایین دست تأثیر بگذارد. مهم است که یک روش سانتریفیوژ را انتخاب کنید که برای نمونه و کاربرد خاص مناسب باشد تا اثرات بالقوه روی نمونه به حداقل برسد.

در نهایت، در نظر گرفتن هزینه سانتریفیوژ هنگام انتخاب سانتریفیوژ برای یک کاربرد خاص، مهم است. قیمت سانتریفیوژها بسته به عواملی مانند سرعت، ظرفیت و ویژگی‌های آن‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد. مهم است که هزینه سانتریفیوژ را با سطح عملکرد و عملکرد مورد نیاز برای یک برنامه خاص متعادل کنید.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a2%d9%88%d9%86/

به طور خلاصه، هنگام انتخاب یک سانتریفیوژ آزمایشگاهی برای یک کاربرد خاص، مهم است که عواملی مانند نوع و حجم نمونه، انتخاب روتور و لوله، سرعت و مدت سانتریفیوژ، تاثیر بالقوه بر نمونه و هزینه تجهیزات با در نظر گرفتن دقیق این عوامل می توان با استفاده از سانتریفیوژ آزمایشگاهی به جداسازی دقیق و موثر مواد دست یافت.

 



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

سانتریفیوژ آزمایشگاهی چیست

سانتریفیوژ آزمایشگاهی دستگاهی است که برای جداسازی مواد با چگالی های مختلف در مخلوط مایع استفاده می شود.قیمت اتوکلاو ازمایشگاهی  سانتریفیوژ با اعمال نیروی گریز از مرکز به مخلوط کار می کند و باعث می شود ذرات متراکم تر به پایین ظرف حرکت کنند در حالی که ذرات با چگالی کمتر در بالا باقی می مانند. این تکنیک معمولاً در بسیاری از زمینه های علوم از جمله زیست شناسی، شیمی و پزشکی استفاده می شود.

سانتریفیوژ آزمایشگاهی دستگاهی از تجهیزات آزمایشگاهی است که نمونه‌ها را با سرعت بالا می‌چرخاند تا به این جداسازی دست یابد. نمونه در یک لوله یا ظرف دیگری قرار می گیرد و سپس در روتوری که در داخل سانتریفیوژ نصب می شود قرار می گیرد. هنگامی که روتور با سرعت زیاد می چرخد، نیروی گریز از مرکز باعث می شود که ذرات متراکم تر به پایین لوله حرکت کنند، جایی که می توان آنها را به راحتی از بقیه مخلوط جدا کرد.

 

انواع مختلفی از سانتریفیوژهای آزمایشگاهی وجود دارد، از جمله سانتریفیوژهای با زاویه ثابت، سانتریفیوژهای سطل چرخشی و اولتراسانتریفیوژها. سانتریفیوژهای با زاویه ثابت از لوله هایی استفاده می کنند که در یک زاویه ثابت نسبت به محور چرخش قرار دارند، در حالی که سانتریفیوژهای سطل چرخشی از سطل هایی استفاده می کنند که در طول فرآیند سانتریفیوژ به سمت بیرون حرکت می کنند. اولتراسانتریفیوژها می توانند با سرعت بسیار بالا بچرخند، اغلب بیش از 100000 دور در دقیقه (rpm) هستند و برای کاربردهایی مانند جداسازی اجزای درون سلولی استفاده می شوند.

سانتریفیوژ آزمایشگاهی می تواند برای کاربردهای مختلفی مانند جداسازی سلول ها یا اجزای سلولی، خالص سازی پروتئین ها یا اسیدهای نوکلئیک و استخراج ویروس ها یا سایر ذرات از مخلوط استفاده شود. این یک ابزار مهم در بسیاری از زمینه های علمی است، زیرا به محققان اجازه می دهد تا اجزای جداگانه یک مخلوط را جدا کرده و مطالعه کنند، که می تواند بینش ارزشمندی در مورد خواص و رفتار آن اجزا ارائه دهد.

یکی از عوامل کلیدی که اثربخشی سانتریفیوژ را تعیین می کند، سرعت چرخش روتور سانتریفیوژ است. سرعت معمولاً بر حسب دور در دقیقه (rpm) یا در مورد اولتراسانتریفیوژها بر حسب نیروی گرانش (به عنوان نیروی گریز از مرکز نسبی یا RCF بیان می شود) اندازه گیری می شود. هر چه سرعت بیشتر باشد، نیروی گریز از مرکز بیشتر است و ذرات متراکم تر به طور موثرتری از هم جدا می شوند.

فاکتور مهم دیگری که در استفاده از سانتریفیوژ آزمایشگاهی باید در نظر گرفت، نوع روتور مورد استفاده است. روتورهای مختلف برای کاربردهای مختلف طراحی شده اند و می توانند تأثیر قابل توجهی بر کارایی و اثربخشی فرآیند جداسازی داشته باشند. به عنوان مثال، برخی از روتورها برای گنجاندن حجم نمونه های بزرگتر طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر برای جداسازی با سرعت بالا بهینه شده اند.

علاوه بر نوع روتور، انتخاب لوله یا ظرف مورد استفاده در سانتریفیوژ نیز می تواند بر نتیجه جداسازی تأثیر بگذارد. عواملی مانند اندازه و شکل لوله، موادی که از آن ساخته شده است و حداکثر سرعتی که می تواند تحمل کند، همگی می توانند بر اثربخشی جداسازی تأثیر بگذارند.

انواع مختلفی از تکنیک های سانتریفیوژ وجود دارد که بسته به کاربرد خاص می توان از آنها استفاده کرد. اینها شامل سانتریفیوژ دیفرانسیل، سانتریفیوژ با گرادیان چگالی و سانتریفیوژ ایزوپیکنیک است. سانتریفیوژ دیفرانسیل برای جداسازی ذرات با اندازه ها یا چگالی های مختلف استفاده می شود، در حالی که از سانتریفیوژ گرادیان چگالی برای جداسازی ذرات با اندازه و چگالی مشابه بر اساس چگالی شناور آنها استفاده می شود. سانتریفیوژ ایزوپیکنیک برای جداسازی ذرات صرفاً بر اساس چگالی شناور آنها استفاده می شود.

در نهایت، رعایت پروتکل های ایمنی مناسب هنگام استفاده از سانتریفیوژ آزمایشگاهی، به ویژه هنگام کار با مواد بالقوه خطرناک یا عفونی، مهم است. این ممکن است شامل پوشیدن تجهیزات حفاظت فردی مناسب، مانند دستکش یا روپوش آزمایشگاهی، و پیروی از روش‌های نگهداری و دفع مناسب باشد.

 

علاوه بر عواملی که قبلاً ذکر کردم، چندین ملاحظات دیگر نیز در هنگام استفاده از سانتریفیوژ آزمایشگاهی مهم هستند:

یکی از این ملاحظات بالانس کردن روتور است. هنگامی که روتور سانتریفیوژ با سرعت بالا می چرخد، هرگونه عدم تعادل در روتور می تواند باعث ارتعاش یا لرزش آن شود که می تواند منجر به نتایج نادرست یا حتی خرابی تجهیزات شود. برای جلوگیری از این امر، تعادل روتور با توزیع یکنواخت لوله های نمونه در اطراف روتور و اطمینان از اینکه هر لوله حاوی حجم مساوی از مایع است، مهم است.

نکته مهم دیگر دمای سانتریفیوژ است. بسته به کاربرد، نمونه ممکن است نیاز به سانتریفیوژ در دمای خاصی داشته باشد، یا برای جلوگیری از تخریب یا بهبود فرآیند جداسازی. بسیاری از سانتریفیوژهای مدرن دارای ویژگی های کنترل دما هستند که به کاربر اجازه می دهد دمای خاصی را در طول فرآیند سانتریفیوژ تنظیم و حفظ کند.

مدت زمان سانتریفیوژ نیز یک نکته مهم است. مدت زمان لازم برای جداسازی بسته به کاربرد خاص و نوع سانتریفیوژ مورد استفاده می تواند متفاوت باشد. پیروی از پارامترهای سانتریفیوژ توصیه شده برای کاربرد خاص برای به دست آوردن نتایج دقیق و قابل تکرار بسیار مهم است.

علاوه بر عواملی که قبلاً ذکر کردم، چندین ملاحظات دیگر نیز در هنگام استفاده از سانتریفیوژ آزمایشگاهی مهم هستند:

یکی از این ملاحظات بالانس کردن روتور است. هنگامی که روتور سانتریفیوژ با سرعت بالا می چرخد، هرگونه عدم تعادل در روتور می تواند باعث ارتعاش یا لرزش آن شود که می تواند منجر به نتایج نادرست یا حتی خرابی تجهیزات شود. برای جلوگیری از این امر، تعادل روتور با توزیع یکنواخت لوله های نمونه در اطراف روتور و اطمینان از اینکه هر لوله حاوی حجم مساوی از مایع است، مهم است.

نکته مهم دیگر دمای سانتریفیوژ است. بسته به کاربرد، نمونه ممکن است نیاز به سانتریفیوژ در دمای خاصی داشته باشد، یا برای جلوگیری از تخریب یا بهبود فرآیند جداسازی. بسیاری از سانتریفیوژهای مدرن دارای ویژگی های کنترل دما هستند که به کاربر اجازه می دهد دمای خاصی را در طول فرآیند سانتریفیوژ تنظیم و حفظ کند.

مدت زمان سانتریفیوژ نیز یک نکته مهم است. مدت زمان لازم برای جداسازی بسته به کاربرد خاص و نوع سانتریفیوژ مورد استفاده می تواند متفاوت باشد. پیروی از پارامترهای سانتریفیوژ توصیه شده برای کاربرد خاص برای به دست آوردن نتایج دقیق و قابل تکرار بسیار مهم است.

در نهایت، نگهداری و تمیز کردن صحیح سانتریفیوژ برای اطمینان از ادامه عملکرد صحیح و تولید نتایج دقیق بسیار مهم است. تمیز کردن منظم با یک برس نرم یا پارچه بدون پرز و محلول‌های تمیزکننده مناسب می‌تواند به جلوگیری از آلودگی کمک کند و اطمینان حاصل کند که روتور و سایر اجزای آن تمیز و عاری از زباله می‌مانند. علاوه بر این، پیروی از هر روش نگهداری توصیه شده، مانند روغن کاری یاتاقان های روتور یا تعویض قطعات فرسوده، برای اطمینان از طول عمر تجهیزات، مهم است.

نکته مهم دیگر هنگام استفاده از سانتریفیوژ آزمایشگاهی

نوع نمونه سانتریفیوژ شده است. نوع نمونه می تواند بر انتخاب روتور، سرعت سانتریفیوژ و مدت زمان فرآیند سانتریفیوژ تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، نمونه هایی که حاوی سلول ها یا ذرات شکننده هستند ممکن است به سرعت سانتریفیوژ کمتر یا مدت زمان کوتاه تری برای جلوگیری از آسیب نیاز داشته باشند. به طور مشابه، نمونه هایی که حاوی مایعات چسبناک یا ذرات متراکم هستند ممکن است به سرعت سانتریفیوژ بالاتر یا مدت زمان طولانی تری برای دستیابی به جداسازی موثر نیاز داشته باشند.

علاوه بر نوع نمونه، حجم نمونه نیز می تواند یک نکته مهم باشد. حجم نمونه های بزرگتر ممکن است به روتور بزرگتر یا زمان سانتریفیوژ طولانی تری نیاز داشته باشد، در حالی که حجم نمونه های کوچکتر ممکن است به روتور کوچکتر یا زمان سانتریفیوژ کوتاهتر نیاز داشته باشد.

هنگام کار با نمونه های بیولوژیکی، مهم است که تأثیر بالقوه سانتریفیوژ بر یکپارچگی نمونه را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، برخی از تکنیک‌های سانتریفیوژ می‌توانند باعث آسیب سلولی یا تغییر ترکیب نمونه شوند که می‌تواند بر تجزیه و تحلیل پایین دست تأثیر بگذارد. مهم است که یک روش سانتریفیوژ را انتخاب کنید که برای نمونه و کاربرد خاص مناسب باشد تا اثرات بالقوه روی نمونه به حداقل برسد.

در نهایت، در نظر گرفتن هزینه سانتریفیوژ هنگام انتخاب سانتریفیوژ برای یک کاربرد خاص، مهم است. قیمت سانتریفیوژها بسته به عواملی مانند سرعت، ظرفیت و ویژگی‌های آن‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد. مهم است که هزینه سانتریفیوژ را با سطح عملکرد و عملکرد مورد نیاز برای یک برنامه خاص متعادل کنید.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a2%d9%88%d9%86/

به طور خلاصه، هنگام انتخاب یک سانتریفیوژ آزمایشگاهی برای یک کاربرد خاص، مهم است که عواملی مانند نوع و حجم نمونه، انتخاب روتور و لوله، سرعت و مدت سانتریفیوژ، تاثیر بالقوه بر نمونه و هزینه تجهیزات با در نظر گرفتن دقیق این عوامل می توان با استفاده از سانتریفیوژ آزمایشگاهی به جداسازی دقیق و موثر مواد دست یافت.

 



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

چگونه با علائم احتمالی پس از عصب کشی دندان کودک مقابله کنیم؟

مانند هر روش و درمان دیگری، پس از عصب کشی به یک دوره بهبودی نیاز داریم. لمینت دندان در رشت خوشبختانه، از آنجایی که عصب کشی مانند پر کردن دندان کم تهاجمی و ساده است، روند بهبودی کودک شما سریع خواهد بود. با این حال، در صورت بروز مشکل باید چه اقداماتی را انجام داد. در ادامه با این موارد آشنا‌می شوید. 

درد پس از عصب کشی دندان کودک

ممکن است کودک شما بعد از عصب کشی دچار درد یا ناراحتی شود. خوشبختانه، اکثر کودکانی که تحت درمان عصب کشی قرار‌می‌گیرند،‌می‌توانند با مصرف مسکن‌های بدون نسخه که مخصوص کودکان طراحی شده است، علائم خود را تسکین دهند. حتماً دارو را دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده کنید. اگر سوالی در مورد مصرف بهترین داروها برای فرزندتان دارید، حتما از دندانپزشک متخصص کودکتان بپرسید.

علائم عفونت پس از عصب کشی

اگر کودک شما تب، تورم یا درد شدید را تجربه‌می‌کند، در لثه‌هایش یک پاکت پر از چرک ایجاد شده و همه اینها نشانه‌های عفونت است. تنها راه درمان مناسب عفونت دندان این است که فوراً به دندانپزشک کودک مراجعه کنید.

مسواک زدن 

از آنجایی که عصب کشی دندان کودک نیازی به بخیه یا برش ندارد، لازم نیست در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن زیاد مراقب باشید. کودک شما‌می تواند به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان به طور معمول ادامه دهد. رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. کودک شما باید دو بار در روز مسواک بزند و روزانه نخ دندان بکشد تا لبخند سالم تری بعد از عصب کشی داشته باشد.

اجتناب از خوردن غذا‌های سر و گرم

اجتناب از خوردن غذا‌های سرد و گرم در مراقبت بعد از عصب کشی دندان کودک اهمیت زیادی دارد. به دلیل آنکه عصب دندان از بین رفته ممکن است دندان کمی حساس شود. برای جلوگیری از درد و تیر کشیدن دندان، از غذا‌ها سرد و گرم استفاده نشود تا دندان چند روز استراحت کرده و به سرعت بهبود یابد. 

غذا‌های نرم بخورید

چه بزرگسال باشید و چه کودک، بعد از عصب کشی بهتر است از غذا‌های نرم استفاده کنید. با دندانی که تازه عصب کشی کرده اید غذا نجوید. تا زمانی که بی حسی به طور کامل از بین نرفته است غذا نخورید زیرا ممکن است فشار زیادی به دندان آورده و دچار ترک و شکستگی شود. سوپ، پوره سیب زمینی، سیر برنج، موز، کیک و هر غذایی که نیاز به جویدن ندارد به کودک خود بدهید. 

کیسه یخ برای کاهش درد و تورم

اگر کودک دچار درد و تورم شد حتما از کیسه یخ استفاده کنید. اگر کیسه مخصوص یخ در منزل نداشتید، تکه ای یخ را در پلاستیک فریزر بریزید و روی صورت کودک خود بگذارید.

عصب کشی دندان کودکان چیست؟

اگر دندان شیری کودک شما دچار پوسیدگی، عفونت یا ضربه شدید شود، احتمالا به پالپ دندان آسیب‌می زند. درد، پوسیدگی قابل مشاهده، تیره شدن‌مینای دندان، حساسیت، قرمزی، چرک یا جوش روی لثه‌می تواند از علائم آسیب یا عفونت پالپ باشد و باید بلافاصله توسط دندانپزشک بررسی شود.

پالپ بافت زنده و حاوی اعصاب و عروق خونی است. پالپ در اتاقک پالپ قرار دارد. عفونت و التهاب در پالپ دندان‌می تواند باعث از دست دادن زودرس دندان شود. عفونت‌می تواند به لثه و استخوان اطراف سرایت کند. در برخی موارد، رشد دندان دائمی در زیر دندان شیری آسیب دیده مختل‌می شود.

با درمان سریع ریشه،‌می توان یک دندان شیری را نجات داد. پالپوتومی و پالپکتومی رایج ترین روش‌هایی هستند که برای درمان آسیب‌های پالپ استفاده‌می شوند:

  • پالپوتومی

روش پالپوتومی که کانال ریشه کودک نیز نامیده‌می‌شود، زمانی توصیه‌می‌شود که پالپ داخل یا نزدیک تاج دندان تحت تأثیر پوسیدگی، عفونت یا ضربه قرار گرفته باشد در حالی که پالپ ریشه سالم است. پس از بی حس کردن ناحیه، پالپ ملتهب یا عفونی داخل تاج دندان برداشته‌می شود و کانال‌های ریشه دست نخورده باقی‌می مانند. پالپ سالم باقی مانده با یک ماده مخصوص برای محافظت و کمک به بهبود دندان پوشیده‌می شود.

  • پالپکتومی

هنگامی که التهاب یا عفونت پالپ به کانال‌های ریشه و همچنین اتاقک پالپ گسترش یابد، روش سنتی عصب کشی اغلب بهترین گزینه است. پس از بی حس کردن ناحیه اطراف دندان، تمام بافت پالپ از داخل تاج و ریشه جدا‌می شود. سپس محفظه پالپ و کانال‌های ریشه تمیز، ضدعفونی، شکل داده و پر‌می شوند.

  • روکش‌ها

روکش معمولاً پس از عصب کشی روی دندان قرار‌می گیرد. هنگامی که دندان شیری با پالپوتومی یا پالپکتومی درمان‌می شود، دندان شکننده تر و مستعد شکستگی‌می شود. یک روکش تمام سطح قابل مشاهده دندان را‌می پوشاند و از آن در برابر آسیب بیشتر محافظت‌می کند. روکش‌های سرامیکی برای دندان‌های کودکان به‌ویژه دندان‌های آسیاب استفاده‌می‌شوند.

معایب از دست دادن زودهنگام دندان شیری

حتی اگر دندان‌های شیری با دندان‌های بالغ جایگزین شوند، از دست دادن زودرس دندان شیری‌می تواند اثرات کوتاه مدت و بلندمدت بر سلامت کودک داشته باشد:

  • دندان شکسته، پوسیده یا عفونی‌می تواند بسیار دردناک باشد.
  • مجموعه ای از دندان‌های شیری سالم به کودک کمک‌می کند تا عادات مناسب جویدن و غذا خوردن را ایجاد کند. دندان شیری به تلفظ و رشد گفتار کمک زیادی‌می کند. 
  • هر دندان شیری به عنوان یک نگهدارنده برای دندان بالغ عمل‌می کند که جایگزین آن‌می شود. اگر یک دندان شیری خیلی زود از دست برود، دندان‌های شیری باقی‌مانده‌می‌توانند از جای خود خارج شده و تراز دندان‌های دائمی را مختل کنند.
  • از دست دادن دندان‌ها‌می تواند اعتماد به نفس را تحت تاثیر قرار دهد.

آماده کردن کودک برای عصب کشی دندان

همانطور که‌می دانید، اکثر افسانه‌هایی که ممکن است در مورد درمان ریشه دندان کودک شنیده باشید، درست و واقعی نیستند. در واقع، این روش معمولاً ناراحتی کمی ایجاد‌می کند، اما در تسکین دندان درد کودکان کاملاً موثر است. دندانپزشکان اطفال‌می توانند از گزینه بیهوشی برای جلوگیری از احساس درد استفاده کنند. همچنین این متخصصان در آرام کردن ترس جوانان با تجربه و دوره دیده هستند.

درک‌می کنیم که کمی در مورد عصب کشی دندان کودکتان عصبی باشید اما اگر اجازه ندهید فرزندتان اضطراب شما را متوجه شود به کودک و دندانپزشک کمک زیادی کرده اید. کودک را نوازش کنید و با آرامی با او در مورد آنچه قرار است اتفاق بیفتد صحبت کنید این کار به کاهش استرس کودک کمک زیادی‌می کند. 

لزوم عصب کشی دندان کودک 

عصب کشی زمانی مورد نیاز است که دندان آسیب دیده یا عفونی شده باشد. پوسیدگی و آسیب‌می تواند باعث ساییدگی و حتی افتادن دندان در طول زمان شود. هنگامی که ترک یا عفونت به پالپ (بافت نرم داخل دندان) برسد،‌می تواند باعث درد شدید و تورم شود. برای درمان، پالپ آسیب دیده یا عفونی را از دندان خارج‌می کنند. این کار درد را تسکین داده و دندان را التیام‌می بخشد.

عصب کشی دندان کودکان روشی ایمن است؟

عصب کشی روشی بی خطر برای کودکان و بزرگسالان است. این فرآیند نسبتاً ساده است و تنها زمان کوتاهی برای تکمیل آن نیاز دارید. علاوه بر این، در طول فرایند عصب کشی از بی حسی موضعی استفاده‌می شود، بنابراین کودک شما هیچ دردی احساس نخواهد کرد.

عفونت مجدد دندان عصب کشی شده کودک 

اگرچه ابتلا به عفونت پس از درمان ریشه رایج نیست، اما این احتمال وجود دارد. عفونت‌ها‌می‌توانند ناشی از ورود باکتری‌ها به دندان و بافت نرم در طول درمان، سوراخ شدن خفیف بافت نرم دندان و یا درمان ناکافی کانال ریشه باشند. 

درمان ریشه برای کودکان چقدر طول‌می کشد؟

مدت زمان عصب کشی دندان در کودکان بسته به شرایط فردی متفاوت است. به طور کلی، این روش‌می تواند از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت یا بیشتر طول بکشد. دندانپزشک‌می تواند بر اساس موقعیت خاص فرزندتان، بازه زمانی مشخص تری به شما بدهد.

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

عوارض عصب کشی دندان در کودکان 

عصب کشی به طور کلی یک روش ایمن و موثر است، اما مانند هر درمان پزشکی، همیشه خطرات و عوارض احتمالی وجود دارد. شایع ترین عوارض مرتبط با درمان ریشه در کودکان شامل درد، تورم و عفونت است. با این حال، این عوارض نادر هستند و دندانپزشک اقداماتی را برای به حداقل رساندن عوارض انجام‌می دهد.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

چگونگی کار با اتوکلاو دندانپزشکی

در واقع، مهم ترین مرحله در نگهداری صحیح هر وسیله و ابزاری،قیمت سکوبندی ازمایشگاهی  استفاده صحیح از آن می باشد. با این کار، در واقع جلوی آسیب های احتمالی دستگاه را خواهیم گرفت. در این مطلب به یک سری نکات در ارتباط با استفاده از اتوکلاو جهت سرویس اتوکلاو دندانپزشکی اشاره خواهیم کرد.

  • ‌ابزارهایی که درون اتوکلاو می گذارید، نباید بیش از ۴/۳ فضای اتوکلاو را پر کند.
  • وسایلی که نوک تیز دارند را به منظور جلوگیری از آسیب رساندن به دستگاه ها، درون کیسه ی اتوکلاوی قرار دهید.
  • درب دستگاه را موقعی باز نمایید که دمای دستگاه به حالت عادی برگشته و دما بالا نباشد.
  • وسایل را به صورت عمودی و همچنین با فاصله از یکدیگر در اتوکلاو قرار داده تا هوا به خوبی از میان آنها عبور کند.
  • مسئولیت بستن دیش ها و همچنین پک های عمل را به افراد مجرب و نیز متخصص واگذار کنید.

شیوه ی نگهداری و سرویس اتوکلاو دندانپزشکی

برای نگهداری از اتوکلاو ها باید مواردی را به طور روزانه، هفتگی و همچنین بلند مدت بررسی نمایید و از صحت عملکرد دستگاه و نیز معیوب نبودن آن مطمین شوید. در ادامه مطلب به برخی از این نکات ضروری اشاره شده است.

بررسی و سرویس اتوکلاو دندانپزشکی بصورت روزانه

به طور کلی هربار که قصد استفاده از اتوکلاو را دارید باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • ‌مطمئن شوید که دریچه های آب سرد، بخار و همچنین هوای فشرده باز می باشند.
  • وضعیت دما سنج ها و نیز فشار سنج ها را چک نمایید.
  • از عدم نشت سیستم های اتوکلاو مورد استفاده، مطمین شوید.
  • برگه جدیدی جهت ثبت مراحل سیکل استریلیزاسیون بروی دستگاه قرار دهید.
  • اضافه بر قرار دادن برگه جدید، بررسی کنید که قلم ثبت چرخه، جوهر داشته باشد.
  • قسمت های جلویی دستگاه، اندیکاتورها،کنترل ها و دستگیره ها را با پارچه ای مرطوب تمیز کنید.

بررسی و سرویس اتوکلاو دندانپزشکی بصورت هفتگی

  • اتاقک مخصوص استرلیزاسیون و همچنین طبقه های که استفاده شده اند، را نظافت کنید.
  • فیلتر آبگذر دستگاه را چک کنید و آن را پاک کنید.
  • در صورتیکه دستگاهتان ژنراتور داشته باشد، طبق دستور العمل های کارخانه سازنده، آب ژنراتور بخار را تخلیه کنید.
  • از عملکرد صحیح مکانیسم باز و همچنین بسته شدن درب اتوکلاو اطمینان پیدا کنید.

بررسی و سرویس اتوکلاو دندانپزشکی بصورت سه ماهه

  • ‌مطابق توصیه های سازنده، واشر درون دستگاه را روغن کاری نمایید.
  • فشارسنج ها را چک کنید که به شکل مورد نظرتان عمل می کنند یا خیر.
  • دریچه های ایمنی را بررسی کنید تا در قسمت درزها مشکلی نداشته باشد.
  • اگر اتوکلاوی که استفاده می کنید، ژنراتور دارد، آن را تمیز نمایید.
  • واشر ژنراتور را از نظر سالم بودن، بررسی کنید، احتمال دارد به تعویض نیاز داشته باشد.

بررسی و سرویس اتوکلاو دندانپزشکی بصورت بلند مدت سالانه

  • ‌فیلترها را بررسی، تمیز و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • پیشنهاد می شود سطح آب مخزن، نسبت به حداکثر ظرفیت آن، حدود 20 میلی لیتر فاصله داشته باشد، این موضوع را به دقت بررسی کنید.
  • دریچه های ایمنی دستگاه را چک کنید.
  • مطمین شوید که دستگاه به طور کلی در محدوده تعیین شده از طرف شرکت سازنده کار خود را انجام می دهد.

شرح اجزا اتوکلاو دندانپزشکی

مسیرهای گردش بخار اتوکلاو به صورت مختصر در ادامه ی این مقاله بیان شده است.

1- دریچه ایمنی(Safety Valve): این دریچه از افزایش فشار بخار بیش از یک مقدار معین جلوگیری خواهد کرد. سازندگان این دریچه ها را در اتاقک استریلیزاسیون و همچنین محافظ بیرونی قرار می دهند.

2- فشار سنج اتاقک (Chamber Manometer):  یک ابزار مکانیکی به شمار می آید که فشار بخار در اتاقک استریلیزاسیون در آن نمایش سنجیده و نمایش داده می شود.

 3-فشار سنج بیرونی: (Jacket Manometer): یک ابزار مکانیکی می باشد که فشار بخار را در داخل محافظ بیرونی اتوکلاو نمایش می دهد.

 4-در اتوکلاو دندانپزشکی (Autoclave Door) : وسیله ای می باشد که اتاقک استریلیزاسیون را از محیط بیرون جدا خواهد کرد. معمولاً ابزار ایمنی در آن وجود دارد و زمانی که فشار درون اتاقک بالا باشد، از باز شدن در جلوگیری می کند. همچنین دارای درزگیرهایی برای جلوگیری از خروج بخار از اتاقک در زمان کار دستگاه می باشد. درهای اتوکلاو احتمال دارد به صورت دستی یا الکترومکانیکی عمل نمایند.

 5-دستگیره ی در (Door Handle): ابزاری که در بعضی دستگاه‌ها به کاربر اجازه باز و بستن در را خواهد داد. معمولا برای فعال کردن در دستگاه ها با گنجایش زیاد از سیستم های موتوری استفاده خواهد شد.

 6-اتاقک مخصوص استریلیزاسیون (Sterilization Chamber): فضایی که وسایل و همچنین موادی که باید استریل گردد در آن قرار داده می شوند. زمانی که در اتاقک بسته می شود، محفظه از فضای بیرون جدا خواهد شد. در واقع زمان انجام فرآیند استریلیزاسیون، اتاقک با بخار پر و تحت فشار می باشد.

 7-مجرای تخلیه مایع غلیظ داخل اتاقک سترون سازی (Chamber Condensation Evacuation Line): مجرایی که مایع غلیظی که در اثر فرآیندهای انتقال گرما بین بخار و همچنین لوازمی که استریل  خواهند شد ایجاد می شود را جمع آوری می کند.

8-دماسنج (Thermometer): وسیله ای می باشد که دمای مراحل استریلیزاسیون را در اتاقک اتوکلاو نمایش می دهد.

9-مجرای تخلیه مایع غلیظ از دیواره های محافظ بیرونی (The jackets Evacuation Line): مجرایی که مایع غلیظ ایجاد شده در اثر انتقال گرما بین بخار و همچنین دیواره های محافظ را تخلیه می کند.

10-خروجی بخار در انتهای چرخه (Vapor Exit at the End of the Cycle): با تمام شدن چرخه استریلیزاسیون، بخار با استفاده از روش های کنترل شده از اتوکلاو خارج خواهند شد.

11-محدود کننده عبور بخار در سیستم استریلیزاسیون مایعات (Vapor Passage Restriction for Liquid Sterilization Cycle): ابزار مکانیکی که عبور بخار را در چرخه استریلیزاسیون مایعات محدود خواهد کرد تا دما به شیوه ای کنترل شده کاهش پیدا کند و از جوشیدن مایعات استریل شده، جلوگیری کند.

12-مجرای تخلیه بخار در چرخه استریلیزاسیون مایعات (Vapor Evacuation Duct for Sterilization of Liquids): به مسیری گفته می شود که بخار در زمان استریلیزاسیون مایعات با عبور از درون محدودکننده بخار از آن می گذرد.

13-لوله تخلیه بخار در استریلیزاسیون با استفاده از چرخه سریع (Vapor Evacuation Line During the Rapid Sterilization Cycle): به مسیری طی شده توسط بخار در هنگام انجام یک چرخه ی سریع استریلیزاسیون گفته می شود.

 14-لوله های تامین بخار (Vapor Feed Line): یک لوله که اتوکلاو را با بخار تغذیه خواهد کرد، این لوله، کنترل ها و وسایلی نیز دارند که سبب رسیدن بخار به اتوکلاو در شرایطی که برای چرخه استریلیزاسیون گفته شده است، می شود.

15-دریچه های فیلتردار ورود هوا (Air Admission Valve Filter): به وسیله ای گفته می شود که در پایان چرخه استریلیزاسیون به هوای فیلتر شده اجازه عبور خواهد داد. این دریچه، فشار اتاقک استریلیزاسیون را با فشار اتمسفر، برابر کرده و تنظیم می کند.

 16-محافظ (Jacket): فضایی که در اطراف اتاقک استریلیزاسیون وجود دارد و بخار در آن گردش پیدا می کند. هدف از آن انتقال گرما به درون اتاقک و به حداقل رساندن میزان مایع غلیظ خواهد بود. این فضا از طریق لوله هایی که توسط دریچه های الکتریکی کنترل شده اند به اتاقک و فاضلاب اتصال پیدا می کند. همه اتوکلاوها محافظ نخواهند داشت. برخی از سازندگان با در نظر گرفتن مقاوم های الکتریکی در اطراف اتاقک استریلیزاسیون  آن را جایگزین می کنند.

17-دریچه ی تنظیم ورود بخار: وسیله ای مکانیکی می باشد که فشار بخار ورودی به اتوکلاو را کنترل خواهد کرد. بسته به نوع چرخه انتخاب شده فشار و دما متفاوت می باشد. با افزایش فشار، دما بیشتر شده و هرچه فشار کمتر شود، دما کمتر نیز خواهد شد.

 18-لوله تولید بخار: لوله ای که بخار را از مخزن آب گرم یا تولید کننده بخار به اتوکلاو منتقل می کند.

 19-دریچه ی بخار (Vapor Trap): وسیله ای که برای حداکثر بهره گیری از انرژی گرمایی بخار طراحی می شود و از خروج بخار از سیستم جلوگیری می کند. این دریچه فقط به مایع غلیظ ایجاد شده در اتاقک، محافظ و همچنین لوله های اتوکلاو اجازه خروج خواهد داد.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a7%d8%aa%d9%88%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%88/

20- فاضلاب دستگاه: لوله جمع آوری و نیز خروج مایع غلیظ تولید شده در اتوکلاو می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

انکوباتور آزمایشگاهی نمونه ای از دستگاه های مهم و ضروری در محیط آزمایشگاه است، قیمت اتوکلاو ازمایشگاهی که از آن برای رشد و کشت سلولی استفاده می شود.

تمامی آزمایشگاه ها مجهز به برخی تجهیزات خاص هستند، که کاربردهای بسیاری دارند. انکوباتور آزمایشگاهی یکی از این تجهیزات آزمایشگاهی به شمار می رود که برای انجام آزمایش های زیست شناسی سلولی، میکروبیولوژی و … استفاده می شود. به طور کلی اگر یک آزمایشگاه از تجهیزات مناسب برخوردار نباشد، محل مناسبی برای فعالیت های آزمایشی توسط تکنسین ها نخواهد بود.

از این رو تکنسین ها نیاز به تجهیزاتی دارند که بتوانند به خوبی و با اطمینان از آن در محیط آزمایشگاهی استفاده کنند. انکوباتور( Incubator) یک دستگاهی است که در محیط آزمایشگاه برای رشد و کشت نمونه های زنده میکروب ها یا سلول ها از آن استفاده می شود. این وسیله شرایط لازم را برای رشد میکروب ها و سلول ها مهیا می کند.

دستگاه انکوباتور محیط های آزمایشگاهی میزان رطوبت، دما، اکسیژن و دی اکسید کربن را کنترل نموده و محیط را برای رشد ارگانیسم های زنده مناسب می کند. از این رو لازم است در تمامی آزمایشگاه ها از این دستگاه استفاده شود. اما آیا می دانید این دستگاه از چه تکنولوژی برخوردار است و باید چگونه نصب شود؟ یا این که برای کار و راه اندازی آن باید به چه صورت عمل کرد؟

ما در این مقاله تمایل داریم تا بیشتر در مورد دستگاه انکوباتور، اجزای مورد استفاده در آن و نحوه کار با آن، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. لطفا با ما همراه شوید.

آشنایی با دستگاه انکوباتور و انواع آن

انکوباتور به عنوان یک دستگاه آزمایشگاهی، مناسب برای نگهداری و رشد میکروب ها و کشت های سلولی است. این دستگاه شرایط لازم را برای بقا و زنده ماندن سلول ها و میکروب های کشت شده مهیا می کند. اصولا از این دستگاه بیشتر برای آزمایشگاه هایی که تحقیقات زیست شناسی سلولی، زیست شناسی مولکولی و میکروبیولوژی انجام می دهند استفاده می شود.

دستگاه های انکوباتور آزمایشگاهی دارای محفظه عایق کاری و ایزوله شده ای هستند، که به یک هیتر متصل بوده و قابلیت تنظیم شدن دارند. می توان میزان دما را در داخل این محفظه ها بین 60 تا 65 درجه سانتی گراد بالا برد. زیرا هر سلول یا میکروبی نیاز به دمای خاص برای رشد خواهد داشت.

البته لازم به ذکر است که برخی از نمونه های دستگاه انکوباتور قادر هستند دمای داخل محفظه ای نزدیک به 100 درجه سانتی گراد نیز داشته باشند. از این نمونه دستگاه ها باید به دستگاه مدل PIT053، دستگاه مدل PIT 053R و دستگاه مدل PIT 053RS اشاره کنیم. اما کشت های سلولی می توانند در دمای معمولی 37 درجه سانتی گراد نیز رشد کرده و زنده بمانند.

نمونه های مختلف دیگری از انواع دستگاه انکوباتور وجود دارد، که توانایی های دیگری دارند. مثلا دستگاه های انکوباتور یخچالدار آزمایشگاهی، توانایی کنترل میزان رطوبت و دی اکسید کربن را دارند تا محیط را برای رشد برخی نمونه های سلولی آماده کنند. اصولا سلول های پستانداران نیاز به دما و رطوبت خاص دارند.

برای این که بتوان از تبخیر شدن سلول های پستانداران در محیط های آزمایشگاهی جلوگیری کرد، باید از دستگاهی استفاده نمود که بتواند میزان رطوبت نسبی بیش از 80 درصد را برای سلول مهیا کند. از سوی دیگر برای آنکه PH مناسب برای کشت سلولی اندکی اسیدی باشد، باید سطح دی اکسید کربن دستگاه حدود 5 درصد باشد؛ این میزان رطوبت و سطح CO2 را می توان در نمونه دستگاه های انکوباتور یخچالدار تنظیم کرد.

انواع دستگاه های انکوباتور آزمایشگاهی

دستگاه های آزمایشگاهی انکوباتور دارای انواع مختلفی هستند. هر یک از این دستگاه ها شرایط خاصی را برای نگهداری و رشد سلول های میکروبی و کشت های سلولی مهیا می کنند. از نمونه دستگاه های انکوباتور باید به موارد زیر اشاره کنیم:

دستگاه انکوباتور خنک کننده

از این نمونه دستگاه های انکوباتور برای تامین دمای پایین در محیط های آزمایشگاهی استفاده می شود. زمانی که ممکن است سلول های میکروبی برای رشد نیاز به دمای پایین تر از دمای محیط داشته باشند، می توان از این دستگاه ها استفاده کرد.

دستگاه های انکوباتور استاندارد

دستگاه انکوباتور استاندارد از دمای محیط برای رشد سلول های میکروبی استفاده می کند و قابلیت افزایش نیز دارد. می توان میزان دمای داخلی این دستگاه ها را تا 80 درجه بالاتر از محیط افزایش داد.

دستگاه های انکوباتور مرطوب

نمونه دیگری از دستگاه های انکوباتور آزمایشگاهی، انکوباتورهای مرطوب هستند. تکنسین های آزمایشگاهی در استفاده از این نوع دستگاه ها، می توانند علاوه بر کنترل دما، میزان رطوبت محفظه داخلی را نیز کنترل نمایند. همچنین باید بیان نماییم که میزان رطوبت مورد نیاز در داخل محفظه های این دستگاه از طریق سیستم گرمایش انکوباتور و مخزن آب تامین خواهد شد.

دستگاه انکوباتور ارتعاشی

این نوع از دستگاه انکوباتور محیط آزمایشگاه، علاوه بر آنکه قادر به کنترل دمای داخل محفظه است، قابلیت تکان دادن فلاسک ها به صورت دایره ای و اوربیتالی را نیز دارد. می توان این دستگاه ها را در نمونه دیواری و زمینی تهیه کرده و در محیط آزمایشگاهی از آنها استفاده کرد. همچنین باید بدانید که این دستگاه های انکوباتور می توانند دمای پایین تر از دمای محیط را برای رشد سلولی مهیا کنند.

دستگاه انکوباتور واکنشی

از دستگاه های انکوباتور واکنشی در علم بافت شناسی استفاده می شود. میزان دمای تولید شده توسط این دستگاه ها، تا 100 درجه سانتی گراد امکان پذیر است. علاوه بر آن محفظه دو جداره ای داشته و مناسب برای محیط های آزمایشگاهی است.

دستگاه های انکوباتور هیبریدیزاسیون

این نمونه از دستگاه های آزمایشگاهی انکوباتور مجهز به میله های گردان هستند. می توان شیشه های هیبریدیزاسیون را با سایزهای مختلف در داخل محفظه نگهداری نموده و با سرعت مناسب اقدام به فعال کردن محتویات داخل آن نمود. این دستگاه ها خود در نمونه های مختلفی طراحی و تولید می شوند که هر یک ممکن است از نظر تعداد طبقات و شیکرهای متحرک با یکدیگر متفاوت باشند.

دستگاه های انکوباتور استریل کننده

این نمونه از دستگاه های آزمایشگاهی قابلیت استفاده در دمای بالا برای استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی را دارند. از این رو می توانیم آنها را از نمونه دستگاه های انکوباتور استاندارد معرفی کنیم.

دستگاه انکوباتور دی اکسید کربن

از دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی دی اکسید کربن، بیشتر در آزمایشگاه های بیولوژیک استفاده می شود. این دستگاه ها دارای سنسورهای مادون قرمز گران قیمتی بوده و برای سلول هایی که نیاز به رطوبت بالای درون محفظه ای جهت رشد نیاز دارند، مناسب است. در اصل محفظه این نوع دستگاه ها حمام های آبی و تبخیر مداوم آب را ایجاد می کند، تا محیط برای رشد سلول ها مناسب گردد.

اجزای اصلی و مهم دستگاه های انکوباتور

تمام نمونه های دستگاه انکوباتور بسته به کاربردی که دارند، از اجزای خاصی تشکیل می شوند. از جمله مهمترین این اجزا باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سیستم کنترل دما
  • محفظه نگهداری از کشت های سلولی
  • سیستم کنترل میزان رطوبت
  • سیستم کنترل گازهای داخل محفظه

نکات مهم در زمان استفاده از دستگاه های انکوباتور

تکنسین های آزمایشگاهی لازم است در زمان استفاده از دستگاه انکوباتور، برخی نکات مهم را رعایت کنند. از جمله:

  1. توجه به خشک بودن قفسه ها و دیواره های محفظه داخل دستگاه در زمان استفاده، برای جلوگیری از آلودگی
  2. عدم قرارگیری دستگاه های انکوباتور در نزدیک درب اصلی، هواکش ها و محیط های دارای جریان هوا
  3. ضرورت بالای تعویض ظرف آب داخل محفظه دستگاه انکوباتور کشت سلولی
  4. قرار گرفتن دستگاه انکوباتور بر روی یک سطح صاف و در حالت تعادل
  5. خودداری از قرار دادن مواد فرار و اشتعال زا همچون بنزین، الکل، اتر و … در داخل محفظه انکوباتور

شرایط مناسب نگهداری از دستگاه های انکوباتور

برای این که بتوانید دستگاه آزمایشگاهی انکوباتور را برای مدت زمان طولانی نگهداری کنید، باید شرایط مناسب را در زمان استفاده و بعد از آن جهت مراقبت از این دستگاه مهیا کنید. به خاطر داشته باشید که همه دستگاه های انکوباتور نیاز دارند که به صورت ماهانه با مواد ضد عفونی کننده یا محلول آب و صابون تمیز شوند.
از سوی دیگر همیشه بهتر است پیش از استفاده و پس از استفاده از دستگاه های انکوباتور آزمایشگاهی، از روشن یا خاموش بودن پریز برق دستگاه اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که اختلالی در نوع عملکرد این دستگاه پیش آمد، حتما با نمایندگی آن تماس برقرار کنید. از تعمیر خودسرانه آن حتما پرهیز نمایید در غیر این صورت ممکن است خطرات جبران ناپذیری برای شما به ارمغان آورد.

در صورتی که دمای داخل دستگاه انکوباتور بدون دی اکسید کربن خارج از محدوده باشد، باید حتما با کارشناس فنی ارتباط برقرار نمایید. با رعایت تمامی این نکات می توانید با اطمینان و برای مدت زمان طولانی از دستگاه های انکوباتور در محیط های آزمایشگاهی استفاده کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که در زمان کار با این نوع دستگاه ها، حتما باید از لوازم جانبی و سینی های مورد تایید شرکت تولید کننده استفاده کنید.

حتما در زمان برداشتن ظروف کشت سلولی از داخل دستگاه های انکوباتور، از دستکش استفاده کنید تا ضد عفونی باشد. همچنین باید فاصله مناسب را برای محیط های کشت سلولی در دستگاه رعایت کنید، تا جریان هوا به خوبی برای رشد این سلول ها در داخل دستگاه برقرار شود. می توانید برای پر کردن مخزن آب دستگاه به جای آب معمولی از آب مقطر استفاده کنید.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%da%a9%d9%88%d8%b1%d9%87/

در نهایت نیز بهتر است به یاد داشته باشید که پیش از استفاده از سینی ها و ظروف آزمایشگاهی، از عدم خوردگی و آسیب دیدگی آن اطمینان حاصل نمایید. در غیر این صورت ممکن است مشکلات بسیاری برای تکنسین ها پیش آید.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

تفاوت کیست دندان با عفونت دندان در چیست؟

قبل از آنکه به درمان کیست بپردازیم بهتر است تفاوت آن را با عفونت دندان بدانید. لمینت دندان در رشت کیست دندان و عفونت دندان دو مسأله مختلف در حوزه دندان‌پزشکی هستند. در ادامه تفاوت‌های اصلی بین آنها را بررسی می‌کنیم:

  1. کیست دندان (Dental Cyst):

کیست دندان یک پاکت یا ساختار کوچک است که در داخل یا اطراف دندان شکل می‌گیرد. این پاکت ممکن است مواد مایع یا مواد جامد (مانند بافت‌های دندانی یا استخوانی) را در خود جای دهد.

این کیست‌ها به عنوان پاسخ به عوامل مختلفی مانند عفونت، تراکم دندانی، ضربه یا عوامل ژنتیکی شکل می‌‌گیرند. اغلب کیست‌های دندان بدون علائم قابل تشخیص نیستند تا زمانی که بزرگ شده و به دندان یا بافت‌های اطراف فشار وارد کنند.

درمان کیست دندان ممکن است شامل جراحی برای تخلیه کیست، خارج کردن آن و ترمیم دندان تخریب شده باشد. همچنین از آنتی بویتیک‌ها برای درمان استفاده می‌‌کنند.

  1. عفونت دندان (Dental Infection):

عفونت دندان نتیجه وجود باکتری‌ها در دندان یا بافت‌های اطراف دندان است. عفونت دندان ممکن است در اثر ترمیم دندان، پوسیدگی دندان، تراکم دندانی یا ضربه به دندان ایجاد شود. عفونت دندان با علائمی‌‌مانند درد دندان، تورم، تحریک، درد لثه، تب و خون‌ریزی لثه همراه است.

درمان عفونت دندان شامل معالجه عامل عفونت (باکتری‌ها) با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و اجرای درمان‌هایی مانند ترمیم دندان، عصب کشی یا حتی کشیدن دندان می‌‌شود. 

در کل، کیست دندان بیشتر یک پاکت مایع یا جامد است که می‌تواند باعث فشار و تورم شود، در حالی که عفونت دندان ناشی از وجود باکتری‌ها و علائم حاد تری مانند درد و تورم است. 

روش‌های درمانی کیست دندان

درمان کیست دندان معمولاً به دو روش انجام می‌شود: جراحی و دارو درمانی. نوع درمانی که برای شما مناسب است، به ویژگی‌ها و موقعیت کیست دندان و وضعیت عمومی‌‌دندان‌ها و لثه‌هایتان بستگی دارد. در ادامه به دو روش اصلی درمان کیست دندان می‌‌پردازیم.

  1. جراحی
  • کیستکتومی‌‌(Cystectomy): در این روش، جراح یک برش کوچک در لثه می‌زند و کیست را از زیر لثه برمیدارد. این روش معمولاً برای کیست‌های کوچک به کار می‌رود.
  • کیستکتومی‌‌تطبیقی (Enucleation): برای کیست‌های بزرگ‌تر، جراحی بیشتری لازم است. در این روش، جراح یک برش در لثه می‌زند و کیست را به دقت از جای خود جدا کرده و برمی‌دارد. پس از برداشتن کیست، ممکن است بافت‌های دندانی اضافی یا تخریب شده نیز ترمیم شوند.
  • جراحی شوکولت (Marsupialization): این روش برای کیست‌های بزرگ یا کیست‌هایی که به دلیل موقعیت آن در نزدیکی دندان‌های مهم قرا دارند نیاز به جراحی تخصصی تر دارند. در این روش، جراح یک برش به شکل شوکوله (مشابه یک جیب) در کیست ایجاد می‌کند تا مایع کیست به آرامی‌‌خارج و کیست به تدریج کوچک شود.
  1. دارو درمانی
  • در برخی موارد، داروها ممکن است برای کنترل عفونت و کم شدن علائم انتخاب شوند. آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است برای کاهش عفونت دندانی تجویز شوند.
  • در کیست‌های بسیار کوچک و بدون علائم، دندان‌پزشک با داروهای مسکن یا ضد التهابی و آنتی بیوتیک‌ها کیست را از بین می‌‌برد.

توجه: بعد از جراحی یا درمان دارویی، نیاز به پیگیری‌های مکرر و چکاپ توسط دندان‌پزشک وجود دارد تا مطمئن شوید که کیست دندان به درستی درمان شده و علائم برطرف شده‌اند. همچنین، اهمیت به موقع مراجعه به دندان‌پزشک و انجام بررسی‌های دوره‌ای در پیشگیری از بازگشت کیست دندان بسیار مهم است.

آنتی بیوتیک مناسب برای درمان کیست دندان

درمان کیست دندان با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها عمدتاً برای کاهش عفونت و التهاب به کار می‌رود. انتخاب آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان کیست دندان نیاز به تشخیص دقیق توسط دندان‌پزشک دارد. زیرا نوع و شدت عفونت و نیاز به داروها بستگی به وضعیت فرد دارد. همچنین، باید توجه داشته باشید که درمان کیست دندان اغلب با جراحی ترکیب می‌شوند و آنتی‌بیوتیک به تنهایی به عنوان درمان اصلی معمولاً کافی نیست.

آنتی‌بیوتیک‌هایی که ممکن است برای درمان کیست دندان تجویز شوند، عبارتند از:

  1. آموکسیسیلین (Amoxicillin):این آنتی‌بیوتیک معمولاً برای درمان کیست‌های دندانی و لثه‌ای تجویز می‌شود. دوز و مدت زمان مصرف باید توسط دندان‌پزشک تعیین شود.
  2. مترونیدازول (Metronidazole):این آنتی‌بیوتیک به طور خاص برای کنترل عفونت‌های دندانی که با باکتری‌هایی از جمله باکتری‌های آنائروب (Anaerobes) مرتبط هستند، تجویز می‌شود.
  3. پنی سیلین (Penicillin):پنی سیلین‌ها اغلب برای درمان عفونت‌ها و کیست‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  4. کلیندامایسین (Clindamycin): در مواردی که داروهای دیگر موثر نباشند، این آنتی‌بیوتیک تجویز می‌‌شود.

توصیه مهم این است که هرگز آنتی‌بیوتیک‌ها را بدون دستور و نظر دندان‌پزشک مصرف نکنید. علاوه بر این، اگر دندان‌پزشک به شما آنتی‌بیوتیک تجویز کرده، دقیقاً به دستورات او پایبند باشید و تمام داروها را در مدت زمانی که توسط دندان‌پزشک مشخص شده مصرف کنید. اگر علائم افزایش یافت و بهبودی حاصل نشد باید به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید تا تصمیمات بیشتری اتخاذ شود.

علائم ابتلا به کیست دندان

علائم ابتلا به کیست دندان ممکن است در موارد مختلف متفاوت باشند و بسته به نوع کیست و مکان شکل گیری آن متغیر باشند. با این حال، برخی از علائم رایج که ممکن است در ابتلا به کیست دندان با آن مواجه شوید را در ادامه بررسی می‌‌کنیم.

  • درد: درد در دندان ممکن است یکی از علائم اصلی کیست دندان باشد. این درد معمولاً کم تا متوسط است و ممکن است پس از مصرف غذا یا فشار به دندان افزایش یابد.
  • تورم: کیست دندان ممکن است باعث تورم بافت‌های اطراف دندان شود. این تورم معمولاً در لثه یا بافت‌های پیرامون دندان رخ می‌دهد.
  • فشار به دندان: به عنوان یک عارضه دندانی، کیست ممکن است به دندان‌های اطراف فشاور وارد کند و باعث درد یا تحریک شود.
  • خونریزی: ممکن است خونریزی لثه در قسمتی که کیست وجود دارد ایجاد شود.
  • بوی بد دهان: کیست دندان ممکن است باعث بوی بد دهان شود، به ویژه اگر دهانی شلوغ و دندان‌هایی نامنظم داشته باشید.

علل به وجود آمدن کیست دندان

عفونت دندانی: یکی از علائم شایع کیست دندان، ایجاد کیست به عنوان پاسخی به عفونت دندان است. عفونت در دندان می‌تواند از عواملی مانند پوسیدگی دندان، تراکم دندانی یا حتی ضربه به دندان ناشی شود.

ترمیم دندان: کیست‌های دندانی ممکن است در نتیجه فرآیند ترمیم دندان شکل بگیرند. این موضوع معمولاً در دندان‌های آسیاب رخ می‌دهد.

ترک دندان: ترک در دندان می‌تواند منجر به ورود باکتری‌ها به داخل دندان شود و عفونت و کیست را ایجاد کند.

کار‌های دندانپزشکی ناموفق: اگر کار‌های دندانی به درستی انجام نشود و باقی‌مانده باکتری‌ها موجب عفونت شوند، کیست دندانی تشکیل می‌شود.

عوامل ژنتیکی: کیست‌هایی دندانی گاهی تحت تاثیر وراثت و ژنتیک رشد می‌‌کنند. 

سایر عوامل ایجاد کیست: علل دیگری مانند مصرف مواد غذایی نامناسب، نفخ‌های غذایی و مشکلات سیستمیک (مثل بیماری‌های دیابتی) ممکن است باعث ایجاد کیست دندان شوند.

کیست دندان چه مشکلاتی به وجود می‌‌آورد؟

کیست دندان می‌تواند به مشکلات مختلفی منجر شود و اثرات مختلفی بر روی دهان و سایر بخش‌های بدن داشته باشد. 

درد و تورم: کیست دندان معمولاً باعث درد و تورم در دندان و لثه می‌شود.

ترک دندان: اگر کیست در نزدیکی ریشه دندان شکل گیرد، ممکن است باعث ترک دندان شود که به از دست رفتن دندان منجر می‌شود.

عفونت دندانی: کیست دندان می‌تواند عفونت دندانی را تشدید کند. این عفونت ممکن است به سایر قسمت‌های دهان و حتی به بخش‌های دیگر از بدن منتقل شود.

به دندان‌ها اطراف فشار وارد می‌‌کند.

باعث ایجاد بوی بد دهان می‌‌شود. 

آسیب به استخوان: کیست‌های دندانی می‌توانند به استخوان‌های فک و صورت آسیب برسانند و منجر به تغییراتی در شکل چهره و فک شوند.

انواع کیست دندانی کدامند؟

کیست‌های دندانی می‌توانند در انواع مختلفی با توجه به مشخصات و مکان شکل گیری، اندازه و علائمی‌‌که ایجاد می‌کنند، دسته‌بندی شوند. در ادامه به برخی از انواع کیست‌های دندانی اشاره می‌‌کنیم. 

کیست ریشه (Radicular Cyst):

این نوع کیست معمولاً به عنوان پاسخ به عفونت یا ترک دندان شکل می‌گیرد. کیست ریشه ممکن است بدون علائم باشد تا زمانی که به اندازه‌ ای بزرگ شود که به دندان و بافت‌های اطراف فشار وارد کند. برای درمان کیست در این ناحیه از جراحی برای تخلیه کیست و ترمیم دندان تخریب شده استفاده می‌‌کنند. 

کیست فولیکولار

این کیست معمولاً در اطراف دندان‌های شیری یا دندان‌های دائمی‌‌در هنگام رشد دندان شکل می‌گیرد. درمان کیست فولیکولار نیاز به جراحی برای تخلیه کیست و درمان دندان‌های آسیب دیده دارد.

کیست کریکودنت 

این کیست‌ها معمولاً در جایی که دندان‌ها باید رشد کنند، ایجاد می‌شوند و به صورت جداگانه یا در ارتباط با دندان‌ها ظاهر می‌شوند. بسته به مکان و اندازه، ممکن است علائم متفاوتی از جمله تورم، درد، فشار به دندان‌ها و بافت‌های اطراف وارد کنند. درمان کیست کریکودنت معمولاً شامل جراحی برای برداشتن کیست باشد.

کیست نابالغ (Primordial Cyst):

این نوع کیست‌ها معمولاً در جای دندان‌های شیری شکل می‌گیرند. در برخی موارد بدون علامت هستند تا بزرگ شده و به دندان و لثه فشار وارد کنند. درمان کیست نابالغ شامل جراحی برای تخلیه کیست و ترمیم دندان‌ است. 

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

توجه داشته باشید که تشخیص و درمان کیست‌های دندانی نیاز به مشاوره و ارزیابی توسط دندان‌پزشک متخصص دارد. در صورتی که به هر نوع درد، تورم یا علامتی در دندانها دچار شدید، بهتر است به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب را دریافت کنید.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

آیا ایمپلنت دندان دائمی‌است؟

ایمپلنت‌های دندانی به گونه ای طراحی شده اند که جایگزینی دائمی‌برای دندان‌های از دست رفته باشند. لمینت دندان در رشت با این حال، چند بیماری یا عوارض وجود دارد که می‌تواند منجر به کاهش طول عمر ایمپلنت شود. دانستن اجزای ایمپلنت به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که چرا طول عمر آن با توجه به مراقبت‌های مختلف در افراد متفاوت است؟

ایمپلنت از چه اجزایی تشکیل شده است؟

ایمپلنت دندان سه بخش دارد:

  • یک پایه تیتانیومی‌که مانند ریشه طبیعی دندان قوی در فک تعبیه شده است.
  • تکیه گاه یا اباتمنت، قسمتی از پایه که از بالای خط لثه بیرون زده است تا قسمت بالایی بتواند به آن متصل شود.
  • یک دندان مصنوعی که به صورت سفارشی ساخته می‌شود و آن را به اباتمنت متصل میکنند. این دندان ظاهر طبیعی داشته و به راحتی تمیز می‌شود.

از آنجایی که پایه تیتانیوم برای ترکیب شدن با استخوان فک از طریق فرآیندی به نام osseointegration طراحی شده است، این باعث می‌شود که به یک راه حل دائمی‌تبدیل شود.

اما طول عمر واقعی ایمپلنت دندان کمی‌پیچیده تر است و می‌تواند بر اساس سلامت دهان و دندان هر فرد و شرایط ثانویه متفاوت باشد.

همه ایمپلنت‌ها برای همیشه دوام می‌آورند؟

ایمپلنت‌ها دائمی‌ترین گزینه ترمیم دندان برای پر کردن مکان‌هایی هستند که دندان‌ها از بین رفته اند. با این حال طول عمر واقعی ایمپلنت بسته به سلامتی شما متفاوت است. برخی از بیمارانی که ایمپلنت‌های دندانی انجام می‌دهند می‌توانند انتظار داشته باشند که این ایمپلنت تا پایان عمر باقی بماند. اما برخی دیگر مانند هر نوع ترمیم دندان دیگری باید برای ترمیم و جایگزینی با گذشت زمان آماده شوند.

به طور کلی، پایه تیتانیوم و اباتمنت اغلب ماندگاری طولانی و مادام العمری دارند. اما گاهی تاج روی آن ممکن است بشکند، نیاز به ترمیم داشته باشد یا در نهایت تعویض شوند.

اگر مشکلی در پست وجود داشته باشد، احتمالاً در ابتدا اتفاق می‌افتد و می‌توان آن را با جراحی یا درمان‌های بیشتر دهان برای تحریک استخوان‌سازی برطرف کرد.

هنگامی‌که پست یا پایه به بافت فک متصل می‌شود، معمولاً یک اتصال دائمی‌است. فقط تصادفات و تروما می‌تواند باعث جدا شدن آن شود. تا زمانی که از ایمپلنت مراقبت می‌کنید، فقط باید در صورت آسیب جزئی، تاج بالای آن ترمیم یا تعویض شود. روکش‌ها، رایج ترین ترمیم در روی اباتمنت هستند که معمولاً هر ۱۵ تا ۲۰ سال یکبار باید تعویض شوند.

گزینه‌های دیگر برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، مانند پروتزهای جزئی و بریج، طول عمر ۳ سال تا ۱۰ سال دارند.

ایمپلنت‌های دندانی حتی برای بیمارانی که در نهایت مجبور به تعویض بخشی از ایمپلنت هستند، از همه روش‌ها بیشتر دوام خواهند آورد.

ممکن است در هر روش دندانپزشکی، از جمله ایمپلنت دندان، شکست وجود داشته باشد. با این حال، اکثر عوارض در چند هفته اول پس از نصب اولیه رخ می‌دهد. زمانی که این دوره اولیه ادغام استخوانی به سلامت سپری شود، میزان موفقیت به ۹۸ درصد می‌رسد. حتی با در نظر گرفتن میزان عدم بقای اولیه، میزان موفقیت کلی برای ایمپلنت‌های دندانی از ۹۳٪ تا ۹۸٪ متغیر است.

در حالی که اکثر بیمارانی که ایمپلنت دندانی را انتخاب می‌کنند برای یک عمر بدون هیچ عارضه‌ای از آن لذت می‌برند، اما هر ایمپلنتی نمی‌تواند برای همیشه دوام بیاورد. بهترین دکتر را انتخاب کنید تا با مهارت برای شما ایمپلنت را انجام دهند و از همه مهمتر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

چه چیزی باعث شکست ایمپلنت می‌شود؟

چند عامل وجود دارد که احتمال شکست ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهد. این عوامل عبارتند از:

  • از بین رفتن بافت استخوانی در فک، زمانی اتفاق می‌افتد که یک دندان برای مدت طولانی از بین رفته و بافت فک به طور طبیعی به عقب کشیده شود.
  • عدم رعایت مراقبت‌های معمول از دندان مانند مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن روزانه پس از کاشت ایمپلنت منجر به شکست ایمپلنت می‌شود.
  • دندان قروچه را می‌توان با محافظ‌های شب که به دقت تعبیه شده کاهش داد تا از آسیب به ایمپلنت جلوگیری شود.
  • سیگار کشیدن و حتی استفاده از سیگار‌های الکتریکی باعث شکست در ایمپلنت می‌شود.
  • بسیاری از داروهای رایج مانند رقیق کننده‌های خون یا سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی در عدم موفقیت ایمپلنت تاثیر دارد.
  • شرایط پزشکی زمینه ای مانند دیابت، بیماری قلبی، پوکی استخوان یا ضعف سیستم ایمنی در عدم موفقیت تاثیر می‌گذارد. 

در صورت عدم موفقیت ایمپلنت چه کاری باید انجام داد؟

معمولا نیازی به صرف نظر از کاشت ایمپلنت دندان به دلیل شکست نیست. در بسیاری از موارد، ما به سادگی نیاز به تعویض ایمپلنت یا فقط قسمتی داریم که آسیب دیده است. اگر پایه نتواند به استخوان بچسبد، پیوند استخوان برای ایجاد فضای بیشتر برای استئو اینتگراسیون انجام می‌شود.

اما اگر باز هم مشکوک هستید که ایمپلنت جدید موفق نشود بهتر است به جای آن بریج یا پروتز استفاده کنید. اگر متوجه مشکل در ایمپلنت شده اید اما هنوز شکست نخورده است، شانس خوبی وجود دارد که بتوانیم مشکل را درمان و از شکست جلوگیری کنیم.

تمیز کردن کامل اطراف ایمپلنت و یک دوره آنتی بیوتیک ممکن است تمام چیزی باشد که برای حفظ ایمپلنت لازم باشد. این امر وضعیتی به نام پری ایمپلنت را که اغلب طول عمر ایمپلنت را تهدید می‌کند برطرف می‌کند. 

اگر فقط به روکش یا تاج آسیب وارد شود، دندانپزشکان با ساخت یک دندان سفارشی جدید و جایگزینی دندان قدیمی‌به آسانی مشکل را برطرف می‌کنند. 

مزایای ایمپلنت در مقابل پروتز و بریج

ایمپلنت‌ها مزایای زیادی نسبت به بریج و پروتز دارند. اول اینکه ایمپلنت‌های دندانی در بیشتر موارد از هر دو گزینه ترمیم متحرک دندان دوام بیشتری دارند. اگر مشکلاتی در بافت فک نداشته باشید که ممکن است مانع از ادغام استخوانی مناسب پایه تیتانیوم شود، ایمپلنت‌های دندانی از ۱۰ سال تا یک عمر دوام خواهند آورد. 

پروتزها معمولاً بین ۳ تا ۱۵ سال بسته به اینکه کامل یا جزئی باشند، دوام می‌آورند. بریج‌ها طول عمر کمتری دارند و بین ۳ تا ۸ سال دوام می‌آورند و در بیشتر موارد نیاز به تعمیر یا تعویض دارند.

پروتز و بریج نمی‌توانند به اندازه ایمپلنت دوام بیاورند زیرا مانند دندان‌های اصلی شما به فک متصل نیستند. این یعنی، نیروی جویدن به طور مستقیم به ترمیم اعمال می‌شود.

پروتزها دچار ساییدگی و شکستگی می‌شوند و توانایی خود را برای قرار گرفتن محکم روی بافت لثه از دست می‌دهند. بریج‌ها اگر به طور معمول تعویض نشوند به دندان‌های اطراف آسیب می‌رسانند زیرا به عنوان لنگر از آنها استفاده شده است.

تغییر در ظاهر به دلیل کوچک شدن بافت فک و مشکلات احتمالی در صحبت کردن یا جویدن غذا از جمله معایب دیگری است که در انتخاب دندان مصنوعی (پروتز) و بریج باید به آن توجه داشته باشید. ایمپلنت دندان به شما این امکان را می‌دهد که از همه این مشکلات به طور همزمان جلوگیری کنید.

طول عمر ایمپلنت دندان تحت تأثیر چه مواردی است؟

برای آنکه عمر ایمپلنت دندان زیاد شود باید یک سری موارد را رعایت کنید. در ادامه با برخی از آنها آشنا می‌شویم. 

غذاهایی که می‌خورید

غذاهایی که می‌توانند به دندان‌های معمولی آسیب برسانند به تاج دندان ایمپلنت شده نیز آسیب می‌رسانند. غذاهای سفت مانند آب نبات، آجیل، یخ و همچنین غذاهای جویدنی مانند کارامل، استیک سفت و خرما به دندان‌ها آسیب می‌رسانند. غذاها و نوشیدنی‌های شیرین باعث رشد پلاک و باکتری‌های مضر می‌شوند که تاج‌های شما را از بین می‌برند.

این بدان معنا نیست که شما هرگز نمی‌توانید این غذاها را بخورید، فقط باید به میزان مصرف آنها توجه داشته باشید. این موضوع در مورد دندان‌های معمولی نیز صدق می‌کند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن دندان‌ها و نخ دندان کشیدن دو بار در روز به حفظ وضعیت مناسب تاج دندان کمک می‌کند. هنگام مسواک زدن باید به نواحی اطراف خود تاج‌ها توجه کنید.

موقعیت ایمپلنت‌های دندانی

اگر ایمپلنت دندانی با نیروی بایت بیش از حد بارگذاری شود (دندان‌های زیادی از دست رفته باشند)، سریع‌تر خراب می‌شود.

دندان قروچه و ناخن جویدن

اگر دندان‌ قروچه می‌کنید، روکش‌های دندان شما سریع‌تر فرسوده می‌شوند. برای محافظت از تاج‌های ایمپلنت خود در برابر سایش بیش از حد، یک محافظ دهان بخرید. همچنین جویدن ناخن می‌تواند در نهایت به دندان‌ها آسیب برساند و راهی عالی برای ورود میکروب‌ها به دهان شما باشد.

مشروبات الکلی و سیگار کشیدن

مصرف زیاد مشروبات الکلی یا سیگار کشیدن نیز می‌تواند باعث رشد باکتری‌های خاصی در دهان شود که می‌توانند تاج و لثه‌های شما را بخورند و باعث ایجاد مشکلاتی برای اتصال ایمپلنت به استخوان شوند.

چرا ایمپلنت‌های دندانی بادوام هستند؟

تیتانیوم با توجه به وزن کمی‌که دارد استحکام فوق‌العاده بالایی دارد و دچار خوردگی نمی‌شود. استحکام و دوام تیتانیوم آن را به ماده‌ای مؤثر برای نگهدارنده دندان‌ها، بریج‌ها و پروتزها تبدیل کرده است.

میزان موفقیت ایمپلنت به چه مواردی بستگی دارد؟

برای آنکه ایمپلنت به درستی در جای خود قرار بگیرد و طول عمر بالایی داشته باشد عوامل متعددی دخیل هستند. برخی از این موارد را با هم بررسی می‌کنیم. 

ایمپلنت کردن با فاصله کم بعد از کشیدن دندان

چه به دنبال جایگزینی دندان از دست رفته در اثر پوسیدگی، ضربه یا آسیب باشید، چه نیاز به جایگزینی دندانی دارید که از کار افتاده است، بسیار مهم است که سریع عمل کرده و دست به کار شوید. 

همراه با دندان از دست رفته، از دست دادن استخوان نیز رخ می‌دهد. بدن استخوانی را که زمانی از دندان از دست رفته حمایت می‌کرد جذب می‌کند زیرا فکر می‌کند دیگر آن را لازم ندارد. در نتیجه، آن ناحیه از استخوان فک شروع به نازک شدن می‌کند. با گذشت زمان، فک تغییر شکل می‌دهد و باعث افتادگی ساختار صورت شده و فرد را مسن‌تر از سن واقعی خود نشان می‌دهد.

برای موفقیت ایمپلنت بسیار مهم است که پایه‌های ایمپلنت تیتانیومی‌در استخوان متراکم و سالم قرار داده شوند تا پشتیبانی لازم برای عملکرد آنها را درست مانند دندان‌های طبیعی فراهم کنند. 

اما این بدان معنا نیست که اگر مدت‌هاست دندان خود را از دست داده اید دیگر نمی‌توانید ایمپلنت کنید. بلکه باید هزینه و زمان بیشتری صرف کنید تا پیوند استخوان برای شما انجام شود. پس از بهبودی در پیوند استخوان و استفاده از پودر استخوان روی فک می‌توانید کاشت ایمپلنت دندان انجام دهید.

سلامت دهان و دندان

بیماری پریودنتال (لثه) می‌تواند تاثیر مخربی بر موفقیت ایمپلنت دندان داشته باشد. در تحقیقی میزان ماندگاری بین ایمپلنت‌های دندانی و دندان‌های طبیعی در بیماران مبتلا به بیماری مزمن پریودنتال طی ده سال انجام گرفته است. نتایج نشان داد که ایمپلنت‌های دندانی ده برابر بیشتر از دندان‌های طبیعی به دلیل بیماری پریودنتال از بین می‌روند.

مانند دندان‌های طبیعی، ایمپلنت‌های دندانی نیز در برابر اثرات باکتری‌ها آسیب پذیر هستند. بنابراین بیماران با سابقه بیماری پریودنتال در مقایسه با افراد دارای لثه سالم با خطر بیشتری برای شکست ایمپلنت روبرو هستند. این به معنای حذف انجام ایمپلنت‌های دندانی نیست. در عوض، دندانپزشک باید قبل از اقدام به عمل ایمپلنت دندان، بیماری را درمان کرده و سلامت دهان شما را بازگرداند.

در حالی که ایمپلنت‌های دندانی فقط باید در دهانی عاری از بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان قرار داده شوند، بیماران باید استاندارد بالایی از بهداشت دهان و دندان را در طول پروسه ایمپلنت دندان و در نهایت برای همیشه حفظ کنند. بنابراین، همانطور که می‌بینید، سلامت دهان و دندان برای موفقیت کاشت بسیار مهم است.

یکپارچگی استخوانی 

درمان ایمپلنت دندان روشی است که برای موفقیت در یک فرآیند طبیعی به یکپارچگی استخوانی متکی است. ایمپلنت‌های دندانی بیشتر از تیتانیوم زیست سازگار ساخته می‌شوند. در نتیجه، سلول‌های استخوانی اطراف با ستون تیتانیوم ترکیب می‌شوند و آن را به مدت چند هفته یا چند ماه در دهان ثابت می‌کنند. از آن نقطه، پست ایمپلنت به عنوان یک ریشه دندان مصنوعی عمل می‌کند. لثه‌ها را تحریک می‌کند تا آنها را سالم نگه دارد و از تحلیل استخوان بیشتر جلوگیری می‌کند.

استیو اینتگراسیون از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می‌تواند سه تا شش ماه طول بکشد تا ایمپلنت به طور کامل تثبیت شود. برخی از شرایط پزشکی و عادات سبک زندگی، مانند سیگار کشیدن نیز می‌توانند بر روی استخوان‌سازی تأثیر بگذارند.

در افراد سیگاری، بهبودی ضعیف است و یکپارچگی استخوانی کمتری دارند. مطالعه اخیر روی ایمپلنت‌های دندانی استخوانی یکپارچه نشان می‌دهد که افزایش شکست ایمپلنت در افرادی که سیگار می‌کشند، ناشی از قرار گرفتن بافت‌های اطراف ایمپلنت در معرض دود تنباکو است. همچنین نشان می‌دهد که اثرات مضر ممکن است با ترک سیگار، آنتی بیوتیک‌های قبل از عمل و ایمپلنت‌های پوشش داده شده با HA کاهش یابد.

برخی از شرایط پزشکی سیستمیک مانند دیابت، اختلالات تیروئید و پوکی استخوان نیز می‌توانند بر متابولیسم استخوان، بهبود زخم و موفقیت پیوند استخوان و روش‌های کاشت دندان تاثیر بگذارند.

تخصص و تجربه دندانپزشک

مهارت و تجربه نقش مهمی‌در موفقیت ایمپلنت دارد، بنابراین قبل از انتخاب دندانپزشک خود به خوبی تحقیق کنید. از خانواده یا دوستانی که ایمپلنت‌های دندانی دارند بپرسید که آیا می‌توانند دندانپزشک خود را توصیه کنند یا خیر. از دندانپزشک خود در مورد تجربه آنها در ایمپلنتولوژی بپرسید، از جمله اینکه چند ایمپلنت گذاشته اند و چند بار درمان را انجام می‌دهند.

به هر حال، اگر دندانپزشک شما برای اولین بار است که ایمپلنت می‌گذارد، احتمالاً نمی‌خواهید موش آزمایشگاهی او باشید.

صبر بیمار

در نهایت، به یاد داشته باشید که روش کاشت دندان از ابتدا تا انتها می‌تواند ماه‌ها طول بکشد. بنابراین اگر می‌خواهید نتایج سریعی داشته باشید، ممکن است درمان جایگزین گزینه بهتری باشد. یک دندانپزشک خوب هرگز در کاشت ایمپلنت دندان عجله نمی‌کند.

معایب ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند زندگی افرادی را که از دندان‌های از دست رفته رنج می‌برند تغییر دهند، اما این روش دارای معایبی است. این موارد شامل موارد زیر است:

هزینه

ایمپلنت‌های دندانی نسبت به سایر درمان‌های دندانی مانند بریج یا پروتز پرهزینه تر هستند.

عدم موفقیت

همه افراد کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند. از دست دادن استخوان، بیماری لثه و سیگار کشیدن می‌تواند بر موفقیت ایمپلنت تاثیر بگذارد.

عمل جراحی

ایمپلنت‌های دندانی نیاز به جراحی دهان دارند و باید با جراحی در فک بیمار قرار داده شوند. این عمل جراحی خطر عفونت، آسیب به دندان‌های اطراف و آسیب احتمالی عصبی را به همراه دارد.

فرآیند طولانی

فرآیند کاشت ایمپلنت دندانی طولانی است و شامل چندین ویزیت طی ۶ تا ۱۲ ماه است. در صورت بروز عوارض در حین قرار دادن ایمپلنت یا در صورت عدم دستیابی به نتایج اولیه رضایت بخش، ممکن است ویزیت‌های اضافی مورد نیاز باشد.

دوره نقاهت طولانی

بیماران باید چندین هفته یا حتی ماه‌ها تحت درمان قرار گیرند. همچنین باید با محدودیت‌های رژیم غذایی و سبک زندگی همراه باشد.

به این ترتیب، هر کسی که به کاشت ایمپلنت دندان فکر می‌کند، باید قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا ایمپلنت انتخاب مناسبی است یا خیر، این معایب را در نظر بگیرد.

مزایای اصلی ایمپلنت‌های دندانی نسبت به سایر روش‌های جایگزین چیست؟

ایمپلنت‌های دندانی در مقایسه با گزینه‌های دیگر برای جایگزینی دندان، مزایای اصلی بسیاری دارند.

زیبایی 

ایمپلنت‌های دندانی ظاهر بسیار طبیعی و واقعی تری نسبت به بریج‌های سنتی یا پروتزهای کامل دارند. آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شبیه به ظاهر دندان‌های طبیعی هستند و به بیماران لبخندی زیبا می‌دهند بدون اینکه عملکرد یا راحتی را به خطر بیندازند.

طول عمر بالا

ایمپلنت‌ها از نظر گاز گرفتن و جویدن دوام بالاتری دارند. بیماران می‌توانند با اطمینان خاطر غذا بخورند، صحبت کنند و لبخند بزنند، زیرا می‌دانند که ایمپلنت آنها حرکت نمی‌کند یا نمی‌افتد.

جلوگیری از تحلیل استخوان فک 

ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند ساختار استخوان زیرین را به همان روشی که دندان‌های طبیعی انجام می‌دهند تحریک کرده و از تحلیل استخوان جلوگیری کنند. همچنین به حفظ ساختار صورت کمک می‌کنند.

طول عمر بالا

ایمپلنت‌های دندانی با مراقبت مناسب می‌توانند چندین دهه دوام بیاورند. اما سایر جایگزین‌های دندان‌های از دست رفته، به دلیل فرسایش باید دوباره ترمیم و یا تعویض شوند. اما ایمپلنت‌های دندانی طی سال‌ها استفاده تقریباً بدون تغییر باقی می‌مانند.

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

حفظ ساختار دندان‌های باقی مانده 

در مقایسه با سایر گزینه‌های ترمیم دندان مانند بریج، ایمپلنت‌های دندانی نیازی به تغییر ساختارهای دندان سالم اطراف ندارند. به این ترتیب، ساختار دندان‌های باقی مانده شما را حفظ می‌کند.

در مجموع، ایمپلنت‌های دندانی مزایای زیادی در مقایسه با سایر گزینه دارند. 

 



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

شیکر آزمایشگاهی چیست؟

یکی از وسیله های موجود در آزمایشگاه های شیمی و زیست شناسی شیکر آزمایشگاهی است. قیمت هود لامینار شیکر آزمایشگاهی برای بهم زدن و مخلوط کردن نمونه های مایع و محلول های موجود در آزمایشگاه بوده که بر اساس نوع چرخش و اندازه صفحه ی آن دارای انواع مختلفی است.

انواع شیکر آزمایشگاهی

شیکر آزمایشگاهی ورتکس چیست؟

شیکر ورتکس یا میکسر لوله وسیله ای است که در آزمایشگاه ها برای مخلوط شدن نمونه های داخل ویال های کوچک استفاده می شود. اولین دستگاه ورتکس در سال 1962 توسط جک گرافت و هارولد گرافت ساخته شد. اساس کار این شیکر مخلوط کردن ویال های کوچک مایع توسط صفحه ای که به کمک یک موتور الکتریکی به حالت دایره ای شروع به حرکت می کندف می باشد.

شیکر آزمایشگاهی اوربیتالی

نوعی دیگر از شیکر های مورد استفاده در آزمایشگاه ها شیکر های اوربیتالی است. این شیکر ها به دلیل اندازه صفحه، سرعت چرخش، قطر دوران و تولید گرمای کمتر نسبت به دیگر شیکر ها یکی از مناسب ترین گزینه ها برای استفاده در آزمایشگاه های میکروبی جهت تهیه محیط کشت می باشد. از جمله مزیت های دیگر شیکر اوربیتالی می توان به وجود گیره نگه دارنده و عدم لرزش به هنگام چرخش دایره ای صفحه اشاره نمود.

شیکر آزمایشگاهی صفحه ای

شیکر صفحه ای یا platform shaker نوعی شیکر با چرخش صفحه افقی است. این نوع شیکر در ابعاد مختلفی وجود داشته که برای استفاده از آن، نمونه مورد نظر در ارلن مایر، شیشه و یا ویال ریخته شده و پس از تنظیم سرعت و زمان حرکت صفحه شیکر به حالت رفت و برگشتی شروع به مخلوط کردن نمونه ی نماید.

شیکر آزمایشگاهی انکوباتور

شیکر انکوباتور که با نام شیکر گرمایی نیز شناخته می شودف در واقع یک دستگاه با دو کارایی است. شیکر انکوباتور به دلیل توانایی لرزش و ایجاد گرمای کنترل شده اکسیژن و انرژی مورد نیاز برای رشید نمونه را به طور یکسان در محیط پخش کرده به همین دلیل به عنوان یکی از لوازم پرکاربرد در آزمایشگاه های میکروبی و سلولی است.

https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%b4%db%8c%d9%85%db%8c%d8%a7%db%8c%db%8c/

شیکر خورشیدی یا روتوشیکر

شیکر خورشیدی یا روتوشیکر(Rotoshaker) به دلیل قابلیت چرخش صفحه با زاویه های متفاوت نسبت به خط افق یکی از پرکاربرد ترین شیکر های آزمایشگاهی است. روتوشکیر همانند شیکر های دیگر برای مخلوط کردن و چرخاندن نمونه های آزمایشگاهی با سرعت و زاویه قابل تنظیم می باشد. نوع خورشیدی آن بیشترین کاربرد را در بخش هماتولوژی آزمایشگاه های تشخص طبی جهت انجام تست های مربوطه داشته و نوع صفحه ای آن در دیگر بخش های آزمایشگاه قابل استفاده می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

پالپیت یا عفونت پالپ داخل کانال دندان چیست؟

پالپ بافت نرم داخلی دندان است. کامپوزیت در رشت حاوی اعصاب، عروق خونی و بافت همبند است. پالپ خون و مواد مغذی را به لایه‌های سخت و بیرونی دندان‌ها می‌رساند تا آنها را سالم نگه دارد. پالپیت التهاب پالپ است. معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که داخل دندان به دلیل مواردی مانند ترک یا حفره، تحریک شود.

انواع عفونت پالپ یا داخل کانال دندان چیست؟

دو نوع عفونت پالپ یا داخل کانال دندان وجود دارد. دندانپزشکان آنها را بر اساس میزان عفونت طبقه بندی می‌کنند:

  1. پالپیت برگشت پذیر: در مرحله اولیه، پالپیت برگشت پذیر است. باید دندانپزشک دندان را ترمیم کند و سپس آن را با ماده پر کننده ببندد.
  2. پالپیت برگشت ناپذیر: در این مرحله التهاب پیشرفته تر است و دندان نمی‌تواند بهبود یابد. بافت پالپ در نهایت خواهد مرد. این حالت نکروز پالپ است.

پالپیت یا عفونت پالپ چقدر شایع است؟

پالپیت بسیار شایع است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده تخمین می‌زند که از هر ۴ بزرگسال بین ۲۰ تا ۶۴ سال، ۱ نفر دارای حفره‌های درمان نشده است که می‌تواند منجر به پالپیت شود.

علائم عفونت پالپ چیست؟

دندان درد و حساسیت از علائم اصلی پالپیت است. دردی که احساس می‌کنید معمولا بسته به مرحله التهاب متفاوت است.

علائم عفونت پالپ برگشت پذیر عبارتند از:

  • هنگامی‌که دندانپزشک شما به دندان ضربه می‌زند، درد ندارد.
  • حساسیت به گرما ندارد.
  • حساسیت به سرما یا شیرینی جات دارد اما به سرعت برطرف می‌شود. اغلب دردی شدید است و تیر می‌کشد. 

علائم عفونت پالپ برگشت ناپذیر:

  • هنگامی‌که دندانپزشک به دندان ضربه می‌زند، درد ایجاد می‌شود.
  • حساسیت به گرما، سرما یا شیرینی که بیش از چند ثانیه طول می‌کشد. این می‌تواند یک درد ضربان دار، دردناک یا تیز باشد.
  • دندان درد مداوم
  • لثه‌ها یا فک متورم
  • جوش روی لثه
  • تغییر رنگ دندان
  • دندان شکسته، ترک خورده یا لق

اگر نکروز پالپ رخ دهد و بافت عصبی بمیرد، شاید به گرما، سرما یا شیرینی‌ها حساسیت نداشته باشید. اما وقتی دندانپزشک به آن ضربه می‌زند، دندان شما درد می‌گیرد.

علت عفونت داخل کانال دندان چیست؟

مینای سخت از پالپ دندان محافظت می‌کند. اگر مینای دندان آسیب ببیند، می‌تواند منجر به پالپیت یا عفونت پالپ شود. آسیب دندان در موارد زیر رخ می‌دهد:

  • حفره‌ها: باکتری‌ها در دهان شما اسید تولید می‌کنند که می‌تواند مینای دندان را بخورد و سوراخ‌هایی ایجاد کند.
  • ترک‌ها: اگر غذاهای سفت بجوید یا به دندان آسیب وارد کنید، ممکن است ترک‌های کوچک ایجاد شوند.
  • روش‌های نادرست دندانپزشکی و اقدامات مکرر دندانپزشکی: درمان دندان به تنهایی می‌تواند باعث ایجاد عفونت پالپ شود. اگر دندان در طول یک عمل دندانپزشکی به درستی مهر و موم نشده باشد، می‌تواند قسمت پر شده دچار نشتی شود و ایجاد عفونت داخل کانال دندان کند.
  • مینای دندان فرسوده یا پوسیدگی دندان: دندان قروچه یا مسواک زدن شدید می‌تواند مینای دندان شما را فرسوده کند و عصب را مستعد التهاب کند.
  • شکستگی ریشه دندان
  • آسیب به پالپ دندان بدون آسیب به قسمت خارجی دندان

عفونت داخل کانال دندان چگونه درمان می‌شود؟

برای پالپیت برگشت پذیر، دندانپزشک شما سعی می‌کند علت را برطرف کند. این کار شامل حذف پوسیدگی و مهر و موم کردن دندان با یک پر کردن معمولی است.

پالپیت برگشت ناپذیر نیاز به درمان شدیدتری برای برداشتن بافت پالپ دارد. در ادامه گزینه‌های درمانی پالپ عفونی را بررسی می‌کنیم. 

عصب کشی دندان

معمولاً برای درمان ریشه به اندودنتیست (دندانپزشکی که در درمان عفونت‌های پالپ تخصص دارد) مراجعه می‌کنند. آنها پالپ آلوده را جدا و ریشه را تمیز می‌کنند. سپس کانال خالی ریشه را پر کرده و دندان را آب بندی می‌کنند. چند هفته بعد بیمار به دندانپزشکی باز می‌گردد تا روکش روی دندان عصب کشی شده قرار دهند.

کشیدن دندان

برخی افراد کشیدن دندان را انتخاب می‌کنند. دندانپزشک درباره گزینه‌های جایگزینی دندان، از جمله ایمپلنت یا بریج دندان با بیمار صحبت خواهد کرد.

آنتی‌بیوتیک‌ها درمان پالپیت نیستند، اما ممکن است در صورت تأخیر، از تبدیل مشکل به عفونت جلوگیری کنند.

عوارض احتمالی عفونت پالپ چیست؟

در صورت عدم درمان، عفونت پالپ یا داخل کانال دندان گسترش می‌یابد و منجر به عفونت یا آبسه خواهد شد. عفونت پالپ باعث ایجاد درد، تب و تورم غدد گردن می‌شود.

اگر این ناحیه عفونی شود، می‌تواند به استخوان فک (استئومیلیت) و بافت‌های نرم سر، گردن و قفسه سینه نیز سرایت کند. در صورت عدم درمان، این عفونت‌ها می‌توانند تهدید کننده زندگی باشند.

راه‌های پیشگیری از عفونت پالپ 

بهداشت دهان و دندان بهترین راه برای پیشگیری از عفونت پالپ است. برخی از نکات مراقبتی شامل موارد زیر است: 

  • دو بار در روز مسواک بزنید.
  • هر روز نخ دندان بکشید.
  • برای تمیز کردن و معاینات معمول به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • اگر در شب دندان قروچه می‌کنید، از محافظ شب استفاده کنید.
  • در صورت داشتن هر گونه درد یا حساسیت دندان، فوراً به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر دندان درد دارید یا متوجه حساسیت به غذاها یا نوشیدنی‌های گرم، سرد یا شیرین شدید، با دندانپزشک صحبت کنید. با درمان زودهنگام، زمان کمتری را روی صندلی دندانپزشک می‌گذرانید و احتمال ابتلا به یک بیماری جدی تر را کاهش خواهید داد.

عفونت پالپ چگونه تشخیص داده می‌شود؟

یکی از راه‌های اصلی که دندانپزشکان پالپیت را تشخیص می‌دهند، ارزیابی حساسیت دندان است. انواع تست‌های حساسیت عبارتند از:

  • آزمایش پالپ الکتریکی: این آزمایش تعیین می‌کند که آیا پالپ شما هنوز زنده است یا اینکه عفونت به سمت نکروز پالپ پیشرفت کرده است. دندانپزشک شما از ابزاری برای رساندن یک پالس الکتریکی کوچک به دندان استفاده می‌کند. اگر پالپ شما زنده باشد، تحریک را احساس خواهید کرد. اگر بافت پالپ مرده باشد، پالس الکتریکی را احساس نخواهید کرد.
  • تست گرما یا سرما: دندانپزشک دندان شما را با ماده سرد یا گرم لمس می‌کند. در پالپیت برگشت ناپذیر، حساسیت بیش از چند ثانیه طول می‌کشد. اگر بافت پالپ مرده باشد، هیچ حساسیتی احساس نخواهید کرد.
  • ضربه زدن به دندان: این کار شامل ضربه ملایم به دندان است. درد به وجود آمده با ضربه، نشانه پالپیت برگشت ناپذیر است.
  • عکس برداری با اشعه X: دندانپزشک همچنین برای بررسی عیوب در دندان و علائم عفونت، از دندان اشعه ایکس می‌گیرد.

پالپ کجا قرار دارد؟ 

در قسمت داخلی دندان، زیر لایه خارجی سفید مینا و لایه داخلی عاج، بافت نرمی‌ به نام پالپ وجود دارد. پالپ دندان شامل عروق خونی، اعصاب و بافت همبند است که می‌تواند ملتهب یا عفونی شود. 

خطرات درمان نشدن عفونت پالپ چیست؟

متأسفانه، عفونت‌های کانال ریشه به خودی خود از بین نمی‌روند. در واقع، هر چه بیشتر برای درمان صبر کنید، وضعیت بدتر می‌شود. پوسیدگی دندان می‌تواند به گسترش خود ادامه دهد و ساختار دندان سالم را تا زمانی که ساختار کافی برای نجات دندان وجود نداشته باشد، از بین ببرد. در این شرایط تنها راه، کشیدن دندان است که پس از آن نیاز به بریج یا ایمپلنت پرهزینه دارد. می‌توانید دندان خود را جایگزین نکنید. اگرچه این می‌تواند منجر به مشکلات دیگری مانند جابه‌جایی دندان‌های باقی‌مانده، بی‌نظمی‌بایت و تحلیل استخوان شود.

باقی ماندن عفونت پالپ می‌تواند عواقب شدیدی را در پی داشته باشد. عفونت می‌تواند به لثه‌ها، گونه‌ها و سایر دندان‌ها سرایت کند. همچنین می‌تواند به فک، صورت و جریان خون منتقل شود. اگر عفونت به جریان خون وارد شود مشکلات زیر به وجود خواهند آمد: 

  • سپسیس
  • آبسه مغزی
  • عفونت بافت استخوانی
  • فاشئیت نکروزان
  • اندوکاردیت
  • مدیاستینیت

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

در طول درمان معمولی عصب کشی چه اتفاقی می‌افتد؟

طی جراحی استاندارد برای رفع عفونت داخل دندان، دندانپزشک یا اندودنتیست پالپ دندان را برمی‌دارد. قبل از شروع درمان، عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می‌شود و ناحیه اطراف دندان بیمار با بی حسی موضعی بی حس می‌شود. درمان با ایجاد یک سوراخ در تاج دندان برای دسترسی به پالپ شروع می‌شود. در طول درمان معمولی کانال ریشه، از فایل‌های کوچک برای برداشتن بافت عفونی و ساختار دندان پوسیده و شکل دادن به داخل کانال استفاده می‌شود. پس از آن داخل کانال با مواد پرکننده به نام گوتاپرکا پر و مهر و موم می‌شود. ریشه‌های دندان کاملاً بسته می‌شوند و تا زمانی که بیمار برای گذاشتن روکش مراجعه کند با ماده پرکننده به صورت موقت آن را پر می‌کنند. 



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

عفونت دندان

عفونت یا آبسه دندان، در اثر عفونت‌های باکتریایی در دهان به وجود می‌آید.لمینت دندان در رشت  این آبسه می‌تواند در نقاط مختلفی از دهان مانند نوک ریشه یا در لثه رخ دهد. عفونت‌های دندانی را می‌توان با تخلیه و خشک کردن از بین برد، اما گاهی اوقات در صورت داشتن عفونت زیاد ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. 

انواع آبسه‌های عفونی دندان

آبسه‌های دندان به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند:

آبسه پری اپیکال

با ورود باکتری‌ها به داخل لایه بیرونی دندان، پوسیدگی تا بافت نرم زیر عاج راه پیدا می‌کند. با گسترش پوسیدگی، سوراخ تا پالپ نرم داخلی دندان نفوذ پیدا کرده و در نهایت باعث ایجاد عفونت یا ( پالپیت)می‌شود. با پیشرفت این عفونت، باکتری‌ها به استخوان رسیده و آبسه پری اپیکال را ایجاد می‌کنند. 

آبسه پریودنتال

با آلوده شدن لثه‌ توسط باکتری‌های موجود در پلاک‌ها، لثه دچار پریودنتیت می‌شود. در نتیجه این آلودگی لثه ملتهب و می‌تواند بافت اطراف ریشه دندان را از پایه جدا کند. با جدا شدن پایه‌ها شکاف کوچکی ایجاد شده، که به راحتی کثیف و محل تجمع باکتری‌ها می‌شود. این تجمع باکتری‌ها آبسه پریودنتال را به وجود می‌آورند. 

آبسه ژینژیوال

این آبسه به دلیل عفونت باکتریایی که در نتیجه پوسیدگی دندان، مسواک زدن نادرست، شکستگی دندان، گیرکردن غذا در لثه و خونریزی لثه بین لثه و دندان ایجاد می‌شود. آسیب تروماتیک یا وارد کردن نیروی بیش از اندازه در اثر ارتودنسی نیز می‌تواند یکی دیگر از عوامل بروز این آبسه شود.

آبسه دندان عقل

آخرین مجموعه از دندان‌های آسیاب، دندان عقل است که نه تنها هیچ عملکرد موثری ندارند بلکه حتی باعث بروز بیماری‌های دهان دندان نیز می‌شوند. به دلیل موقعیت دندان‌های عقل، دسترسی و تمیز کردن آنها دشوار است. از این رو گاهی می‌توانند منجر به بروز عفونت و آبسه‌های دندانی شوند که باید در این صورت فورا به آنها رسیدگی کرد، زیرا در صورت نادیده گرفتن می‌توانند بسیار خطرناک باشند و منجر به عوارض جدی شوند.

آبسه دندان عصب کشی 

بعد از انجام عصب کشی و درمان ریشه ممکن است در اطراف دندان و لثه شاهد تورم و آبسه باشید. این آبسه ممکن است به دلیل نفوذ متریال باقی مانده از فرایند عصب کشی در بافت لثه به وجود آید که در این مواقع بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

علائم عفونت دندان 

یکی از شایع‌ترین علائم عفونت دندان، درد در ناحیه آسیب دیده است که به صورت دردی شدید و ضربان‌دار شروع می‌شود. این درد ناگهانی شروع و به تدریج شدیدتر شده و حتی می‌تواند به گوش، استخوان فک یا حتی گردن نیز سرایت کند. از علائم و دیگر نشانه‌های عفونت دندانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب
  • حساسیت به مایعات و غذاهای سرد و گرم
  • بد طعم بودن دهان
  • تورم در صورت، زیر فک یا گونه
  • مشکل در بلعیدن غذا

دلایل عفونت دندان 

به طور معمول، عفونت‌های دندانی توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شوند. از دیگر دلایل عفونت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

در صورت مسواک نزدن و عدم استفاده از نخ دندان، پلاک‌های غذایی موجود در دندان تبدیل به محیطی مطلوب برای رشد باکتری‌ها می‌شوند.

ترومای دندان

با شکستن دندان، مینا آسیب پذیر و شکننده‌تر می‌شود. در این زمان باکتری‌ها می‌توانند با نفوذ در شکستگی‌ها باعث عفونت‌های دندانی شوند.

سیستم ایمنی ضعیف

افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا دچار اختلالات خود ایمنی هستند، نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های دندانی قرار دارند.

سیستم ایمنی ضعیف و تاثیر آن بر عفونت دندان

اگر شما به خوبی از دهان و دندان های خود مراقبت نمی‌کنید، در معرض خطر ابتلا به باکتری، التهاب و عفونت‌هایی مانند بیماری لثه در دهان خود هستید. سیستم ایمنی بدن شما با ساخت مقدار مشخصی از سلول‌ها مانند آنتی بادی‌ها و گلبول‌های سفید خون با بیماری‌ها و عفونت‌ها مبارزه و کار می کند. اگر سیستم ایمنی بدن شما برای حمله به باکتری‌ها و مبارزه با عفونت‌های دهان شما سخت کار می‌کند، این توانایی و مبارزه را در جای دیگری از بدن نخواهد داشت. سیستم ایمنی بدن به سادگی قادر به ارسال سلول‌های ایمنی به سایر قسمت‌های بدن نخواهد بود و پاسخ ایمنی کلی شما را تضعیف می‌کند. 

با توجه به داشتن سیستم ایمنی ضعیف و تاثیر آن بر عفونت دندان شما می‌توانید با رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان اطمینان حاصل کنید که دندان‌ها، لثه‌ها و دهان شما همگی سالم هستند و سیستم ایمنی شما به دلیل مواجهه مداوم با مسائل بهداشت دهان و دندان به خطر نمی افتد. بی اطلاعی از مسائل مربوط به سلامت دهان می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی بزرگتری شود. به عنوان مثال عفونت دندان درمان نشده، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی  و سکته را تا سه برابر افزایش دهد یا التهاب می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در رگ های خونی منتهی به قلب شما و همچنین مسیرهای خونی به مغز شود.

ارتباط دهان – بدن

بیشتر باکتری‌های موجود در دهان شما بی ضرر هستند اما برخی از آنها می‌توانند باعث بیماری شوند. وقتی این باکتری‌های به سطح کافی بالا برسند، می‌توانند سلامت عمومی شما را به خطر اندازند، به‌ویژه اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید. پوسیدگی دندان و بیماری لثه اغلب نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است، اما سطوح بالای باکتری‌های مضر می‌تواند با برخی داروها یا تغییر شرایط سلامتی ایجاد شود. 

هر زمان که جریان بزاق شما کاهش پیدا کند، می‌تواند رشد باکتری‌های مضر در دهان را افزایش دهد. مطالعات نشان داده‌اند که بین باکتری‌های دهانی که در پریودنتیت یافت می‌شوند و برخی بیماری‌ها ارتباطاتی وجود دارد. برخی از بیماری‌ها مانند دیابت و HIV/AIDS به دلیل مقاومت بدن در برابر عفونت، می‌توانند باعث شدید شدن عفونت‌های دهان شوند.

اثرات بیماری های خودایمنی بر سلامت دهان

 اختلالات خود ایمنی زمانی اتفاق می‌افتند که سیستم ایمنی بدن به جای هدف قرار دادن میکروارگانیسم های مهاجم برای دفاع از بدن، شروع به حمله به بافت‌ها و سلول‌های سالم بدن می‌کند. برخی از شایع‌ترین علائم این اختلالات تب خفیف، سرگیجه و خستگی است. زنان در مقایسه با مردان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های خودایمنی هستند. اختلالات خود ایمنی می‌تواند باعث مشکلات شدید سلامت دهان شود که نیاز به توجه فوری دارد. 

پوسیدگی دندان با نوتروفیل ها

سلول‌های ایمنی به نام نوتروفیل‌ها وجود دارند که می‌توانند باعث پوسیدگی دندان شوند. کلنی‌های باکتری خوب و بد به دلیل تامین مداوم مواد مغذی، وجود گرما و همچنین شرایط مرطوب، موفق به رشد در دهان می‌شوند. همین باکتری، مسئول بیشتر مشکلات سلامت دهان و دندان است. این شرایط مانند حفره‌ها و بیماری پریودنتال زمانی ایجاد می‌شوند که باکتری‌های مضر خارج از کنترل رشد کنند.

حتی سلول‌های سیستم ایمنی که عملکرد طبیعی دارند نیز میتوانند با باکتری‌های دهان ترکیب و باعث ایجاد مشکلات سلامت دندان شوند.

سلول‌های ایمنی نوتروفیل‌ها به مبارزه با التهاب در قسمت‌های مختلف بدن کمک می‌کنند. آنها همچنین در دهان یافت می‌شوند و به عنوان اولین خط دفاعی بدن در برابر پاتوژن‌های مضر عمل می‌کنند. این سلول‌ها در لثه‌ها وجود دارند و برای مبارزه با باکتری‌های مضر وارد حفره دهان می‌شوند. 

 باکتری‌های دهان در حالی که تحت حمله این سلول‌ها قرار می‌گیرند، اسیدها را برای دفاع از خود آزاد می‌کنند و این امر به سرعت ساختار دندان را تخریب می‌کند. دندان ضعیف شده در برابر آنزیم‌های آزاد شده توسط نوتروفیل‌ها و همچنین باکتری‌های مضر آسیب پذیر باقی می ماند. این آسیب علاوه بر ایجاد پوسیدگی قابل توجه دندان نیز می‌تواند منجر به شکستن و عفونت دندان شود.

راه های تشخیص عفونت دندان

اولین راه تشخیص عفونت‌های دندانی، معاینه بالینی بیمار توسط دندانپزشک است. برای تشخیص و اطمینان از مقدار پیشرفت عفونت و گسترش آن می‌توان از روش‌های تشخیصی زیر نیز استفاده کرد:

  • فشار یا وارد کردن ضربه‌های آرام به دندانی که عفونت یا آبسه دارد
  • انجام تصویربرداری با اشعه ایکس و سی تی اسکن

چگونه عفونت دندان را خارج کنیم؟

با داشتن هرگونه از علائم عفونت دندان فورا به دندانپزشک مراجعه و از دستکاری یا باز کردن آبسه خودداری کنید. با مراجعه به دندانپزشک، ابتدا آبسه با ایجاد برش کوچکی باز و تخلیه می‌شود. سپس با استفاده از ماده سالین ناحیه آسیب دیده ضدعفونی می‌شود.

بعد از بهبود آبسه دندانی دندانپزشک به شما درمان ریشه را توصیه می‌کند، که با انجام این کار پالپ دندان خارج و به طور کامل ریشه‌های دندان پر می‌شوند و شما می‌توانید تا آخر عمر از دندان ترمیم شده خود استفاده کنید. اما در بعضی مواقع ممکن است به دلیل عفونت زیاد نتوان دندان آسیب دیده را نجات داد و دندانپزشک مجبور به کشیدن آن می‌شود.

بسته به عفونت موجود در دندان، گاهی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک برای جلوگیری از گسترش عفونت است. افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند باید از قرص‌های چرک خشک کن قوی برای بهبود عفونت استفاده کنند.

راه های حفظ سلامت دهان و دندان

صرف نظر از وضعیت سیستم ایمنی شما، حفظ سلامت دهان و دندان در بهترین حالت به نفع شماست. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح جزء جدایی ناپذیر سلامت دهان و دندان است. مراجعه منظم به دندانپزشک شما نیز حیاتی است و حتی زمانی که سیستم ایمنی شما به خطر افتاده است بسیار مهم است. برای داشتن لبخندی زیبا و سیستم ایمنی قوی بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • مسواک زدن به طور منظم
  • استفاده از نخ دندان
  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • پرهیز ار نوشیدنی های شیرین و اسیدی
  • پرهیز از دخانیات
  • معاینات سالانه دندانپزشکی

درمان خانگی عفونت دندان

در صورت وجود بروز عفونت در دندان بهتر راه کار، معاینه و درمان توسط پزشک است. اما در برخی شرایط امکان مراجعه به دندانپزشک نیست. در این شرایط شما می‌توانید با استفاده از چند روش به طور خانگی تا زمان مراجعه به پزشک خودتان را درمان کنید.

شستشو با محلول آب و نمک

شستشو با آب و نمک، یکی از بهترین روش‌ها برای تسکین موقتی درد در هنگام آبسه و عفونت است. شما می‌توانید با قرقره و نگه داشتن این محلول در دهان به مدت ۲ دقیقه به مقدار زیادی درد ناشی از عفونت را کاهش دهید. برای اثربخشی بهتر است روزی سه بار این کار را انجام دهید.

کمپرس سرد

گذاشتن کمپرس سرد می‌تواند به کاهش درد و تورم ناشی از عفونت دندان کمک کند. شما می‌توانید با قرار دادن چند تکه یخ در کیسه پلاستیکی یا یک حوله خشک و نگه داشتن آن بر روی ناحیه حساس درد را تسکین دهید.

روغن میخک 

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درمان دندان درد، استفاده از روغن میخک است. این روغن با خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی قوی می‌تواند به تسکین درد شما کمک کند. شما می‌توانید با مالیدن مقداری از روغن بر روی ناحیه آسیب دیده یا دهانشویه آن سه بار در روز از آن استفاده کنید.

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

اسانس آویشن

اسانس آویشن، یکی از قوی‌ترین اسانس‌ها در برابر عفونت و دارای خواص ضد انگلی و ضد باکتریای است که می‌تواند باعث کاهش تورم نیز گردد. استفاده از اسانس آویشن همانند روغن میخک است و شما می‌توانید آن را به صورت دهانشویه یا با مالش دادن آن در ناحیه آسیب دیده از آن استفاده کنید.



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

به طور کلی ثبت برندهای تجاری را به ثبت برند در ایران و ثبت برندهای بین المللی (مادرید) تقسیم می کنند. ثبت برند در ایران شامل ثبت برند فارسی و ثبت برند لاتین می شود که ثبت برند لاتین در ابتدا نیازمند اخذ کارت بازرگانی می باشد.

  • ثبت علامت تجاری (برند ) در ایران

ماده 1 قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات در تعریف برند مقرر می دارد: برند عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش ، تصویر ، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر ، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی ، تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود.

بر اساس تبصره 1 قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات مصوب اول تیرماه 1310، ثبت برند در ایران اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را اجباری نماید. لذا، ثبت علامت تجاری مطابق آئین نامه ی آن اجباری نیست. یعنی اگر کسی برند برای کالای خود انتخاب کرد و استعمال نمود و آن را به ثبت نرسانید قانون وی را الزام نمی کند. ولی ماده ی 2 اضافه می کند: "حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد".

به موجب مصوبه ی سوم اردیبهشت 1328 هیاًت وزیران، ثبت علائم برای هر یک از این موارد اجباری است:
الف) داروهای اختصاصی مورد استفاده ی طبی
ب) مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص عرضه می شوند
ج)  آب های گازدار
ه) لوازم آرایش که برای استعمال مستقیم بر روی پوست انسان به کار می رود.

نکاتی در خصوص برند:

1. برند قابل نقل و انتقال است و باید وفق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت برسد.
2. اجازه استفاده از برند ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد.
3. برای علامت گواهی ثبت علامت صادر خواهد شد.
4. مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار 10 سال است.
5. برای ثبت چند علامت باید به تعداد آن ها اظهارنامه جداگانه داده شود.
6. شما با داشتن کارت بازرگانی شخصی ( حقیقی ) می توانید 3 برند تجاری و با کارت بازرگانی شرکتی ( حقوقی ) می توانید 10 برند تجاری را ثبت نمایید. موارد ذکر شده در رابطه با جواز کسب نیز به همین روال می باشد.

مدارک مورد جهت ثبت برند عبارت است از:

الف) شخص حقیقی:
1. مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
3. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
4. نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10
ب) شخص حقوقی ( شرکتی بودن )
1. کپی شناسنامه یکی از دارندگان امضای مجاز شرکت
2. کپی مدارک شناسایی مدیر عامل و کلیه دارندگان امضای مجاز شرکت
3. کپی از روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات
4. کپی از جواز تاسیس یا پروانه بهره برداری یا نامه ای از ارگان مربوطه که این شرکت به آن فعالیت اشتغال به کار دارد یا کپی از کارت بازرگانی جهت ثبت علامت یا اسم در طبقه واردات
5. در صورت لاتین بودن برند، کپی کارت بازرگانی مدیر عامل
6. ده عدد پرینت رنگی از لوگو یا اسم تجاری سایز ده در ده
7. در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
8. اصل مهر شرکت
9. استفاده از حق تقدم : در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم ( حداکثر 6 ماه ) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
10. رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی

  • ثبت برند بین المللی ( مادرید )

حقوق مالکیت معنوی در شاخه ثبت علائم تجاری با توسعه تجارت بین المللی ابعاد تازه جهانی پیدا کرده است. بنابراین تنها صحبت از قانون داخلی و ملی طرفدار ندارد بلکه امروزه قوانین تقریباَ متحدالشکلی در قالب موافقت نامه و کنوانسیون های بین المللی ایجاد شده است که بستر حمایت جهایت از این برند را فراهم نموده است.

سیستم مادرید توسط دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO ، اداره می شود. هر کشوری که در کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی عضویت دارد می تواند طرف موافقت نامه یا پروتکل، یا هر دو قرار بگیرد که کشور ایران نیز در سال 1337 عضویت خود را در کنوانسیون پاریس در زمینه حمایت از مالکیت صنعتی و در سال 1382 عضویت خود را در موافقت نامه مادرید و پروتکل آن در مورد ثبت بین المللی علائم همراه با آیین نامه مشترک آن دو ، رسماَ اعلام نموده است.

مدارک لازم جهت ثبت بین المللی برند به قرار ذیل است:

1- ارائه نامه درخواست جهت ثبت بین المللی علامت خطاب به اداره ثبت علایم تجاری با درج اسامی کشورهای مورد نظر
2- ارائه معرفی نامه بر روی سربرگ شرکت همراه با امضای مدیران و دارندگان حق امضا و با مهر شرکت برای اشخاص حقوقی و در صورت مراجعه وکیل رسمی ارائه وکالت نامه دادگستری
3- ارائه کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی مدیران و دارندگان حق امضای شرکت و روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت برای اشخاص حقوقی و ارائه کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص حقیقی و در صورت مراجعه به وکیل رسمی ارائه وکالت نامه دادگستری

https://danasabt.ir/2023/09/04/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%84%d9%88%da%af%d9%88/


4- ارائه اصل گواهی ثبت علامت تجاری در ایران جهت رویت و کپی آن جهت رویت و کپی آن جهت ضبط در پرونده یا ارائه کپی مصدق گواهی ثبت علامت تجاری
5- تکمیل فرم مخصوص لاتین
6- ارائه برگ محاسبه هزینه ها
7- رسید مربوط به پرداخت هزینه بررسی اظهارنامه بین المللی



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

انواع مختلفی از کوره ها وجود دارد که معمولاً در محیط های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت هود لامینار در اینجا برخی از رایج ترین انواع آن آورده شده است:

1. کوره صدا خفه کن نوعی کوره است که برای کاربردهایی در دمای بالا مانند خاکستر کردن، کلسینه کردن و تف جوشی استفاده می شود. دارای یک محفظه یا "خفه کن" است که توسط عناصر گرمایشی احاطه شده است که می توانند برقی یا گازی باشند. صدا خفه کن جو کنترل شده ای را برای نمونه در حال گرم شدن فراهم می کند، مانند گاز بی اثر یا خلاء، که به جلوگیری از اکسیداسیون یا سایر واکنش های ناخواسته کمک می کند.

2. کوره لوله: کوره لوله ای یک کوره استوانه ای است که برای کاربردهای در دمای بالا مانند آنیل یا عملیات حرارتی مواد استفاده می شود. دارای یک عنصر حرارتی است که معمولاً در اطراف یک لوله سرامیکی یا کوارتز پیچیده می شود که یک جو کنترل شده را برای نمونه در حال گرم شدن فراهم می کند. کوره های لوله ممکن است برقی یا گازی باشند و ممکن است به ویژگی های مختلفی مانند کنترل دما قابل برنامه ریزی و قفل های ایمنی مجهز شوند.

3. کوره جعبه ای: کوره جعبه ای نوعی کوره است که برای کاربردهایی در دمای بالا مانند عملیات حرارتی فلزات یا سرامیک ها استفاده می شود. دارای یک محفظه مستطیل شکل است که توسط عناصر گرمایشی احاطه شده است که می توانند برقی یا گازی باشند. کوره های جعبه ای ممکن است به ویژگی های مختلفی مانند کنترل دما قابل برنامه ریزی، قفل های ایمنی و کنترل جو مجهز شوند.

4. کوره خلاء: کوره خلاء نوعی کوره است که برای کاربردهای با دمای بالا در محیط کم فشار یا خلاء استفاده می شود. دارای محفظه ای است که مهر و موم شده و تخلیه می شود، که به جلوگیری از اکسیداسیون یا سایر واکنش های ناخواسته در طول گرمایش کمک می کند. کوره های خلاء ممکن است برقی یا گازی باشند و ممکن است به ویژگی های مختلفی مانند کنترل دما قابل برنامه ریزی و قفل های ایمنی مجهز شوند.

5. کوره پردازش حرارتی سریع (RTP): کوره RTP نوعی کوره است که برای گرم کردن و خنک کردن سریع مواد، معمولاً برای کاربردهای پردازش نیمه هادی استفاده می شود. دارای یک محفظه است که با استفاده از یک منبع نور با شدت بالا گرم می شود، که امکان گرم شدن و خنک شدن بسیار سریع نمونه در حال پردازش را فراهم می کند. کوره های RTP ممکن است به ویژگی های مختلفی مانند کنترل دما قابل برنامه ریزی و قفل های ایمنی مجهز شوند.

اینها تنها چند نمونه از انواع مختلف کوره‌هایی است که معمولاً در محیط‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شوند. نوع خاصی از کوره که انتخاب می شود به کاربرد و نیازهای خاص آزمایشگاه بستگی دارد.

کاربرد کوره آزمایشگاهی چیست؟

اصل کار یک کوره آزمایشگاهی به نوع خاص کوره بستگی دارد. با این حال، به طور کلی، تمام کوره های آزمایشگاهی با حرارت دادن یک نمونه یا ماده در یک دمای خاص برای یک دوره زمانی خاص کار می کنند. کوره یک محیط کنترل شده مانند یک جو یا خلاء خاص را برای جلوگیری از واکنش های ناخواسته یا آلودگی در طول فرآیند گرمایش فراهم می کند.

در اینجا یک نمای کلی از نحوه عملکرد یک کوره آزمایشگاهی معمولی وجود دارد:

1. نمونه یا ماده ای که قرار است گرم شود در داخل کوره قرار می گیرد. کوره ممکن است مجهز به سینی، بوته یا سایر ظروف برای نگهداری نمونه باشد.

2. کوره به گونه ای برنامه ریزی شده است که تا یک دمای خاص، با نرخ مشخص و برای یک دوره زمانی خاص گرم شود. بسته به نوع کوره، گرمایش ممکن است با استفاده از عناصر گرمایش الکتریکی، مشعل های گازی یا سایر منابع گرمایشی انجام شود.

3. با گرم شدن کوره، نمونه یا مواد داخل آن نیز گرم می شود. کوره ممکن است مجهز به سنسورهای دما برای نظارت بر دمای نمونه یا مواد در زمان واقعی باشد.

4. کوره همچنین ممکن است مجهز به قفل های ایمنی برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد یا سایر خطرات باشد. به عنوان مثال، اگر درجه حرارت در کوره از آستانه مشخصی فراتر رود، ممکن است کوره به طور خودکار خاموش شود یا زنگ هشدار ایجاد کند.

5. هنگامی که نمونه یا ماده به دمای مورد نظر رسید، ممکن است برای مدت زمان مشخصی در آن دما نگهداری شود. این اغلب به عنوان دوره "خیساندن" نامیده می شود.

https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%b4%db%8c%d9%85%db%8c%d8%a7%db%8c%db%8c/

 

6. پس از اتمام دوره خیساندن، کوره ممکن است طوری برنامه ریزی شود که تا دمای خاصی با سرعت خاصی خنک شود. نمونه یا ماده ممکن است پس از سرد شدن کافی از کوره خارج شود.

به طور کلی، اصل کار یک کوره آزمایشگاهی فراهم کردن یک محیط کنترل شده برای گرم کردن مواد در دماهای خاص برای دوره های زمانی خاص است. این امکان را برای طیف گسترده ای از کاربردها، مانند آزمایش مواد، آماده سازی نمونه، و واکنش های شیمیایی فراهم می کند.



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

چرا استفاده از لمینت یا کامپوزیت دندان توصیه‌ می‌شود؟

به‌طورکلی در روش‌های کامپوزیت و لمینت مواد خاصی توسط دندان‌پزشک بر روی دندان‌ها قرار‌ می‌گیرد تا ایرادات دندان را کاملا برطرف نماید و پوشش دهد. کامپوزیت در رشت این مواد لایه‌ای نازک هستند و با اتصال به قسمت جلویی دندان‌ها‌ می‌توانند مشکلاتی مانند بدرنگی، فاصله باز میان دندان ها، بهم ریختگی دندان و ترک‌ها و شکستگی‌ها را برطرف نمایند.

 این دو روش اگرچه هدف یکسانی دارند اما در جزئیات با یکدیگر متفاوت هستند. ازاین‌رو برای آنکه بتوانید تصمیم‌گیری کنید که لمینت برای دندان‌های شما بهتر است یا کامپوزیت نیاز است که تفاوت‌های آن‌ها را به خوبی بررسی کنید. 

لمینت و کامپوزیت چه تفاوتی با هم دارند؟

اصلی‌ترین فرق لمینت و کامپوزیت در مواد تشکیل دهنده و ساختار آن‌ها است. این تفاوت‌های ساختاری موجب‌ می‌شود هر یک از آن‌ها کاربرد، ویژگی‌ها و مراحل درمان متفاوتی داشته باشد. این دو نوع روکش زیباسازی دندان را‌ می‌توان از جنبه‌های زیر مورد ارزیابی قرار داد. 

  • نحوه نصب و اجرا
  • زیبایی دندان
  • طول عمر و دوام
  • کاربرد
  • هزینه
  • برگشت‌پذیری

تفاوت کامپوزیت و لمینت از لحاظ مراحل نصب و ترمیم

می‌توان گفت مهم‌ترین فرق لمینت و کامپوزیت در نصب مربوط به مرحله قالب‌گیری‌ است. در واقع در روش کامپوزیت دندان، به قالب‌گیری نیازی نیست و نصب و جای‌گذاری کامپوزیت به صورت مستقیم به روی دندان‌های بیمار انجام‌ می‌شود. به همین دلیل نصب کامپوزیت معمولا به یک جلسه درمانی نیاز دارد. 

این در حالی است که پروسه لمینت‌گذاری حدود دو هفته الی ۱ ماه زمان نیاز دارد. به این صورت که دندان‌پزشک با معاینه دندان‌های بیمار قالب‌گیری را انجام‌ می‌دهد و برای ساخت لمینت‌ها آن را به لابراتوار‌ می‌فرستد. پس از آماده شدن لمینت‌ها در یک جلسه درمانی جداگانه دندان‌پزشک حدود نیم میلی‌متر از مینای دندان فرد را می‌تراشد تا بتواند نصب مواد روی دندان‌ها را به خوبی انجام دهد. 

لازم است که اشاره کنیم پس از نصب لمینت امکان جابه‌جایی و یا ترمیم آن وجود ندارد. ازاین‌رو اگر لمینت دچار شکستگی یا لب پریدگی شود باید حتما آن را تعویض نمود. این در حالی است که کامپوزت‌ها قابل ترمیم هستند. بنابراین همانطور که اشاره شد کامپوزیت و لمینت در نحوه ساخت و نصب کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. 

تفاوت لمینت و کامپوزیت از لحاظ ظاهری و زیبایی

یک فرق لمینت و کامپوزیت‌ می‌تواند مربوط به ظاهر و زیبایی آن‌ها باشد. در واقع ظاهر کامپوزیت و لمینت سرامیکی یکسان نیست و لمینت از درخشندگی و زیبایی بیشتری برخوردار است. اما کامپوزیت نیز به ولیل ویژگی‌های خاصی که دارد بسیار محبوب است. ازاین‌رو انتخاب میان لمینت و کامپوزیت باید به سلیقه مراجعه کننده و با مشورت دندان‌پزشک صورت گیرد.

تفاوت لمینت و کامپوزیت از لحاظ شفافیت

اکثر دندان‌پزشکان معتقد هستند که در میان انواع روکش‌های زیبایی دندان، لمینت‌ها دارای زیباترین و طبیعی‌ترین ساختار ممکن هستند و شفاف بودن رنگ آن‌ها موجب شده که شباهت بسیاری به مینای دندان طبیعی داشته باشند.

فرق کامپوزیت و لمینت از لحاظ ظرافت

لمینت‌ها دارای ظرافت و زیبایی ظاهری بیشتری نسبت به کامپوزیت‌ها هستند.

تفاوت لمینت و کامپوزیت در جذب رنگ

لمینت‌ها به دلیل خاصیت لعابی و استحکام بالایی که دارند در مقابل جذب رنگ و خرد شدن بسیار مقاوم هستند. کامپوزیت‌ها نیز رنگ‌پذیر هستند، ازاین‌رو پس از نصب کامپوزیت و یا لمینت لازم است که بیشتر به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید و از مصرف مواد غذایی که رنگی هستند و لکه ایجاد‌ می‌کنند بپرهیزید.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان از لحاظ پوشش پوسیدگی

گاهی اوقات تیرگی‌ها و لکه‌هایی که بر روی سطح دندان‌ها ایجاد‌ می‌شود خیلی عمیق هستند. در چنین مواقعی با استفاده از کامپوزیت نمی‌توان این ایرادات را پوشش داد و باید لمینت را برای رفع این مشکل انتخاب کرد.

از لمینت همچنین برای تغییر اندازه دندان‌ها نیز استفاده‌ می‌شود. برخی از افراد به دلیل مشکلاتی مانند ساییدگی دندان‌های کوتاه و بلندی دارند که موجب شده زیبایی و صحبت کردن آن‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد. در چنین مواردی دندان‌های فرد در حین خندیدن به شکل نامرتبی نمایان‌ می‌شوند، اما با نصب لمینت‌ می‌توان این مشکلات را برطرف نمود. 

به منظور اصلاح مشکلات ظاهری دندان مانند اصلاح لبه‌های دندان، اصلاح ناصافی و ناهمواری‌های سطح دندان نیز استفاده از لمینت توصیه‌ می‌شود. زیرا با استفاده از این روش‌ می‌توان لبه‌های دندان ناصاف و کج و دندانه‌دار را کاملا پوشاند. به‌طورکلی‌ می‌توان گفت مهم‌ترین فرق لمینت و کامپوزیت از لحاظ ظاهری در رنگ طبیعی و زیبا لمینت‌های سرامیکی است. بنابراین اگر‌ می‌خواهید دندان‌هایی با زیبایی طبیعی داشته باشید ما به شما نصب لمینت را پیشنهاد‌ می‌کنیم.

تفاوت کامپوزیت و لمینت از لحاظ دوام و طول عمر

کامپوزیت‌های دندان هر چند دارای مزایای بسیاری هستند اما از نظر دوام و طول عمر نمی‌توانند با لمینت‌های سرامیکی رقابت کنند. بخش اصلی کامپوزیت را ماده‌ای به نام رزین تشکیل داده است که کیفیتی عالی دارد، اما با این وجود لمینت‌ها از استحکام بیشتری نسبت به کامپوزیت برخوردار هستند. ازاین‌رو لمینت‌ها به طور میانگین‌ می‌توانند عمری حدود ۱۰ الی ۱۵ سال داشته باشند. همچنین درصورتی‌که فرد بهداشت دهان و دندان و مراقبت‌ها را به خوبی رعایت کند این مدت‌ می‌تواند افزایش یابد. اما در مقابل کامپوزیت‌ها حدود ۵ الی ۷ سال دوام و ماندگاری دارند. بنابراین‌ می‌توان گفت لمینت‌ها خیلی با دوام‌تر از کامپوزیت هستند. 

تفاوت لمینت و کامپوزیت از لحاظ کاربرد

از دیگر تفاوت‌های لمینت و کامپوزیت‌ می‌توان به کاربرد آن‌ها اشاره نمود. در واقع در ابتدا باید مشخص شود که مراجعه کننده با چه هدفی‌ می‌خواهد برای اقدامات ترمیمی و زیبایی دندان‌های خود اقدام نماید. در کاربرد و انتخاب این روش عوامل مختلفی مانند شرایط بیمار، سن بیمار و شرایط فک بیمار نقش دارند. 

نقش سن بیمار در انتخاب روش لمینت یا کامپوزیت

کودکان و نوجوانان به دلیل تحرک و جنب‌وجوش بیشتری که دارند احتمال اینکه دچار حوادث مختلفی شوند خیلی بیشتر است و خطر شکستگی و آسیب‌دیدگی دندان بیشتر آن‌ها را تهدید‌ می‌کند. از طرفی امروزه نوجوانان به دلیل پیروی از مد خیلی بیشتر طرف‌دار خدمات زیبایی دندان هستند، ازاین‌رو بیشتر کامپوزیت دندان را انتخاب‌ می‌کنند. 

برای افراد زیر ۱۸ سال انتخاب لمینت دندان توصیه نمی‌شود. زیرا همانطور که اشاره شد برای نصب لمینت‌های سرامیکی نیاز است که مینای دندان مقداری تراشیده شود و از سویی دیگر رشد فک و دندان‌ها نیز هنوز کامل نشده و با نصب لمینت در روند رشد آن‌ها اختلال ایجاد‌ می‌شود. علاوه بر این رشد فک و دندان حتی‌ می‌تواند موجب جدا شدن لمینت از دندان‌ها شود. دختران از سن ۱۷ سالگی و پسران از سن ۲۰ سالگی‌ می‌توانند برای نصب لمینت دندان‌های خود اقدام کنند. 

فرق لمینت و کامپوزیت از لحاظ قیمت

 کامپوزیت و لمینت دندان اختلاف قیمتی زیادی دارند، عوامل مختلفی موجب این تفاوت قیمت شده است که در ادامه به آن‌ها اشاره‌ می‌کنیم.  

  • روش نصب و جایگذاری مواد روی دندان

اصلی‌ترین تفاوت در جای‌گذاری این روکش‌ها مربوط به تراش مینای دندان برای نصب لمینت سرامیکی است. در روش کامپوزیت‌گذاری هیچ نوع تراشی به روی مینای دندان ایجاد نمی‌شود و مواد با استفاده از تکنیک لایه گذاری روی دندان گذاشته‌ می‌شوند. در نهایت برای افزایش استحکام مواد بر روی دندان دندان‌پزشک از لیزر استفاده‌ می‌کند. مهارت دندان‌پزشک در نصب کامپوزیت خیلی مهم است و باید بتواند سطحی صاف و صیقلی بر روی دندان ایجاد کند. اما لمینت‌های سرامیکی واحدهایی از پیش ساخته شده در لابراتوار هستند که با تراش دندان، دندان‌پزشک آن‌ها را روی دندان نصب‌ می‌کند. به همین دلیل لمینت‌های سرامیکی دارای قیمت بالاتری هستند. 

  • جنس ونیر دندان

لمینت‌ها با توجه به جنس و نوع ساخت به دو نوع لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت تقسیم‌بندی‌ می‌شوند.

  • لمینت سرامیکی

این ونیرها از ماده‌ای به نام پرسلین تولید شده و از دندان در مقابل ساییدگی، زردی و ضربه محافظت‌ می‌کنند. لمینت‌های سرامیکی استحکام و مقاومت دندان را افزایش‌ می‌دهند و هیچ‌گونه رژیم غذایی خاصی پس از نصب آن‌ها وجود ندارد. به‌طوری‌که فرد‌ می‌تواند همانند همیشه هر آنچه که می پسندد استفاده کند. زیرا لمینت‌ها تا ۱۰ سال در مقابل لکه و زرد شدن مقاوم هستند. 

  • کامپوزیت

ونیر کامپوزیت‌ها از رزین ساخته شده‌اند، این مواد نسبت به سرامیک از مقاومت و استحکام کمتری برخوردار هستند و قیمت پایین‌تری نیز دارند. 

بنابراین‌ می‌توان گفت علت اصلی تفاوت قیمت لمینت سرامیکی و کامپوزیت جنس و نوع مواد سازنده آن‌ها است. به‌طوری‌که افرادی که کامپوزیت انجام‌ می‌دهند دیگر نمی‌توانند همانند گذشته انواع نوشیدنی‌ها و مواد غذایی رنگی و گرم و سرد را استفاده کنند و باید خیلی مراقبت باشند که دندان‌های آن‌ها دچار تغییر رنگ و یا لب‌پر شدن نشود. 

 معایب لمینت سرامیکی نسبت به لمینت کامپوزیتی

لمینت‌های سرامیکی در کنار تمامی مزایایی که نسبت به لمینت کامپوزیتی دارند دارای معایبی هستند که نباید از آن‌ها غافل شد. از جمله این معایب‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  • لمینت‌های سرامیکی برای هر فردی باید به صورت منحصر به فرد در لابراتوار ساخته شوند. به همین دلیل همیشه در دسترس نیستند و پروسه نصب آن‌ها حداقل به دو جلسه نیاز دارد. در یک جلسه معاینه بیمار و قالب‌گیری از دندان‌ها انجام‌ می‌شود و پس از ساخت لمینت در جلسه بعدی تراشیدن مینای دندان و نصب لمینت‌ها صورت‌ می‌گیرد و پروسه‌ای زمان‌بر دارد. 
  • لمینت‌های سرامیکی برای نصب به تراش مینای دندان نیاز دارند. این در حالی است که برای کامپوزیت‌گذاری اصلا نیازی به تراش دندان نیست و تنها در برخی موارد ممکن است به تراش بسیار اندک دندان نیاز باشد. اما در لمینت سرامیکی باید بخش قابل توجهی از دندان تراشیده شود تا نصب لمینت به خوبی روی دندان انجام شود و روشی برگشت‌ناپذیر محسوب‌ می‌شود.
  • لمینت سرامیکی هزینه بالاتری نسبت به کامپوزیت دارد. قیمت هر یک از پروسه‌های زیبایی دندان بر اساس واحد در نظر گرفته‌ می‌شود. معمولا لمینت و یا کامپوزیت برای ۸ واحد فک بالا یا همان هشت دندان در فک بالا انجام‌ می‌شود و برخی از مراجعه‌کنندگان اقدامات زیبایی را برای هر دو فک انجام‌ می‌دهند. قیمت هر واحد لمینت سرامیکی تقریبا چندین برابر کامپوزیت است و کامپوزیت‌ها خیلی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. 


:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

مراحل بلیچینگ دندان با لیزر

همه درمان‌های حرفه‌ای سفیدکننده اساسا یکسان عمل می‌کنند، زیرا همه آنها بر روی برخی از عوامل سفید کننده با مقاومت بالا (معمولا پراکسید کاربامید و پراکسید هیدروژن) متکی هستند.متخصص لمینت دندان رشت  مراحل بلیچینگ دندان با لیزر در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود و شامل چند مرحله ساده است:

·        ابتدا دندانپزشک شما یک محافظ پلاستیکی یا لاستیکی در دهان شما قرار می‌دهد تا دهان شما باز بماند.

·        سپس یک لایه محافظ روی لثه‌های شما قرار داده می‌شود تا آن‌ها را در برابر ژل سفید‌کننده محافظت کند و از تحریک و سوزش لثه جلوگیری کند.

·        پس از قرار گرفتن لایه محافظ بر روی لثه، دندانپزشک ژل سفید‌کننده را با دقت روی دندان‌های شما می‌گذارد.

·        در مرحله بعد از یک لیزر قلم مانند برای فعال کردن ژل استفاده استفاده می‌شود.

·        با تابش لیزر، ژل کف می‌کند، به این معنی که برای از بین بردن لکه‌ها از روی دندان شما فعال می‌شود.

·        ژل برای چند دقیقه روی دندان شما باقی می‌ماند. سپس دندانپزشک شما آن را با یک مکنده کوچک خارج می‌کند. دندانپزشک این مراحل را تا سه یا چهار بار تکرار می‌کند تا دندان‌های شما به رنگ دلخواه برسند.

·        در مرحله آخر دهان شستشو داده می‌شود و لایه محافظ از روی لثه‌های شما برداشته می‌شود.

عوارض سفید کردن دندان با لیزر

بلیچینگ دندان با لیزر یک روش ایمن و موثر است. با این حال، می‌تواند عوارض جانبی جزئی و کوتاه مدتی ایجاد کند، از جمله این موارد می‌توان به حساسیت دندان در طول روزهای پس از بلیچینگ اشاره کرد. همچنین ممکن است کمی حس ناخوشایند و ناراحتی موقتی در دندان‌های خود احساس نمایید. یکی دیگر از عوارضی که احتمال دارد بروز کند این است که ممکن است لثه‌های شما کمی تحریک پذیر شوند. توجه و عمل به توصیه‌های دندانپزشک پس از بلیچینگ این عوارض را به حداقل خواهد رساند.

این عوارض جانبی به ندرت شدت می‌یابد، اما در برخی افراد ممکن است این عوارضدر حالت حاد خود بروز کند. بسیار مهم است که تا چند روز پس از بلیچینگ دندان با لیزر از خوردن و آشامیدن هر چیز بیش از حد گرم یا سرد خودداری نمایید تا از این عوارض جانبی جلوگیری کنید.

عوارض بالقوه

یک خطر جزئی وجود دارد و آن اینکه گرمای تولید شده توسط لیزر به پالپ دندان یا سایر بافت‌ها آسیب برساند. با این حال، مراقبت‌های حرفه ای و تنظیمات لیزر برای جلوگیری از این اتفاق قطعا توسط دندانپزشک شما در نظر گرفته شده است. واکنش‌های آلرژیک با اینکه بسیار نادر هستند، اما ممکن است رخ دهد. پس اگر بدن حساسی دارید، یا دچار ضعف سیستم ایمنی هستید، قبل از بلیچینگ دندان با لیزر این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

در صورت پر کردن آمالگام، ممکن است درمان سفید کردن دندان به شما توصیه نشود. ژل سفید‌کننده می‌تواند باعث آزاد شدن جیوه از مواد پر شده شود.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد بلیچینگ دندان با لیزر برای زنان باردار ایمن یا ناایمن است. با این حال، بهتر است تا زمان تولد نوزاد از درمان‌های سفید‌کننده دندان خودداری کنید. همچنین بارداری می‌تواند حساسیت دندان را به دلیل فرسایش ناشی از استفراغ مکرر، افزایش دهد. سفید کردن دندان با لیزر در این حالت می‌تواند به دندان آسیب برساند.

مزایا و معایب سفید کردن دندان با لیزر

بلیچینگ دندان با لیزر مانند هر کار دیگر دندانپزشکی مزایا و معایبی دارد. ما در ادامه این مقاله به بررسی این مزایا و معایب خواهیم پرداخت تا بتوانید با آگاهی کامل در مورد بلیچینگ دندان‌های خود تصمیم بگیرید.

مزایای بلیچینگ دندان با لیزر

·        صرفه‌جویی در زمان یکی از اولین مزایای این کار است. زیرا نتایج قابل توجهی در طی یک جلسه بلیچینگ دندان با لیزر بدست خواهید آورد.

·        چون تمام کارها فقط در مطب و توسط دندانپزشک انجام می‌شود، بنابراین بیمار مجبور نیست از هیچ ماده یا تکنیکی در خانه استفاده کند.

·        نتایج سفید کردن سریعتر از نتایج بدست آمده توسط محصولات خانگی است.

·        انجام این روش توسط دندانپزشک خطر عوارضی مانند سوختگی بافت نرم یا آسیب به اعصاب داخل دندان را کاهش می‌دهد.

معایب بلیچینگ دندان با لیزر

·        بلیچینگ دندان با لیزر معمولا گران‌ترین نوع در بین تمام کارهای مربوط به سفید کردن دندان است.

·        مانند سایر روش‌های سفید کردن دندان‌ها، نتایج برای همیشه ماندگار نیستند. افرادی‌که قهوه، چای، یا شراب قرمز می‌نوشند یا از تنباکو استفاده می‌کنند، زودتر از سایرین نیازمند تمدید جلسه بلیچینگ خود هستند.

·        هیچ تضمینی برای نتایج بلیچینگ دندان با لیزر وجود ندارد. ممکن است نتایج بهتری نسبت به سایر روش‌های سفید‌کننده داشته باشد، اما برخی افراد لکه‌های عمیقی دارند که به راحتی سفید نمی‌شوند.

سفید کردن دندان با لیزر یا اشعه فرابنفش UV-A & UV-B

برای اکثر محصولات سفید‌کننده دندان در مطب دندانپزشکی، بجای لیزر از اشعه فرابنفش UV-A استفاده می‌شود. ممکن است هر دو تکنیک اشعه فرابنفش UV-A و لیزر ظاهرا مراحل مشابهی داشته باشند، اما عملکرد متفاوتی دارند. در تکنیک‌های سفید کردن با استفاده از اشعه فرابنفش UV-A، اشعه فرابنفش UV-A ژل سفید‌کننده را فعال می‌کند. این روش شامل محصولاتی می‌شود که می‌توانید در خانه نیز از آن‌ها استفاده کنید.

در مورد بلیچینگ دندان با لیزر نیز همین امر صادق است، اما نور بسیار باریکتر است و گرمای بیشتری تولید می‌کند. از آنجایی‌که می‌توان در یک جلسه کوتاه کلیه دندان‌ها را با هم سفید کرد، نتیجه آن از اشعه فرابنفش UV-A سریعتر است. بلیچینگ دندان با لیزر شامل استفاده از ژل سفید‌کننده غلیظ و لیزر برای گرم کردن آن است. لیزر، مواد شیمیایی موجود در ژل را فعال کرده و به سرعت دندان‌های شما را سفید می‌کند.

جایگزین‌ های لیزر برای سفید کردن دندان‌ ها

اگر نمی‌خواهید روی بلیچینگ دندان با لیزر سرمایه‌گذاری کنید، راه‌حل‌های خانگی ارزان‌تری نیز وجود دارد با این تفاوت که هم زمان‌بر هستند و هم نتیجه نهایی شبیه به بلیچینگ نخواهد شد. سایر روش‌های رایج سفید کردن دندان عبارتند از کیت‌های سفید‌کننده دندان LED، نوارهای سفید کننده، خمیر دندان و دهانشویه سفید کننده، محصولات طبیعی سفید‌کننده دندان، ژل‌های سفید‌کننده دندان و قلم سفید کننده، که هر کدام شیوه خاص استفاده خود را دارند و باید در مورد هریک تحقیقات لازم را قبل از استفاده انجام دهید.

درمان‌های سفید‌کننده دندان در خانه می‌توانند راحت‌تر از درمان‌های سفید‌کننده با لیزر باشند. اکثر برندهای معتبر سفید‌کننده دندان در خانه به صورت آنلاین در دسترس هستند و به شما این امکان را می‌دهند که بدون‌ترک خانه، آنها را سفارش داده و استفاده کنید. اما درمان‌های سفیدکننده دندان در خانه را باید چندین مرتبه استفاده نمایید تا بتوانید نتایج را ببینید. هنگامی‌که آن را با بلیچینگ دندان با لیزر مقایسه می‌کنید، که می‌تواند نتایج قابل مشاهده ای را پس از یک جلسه به شما بدهد، متوجه خواهید شد که روش خانگی می‌تواند یک نقطه ضعف باشد.

بلیچینگ دندان با لیزر فقط باید توسط دندانپزشک انجام شود، زیرا میزان غلظت مناسب مواد سفید‌کننده بسیار حساس است. این ژل اگر با غلظت زیاد روی دندان‌ها قرار گیرد می‌تواند باعث سوختگی شیمیایی در بافت‌های نرم دهان شود، بنابراین نظارت دندانپزشک الزامی است.

۵ نکته که باید در مورد بلیچینگ دندان با لیزر بدانید

هنگامی‌که قصد سفید کردن دندان با لیزر را دارید، باید به نکات و مسائلی در قبل و بعد از بلیچینگ توجه نمایید. در ادامه به طور دقیق به این موارد مهم خواهیم پرداخت.

لبخندی زیبا توسط بلیچینگ دندان با لیزر

سفید کردن دندان‌های خود با استفاده از روش‌های بلیچینگ دندان با لیزر یک راه عالی برای به دست آوردن فوری لبخندی درخشان‌تر و جذاب‌تر است. اگر به دلیل تغییر رنگ دندان‌هایتان نمی‌توانید به راحتی لبخند بزنید، بلیچینگ دندان با لیزر می‌تواند اعتماد به نفس شما را بازگرداند و لبخندی را به شما هدیه دهد که از نشان دادن آن خوشحال باشید.

تغییر رنگ دندان یک مشکل رایج است که اغلب به دلیل گذر زمان، افزایش سن و مصرف موادی است که دندان‌های شما را لکه دار می‌کند. با این حال، به جای تحمل دندان‌های بد رنگ و کدر، ممکن است بخواهید سفید کردن دندان‌های خود را با لیزر تجربه کنید. سفید کردن دندان با لیزر تضمین می‌کند که لبخندی روشن و سفید داشته باشید.

لیزر سریعترین و موثرترین روش سفید کردن دندان

سفید کردن دندان با لیزر به شما این امکان را می‌دهد که فورا رنگ دندان‌های خود را تغییر داده و بهبود دهید. این نوع درمان به طور کلی رنگ دندان را با چندین درجه بهبود می‌بخشد، اگرچه نتایج درمان متفاوت است. رنگ سفید جدید دندان‌های شما ممکن است تا دو سال دوام بیاورد.

سفید کردن دندان با لیزر بسیار ایمن است

از آنجایی‌که سفید کردن دندان با لیزر یک درمان غیر تهاجمی است و شامل جراحی نمی‌شود، برای همه بسیار ایمن است. هنگامی‌که سفید کردن دندان توسط دندانپزشک انجام می‌شود، به دندان‌های شما آسیب نمی‌رساند. اگر مواد شیمیایی سفید کننده موجود در کیت سفید‌کننده خانگی شما با لثه‌ها یا سایر بافت‌های نرم دهان شما تماس پیدا کند، خطر سوختگی شیمیایی جزئی وجود دارد.

 https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

همه اینها به این معنی است که هنگام سفید کردن دندان با کیت‌های سفید کننده در خانه باید بسیار مراقب باشید و بهتر است زنان باردار و مادران تازه زایمان کرده، از سفید کردن دندان‌های خود اجتناب کنند، زیرا مواد شیمیایی سفیدکننده می‌توانند بر جنین تأثیر بگذارند یا وارد شیر مادر شوند.



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

شرکت تجاری ممکن است برای مدت محدود یا نامحدود تشکیل شده باشد .پلمپ دفاتر  در هیچ ماده ای از قانون تجارت درباره مدت شرکت نکته ای بیان نشده است در حالی که مدت شرکت تجاری لازم است معین گردد.
معمولاَ شرکا به هنگام تشکیل شدن شرکت ، مدت آن را نامحدود قید می نمایند. با این حال شرکاء در صورت تمایل مجازند در حین تاسیس شرکت ، آن را برای مدت معین تاسیس نمایند. مدت شرکت در صورتیکه محدود باشد باید قید گردد که مثلاَ برای ده سال است والا قید خواهد شد که برای مدت نامحدود از تاریخ ثبت.
چنانچه شرکاء ، شرکت را برای مدتی محدود و معین مثلاَ 5 سال تاسیس  نمایند، با انقضاء این مدت ، شرکت خود به خود منحل می گردد . این قاعده کاملاَ منطقی است ، چرا که شرکا با تعیین مدت برای شرکت، از قبل چنین توافق کرده اند که هرگاه مدت شرکت به پایان برسد، منحل شود.
شرکا در صورت تمایل به ادامه حیات شرکت می توانند مطابق قوانین و مقررات آن شرکت مدت شرکت را تمدید کنند مگر این که تمدید مجدد آن در اساسنامه منع شده باشد. هر گونه تغییر در مواد اساسنامه شرکت منحصراَ در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است . لذا مجمع می تواند در امور شرکت و از جمله  تغییر در مقررات اساسنامه شرکت نظیر تغییر مدت شرکت ( اعم از تمدید، تقلیل و خاتمه ) تصمیماتی را اتخاذ نماید.
هر نوع تغییرات اساسی در امور شرکت و از جمله هر گونه تغییر در مقررات اساسنامه شرکت ، در صلاحیت این مجمع می باشد.
البته مجمع حق افزایش تعهدات صاحبان سهام را با هیچ اکثریتی ندارد زیرا از نظر حقوقی اگر چه تعهد به نفع شخص ثالث جایز است ولی توافق و تراضی به ضرر دیگران ( افزودن تعهدات آنان بدون رضایتشان ) جایز نیست. ولی مجمع عمومی فوق العاده می تواند به اتفاق آرای کلیه شرکای شرکت به تعهدات آنان بیفزاید . ( مثلاَ سرمایه شرکت را افزایش دهد ).
همچنین اتخاذ تصمیم برخلاف مقررات قانونی ( به طور کلی ) و برخلاف مقررات تجاری ( به طور خاص) ممنوع است . زیرا توافق اشخاص برخلاف مقررات قانونی اعتبار ندارد.

  • مدارک مورد نیاز جهت ثبت تغییرات مدت شرکت

- ارائه اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده با امضاء هیات رئیسه ذیل مجمع
÷- ارائه لیست حاضرین در مجمع در جهت رعایت ماده 99 لایحه اصلاحی قانون تجارت به امضاء کلیه سهامداران
- ارائه برگ نمایندگی ، نمایندگان اشخاص حقوقی در صورتیکه سهامداران شرکت اشخاص حقوقی می باشند. ( رعایت ماده 2 لایحه اصلاحی قانون تجارت )
- در صورت لزوم ارائه مجوز از مراجع ذیصلاح

https://danasabt.ir/


- چنانچه مجمع مذکور با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده باشد ارائه اصل آگهی دعوت ( ماده 97 لایحه اصلاحی قانون تجارت )
- چنانچه مجمع مذکور دو نوبتی می باشد ارائه صورتجلسه منفی نوبت اول و اصل آگهی دعوت نوبت اول و دوم



:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

رفراکتومتر (Refractometer) یک دستگاه اندازه‌گیری است که برای اندازه‌گیری شاخص شکستندگی یا همان اندیس شکست نور در یک ماده استفاده می‌شود. هود لامینار این دستگاه اصولاً برای تعیین درصد کنسانتره یا شکر محلول در آب استفاده می‌شود و در بسیاری از صنایع مانند علوم غذایی، شیمی، برق، پزشکی، کشاورزی و صنایع نفت و گاز به کار می‌رود.

رفراکتومتر چیست؟

رفراکتومتر (refractometer) از دو کلمه (Refract (o به معنی شکستن و meter به معنی سنجش تشکیل شده است و به معنی شکست سنج است. رفراکتومتر نوعی دستگاه برای تشخیص خلوص و شناسایی مواد در آزمایشگاه می‌باشد و به عملی که انجام می‌دهد رفراکتومتری گفته می‌شود؛ رفراکتومتری در واقع ضریب شکست مایعات و گازها و جامدات می‌باشد.

در مصارف پزشکی و آزمایشگاهی رفراکتومتر برای تشخیص میزان اوره، چربی خون، غلظت مایعات، قند خون و همچنین پروتئین خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهمترین کاربرد آن تعیین غلظت Urine است. این دستگاه خارج از موراد پزشکی و آزمایشگاهی در موارد صنعتی نیز کاربرد دارد؛ مانند استفاده در حوضچه‌های پرورش آبزیان و همچنین تهیه نمک طعام. در دامپزشکی، از انکسار سنج برای اندازه‌گیری کل پروتئین پلاسما در نمونه‌ی خون و ادرار استفاده می‌شود. در تشخیص‌های دارویی و فارماکولوژی، از این دستگاه برای اندازه‌گیری چگالی ویژه‌ی ادرار انسان استفاده می‌شود.

 

 

طرح کلی رفراکتومتر

رفراکتومتر آزمایشگاهی متشکل از یک منبع نور است که در طول موج مشخص فیلتر شده است. این نور توسط یک عدسی همگرا به سمت سطح مشترک منشور و نمونه هدایت می‌شود. این فرایند منجر به ایجاد دامنه‌ای از زوایه‌های بحرانی شده و برخی از آنها (آنهایی که کمتر از زاویه بحرانی هستند) بطور کامل منعکس می‌شوند. یک سنسور دستگاه بار جفت شده (CCD) شدت نور منعکس شده را به دقت اندازه‌گیری کرده و زاویه بحرانی را که نور شروع به انعکاس کامل می‌کند را تعیین می‌نماید. از آنجا که این زاویه به نسبت ضریب شکست منشور بر نمونه بستگی دارد؛ بنابراین می‌توان ضریب شکست نمونه را با استفاده از ضریب شکست منشور مشخص کرد.

همانطور که شدت نور توسط سنسور CCD اندازه‌گیری می‌شود، مقادیر بدست آمده از آن برای تعیین زاویه بحرانی به کار می‌رود. منحنی نظری “فرنل” بر سیگنال ویدئویی که توسط سنسور CCD ثبت شده است، اعمال می‌شود و امکان تعیین عملی زاویه بحرانی را فراهم می‌سازد. در مقایسه با اندازه‌گیری ساده بوسیله خط سایه، این تکنیک ضریب شکست را بصورت تضمینی و با دقت بسیار بالا محاسبه می‌کند.

 

نحوه کار رفراکتومتر

نحوه کار رفراکتومتر آزمایشگاهی به این صورت است که نور از مایع عبور می‌کند و ضریب شکست آن اندازه‌گیری می‌شود. ضریب شکست به دست آمده برای هر نمونه متفاوت بوده و منحصربفرد می‌باشد. در رفراکتومتر یک خط نور دیده می‌شود که با منشورهای مختلف بدست می‌آید که با عدسی های مختلف برای اپراتور قابل مشاهده می‌باشد.

N ضریب شکست محیط غلیظ، n ضریب شکست (یا همان بریکس) رقیق و i و r به ترتیب زوایای تابش و شکست هستند. در رفراکتومتری زمانی که زاویه تابش 90 یا بحرانی شود اندازه‌گیری می‌شود.

نحوه کار کردن با رفراکتومتر و همچنین خواندن آن می‌توان گفت آسان است و نیاز به تجربه و تخصص زیادی ندارد، یک الی دو قطره از مایعی که در آن ماده حل شده وجود دارد بر روی صفحه شیشه‌ای دستگاه ریخته و درپوش دستگاه را می‌بندیم و جلو نور قرار می‌دهیم. این نور می‌تواند نور خورشید باشد و یا نور مصنوعی محیط. حال عدد بریکس بر روی دستگاه نقش می‌بندد و شما می‌توانید با کمک گرفتن از جدول بریکس این اعداد را تفسیر نمایید. همچنین جدول تصحیح حرارتی نیز می‌تواند کمک بسزایی انجام دهد.

در علم آزمایشگاهی امروزه علاوه بر مواردی که در بالا نام بردیم مواردی مانند شوری و PH آب و ارزش غذایی را نیز با رفراکتومتر می‌توان بدست آورد.

اجزای دستگاه رفراکتومتر

دارای دو منشور انتشار دهنده و شکست‌دهنده می‌باشد. نمونه‌ای قرار مورد ارزیابی قرار بگیرد بیم این دو منشور قرار گرفته و ابتدا نور وارد منشور انتشار دهنده می‌شود و از این طریق به نمونه می‌رسد و سپس به منشور شکست‌دهنده می‌رود. قبل از ریختن هر بار نمونه منشورها کاملاً باید تمیز شوند. در هر دستگاه دو لنز تصویر و دیگری لنز n وجود دارد. ترمومتر که برای تنظیم درجه حرارت و گرما استفاده می‌شود و تنظیم کننده های تصویر که تصاویر را تنظیم کرده و به شما نشان می‌دهند.

نحوه خواندن رفراکتومتر

 

عملکرد رفراکتومتر براساس اصول فیزیکی شکست نور است (قانون اسنل). سرعت نور هنگام ورود به محیط های نوری پر تراکم، کمتر شده و هنگام ورود به محیط های نوری کم تراکم بیشتر می‌شود. تغییر سرعت نور با تغییر جهت آن همراه است؛ بطوریکه در زاویه تابش خاص، نور در محیط دوم منکسر نشده و بطور کامل منعکس می‌گردد. زاویه‌ای که این فرایند در آن رخ می‌دهد بعنوان زاویه بحرانی شناخته شده است و این دستگاه در این زاویه، میزان انکسار را اندازه‌گیری می‌نماید.

 

نمونه مورد اندازه‌گیری در تماس مستقیم با منشور است. بخشی از نور ورودی در زاویه‌های کمتر از زاویه بحرانی بازتاب کل، بوسیله نمونه شکسته می‌شود؛ در حالیکه نور ورودی از زاویه‌های بزرگتر از زاویه بحرانی، بطور کامل انعکاس می‌گردد. سنسور ارایه با رزولوشن بالا، میزان نور منعکس شده را اندازه‌گیری می‌کند.

انواع رفراکتومتر

چهار نوع رفراکتومتر دستی آنالوگ، رفراکتومتر رومیزی، رفراکتومتر دستی دیجیتال و رفراکتومتر آنلاین موجود است. در ادامه به بررسی دقیقِ دو نسل رفراکتومتر خواهیم پرداخت. 

 

نسل قدیم

در این حالت چند قطره از نمونه را بر روی صفحه دستگاه می‌ریزیم. میزان نمونه باید به اندازه باشد و کم و زیاد نشود و سپس لامپ مقابل منشور قرار می‌گیرد. زمانی که دستگاه شروع به کار کرد، می‌توان نوردهی عدسی‌ها را کم یا زیاد نمود. سپس نتایج به صورت آنالوگ ثبت میشد و باید به صورت دستی نوشته میشد!

نسل جدید

در اینجا نیز باید نمونه به اندازه‌ای باشد که منشور را کاملاً بپوشاند و برای تنظیم کانون عدسی تا زمانی که علامت ضربدر واضح شود از پیچ‌های تنظیم استفاده می‌کنیم. سپس با فشردن دکمه READ نتیجه بر روی صفحه دستگاه نمایان می‌شود. در دستگاه‌های جدیدتر دما نیز ثبت می‌شود. دستگاه باید به صورت مداوم تمیز شود. حتی وجود گرد و غبار نیز می‌تواند نتیجه را تغییر دهد. برای پاک‌کردن صفحه‌ها از گوی پنبه‌ای استفاده نمایید تا شیشه‌های آن دچار خش نشود و دوباره با پنبه تمیز و الکل صفحه را شستشو دهید.

نوع رفراکتومترها ممکن است متفاوت باشد، اما دو نوع رایج آن عبارتند از:

https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%b4%db%8c%d9%85%db%8c%d8%a7%db%8c%db%8c/

  1. رفراکتومتر دستی: این نوع رفراکتومترها به صورت دستی استفاده می‌شوند و نیازمند تعداد کمی نمونه مایع هستند. نمونه مایع روی پریزم قرار می‌گیرد و با چشم یا با استفاده از مقیاس‌های مخصوص در دستگاه، شاخص شکست آن اندازه‌گیری می‌شود.

  2. رفراکتومتر دیجیتال: این نوع رفراکتومترها دارای صفحه نمایش دیجیتال هستند که مقادیر اندازه‌گیری شده را به صورت عددی نمایش می‌دهند. برخی از رفراکتومترهای دیجیتال مجهز به امکانات اتصال به کامپیوتر یا سیستم‌های دیگر هستند تا اطلاعات اندازه‌گیری شده را به صورت الکترونیکی ذخیره و تجزیه‌وتحلیل کنند.



:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

عصب کشی چیست و چگونه انجام می شود؟

روت کانال یا عصب کشی یک روش رایج درمان دندانپزشکی است که توسط متخصص اندودنتیست برای نجات دندان طبیعی انجام می شود. کامپوزیت در رشت جراحی کانال ریشه یا عصب کشی به از بین بردن درد دندانی که قبل از مراجعه به دندانپزشک تجربه کرده اید کمک می کند. این درد به دلیل پوسیدگی، عفونت یا ضربه به دندان اتفاق می افتد. هر یک از این مشکلات با عصب کشی قابل درمان است. عصب کشی برای حذف عفونت از پالپ، حفظ دندان و جلوگیری از عفونت مجدد استفاده می شود. این روش به حفظ دندان طبیعی شما کمک می کند، درد را تسکین می دهد و دندان‌های شما را دوباره سالم می کند.

در طول پروسه درمان کانال ریشه دندان، دندانپزشک یک سوراخ کوچک در تاج دندان ایجاد می کند و پالپ عفونی داخل اتاقک پالپ دندان را تمیز می کند. بعد از اینکه دندان تمیز و تمام پوسیدگی‌ها برداشته شد، دندان شما با روکش یا پرکننده مهر و موم می شود.

عصب کشی دندان چقدر طول می کشد؟

به طور معمول، عصب کشی بسته به پیچیدگی آن از نیم ساعت تا یک ساعت و نیم طول می کشد و اکثر بیماران مشکلی برای بازگشت به فعالیت‌های عادی در همان روز را ندارند.

آیا در حین انجام عصب کشی درد خواهید داشت؟

از آنجایی که یک بی حس کننده موضعی در نزدیکی دندان و یک بی حس کننده موضعی به لثه شما تزریق می شود، در طول پروسه نباید دردی احساس کنید. با این حال، عصب کشی می تواند ناراحت کننده باشد. حتی اگر این روش با موفقیت انجام شده باشد باز هم ممکن است سه تا پنج روز پس از جراحی کانال کمی درد احساس کنید. اما این درد کاملا طبیعی است.

چه مقدار درد پس از عصب کشی طبیعی است؟

  • درد یا فشار شدید به مدت ۳-۵ روز
  • کمی التهاب و تورم در داخل یا خارج از دهان 
  • حساسیت به سرما و گرما

درد غیر طبیعی بعد از عصب کشی چگونه است؟

احتمال اینکه عصب کشی درد دندان را تسکین دهد بسیار بیشتر از تداوم درد خواهد بود. تجربه ناراحتی خفیف تا متوسط برای چند روز پس از عصب کشی کاملا طبیعی است. اما هر دردی فراتر از این ممکن است مستلزم وجود مشکل و مراجعه مجدد به دندانپزشک باشد. 

به طور معمول، درد شدیدی که بیش از یک هفته پس از عصب کشی باقی می‌ماند، نشان می‌دهد که عفونت هنوز وجود دارد و عصب کشی نا موفق بوده است. برای از بین بردن درد نیاز به آنتی بیوتیک، عصب کشی مجدد کانال‌ها یا سایر روش‌های دیگر وجود دارد.

در موارد بسیار نادر ممکن است عفونت در استخوان یا کانال ریشه دندان هنوز باقی مانده باشد. این عفونت‌ها ممکن است روزها، هفته‌ها یا حتی سال‌ها پس از عصب کشی خود را نشان دهند.

علائم وجود عفونت در دندان چیست؟

  • دردی مداوم که متوقف نمی شود و با گاز گرفتن بدتر می شود.
  • رنگ دندان تغییر کند. 
  • حساسیت یا تورم لثه ایجاد شود.
  • پاکت آبسه دندان در اطراف دندان مشاهده شود.
  • تیره شدن لثه یا پوسیدگی عمیق
  • بوی بد دهان، به صورت مداوم وجود داشته باشد.
  • دهان طعم بدی بدهد. 
  • تورم در صورت، گردن یا غدد لنفاوی دیده شود. 

علاوه بر عفونت، موارد دیگری نیز می‌توانند باعث درد غیرطبیعی پس از عصب کشی شوند که ممکن است نیاز به درمان بعدی داشته باشد. مواردی مانند عصب کشی ناموفق، ترمیم شکسته یا ورود هوا به نوک ریشه، کنده شدن روکش یا پرکردگی بزرگ روی دندان می توانند باعث ایجاد درد و نیاز به درمان مجدد عصب کشی داشته باشند. 

چه عوارضی پس از عصب کشی ممکن است برای دندان ایجاد شود؟

بعد از عصب کشی ممکن است درد همچنان وجود داشته باشد. اما این درد به دلایل مختلفی ایجاد می شود. در ادامه برخی از این عوامل ایجاد کننده درد را با هم بررسی می کنیم. 

عفونت در استخوان

بعد از اینکه تمام عفونت‌ها و پوسیدگی‌ها از دندان شما پاک شد، هنوز خطر وجود عفونت در استخوان شما وجود دارد. به این دلیل که دهان ما پر از باکتری‌های خوب و بد است و این احتمال وجود دارد که باکتری‌های باقی مانده در اطراف استخوان دندان وجود داشته باشد. این باکتری می تواند خود را به استخوان برساند و بسیار دردناک و ملتهب شود. در حالی که این نوع عفونت می تواند دردناک باشد، اما به راحتی قابل درمان است.

وقتی تمام عصب مرده برداشته شد، سیستم ایمنی بدن شما باید بتواند عفونت را از بین ببرد. در برخی موارد، سیستم ایمنی بدن به کمک نیاز دارد. دندانپزشکان یک نسخه آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز می کنند تا با کمک آن عفونت سریعتر درمان شود.

کانال عفونی و آلوده

ممکن است دندان شما حتی پس از عصب کشی عفونی شود. معمولاً به این دلیل که ماده پرکننده کانال نشت می‌کند و به باکتری‌های بزاق شما اجازه می‌دهد تا وارد دندان شوند. هنگامی که باکتری وارد کانال می شود، می تواند در عرض چند روز عفونت ایجاد کند. به همین دلیل، اکثر دندانپزشکان روی دندانی که عصب کشی شده است را با روکش می پوشانند.

کانال مخفی و دور از چشم 

دندان‌های شما با کانال های باریکی که حاوی رگ‌های خونی و رشته‌های عصبی هستند پر شده اند. این کانال ها تغذیه و حس دندان‌های شما را تامین می‌کنند. معمولاً هر دندان یک تا چهار کانال دارد. دندانپزشکان برای عصب کشی، به یک کانال خاص رفته و تمام عفونت و پوسیدگی قدیمی را خارج می کنند و سپس آن را می بندد. اغلب دندانپزشکان برای مشخص کردن محل دقیق انتشار عفونت و اینکه بدانند کجا باید آن را درمان کنند، با اشعه ایکس از دندان عکس می گیرند. اما حتی با وجود همه این اقدامات، هنوز ممکن است کانالی نادیده گرفته شده و درمان نشود زیرا تشخیص برخی از این کانال‌ها سخت تر از سایرین است.

اگر کانالی از دید پنهان شود، عصب داخل دندان به محفظه ای برای باکتری‌ها تبدیل شده و عفونت ایجاد می کند. اگر حتی کمی از عصب باقی بماند، بیماران می‌توانند همچنان درد را تجربه کنند و دندان شما می‌تواند مانند قبل از عصب کشی نسبت به گرما و سرما بسیار حساس باشد.

در این موارد، اگر دندانپزشک تشخیص دهد که کانال از دست افتاده و آن را ندیده است، این پروسه باید مجدد تکرار شود. تکرار مجدد عصب کشی تهاجمی تر است زیرا مشکل عمیق تر از زمانی است که برای اولین بار تشخیص داده شده است.

چه زمانی به عصب کشی نیاز دارید؟

دندان شکسته یا ترک خورده، پوسیدگی عمیق ناشی از یک حفره درمان نشده یا مشکلات ناشی ازپرکردن های قبلی ممکن است باعث شود تا به عصب کشی نیاز پیدا کنید. 

چگونه از شکست پروسه عصب کشی جلوگیری کنیم؟

اگر دندانپزشک با تجربه عصب کشی شما را انجام دهد، کانال ریشه به ندرت باعث ایجاد مشکل می شود. در این شرایط هرگز نیاز به عصب کشی دوم یا درمان دیگر نخواهید داشت. در واقع، عصب کشی دارای میزان موفقیت ۸۶٪ تا ۹۸٪ است.

بعد از انتخاب دندانپزشک با تجربه و بسیار مورد اعتماد برای انجام این روش، مهمترین کاری که می توانید برای جلوگیری از شکست کانال ریشه یا عصب کشی انجام دهید این است که دستورالعمل‌های مراقبت در منزل را دنبال کنید که به جلوگیری از این مشکلات احتمالی کمک می کند.

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

بعد از عصب کشی طبق دستور دندانپزشک مسواک زده و نخ دندان بکشید. از خوردن غذا های سفت و ترد که باعث آسیب به دندان می شود پرهیز کنید. 

توجه: در مواردی که دندان نیاز به عصب‌کشی دارد، تاخیر در درمان ممکن است به تشدید عفونت و درد طاقت فرسا منجر شود. 



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

زمان مناسب برای جراحی دندان عقل

تصمیم‌گیری در مورد جراحی یا عدم جراحی دندان عقل عمدتا به این بستگی دارد که آیا این دندان‌ها قبلا مشکلی ایجاد کرده‌اند یا احتمال دارد که در آینده دردسرساز باشند یا خیر. لمینت دندان در رشت در صورتی‌که هریک از موارد فوق در مورد دندان‌های عقل شما صدق کند، بهتر است هرچه سریعتر به دندانپزشک خود مراجعه نموده تا درمان‌های لازم روی شما انجام شود:

  • آیا دندان عقل شما قبلا باعث درد یا آسیب به فک یا دندان‌های مجاور شده است یا خطر این اتفاق افزایش یافته است؟
  • آیا دندان عقل مانع از رشد صحیح دندان‌های دیگر شده است؟
  • آیا احتمال دارد وجود دندان عقل در دهان، برای سایر درمان‌های دندانی ایجاد مشکل کند؟
  • اگر دندان‌های آسیاب بزرگ از دست رفته یا به شدت آسیب دیده باشند، آیا دندان‌های عقل می‌توانند جایگزین آن‌ها شوند؟

دندان عقل گاهی ممکن است باعث بروز مشکلات جدی شود. به همین دلیل معمولا برداشتن دندان عقل یک راه ایمن و مؤثر برای جلوگیری از عود کردن علائم است و اغلب دندانپزشکان این کار را توصیه می‌کنند. بهتر است برای پیشگیری از بروز مشکلاتی که دندان عقل می‌تواند برای شما ایجاد کند، این جراحی در سنین نوجوانی یا جوانی صورت پذیرد. 

مشکلات وجود دندان عقل در دهان

چون دندان عقل در طول نسل‌ها و با تغییر سیستم زندگی نسل بشر و نیز پیشرفت علم و همه‌گیری رعایت بهداشت دهان و دندان، به یک دندان زائد در دهان تبدیل شده است، قاعدتا می‌تواند انواع مشکلات را برای ما ایجاد کند. این دندان‌های کم کاربرد، به دلیل مکان رویش که در انتهایی‌ترین نقظه دهان است، می‌توانند دردسر ساز باشند. از جمله موارد مشکل‌ساز این دندان‌ها را در ادامه تشریح خواهیم کرد.

دندان‌های عقل باعث درد می‌شوند

دندان عقل زمانی‌که از لثه بیرون می‌زند یا بصورت نهفته باقی می‌ماند، می‌تواند باعث ایجاد درد شدید شود. به این معنی که دندان‌های دیگر یا استخوان فک از رویش آن‌ها جلوگیری می‌کنند. دندان عقل نه تنها باعث درد موضعی می‌شود، بلکه می‌تواند باعث درد فک و سردرد نیز بشود.

دهان شما به دلیل وجود دندان عقل متورم شده است

 وقتی دندان عقل شما در حال رویش است، می‌تواند باعث تورم در لثه، فک و گونه شود. این تورم ممکن است خفیف یا شدید باشد. اگر به خاطر دندان عقل خود ورم دارید، وقت آن رسیده است که به جراحی دندان عقل فکر کنید.

لثه‌های شما خون‌ریزی می‌کنند 

دندان‌های عقل شما در حال رویش هستند این منطقی است که وقتی دندان عقل شما در حال رویش و خارج شدن است، لثه شما خون‌ریزی کند. اما، آیا می‌دانستید که وقتی دندان عقل شما در حال شکافتن لثه‌هایتان است، بیشتر در معرض خطر عفونت باکتریایی هستید؟ یکی از نشانه‌های بارز عفونت این است که بوی بد دهان شما حتی بلافاصله پس از مسواک زدن نیز به مشام می‌رسد. اگر به خاطر دندان عقلتان خون‌ریزی لثه دارید و بوی بدی در دهانتان حس می‌کنید که از بین نمی‌رود، احتمالا دچار عفونت لثه شده‌اید و باید به دندانپزشک مراجعه نمایید.

دندان عقل شما باعث فشار بر دندان‌های دیگر می‌شود

دهان ما فقط برای ۲۸ دندان بزرگسال فضا دارد. اجداد ما، که به مراقبت‌های دندانپزشکی مدرن امروزی دسترسی نداشتند، در جوانی و اوایل بزرگسالی اکثر دندان‌های خود را از دست می‌دادند و برای جویدن، گاز گرفتن و خوردن غذا به این دندان‌های اضافی نیاز داشتند. امروزه دندان عقل تا حد زیادی غیرضروری است و به ندرت فضای کافی برای رویش کامل آنها در دهان وجود دارد. این بدان معنی است که وقتی دندان عقل وارد می‌شود، باعث فشار بر دندان‌های دیگر شده و اغلب لبخند شما را ناهماهنگ می‌کند.

دندان عقل شما نهفته است

دندان عقل نهفته، یعنی دندانی که نتواسته از لثه خارج شود و رشد کند. علت این اتفاق می‌تواند مسدود شدن مسیر رشد این دندان توسط استخوان فک یا دندان‌های دیگر باشد. این اتفاق نوع متفاوتی از درد را برای بیمار به همراه دارد و می‌تواند باعث بوجود آمدن کیست، عفونت و حتی تومور شود.

احتمال پوسیدگی دندان عقل

دندان عقل از نظر ساختار و استقامت از سایر دندان‌های شما ضعیف‌تر است. از طرف دیگر به دلیل موقعیت نامناسبش در دهان (انتهایی‌ترین نقطه) دسترسی کامل به این دندان برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن سخت است. پس زودتر و بیشتر از سایر دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شود.

رشد بی از حد دندان عقل

دندان عقل شما احتمال دارد دچار رشد بیش از اندازه معمول شود. در این حالت قطعا به گونه، لثه بالایی و احتمالا استخوان فک بالا آسیب می‌رساند و سریعا باید جراحی دندان عقل صورت پذیرد.

مشکلات حرکتی در فک

دندان عقل شما می‌تواند در حرکت آزادانه فک اختلال ایجاد کند. در این صورت حرکات عقب و جلو فک دچار مشکل می‌شود و شما در صحبت کردن و غذا خوردن به دردسر می‌افتید. در این حالت بلافاصله باید جراحی دندان عقل انجام شود.

نیاز به ارتودنسی

اگر دندان‌های دیگر شما به ارتودنسی احتیاج داشته باشند، احتمال دارد که متخصص ارتودنسی شما لازم بداند که برای ایجاد فضای بیشتر در دهان، جراحی دندان عقل برای شما انجام شود.

عوارض جانبی احتمالی جراحی دندان عقل چیست؟

اکثر افراد پس از جراحی دندان عقل در دهان یا گونه‌های خود ورم دارند و نمی‌توانند دهان خود را برای چند ساعت یا حتی چند روز به طور کامل باز کنند. اما عوارض دیگری نیز ممکن است رخ دهد که در زیر آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

عفونت

بسیاری از افراد بلافاصله بعد از جراحی درد دارند، اما مدت زیادی طول نمی‌کشد. توجه داشته باشید که اگر درد بعد از چهار یا پنج روز مجددا برگشت یا بدتر شد و با تورم یا بوی بد دهان همراه شد، احتمال دارد که جای زخم جراحی عفونی شده باشد. 

اگر خون خشک شده‌ای که زخم را می‌بندد خیلی زود جدا شود و زخم بدون محافظت بماند، ممکن است این اتفاق بیافتد. دهانشویه‌ها یا ژل‌های ضدعفونی‌کننده می‌توانند به پیشگیری از این نوع عوارض کمک کنند و معمولا نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست.

آسیب به اعصاب و رگ‌های خونی

اعصاب و رگ‌های خونی ممکن است در طول جراحی دندان عقل آسیب ببینند. این اتفاق می‌تواند باعث خون‌ریزی و معمولا بی‌حسی موقتی در زبان یا صورت شود. این نوع آسیب شیوع کمی دارد ولی در افرادی‌که مسن هستند باید جانب احتیاط را در این مورد در نظر داشت. 

در موارد بسیار نادر ممکن است عفونت‌های بسیار جدی رخ دهد. از هر ۱۰۰ نفر ۱ نفر ممکن است در نتیجه جراحی دندان عقل دچار مشکلات دائمی مانند بی‌حسی یا آسیب به دندان‌های مجاور شود. خطر این اتفاق بستگی به میزان گسترده بودن جراحی دارد. به‌طور معمول دندان عقل با بی‌حسی موضعی جراحی می‌شود و بیهوشی عمومی برای روش‌های پیچیده‌تر بکار می‌رود.

خشکی حفره

یکی دیگر از عوارض احتمالی خشکی حفره است. این حالت به علت لخته شدن خون درون حفره خالی دندان رخ می‌دهد. از علائم این عارضه می‌توان به وجود درد از ناحیه گوش تا فک، افزایش درد با حالت ضربانی، حس طعم و بوی بد در دهان اشاره کرد. این حالت بیشتر در افراد سیگاری و زنانی که قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند اتفاق می‌افتد.

خون ریزی بیش از حد

خونریزی در ۱۲ ساعت اول بعد از جراحی دندان عقل طبیعی است و می‌تواند تا یک روز نیز ادامه یابد. ۳۰ درصد از بیمارانی که جراحی می‌کنند خونریزی بیش از حد را تجربه می‌کنند. در کل میزان خونریزی بیشتر به عواملی مانند محل و موقعیت دندان عقل در دهان بستگی دارد.

باز شدن سینوس

ابن حالت در جراحی دندان عقل نهفته فک بالا اتفاق می‌افتد. چون دندان‌های عقل فک بالا نزدیک سینوس هستند، ممکن است باعث بوجود آمدن شکاف بین سینوس و حفره دهان شوند. اگر هرچه زودتر دندان عقل نهفته خود را جراحی کنید، می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری نمایید. اما اگر این شکاف بوجود آمده باشد، تنها راه این است که بعد از جراحی، خودبخود بسته شود

مراقبت پس ازجراحی دندان عقل

معمولا دندانپزشک شما توصیه‌های لازم و مناسب خودتان را بعد از جراحی به شما می‌دهد. اما یک سری پیشنهادات و مراقبت‌های کلی وجود دارد که در این قسمت به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • در صورت نیاز و با توصیه متخصص، از داروهای مسکن استفاده کنید.
  • گاز استریلی که روی محل جراحی قرار گرفته است را با فک خود فشار دهید تا زمان خونریزی را کاهش دهید.
  • از شستشوی بیش از حد دهان، مکیدن مایعات یا تف کردن اکیدا خودداری نمایید. زیرا ممکن است باعث شل شدن و کندن لخته خون در محل جراحی و عفونی شدن آن شود.
  • ۲۴ ساعت پس از زمان جراحی، از محلول آب و نمک ولرم استفاده کنید و آن را در دهان خود حرکت ندهید و فقط ثابت نگه دارید.
  • تا چند روز پس از جراحی دندان عقل از غذاهایی که زیاد به جویدن احتیاج ندارند مصرف کنید.
  • از سیگار کشیدن، انجام فعالیت‌های ورزشی و مصرف نوشیدنی‌های الکلی در چندروز پس از جراحی اکیدا خودداری نمایید.
  • تا چند روز پس از جراحی می‌توانید از کیسه یخ بر روی گونه خود استفاده کنید تا تورم کاهش یابد.

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

آیا جایگزینی برای جراحی دندان عقل وجود دارد؟

مصرف مسکن‌های ساده مانند پاراستامول می‌توانند به کنترل دردهای بسیار خفیف دندان عقل کمک کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها و شستشو با آب گرم و نمک یا دهانشویه کلرهگزیدین می‌تواند در زمانی‌که ناحیه اطراف دندان عقل عفونی شده است، کمک کننده باشد. برداشتن لثه روی دندان شما توسط دندانپزشک (اپرکولکتومی) نیز ممکن است در موارد خاص، در صورتی که دندان عقل تا حدی روییده باشد، امکان پذیر باشد. اگر ریشه دندان شما نزدیک به عصبی باشد که احساس را به لب پایینی شما می‌رساند، ممکن است فقط تاج دندان شما برداشته شود. البته باید خاطرنشان کنیم که تمامی موارد ذکر شده فقط با صلاحدید و تجویز دندانپزشک صورت می‌پذیرد. 

اما اگر دندانپزشک تشخیص به جراحی داد، اما شما از انجام جراحی خودداری کنید، علائم شما ممکن است بدتر شوند. همچنین خطر ابتلا به یک عفونت جدی و تهدید‌کننده سلامت شما وجود دارد.

حال که با چگونگی جراحی دندان عقل آشنا شدیم بد نیست کمی در مورد ماهیت این دندان اطلاعاتی کسب کنیم.

دندان عقل چیست؟

دندان عقل که به آن دندان مولر سوم نیز می‌گویند، در پشت فک بالا و پایین قرار دارد. این دندان‌ها آخرین دندان‌هایی هستند که در حفره دهان رشد می‌کنند. آن‌ها معمولا بین سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی در دهان ظاهر می‌شوند. با این حال، در برخی افراد، دندان عقل حتی در دهه ۴۰ یا ۵۰ نیز ممکن است رشد کند. 

دندان عقل نهفته

ممکن است دندان عقل در حفره دهان نتواند رشد کند، که این اتفاق عمدتا به دلیل کمبود فضای دهان می‌افتد. عدم رویش دندان عقل دلایل مختلفی مانند کمبود فضا در قوس دندانی، استخوان ضخیم روی دندان عقل یا دندان عقل معکوس دارد. در این حالت به دندان عقل رشد نیافته، دندان عقل نهفته می‌گویند. در بیشتر موارد، دندان عقل نهفته منجر به هیچ مشکلی نمی‌شود. با این حال، برخی از افراد ممکن است از مشکلاتی مانند التهاب لثه، افزایش خطر پوسیدگی دندان (به دلیل دشواری در تمیز کردن) و گسترش عفونت به دندان‌های دیگر رنج ببرند.



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

بشر آزمایشگاهی (beaker) یکی از پر کاربرد ترین ابزار ها در آزمایشگاه ها می‌باشد،خرید کوره ازمایشگاهی بشر ها ظروفی استوانه هایی با کف تخت هستند که اکثر آن ها دهانه گشادی دارند و در بالای آن لبه کوچکی برای کمک به راحت ریختن مایعات تعبیه شده است، بشر ها در نوع های مختلفی تولید می‌شود که هر کدام از آن ها کاربرد های متفاوتی در آزمایشگاه ها دارند.

بشر آزمایشگاهی (beaker) چه کاربرد هایی دارد؟

بشر های آزمایشگاهی کاربرد های گوناگونی در آزمایشگاه ها به خصوص در آزمایشگاه های شیمی دارند، از جمله از این کاربرد ها عبارتند از :

  • گرم کردن محلولات
  • رسوب گیری
  • برداشتن حجم معینی از مایعات و انتقال آن
  • تبخیر کردن محلول ها
  • مخلوط کردن مایعات و محلول ها

ویژگی های بشر آزمایشگاهی

Beakers یا بشر های آزمایشگاهی دارای درجه بندی هستند که همراه با خطی که نشان دهنده حجم آن هست روی جداره آن مشخص می‌شود، البته درجه بندی درج شده بر روی بشر های آزمایشگاهی برای اندازه گیری حجم زیاد دقیق نیست و اگر می‌‌خواهید به صورت دقیق حجم مایع را اندازه گیری کنید پیشنهاد می‌کنیم از استوانه مدرج یا فلاسک حجمی استفاده نمایید.

دومین ویژگی بشر ها تنوع در اندازه آنهاست که از 1 میلی لیتر تا 1000 میلی لیتر در جنس های شیشه ای و پلاستیکی تولید می‌شود.

انواع بشر آزمایشگاهی

  • انواع بشر بر اساس جنس

بشر آزمایشگاهی شیشه ای

اصطلاحا به بشر های شیشه ای بشر مندرج گفته می‌شود که برای برداشتن مایعات و انجام واکنش بدون حرارت کاربرد دارد.  این نوع بشر در آزمایش هایی مانند ph متری، پتانسیومتری و آزمایشاتی که در آن از الکترود استفاده می‌شود، کاربرد دارد.

بشر آزمایشگاهی پیرکس

این نوع بشر ها از شیشه های بروسیلیکاتی ساخته شده اند که برخلاف بشر های شیشه ای مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند، بشر پیرکس به جهت مقاومت بالا در برابر حرارت برای گرم کردن و حرارت دادن مایعات استفاده می‌شود و چنانچه نیاز باشد میتوان آن را در کوره های آزمایشگاهی قرار داد.

بشر آزمایشگاهی پلاستیکی

بشر های آزمایشگاهی پلاستیکی مانند بشر های شیشه ای برای انتقال مایعات استفاده می شود که جنس آن ها به دو دسته کلی تقسیمی می‌شوند، پروپسلین ها که مقاومت بالایی در برابر گرما و حرارت دارند و PTF که دارای پایداری شیمیایی و محدوده وسیع دمایی تا 290 درجه سانتیگراد است.

بشر آزمایشگاهی فلزی

بشر های فلزی به صورت کلی به دو دسته کلی فولاد ضد زنگ که مقاومت شیمیایی و گرمایی بالایی دارند و آلومینیومی که به نوع محلولی که در آن ریخته می شود بستگی دارد.

انواع بشر بر اساس شکل

بشر های آزمایشگاه علاوه بر اینکه بر اساس جنس نوع های مختلفی دارد، بر اساس جنس هم به 3 نوع بشر استاندارد، بشر بلند و بشر تخت تقسیم می شوند.

  1. بشر های استاندارد، کوتاه و یا بشر گریفین برای اولین بار توسط فردی به نام جان جزف گریفین (John Joseph Griffin) طراحی و ساخته شد، این نوع بشر ها عموما ارتفاعی به اندازه 1.4 برابر قطر خود دارند و در همه ی آزمایشگاه ها استفاده می‌شود.
  2. بشر های بلند که به آن ها بشر های برزلیوس (Berzelius) گفته می‌شود ارتفاعی دو برابر قطر خود را دارد و اغلب برای تیتراسیون استفاده میگردد.
  3. بشر های تخت یا کریستالایزر وسیله هایی هستند که معمولا برای کریستالیزاسیون و به عنوان وسیله ای برای گرم کردن در حمام داغ نیز استفاده می‌شود.

 

بشر آزمایشگاه با ارلن آزمایشگاهی چه تفاوتی هایی دارند؟

ارلن آزمایشگاهی مانند بشر ها یکی از پر کاربرد ترین شیشه آلات آزمایشگاهی است اما این دو ابزار تفاوت هایی با یک دیگر دارند، ارلن ها از نظر ظاهری دهانه باریک تری نسبت به بشر ها دارد که باعث می‌شود هم بخار کمتری از ارلن خارج شود و می توان دهانه ی آن را به وسیله ی چوب پنبه و یا شیشه آلات مسدود کرد.

استوانه مدرج با بشر آزمایشگاهی چه تفاوت هایی دارد؟

استوانه مدرج به دلیل کم بودن قطر برای هم زدن مایعات مناسب نیست و بیشتر برای تعیین حجم مایع از آن استفاده می‌شود، اما از بشر آزمایشگاهی (استوانه مندرج) می توان برای گرم کردن، مخلوط کردن و حرارت دادن مایعات استفاده کرد.

آموزش طرز کار با بشر آزمایشگاهی

ابتدا برای اینکه مواد چسبنده از روی سطوح بشر پاک بشود باید آن را بشویید، به صورت کلی برای شستن بشر می توانید 3 روش استفاده کنید که عبارتند از :

  • شستشو با آب معمولی
  • کر دادن با آب مقطر
  • کر دادن با محلولی که قصد آزمایش بر روی آن را دارید

بعد از آن که بشر را شستشو دادید باید آن را خشک کنید، برای خشک کردن سطح بیرونی بشر می‌توانید از یک دستمال استفاده کنید و برای خشک کردن سطح داخلی بشر می توانید آن را حرارت بدهید، البته در هنگام حرارت به این نکته باید توجه کنید که بشر را به صورت مستقیم در معرض حرارت قرار ندهید، زیرا باعث ترک برداشتن آن می‌شود، بنابراین بهتر هست از یک توری نسوز و سه پایه استفاده کنید.

قیمت و خرید بشر آزمایشگاهی

همان طور که با انواع بشر و کاربرد ها و تفاوت های آن آشنا شدید، در مورد خرید بشر آزمایشگاهی باید بسیار دقت کنید تا نمونه اصلی آن را از تقلبی تشخیص داد، برای فهمیدن تفاوت های آن می‌توانید به مقاومت دمایی آن ها در برابر حرارت و دماهای بالا توجه کرد.



:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

عوامل موثر بر هزینه ایمپلنت دندان

اکثر کارهای دندانپزشکی به عوامل گوناگونی بستگی دارند‌ که هر کدام می‌تواند باعث افزایش هزینه نهایی شود.متخصص لمینت دندان رشت  ایمپلنت دندانی نیز به همین‌گونه است. متخصص ایمپلنت تنها پس از معاینه دقیق و کلی دهان و دندان شما و بررسی مشکلاتی‌که قبل از انجام ایمپلنت باید مرتفع شوند، می‌تواند هزینه ایمپلنت دندان را به شما اعلام کند. پس قبل از مراجعه به دندانپزشک به دنبال هزینه قطعی نباشید. در ادامه به بررسی عوامل موثر بر هزینه ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت.

تعداد ایمپلنت‌ها

بسته به اینکه یک دندان یا بیشتر نیاز به تعویض داشته باشد هزینه ایمپلنت دندان تغییر می‌کند. این موضوع پیکربندی دهان و سلامت دندان‌ها و لثه‌ها بستگی دارد. گاهی ممکن است به طور همزمان یا در زمان‌های مختلف نیاز به ایمپلنت کردن بیش از یک دندان باشد.

محل قرارگیری دندان

فرم چینش دندان‌ها در افراد مختلف با هم تفاوت دارد. به دلیل همین تنوع، گاهی اوقات لازم است‌که تنظیمات جزئی برای رسیدن به نتیجه ایده‌آل صورت پذیرد.  یکی از مهم‌ترین نکات زاویه دندان‌های جلویی است. زیرا باید با خط فک فرد، مطابقت داشته باشد تا بتوان یک لبخند بی‌نقص و زیبا داشت. 

البته برخی از دندان‌ها نیاز به کارهای پیشرفته‌تری دارند‌که می‌تواند بر هزینه ایمپلنت دندان تأثیر بگذارد. در موارد خاص با تحلیل وسیع استخوان، ایمپلنت‌های طولانی‌تری‌که تهاجمی‌تر هستند باید در استخوان زایگوما درست در زیر چشم قرار داده شوند.

تراکم استخوان

برای کاشت موفق ایمپلنت، باید استخوان کافی برای محکم کردن آن وجود داشته باشد. این بدان معنی نیست‌که اگر تراکم استخوان بیمار پایین باشد، دیگر نتواند از ایمپلنت برای پر کردن جای خالی دندان خود استفاده کند. بلکه برای اطمینان از نتیجه موفقیت‌آمیز، باید کارهای مقدماتی بیشتری بر روی فک انجام داد. از جمله این راهکارها می‌توان به پیوندهای اولیه استخوان یا تقویت سینوس برای آماده‌سازی دهان برای دریافت دندان جایگزین استفاده می‌شود. قطعا تمامی این گزینه‌ها بر هزینه ایمپلنت دندان می‌افزایند.

نیاز به کشیدن دندان 

اگر دندانی‌که نیاز به جایگزین داشته باشد اما هنوز در جای خود باقی باشد، لازم است ابتدا این دندان کشیده شود‌که همین امر باعث افزایش هزینه ایمپلنت دندان نهایی خواهد شد.

سلامت کلی دهان و دندان 

بیمارانی‌که از بیماری لثه رنج می‌برند یا سایر مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان دارند، برای داشتن نتیجه ایده‌آل بهتر است قبل از اقدام به ایمپلنت، اقدام به درمان‌های اولیه نمایند.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر هزینه ایمپلنت دندان متریال استفاده شده است‌که به دلیل اهمیت زیاد، بطور جداگانه درباره آن صحبت می‌کنیم.

انواع متریال و تاثیر آن بر هزینه ایمپلنت دندان

اکثر ایمپلنت‌های دندانی با استفاده از تیتانیوم و به طور خاص با آلیاژ تیتانیوم ساخته می‌شوند. این فلز بسیار محکم بوده و در برابر آسیب بسیار مقاوم است. با این حال، مزیت اصلی آن این است که به طور طبیعی در بافت استخوان فک ادغام می‌شود. بافت می‌تواند در اطراف ایمپلنت رشد کند و به قوی‌تر شدن استخوان کمک کند. تا کنون  هیچ موردی گزارش نشده است که ایمپلنت‌های تیتانیومی باعث ایجاد حساسیت در بیماران شوند. با این وجود، افرادی که حساسیت زیادی به فلزات دارند و کسانی‌که به یک یا چند فلز دیگر موجود در آلیاژ تیتانیوم حساسیت دارند، ممکن است ایمپلنت زیرکونیا را ترجیح دهند.

متخصصان آزمایشگاه‌های دندانپزشکی از اکسید زیرکونیوم ترکیب شده با دو نوع فلز هافنیوم و ایتریوم برای تولید ایمپلنت‌های دندانی استفاده می‌کنند. این ماده به عنوان سرامیک طبقه‌بندی می‌شود و از نزدیک رنگ و ظاهری شبیه به دندان طبیعی دارد. زیرکونیا چندین مزیت نسبت به تیتانیوم دارد. این ماده دارای مقاومت بیشتری در برابر فرآیندهای طبیعی و ترکیبات شیمیایی در بدن است، ترکیباتی که می‌توانند به فلز آسیب برسانند. علاوه بر این، گرما را مانند تیتانیوم جذب و انتقال نمی‌دهد و این مورد می‌تواند باعث شود بیمار احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

اما تیتانیوم هم در مقایسه با زیرکونیوم یک مزیت خاص دارد. پایه‌های تیتانیومی ایمپلنت معمولا ساختارهای دو تکه‌ای هستند که یک قطعه کاملا در استخوان فک قرار می‌گیرد و دیگری از لثه بیرون زده است. این حالت باعث می‌شود که قطعه بالایی به طور دقیق تنظیم شود. ایمپلنت‌های یک تکه زیرکونیا این نوع انعطاف‌پذیری را ندارند.

ایمپلنت دندان چیست و چه اقداماتی قبل از گذاشتن دندان باید صورت بگیرد؟

ایمپلنت دندان در اصل یک ریشه مصنوعی دندان است که در فک قرار می‌گیرد تا دندان مصنوعی یا پل را نگه دارد. با این وجود هنگامی‌که اکثر مردم از اصطلاح ایمپلنت دندان استفاده می‌کنند، منظورشان ترکیب ریشه مصنوعی دندان و خود دندان مصنوعی است. ایمپلنت‌ها بر خلاف دندان‌های مصنوعی که متحرک هستند، باید با عمل جراحی در استخوان فک شما قرار بگیرند. جلسه اولیه معاینه و مشاوره بسیار اهمیت دارد. در آن جلسه شما باید مواردی را به اطلاع دندانپزشک خود برسانید.

  • لیستی از داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید را باید به دندانپزشک خود بدهید. دندانپزشک شما تصمیم می‌گیرد که آیا نیاز به قطع مصرف برخی داروها قبل از انجام عمل ایمپلنت دارید یا خیر.
  • برای معاینه و آزمایش خون به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که هیچ شرایطی مانع جراحی ایمپلنت شما نمی‌شود.
  • با دندانپزشک خود در مورد داروهای آرام بخش صحبت کنید. اکثر جراحان داروهای آرام بخش تجویز می‌کنند که به شما در حین جراحی ایمپلنت دندان کمک می‌کند تا آرامش داشته باشید.
  • اگر می‌خواهید از داروهای آرامبخش استفاده کنید، از یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده بخواهید که شما را بعد از عمل به خانه برساند.

در حین جراحی ایمپلنت دندان چه اتفاقی می افتد؟

بهترین راه برای درک بهتر این روش و کاهش استرس و علت هزینه ایمپلنت دندان این است که بدانید در حین عمل چه کارهایی روی دندان‌های شما انجام می‌شود. در طول جراحی ایمپلنت دندان، جراح باید مراحل زیر را انجام دهد:

  • ابتدا جراح با بی‌حسی موضعی نسبتا وسیعی شما را برای شروع جراحی آماده می‌کند.
  • پس از بی‌حسی کامل، جراح یک برش در لثه‌های شما ایجاد می‌کند. با این کار استخوان زیرین در معرض دید قرار می‌گیرد تا جراح بتواند ایمپلنت را در آن قرار دهد.
  • جراح از یک سری ابزار تخصصی برای ایجاد شکاف در استخوان فک استفاده می‌کند. این‌کار تا زمانی‌که فضای لازم برای قرار گرفتن ایمپلنت فراهم شود ادامه می‌یابد.
  • در مرحله بعد، جراح شما ایمپلنت دندانی را با دقت در فک شما قرار می‌دهد.
  • در نهایت، جراح لثه‌های شما را به حالت اولیه برمی‌گرداند و محل برش را با بخیه می‌بندد.

مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان 

جراح شما لیست دقیقی از دستورالعمل‌های بعد از عمل را به شما می‌دهد تا بر دوام آن افزوده و از اضافه شدن هزینه ایمپلنت دندان جلوگیری کند. همچنین برای پیشگیری از عفونت، آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند. چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای کاهش درد و ناراحتی پس از کاشت ایمپلنت انجام دهید:

  • تمام داروها را دقیقا مطابق با تجویز پزشک خود مصرف کنید.
  • حداقل به مدت ۷۲ ساعت از ورزش یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. بالا رفتن ضربان قلب می‌تواند منجر به افزایش درد و تورم شود.
  • با سمت دیگر دهان خود بجوید. اگر در دو طرف دهان ایمپلنت قرار داده‌اید، برای چند روز غذاهای نرم بخورید و سپس بسته به میزان راحتی خود، غذاهای دیگر را اضافه کنید.
  • هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • محل ایمپلنت را طبق دستور جراح خود تمیز کنید.

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان بهترین گزینه برای داشتن دندان‌های طبیعی و سالم است. موارد زیر برخی از مزایای ایمپلنت را نشان می‌دهد.

ایمپلنت‌ها گزینه جایگزین دائمی دندان طبیعی هستند

ایمپلنت‌های دندانی فوق‌العاده طبیعی و بادوام هستند. با رعایت بهداشت مناسب و بازدیدهای منظم دندانپزشکی، این پتانسیل را دارد که مادام‌العمر دوام داشته باشد.

ایمپلنت‌ها از تحلیل استخوان جلوگیری می‌کنند

ریشه‌های طبیعی دندان نه تنها دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارد، بلکه استخوان فک را نیز تقویت می‌کند. ایمپلنت تنها جایگزین دندان است که همان عملکرد ریشه دندان را دارد، استخوان را تحریک می‌کند و از تحلیل استخوان در آن ناحیه جلوگیری می‌کند.

ایمپلنت‌ها به دندان‌های مجاور متکی نیستند: برخی از ترمیم‌ها، مانند پروتزهای جزئی یا بریج‌های دندانی، برای قرار گرفتن، به دندان‌های مجاور تکیه می‌کنند یا نیاز به تغییر شکل دندان‌های طبیعی شما دارند. ایمپلنت‌ها مستقیما در استخوان فک قرار می‌گیرند، بنابراین هرگز به دندان‌های اطراف فشار نمی آورند.

ایمپلنت‌ها سلامت دهان و دندان شما را افزایش می‌دهند

وجود داشتن فضای خالی در لبخند شما یک نگرانی جدی است. دندان‌های مجاور ممکن است به سمت فضای خالی جابه‌جا شوند و به‌طور دائم بر هم‌ترازی دندان‌های شما تأثیر بگذارند. علاوه بر این، از دست دادن یک دندان می‌تواند عدم تعادل در دهان را ایجاد کند که خطر بیماری پریودنتال (لثه) و مشکلات TMJ را افزایش می‌دهد. قرار دادن ایمپلنت دندان باعث حفظ فضا و محافظت از لبخند شما می‌شود.

ایمپلنت دندان اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد

از دست دادن یک یا چند دندان می‌تواند برای بیماران در هر سنی باعث اضطراب شود. جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته با ایمپلنت دندان، لبخندی یکپارچه و با اعتماد به نفس ایجاد می‌کند.

ایمپلنت دندان کیفیت زندگی شما را افزایش می‌دهد

با ایمپلنت، می‌توانید با این اطمینان صحبت کنید زیرا این ترمیم‌ها مانند پروتزهای متحرک نمی‌لغزند یا جابه‌جا نمی‌شوند. همچنین می‌توانید بدون محدودیت از غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید.

ایمپلنت‌های دندانی به حداقل نگهداری نیاز دارند

ایمپلنت‌های شما به محض قرار گرفتن در دهان، به اندازه دندان‌های طبیعی به مراقبت نیاز دارند. تنها کاری که برای حفظ شکل آنها باید انجام دهید این است که مرتبا مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و معاینات معمول دندانپزشکی خود را انجام دهید.

انواع ایمپلنت دندان

پنج نوع مختلف ایمپلنت دندانی وجود دارد که در این قسمت شرح داده می‌شوند:

ایمپلنت Endosteal:

ایمپلنت Endosteal درون استخوان قرار می‌گیرد و رایج‌ترین ایمپلنت مورد استفاده است. پایه کوچک تیتانیوم این پیچ، در استخوان فک قرار می‌گیرد تا بتواند دندان جایگزین را نگه دارد.

ایمپلنت Subperiosteal:

نقطه مقابل ایمپلنت Endosteal، ایمپلنت‌های Subperiosteal هستند که روی استخوان قرار می‌گیرند. این ایمپلنت زمانی انتخاب می‌شود که استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت وجود نداشته باشد. آنها بر روی یا بالای استخوان فک قرار می‌گیرند تا دندان جایگزین را نگه دارند.

ایمپلنت All-on-4:

ایمپلنت‌های دندانی All-on-4 اغلب یک گزینه مناسب برای افرادی هستند که می‌خواهند از دندان مصنوعی اجتناب کنند. یک پیچ کوچک تیتانیومی در فک شما قرار می‌گیرد که جایگزین ریشه دندان از دست رفته می‌شود. آنها با عنوان All-on-4 شناخته می‌شوند زیرا از ۴ ایمپلنت در هر فک استفاده می‌شود.

ایمپلنت Overdentures

ایمپلنت Overdentures جایگزینی عالی برای پروتزهای سنتی است. Overdentures در بالای ایمپلنت‌ها قرار می‌گیرد و در مقایسه با پروتزهای سنتی استحکام بیشتری دارد. مزایای Overdentures اغلب در زمان جویدن غذاها، بهبود گفتار، به حداقل رساندن درد، عدم استفاده زیاد از چسب دندان مصنوعی خود را نشان می‌دهد.

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

بریج بر پایه ایمپلنت

هنگامی‌که یک یا چند دندان از دست رفته باشد، اگر استخوان فک کافی برای حمایت از ایمپلنت ندارید، یا اگر عصب در نزدیکی این دندان‌ها باشد، بریج بر پایه ایمپلنت گزینه خوبی هستند. نکته مثبت این گزینه این است که این ایمپلنت دندانی می‌تواند فشار وارده بر ایمپلنت که ناشی از دندان قروچه است را کاهش دهد.



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

گرافیک در معنای لغت به معنی ترسیم و نگارش است. پلمپ دفاتر به بیانی دیگر، گرافیک یا طراحی گرافیک به کارگیری تکنیک های مختلف خلق آثار دو بعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار ، بوم ، فلز ، چوب ، پارچه ، پلاستیک ، نمایشگر رایانه ، سنگ و ... است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد. از جمله این تکنیک ها می توان به عکاسی، نقاشی و روش های مختلف چاپ اشاره کرد.
جهت ورود به این دنیای کسب و کار، اولین قدمی که می بایست بردارید ثبت شرکت است. با ثبت شرکت طراحی گرافیک می توانید فعالیت خود را به طور رسمی و قانونی آغاز کنید.
این شرکت را می توان در قالب سهامی خاص و یا بامسئولیت محدود به ثبت رساند. در ذیل، به بررسی ثبت شرکت طراحی گرافیک می پردازیم.
یادآوری می گردد که :
1- کلیه ی اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از ایرانی و خارجی می توانند در ایران شرکت ثبت نمایند.
2- اشخاص خارجی می توانند بدون شریک ایرانی به صورت مالکیت 100% در ایران شرکت ثبت نمایند.
3- دارا بودن سوء پیشینه اشخاص مانعی جهت ثبت شرکت نیست فقط نمی توانند جزء هیئت مدیره،مدیر عامل و یا بازرسین شرکت باشند.
4- حداقل سن برای ثبت شرکت 18 سال است
5- حداقل تعداد سهامداران برای ثبت شرکت 2 نفر و در شرکت های سهامی خاص 3 نفر است.

  • مدارک لازم جهت ثبت شرکت  طراحی گرافیک سهامی خاص

1-  اساسنامه شرکت سهامی خاص که باید به امضای سهامداران رسیده باشد. ( دو جلد )
2- اظهارنامه مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهینامه بانکی حاکی از تادیه قسمت نقدی آن که نباید کم تر از سی و پنج درصد کل سهام باشد.
3- صورت جلسه مجمع عمومی موسسین که به امضاء سهامداران و بازرسین رسیده باشد.  ( دو نسخه )
4- صورت جلسه هیئت مدیره که به امضاء مدیران منتخب مجمع رسیده باشد. ( دو نسخه )
5- فتوکپی برابر اصل شناسنامه کلیه سهامداران و بازرسین
6- تصویر کارت ملی
7- ذکر روزنامه کثیرالانتشاری که هرگونه آگهی راجع به شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد.
8- ارائه مجوز در صورت نیاز بنا به اعلام کارشناس اداره ثبت شرکت ها
نکته : فرم اظهارنامه ، اساسنامه ، صورتجلسه  در اداره ثبت شرکت ها موجود است.

  • مدارک لازم جهت ثبت شرکت طراحی گرافیک با مسئولیت محدود

1- شرکت نامه و تکمیل آن و امضا ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران ( 2 برگ )
2- تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضا ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهامداران ( 2 برگ )
3- اساسنامه ی تکمیل شده و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران ( دو جلد )
4- دو نسخه صورتجلسه ی مجمع عمومی موسس که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
5- دو نسخه صورتجلسه ی هیات مدیره که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
6- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه ی شرکا،مدیران و هیات نظار(در مواردی که تعداد شرکا بیش از دوازده  نفر باشد)
7- اصل گواهی عدم سوپیشینه جهت اعضا ی هیات مدیره،مدیر عامل
8- تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار،مبنی بر غیر دولتی بودن آن
9- معرفی نامه نمایندگان، در صورتیکه سهامداران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن
10- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.

https://danasabt.ir/2023/09/04/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%84%d9%88%da%af%d9%88/


11- اصل وکالتنامه ی وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.
لازم به توضیح است اوراق تقاضانامه و شرکتنامه به دلیل بهادار بودن صرفاَ می بایست از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردند.



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

گلاوباکس که به آن هود لامینار کلاس 3 نیز گفته میشود، هود شیمیایی برای ایجاد بالاترین سطح مهار و ایمنی هنگام کار با مواد خطرناک طراحی شده است.

طراحی هود های لامینار کلاس 3 به نحوی است که یک محفظه کاملا مهر و موم شده وجود دارد و مواد مورد آزمایش در این فضا قرار میگیرند و اپراتور آزمایشگاه با دستکش های بلندی که در گلاوباکس تعبیه شده است میتواند آزمایشات لازم را انجام دهد.

از گلاوباکس ها برای آزمایشات بسیار خطرناک استفاده میشود.

به همین علت به گونه ای طراحی شده است که اپراتور هیچگونه تماس مستقیمی با آزمایش و مواد ندارد.

گلاوباکس ها به گونه ای طراحی شده اند که از اپراتور، محیط و همچنین مواد در حال آزمایش در سطح بالایی محافظت میکند.

هود لامینار کلاس 3 به عنوان جعبه های دستکش نیز شناخته میشوند، زیرا کار با استفاده از دستکش هایی که تمام دست و بازو را در بر میگیرد انجام میپذیرد.

همچنین مواد و نمونه های درون محفظه از طریق یک صفحه کاملا مهر و موم شده قابل مشاهده هستند.

 

ساخت و طراحی گلاوباکس ها چگونه است ؟

هود های لامینار کلاس 3 یا گلاوباکس ها باید از موادی ساخته شوند که از دوام و مقاومت بالایی در برابر آزمایشات خطرناک برخوردار باشند.

فضای داخلی این دستگاه باید از جنس استیل با گوشه های کروی باشد تا بتواند سهولت در نظافت و ضدعفونی موثر را داشته باشد.

مهندسی و طراحی ارگونومیک برای هود های لامینار کلاس 3 برای اطمینان از ایمنی کاربر و جلوگیری از خستگی اپراتور بسیار مهم است.

به عنوان مثال ، پورت های دستکش باید در زاویه بهینه پیکربندی شوند ، که به افزایش مهارت و دامنه حرکت کاربر کمک می کند.

 

سیستم تصفیه هوای هود لامینار کلاس 3 چگونه است ؟

هوای ورودی پس از گذر از فیلتر هپا وارد محفظه داخلی میشود.

هوای خروجی نیز قبل از خروج از دستگاه گلاوباکس از دو فیلتر HEPA عبور میکند.

در آزمایشگاه های میکروبیولوژیک و زیست پزشکی جریان هوا توسط یک سیستم خروجی در خارج از کابینت حفظ می شود ، که هود را تحت فشار منفی نگه می دارد .

برای کاربردهای خاص ، انواع اضافی فیلتراسیون ممکن است استفاده شود.

به عنوان مثال ، هود های لامینار کلاس III می توانند از یک سیستم تصفیه HEPA / Carbon استفاده کنند که از فیلترهای اضافی HEPA و کربن استفاده می کند.

علاوه بر این ، محفظه هایی که به سیستم های فیلتر هسته ای ، بیولوژیکی و شیمیایی ویژه مجهز شده اند نیز وجود دارد.

 

نگهداری از دستگاه گلاوباکس چگونه است ؟

از نظر مواد شیمیایی نفوذ ناپذیر است .

فولاد ضد زنگ یا استیل را می توان با هر حلال یا پاک کننده ای تمیز کرد.

اما تمیز کردن منظم با حلال های قوی باید به دقت پیش بینی شود.

هنگام تمیز کردن تجهیزات ، باید مراقبت ویژه ای انجام شود تا از خیس شدن فیلترهای HEPA جلوگیری شود.

در صورت خیس شدن ، دستگاه را خاموش کنید تا خشک شود.

هود های لامینار کلاس III آزمایش های ایمن را با نمونه های پر خطر تضمین می کنند.

این هودها برای اطمینان از حداکثر حفاظت از پرسنل و محیط ، از نمونه مورد مطالعه ساخته شده اند.

کاربرد گلاوباکس (Glove Box) چیست؟

موادی در آزمایشگاه ها هستند که به محض قرار گرفتن در معرض هوا و یا آب سریع واکنش نشان می دهند و ممکن است گاز های خطر ناک متصاعد نمایند یا سبب بروز تغییرات شیمیایی خطرناکی شوند.

لذا گلاو باکس به عنوان یکی از ابزار های مهم آزمایشگاهی به محقق یا کاربر آزمایشگاه کمک می کند.

به این شکل که داخل محفظه ی گلاو باکس با گاز های بی اثر مانند نیتروژن و آرگون پر می شود و کاربر با استفاده از دستکش های نصب شده بر روی محفظه بدون هیچ گونه تماس با مواد مورد نظر کار تحقیقاتی خود را انجام می دهد.

 https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a2%d9%88%d9%86/

مشخصات فنی هود لامینار کلاس 3

  • بدنه از جنس فولاد کربنی یا پوشش الکترواستاتیک یا استیل است.
  • سینی داخل محفظه ی گلاو باکس از جنس استیل و دارای مقاومت بالا در برابر ترکیبات شیمیایی است.
  • مجهز به سوییچ های فشار خودکار جهت تنظیم فشار داخل محفظه
  • مجهز به سیستم کنترل کننده ی هوشمند و اتوماتیک.
  • مجهز به فیلتر هپا
  • مجهز به کنترل دور موتور


:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

چه عواملی موجب خونریزی دندان و لثه‌ها می‌شوند؟

دلایل بالقوه زیادی برای خونریزی لثه وجود دارد. اغلب، خونریزی لثه به سادگی التهاب لثه است.متخصص لمینت دندان رشت  این مرحله اولیه بیماری لثه است، که در آن لثه‌ها در اثر تجمع پلاک تحریک می‌شوند و ممکن است هنگام مسواک زدن یا جویدن برخی غذاها، ملتهب شده و خونریزی کنند. در ادامه سایر عوامل به وجود آورنده خونریزی دندان را با هم می‌خوانیم. 

التهاب لثه

ژنژیویت اولین مرحله بیماری لثه است. پلاک روی دندان و خط لثه که با مسواک زدن و نخ دندان برداشته نمی‌شود، می‌تواند لثه‌ها را آلوده کرده و منجر به علائم التهاب لثه شود. هنگامی‌که التهاب لثه رخ می‌دهد، لثه‌ها ممکن است متورم و حساس شده و گاهی در حین مسواک زدن خونریزی کنند. این مرحله اولیه بیماری به خوبی به عادات خوب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن همراه با معاینات منظم دندانپزشکی پاسخ می‌دهند و درمان می‌شوند.

داروها

داروهای رقیق کننده خون یکی از علل احتمالی خونریزی لثه است. این داروها توانایی لخته شدن خون را کاهش می‌دهند که می‌تواند منجر به خونریزی راحت تر شود. به دندانپزشک خود در مورد داروهایی که استفاده می‌کنید اطلاع دهید.

روال جدید نخ دندان کشیدن

تغییر روال استفاده از نخ دندان نیز می‌تواند منجر به خونریزی لثه شود. به عنوان مثال، اگر چند روزی است که نخ دندان نکشیده اید یا اگر برای کمک به برداشتن مواد غذایی و پلاک بین دندان‌هایتان به دفعات بیشتری نخ دندان می‌کشید، ممکن است خونریزی به وجود بیاید. این خونریزی باید ظرف یک هفته برطرف شود.

مسواک جدید

تغییر از مسواک نرم به مسواک سفت نیز ممکن است منجر به خونریزی لثه شود. سعی کنید از مسواک نرم یا متوسط استفاده کنید. با دندانپزشک خود در مورد اینکه چه مسواکی برای شما مناسب است مشورت کنید.

ژنژیویت بارداری

برخی از زنان باردار در حین مسواک زدن دچار تورم لثه و خونریزی می‌شوند. این به عنوان ژنژیویت بارداری شناخته می‌شود. تغییرات هورمونی در دوران بارداری، دفاع بدن را در مقابله با میکروب‌هایی که باعث مشکلات لثه می‌شوند کم می‌کند. علائم باید بعد از بارداری برطرف شود. معاینه دندانپزشکی و مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن می‌تواند از بدتر شدن مشکلات لثه جلوگیری کند. ژنژیویت بارداری یک مشکل نسبتاً رایج است، اما بهتر است زودتر تشخیص داده شود. اگر در دوران بارداری متوجه خونریزی لثه شدید، بهترین کاری که می‌توانید برای اطمینان از سلامت خود و کودکتان انجام دهید این است که با متخصص دندانپزشک مشورت کنید. 

مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خیلی سخت و محکم

بیشتر خونریزی لثه افراد در مدت کوتاهی پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن رخ می‌دهد. مسواک خیلی سفت یا نخ دندان کشیدن خیلی زبر می‌تواند لثه‌های شما را تحریک کند. خونریزی خفیف پس از نخ دندان کشیدن بسیار شایع است و اگر به سرعت فروکش کرد، معمولاً دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. باور کنید یا نه، اما مطمئن باشید که هر روز نخ دندان کشیدن کمک زیادی به جلوگیری از بیماری لثه می‌کند. 

پریودنتیت

پریودنتیت مرحله پیشرفته بیماری لثه است که می‌تواند منجر به از دست دادن دندان، عقب نشینی لثه، خونریزی لثه و درد هنگام جویدن شود. پلاک و تارتار درمان نشده به باکتری‌ها اجازه می‌دهد تا از لثه‌ها و استخوان‌های شما عبور کنند و باعث بدتر شدن اوضاع شوند که در نهایت ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

پروتزهای نامناسب 

اگر دندان مصنوعی نامناسب یا ترمیم دندان معیوب داشته باشید، ممکن است لثه شما خونریزی کند. 

رژیم غذایی نامناسب و کمبود ویتامین

غذاهای شیرین باعث ایجاد حفره‌هایی در دندان‌های شما می‌شوند و به باکتری‌ها اجازه می‌دهد در دهان شما تکثیر شوند. رژیم غذایی فاقد ویتامین C و K نیز می‌تواند بر سلامت لثه شما تأثیر بگذارد. ویتامین C باعث تولید کلاژن در لثه شده و ویتامین K به لخته شدن خون کمک می‌کند.

برخی بیماری‌ها

خونریزی لثه در افراد مبتلا به بیماری‌های خاص از جمله دیابت (نوع ۱ و ۲)، لوسمی، ترومبوسیتوپنی، هموفیلی و غیره شایع است. پزشک معالج یا پریودنتیست شما می‌تواند به شما نکاتی را در مورد نحوه مقابله با این عارضه جانبی ارائه دهد. عاداتی مانند مصرف تنباکو نیز می‌تواند باعث خونریزی لثه‌ها شود.

نشانه های خونریزی دندان خراب

  • لثه‌های متورم و قرمز
  • درد در لثه یا دندان
  • کاهش خط لثه
  • انباشته شدن تارتار سفت و تغییر رنگ در پایه دندان
  • بوی بد مداوم در دهان
  • طعم فلز در دهان 
  • لق شدن دندان 
  •  بهبودی پس از یک عمل دندانپزشکی مانند کشیدن دندان
  • عفونت یا آبسه در دندان یا لثه
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • در موارد نادر سرطان و شیمی‌درمانی

چگونه پریودنتیست می‌تواند به خونریزی لثه کمک کند؟

خونریزی لثه شایع است، اما می‌تواند نشانه ای از یک بیماری باشد. بهتر است متخصص لثه مانند پریودنتیست شما را معاینه کند و نظر حرفه ای بدهد. پریودنتیست‌ها می‌توانند با روش پریوسکوپی زیر لثه را ببیند و با جرم گیری و صاف کردن ریشه و لیزر درمانی لثه را درمان کنند. این روش‌ها به درمان بیماری لثه در مراحل اولیه یا مراحل بسیار پیشرفته تر کمک می‌کند.

درمان خونریزی لثه در خانه

خونریزی دندان و لثه در مراحل اولیه معمولاً با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مناسب در خانه قابل درمان است. در حالی که خونریزی هنگام مسواک زدن ممکن است شما را نگران کند، اما مهم است که با استفاده از یک مسواک با سر کوچک با موهای نرم کاملاً مسواک بزنید.

همیشه دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار یا بین وعده‌های غذایی از نخ دندان استفاده کنید. جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا نیز می‌تواند به از بین بردن جرم یا پلاک اضافی از دندان‌ها کمک کند و از بروز التهاب لثه جلوگیری کند.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر هنگام مسواک زدن متوجه خونریزی جزئی شدید، مهم است که آن را جدی بگیرید و علائم دیگر را شناسایی کنید. به دندان‌های خود نگاهی بیندازید تا هر گونه نشانه ای از تارتار سفت و تغییر رنگ داده شده را ببینید. علائم دیگری که در مورد خونریزی لثه باید به دندانپزشک مراجعه کنید عبارتند از:

  • شما شش ماه است که به یک متخصص بهداشت دندان مراجعه نکرده اید.
  • خط لثه شما در حال کاهش است.
  • شما می‌توانید تارتار سخت و خشن را در جلو، پشت یا بین دندان‌های خود احساس کنید یا ببینید.
  • لثه‌های شما با وجود مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم خونریزی می‌کنند.
  • دندان‌های شما لق می‌شوند.
  • باردار هستید.

درمان‌های لازم برای خونریزی دندان و لثه

  • جرم گیری دندان توسط متخصص بهداشت 
  • عصب کشی
  • کشیدن دندان 
  • درمان پریودنتال 
  • پریوسکوپی 

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

علل مختلفی برای خونریزی لثه وجود دارد و بیشتر آنها می‌تواند توسط پریودنتیست برطرف شود. کلینیک دندانپزشکی زاگرس در زمینه سلامت لثه تخصص دارد و اینجاست تا به شما کمک کند تا بهترین راه حل‌ها را برای موقعیت منحصر به فرد خود پیدا کنید. اگر لثه‌های شما به شدت خونریزی می‌کنند (خواه به دلیل تصادف یا علت ناشناخته) و نمی‌توانید خونریزی را متوقف کنید، باید به دنبال مراقبت‌های اورژانسی باشید. اکثر خونریزی‌های لثه توسط یکی از پریودنتیست‌های ماهر قابل درمان است. خونریزی لثه مشکل رایجی است که اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود با آن مواجه خواهند شد.



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

- شرکتهای اولیه در زمانهای قدیم به این صورت بود که افراد با جمع نمودن سرمایه و تلاش خود و همچنین سرمایه و تلاش دیگران به فکر بازدهی اقتصادی بیشتر بوده اند که این همکاری در طول تاریخ صور مختلفی به خود گرفته است. اخذ کارت بازرگانی گروههایی وجود داشته اند که از دو یا چند نفر تشکیل شده و نیروی خود را صرف فعالیتهای کم و بیش پایدار می نمودند. همکاری های طولانی در تجارت زمینی و همکاری کوتاه مدت در تجارت دریایی

این گروههای جامعه به دو نوع تقسیم می شدند:

  1. گروه سرمایه
  2. گروه اشخاص: این گروه در حال حاضر رو به کاهش و گروه سرمایه رو به افزایش می باشند.

پیشینه ی شرکت مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود در حقوق ایران اولین بار با تصویب قانون تجارت مصوب 1311 وارد قانونگذاری شد و در اولین قانون تجارت ایران مصوب 25 دلو 1303 و 12 فروردین 1304 پیش بینی نشده بود.
که از سال 1311 تا به حال با وجود نقص هایی که در قانون در رابطه با شرکت با مسئولیت محدود وجود دارد تغییری حاصل نشده است.

انواع شرکتها

ماده 20 ق.ت شرکتهای تجاری را بر 7 قسم تقسیم بندی نموده است:
1- شرکت سهامی 2- شرکت با مسئولیت محدود 3- شرکت تضامنی 4- شرکت مختلط سهامی
5- شرکت مختلط غیر سهامی 6- شرکت نسبی 7- شرکت تعاونی تولید و مصرف

البته می توان سه نوع عمده برای شرکتها نام برد:

  1. شرکتهایی که در آن مسئولیت شرکاء نامحدود است (تضامنی و نسبی)
  2. شرکتهایی که در آن مسئولیت شرکاء محدود به سرمایه است ( با مسئولیت محدود و سهامی عام و خاص)
  3. شرکتهایی که ترکیبی از دو نوع ذکر شده است.
    3-1- شرکت مختلط سهامی که ترکیبی از شرکت سهامی و تضامنی هستند.
    3-2- شرکت مختلط غیر سهامی که ترکیبی از شرکت تضامنی و مسئولیت محدود است.

تعریف شرکت:

ماده 518 ق.م شرکت را اینگونه تعریف کرده است: "شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین در شیء واحد به نحو اشاعه که ممکن است اختیاری و با اراده طرفین باشد و یا قهری و اجباری باشد. مانند: ارث".
در حقوق ما قانون تجارت در تعریف شرکت ساکت مانده ولی دکترین حقوق تعریف های مختلفی از شرکت داشته اند.

دکتر ستوده تهرانی: "شرکت تجاری عبات است از سازمانی که بین دو یا چند نفر تشکیل میشود که در آن هر یک سهمی به صورت نقد یا جنس یا کار خود در بین می گذارند تا مبادرت به عملیات تجاری نموده و منافع و زیانهای حاصله را بین خود تقسیم کنند". البته ایرادهایی بر این تعریف وارد  بوده و این ایرادها از نظر دکتر اسکینی عبارتند از:
1- به شرکت نه به عنوان یک قرارداد بلکه به عنوان یک موسسه نگریسته میشود در حالی که شرکت بیش از هر چیز یک قرارداد است.
2- شرکت را موسسه یا سازمانی تلقی میکنند که مبادرت به عملیات تجاری میکند در صورتیکه مطابق ماده 2 لایحه قانونی 1347 در مورد شرکت سهامی مقرر کرده است. شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب میشود ولو اینکه موضوع عملیات آن بازرگانی نباشد.

تعریف دکتر اسکینی از شرکت تجاری: شرکت تجاری، قراردادی است که به موجب آن یک یا چند نفر توافق میکنند سرمایه مستقلی را که از تجمیع آورده های آنها تشکیل میشود، ایجاد کنند و به موسسه ای که برای انجام مقصود خاص تشکیل میگردد، اختصاص می دهند و در منافع و زیانهای احتمالی حاصل از به کارگیری سرمایه سهیم می شوند.

خصوصیت شرکت با مسئولیت محدود
شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی موضوعاٌ تجاری است و به عبارت دیگر، موضوع فعالیت آن نمیتواند چیزی جز امور تجاری باشد ( ماده 94 ق ت ) که از این نظر با شرکت سهامی متفاوت است، تشکیل شرکت با مسئولیت محدود نیاز به تشریفات پیچیده ای ندارد و کافی است که دو نفر شریک وجود داشته باشند و سرمایه نقدی و غیر نقدی خود را روی هم جمع کرده، تسلیم کنند تا شرکت تشکیل شود.

اسم شرکت:
اسم شرکت باید دارای اسم مخصوصی که در حال حاضر باید سه سیلاب باشد و در فرهنگ نامه معین یا دهخدا باید مستند فارسی داشته باشند. اسم شرکت باید متضمن عبارت ( با مسئولیت محدود) باشد والا در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب خواهد شد و همچنین اسم شرکت نباید متضمن اسم هیچیک از شرکاء باشد وگرنه آن شریک حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را دارد. ماده 95ق.ت

آغاز شخصیت حقوقی:
شرکت با مسئولیت محدود، تضامنی و نسبی وقتی تشکیل میشوند که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد.
* در شرکت با مسئولیت محدود اوراق سهام وجود ندارد.
ماده 102 ق ت (سهم الشرکه شرکاء نمی تواند به شکل اوراق تجاری قابل انتقال، اعم از: با اسم یا بی اسم و غیره درآید.

ضمانت اجرای عدم رعایت شرایط تشکیل شرکت:
1- بطلان شرکت ماده 96 ق ت شرکت با مسئولیت محدود، وقتی تشکیل میشود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد.
ماده 97 ق ت در شرکت نامه باید قید شود که سهم الشرکه های غیر نقدی هر کدام به چه میزان تقویم شده است.
ماده 100 ق ت، هر شرکت با مسئولیت محدود که بر خلاق ماده 96 و 97 تشکیل شده باشد باطل و از درجه اعتبار ساقط است، لیکن شرکاء در مقابل اشخاص ثالث حق استناد به این بطلان را ندارند.

مسئولیت مدنی ناشی از بطلان شرکت:
ماده 101 ق ت (( اگر حکم بطلان شرکت به استناد ماده قبل (100) صادر شود، شرکایی که بطلان مستند به عمل آنهاست و هیات نظار و مدیرهایی که در حین حدوث، سبب بطلان یا بلافاصله پس از آن سرکار بوده و انجام وظیفه نکرده اند در مقابل شرکای دیگر و اشخاص ثالث نسبت به خسارت ناشیه از این بطلان، متضامنا مسئول خواهند بود.

مسئولیت مدنی ناشی از تقویم آورده های غیر نقدی:
ماده 98 ق ت، شرکاء نسبت به قیمتی که در حین تشکیل شرکت برای سهم الشرکه های غیر نقدی معین شده در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی دارند، و هر کدام از شرکاء که تمام خسارت را پرداخت نمود، میتواند به دیگر شرکا  مراجعه نماید.

مسئولیت کیفری:
بند الف ماده 115 ق ت، درباره موسسان و مدیرانی قابل اجراست که برخلاف واقع پرداخت سهم الشرکه نقدی و تقویم و تسلیم سهم الشرکه غیر نقدی را در اوراق و اسنادی که باید برای ثبت شرکت بدهند اظهار کرده اند.
بند ب ماده 115 ق ت، کسانی را که به وسایل متقلبانه سهم الشرکه غیر نقدی را پیش از قیمت واقعی تقویم می کنند، کلاهبردار محسوب کرده است.

نظارت شرکاء بر شرکت:
حق نظارت شرکاء بر شرکت با مسئولیت محدود و کنترل آن به تعداد شرکای این نوع شرکت بستگی دارد. هرگاه شرکت کمتر از 13 عضو داشته باشد نظارت شرکاء بر شرکت جنبه انفرادی دارد ( مطابق ماده 170 ق ت ( تا 15 روز قبل از انعقاد مجمع عمومی، هر شریک میتواند خود یا نماینده او در مرکز اصلی شرکت حاضر شده از صورت بیلان و صورت دارائی و راپورت هیات نظار اطلاع حاصل کنند) و اگر تعداد بیشتر بود مقررات ماده 165 که در مورد شرکتهای مختلط سهامی است در مورد شرکت با مسئولیت محدود نیز لازم الاجراست. اعضای هیات نظار لااقل از سه نفر از شرکاء تشکیل میشود.

تاریخچه قوانین راجع به شرکتهای سهامی در حقوق ایران:

اگر چه قسمتی از قانون تجارت مورخ 1303 و 1304 به مقررات راجع به شرکتهای سهامی اختصاص یافته بود، اولین قانونی که در آن مقررات راجع به شرکتها به صورت نسبتا جامعی پیش بینی شد، قانون 1311 بود، مبحث اول این قانون مواد 21 لغایت 93 به این نوع شرکت اختصاص داده شده بود که بدلیل اشکالاتی که در آن قانون وجود داشت و کمیسیون های متعددی برای تصویب قانون جدید تشکیل شد که سرانجام به تدوین و تصویب لایحه قانونی قسمتی از قانون تجارت انجامید .
لایحه قانونی 1347 متضمن 300 ماده است که معادل نیمی از مواد قانون تجارت 1311 است. این امر نشان دهنده اهمیتی است که قانونگذار به شرکت سهامی و نقش آن در حیات اقتصادی کشور داده است.

تعریف شرکت سهامی خاص:
شرکت سهامی شرکتی است که که حداقل از سه نفر تشکیل و در آن  سرمایه به سهام مساوی تقسیم شده است  و مسولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی انهاست.
قانون سال 1311 تصریح کرده بود که شرکت سهامی شرکتی است که برای امور تجاری تشکیل می شود (ماده 21) اما در لایحه 1347 به تبعیت از قانون 1966 فرانسه راجع به شرکتهای تجاری از ضرورت ملغی گردید و تصریح شده است  که (شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب میشود  ولو اینکه موضوع عملیات ان بازرگانی نباشد ماده 2)
در شرکت سهامی به صاحبان سرمایه سهامدار گفته می شود  کسانی که سهام آنان در شرکتهای بزرگ و شرکتهای که در بورس و اوراق بهادار  حضور دارند  پیوسته دست به دست می شوند امری که شرکت سهامی را از شرکت با مسئو لیت محدود مجزا می کند.

انواع شرکت های سهامی:
شرکت های سهامی به دو نوع عام و خاص تبدیل می شود.
شرکت  سهامی عام (شرکت هایی که موسسان انها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند)
شرکت سهامی خاص(شرکت های که تمام سرمایه آن در موقع تاسیس منحصرا به وسیله موسسان تامین شده  ماده 4 لایحه قانونی 1347)
اسم شرکت باید دارای اسم مخصوصی که دارای مستند فارسی باشد و عبارت سهامی خاص نیز در کنار اسم شرکت نوشته شود (ذکر نام شریک دارای ضمانت اجرای کیفری و فاقد ضمانت اجرای حقوقی می باشد)

https://danasabt.ir/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%B5/

آغاز شخصیت حقوقی:
تعیین آغاز شخصیت حقوقی از این نظر واجد اهمیت است که نقطه آغاز تعهدات شرکت را معین می کند در واقع تا قبل از تحقق شخصیت حقوقی علی الاصول نمی توانند تعهداتی را که شرکا بر عهده گرفته اند  بر عهده شرکت گذاشت چرا که شرکتی وجود ندارد تا بتواند متعهد شود.
شرکت سهامی خاص پس از امضای اساسنامه توسط کلیه سهامداران و پرداخت قسمت نقدی سرمایه که نباید کمتر از سی پنج درصد از کل مبلغ رسمی سهام باشد وانتخاب مدیران و بازرسان توسط کلیه سهامداران  و همچنین قبول سمت مدیریت و بازرسی توسط مدیران و بازرسان تشکیل می شود.

بطلان شرکت:
علل بطلان شرکت را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

  1. علل عام مانند عدم اهلیت – عدم رضایت – مخالفت قرار داد با نظم عمومی – غیر مشروع بودن موضوع و غیر مشروع بودن جهت (ماده 190 قانون مدنی)
  2. علل مربوط به لایحه قانونی 1347 که به برخی از آنها در مورد شرکت سهامی خاص اشاره می کنیم:
    2-1- هر گاه تعداد شرکا کمتر از 3 نفر باشد
    2-2- هر گاه در زمان تاسیس سرمایه شرکت سهامی خاص کمتر از یک میلیون ریال باشد یا بعد از تاسیس به هر دلیلی کمتر شود
    2-3- هر گاه مقررات ماده 20 لایحه قانونی 1347 در مورد تشکیل شرکتهای سهامی خاص  یعنی امضای اساسنامه به وسیله تمامی سهامداران – پرداخت قسمت نقدی سرمایه – تعهد تمام سرمایه – تقویم و تسلیم سرمایه غیر نقدی – تعیین مدیران و بازرسان و .... رعایت نشده باشد.
    در مورد ماده 270 لایحه قانونی 1347 ذکر این نکته را لازم می بینیم که چون بطلان امری استثنایی است و اصل شرکت است نمی توان بطلان شرکت را اعلام کرد مگر اینکه در تشکیل شرکت یکی از مقررات قانونی نقض شده باشد

مسئولیت مدنی:
مطابق با ماده273 لایحه قانونی 1347 در صورت صدور حکم قطعی بر بطلان شرکت یا بطلان عملیات یا تصمیمات شرکت کسانی که مسئول بطلان هستند متضامنا مسئول خساراتی خواهند بود که از آن بطلان به صاحبان سهام و اشخاص ثالث متوجه شده است.



:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

طبق بخشنامه ی زیر برخی موضوعات برای ثبت شرکت ها نیاز به اخذ مجوز دارند:

اداره کل محترم ثبت اسناد و املاک استان
موضوع: ممنوعیت بکارگیری اسامی بیگانه و ارسال فایل سوابق فرهنگستان زبان و ادب فارسی 

سلام علیکم
با احترام، با عنایت به بررسی های بعمل آمده توسط اداره نظارت بر امور ثبت شرکت ها و موسسات     
غیرتجاری و گزارشات ادارات کل استانی از سامانه جامع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری در خصوص تعیین نام های اشخاص حقوقی در سامانه جامع ثبت شرکت ها به استحضار می رساند:

بر اساس قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب 14/9/1375 و آیین نامه اجرایی آن مصوب 19/2/1378 تعیین و تایید اسامی و اصطلاحات بیگانه در عنوان نام شرکت یا موسسه ممنوع می باشد. از طرفی استفاده از کلمات لاتین مصطلح که جنبه بین المللی پیدا نموده و فرهنگستان زبان و ادب فارسی معادلی برای آنها تخصیص نداده است، مانند پلیمر، نانو، وب، نت، الکترونیک و غیره با ترکیب کلمات فارسی و تحت رسم الخط فارسی پس از تایید از مرجع فرهنگستان زبان و ادب فارسی مجاز می باشد.

لذا چنانچه در خصوص فارسی یا بومی بودن یک نام میان متقاضی و مرجع تعیین نام اختلاف نظرحاصل شود، مرجع تشخیص، فرهنگستان زبان و ادب فارسی خواهد بود که در این خصوص می بایستی در صورت عدم تشخیص وابهام نام شرکت ها و موسسات غیر تجاری مراتب از فرهنگستان زبان و ادب فارسی استعلام گردد.

در ادامه با عنایت به سوابق موجود در اداره تعیین نام اشخاص حقوقی مستقر در این اداره کل ، فایل اکسل برخی از اسامی تایید و یا رد شده توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی جهت رعایت و تطبیق موارد فوق ارسال می گردد. بدیهی است با عنایت به اینکه امور تعیین نام اشخاص حقوقی از طریق سامانه جامع به مراکز استان ها محول گردیده است  مسئولیت هر گونه عدم رعایت قوانین و مقررات بر عهده آن اداره کل محترم می باشد.
مرتضی ادب
مدیرکل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری

اداره کل محترم ثبت اسناد و املاک استان 133680/93
24/8/93
سلام علیکم
با احترام، پیرو نامه شماره 19513/92 مورخ 08/02/1392 در خصوص بررسی مستندات و الزامات قانونی مبنی بر اخذ مجوز موضوعات فعالیت اشخاص حقوقی (شرکت های تجاری و موسسات غیرتجاری) در جهت بهبود فضای کسب و کار و مفاد ماده (7) اصلاحی اجرای تکالیف اصل 44 قانون اساسی و ماده 62 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر مقررات زدایی و توسعه اقتصادی به استحضار می رساند:

بر طبق قانون اصلاح مواد (1)، (6) و (7) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی مصوب 01/4/1393: (ماده 7 ـ به منظور تسهیل سرمایه گذاری در ایران، مراجع صدور مجوزهای کسب و کار موظفند شرایط و فرآیند صدور یا تمدید مجوزهای کسب و کار را به نحوی ساده کنند که هر متقاضی مجوز کسب و کار در صورت ارائه مدارک مصرح در پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار، بتواند در حداقل زمان ممکن، مجوز موردنظر خود را دریافت کند. سقف زمانی برای صدور مجوز در هر کسب و کار، توسط «هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» تعیین و در پایگاه اطلاع رسانی مذکور اعلام می شود.

تبصره 3 ـ کلیه مراجعی که مجوز کسب و کار صادر می کنند موظفند نوع، شرایط و فرآیند صدور، تمدید و لغو مجوزهایی که صادر می کنند را به همراه مبانی قانونی مربوطه ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این قانون، تهیه و به «هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار»، مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال کنند. این هیأت به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور نماینده تام الاختیار دادستان کل کشور، نماینده تام الاختیار رییس سازمان بازرسی کل کشور، دو نماینده مجلس شورای اسلامی، نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، نماینده اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نماینده اتاق اصناف کشور و حسب مورد نماینده دستگاه ذی ربط تشکیل می شود و موظف است حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ این قانون، شرایط و مراحل صدور مجوزهای کسب و کار در کشور جمهوری اسلامی ایران را به نحوی تسهیل و هزینه های آن را تقلیل دهد تا صدور مجوز کسب و کار با حداقل هزینه و مراحل، به صورت غیرحضوری و درکمترین زمان  صورت پذیرد. مصوبه هیأت مذکور پس از تأیید وزیر اموراقتصادی ودارایی لازم الاجراء می باشد.

در صورتی که تحقق این اهداف به اصلاح قوانین، مقررات، بخشنامه ها، یا رویه های اجرائی نیاز داشته باشد، هیأت مذکور موظف است پیشنهادهای لازم برای اصلاح قوانین، مقررات و رویه های اجرائی را تهیه و به مراجع مربوطه ارائه و اصلاح آنها را از مراجع ذی ربط بالاتر پیگیری کند.

تبصره 4 ـ «هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» موضوع تبصره (3) این ماده، موظف است ظرف مدت حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این قانون شرایط صدور مجوزهای کسب و کار را به تفکیک هر کسب و کار در پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار منتشر کند. پس از راه اندازی «پایگاه اطلاع رسانی مذکور»، تغییر در شرایط صدور یا تمدید مجوزهای کسب و کار چنانچه در جهت تسهیل صدور و تمدید مجوزها باشد، بلافاصله به دستور رئیس هیأت در پایگاه اطلاع رسانی یادشده اعمال می شود و چنانچه تغییر، شامل افزایش مراحل یا مدارک موردنیاز و به هر نحو، مشکل کردن صدور یا تمدید باشد، شرایط جدید باید از شش ماه قبل از اجراء، در این پایگاه اعلام شود.

همانطورکه در مکاتبات گذشته نیز بیان گردید در جهت ایجاد رویه واحد یکسان سازی اقدامات ثبتی در تمامی مراجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری و جلوگیری از سلیقه ای عمل نمودن در نحوه ممیزی و بررسی نام و موضوع فعالیت اشخاص حقوقی مراتب با بسیاری از دستگاه های متولی مکاتبه و جلسات لازم برگزار که نتیجه آن بشرح مفاد نامه پیروی فوق الاشعار جهت بررسی نهایی و عندالزوم اصلاح و بازنگری به تمامی استانها ارسال گردید.

با جمیع موارد فوق بسیاری از موضوعات فعالیت از منظر قانونگذار قبل از ثبت شخصیت حقوقی نیاز به اخذ مجوز از مرجع خاصی نداشته لذا درج عبارت (در صورت ضرورت قانونی انجام موضوعات پس از اخذ مجوزهای لازم) در انتهای موضوع در متن آگهی جهت اطلاع رسانی الزامی است . از طرفی برخی دیگر از موضوعات فعالیت اشخاص حقوقی بموجب تصریح قانونگذار و تکالیف مقرر در قوانین و مقررات، می بایستی قبل از ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها از مراجع ذیصلاح مجوز اخذ نمایند.

لذا خواهشمند است در موارد ذیل مراجع ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری قبل از ثبت موضوعات نسبت به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح اقدام نمایند. بدیهی است در صورت تصویب  قانون جدید و یا ابلاغ از طریق کارگروه منتخب از جمله ماده 62 و یا کمیسیون مقرر در قانون اصل 44 موارد به جدول مذکور حسب مورد به روز رسانی و اصلاح خواهد شد:

بنابراین ضمن ارسال خلاصه ای از مستندات مرقوم، موارد ذیل مجددا مورد تاکید قرار خواهد گرفت:
در متن اسناد تنظیمی برای انتشارآگهی های (تاسیس و تغییرات موضوع اساسنامه) با توجه به شرایط مذکور در خصوص سایر موضوعات می بایستی بشرح ذیل مورد اقدام قرار گیرد:

 

https://danasabt.ir/2023/09/04/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%84%d9%88%da%af%d9%88/

  • استفاده از عنوان کلی (ثبت موضوع فعالیت مذکور بمنزله اخذ و صدور پروانه فعالیت نمی باشد) در آگهی های تاسیس موضوع پیش بینی گردد ، که این موضوع موجب اطلاع عموم از عدم ارتباط موضوعی ثبت با صدور مجوز از مراجع ذیربط می باشد.
  • در آگهی ثبتی در خصوص موضوعاتی که قبل از ثبت نیاز به مجوز ندارد و تصریح قانونگذار مبنی بر نظارت بر فعالیت بعد از ثبت می باشد از عبارت (در صورت ضرورت قانونی انجام موضوعات فعالیت پس از اخذ مجوز های لازم) استفاده گردد.
  • بر طبق بند2 ماده 8 لایحه اصلاحی قانون تجارت، موضوع شرکت می بایستی صریح و منجز باشد لذا مراجع ثبت شرکت ها از عناوین کلی مانند هرگونه فعالیت مجاز در ثبت موضوع خودداری نمایند.
  • برخی از فعالیت ها ی که از امور حاکمیتی نظام می باشد و بر طبق قانون اساسی  و قانون خدمات کشوری و قوانین دیگر جزء مصادیق حاکمیتی محسوب می گردد قابل ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها نمی باشد.
  • با توجه به اطلاق و تمثیلی بودن ماده 2 و3 قانون تجارت و دسته بندی موضوعی و شخصی تاجر و همچنین دسته بندی معاملات اصلی و تبعی  و تسری و وسعت معاملات و عملیات تجاری در انواع شرکت ها، اصل بر تجاری بودن انواع فعالیت شرکت ها می باشد.
  • با عنایت به بررسی تمامی موضوعات اعلام شده در سنوات گذشته مورد استناد ادارات کل استانی و همچنین در صورت ابلاغ قوانین و مصوبات جدید، هرگونه به روز رسانی از طریق پایگاه مجوزات برابر مفاد مقررات مرقوم خواهد بود و در صورت مراجعه و یا درخواست هر متولی و یا مراجع متقاضی می بایستی برابر تکلیف قانونی ابلاغی به کارگروه ارجاع و ارشاد گردد
  • مرتضي ادب
    مدير كل ثبت شركتها و موسسات غير تجاري


:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

چنانچه تاکنون گفتیم، شرکت تجاری در اشکال مختلف جلوه می کند. علاوه بر شرکت های موضوع قانون تجارت مصوب 1311 و لایحه ی قانونی 1347 راجع به شرکت های سهامی عام و خاص، عرف شرکت هایی را می شناسد که به غیر از پاره ای جهات از مقررات سنتی حقوق تجارت پیروی نمی کنند.ثبت لوگو شرکت های دولتی عمده ترین این نوع شرکت ها محسوب می شوند که تابع قانون و اساسنامه ی خود هستند ،جز در صورتی که قانون و اساسنامه ی آن ها ،در خصوص موضوع خاصی پیش بینی نکرده باشد که تنها در این صورت از لایحه ی قانونی 1347 تبعیت می کنند.همین طور شرکت های دیگری نیز وجود دارند مانند شرکت های تعاونی

 در سال  1370 ، قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری  اسلامی  ایران به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید ،ماده ی اول قانون فوق الذکر ،اهداف بخش تعاونی سیستم اقتصادی ایران را برشمرده ودر حقیقت غایت نهایی شرکت های تعاونی را نیل به اهدافی نظیر ایجاد و تامین شرایط و امکانات کار برای همه از باب رسیدن به اشتغال کامل و همچنین  پیش گیری از تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص جهت تحقق عدالت اجتماعی معرفی می کند.

 در فصل پنجم قانون، بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به دو نوع شرکت تعاونی اشاره می شود:

  1. تعاونی های تولید
  2. تعاونی های توزیع

تعاونی های تولید:تعاونی های تولید شامل تعاونی هایی است که درامور مربوط به کشاورزی ،دامداری ،دامپروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت، معدن، عمران شهری و روستایی و عشایری و نظایر این ها فعالیت می نمایند. تعاونی های تولید در کلیه ی اولویت ها و حمایت های مربوط به تعاونی ها حق تقدم دارند.

تعاونی های توزیع:تعاونی های توزیع عبارتند از تعاونی هایی که نیاز مشاغل تولیدی و یا مصرف کنندگان عضو خود را در چهارچوب مصالح عمومی و به منظور کاهش هزینه هاو قیمت ها تامین می نمایند.

غیر از این دو نوع تعاونی ،در تبصره ی 2 ماده ی 8 قانون فوق الذکر  ،به تعاونی های چند منظوره نیز اشاره شده است و به نظر می رسد که منظور مقنن تعاونی هایی است که ترکیبی از تولید و توزیع دارند.مثلاَ شرکت تعاونی که با هدف عمران روستایی خاص و تهیه ی آذوقه برای ساکنین همان روستا ایجاد شده است.

ثبت شرکت

مطابق ماده ی 21 ،هر تعاونی وقتی ثبت و تشکیل می شود که حداقل یک سوم سرمایه ی آن تادیه و در موردی که به صورت نقدی و جنسی باشد تقویم و تسلیم شده باشد.اعضا ی تعاونی مکلف اند مبلغ پرداخت نشده ی سهم خود را ظرف مدت مقرر در اساسنامه تادیه نمایند.

سهم اعضا در تامین سرمایه ی شرکت های تعاونی برابر است مگر آن که مجمع عمومی تصویب نماید که اعضا سهم بیشتری تادیه نمایند که در این صورت حداقل و حداکثر سهم باید در حدودی باشد که وزارت تعاون متناسب با نوع و تعداد اعضای تعاونی ها تعیین می نماید.ممکن است در ابتدای تاسیس، اعضای شرکت تعاونی قادر نباشند کلیه ی سرمایه شرکت را تامین کنند، در چنین حالتی طبق ماده ی 17 حداقل 51 درصد سرمایه باید به وسیله ی اعضا تامین شود و در اختیار شرکت تعاونی قرار گیرد و بقیه را ادارات و شرکت های دولتی و وابسته به دولت می توانند از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگری از قبیل مشارکت... به عنوان کمک در تامین یا افزایش سرمایه در اختیار تعاونی قرار دهند بدون آن که خود عضو آن باشند.

برای ثبت شرکت تعاونی وجود حداقل 7 نفر عضو ضروری است. ممکن است در موارد خاصی وزارت تعاون ،برای برخی از شرکت های تعاونی تعداد بیشتری را بعنوان حداقل اعضا تعیین کند.

موسسین ،باید مجمع عمومی موسس را دعوت کنند. طبق ماده ی 31 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران: مجمع عمومی عبارتست از عده ای از افراد واجد شرایط عضویت در تعاونی که اقدام به تاسیس تعاونی می نمایند.وظایف مجمع موسس عبارتست از:

1-تهیه و پیشنهاد اساسنامه طبق قانون و مقررات

2-دعوت به عضویت افراد واجد شرایط

3-تشکیل اولین مجمع عمومی جهت تصویب و ثبت اساسنامه و تعیین هیات مدیره  و سایر وظایف مجمع عمومی

پس از تشکیل اولین جلسه ی رسمی مجمع عمومی و تعیین هیات مدیره  ،وظایف هیات موسس خاتمه می یابد.

اعضایی که با مصوبه ی اولین جلسه ی مجمع عمومی عادی در مورد اساسنامه موافقت نداشته باشند می توانند در همان جلسه تقاضای عضویت خود را پس بگیرند.

تصویب اساسنامه ی تعاونی با حداقل دوسوم اعضا اولین مجمع عمومی عادی خواهد بود.پس از تشکیل مجمع عمومی عادی و انتخاب اعضای هیات مدیره ،هیات مدیره مکلف است فوراَ نسبت به ثبت شرکت اقدام و در این رابطه باید اسناد و مدارک ذیل تقدیم اداره ی ثبت شرکت ها شود.

1-صورت جلسه ی تشکیل مجمع عمومی موسس و اولین مجمع عمومی و اسامی اعضا ی هیات مدیره ی منتخب و بازرسان

2-اساسنامه ی مصوب مجمع عمومی

3-درخواست کتبی ثبت

4-طرح پیشنهادی و ارائه ی مجوز وزارت تعاون

https://danasabt.ir/2020/12/29/brand-registration-and-the-benefits-of-having-a-brand/

5-رسید پرداخت مقدار لازم جهت تامین سرمایه ی شرکت

6-مدارک مربوط به دعوت به عضویت افراد واجد شرایط



:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

علامت تجاری، نشانه ای است که برای معرفی کالاها و محصولات صنعتی و یا خدماتی از لحاظ کیفیت و ضمانت مرغوبیت جنس آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.ثبت شرکت سهامی خاص  این علائم ممکن است اسامی مرکب شامل نقش، تصویر و کلمه بوده یا به صورت تفننی (فانتزی fantaisie) مانند ادکلن عقرب (scorpion) یا به صورت اسم منطقه و شهر (عسل سبلان اردبیل) و بالاخره به شکل علامت و ترسیمات، برچسب، اتیکت و یا آهنگ مخصوص و غیره باشد.

ماده 1 قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات در تعریف علامت تجاری مقرر می دارد:
"علامت تجارتی عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش-تصویر-رقم-حرف-عبارت-مهر-لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجارتی یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجارتی برای تشخیص امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود".

از ماده فوق مستفاد می شود که نوع علامت جنبه حصری ندارد، بلکه می تواند با توجه به ابتکار افراد به صورت کلمات، حروف، ارقام، تصاویر افراد عادی یا دانشمندان و یا به صورت آهنگ به کار رود و برای شناسایی محصولات واحدهای تولیدی، صنعتی یا خدماتی مانند حمل و نقل زمینی، هوایی یا دریایی استفاده شود.

علامت تجاری موفق نه تنها باید با سایر علائم تجاری تمایز و تفاوت داشته باشد و با نوع و جنس کالا نیز ارتباط تنگاتنگ نشان دهد بلکه باید توام با ابتکار و نوآوری ترسیم و تنظیم گردد. نام تجاری باید در هماهنگی کامل با تمام فعالیتهای بازاریابی شما باشد، ارتباط مستقیم با بازار داشته، دارای ثبات رفتار بوده و نسبت به مشتریان وفادار باشد. نام تجاری دارایی نامشهود شرکت است که باعث افزوده شدن ارزش نهایی محصول می شود، برای سهامداران ایجاد ارزش کرده، باعث افزایش درآمد شرکت می شود. از این رو در این مطلب به خصوصیات علامت تجارتی موفق می پردازیم.

علامت تجارتی باید جدید، ابتکاری و قابل انتقال بوده و گمراه کننده نباشد.

1-جدید بودن علامت تجاری

منظور از جدید بودن علامت تجاری این می باشد که علامت مورد استفاده بر روی محصول که برای ثبت ارائه می شود، از حیث شکلی باید جدید بوده و سابقه ثبت و استعمال توسط دیگران را نداشته باشد. در علائم مرکب ممکن است در اجزاء دو علامت مرکب از یک کلمه مشابه استفاده شده باشد و اجزای دیگر یکسان و مشابه نباشند، به نحوی که جزء مشترک و مشابه دو علامت میان صاحبان آن ها موجبات اختلاف و دعوی را فراهم سازد.
شایان ذکر است، جدید بودن علامت با جدید بودن در مورد اختراعات و ترسیمات و اشکال صنعتی تفاوت دارد.

در مورد اختراعات و ترسیمات و اشکال صنعتی اگر موضوع اختراع یا شکل قبل از ثبت آن ها به صورتی وجود داشته است آن اختراع یا شکل قابل ثبت نیست، در صورتی که علامت صنعی ممکن است به طریقی قبلاَ وجود داشته باشد ولی درباره محصولی که بر روی آن استعمال می شود تازگی داشته باشد. مثلاَ اغلب کلمات ممکن است قبلاَ وجود خارجی داشته باشند و بعداً به عنوان علامت استعمال شوند مانند کلمه ی camel (شتر) که قبل از استعمال به عنوان علامت تجارتی برای سیگار یا مداد وجود خارجی داشته است.

یا اشکال و تصاویری مانند شیر، عقاب و غیره که وجود خارجی دارند ولی به عنوان علامت انتخاب می شوند. بنابراین منظور از جدید بودن علامت آن نیست که علامت مزبور به هیچ صورتی وجود خارجی نداشته باشد (البته علایمی هستند که کاملاَ ابتکاری و اختراعی می باشند) بلکه تازگی باید مربوط به استعمال آن ها در رشته صنعتی مورد نظر باشد و سابقه استعمال از طرف دیگران نیز نداشته باشد.

برای تشخیص محصولات مختلف از یکدیگر قوانین کلیه کشورها محصولات تجاری و صنعتی را به طبقات مختلفی تقسیم کرده اند که صاحب علامت در موقع ثبت علامت تجاری خود طبقه یا طبقات مختلفی تقسیم کرده اند که صاحب علامت در موقع ثبت علامت خود طبقه یا طبقات محصولی را که مورد نظر اوست تعیین می کند و به این ترتیب اشخاص دیگری نمی توانند همان علامت را در آن طبقه یا طبقات به ثبت برسانند و اختیار علامتی که از طرف اشخاص دیگر برای اجناس معین بکار رفته است برای محصولاتی که کاملاَ متفاوت باشند، جایز شمرده می شود.

مثلاَ کلمه  camel از طرف شرکت آلمانی مورد استفاده قرار می گیرد. البته استعمال یک علامت برای دو جنس مختلف در صورتی ممکن است که ایجاد شبهه برای مصرف کننده نسبت به نوع جنس و سازنده آن نکند.استعمال علامت واجد برای اجناس مشابه از طرف دو شخص اصولاً جایز نیست حتی اگر طبقات آن متفاوت باشد. مثلاَ در مورد مواد طبی و آرایشی گرچه طبقات مختلف است، ممکن است استعمال همان علامت موجب اشتباه گردد یا صابون که ممکن است آن را به عنوان صابون طبی جزء طبقه مواد دارویی یا به عنوان صابون آرایشی تحت طبقه مواد آرایشی یا به عنوان ماده پاک کننده تحت طبقه دیگری قلمداد نمود.

به این جهت اگر هم طبقات محصولات متفاوت باشند، علامتی که اختیار می شود نباید موجب گمراه کردن مصرف کنندگان شود. در نتیجه با توجه به جدول طبقه بندی کالا، هر گاه برای نوعی کالای مشخص علامتی از طبقه ای خاص استفاده شود،شخص دیگری که پس از انتخاب علامت مذکور بخواهد برای کالای خود از نوع مشابه از طبقه مزبور و از همان علامت قبلی استفاده کند،با ممنوعیت استفاده و ثبت علامت مواجه خواهد شد.

2-ابتکاری بودن علامت تجاری

صفات مشخصه علامت تجاری دارا بودن اصالت و تازگی است و این دو حاصل نمی شود مگر با ابتکار. اصالت به این معنی است که اختصاصی باشد و علامت استعمال شده از طرف دیگری در کالای مشابه نباشد. تازگی عبارت از اینست که علامت ثبت شده به جهت تغییرات حاصله در آن از علامت سابق کاملاً مشخص و متمایز باشد. اگر علامت ساده باشد و با خود جنس اشتباه شود از محصول عرضه شده در بازار حمایت نمی کند و آثار خوب تجارتی یک علامت ابتکاری را در بر نمی گیرد.

از این نظر، نشانه های زیر را نمی توان برای علامت تجارتی استعمال نمود:

الف)اسامی عام را نمی توان به نام علامت تجارتی انتخاب نمود.زیرا این نوع کلمات جنبه عمومی داشته و مختص نوع بخصوصی از کالا نمی تواند باشد.مثلاَ کلمه قند را نمی توان برای محصول قند انتخاب نمود یا اینکه شکل ماهی را بدون آنکه حالت مخصوصی داشته باشد نمی توان برای کنسرو ماهی انتخاب نمود.

ب)اوصاف اجناس نمی توانند به عنوان علامت تجارتی انتخاب شوند،مانند باقلوای شیرین،ولی در انتخاب علامت تجارتی اغلب سعی می شود که علامت با کالایی که بر روی آن استعمال می شود رابطه ای داشته باشد مانند پنبه ترموژن که به معنی گرم کننده است یا علامت ملود یا برای انتشارات موسیقی یا علامت v برای ترکیبات ویتامین دار.موضوع اینکه علامت تا چه اندازه ابتکاری است و جنبه تشخیص و تمایز دارد بسته به نظر قاضی است مثلاَ در مورد انتخاب اسم عام کالا به زبان های بیگانه مانند کلمه"تی" برای چای باید دید نام مزبور تا چه حد در کشور معروفیت دارد تا بتوان آن را برای علامت انتخاب نمود.

ج)نشانی های ساده مانند خط مستقیم و اشکال هندسی یا رنگ های عادی نباید به عنوان علامت اختیار شوند مگر آنکه از ترکیب آن ها تصویر ابتکاری پیدا شود.
انتخاب ارقام برای علامت تجارتی اگر حاکی از کیفیت جنس نباشد،اصولاَ اشکالی ندارد. مثلاَ انتخاب 222 برای نوعی از پارچه یا ارقام 4711 برای ادوکلن، ولی انتخاب ارقام 30 یا 40 یا 50 برای روغن موتور چون شاید به نظر مشتری حاکی از کیفیت جنس و درجه غلظت آن باشد جایز نیست.
انتخاب حروف نیز برای علامت اشکالی ندارد و امروزه  اغلب علامات کارخانجات حروف اولیه نام کارخانه را نشان می دهد مانند G.E.C و غیره
لفاف و ظروف اجناس نیز ممکن است عنوان علامت تجارتی پیدا کند به شرط آنکه دارای عوامل مشخصه باشد مانند لفاف صابون پالمولیو یا شیشه های اغلب عطریات و مشروبات که مخصوصاَ در ممالکی که ترسیمات و اشکال صنعتی قابل ثبت نیستند لفاف و ظروف اجناس به عنوان علامت به ثبت می رسند.

3-عدم ایجاد اشتباه در نظر مشتری

علامت تجاری نباید طوری ترسیم گردد که در نظر مشتری ایجاد اشتباه کرده و وی را در تشخیص و تمیز علایم تجارتی دیگر که قدری با هم مشابهت دارند دچار سردرگمی و انتخاب نادرست کند. ایجاد اشتباه در نظر مشتری گاه ممکن است با انتخاب نام منطقه ای خاص به عنوان علامت تجاری برای کالایی مشخص که در اصل بین کالا و آن منطقه ارتباطی وجود ندارد، صورت پذیرد به نحوی که مصرف کننده به تصور اینکه کالا متعلق به آن منطقه است راجع به نوع و مبدأ جنس دچار اشتباه شده و در انتخاب و خرید کالا گمراه گردد. در انتخاب علامت تجاری نباید از اسامی عام و گمراه کننده استفاده شود. مثلاَ کلمه شکر را که عام و ویژه کالا و جنس خاص است،نمی توان به عنوان علامت انتخاب نمود.

https://danasabt.ir/%d9%be%d9%84%d9%85%d9%be-%d8%af%d9%81%d8%a7%d8%aa%d8%b1/

4-قابلیت نقل و انتقال علامت تجاری

با توجه به ماده 12 قانون ثبت و علائم و اختراعات که مقرر می دارد: "علامت تجاری قابل نقل و انتقال است ولی انتقال آن در مقابل اشخاص ثالث وقتی معتبر خواهد بود که موافق مقررات این قانون به ثبت رسیده باشد".مستفاد می شود که علامت تجارتی قابل انتقال است.اما برای آن که این انتقال نسبت به اشخاص ثالث معتبر تلقی گردد،نحوه انتقال علامت از صاحب قبلی به صاحب جدید باید به ثبت برسد.

ماده 14 آیین نامه قانون ثبت علامت و اختراعات نیز در این مورد چنین می گوید:
"تغییرات مربوط به علامت یا طبقه کالا یا صاحب علامت همچنین مربوط به تغییرات نشانی و تابعیت و نماینده قانونی او در ایران رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه در ایران به ثبت رسیده باشد. ثبت این تغییرات در روی صفحه مخصوص علامت مربوطه به عمل خواهد آمد، ثبت تغییرات به موجب اظهارنامه رسمی به امضاء صاحب علامت یا نماینده قانونی او به عمل خواهد آمد..."

شایان ذکر است که به موجب آیین نامه مذکور اظهارنامه در سه نسخه تنظیم شده و شماره ثبت علامت در ایران، نام، اقامتگاه و تابعیت مالک جدید و بالاخره نام و نشانی نماینده قانونی او در ایران نوشته می شود. ضمناً اداره مالکیت صنعتی همچنانکه عهده دار مراحل تقاضای ثبت اولیه علامت می باشد رسیدگی و نقل و انتقال علامت تجاری را نیز اقدام می نماید.

در صورتی که نقل و انتقال علامت تجاری با سند عادی یا رسمی صورت گرفته باشد متقاضی باید به هنگام ثبت انتقال علامت مدارک مزبور را نیز به اظهارنامه خود ضمیمه نماید و چنانچه علامتی در خارج از کشور به ثبت رسیده و صاحب آن بخواهد علامت مزبور را به ایران انتقال دهد مکلف است رونوشت مصدق ثبت علامت در خارج از کشور را به اظهارنامه خود پیوست نماید.(مستفاد از تبصره ماده 18 آ.ق.ث.ع.و.ا)



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

پس از انحلال شرکت باید به حالت اشاعه اموال پایان داده شود و از شرکت چیزی باقی نماند. پلمپ دفاتر در نتیجه، اموال باید میان شرکا تقسیم شود، اما چون خود شرکت در طول حیاتش با اشخاص ثالث معامله کرده است و طلبکارانی دارد که قبل از تقسیم دارایی شرکت منحل شده باید به حق خود برسند، قانون گذار سیستم تصفیه دارایی شرکت را وضع کرده است؛ به این معنا که اموال پس از نقد شدن و پرداخت حقوق طلبکاران شرکت، میان شرکا تقسیم خواهد شد. از تاریخ تقسیم، طلبکاران شرکت دیگر حقی نسبت به شرکت ندارند و اگر طلبی از آن ها باقی مانده باشد باید از شرکای سابق مطالبه کنند؛ اما این طلبکاران نیز باید بعد از گذشت مدت کوتاهی از انحلال شرکت از تعرض مصون باشند. به همین دلیل قانون گذار در این نوع دعاوی، مرور زمان کوتاهی را پیش بینی کرده است.

 - تصفیه اموال شرکت:
امر تصفیه در مفهوم دقیق به مجوعه عملیاتی گفته می شود که به نقد کردن دارایی و طلب های شرکت می انجامد. این امر تقسیم دارایی شرکت میان شرکا نیز پس از وضع بدهی های شرکت و پرداخت آن ها صورت می گیرد. هر گاه دارایی شرکت برای پرداخت دیون آن کافی نباشد، تعیین سهم هر یک از شرکای مسئول پرداخت بدهی های شرکت، قسمتی از عملیات تصفیه را تشکیل می دهد.

در مورد امر تصفیه اموال شرکت های اشخاص، قانون گذار در مواد 202 به بعد قانون تجارت، دو طریق را پیش بینی کرده است:
طریق اول: طریق قراردادی و دوستانه است که طرفین ممکن است آن را در اساسنامه پیش بینی کرده باشند. این آزادی در ماده 218 قانون تجارت مقرر شده است، با این قید که شرکا نمی توانند مقررات آمره مواد 207 لغایت 210 و 215 لغایت 217 و قسمت اخیر ماده 211 را نادیده بگیرند.

طریق دوم: تصفیه قانونی است و آن در صورتی است که اساسنامه برای امر تصفیه پیش بینی خاصی نکرده باشد که در این صورت، تصفیه اموال شرکت مطابق مواد 202 لغایت  217 قانون تجارت و تحت نظارت احتمالی دادگاه انجام می شود. این مواد متضمن عملیاتی است که در مجموع، به تصفیه امور شرکت می انجامد و راجع اند به بقای شخصیت حقوقی شرکت در زمان تصفیه و نقش مدیر تصفیه.

گفتار اول: تاریخ آغاز و مدت تصفیه
قانون تجارت ایران معین نمی کند که شرکت از چه تاریخی در حال تصفیه تلقی می شود ولی از ماده 202 قانون تجارت چنین استنباط می شود که به محض انحلال شرکت، تصفیه آن باید آغاز شود. از تاریخ مزبور اهلیت شرکت برای انجام دادن معاملات محدود می گردد و فقط معاملاتی را می توان به نام شرکت انجام داد که برای امر تصفیه ضروری است (ماده 207 ق.ت) در نتیجه، مدیر تصفیه باید در حال تصفیه بودن شرکت را با قید در اسناد مکاتباتی خود، به اطلاع اشخاص ثالث برساند؛ هر چند که قانون تجارت معین نمی کند که هر گاه در حال تصفیه بودن شرکت به اطلاع اشخاص ثالث نرسد، اثر معاملات مدیران شرکت با اشخاصی که با آن معامله کرده اند چه خواهد بود.

بند 3 ماده L.237-2 قانون تجارت فرانسه مقرر کرده است که اثر انحلال شرکت نسبت به اشخاص ثالث، از زمان ثبت انحلال شرکت در دفتر ثبت تجارتی است و تا تاریخ مزبور، مدیران شرکت دارای تمام اختیاراتی فرض می شوند که برای انجام دادن معامله به نام شرکت با اشخاص ثالث لازم است.

در حقوق ایران با توجه به اینکه مدیران شرکت وکیل شرکت تلقی می شوند و شرکت، پس از انحلال، اهلیت محدود خواهد داشت، انجام دادن معاملاتی برای شرکت در حال تصفیه، جز آنچه برای امر تصفیه ضروری است، شرکت را متعهد نمی کند (ماده 674 ق.م) و شرکت حق تنفیذ آن ها را نیز نخواهد داشت چرا که در واقع، خود شرکت نیز اصالتاً نمی توانسته چنین معاملاتی را انجام دهد.(ماده 662 ق.م)

علاوه بر این، قانون تجارت مدتی را برای انجام یافتن امر تصفیه معین نکرده است. این وضع متضمن این اشکال است که ممکن است مدیر تصفیه امر تصفیه را به درازا بکشاند. در فرانسه، عدم ختم امر تصفیه در ظرف مهلت سه سال به دادستان اجازه می دهد که از دادگاه بخواهد امر تصفیه را به عهده بگیرد(بند 4 ماده 8-1844 ق.م.ف)

گفتار دوم: شخصیت حقوقی شرکت در زمان تصفیه
الف)بقای شخصیت حقوقی شرکت
اگرچه قانون تجارت ایران به صراحت مقرر نکرده است که شخصیت حقوقی شرکت در زمان تصفیه باقی خواهد ماند، از بعضی مواد این قانون می توان وجود شخصیت حقوقی شرکت را استنتاج کرد. برای مثال ماده 208 قانون تجارت مقرر می کند: "اگر برای اجرای تعهدات شرکت معاملات جدیدی لازم شود، متصدیان تصفیه انجام خواهند داد".

تاکید قانون گذار بر اجرای"تعهدات شرکت" اشاره دارد به اینکه شرکت موجود است و می توان آن را متعهد کرد.ماده 209 قانون تجارت نیز مقرر کرده است: "متصدیان تصفیه حق دارند شخصاَ یا توسط وکیل از طرف شرکت محاکمه کنند." مفاد این ماده از ماده قبل روشن تر است و نشان می دهد که شرکت در حال تصفیه می تواند علیه اشخاص ثالث اقامه دعوا کند. انجام دادن این امر،توسط مدیر تصفیه و به وکالت از طرف شرکت صورت می گیرد. البته مدیر تصفیه می تواند از طرف شرکت، شخص دیگری را وکیل در تعقیب و جوابگویی کند.

با وجود آنکه ادامه شخصیت حقوقی شرکت در زمان تصفیه از مواد مذکور استنباط می شود،به نظر می رسد که بهتر است قانون گذار این امر را که در مورد شرکت های سهامی عام و خاص به موجب ماده 208 لایحه قانونی 1347 پذیرفته است،در مورد کلیه شرکت های تجاری به صراحت مقرر کند.

ب)آثار بقای شخصیت حقوقی شرکت
نتایج بقای شخصیت حقوقی شرکت در حال تصفیه متعدد است،اما عمده ی آن ها به شرح زیر است:

1-شرکت نام و اقامتگاهش را حفظ می کند تا اشخاص ثالث بتوانند علیه او اقامه دعوا کنند و به طور کلی،حقشان را از او مطالبه کنند.از طرفی،شرکت نیز با حفظ نام و اقامتگاه خود،خواهد توانست به طور مستقل علیه اشخاصی که به او بدهکارند،اقامه دعوا کند.حفظ اقامتگاه شرکت در حال تصفیه،صلاحیت دادگاه را نیز معین می کند.

2.دارایی شرکت باقی می ماند و به مالکیت مشاع شرکا در نمی آید.این وضع به طلبکاران شرکت امکان می دهد که از دارایی شرکتی که با او معامله کرده اند،انحصاراَ بهره مند شوند و با طلبکاران شخصی شرکا در رقابت نباشند.

3.شرکت می تواند تعهدات جدیدی را در حدود ضرورت امر تصفیه بر عهده بگیرد(ماده 208 ق.ت)

4.هر گاه شرکت قادر به پرداخت دیون خود نبوده،انحلالش نیز نتیجه ورشکستگی نباشد،طلبکاران شرکت می توانند صدور حکم ورشکستگی شرکت در حال تصفیه را تقاضا کنند.صدور حکم ورشکستگی به طلبکاران شرکت امکان می دهد معاملاتی را که شرکت در دوران به اصطلاح "مشکوک" انجام داده است،با اثبات ادعایشان،باطل اعلام کنند.

5.چون شخصیت حقوقی شرکت فقط برای امر تصفیه باقی می ماند،شرکت از تاریخ انحلال،نه قابل تبدیل به شرکت دیگری است و نه قادر است فعالیت جدیدی را شروع کند،اما آیا اگر انحلال شرکت به اراده جمیع شرکا بوده باشد،همه شرکا می توانند تغییر عقیده داده،مشروط بر اینکه اراده شرکا قبل از ختم امر تصفیه ابراز شده باشد. این راه حل در حقوق ما نیز قابل قبول به نظر می رسد؛چه شرکت در حال تصفیه شرکتی است که در حال حیات و اراده بر بقای آن به منزله توافق بر تشکیل شرکت جدید نیست،بلکه اراده بر ادامه حیات شرکت است.

گفتار سوم: مدیر تصفیه
الف)انتصاب مدیر تصفیه
هر گاه در اساسنامه شرکت ترتیب خاصی پیش بینی نشده باشد در شرکت های تضامنی و نسبی و مختلط غیر سهامی و سهامی، امر تصفیه با مدیر یا مدیران شرکت است، مگر آنکه شرکای ضامن، اشخاص دیگری را از خارج یا از بین خود برای تصفیه معین کنند.(ماده 203 ق.ت) شرکای ضامن باید به اتفاق، مدیر یا مدیران تصفیه را منصوب کنند و هرگاه اتفاق نظر پیدا نکنند مرجع قضایی، اشخاصی را برای امر تصفیه معین خواهد کرد. ماده 204 قانون تجارت که این امر را مقرر می کند"محکمه بدایت" را صالح در انتصاب مدیر تصفیه دانسته است که بعداَ به دادگاه شهرستان و سپس به دادگاه حقوقی یک تبدیل شده و سرانجام جای خود را به دادگاه عمومی و انقلاب داده است.

ماده 205 قانون تجارت مقرر کرده است: "در هر مورد که اشخاصی غیر از مدیران شرکت برای تصفیه معین شوند، اسامی آن ها باید در اداره ثبت اسناد، ثبت و اعلان گردد". بر عکس، هر گاه امر تصفیه را مدیران شرکت انجام دهند، چون این مدیران در نزد اشخاص ثالث شناخته شده هستند، ثبت و آگهی اسامی آنان ضروری نیست. به همین دلیل،قانون گذار این امر را مقرر نکرده است و معلوم نیست که در صورت عدم ثبت اسامی مدیران خارج از شرکت و اعلان نکردن نام آن ها حقوق اشخاص ثالث در رابطه با شرکت سمتی ندارند،هر گاه اشخاص ثالث با آن ها معامله کنند،شرکت در قبال آن ها مسئول نخواهد بود.

ب)وظایف مدیر تصفیه
ماده 207 قانون تجارت،درباره وظایف متصدی تصفیه مقرر می کند: "وظیفه متصدیان تصفیه خاتمه دادن به کارهای جاری و اجرای تعهدات و وصول مطالبات و تقسیم دارایی شرکت است...". پس وظیفه کلی مدیر تصفیه این است که اموال و مطالبات شرکت را جمع آوری و تبدیل به نقد کند، بدهی های شرکت را به طلبکاران آن بپردازد و باقی مانده دارایی شرکت را میان شرکا تقسیم کند.

وظلیف مدیر تصفیه در حدود ماده 207 قانون تجارت متعددند ولی عمده آن ها نقد کردن دارایی شرکت، پرداخت دیون آن و احیاناَ اداره بهره برداری از شرکت است. قانون گذار در اجرای این وظایف،به متصدی تصفیه اختیار داده است که به شخصه علیه اشخاص ثالث اقامه دعوا کند و یا برای این امر وکیل انتخاب کند(ماده 209 ق.ت) و دعاوی را با اجازه شرکای ضامن به صلح خاتمه داده یا به داوری ارجاع دهد(ماده 210 ق.ت) چیزی که نشان می دهد مدیر تصفیه از اختیارات وسیعی برای انجام دادن وظایف خود برخوردار است.

این وسعت اختیار از این نظر قابل تایید است که اشخاص ثالث می توانند در معاملات خود با مدیر تصفیه با آسودگی خیال عمل کنند؛ چه فرض این است که مدیر تصفیه از کلیه اختیارات لازم برای انجام دادن تکالیف خود برخوردار است، البته به جز حق صلح و داوری که اشخاص ثالث طرف متصدی تصفیه باید در روابطشان با متصدی تصفیه دلیل چنین حقی را از او مطالبه کنند.

یکی از وظایف عمده متصدی تصفیه این است که در انجام دادن وظایفش مصلحت شرکت و شرکا را رعایت کند (ماده 667 ق.م) بنابراین، در انجام دادن معاملات و احیاناَ در مصالحه با اشخاص ثالث نباید از آنچه عرفاَ بر عهده اوست تخطی کند یا برای مثال اموال شرکت را در جهت منافع خود به کار برد و یا با سوءنیت آن ها را به قیمتی بسیار کمتر از قیمت واقعی شان به فروش برساند،والا مسئول خواهد بود.

از دیگر وظایف عمده متصدی تصفیه،پرداخت بدهی های شرکت است.این بدهی ها را در صورتی که مسلم باشند،متصدی تصفیه خواهد پرداخت و در غیر این صورت،مدعیان را برای دریافت آن ها باید به دادگاه مراجعه کنند.چون تصفیه شرکت منحل شده جز در مواردی که انحلال شرکت به سبب ورشکستگی باشد،مطابق مقررات ورشکستگی صورت نمی گیرد،این بدهی ها حال نمی شوند.بنابراین،متصدی تصفیه این بدهی ها را به تدریج و در سر موعد خواهد پرداخت؛مگر آنکه مصلحت غیر از این اقتضا کند.

پرداخت بدهی های شرکت به هر صورتی ممکن است.طلب شرکت به یک طلبکار ممکن است با بدهی شخصی اخیر به شرکت،در حدود مقررات قانون مدنی،تهاتر شود و چون تهاتر قهری است،نیازی به جلب موافقت شرکای ضامن نیست.

متصدی تصفیه باید برای پرداخت دیون آتی شرکت،یعنی دیونی که هنوز موعد آن ها نرسیده مبالغی را نگهداری کند و حق ندارد بدون وضع مبلغی معادل این دیون حین تصفیه،چیزی از دارایی شرکت میان شرکا تقسیم کتد(ماده 211 ق.ت)

ج)نظارت بر کار مدیر تصفیه
ماده 206 قانون تجارت چگونگی نظارت بر کار مدیر تصفیه را فقط در موردی پیش بینی کرده است که در شرکت های مختلط (سهامی و غیر سهامی)، شرکای غیر ضامن اقدام به تعیین ناظر کرده باشند. حتی اگر در چنین شرکت هایی شرکای غیر ضامن یک یا چند نفر ناظر را برای کنترل متصدی تصفیه معین کرده باشند، حدود اختیارات و تکالیف این نظار مشخص نیست.

در شرکت تضامنی یا نسبی،تعیین یک یا چند نفر ناظر بر متصدی تصفیه میسر نیست،مگر آنکه شرکا به اتفاق آن را پذیرفته باشند و یا اساسنامه آن را پیش بینی کرده باشند.

گفتار چهارم: ختم تصفیه
درباره اثر ختم تصفیه نکته مهم این است که شخصیت حقوقی شرکت در حال تصفیه در چه زمانی زایل می شود. در قانون فرانسه، ختم تصفیه آغاز زایل شدن شخصیت حقوقی شرکت است و با ختم آن، تکالیف متصدی نیز ختم می شود.

نتیجه زایل شدن شخصیت حقوقی شرکت و اتمام تکالیف متصدی تصفیه این است که شرکا،نسبت به دارایی باقی مانده،مالک مشاع می شوند و تقسیم اموال توسط خود آن ها و بدو دخالت متصدی تصفیه و مطابق با مقررات راجع به تقسیم اموال توسط خود آن ها و بدون دخالت متصدی تصفیه و مطابق با مقررات راجع به تقسیم ترکه انجام می شود؛ اما در حقوق تجارت ایران چنین نیست.مطابق حقوق تجارت ایران،متصدی تصفیه،علاوه بر امر تصفیه به معنای اخص کلمه،تقسیم دارایی شرکت را نیز به عهده دارد(ماده 207 ق.ت)در نتیجه،شخصیت حقوقی شرکت تا پایان تقسیم دارایی باقی می ماند.

مبحث دوم: تقسیم دارایی شرکت
بنابر آنچه گفته شد درباره طریق تقسیم باید قواعد حقوق مدنی مراعات شوند. در حقوق فرانسه امر تقسیم تابع تقسیم ترکه است. در حقوق ما، مقررات قانون مدنی و قانون امور حسبی هر دو در امر تقسیم باید مورد نظر قرار گیرند. البته در اجرای مقررات مزبور باید شرایط خاص شرکت های تجاری و شرکا را در نظر گرفت. در این باره،ذکر دو نکته اساسی ضروری است.

1. با زایل شدن شخصیت حقوقی شرکت، اموال باقی مانده به نحو مشاع متعلق حق شرکا قرار می گیرد و کل اموال، اعم از نقد و غیر نقد ،به مالکیت همگی شرکا در می آید. بنابراین،شرکایی که اموال غیر پولی را حین تشکیل شرکت به عنوان حصه به شرکت آورده اند، حق مطالبه عین اموال را ندارند، بلکه به نسبت میزان آورده خود، نسبت به اموال مورد بحث دارای حق مالکیت خواهند شد. مع ذلک، شرکا می توانند حین تنظیم شرکتنامه یا اساسنامه یا هنگام تقسیم دارایی شرکت، توافق کنند که عین اموال با پرداخت مابه التفاوت به دیگر شرکا،به صاحبان قبلی آن ها باز گردد.چنین توافقی،از نظر اعتبار،تابع قواعد عام حقوق مدنی خواهد بود.

2.هر گاه دارایی شرکت پس از پرداخت تمام بدهی های آن و یا پس از وضع این بدهی ها، به اندازه سرمایه شرکت باشد،تقسیم دارایی به نسبت آورده انجام خواهد گرفت و در نتیجه،شریکی که آورده اش فقط از کار او تشکیل می شود، حقی نسبت به دارایی شرکت نخواهد داشت.

https://danasabt.ir/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%B5/

مع ذلک ممکن است که دارایی قابل تقسیم، چیزی بیش از سرمایه اولیه باشد که در این صورت عقل سلیم حکم می کند که مابه التفاوت سرمایه اولیه و دارایی موجود قابل تقسیم و به عبارت فنی تر، ارزش افزوده میان همه شرکا تقسیم شود. البته قانون تجارت معین نمی کند که این ارزش افزوده به چه نسبتی تقسیم خواهد شد؛اما منطقی این است که این زیاده، میان کلمه شرکا و از جمله شرکایی که فعالیت خود را به عنوان سرمایه به شرکت آورده اند (به نسبت سودی که به آن ها تعلق می گرفته است) تقسیم شود؛ چون این زیاده، در واقع همان ماهیت منفعت را دارد.



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

یکی از الزامات قانونی ثبت علامت تجارتی، اجباری نبودن آن است (در برخی موارد) و اصولاَ ثبت علایم تجارتی اختیاری است زیرا ثبت علائم موجب می شود که صاحبان علامت از حمایت قانون برخوردار شود. بنابراین لزومی برای اجباری کردن آن از طرف مقنن به نظر نمی رسد. ثبت لوگو به موجب تبصره ماده 1 قانون ثبت علائم و اختراعات، مصوب 1/4/1310 "داشتن علامت تجارتی اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد."

ماده 2 قانون مذکور نیز اشعار دارد: "حق استعمال انحصاری علامت تجارتی فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد."

طبق مصوبه اردیبهشت ماه 1328 هیات وزیران نیز ثبت علامات مربوط به اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی را بشرح ذیل اجباری نموده است:

1- داروهای اختصاصی مورد استعمال طبی یا بیطاری که با نسخه پزشک یا بدون آن مصرف می شود.
2- مواد غذایی که در لفاف و یا ظروف و به اسم مشخصی باشند مانند کنسرو مواد غذایی،آردهای مخصوص،چای های مختلف،کاکائو،شکلات،آب نبات،پنیر،شیر،مربا،ترشی،کره و روغن های مختلف و غیره
3- مشروباتت غیر الکلی، آب های معدنی یا گازدار،شربت،آب های میوه و انواع نوشابه ها که در تحت اسم و ظروف مشخص به معرض فروش گذارده می شود.
4- لوازم آرایش و وجاهت که برای استعمال مستقیم بر روی بدن انسان بکار می رود،مانند صابون،خمیر،پودر،محلول عطریات،ادکلن و غیره

اجناس بالا اعم از آنکه در داخل ایران ساخته یا در خارج ساخته و وارد کشور شود و در بازار تحت اسم مشخصی که بر روی برچسب آن زده می شود به معرض فروش قرار گیرد، باید دارای علامت صنعتی یا تجارتی به ثبت رسیده بوده و در روی برچسب نکات ذیل تصریح شود:

الف-اسم تجارتی و نشانی سازنده جنس با قید کشور مبداء
ب-شماره ثبت در ایران
ج-شماره و تاریخ اجازه وزارت بهداری در مورد ساخت یا توزیع آن در ایران

کلمه یا عباراتی که به همراه علامت تجاری بکار برده می شود باید به زبان فارسی نوشته شود. استفاده از حروف لاتین نیز بشرطی مجاز است که اندازه آن ها از اندازه حروف فارسی کوچکتر باشد.

علایم ممنوع:
ثبت علایم تجارتی، صنعتی و خدمات دارای محدودیت قانونی است. قانون ثبت علایم و آیین نامه اصلاحی اجرایی مصوب سال 1337 ثبت علایم زیر را ممنوع نموده است:

1-علایم رسمی، دولتی و مملکتی-نظیر پرچم ایران، علایم وزارتخانه ها، هلال احمر، علایم نیروهای مسلح و...
2-علایمی که قبلاَ خود یا مشابه آن به ثبت رسیده باشد.
3-علایم منافی عفت عمومی و نظم و انضباط اجتماعی
4-علایمی که دارای اسم و عبارت عمومی باشد و دولت استعمال آن را تحت علامت تجارتی منع کرده باشد.

مطابق ماده 5 قانون ثبت علایم و اختراعات ایران، ثبت علامت ذیل ممنوع است:
1-پرچم مملکتی ایران و هر پرچم دیگری که دولت ایران استعمال آن را به طور علامت تجارتی منع کند و همچنین مدال ها و نشان ها و انگ های دولت ایران.
این نشان ها مربوط به ملت و کشور است و قابل تملک خصوصی نمی باشد. حتی پرچم سایر ملل را نیز نمی توان به عنوان علامت تجارتی مورد استفاده قرار داد. وزارت امور خارجه نمونه هایی از پرچم کشورهای مختلف را به اداره ثبت می فرستد تا از ثبت علایمی که مانند آن ها باشد خودداری شود. مدال ها و نشان ها نیز چون در موارد مخصوصی در مقابل خدمات برجسته به اشخاص داده می شود هر کس نمی تواند آن ها را مورد استفاده قرار دهد.

انگ علامتی است که بر روی فلزات قیمتی برای تعیین عیار آن می زنند و اگر کسان دیگر آن را بکار برند خاصیت آن که تضمین عیار فلزات از طرف مقام رسمی است از بین می رود و علاوه بر آن اشخاص استفاده جو ممکن است آن ها را بر روی فلزات ارزان قیمت نقش کنند و باعث فریب مشتریان گردند و از این لحاظ قوانین جزایی برای کسانی که مرتکب چنین اعمالی شوند مجازاتی پیش بینی نموده است.

2.کلمات و یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی و امثال آن
علامت علاوه بر اینکه مشخص جنسی است اغلب اوقات معرف سازنده آن نیز می باشد و علامتی که در آن کلماتی بکار می رود که مشتری را نسبت به سازنده یا مبدا جنس فریب دهد جایز نیست زیرا استعمال چنین کلماتی ممکن است باعث شود که مصرف کننده تصور کند کالای مورد علامت به وسیله مقامات مزبور ساخته شده است.

3.علایم موسسات رسمی مانند هلال احمر و نظایر آن
بعضی از علامات جنبه ی بین المللی پیدا کرده و با وجود آنکه علامت تجارتی تلقی می شوند چون برای موسسات رسمی و در موارد مخصوصی استعمال می شوند و موسساتی که آن ها را استعمال می کنند دارای مزایایی مخصوصی می باشند استفاده از این علایم به عنوان علامت تجارتی جایز نیست زیرا ممکن است از این علایم سوء استفاده شود.

4.علایمی که مخل انتظامات عمومی یا منافی عفت باشد.
به طور کلی کلماتی که باعث لکه دار شدن عفت عمومی می شود و یا کلماتی که مردم را به شورش یا عصیان دعوت می کند را نمی توان به عنوان علامت انتخاب نمود.قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی،عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب 14/9/75 در ماده واحده و تبصره های 5 و 8 و 9 آن،استفاده از واژه ها و علایم بیگانه بر روی کلیه تولیدات داخلی را ممنوع اعلام کرده است:"ماده واحده به منظور حفظ قوت و اصالت زبان فارسی به عنوان یکی از ارکان هویت ملی ایران و زبان دوم عالم اسلام و معارف و فرهنگ اسلامی، دستگاه های قانونگذاری، اجرایی و قضایی کشور و سازمان ها،شرکت ها و موسسات دولتی و کلیه شرکت هایی که شمول قوانین و مقررات بر آن ها مستلزم ذکر نام است و تمامی شرکت ها،سازمان ها و نهادهای مذکور در بند (د) تبصره 22 قانون برنامه دوم توسعه موظفند از به کار بردن کلمات و واژه های بیگانه در گزارش ها و مکاتبات، سخنرانی ها، مصاحبه های رسمی خودداری کنند و همچنین استفاده از این واژه ها بر روی کلیه تولیدات داخلی اعم از بخش های دولتی و غیر دولتی که در داخل کشور عرضه می شود ممنوع است.

لذا می توان گفت هر علامتی که مخالف قانون باشد یا باعث فریب خریدار شود مخالف نظم عمومی است و به این ترتیب می بایست از ثبت علایمی که مشتری را نسبت به نوع جنس گمراه می کند جلوگیری نمود. مثلاَ اگر کسی دارویی به بازار عرضه کند که دارای علامتی باشد که تصور شود دارای ویتامین است ولی اصولاَ داروی مزبور فاقد ویتامین باشد ثبت چنین علامتی ممنوع تلقی می شود.

راجع به علائم منافی عفت قوانین جزایی نیز استعمال آن ها را منع نموده و مجازاتی برای کسانی که آن ها را استعمال نمایند پیش بینی نموده است.

حقوق ناشی از ثبت علامت، مدت اعتبار و تمدید آن به شرح زیر است:
الف-استفاده از هر علامت که در ایران ثبت شده باشد،توسط هر شخص غیر از مالک علامت،مشروط به موافقت مالک آن می باشد.

ب-مالک علامت ثبت شده می تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت وی از علامت استفاده کند و یا شخصی که مرتکب عملی شود که عادتاَ منتهی به تجاوز به حقوق ناشی از ثبت علامت تجاری گردد، در دادگاه اقامه دعوی نماید. این حقوق شامل موارد استفاده از علامتی می شود که شبیه علامت ثبت شده است و استفاده از آن برای کالا یا خدمات مشابه، موجب گمراهی عموم می گردد.

ج-حقوق ناشی از ثبت علامت، اقدامات مربوط به کالاها و خدماتی را که توسط مالک علامت یا با موافقت او به کشور وارد و در بازار ایران عرضه می گردد شامل نمی شود.

د-مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می باشد.این مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه ی مقرر،قابل تمدید است. یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می شود،برای پرداخت هزینه ی تمدید، با پرداخت جریمه تاخیر در نظر گرفته می شود.

هر ذی نفع می تواند از دادگاه، ابطال ثبت علامت را درخواست نماید.ابطال ثبت یک علامت از تاریخ ثبت آن موثر است و آگهی مربوط به آن نیز در اولین فرصت ممکن منتشر می شود.

https://danasabt.ir/

هر ذی نفع که ثابت کند  مالک علامت ثبت شده شخصاَ یا به وسیله شخصی که از طرف او مجاز بوده است، آن علامت را حداقل به مدت سه سال کامل از تاریخ ثبت تا یک ماه قبل از تاریخ درخواست ذی نفع استفاده نکرده است، می تواند لغو آن را از دادگاه تقاضا کند. در صورتی که ثابت شود قوه ی قهریه مانع استفاده از علامت شده است، ثبت علامت لغو نمی شود.

علامت تجارتی پس از آنکه به ثبت رسید انحصاری است و مخصوص کسانی است که آن را به ثبت رسانیده اند و تجار و افراد حقیقی و حقوقی حق استفاده از آن را ندارند و اگر شخصی آن را جعل نموده و یا به هر نحوی که به حقوق و منافع آن ها ضرری وارد شود به کاربرد مجرم شناخته می شود و برابر قانون مجازات می گردد.



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

انحلال شرکت به منزله پایان عمر آن است و لازمه پایان عمر ثبت شرکت این است که دارایی جمعی از حالت مشاع بیرون آورده شود و میان آنان تقسیم گردد.تقسیم دارایی بین شرکا در صورتی میسر است که طلبکاران شرکت طلب خود از شرکت را دریافت کرده باشند. برای رسیدن به چنین مقصودی، قانون گذار تصفیه اموال شرکت را پس از انحلال پیش بینی کرده است.

بررسی موارد انحلال شرکت:

همان طور که تشکیل شرکت ناشی از اراده شرکاست، انحلال آن نیز با اراده شرکا میسر است. در نهایت ممکن است در طول حیات شرکت، وقایع دیگری حادث شود که انحلال شرکت را ایجاب کند. این موارد را قانون گذار در قانون تجارت پیش بینی کرده است و ما آن ها را تحت عناوین زیر بررسی می کنیم:

  1. انحلال مبتنی بر اراده شرکا
  2. انحلال به سبب از بین رفتن یکی از عناصر شرکت
  3. انحلال مبتنی بر دلایل موجه
  4. انحلال به سبب وضعیت یکی از شرکا

در بررسی این مورد باید بین فرضی که در آن کلیه شرکا انحلال شرکت را می خواهند و فرضی که در آن، انحلال شرکت خواست فقط یک یا چند نفر از شرکاست تفکیک قائل شد.

مبحث اول: انحلال مبتنی بر رضایت تمامی شرکا

رضایت به انحلال شرکت وقتی مطرح است که شرکت برای مدت نامحدود تشکیل شده و یا مدت شرکت که در شرکتنامه پیش بینی شده است به پایان نرسیده باشد والا اگر شرکت دارای مدت بوده و مدت نیز به پایان رسیده باشد، شرکت منحل می شود بدون آنکه نیازی به ابراز اراده شرکا بر انحلال باشد؛ چه در واقع شرکا با تعیین مدت برای شرکت قبلاَ رضایت خود به انحلال را در زمان مقرر ابراز کرده اند.

به هر حال، اگر قبل از اتمام حیات شرکت، همگی شرکا به انحلال آن رضایت دهند، شرکت منحل می شود(مواد 136،161 و 189 ق.ت). انحلال شرکت در قالب تغییر اساسنامه هم میسر است. به این نحو که در اساسنامه، مدت شرکت تقلیل داده شود. البته این تقلیل و به طور کلی انحلال شرکت باید به ثبت رسیده، به اطلاع عموم برسد(ماده 9 نظامنامه ق.ت) والا در مقابل اشخاص ثالث بلااثر خواهد بود.

انحلال به اراده یکی از شرکا

هر گاه یکی از شرکا قرارداد شرکت را فسخ کند، شرکت منحل اعلام می گردد(بند "د"ماده 136 و مواد 161 و 189 ق.ت)؛ مشروط بر اینکه شرکت برای مدت معین تشکیل نشده باشد (مستنبط از ماده 586 ق.م).مع ذلک برای آنکه شریکی از این حق فسخ خود سوءاستفاده نکند، ماده 137 قانون تجارت مقرر کرده است:

  1. شریک در صورتی می تواند از این حق استفاده کند که اساسنامه این حق را از او سلب نکرده باشد و بدین ترتیب، لازم نیست که حق فسخ در اساسنامه پیش بینی شده باشد، بلکه کافی است که حق مزبور از شریک سلب نشده باشد تا بتواند شرکت را فسخ کرده، باعث انحلال آن شود.
  2. فسخ ناشی از قصد اضرار به شرکا نباشد. این قاعده منطقی است؛ چه قانون به اشخاص اجازه نمی دهد که در اعمال حق خود راه سوءاستفاده را در پیش گیرند. قانون گذار قاعده کلی منع سوءاستفاده از حق را در این ماده به صراحت گنجانده و جای بحث باقی نگذاشته است. تشخیص مضر بودن فسخ برای شرکا با دادگاه است.
  3. تقاضا باید شش ماه قبل از فسخ به طور کتبی به شرکا اعلام شود. با توجه به اینکه قانون، جز کتبی بودن تقاضا،شرط تشریفات دیگری مقرر نکرده است،تقاضا می تواند به صورت اظهارنامه و نامه سفارشی یا به طریق دیگری که انجام دادن تقاضا را اثبات کند،صورت پذیرد.
  4. اگر موافق اساسنامه باید سال به سال حساب شرکت رسیدگی شود،فسخ در موقع ختم محاسبه سالانه به عمل می آید.این تاکید قانون گذار برای حفظ حقوق اشخاص ثالث است و به هر حال،قاعده ای است که جنبه نظم عمومی دارد و شرکا نمی توانند بر خلاف آن، توافق کنند.

به هر حال، فسخ شرکت در صورت قانونی بودن، منتهی به انحلال شرکت می شود و اگر شرکای دیگر بخواهند فعالیت شرکت را ادامه دهند باید شرکت جدیدی ایجاد کنند.

مبحث دوم: انحلال به سبب از بین رفتن یکی از عناصر شرکت

چنانچه می دانیم، شرکت قراردادی است که به موجب آن دو یا چند نفر شخص حقوقی را ایجاد می کنند تا فعالیت خاصی را در مدتی معین به انجام برسانند و در سود و زیان شرکت سهیم شوند. از میان رفتن هر یک از این عناصر تشکیل دهنده شرکت، موجب انحلال آن است.

الف)انتفای تعدد شرکا

چون در حقوق ایران، بر خلاف حقوق بعضی از کشورهای اروپایی، شرکت تک شریک معتبر نیست، شرکت در صورتی تشکیل می شود که لااقل دو نفر بر تشکیل آن توافق کنند و هر گاه پس از تشکیل شرکت، حالت تعدد شرکا از میان برود، یعنی فقط یک شریک در شرکت باقی بماند، شرکت منحل خواهد شد.

انتفای تعدد شرکا به ویژه زمانی پیش می آید که پدری و فرزند واحد او در یک شرکت شریک اند و پدر فوت می کند.در این حالت،چون فرزند واحد مالک سهم الشرکه پدر نیز می شود و در نتیجه سهم الشرکه در ید او قرار می گیرد، مالکیت مشاع پایان می پذیرد و دیگر شرکتی وجود ندارد. البته این مورد با موردی که در آن یکی از شرکا فوت می کند،ولی بیش از یک شریک در شرکت باقی نمی ماند، متفاوت است و این وضع به انحلال شرکت نمی انجامد.

در صورت انتفای تعدد شرکا و تعلق تمام سرمایه به یک شریک، شرکت خود به خود منحل خواهد شد و مراجعه به دادگاه،برای صدور حکم انحلال آن، لازم نیست.

هر گاه شریک تنها معاملاتی به نام شرکت انجام دهد،چون شرکت وجود ندارد،طلبکاران می توانند خود وی را طرف معامله تلقی کرده،از اموالش طلب هایشان را برداشت کنند.

ب)حذف نوع شرکت توسط قانون گذار

هر گاه نوع شرکتی که تاکنون وجود داشته است از طریق وضع قانون حذف شود،شرکت منحل خواهد شد.مورد بارز این وضعیت،شرکت های سهامی موضوع قانون تجارت(مصوب 1311) است که پس از گذشت سه سال از تصویب لایحه قانونی 1347،با جانشین کردن شرکت های سهامی عام و خاص،از قانون گذاری ایران حذف شده است.

از تاریخ تصویب لایحه قانونی 1347،شرکت های سهامی فقط به صورتی که در این لایحه آمده است،شرکت سهامی تلقی می شوند و هر گاه شرکت های سهامی موجود در تاریخ لازم الاجرا شدن این لایحه،خود را با مقررات آن وفق نداده و به شرکت سهامی عام یا خاص و یا یکی از شرکت های دیگر مندرج در قانون تجارت تبدیل نشده باشند،منحل محسوب خواهند شد و از لحاظ مقررات انحلال،مشمول قانون تجارت مصوب 1311 خواهند بود (ماده 284 لایحه قانونی 1347)

ج)انتفای موضوع شرکت

موضوع شرکت دارای دو مفهوم متفاوت است. مجموعه اموالی که به شرکت آورده می شوند و فعالیتی که شرکت برای انجام دادن آن تشکیل می شود. هر گاه موضوع شرکت، به دلیل تحقق هدف شرکت و یا از میان رفتن آن، منتفی شود. همچنین زمانی که انجام دادن مقصودی که شرکت برای آن تشکیل شده بود، غیر ممکن شود و یا نوع فعالیت مندرج در اساسنامه یا شرکتنامه از طرف قانون ممنوع گردد، شرکت منحل خواهد شد.

ماده 136 قانون تجارت، ناظر به ماده 93 همان قانون، مورد دوم را به عنوان دلیل انحلال ذکر می کند: "وقتی که شرکت مقصودی را که برای آن تشکیل شده بود انجام داده یا انجام آن غیر ممکن شده باشد". از میان رفتن کامل دارایی شرکت (یعنی مفهوم دیگر موضوع) نیز مطابق مقررات عام قانون مدنی موجب از میان رفتن قرارداد شرکت خواهد شد؛ چه تا سرمایه و دارایی نباشد، شرکتی هم وجود ندارد. تلف شدن موضوع شرکت، در صورتی موجب انحلال آن خواهد بود که تمام دارایی شرکت از میان برود.

در عمل، موضوع شرکت در اساسنامه ها چنان وسیع معین می شود که هیچ گاه نمی تواند منتفی شود. به علاوه، صرف توقف فعالیت، موجب انحلال قهری آن نیست مگر آنکه توقف نتیجه اتمام مقصودی باشد که شرکت برای آن تشکیل شده است و یا نتیجه تلف کامل دارایی شرکت باشد. این نکته را که رویه قضایی فرانسه بیان کرده در حقوق مانیز باید پذیرفت؛ چه بند یک ماده 93 قانون تجارت، ناظر به موردی است که فعالیتی که شرکت برای آن ایجاد شده کاملاَ انجام شده باشد و توقف فعالیت شرکت به هر علت دیگری، موجب انحلال شرکت نمی شود.

د)انقضای مدت شرکت

هر گاه برای شرکت مدت معین شده باشد و با انقضای مدت،شرکا به تمدید آن رضایت ندهند، شرکت منحل می شود. این قاعده کاملاَ منطقی است و اگر قانون گذار بر آن تاکید نمی کرد هم قابل اعمال بود. چه همان طور که گفته شد شرکا با تعیین مدت برای شرکت، از قبل چنین توافق کرده اند که هر گاه مدت شرکت به پایان برسد منحل شود.

ه)ورشکستگی شرکت

ورشکستگی شرکت تجارتی زمانی مصداق دارد که شرکت از تادیه وجوهی که بر عهده دارد برنیاید (412 ق.ت) با توجه به اینکه حکم ورشکستگی به طور موقت قابل اجراست (ماده 417 ق.ت)، انحلال شرکت از زمانی تحقق پیدا می کند که حکم دادگاه اول صادر شده است و لزومی ندارد که حکم با گذراندن مراحل قانونی قطعی شده باشد.

از آنجا که شرکت، از تاریخ صدور حکم ورشکستگی، از دخالت در اموال خود ممنوع است(ماده 418 ق.ت)، طبیعی است که قانون گذار این قاعده را پیش بینی کرده باشد که در صورت ورشکستگی شرکت، شرکت منحل می شود.

باید توجه کرد که در صورت انحلال شرکت به سبب ورشکستگی، تصفیه اموال مطابق مقررات مربوط به ورشکستگی انجام می گیرد(ماده 202 ق.ت)

بنابراین،در صورتی که طلبکاران شرکت ورشکسته توافق کنند با شرکت قرارداد ارفاقی منعقد کنند شرکت منحل نخواهد شد،مگر آنکه به تعهدات خود به موجب قرارداد ارفاقی عمل نکره باشد و یا قرارداد ارفاقی به دلیلی باطل اعلام شود.

مبحث سوم: انحلال مبتنی بر دلایل موجه

این مورد نیز از مواردی است که به خواست یکی از شرکا انجام می شود و در واقع یک نوع حق فسخ است از جانب شریک که آن را بند"ج" ماده 136 قانون تجارت در مورد شرکت تضامنی و مواد 161 و 189،به ترتیب برای شرکت های مختلط غیر سهامی و نسبی لازم الاجرا دانسته اند. این حق فسخ جنبه قانونی دارد، نه قراردادی و بنابراین، برای اعمالل آن باید شرایط قانونی محقق باشد. در نتیجه، این حق فسخ باید توسط دادگاه اعلام شود و موارد آن را نیز دادگاه معین می کند.

الف)شرایط انحلال

به موجب بند "ج" ماده 136 قانون تجارت، حکم ورشکستگی شرکت تضامنی در صورتی صادر می شود که "یکی از شرکا به دلایلی، انحلال شرکت را از محکمه تقاضا نماید و محکمه آن دلایل را موجه دانسته و حکم به انحلال بدهد". این قاعده حقوق تجارت مبتنی است بر قاعده کلی که اگر در یک معامله یکی از طرفین به تعهدات خود عمل نکند، طرف دیگر می تواند به قرارداد پایان دهد.

مبنای قاعده بالا، در مورد شرکت، تکلیف شرکاست به همکاری برای رسیدن به هدف مشخص شده در قرارداد که اگر به دلیلی این نوع همکاری میسر نباشد باید این گونه تلقی کرد که شرکتی وجود ندارد.

دلیلی که موجد حق شریک به تقاضای انحلال است باید موجه باشد، اما قانون گذار به رغم تصریح به این نکته،مواردی را که در آن ها دلیل موجه تلقی می شود ذکر نمی کند و بنابراین تشخیص موجه بودن دلیلی با قاضی است.

ب)تشخیص دلایل موجه

اینکه چه دلیلی موجه است و چه دلیلی موجه نیست، امری است که نمی توان پاسخ دقیقی به آن داد. بعضی از این دلایل به طبیعت شرکت مربوط می شوند و اگر نباشند، قرارداد شرکت وجود ندارد و در نتیجه، شرکت قابل انحلال است؛ اما مورد عمده زمانی است که یکی از شرکا به تکلیف خود به عنوان شریک عمل نمی کند.

برای مثال، هر گاه آورده یکی از شرکا کار او باشد و او کاری در شرکت انجام ندهد، شرکای دیگر می توانند انحلال شرکت را تقاضا کنند، زیرا در این مورد یکی از شرکا، حصه غیر نقدی را که تعهد کرده به طور مرتب به شرکت بیاورد نمی آورد و چون تشکیل شرکت منوط به آوردن حصه از جانب تمام شرکاست و این شریک حصه خود را که کار اوست در اختیار شرکت قرار نمی دهد،شرکت دیگر موضوعیت ندارد و انحلال آن به تقاضای یکی از شرکا موجه است.

دلیل موجه ممکن است امری باشد که ادامه شرکت را دشوار و با زیان مداوم همراه کند، مثل موردی که قسمت عمده ای از فعالیت شرکت که هدف اصلی تشکیل شرکت بوده غیر قانونی اعلام می شود، هر چند که موضوع شرکت به تمامی منتفی نیست. در این مورد چون ادامه کار شرکت با موضوعاتی است که نفعی برای شرکا ندارد، شریکی که ادامه حیات شرکت به ضرر اوست می تواند انحلال شرکت را تقاضا کند. همچنین است زمانی که شرکت ضرر می دهد و به نظر می رسد که زیان شرکت دائمی است.

دلیل موجه ممکن است ناسازکاری شدید میان شرکا باشد. این امر به خصوص زمانی ایجاد اشکال می کند که اکثر شرکا، دائم از حق رد خود استفاده کرده، تصمیماتی اتخاذ می کنند که برای شرکای اقلیت متضمن زیان است و یا اینکه دو گروه مخالف که دارای آرای مساوی اند پیوسته با تصمیمات یکدیگر مخالفت می کنند و تصمیم گیری در مورد امور شرکت را غیر ممکن می سازند. در تمام این موارد،روح برابری و برادری که از لوازم حیات شرکت است وجود ندارد و دادگاه به درخواست یکی از شرکا باید حکم انحلال شرکت را صادر کند.

حق تقاضای انحلال از حقوقی است که شریک نمی تواند آن را اسقاط کند. بنابراین، شرکا نمی توانند در شرکتنامه یا اساسنامه، حق مزبور را از خود سلب کنند. مع ذلک، تقاضای شریکی که انحلال شرکت را طالب است باید مبتنی بر دلیل موجهی باشد که ناشی از عمل خود او نیست بلکه برخاسته از خطای شرکای دیگر است.

دادگاه های فرانسه به حق چنین نظر داده اند که شریک نمی تواند برای انحلال شرکت به دلیلی متوسل شود که خود او بانی آن بوده است.دادگاه رسیدگی کننده صلاحیتی گسترده برای تشخیص دلیل موجه دارد و دیوان کشور، حق ورود به این امر را ندارد که آیا دادگاه در تشخیص خود صائب است یا خیر.

حکم دادگاه به انحلال،جنبه انشایی دارد نه اعلامی و بنابراین انحلال شرکت در تاریخی محقق می شود که دادگاه رای صادر می کند.

ج)اخراج شریک

تبصره ماده 136 قانون تجارت مقرر می کند که اگر "دلایل انحلال منحصراَ مربوط به شریک یا شرکای معینی باشد، محکمه می تواند به تقاضای سایر شرکا، به جای انحلال حکم اخراج آن شریک یا شرکای معین را بدهد". در واقع، مورد نظر قانون گذار،رفتار نادرست شریک یا شرکای معین است که دلیلی است موجه برای دیگر شرکا که انحلال شرکت را تقاضا بکنند. قانون گذار مقرر می کند که اگر رفتار نامناسب یکی از شرکا، دلیل تقاضای انحلال توسط یکی از شرکا باشد، دادگاه می تواند به جای صدور حکم انحلال، حکم به اخراج شریک مزبور بدهد.

تقاضای اخراج باید از جانب شرکا مطرح شود و دادگاه راساَ نمی تواند حکم به اخراج بدهد. این قاعده که در حقوق بعضی کشورهای دیگر، مانند فرانسه، آلمان و سوییس نیز پیش بینی شده است به دادگاه امکان می دهد که بر خلاف طبیعت قراردادی شرکت، ترکیب آن را تغییر دهد و اموال شرکت را قبل از انحلال، میان شریک اخراجی و شرکای باقی مانده تقسیم کند.

بدیهی است که به رغم اخراج شریک متخلف، بقای شرکت در صورتی میسر است که پس از خروج شریک، حداقل دو شریک در شرکت باقی بمانند والا اگر با خروج شریک فقط یک شریک باقی بماند، شرکت منحل خواهد شد.

مبحث چهارم: انحلال به سبب وضعیت یکی از شرکا

از آن جا که در شرکت های اشخاص، شخصیت شریک اهمیت فراوان دارد، فوت، حجر و عجز شریک از پرداخت دیون شخصی اش، ممکن است موجب انحلال شرکت شود.

الف)فوت و حجر شریک

در صورت فوت یا حجر یکی از شرکای ضامن، شرکت خود به خود منحل می شود. مع ذلک، سایر شرکا می توانند بر بقای شرکت با قائم مقام متوفی توافق کنند (مواد 136،139،161 و 181 ق.ت) همان طور که گفته شد، در صورتی که نظر سایر شرکا بقای شرکت باشد، قائم مقام متوفی باید در مدت یک ماه از تاریخ فوت، رضایت یا عدم رضایت خود را در مورد بقای شرکت به طور کتبی اعلام نماید. در صورتی که قائم مقام متوفی رضایت خود را اعلام کرد، نسبت به اعمال شرکت در مدت مزبور از نفع و ضرر شریک است ولی در صورت اعلام عدم رضایت فقط در منافع حاصل در مدت مذکور شریک است و نسبت به ضرر آن مدت سهیم محسوب نمی شود.

کوت تا انقضای مهلت یک ماه مذکور، در حکم اعلام رضایت است (مواد 139 و 140 ق.ت) بر عکس، در شرکت های مختلط غیر سهامی، فوت یا حجر یا ورشکستگی شریک یا شرکای با مسئولیت محدود، موجب انحلال شرکت نمی شود (ماده 161 ق.ت)

ب)عجز شریک از پرداخت دیون شخصی

قانون تجارت ایران در مورد عجز یکی از شرکا از پرداخت دیونش دو مورد را از یکدیگر تفکیک کرده است:

1.هر گاه شریک تاجر باشد و قادر به پرداخت دیون خود نباشد، حکم ورشکستگی اش صادر می شود. بند"ه" ماده 136 قانون تجارت، در چنین صورتی، صدور حکم انحلال شرکت را مجاز می داند. مع ذلک در این باره باید به دو نکته اساسی توجه کرد:

اول اینکه حکم انحلال در صورتی صادر می شود که مدیر تصفیه شریک ورشکسته کتباَ تقاضای انحلال شرکت را کرده و از تقاضای مزبور شش ماه گذشته و شرکت مدیر تصفیه را از تقاضای انحلال منصرف نکرده باشد (ماده 138 ق.ت) انصراف در صورتی حاصل می شود که مدیر تصفیه شریک ورشکسته تشخیص دهد که ادامه شرکت به دلیل سوددهی آن به نفع طلبکاران شخصی شریک است.

دوم اینکه با وجود صدور حکم ورشکستگی شریک، سایر شرکا می توانند سهم آن شریک را از دارایی شرکت نقداً تادیه و شریک ورشکسته را از شرکت خارج کنند(ماده 131 ق.ت) این راه حل قانون گذار باید مورد تایید قرار گیرد،چه اولاً با پرداخت سهم شریک ورشکسته شخص جدیدی وارد شرکت نمی شود و در نتیجه،وضع موجود تغییر نمی یابد و ثانیاَ علاوه بر شرکا،کارکنان و خدمه شرکت از کار بیکار نمی شوند و مشکل اجتماعی ناشی از بیکاری آن ها به وجود نمی آید.

2.هر گاه شریک عاجز از پرداخت، تاجر نباشد حکم ورشکستگی او را نمی توان صادر کرد و بنابراین، انحلال شرکت به سبب ورشکستگی مورد پیدا نمی کند. مع ذلک، اگر طلبکاران شخصی شریک نتوانسته باشند طلب خود را از دارایی شخصی او وصول کنند و سهم مدیون از منافع شرکت، کافی برای پرداخت طلب آن ها نباشد، می توانند انحلال شرکت را تقاضا کنند؛ مشروط بر اینکه لااقل شش ماه قبل، قصد خود را به وسیله اظهارنامه رسمی به اطلاع شرکت رسانیده باشند.

https://danasabt.ir/2023/09/04/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%84%d9%88%da%af%d9%88/

در این صورت، شرکت یا بعضی از شرکا می توانند مادام که حکم نهایی انحلال صادر نشده با پرداخت طلب طلبکاران مزبور تا حدود دارایی مدیون در شرکت، یا جلب رضایت آنان به طریق دیگر، از انحلال شرکت جلوگیری کنند (ماده 129 ق.ت) در فرض اخیر،سایر شرکا می توانند سهم شریک مدیون را از دارایی شرکت نقداَ پرداخت کرده، او را از شرکت خارج کنند.(ماده 131 ق.ت)

به هر حال در شرکت های مختلط غیر سهامی، نه ورشکستگی شریک با مسئولیت محدود موجب انحلال شرکت است و نه عجز او از پرداخت دیون شرکت (هر گاه شریک تاجر نباشد) (ماده 161 ق.ت)



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 دی 1402 | نظرات ()