نوشته شده توسط : noor

خواص سنگ کروندوم

کروندوم یک سنگ معدنی است که نام آن در زبان سانسکریت به معنای سنگ سنباده می باشد و به همین نام نیز شناخته می شود. سنگ کروندوم در رنگ های گوناگونی یافت می شود و این سنگ به صورت جلا داده شده در ساخت جواهرات بسیار زیبا نیز کاربرد دارد.خواص سنگ آکوامارین بهتر است بدانید که در واقع سنگ های یاقوت قرمز و یاقوت کبود هر دو از سنگ کروندوم به دست می آیند و در واقع این دو سنگ جواهر گرانبها از انواع سنگ های کروندوم محسوب می شوند.
وجود مقدار اندکی ناخالصی در سنگ کروندوم سبب می شود این سنگ به یاقوت تبدل شود.
سنگ کروندوم دارای ضریب سختی 9 می باشد و از ترکیب آلومینیوم با برخی عناصر شیمیایی و اکسیژن تولید می شود و در بلور خود دارای تقارن می باشد.
سنگ کروندوم سنگ مخصوص متولدین ماه سپتامبر ( شهریور ) است.

 

انواع سنگ کروندوم

سنگ کروندوم دارای جنس شفاف تا کدر و مات است، اما با ارزش ترین سنگ کروندوم، نوع شفاف آن است. نوع اصلی سنگ کروندوم در رنگ های آبی (یاقوت کبود) و قرمز(یاقوت قرمز) یافت می شود؛ البته این سنگ در رنگ های سیاه و سفید، برنز، سبز، خاکستری، قهوه ای، نیلی، نارنجی، صورتی، بنفش، سفید و زرد نیز مشاهده می شود. کروندوم آبی یا همان یاقوت کبود در واقع بهترین و شناخته شده ترین سنگ جواهر در جهان محسوب می شود. البته هر چقدر رنگ آبی آن تیره تر باشد از ارزش بیشتری برخوردار است.
در طول تاریخ از سنگ کروندوم به عنوان نمادی برای حقیقت، صداقت و وفاداری استفاده می شده است.
همراه داشتن این سنگ همچنین موجب ایجاد صلح و آرامش می گردد و این سنگ در از بین بردن احساسات منفی و ایجاد آرامش بسیار تأثیر گذار است.
سنگ کروندوم یکی از تأثیرگذارترین سنگ ها بر روی عواطف و احساسات افراد محسوب می شود که می تواند در ارتقاء شغلی، کسب ثروت و رسیدن به موفقیت بسیار مؤثر باشد. شما می توانید در ظرف یک ماه پس از استفاده از سنگ کروندوم، خواص بی نظیر آن را احساس کنید.

خواص سنگ کروندوم

استفاده از سنگ کروندوم نتایج معجزه آسایی در از بین بردن احساسات ناخوشایند و انرژی های منفی از بدن دارد و همراه داشتن این سنگ، انسان را از چشم بد و حسادت محافظت می کند، علاوه بر آن استفاده از این سنگ در ایجاد آرامش و از بین بردن ترس و اضطراب نیز بسیار کارآمد است.

سنگ کروندوم تأثیر زیادی در بهبود حافظه و افزایش تمرکز انسان دارد و توانایی تصمیم گیری در افراد را بهبود می بخشد.
همراه داشتن سنگ کروندوم تأثیر بی نظیری در کسب ثروت و موفقیت افراد دارد و می تواند سبب افزایش برکت در روزی افراد گردد؛ علاوه بر آن استفاده از سنگ کروندوم در کسب شهرت نیز بسیار مژثر است.

برای افرادی که نیاز به آرامش روحی و روانی دارند و یا از بیماری افسردگی رنج می برند، استفاده از سنگ کروندوم  با تأثیر بر روی چاکرای تاج می تواند آرامش را به ارمغان آورد و باعث بهبود کیفیت مدیتیشن و مراقبه گردد.
استفاده از سنگ کروندوم سبب دور کردن ارواح و دیگر موجودات ناخوشایند می گردد و همچنین همراه داشتن آن سبب محافظت از انسان در برابر تاریکی و شرارت می باشد. در گذشته از سنگ کروندوم به عنوان سنگی برای محافظت از مسافران و افراد ماجراجو استفاده می شده است.

از جمله خواص بی نظیر موجود در سنگ کروندوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش بینش و ادراک
• افزایش آگاهی های بصری
• تحریک بلند همتی و اعتماد به نفس
• از بین بردن احساسات منفی
• کاهش خشم و استرس
• دستیابی به ارزش های معنوی
• محافظت در برابر آسیب های روحی و روانی
• ایجاد ثبات در شرایط اقتصادی

 


:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

همه چیز در مورد دهانشویه​ دهان

دهان شویه مایعی است که برای شستشو و تمیز نگه داشتن فضای داخل دهان استفاده می شود. معمولاً آنها حاوی مواد ضد عفونی کننده نیز هستند که باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند را از بین می برند. کامپوزیت در رشت بعضی از مردم از دهانشویه برای از بین بردن بوی بد دهان استفاده می کنند و برخی دیگر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان.

چگونه دهانشویه را استفاده کنیم؟

همیشه برای مصرف محصولات بهداشتی باید طرز استفاده آن را از روی برچسب یا بروشور محصول بخوانید. به طور کلی اکثر انواع دهانشویه ها به روش زیر استفاده می شوند:

  • ابتدا دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. اگر از خمیر دندان فلوراید دار استفاده می کنید بعد از مسواک زدن کمی صبر کنید چرا که دهان شویه اگر بلافاصله پس از خمیر دندان استفاده شود فلوراید غلیظ خمیر دندان را می شوید.
  • به اندازه ای که روی محصول درج شده است از آن استفاده کنید. معمولاً بین ۳ تا ۵ قاشق چایخوری کفایت می کند.
  • کمی در دهان خود بریزید و آن را در دهان بچرخانید. مراقب باشید دهانشویه را قورت ندهید. اگر بلعیده شود هیچ کاری انجام نمی دهد.
  • مدت ۳۰ ثانیه آن را در دهان غرغره کنید و سپس بیرون بریزید.

آیا باید از دهان شویه استفاده کنم؟

بعضی از مردم استفاده از دهان شویه را به عنوان بخشی از مراقبت‌های بهداشتی روزمره در نظر می گیرند اما برخی نیز تنها برای از بین بردن بوی بد دهان از آن استفاده می کنند. واقعیت این است که هیچ راهنمای سفت و سختی برای این که در چه شرایطی از آن باید استفاده شود وجود ندارد. در هر صورت دهانشویه فلوراید دار به تقویت مینای دندان و مقابله با بیماری لثه کمکی نمی کند مگر این که پس از مسواک زدن و نخ کشیدن آن را استفاده کنید. دندان ها باید هنگامی که در معرض این ماده قرار می گیرند کاملاً تمیز باشند.

آیا با استفاده از دهانشویه دیگر نیازی به مسواک زدن نیست؟

 

 

توجه داشته باشید دهانشویه جایگزین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نمی شود. تنها راه موثر از بین بردن پلاک و باکتریهای سطح دندان ها و زیر لثه، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به شیوه صحیح است. دهانشویه های مختلف ترکیبات متفاوتی دارند و همه آنها برای استحکام دندان موثر نیستند.

چند وقت یک بار دهانشویه استفاده کنم؟

دفعات استفاده از دهانشویه بستگی به شرایط دارد. در هر صورت دهانشویه جایگزین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیست. استفاده از دهانشویه برای حفظ بهداشت دهان ضرورتی ندارد. بیشتر شرکتهای سازنده محصولات دهانشویه توصیه می کنند روزی یک یا دو بار پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باید استفاده کنید.

دهان شویه چگونه به حفظ بهداشت دهان کمک می کند؟

ترکیبات موجود در هر محصول دهان شویه کمی متفاوت است. تحقیقات نشان می دهد دهان شویه به جلوگیری از تجمع پلاک در دندان ها و عفونت لثه کمکی نمی کند. اما از آنجایی که ترکیبات دهانشویه های گوناگون تفاوت دارند و به طور کلی استفاده از دهانشویه ارتباط تنگاتنگی با رعایت بهداشت دهان دارد، به سختی می توان دقیقا مشخص کرد دهان شویه چقدر به حفظ سلامت دهان کمک می کند یا کدام نوع آن بهتر عمل می کند.

در پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، مشخص شد درصد زیادی از کسانی که هر روز دهانشویه استفاده می کنند، برای درمان علائم بیماری لثه، زخم های دهانی یا ورم لثه این کار را انجام می دهند.‌

دهان شویه با داشتن ترکیبات ضد عفونی کننده مانند الکل، منتول و اکالیپتول باکتریها را از بین می برد. این ترکیبات داخل دهانشویه می توانند وارد فضاهایی شوند که دسترسی به آنها با مسواک یا نخ دندان دشوار است. در نتیجه باکتری‌های همه نواحی دهان را می توانند از بین ببرند.

گفته می شود برخی از آنها مینای دندان را با ترکیب فلورایدی که دارند قوی‌تر می‌کنند. در پژوهشی در سال ۲۰۰۷ که بر روی کودکان دبستانی انجام شد مشخص شد دهانشویه های فلوراید دار شمار پوسیدگی دندان را بیش از ۵۰ درصد کاهش داد. (فلوراید درمانی در کودکان)

فلوراید افزودنی به دهانشویه از طریق مینای دندان جذب شده و باعث افزایش دوام دندان می شود.

هشدارها و نکات مهم در استفاده از  دهان شویه آن

معمولاً این ماده مقدار زیادی الکل و فلوراید دارد. هر دوی این مواد نباید به مقدار زیاد بلعیده شوند به خصوص در کودکان. به همین علت انجمن دندانپزشکی آمریکا استفاده از دهانشویه برای کودکان زیر شش سال را توصیه نمی کند. افراد بزرگسال نیز نباید آن را قورت بدهند.

اگر زخم باز یا ضایعه دهانی داشته باشید ممکن است برای از بین بردن باکتری ها و تسریع جوش خوردن و التیام بافت ها بخواهید دهانشویه استفاده کنید. اما پیش از استفاده باید بدانید در صورتی که چند مرتبه است که ضایعه ای در دهان تان ایجاد شده است باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

انواع دهانشویه

انواع دهانشویه های موجود عبارتند از دهانشویه های درمانی و زیبایی.

  1. دهانشویه های زیبایی برای از بین بردن بوی بد دهان و ایجاد طعم خوشایند در دهان و یا سفید کردن دندانها استفاده می شوند.
  2. دهانشویه های درمانی حاوی ترکیباتی هستند که جمعیت باکتری ها در دهان را کاهش داده و برای وضعیت هایی مانند پسروی لثه، التهاب لثه، خشکی دهان و تجمع پلاک در دندانها مصرف می شوند.

ترکیبات موجود در دهانشویه چیست؟

هنگامی که می خواهید دهانشویه بخرید آگاهی داشتن از ترکیبات محصول بسیار مهم است تا آن چیزی را بخرید که متناسب با نیاز شماست. بسیاری از محصولات چندین ترکیب برای هدف مورد نظر خود دارند.

برخی از ترکیبات معمول آنها عبارتند از:

  • فلوراید برای مقابله با پوسیدگی دندان و تقویت مینا استفاده می شود.
  • ستیل پیریدینیوم کلراید برای از بین بردن بوی دهان و باکتری ها استفاده می شود.
  • کلرهگزیدین برای کنترل التهاب لثه و کاهش باکتری ها استفاده می شود.
  • روغن های فرار یا عصاره ای در بعضی از دهانشویه ها استفاده می شود. از جمله این ترکیبات رایج عبارتند از منتول که از نعنا بدست می آید، اکالیپتول که از اکالیپتوس به دست می آید و تیمول که از آویشن به دست می آید. همه این ترکیبات خاصیت ضد قارچی و ضد باکتری دارند.
  • پروکسید هیدروژن یا پروکسید کاربامید برای سفید کردن دندان ها به کار می رود.


:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

درباره کوارتز دومورتیریت – تاریخچه و مقدمه

کوارتز دومورتیریت یکی از گونه های کمیاب و آبی رنگ سنگ جواهر کوارتز است. امیرنکویی این سنگ جواهر دارای کیفیت ترکیبی سنگ دانه کوارتز است که با ماده معدنی به نام دومورتیریت ادغام شده است.
با وجود اینکه کوارتز رنگ های متنوعی دارد، کوارتز آبی رنگ بسیار کمیاب است.
رگه های دومورتیریت باعث ایجاد رنگ خاص این سنگ شده و از آبی روشن تا تیره و در بعضی موارد قهوه ای متمایل به قرمز متغیر است.
دومورتیریت بوروسیلیکات آلمینیوم با سختی است که از 7.0 تا 8.5 بر روی مقیاس Mohs متغیر است.
در شکل سنگ دانه زمانیکه برش داده می شود سختی اش 7.0 است، در حالیکه اشکال کریستالی آن سختی تا 8.5 دارند.
این ماده معدنی برای اولین بار در سال 1881 شناخته شد و بر اساس نام دیرین شناس فرانسوی ایگین دومورتیر نام گذاری شد.
دومورتیریت اهداف صنعتی بیشتری نسبت به جواهرات دارد.
از آنجایی که در صورت حرارت دهی رنگش کاملا سفید می شود، معمولا برای تولید سرامیک و چینی بکار می رود. 

 

شناسایی کوارتز دومورتیریت 

کوارتز دومورتیریت یکی از گونه های کوارتز آبی رنگ با کیفیت جواهر است.
کوارتز آبی از شفاف تا مات متغیر است این یعنی مواد شفافش باید مورد آزمایش قرار بگیرند.
دومورتیریت خودش نوعی ماده معدنی مستقل است.
زمانیکه ترکیب شود ممکن است به عنوان بوروسیلیکات آلمینیوم شناسایی شود.
رنگ کوارتز دومورتيريت شبیه به سایر سنگ های جواهر آبی رنگ مانند سنگ لاجورد، آزوریت و سودالیت است.
با این حال کوارتز دومورتيريت به مراتب سخت تر و بادوام تر از سایر سنگ های جواهر آبی رنگ است.

ماهیت کوارتز دومورتيريت و منابع سنگ جواهر

کوارتز دومورتيريت بیشتر در :

  • برزیل،
  • کانادا،
  • فرانسه،
  • ایتالیا،
  • ماداگاسکار،
  • موزامبیک،
  • نامیبیا،
  • نروژ،
  • هلند،
  • سریلانکا
  • و آمریکا یافت می شود.

رنگ کوارتز دومورتیریت

رنگ های کوارتز دومورتیریت از قرمز- قهوه ای تا بنفش- آبی و از آبی تیره تا آبی روشن متغیرند.
آبی تیره متداول ترین رنگ است.
رنگ این سنگ به صورت نامساوی توزیع شده و ممکن است قسمتی از آن آبی تیره و قسمت آبی روشن باشد مانند سنگ لاجوردی و سودالیت.
بسیاری از سنگ ها نقطه ها یا خطوط سفیدرنگ هم در کنار آبی دارند.
ناخالصی های معدنی دومورتیریت در درون کوارتز علت ایجاد رنگ آبی است.

شفافیت و درخشندگی کوارتز دومورتيريت

کوارتز دومورتيريت سنگ دانه کوارتز با ذرات دومورتیریت است.
تقریبا تمام سنگ ها مات هستند، با این وجود مواد معدنی بسیار کمیاب و ریزی وجود دارند که کمی شفافیت دارند.
مانند بیشتر سنگ دانه های کوارتز، کوارتز دومورتيريت دارای نوعی موم است که درخشندگی را کم می کند.

 

برش و شکل کوارتز دومورتیریت

کوارتز دومورتیریت را معمولا به سبک کوژ تراش می دهند.
در اشکال قدیمی هم دایره و بیضی ایجاد شده است.
اندازه های بزرگ متداول هستند. اشکال کارشده کمیابند اما وجود دارند.

آماده سازی کوارتز دومورتيريت

کوارتز دومورتيريت به هیچ وجه قابل بازسازی یا اصلاح مصنوعی نیست.

ویژگی های گوهرشناسی کوارتز دومورتیریت:

فرمول شیمیایی: SiO2 Quartz/ AI7(BO3)(SiO4)3O Dumortierite

ساختار کریستالی: کوارتز: مثلثی/ دومورتیریت: راست لوزی

رنگ: ابی روشن، آبی، آبی تیره، بنفش- آبی، سفید- آبی، قرمز- قهوه ای

سختی: 7 تا 8.5 روی مقیاس Mohs 

شاخص انکسار: کوارتز: 1.544 تا 1.553 

دومورتیریت: 1.678 تا 1.689

چگالی: کوارتز: 2.65/ دومورتیریت: 3.26 تا 3.41 

شکاف پذیری: کوارتز: ندارد/ دومورتیریت: خوب

شفافیت: شفاف تا مات

انکسار دوگانه یا شکست نور دوسویه: کوارتز: 0.009/ دومورتیریت: -0.015 تا -0.037

درخشندگی: مومی تا کدر

شب نمایی: کوارتز: معمولا ندارد/ دومورتیریت: آبی کمرنگ، بنفش- آبی، بنفش

https://chaav.ir/

دومورتیریت کوارتز : گونه ها یا سنگ های جواهر مشابه

دومورتیریت کوارتز یکی از انواع سنگ جواهر کوارتز است.
تقریبا 12% از پوسته زمین متشکل از کوارتز بوده و این ماده دومین ماده معدنی فراوان بر روی زمین تلقی می شود.
سنگ های متعددی شبیه به دومورتیریت کواترز از نظر رنگ وجود دارند مانند سنگ لاجوردی، سودالیت، آزوریت، مگنزیت بکیت و کروسیدولیت که حاوی کوارتز است. 

دومورتیریت کوارتز گاهی با نام های تجاری مانند کوارتز ماه آبی یا سنگ دنیم آبی فروخته می شود اما این عناوین رسمیت ندارند.

محبوب ترین سنگ های جواهر مرتبط: 

روتیل کوارتز، کوارتز شفاف، کوارتز صخره ای، کوارتز دودی، کوارتز رز، سنگ خون، کوارتز چشم گربه ای، عقیق،
سنگ یمانی، عقیق قرمز، یاقوت، کوارتز لیمویی رنگ و آمترین بعضی از مشهورترین نام هایی هستند که برای سنگ جواهر مرتبط یا مشابه استفاده می شوند. 



:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

به مرور زمان پلاک جمع شده در سطح دندانها، در صورتی که خوب پاک نشوند سخت شده و به جرم تبدیل می شوند. بهترین دکتر ایمپلنت در رشت زمانی که پلاک به جرم دندان تبدیل شد، دیگر با مسواک نمی توانید آن را تمیز کنید. برای تمیز کردن جرم باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا جرمگیری دندان انجام شود. پولیش یا بروساژ دندان یک درمان دندانپزشکی است که مینای دندان را صاف و براق می کند. اما بروساژ فقط جنبه زیبایی ندارد بلکه پس از جرمگیری انجام می شود تا علاوه بر زیبایی دندانها، از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری کرده و از پوسیدگی پیشگیری نماید.

جرمگیری چیست؟

در جرمگیری، دندانپزشک با کمک قلم جرمگیری یا دستگاه اولتراسونیک، جرم چسبیده به دندان را میزداید. دندانپزشک با دقت جرمهای رسوب کرده بین دندانها یا زیر لثه را نیز برمی دارد. پس از پایان جرمگیری، بروساژ انجام می شود.

بروساژ یا پولیش دندان چیست؟

بروساژ یا پولیش دندان درمانی ساده و بدون درد برای تمیز کردن دندانهاست که در مطب دندانپزشک انجام می شود.

مراحل بروساژ کردن دندانها

  1. برای بروساژ کردن ابتدا دندانپزشک دندانها را بررسی می کند تا ببیند آیا پوسیدگی دندان یا لکه های معدنی زدایی در مینا وجود دارد یا نه.
  2. سپس با جرمگیری، پلاک و جرم سخت شده روی دندانها را پاک می کند.
  3. در آخر دندانها پولیش می شوند تا کاملا صاف و براق شوند.
  4. ممکن است فلوراید درمانی برای افزایش مقاومت دندانها و جلوگیری از پوسیدگی آنها انجام شود.

روش بروساژ کردن دندانها چیست؟

دو روش اصلی برای بروساژ دندانها وجود دارد. یک روش این است که با دریل دندانپزشکی با سرعت پایین و برس پولیش (rubber cup) دندانها تمیز و صاف شوند. برس پولیش در خمیر پولیش کمی ساینده غوطه ور می شود و برای تمیز کردن دندان استفاده می شود.

در روش دیگر، دستگاه نوع پاشش پر شده با پودر جوش شیرین به کار گرفته می شود. این نوع پولیش برای ترکها و درزها و سطوح بین دندانها موثرتر است. جوش شیرین ساینده نیست و مینای دندان را نمیساید.

فواید این درمان

  • در مورد فواید بروساژ دندان اتفاق نظر وجود ندارد. در یک پژوهش بازبینی چندین پژوهش در سال ۲۰۱۸ مشخص شد بروساژ کردن مرتب دندان مانع بیماری لثه نمی شود. این پژوهش بیان می کند کسانیکه دندانهایشان را جرمگیری و بروساژ کرده اند، تجمع پلاک در دندانهایشان تا حد چشمگیری کاهش می یابد.
  • کمتر بودن پلاک در دندانها به معنی محافظت از مینا و به طور کلی سلامت دندان است. حفظ مینای دندان مهم است چون مینا اگر از بین برود دیگر قابل ترمیم نیست. پولیش یا بروساژ دندانها باکتریها را از سطح دندانها دور می کند و به سلامت دندانها کمک می کند.
  • تاثیر بروساژ بر زیبایی دندانها نیز امری غیر قابل انکار است. داشتن لبخندی سفیدتر و براقتر به معنی جذابیت بیشتر و اعتماد به نفس بیشتر است.

به خاطر داشته باشید بخش مهمی از بروساژ، جرمگیری است که باید پیش از بروساژ انجام شود.

 

عوارض این درمان

  • بروساژ دندان درمانی بسیار ساده و مشخص است و عوارض چندانی ندارد. برخی دندانپزشکان ممکن است روشهای بروساژ ملایم تری را توصیه کنند. به طور کلی این درمان برای همه ایمن است. اگر کسی حساسیت دندان شدید دارد توصیه می شود بروساژ او کم تهاجمی تر (فقط با برس پولیش) انجام شود.
  • اگر کسی فرسایش شدید دندان دارد نیز ممکن است برایش بروساژ محدودی انجام شود.
  • بروساژ به تنهایی جلوی پوسیدگی دندان را نمی گیرد مگر این که پس از جرمگیری و همراه با رعایت بهداشت دهان باشد.
  • برای حفظ سفیدی و براقی دندانها هر شش ماه یک بار جرمگیری و بروساژ را تکرار کنید.

چند بار در سال می توان جرمگیری کرد (چند وقت یکبار جرم گیری انجام دهیم)؟

تعداد دفعاتی که در سال باید جرمگیری انجام شود تحت تاثیر عواملی مانند وضعیت دندان ها، شرایط جسمی بدن، محیط زندگی، تغذیه و … متفاوت است و در انجام آن از نظر متخصص دندانپزشکی بسیار اهمیت دارد. در برخی افراد، متخصص دندانپزشکی ممکن است توصیه کند که جرمگیری دندان ها هر ۶ ماه یا حتی بیشتر صورت گیرد. در افراد دیگر، ممکن است کافی باشد که جرمگیری دندان ها هر ۱۲ ماه یک بار و یا حتی کمتر انجام شود. به طور کلی، برای حفظ سلامت دندان ها، توصیه می شود که جرمگیری دندان ها حداقل یکبار در سال زیر نظر بهترین متخصص دندانپزشکی انجام شود.

آیا جرمگیری باعث سفید شدن دندان می شود؟

رنگ دندان فرد تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله ژنتیک ممکن است به صورت سفید خالص نباشد. برخی از افراد با رعایت کامل بهداشت دهان و دندان، باز رنگ دندان های آنها کمی زرد می شود. انجام جرمگیری به تنهایی قادر نخواهد بود که هر دندانی را سفید کند. تغییراتی که بعد از دندانپزشکی در افرادی که جرمگیری انجام داده اند، مشاهده می کنید، مربوط به روشن یا سفید شدن دندان ها نیست، بلکه بخاطر از بین رفتن لایه جرم ایجاد شده روی دندان هاست که با انجام جرمگیری از بین می رود و رنگ طبیعی دندان فرد مشاهده می شود. اگر فردی رنگ دندان اولیه سفید داشته باشد، بعد از جرمگیری احساس می کند که دندان هایش سفید شده اند. در حالت کلی برای سفید کردن دندان ها می توان از روش های تخصصی مانند بلیچینگ استفاده کرد.

مراقبت های پس از بروساژ دندان

زمانی که فرد بروساژ دندان را انجام می دهد باید به نکات مهمی توجه کند و در دوره نقاهت، مراقبت های زیر را انجام دهد تا سریعتر به بهبودی کامل دست پیدا نماید:

  • عدم مصرف غذاهای سخت و سفت و استفاده از برنامه غذایی مناسب همراه با خوراکی های نرم
  • رعایت کامل برنامه دارویی تجویز شده توسط متخصص دندانپزشکی
  • استفاده از آب دهان مصنوعی با مشورت متخصص دندانپزشکی برای کاهش خشکی دهان
  • رعایت بهداشت دندان و دهان به طور مرتب در طول روز
  • مراجعه دوره ای برای انجام معاینات کامل توسط متخصص دندانپزشکی
  • عدم خوردن نوشیدنی و غذای گرم و داغ
  • عدم مصرف غذاها و نوشیدنی های دارای رنگ دانه، مانند نوشابه و غذاهای پر ادویه

 

با رعایت این موارد و همچنین نکاتی که ممکن است متخصص با توجه به شرایط ویژه بیمار به او گوش زد کند، می توان به بهترین نتیجه ممکن از جرم گیری دندان دست پیدا کرد.

به مرور زمان پلاک جمع شده در سطح دندانها، در صورتی که خوب پاک نشوند سخت شده و به جرم تبدیل می شوند. زمانی که پلاک به جرم دندان تبدیل شد، دیگر با مسواک نمی توانید آن را تمیز کنید. برای تمیز کردن جرم باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا جرمگیری دندان انجام شود. پولیش یا بروساژ دندان یک درمان دندانپزشکی است که مینای دندان را صاف و براق می کند. اما بروساژ فقط جنبه زیبایی ندارد بلکه پس از جرمگیری انجام می شود تا علاوه بر زیبایی دندانها، از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری کرده و از پوسیدگی پیشگیری نماید.

جرمگیری دندان

جرمگیری چیست؟

در جرمگیری، دندانپزشک با کمک قلم جرمگیری یا دستگاه اولتراسونیک، جرم چسبیده به دندان را میزداید. دندانپزشک با دقت جرمهای رسوب کرده بین دندانها یا زیر لثه را نیز برمی دارد. پس از پایان جرمگیری، بروساژ انجام می شود.

بروساژ یا پولیش دندان چیست؟

بروساژ یا پولیش دندان درمانی ساده و بدون درد برای تمیز کردن دندانهاست که در مطب دندانپزشک انجام می شود.

مراحل بروساژ کردن دندانها

  1. برای بروساژ کردن ابتدا دندانپزشک دندانها را بررسی می کند تا ببیند آیا پوسیدگی دندان یا لکه های معدنی زدایی در مینا وجود دارد یا نه.
  2. سپس با جرمگیری، پلاک و جرم سخت شده روی دندانها را پاک می کند.
  3. در آخر دندانها پولیش می شوند تا کاملا صاف و براق شوند.
  4. ممکن است فلوراید درمانی برای افزایش مقاومت دندانها و جلوگیری از پوسیدگی آنها انجام شود.

جرمگیری و بروساژ دندان در کلینیک دندانپزشکی بابکان

روش بروساژ کردن دندانها چیست؟

دو روش اصلی برای بروساژ دندانها وجود دارد. یک روش این است که با دریل دندانپزشکی با سرعت پایین و برس پولیش (rubber cup) دندانها تمیز و صاف شوند. برس پولیش در خمیر پولیش کمی ساینده غوطه ور می شود و برای تمیز کردن دندان استفاده می شود.

در روش دیگر، دستگاه نوع پاشش پر شده با پودر جوش شیرین به کار گرفته می شود. این نوع پولیش برای ترکها و درزها و سطوح بین دندانها موثرتر است. جوش شیرین ساینده نیست و مینای دندان را نمیساید.

فواید این درمان

  • در مورد فواید بروساژ دندان اتفاق نظر وجود ندارد. در یک پژوهش بازبینی چندین پژوهش در سال ۲۰۱۸ مشخص شد بروساژ کردن مرتب دندان مانع بیماری لثه نمی شود. این پژوهش بیان می کند کسانیکه دندانهایشان را جرمگیری و بروساژ کرده اند، تجمع پلاک در دندانهایشان تا حد چشمگیری کاهش می یابد.
  • کمتر بودن پلاک در دندانها به معنی محافظت از مینا و به طور کلی سلامت دندان است. حفظ مینای دندان مهم است چون مینا اگر از بین برود دیگر قابل ترمیم نیست. پولیش یا بروساژ دندانها باکتریها را از سطح دندانها دور می کند و به سلامت دندانها کمک می کند.
  • تاثیر بروساژ بر زیبایی دندانها نیز امری غیر قابل انکار است. داشتن لبخندی سفیدتر و براقتر به معنی جذابیت بیشتر و اعتماد به نفس بیشتر است.

به خاطر داشته باشید بخش مهمی از بروساژ، جرمگیری است که باید پیش از بروساژ انجام شود.

فواید جرمگیری و بروساژ دندان چیست ؟

عوارض این درمان

  • بروساژ دندان درمانی بسیار ساده و مشخص است و عوارض چندانی ندارد. برخی دندانپزشکان ممکن است روشهای بروساژ ملایم تری را توصیه کنند. به طور کلی این درمان برای همه ایمن است. اگر کسی حساسیت دندان شدید دارد توصیه می شود بروساژ او کم تهاجمی تر (فقط با برس پولیش) انجام شود.
  • اگر کسی فرسایش شدید دندان دارد نیز ممکن است برایش بروساژ محدودی انجام شود.
  • بروساژ به تنهایی جلوی پوسیدگی دندان را نمی گیرد مگر این که پس از جرمگیری و همراه با رعایت بهداشت دهان باشد.
  • برای حفظ سفیدی و براقی دندانها هر شش ماه یک بار جرمگیری و بروساژ را تکرار کنید.

چند بار در سال می توان جرمگیری کرد (چند وقت یکبار جرم گیری انجام دهیم)؟

تعداد دفعاتی که در سال باید جرمگیری انجام شود تحت تاثیر عواملی مانند وضعیت دندان ها، شرایط جسمی بدن، محیط زندگی، تغذیه و … متفاوت است و در انجام آن از نظر متخصص دندانپزشکی بسیار اهمیت دارد. در برخی افراد، متخصص دندانپزشکی ممکن است توصیه کند که جرمگیری دندان ها هر ۶ ماه یا حتی بیشتر صورت گیرد. در افراد دیگر، ممکن است کافی باشد که جرمگیری دندان ها هر ۱۲ ماه یک بار و یا حتی کمتر انجام شود. به طور کلی، برای حفظ سلامت دندان ها، توصیه می شود که جرمگیری دندان ها حداقل یکبار در سال زیر نظر بهترین متخصص دندانپزشکی انجام شود.

آیا جرمگیری باعث سفید شدن دندان می شود؟

رنگ دندان فرد تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله ژنتیک ممکن است به صورت سفید خالص نباشد. برخی از افراد با رعایت کامل بهداشت دهان و دندان، باز رنگ دندان های آنها کمی زرد می شود. انجام جرمگیری به تنهایی قادر نخواهد بود که هر دندانی را سفید کند. تغییراتی که بعد از دندانپزشکی در افرادی که جرمگیری انجام داده اند، مشاهده می کنید، مربوط به روشن یا سفید شدن دندان ها نیست، بلکه بخاطر از بین رفتن لایه جرم ایجاد شده روی دندان هاست که با انجام جرمگیری از بین می رود و رنگ طبیعی دندان فرد مشاهده می شود. اگر فردی رنگ دندان اولیه سفید داشته باشد، بعد از جرمگیری احساس می کند که دندان هایش سفید شده اند. در حالت کلی برای سفید کردن دندان ها می توان از روش های تخصصی مانند بلیچینگ استفاده کرد.

مراقبت های پس از بروساژ دندان

زمانی که فرد بروساژ دندان را انجام می دهد باید به نکات مهمی توجه کند و در دوره نقاهت، مراقبت های زیر را انجام دهد تا سریعتر به بهبودی کامل دست پیدا نماید:

  • عدم مصرف غذاهای سخت و سفت و استفاده از برنامه غذایی مناسب همراه با خوراکی های نرم
  • رعایت کامل برنامه دارویی تجویز شده توسط متخصص دندانپزشکی
  • استفاده از آب دهان مصنوعی با مشورت متخصص دندانپزشکی برای کاهش خشکی دهان
  • رعایت بهداشت دندان و دهان به طور مرتب در طول روز
  • مراجعه دوره ای برای انجام معاینات کامل توسط متخصص دندانپزشکی
  • عدم خوردن نوشیدنی و غذای گرم و داغ
  • عدم مصرف غذاها و نوشیدنی های دارای رنگ دانه، مانند نوشابه و غذاهای پر ادویه

با رعایت این موارد و همچنین نکاتی که ممکن است متخصص با توجه به شرایط ویژه بیمار به او گوش زد کند، می توان به بهترین نتیجه ممکن از جرم گیری دندان دست پیدا کرد.



:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

لازم است ابتدا نقش ثبت شرکت در کشورهای بیگانه را به طور مختصر بیان کنیم، سپس به چگونگی اعطای شخصیت حقوقی به شرکت ها در ایران بپردازیم.

الف) وضع قانونگذاری فرانسه

در حقوق فرانسه، به شرکت شخصیت حقوقی داده نمی شود، مگر پس از ثبت آن. تغییر آدرس شرکت اگر شرکت پس از ثبت، معاملات قبل از ثبت را قبول نکند، می توان تعهدات ناشی از این گونه معاملات را بر عهده ی موسسان گذاشت، چه با نبودن شخص حقوقی در زمان معامله، موسسان را باید اصیل تلقی کرد که بالطبع باید از عهده ی تعهدات خود برآیند. لذا در حقوق فرانسه، پرداخت هزینه های ناشی از معاملات انجام شده به نام شرکت در شرف تاسیس به این دلیل که شرکت تا قبل از به ثبت رسیدن آن شخصیت حقوقی ندارد،بر عهده ی موسسان گذاشته شده است. مجموعه ی این مقررات در قانون 1966 فرانسه درج شده است که قانونگذاری فعلی آن کشور را تشکیل می دهد.تذکر این نکته لازم است که آیین نامه ی اجرایی 23 مارس 1967 که به موجب ماده ی 34 قانون اساسی فرانسه تنظیم و تدوین شده قانون 1966 را تکمیل کرده است.

ب) وضع قانونگذاری انگلستان

تاَسیس شرکت های تجاری موسوم به companies در طول قرن هجدهم در این کشور با توسعه ی تفکرات کاپیتالیسم مدرن آغاز شد. ابتدا کمپانیها،بویژه کمپانیهای بزرگ، فقط به موجب فرمان پادشاه یا قانون پارلمان تاَسیس می شد، ولی از سال 1844 تصمیم گرفته شد که تشکیل شرکت و اعطای شخصیت حقوقی به آن فقط با ثبت شرکتنامه تحقق پیدا کند.

مقررات راجع به شرکت های سهامی در انگلستان نیز مانند فرانسه، بارها مورد اصلاح و تغییر قرار گرفته است. یکی از تحولات قانونگذاری این کشور عبارت است از ثبت اجباری شرکت و نظارت وزارت بازرگانی بر تاسیس و طرز کار آن.در مجموع، حقوق انگلستان بیشتر بر حق اطلاع سهامداران تاکید دارد. در واقع، فکر قانونگذار این است که سهامدار مطلع از وضع شرکت شریک بهتری برای شرکت خواهد بود. الزام به ثبت شرکت سهامی برای احراز شخصیت حقوقی و نیز وضع کنترل اداری در تاسیس شرکت، در همین راستاست.

ج) وضع قانونگذاری امریکا

در امریکا نیز،مانند انگلستان،شرکت های سهامی که از آن ها به CORPORATIONS تعبیر می شود شخصیت حقوقی پیدا نمی کنند،مگر آنکه اساسنامه شان به ثبت برسد.در حقوق امریکا،سهامداران در اداره ی شرکت از آزادی زیادی برخوردارند.تاسیس و اداره ی شرکت های سهامی تابع حقوق ایالات است.1

د) در کشورهای دیگر

در کشورهایی مانند هلند،ایتالیا،اسپانیا و پرتغال وضع تقریباَ به صورتی است که در موارد قبل گفته شد.حقوق راجع به شرکت های سهامی در این کشورها،پیوسته در حال تغییر بوده است.حقوق کشور بلژیک منبعث از حقوق کشور فرانسه است و به گونه ای با تحولات آن تغییر یافته است.حقوق کشور ایتالیا نیز از ابتدا بر اساس قانون 1867 فرانسه تدوین و بعدها اصلاح شده است.در واقع قوانین بسیاری از کشورهای دیگر از قوانین کشورهای مزبور اقتباس شده است و این امر نشان دهنده ی درستی  این اعتقاد است که حقوق شرکت های سهامی هر کشوری،لاجرم،از آورده های همه ی کشورهای جهان تشکیل می شود.حقوق کشور ما نیز نه از این قاعده مستثناست و نه می تواند مستثنا باشد.

1.Lusk Harold F.et al:Business Law principles and cases :p.492 et s.and corley Robert N.and peter j.shedd:principles of Business Law:p.774 et s.

تاریخچه ی قانون گذاری شرکت های تجاری در ایران و چگونگی اعطای شخصیت حقوقی به شرکت ها

اولین قانون تجاری که در آن از شرکت های تجاری صحبت شده،قانون 25 دلو 1303 است.بعداَ قوانین 12 فروردین و 12 خرداد 1304 شمسی به تصویب رسید که در آن ها وضعیت شرکت های تجاری به اختصار بیان شده است. قانون ثبت شرکت ها در 11/3/1310 به تصویب رسید که هدفش وضع مقرراتی برای ثبت شرکت های موجود و تطبیق آن ها با مقررات قانون تجارت بود و پاره ای از موادش در 30/12/1362 اصلاح گردید.

در مورد ثبت انواع شرکت، قوانین و آیین نامه های دیگری نیز به تصویب رسیده است که از آن جمله می توان به این قوانین اشاره کرد: قانون حق الثبت شرکت های بیمه (مصوب آذر 6/9/1310)، آیین نامه ی قانون ثبت شرکت ها در مورد شرکت های بیمه (مصوب آذر 1310 و اصلاح شده در بهمن 1311)، آیین نامه ی قانون ثبت شرکت های بیمه (مصوب اردیبهشت 1311) ،آیین نامه ی شماره ی 51583 (مصوب اسفند 1327،راجع به ایجاد«اداره ی ثبت شرکت ها و علائم تجارتی و اختراعات»، نظامنامه ی اجرای  قانون ثبت شرکت ها (مصوب 2/3/1310 با اصلاحیه های بعدی آن، راجع به ایجاد«دایره ی ثبت شرکت ها» در تهران) و طرح اصلاحی آیین نامه ی ثبت شرکت ها (مصوب شهریور 1340، راجع به تغییر نام «اداره ی ثبت شرکت ها و علائم تجارتی و اختراعات» به «اداره ی ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی»

اما قانونی که برای اولین بار راجع به شرکت های تجاری وضع شد،قانون تجارت(مصوب 13/2/1311) است که هنوز هم پس از گذشت حدود شصت سال،اساس حقوق تجارت ایران را تشکیل می دهد و باب سوم آن به شرکت های تجارتی اختصاص دارد(مواد 20 لغایت 222).مبجث اول باب مزبور که راجع به شرکت های سهامی است، بعداَ به موجب لایحه ی قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت (مصوب 24/12/1347) تغییر یافت.

این لایحه ی قانونی متضمن سیصد ماده است که ابتدا برای مدت دو سال،به طور آزمایشی اجرا و سپس به طور قطعی تصویب شد، اما سایر شرکت های تجاری تابع قانون تجارت 1311 باقی مانده اند، قانونی که بسیار قدیمی است و باید با توجه به تحولات حقوق تجارت در سراسر دنیا و نیز تغییرات عمیقی که در قوانین تجاری دنیا به عمل آمده، اصلاح شود که البته در این باره به ویژه  باید  به واحد بودن مقررات شرکت های تجاری و جمع کردن آن ها در قانون واحد توجه شود، چرا که اهمیت فعالیت تجاری این نوع شرکت ها، حجم قانون گذاری در این باره را وسعت داده است.

به این علت در تدوین مقررات راجع به شرکت های تجاری بهتر است مقررات قانون تجارت و لایحه ی قانونی 1347 زیر یک مجموعه و در قانون تجارت جای بگیرند.این کاری است که در لایحه ی اصلاح قانون تجارت،مصوب 1384 مصوب هیئت وزیران انجام شده و در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

به هر حال در مورد شخصیت حقوقی شرکت حائز اهمیت است، قانونگذار ما ،تحصیل شخصیت حقوقی شرکت را موکول به ثبت آن نزد مرجع ثبت شرکت ها نکرده است بلکه پس از تشکیل مجمع عمومی موَسس و احراز مراتب مندرج در ماده ی 17 لایحه ی قانونی 1347، شرکت ایجاد می شود و شخصیت حقوقی پیدا می کند. لذا چون مواد قانون تجارت، عدم ثبت را موجب بطلان شرکت معرفی نکرده اند و بطلان قراردادها نیز امری استثنایی و نیازمند وجود نص است، نمی توان گفت که نتیجه ی عدم ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت ها، بطلان شرکت است.

مساله ای که در این جا مطرح می شود این است که تعهدات ناشی از معاملات بر عهده ی کیست. بدیهی است اگر شرکت به ثبت برسد، این معاملات ،در حدود اساسنامه و مقررات قانون،به نام شرکت انجام گرفته است. مساله ی مزبور زمانی بروز می کند که معاملات بعد از تشکیل شرکت انجام شده است،ولی شرکت پس از گذشت شش ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه ی موضوع ماده ی 6 لایحه ی قانونی 1347 به مرجع ثبت شرکت ها به ثبت نرسیده و شرکای آن طبق ماده ی 19 لایحه ی  مذکور می توانند تعهدنامه و وجوه پرداختی خود را دریافت کنند، به تبعیت از قانون فرانسه، موسسان را مسئول پرداخت هزینه های ناشی از این گونه معاملات تلقی کرده است.

در این صورت اشخاص ثالث به چه کسی می توانند مراجعه کنند؟چنانچه در مطالب پیشین نیز گفتیم ،قانونگذار ما،به تبعیت از قانون فرانسه ،موسسان را مسئول پرداخت هزینه های ناشی از این گونه معاملات تلقی کرده است. در واقع ،مواد 19 و 23 لایحه ی قانونی 1347،متضمن قواعد روشنی در این مورد است: «موسسین شرکت نسبت به کلیه ی اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس (تشکیل) و به ثبت رسانیدن شرکت انجام می دهند مسئولیت تضامنی دارند». راه حل  مزبور با آنچه در فرانسه معمول است تفاوت دارد.

https://danasabt.ir/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA/

چنانچه گفتیم در حقوق فرانسه پرداخت هزینه های ناشی از معاملات انجام شده به نام شرکت در شرف تاسیس به این دلیل که شرکت تا قبل از به ثبت رسیدن آن شخصیت حقوقی ندارد، بر عهده ی موسسان گذاشته است. راه حل قانون ما از نظر حقوقی قابل توجیه نیست. از نظر حقوقی چگونه می توان قبول کرد که شرکت قبل از ثبت شخصیت حقوقی پیدا کند؟ ولی حق استفاده از وجوه خود را نداشته باشد؟ چگونه می توان معامله ای را که مدیران به نام شرکت ایجاد شده می کنند بر عهده ی موسسان گذاشت؟ به نظر دکتر ربیعا اسکینی در کتاب حقوق تجارت شرکت های تجاری، راه حل منطقی این است که مانند حقوق فرانسه و بسیاری از کشورهای دیگر،به شرکت شخصیت حقوقی داده نشود، مگر پس از ثبت آن.اگر شرکت پس از ثبت، معاملات قبل از ثبت را قبول نکند، می توان تعهدات ناشی از این گونه معاملات را بر عهده ی موسسان گذاشت، چه با نبودن شخص حقوقی در زمان معامله، موسسان را باید اصیل تلقی کرد که بالطبع باید از عهده ی تعهدات خود برآیند. راه حل قانون ایران که تلفیقی است از مقررات قانون تجارت 1311 راجع به شرکت های سهامی و قانون 1966 فرانسه راجع به شرکت های تجاری در عمل اشکالاتی ایجاد می کند که عقل سلیم آن را نمی پذیرد.



:: بازدید از این مطلب : 313
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

سرافینیت نام تجاری است که به انواع کلینوکلر که به دسته کلوریت تعلق دارند، اطلاق می شود.
نام سرافینیت برگرفته از واژه یونانی seraphim است که به قدیسی با سه جفت بال اشاره دارد.
دلیل انتخاب این نام لایه های براق و پرمانند این سنگ است. گالری چاو این لایه ها نتیجه ناسرگی های میکا هستند.
سرافینیت در رنگ های سبز تا خاکستری دیده می شود و لایه های نقره ای اش در زیر نور می درخشند.
سرافینیت مقاومت زیادی ندارد که بتوان از آن برای ساخت جواهرات استفاده کرد بنابراین بیشتر به عنوان سنگ در مجموعه ها استفاده می شود.
در سال 1789 کلینوکلر توسط گوهرشناس المانی آبراهام گاتلاب وارنر نام کلوریت گرفت.
این نام برگرفته از واژه یونانی chloros به معنی سبز است.
در سال 1851 نام کلینوکلر رسما به این سنگ ها اطلاق شد که به رنگ سبز و درخشندگی بلورهایش اشاره دارد.

شناسایی سرافینیت

سرافینیت را می توان با رنگ سبز و لایه های درخشان نقره ای اش شناخت.

سرافینیت: خاستگاه و منابع
مخازن سرافینیت در ترکیه و آمریکا قرار دارند.
مهمترین منابع سرافینیت در روسیه، سوئیس، استرالیا و ترکیه دیده می شوند.

رنگ سرافینیت

سرافینیت معمولا به رنگ سبز تیره تا خاکستری با لایه های درخشان نقره ای است.
ناسرگی های میکا نقره ای ممکن است به صورت متراکم یا انبوه در سنگ قرار گرفته باشند.

درخشندگی و شفافیت سرافینیت

سرافینیت از نیمه شفاف تا مات متغیر است.
شفافیت در لایه های نقره ای اش دیده می شوند.
درخشش سرافینیت می تواند مرواریدی، شیشه ای، روغنی یا کرخ باشد.

برش و شکل سرافینیت

سرافینیت معمولا به صورت کوژ برش داده می شود و در شکل های کره ای تراشیده می شود.
شکل این سنگ وارونه است.

 
 

آماده سازی سرافینیت

سرافینیت گاهی با پولیمر پر می شود تا دوامش بیشتر شود.
با این حال سنگ های جواهری که تغییری نپذیرفته اند نیز در دسترس هستند و تاجران سنگ جواهر در مورد تغییرات احتمالی به شما توضیح می دهند.

ویژگی های گوهرشناسی سرافینیت

فرمول شیمیایی: (Mg,Fe+2) 5Al2 (Si3Al) O10 (OH)8 مگنزیوم آهن آلمینیوم سیلیکات
شکل بلورین: چلیپایی
رنگ: سبز تا خاکستری با لایه های براق نقره ای
سختی 2-2.5 بر روی مقیاس Mohs
شاخص انکسار: 1.576 تا 1.599
چگالی: 2.55 تا 2.75
شکاف پذیری: کامل
شفافیت: نیمه شفاف تا مات
انکسار دوسویه یا شکست نور دوگانه: حداکثر 0.02
شفافیت: مرواریدی، شیشه ای، روغن، کدر
شب نمایی: ندارد

سنگ های جواهر مرتبط یا شبیه به سرافینیت

به عنوان گونه ای از کلینوکلر، سرافینیت با کامریریت در ارتباط است.
کامریریت کلینوکلر کرومیک است که در رنگ های صورتی تا بنفش و از نیمه شفاف تا شفاف متغیر است.
به عنوان عضوی از گروه کلوریت، سرافینیت با سایر کلوریت ها مانند نیمیت، پنانتیت، کوکیت و کاموزیت در ارتباط است.
سرافینیت می تواند شبیه به سرپانتین باشد.
با این حال سرپانتین شفاف تر است و رنگ سبز آن متمایل به زرد با ناسرگی های نقره ای بیشتر است.

https://chaav.ir/about-us

افسانه ها و قدرت های متافیزیکی سرافینیت

گاهی سرافینیت را سنگ فرشته یا سنگ بال فرشته می نامند و گفته می شود که قدرت معنوی زیادی دارد، به نحوی که نفس فیزیکی را با نفس عاطفی هماهنگ می کند.
تصور می شود که سرافینیت جریان انرژی در خون را آسان می کند و موانع را از میان برمی دارد.
همچنین در ایجاد انرژی مثبت، تعادل و هماهنگی مفید است.
از نظر پزشکی سرافینیت با سلول های سالم در ارتباط است و برای خون، قلب و شش ها مفید است.
همچنین بعضی ها اعتقاد دارند که سرافینیت به بهبود متابولسیم و کاهش وزن و کاهش فشار ماهیچه ای کمک می کند.
در سیستم های اعتقادی هندو، سرافینیت با چاکراه قلب که تصمیم گیری، احساسات و عشق را مدیریت می دهند در ارتباط است.
در مکتب فنگ شوی، سرافینیت انرژی چوب را همراه دارد که با پیشرفت های جدید، سلامتی و سرزندگی مرتبط است.
تکذیب نامه: افسانه ها و باورهای قدیمی در مورد قدرت های متافیزیکی را نباید به عنوان توصیه تاییدشده درنظر گرفت.
این اطلاعات صرفا از منابع مختلف جمع آوری شده اند و تصویرگران پویا اندیش هیچ تضمینی برای صحت آنها ندارد.



:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

اصول کاشت ایمپلنت دیجیتال چیست؟

ایمپلنت دیجیتال، فرآیندی است که با استفاده از تکنولوژی‌ های مدل‌ سازی سه‌ بعدی و نرم‌افزارهای پیشرفته، ایمپلنت‌ ها و متعلقات آن‌ ها به طور دقیق بر اساس ساختار دهان بیماران طراحی، مدل‌ سازی و تولید می‌ شوند. در این روش، از ابزارهای دقیق تصویربرداری ۳D و رایانه‌ ها برای شبیه‌ سازی دقیق توپولوژی دهان بیمار استفاده می‌ شود. بهترین دکتر ایمپلنت در رشت سپس، طراحی ایمپلنت و متعلقات آن توسط نرم‌ افزارهای CAD (طراحی کمکی به کمک رایانه) انجام می‌ شود و در نهایت با استفاده از فناوری پرینت سه‌ بعدی، ایمپلنت و متعلقات آن ایجاد می‌ شوند.

تفاوت ایمپلنت دیجیتال با روش‌ های سنتی

  • دقت و تطابق بالا: یکی از تفاوت‌ های اساسی کاشت ایمپلنت دیجیتال با روش‌ های سنتی، دقت و تطابق آن با ساختار دهان بیمار است. در روش‌ های سنتی، اطلاعات به صورت دستی و با ابزارهای سنتی جمع‌ آوری و انتقال داده می‌ شود که ممکن است به اختلالات و اشتباهات منجر شود. اما در ایمپلنت دیجیتال، تصویربرداری ۳D و استفاده از نرم‌افزارهای CAD باعث افزایش دقت و تطابق دقیق ترتیب‌ های ساختاری می‌ شود.
  • سرعت بیشتر: فرآیند طراحی و تولید ایمپلنت دیجیتال به دلیل استفاده از تکنولوژی‌ های مدرن و رایانه‌ ها باعث افزایش سرعت اجرای درمان می‌ شود. این امر به ویژه در مواردی که نیاز به ایمپلنت‌ های سفارشی داریم، بهبود چشم‌ گیری را در زمان درمان ایجاد می‌ کند.
  • بهبود تعامل پزشک و بیمار: در ایمپلنت دیجیتال، بیمار با تصویری واقعی از طراحی و نتیجه نهایی آشنا می‌ شود که به او اطمینان می‌ دهد و تعامل بیشتری را ممکن می‌ سازد. این تجربه برای بیماران اهمیت بسیاری دارد و تاثیر مثبتی در همکاری و پذیرش درمان دارد.
  • حفظ سلامت دهان و بافت‌ های اطراف: استفاده از ایمپلنت دیجیتال باعث حفظ سلامت بافت‌ های اطراف ایمپلنت و دهان می‌ شود. این به دلیل دقت بالای استفاده از ایمپلنت دیجیتال در طراحی و تولید متعلقات آن است که باعث جلوگیری از تغییرات نامطلوب در بافت‌ ها و تراشه‌ های اطراف ایمپلنت می‌ شود.
  • کاهش نیاز به تکرار درمان: یکی از مزایای اصلی ایمپلنت دیجیتال، کاهش نیاز به تکرار درمان است. این به دلیل دقت بالا در طراحی و تولید ایمپلنت و همچنین تطابق دقیق با ساختار دهان بیماران است که باعث می‌ شود نتایج درمان پایدارتر باشد.
  • کاهش اشتباهات انسانی: روش‌ های سنتی اغلب به اشتباهات انسانی و تداخل‌ های ممکن در مراحل مختلف درمان منجر می‌ شود. اما در ایمپلنت دیجیتال، این اشتباهات به حداقل می‌ رسد زیرا عوامل انسانی در مراحل طراحی و تولید کاهش می‌ یابند.
  • تنوع و انعطاف‌ پذیری در طراحی: با استفاده از ایمپلنت دیجیتال، امکان طراحی و تولید ایمپلنت‌ ها به صورت سفارشی و با توجه به نیازهای خاص بیماران وجود دارد. این امر باعث افزایش انعطاف‌ پذیری و تنوع در درمان‌ های دندانپزشکی می‌ شود.
  • پیشرفت‌ های تکنولوژیکی: با توجه به توسعه تکنولوژی‌ های پیشرفته، ایمپلنت دیجیتال به طور مداوم در حال بهبود و تحول است. این به معنای این است که با پیشرفت تکنولوژی، توانایی‌ ها و کارایی ایمپلنت دیجیتال نیز بهبود خواهد یافت.
  • محیط زیست و پایداری: استفاده از ایمپلنت دیجیتال می‌ تواند به حفظ محیط زیست کمک کند. این به دلیل کاهش نیاز به مصرف مواد و ابزارهای سنتی برای تولید ایمپلنت و تراشه‌ های متعلقه می‌ باشد.
  • مدل‌ سازی دقیق توپولوژی دهان: در روش‌ های سنتی، معمولاً از اندازه‌گیری‌ های دستی و تصاویر دوب عدی استفاده می‌ شود که ممکن است دقت کمتری داشته باشند. اما در ایمپلنت دیجیتال، با تصویربرداری ۳D و استفاده از نرم‌ افزارهای مدل‌ سازی، توپولوژی دقیق دهان به صورت دیجیتالی شبیه‌ سازی می‌ شود.
  • کاهش نیاز به تکرار درمان: در روش‌ های سنتی، اشتباهات در مراحل تهیه مدل‌ ها و تراشه‌ های ایمپلنت ممکن است منجر به نیاز به تکرار درمان شود. اما با استفاده از ایمپلنت دیجیتال، این احتمال به حداقل می‌ رسد و نیاز به تکرار درمان کاهش می‌ یابد.
  • انعطاف‌ پذیری در طراحی: روش‌ های سنتی ممکن است در مواقعی که نیاز به ایمپلنت‌ های سفارشی داریم، محدودیت‌ هایی داشته باشند. اما ایمپلنت دیجیتال با امکان استفاده از نرم‌ افزارهای CAD، به ما این امکان را می‌ دهد تا ایمپلنت‌ های سفارشی و با توجه به نیازهای هر بیمار طراحی کنیم.
  • سرعت بیشتر در درمان: فرآیند طراحی و تولید ایمپلنت دیجیتال به دلیل استفاده از تکنولوژی‌ های پیشرفته و نرم‌ افزارهای کامپیوتری، بهبود در سرعت اجرای درمان دارد. این امر به ویژه در مواردی که نیاز به تولید سریع ایمپلنت داریم، اهمیت دارد.
  • کاهش اشتباهات انسانی: در روش‌ های سنتی، اشتباهات انسانی ممکن است در مراحل مختلف مانند اندازه‌ گیری و تراشه‌ ها اتفاق بیفتد. اما در ایمپلنت دیجیتال، اشتباهات انسانی به حداقل می‌ رسند و دقت بیشتری حاصل می‌ شود.
  • تجربه بیمار بهتر: ایمپلنت دیجیتال به بیماران امکان می‌ دهد تا با تصویر واقعی از طراحی ایمپلنت و نتیجه نهایی آشنا شوند. این تجربه به افزایش همکاری بیماران در درمان و افزایش اعتماد به نفس آن‌ ها کمک می‌ کند.

 

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

در نهایت، ایمپلنت دیجیتال با بهره‌ گیری از تکنولوژی‌ های پیشرفته، بهبود‌های چشمگیری در دندانپزشکی ایجاد کرده است. با دقت بالا، کاهش اشتباهات انسانی و افزایش سرعت در درمان، این روش به پزشکان این امکان را می‌ دهد که بهترین درمان‌ ها را برای بیماران ارائه دهند.

به عنوان جمع‌ بندی، ایمپلنت دیجیتال با استفاده از تکنولوژی‌ های پیشرفته، تغییرات بزرگی در روش‌ ها و تکنیک‌ های درمانی دندانپزشکی ایجاد کرده است. از دقت بالا و تطابق دقیق با ساختار دهان بیماران گرفته تا افزایش سرعت درمان و کاهش اشتباهات انسانی، این تکنولوژی به طور چشمگیری به بهبود کیفیت درمان و راحتی بیماران کمک کرده است.



:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

سنگ یشم خطایی گونه ی مات تا تراشفاف کوارتز سنگ یمانی است. خواص سنگ لاجورد سنگ خطایی به طور ویژه به عنوان گونه ای از کوارتز میکروکریستالی طبقه بندی می شود.
سنگ خطایی با رنگ سبز تیره و قرمز، ناسرگی های شبیه به خون شناخته می شود که همچنین نام خود را مدیون این ویژگی است.

سنگ خطایی همچنین با نام های «هلیوتروپ» و «یشم خونی» شناخته می شود.
یشم خطایی در ابتدا سنگ تولد متولدین ماه مارس بوده و سپس این لقب به آکوامارین تعلق گرفت.
امروزه یشم خطایی همچنان یکی از گزینه های سنگ ماه مارس و همچنین سنگ برج حمل می باشد.
رنگ سبز بدنه ی یشم خطایی در نتیجه ی تراکم ناسرگی های متشکل از کلریت یا سوزنی های هورنبلند به دست می آید.
رنگ یشم خطایی گستره ی رنگی زیادی از سبز روشن تا تیره دارد و معمولا رنگ های اولیه توزیع نامنظم دارند که اغلب به صورت نقاط رنگی تیره و روشن قابل مشاهده می باشد.
ناسرگی های خونی شکل یشم خطایی به دلیل وجود ناخالصی های اکسید آهن پدید می آید.

«لکه های خون» از رنگ های قرمز تا مایل به قهوه ای متفاوت هستند.
برخی از رنگ ها نقاط زرد رنگ دارند که در دنیای تجارت با نام «پلاسما» شناخته می شوند و اغلب با گونه ای از یشم اشتباه گرفته می شوند.
سطح «خون» ناسرگی های یشم خطایی بسیار متنوع هستند.
برخی از آنها بسیار کوچک و برخی دیگر تقریبا نامشخص هستند و گونه های دیگر لکه های بسیار متراکمی دارند.
لکه های خون قطره ای شکل محبوبیت بیشتری نسبت به رگه ای ها دارند.

 

تشخیص یشم خطایی

یشم خطایی به راحتی از طریق ظاهر کلاسیک خود قابل تشخیص است.
رنگ اصلی یشم خطایی از سبز تا سبز مایل به آبی متنوع است و برخی اوقات این رنگ حتی به خاکستری  مایل به آبی تغییر می کند.
متمایزکننده ترین جنبه ی آن وجود ناسرگی های لکه ای شبیه به خون به رنگ های زرد یا قهوه ای و قرمز می باشد.
یشم خطایی گونه ای از کوارتز با درجه ی سختی عالی است.
مواد بسیاری قابلیت خراش دادن یشم خطایی را دارا نیستند، بنابراین با یک آزمایش خراش ساده می توان یشم خطایی را از گونه های تقلبی و مشابه تشخیص داد.
یشم خطایی از سیلیکون دی اکسید تشکیل شده و ساختار بلوری سه وجهی ساخته شده از تراکم میکروکریستالی دارد.
این سنگ برخی مواقع با یشم اشتباه گرفته می شود اما به دلیل ترکیب دانه دار یشم، این دو به راحتی از یکدیگر قابل تشخیص هستند.

خاستگاه و منابع سنگ جواهر یشم خطایی

رایج ترین معادن و منابع یشم خطایی در هند، ماداگاسکار و کالیفرنیای ایالات متحده قرار دارند.
همچنین ذخایر قابل توجهی از یشم خطایی در استرالیا، آلمان، برزیل و چین یافت شده اند.
جدیدترین منبع یافت شده ی آن در جزیره ی رم واقع در اسکاتلند قرار دارد.
خرید و تشخیص ارزش سنگ جواهر یشم خطایی

 

رنگ یشم خطایی

یشم خطایی عمدتا به رنگ سبز تیره یافت می شود اما رنگ های خاکستری مایل به آبی، آبی مایل به سبز و قهوه ای نیز در دسترس هستند.
یشم خطایی به دلیل وجود ناسرگی های اکسید آهن لکه های زرد، قرمز و مایل به قهوه ای دارد.
به دلیل توزیع نامنظم رنگ ها، یشم خطایی با نقاط رنگی تیره و روشن قابل توجهی مشاهده می شوند.



:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

چه اشخاصی ملزم به پلمپ دفاتر هستند؟

تمامی اشخاص حقوقی مثل شرکت‌ها و موسسات، همچنین اشخاص حقیقی که به عنوان تاجر فعالیت می‌کنند باید هرسال درخواست پلمب دفتر بدهند. بنابراین هر کسی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد، نیاز به پلمپ دفاتر قانونی ندارد. پلمپ دفاتر بلکه همه شرکت‌ها و موسسات، صاحبان اصناف و به طور کلی هر شخصی که تاجر محسوب می‌شود، ملزم به پلمپ دفاتر هستند.

پلمپ حتی در صورت عدم فعالیت!

همچنین شرکت‌هایی که در طول یک سال هیچ‌گونه فعالیتی نداشته باشند، یعنی شرکت‌های بدون فعالیت و شرکت‌های با فعالیت محدود هم باید دفاتر خود را پلمپ کنند.

برای مثال اگر شرکتی در سال ۱۴۰۱ غیرفعال باشد باید قبل از اتمام سال مالی، پلمپ دفاتر ۱۴۰۱ را انجام دهد و دفاتر را به‌صورت سفید تا پایان سال مالی نگه دارد. 

دلایل رد شدن پلمپ

نحوه تکمیل دفاتر تجاری، در قانون تجارت و تصویب‌نامه پلمپ دفاتر شرکت‌ها ذکر شده و باید طبق دستورالعمل‌ها و مقررات سازمان امور مالیاتی انجام شود. 

رد دفاتر پلمپ به این معناست که مندرجات دفاتر و کلیه مراودات مالی و معاملات که طی یک سال در دفتر نوشته شده است،‌ مورد پذیرش کارشناسان اداره مالیات قرار نگیرد و با استانداردهای سازمان مالیاتی هم‌خوانی نداشته باشد. 

آیا مفقود شدن دفاتر باعث رد شدن آن‌ها می‌شود؟

شرکت‌ها و تاجران باید دفاتر پلمپ خود را به درستی نگهداری کرده و تکمیل کنند. در صورتی که به دلیلی خارج از اختیار شخص، دفاتر از دسترس او خارج شوند باید پیش از اتمام سال مالی، ثبت دفاتر جدید در سامانه انجام شود. 

بنابراین اگر پلمپ را قبلا انجام داده‌اید ولی در حال حاضر دفاتر شما مفقود شده‌اند، قبل از اتمام سال جاری، درخواست دفاتر قانونی سال ۱۴۰۰ را در سامانه پلمپ ثبت کنید تا دفاتر جدید برای شما ارسال شوند. سپس در مهلت باقی‌مانده سال آن‌ها را تکمیل کنید.

اگر این دفاتر در صورت تقصیر صاحب دفتر در نگهداری آن،ن مفقود شود،‌ دفاتر رد شده محسوب می‌شوند.

سامانه پلمپ دفاتر قانونی

ثبت نام دفاتر قانونی را باید در سامانه انجام دهید. با تکمیل اظهارنامه، درخواست شما ثبت و پس از پرداخت هزینه پلمپ دفاتر ، دفاتر از طریق پست برای شما ارسال خواهند شد.

اظهارنامه پلمپ دفاتر چیست؟

درخواست پلمپ در حال حاضر به‌صورت اینترنتی و از طریق سایت اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود. در زمان ثبت درخواست برای دفاتر قانونی، متقاضی (شخص حقیقی یا حقوقی) با ورود اطلاعات در واقع، اظهارنامه را تکمیل خواهد کرد.

در اظهارنامه، مشخصات شخص حقیقی یا حقوقی شامل اطلاعات هویتی، تقویم مالی، تابعیت، شماره همراه، شماره تلفن ثابت، آدرس و کد پستی برای دریافت دفاتر پلمپ ثبت می‌شود.

برای پلمپ نیز باید این اظهارنامه را در سامانه تکمیل و نوع دفاتر و میزان برگ آن‌ را نیز تعیین کنید. 

با ورود اطلاعات در سامانه، ۳ روز برای ثبت اظهارنامه پلمپ دفاتر و مهر و امضا کردن آن مهلت دارید.

پیگیری پرداخت هزینه پلمپ از طریق کد پیگیری امکان‌پذیر است. در صورت عدم تکمیل اظهارنامه پس از ۳ روز، درخواست شما منقضی خواهد شد و از ابتدا باید آن را ثبت کنید.



:: بازدید از این مطلب : 321
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

آندالوسیت سنگ جواهری کمتر شناخته شده است که به نام جامعه ی مستقل اسپانیایی، اندلس که ابتدا در آنجا یافت شد، نامگذاری شده است.
ترکیب، آندالوسیت از سیلیکات آلومینیوم و مرتبط با سیلیمانیت و سیانیت می باشد. خواص عقیق یمنی در حقیقت، این سه ماده ی معدنی چندشکلی هستند، به این معنی که آنها ترکیب شیمیایی مشابهی دارند، اما ساختارهای بلوری آنها متفاوت است.
آندالوسیت جواهری خیره کننده است اما از معروفیت عمومی برخوردار نیست و یکی از انواع جواهر کمتر شناخته شده در دنیای تجارت محسوب می شود.

 

ترکیبات رنگ سنگ جواهر آندالوسیت

سنگ جواهر آندالوسیت در ترکیبات رنگی متمایز یافت می شوند و سطح خیره کننده ای از چندرنگی دارد که منجر به نمایش رنگ های مختلف از زوایای مختلف می شود.
جاذبه و محبوبیت آندالوسیت به پیچیدگی بی نظیر و منحصر به فرد رنگ های آن باز می گردد.
سالیان درازی کلکسیونرهای سنگ به دنبال آندالوسیت بوده اند،
اما این سنگ اخیرا توجه بسیاری از طراحان جواهرات را نیز به خود جلب کرده است.

تشخیص آندالوسیت

فقط برخی از سنگ های جواهر مانند تورمالین، کریزوبریل، اسفن، کوارتز دودی و وزوویانیت مشابه آندالوسیت بوده و با آن اشتباه گرفته می شوند.
چند رنگی در جواهرات با قوت های مختلف از ضعیف، متمایز یا قوی وجود دارد. آثار چند رنگی در نتیجه ی جذب متفاوت اشعه های نور پدید می آید، و این پدیده تنها با بلور دوگانه ی انکساری رخ می دهد.

آندالوسیت در کنار یولیت، سیانیت، کونتزیت، اسفن و تانزانیت به شدت چند رنگ هستند.
آندالوسیت چند رنگی سه گانه دارد؛ هنگامی که نور وارد سنگ می شود، به سه بخش تقسیم می شود، که هر یک شامل بخشی از طیف قابل مشاهده هستند.
برخی از جواهرات چند رنگی مانند کونتزیت چند رنگی دو تایی دارند که یعنی آنها فقط دو رنگ مختلف را نشان می دهند. آندالوسیت درجه ی سختی کمی بالاتر از کوارتز در سنجه ی موس را نشان می دهد.

 

خاستگاه و منابع آندالوسیت

آندالوسیت معمولا در نتیجه ی رسوب خاک رس دگردیس به شکل رسوب، سنگ نیس و شیست یافت می شود.
آندالوسیت به ندرت به شکل گرانیت یا پگماتیت وجود دارد، اما هنگامی که این اتفاق می افتد، بزرگترین بلورها را خواهند داشت.
ذخایر آندالوسیت در بسیاری از نقاط از جمله استرالیا، برزیل، کانادا، روسیه، اسپانیا (آندلس)، سریلانکا، برمه، ماداگاسکار و ایالات متحده آمریکا (کالیفرنیا و کلرادو) یافت می شود.

رنگ آندالوسیت

رنگ های آندالوسیت به چرخش بلورها بستگی دارد، اما اغلب به رنگ های زرد، زرد-سبز، سبز، قرمز متمایل به قهوه ای، زیتونی و قهوه ای متمایل قرمز یافت می شود.
بیشتر سنگ ها در دو رنگ با شدت های متفاوت وجود دارند و اغلب این رنگ ها با یکدیگر ترکیب می شوند و معمولا با برش های مربعی و گرد قابل مشاهده هستند.
اشکال با محور طولی مثل بیضی، گلابی، مارچوبه و برش زمردی، یک رنگ در نزدیکی مرکز و رنگ دوم تیره را در قسمت انتهایی بلور نشان می دهند.

به طور معمول، هنگام برش سنگ های جواهر چند رنگ، برش ها خاصیت چندرنگی را به حداقل رسانیده و یک رنگ را برجسته تر می سازند.
با این حال، در آندالوسیت، برش ها دقیقا مخالف هستند و جواهر را به سمت ترکیب رنگی دلخواه مانند قهوه ای متمایل به نارنجی و سبز متمایل به زرد یا طلایی هدایت می سازند.

 

درخشندگی و وضوح آندالوسیت

آندالوسیت معمولا به شکل تراشفاف تا مات، با کیفیت سنگ جواهر شفاف و کمیاب یافت می شوند. گونه های مات با نام کیاستولیت شناخته می شوند. ناسرگی های تیره در کیاستولیت در اشکال صلیبیایجاد می شوند و به این صورت اغلب از آنها با عنوان «سنگ های صلیبی» یاد می شود.
کیاستولیت معمولا سفید، خاکستری یا متمایل به زرد بوده و نسبت به آندالوسیت شفاف نرم تر است(یا درجه ی سختی ۵ تا ۵.۵ در سنجه ی موس). آندالوسیت شفاف فقط تا درصد کمی کیفیت سنگ جواهر دارد.
تقریبا تمام سنگ های جواهر آندالوسیت حاوی ترکیبات قابل مشاهده، اغلب روتیل سوزنی شکل هستند. پس از جلاکاری، آندالوسیت درخشندگی شیشه ای تا مات خواهد داشت.

برش و شکل آندالوسیت

آندالوسیت به جز گونه های مات با برش های برلیان و به ندرت در شکل کوژ می توان گفت که تقریبا همیشه تراش دار است. رنگ آندالوسیت از طریق چرخش مناسب و برش با کیفیت ارتقا می یابد. آندالوسیت بدون برش مناسب طبیعتا رنگ های زیبای قهوه ای، سبز و قهوه ای متمایل به قرمز را نخواهد داشت.
برش های بیضی، مارچوبه و زمردی، با توجه به محورهای طولانی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.
برش های مربعی و گرد نیز به دلیل ترکیب رنگ موزاییکی جذاب از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
از آنجا که آندالوسیت یکی از سنگهای جواهر کمتر شناخته محسوب می شود، اشکال تریلیون، قلبی و دیگر شکل های فانتزی به دلیل تقاضای کمتر چندان رایج نیستند.

 

https://chaav.ir/blog/15-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B3%D9%86%DA%AF+%D9%84%D8%A7%D8%AC%D9%88%D8%B1%D8%AF+%7C+0+%D8%AA%D8%A7+100%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B9%D8%A7%D8%B7%D9%81%DB%8C%D8%8C+%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C+%D9%88+%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7

 

پردازش آندالوسیت

آندالوسیت معمولا پردازش نمی شود. بعضی از گونه های برزیلی در هنگام گرم شدن از رنگ سبز زیتونی به صورتی تغییر می کنند، در حالی که بعضی از نمونه های قهوه ای در هنگام گرم شدن در دمای بیش از 800 درجه سانتیگراد بی رنگ می شوند.
هر گونه پردازش یا افزایش ارزش صورت گرفته بر روی سنگ باید توسط ارائه دهندگان سنگ ها اطلاع رسانی شود.

گونه های آندالوسیت و سنگ های مشابه

از میان چند سنگ مشابه به آندالوسیت می توان به تورمالین، کریزوبریل، اسفن، کوارتز دودی، وزوویانیت اشاره نمود. با توجه به نشانه های متمایز، و خواص چند رنگی ویژه، شبیه سازی از این سنگ بسیار دشوار است.
تانزانیت، یولیت و کونتزیت نیز خواص چند رنگی مشابهی دارند. کیاستولیت گونه ی مات اندولوسیت است که به اندازه ی آندالوسیت شفاف و با کیفیت سنگ جواهر، از محبوبیت و شهرت بسیار برخوردار نیست.
کیانیت و سیلیمانیت سنگ های جواهر مشهوری هستند که ترکیبات شیمیایی مشابهی داشته ولی ساختار بلوری آنها متفاوت است.



:: بازدید از این مطلب : 339
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

پالپوتومی یک درمان دندانپزشکی است که در آن دندان پوسیده و عفونت کرده، نجات داده می شود. اگر کودک پوسیدگی شدید دندان و عفونت پالپ داشته باشد، ممکن است پالپوتومی توصیه شود.

همچنین زمانی که ترمیم سوراخ عمیق دندان باعث می شود پالپ نمایان شود و در مقابل عفونت آسیب پذیر گردد، عصب کشی دندان شیری توصیه می شود.

پالپوتومی چیست؟

در این درمان دندانپزشکی، هسته دندان که پالپ نام دارد، از طریق ایجاد سوراخی در تاج دندان تخلیه می شود. تاج همان بخش سفید رنگ دندان است که از لثه بیرون زده است و با مینا محافظت می شود.

پالپ داخلی ترین بخش دندان است و از رگهای خونی، بافت همبند و عصب تشکیل شده است.

پالپوتومی در چه کسانی انجام می شود؟

این درمان عمدتا در دندانهای شیری کودکان انجام می شود که هنوز کامل رشد نکرده اند چرا که در این روش، ریشه دندان دست نخورده باقی می ماند تا دندان با تغذیه از طریق رگهای خونی بتواند رشد کند.

وجود دندانهای شیری تا زمانی که دندانهای دائمی به جای آنها در بیایند، لازم و ضروری است و زود کشیدن آن مشکلاتی ایجاد می کند. به همین علت حفظ دندان شیری با درمانهای دندانپزشکی، اهمیت دارد.

چندین پژوهش نشان داده اند که پالپوتومی را میتوان در دندانهای دائمی کودکان و بزرگسالان نیز انجام داد تا به این ترتیب بخشی از پالپ دندان سالم و زنده بماند و علائم حیاتی در دندان را حفظ کند.

پالپوتومی چگونه انجام می شود؟

دندانپزشک ابتدا عکس اشعه ایکس از دندان می گیرد تا وضعیت داخل دندان مشخص شود. بر اساس آن تعیین می شود چه درمانی مناسب تر است.

معمولا دندانپزشکان عمومی هم پالپوتومی یا عصب کشی را انجام می دهند اما اگر مورد پیچیده باشد، شما را به متخصص اندودنسی ارجاع می دهند. ممکن است سه یا چهار روز قبل پالپوتومی، آنتی بیوتیک تجویز شود و تا هفت روز پس از آن نیز لازم باشد مصرف ادامه پیدا کند.

مراحل پالپوتومی به صورت زیر است:

  • بی حسی یا بیهوشی

برخی کودکان کم سن ممکن است خیلی بیقراری کنند و نیاز به بیهوشی یا آرام بخش سبک داشته باشند. اما معمولا این درمان با بی حسی انجام می شود. گاز اکسید نیتروس که به گاز خنده مشهور است نیز ممکن است برای آرام کردن کودک استفاده شود.

در موارد بیهوشی، دستورالعمل لازم برای آمادگی قبل درمان به شما داده می شود که معمولا شامل زیر است:

بیمار ۶ الی ۸ ساعت پیش از درمان هیچ چیزی نخورد و نیاشامد.

  • آماده کردن کودک

اگر کودک نیاز به پالپوتومی دارد ممکن است پیش از این دندان درد تجربه کرده باشد. بنابراین برای آماده کردن او میتوانید به او قوت قلب بدهید که دندان دردش برطرف می شود. توضیح بدهید که در طول درمان هیچ دردی احساس نمی کند و کل درمان نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه طول می کشد.

اگر بیمار خودتان هستید و می خواهید این درمان را انجام بدهید، باید بدانید تحقیقات نشان می دهند پالپوتومی درمان موفقی در بزرگسالان است. اگر در حین درمان دندانپزشک متوجه شود عصب کشی گزینه بهتری است، ممکن است عصب کشی را بر پالپوتومی ترجیح دهد.

  • بی حس کردن دهان

در این مرحله با تزریق بی حسی، دهان بی حس می شود. تزریق درد ندارد اما ممکن است احساسی شبیه به نیشگون گرفتن ملایم تجربه شود.

  • برداشتن پوسیدگی

بخشهای پوسیده دندان با دریل دندانپزشکی برداشته می شود. دندانپزشک مینا و عاج را سوراخ می کند تا به پالپ برسد و مواد عفونی داخل پالپ را نیز بردارد.

  • پر کردن پالپ

فضای خالی داخل دندان با مواد پر کننده دندان پر شده و مهر و موم می شود.

  • روکش دندان

یک روکش استیل بر روی ساختار باقی مانده تاج، چسبانده می شود تا کودک بتواند از دندان برای جویدن استفاده کند و هم این که از دندان محافظت شود.

پالپوتومی و پالپکتومی چه تفاوتی با هم دارند؟

در پالپکتومی بر خلاف پالپوتومی، دندان زنده نگه داشته نمی شود بلکه همه پالپ و ریشه تخلیه می شوند. این درمان زمانی لازم است که عفونت فراتر از تاج دندان رفته باشد.

پس از تخلیه پالپ و ریشه، فضای خالی با مواد مخصوصی پر می شود که به مرور توسط بدن جذب می شود. تفاوت پالپکتومی و عصب کشی در همین است که در عصب کشی دندان با مواد دائمی پر می شود و سپس روکش می شود.

عوارض و مراقبت های پس از پالپوتومی چگونه است؟

به طور کلی این درمان دندانپزشکی بسیار ایمن و کم خطر است و عوارض جدی ندارد و فقط در دندانهایی انجام می شود که پالپ ریشه دندان هنوز زنده و سالم باشد.

دندان، لثه و بافتهای اطراف آن در طی این درمان بی حس شده اند بنابراین تا مدتی دردی احساس نمی شود.

گاهی اوقات ممکن است بی حسی یا آرام بخش سبک باعث حالت تهوع، خواب آلودگی و یا استفراغ شود.

پس از این درمان انتظار کمی خونریزی تا چند ساعت را باید داشته باشید. بهترین دندانپزشکان در رشت تا زمانی که دهان بی حس است، از خوردن یا آشامیدن باید پرهیز شود چون ممکن است اشتباهی لب، زبان یا گونه را گاز بگیرید.

در ابتدا غذاهای نرم مانند سوپ و ماست مصرف کنید و از خوردن غذاهای سفت یا ترد پرهیز نمایید.

ممکن است پس از درمان، دهان کمی ورم کند که خیلی زود برطرف می شود.

چرا پوسیدگی دندان باید ترمیم شود؟

پوسیدگی عمیق دندان باعث التهاب، تحریک یا عفونت در پالپ می شود. این وضعیت میتواند دندان را به خطر انداخته و علاوه بر آن، بر لثه و استخوان اطراف دندان نیز تاثیر بگذارد.

در چه صورت عصب کشی به جای پالپوتومی انجام می شود؟

اگر دندان عفونت عمیقی دارد که به نزدیک ریشه رسیده یا به آن سرایت کرده است، ممکن است به جای پالپوتومی، عصب کشی لازم باشد. در عصب کشی همه پالپ دندان و همچنین مواد داخل ریشه تخلیه می شوند.

از کجا بدانم فرزندم به پالپوتومی نیاز دارد؟

اگر درد او شدید است یا پس از چند روز هنوز برطرف نشده است، باید او را نزد دندانپزشک ببرید. درد شدید یا مداوم میتواند نشان دهنده نیاز به درمان عصب کشید دندان شیری یا پالپکتومی باشد.

پس از پالپکتومی مراقب چه مواردی باشم؟

کمی ورم یا خونریزی در چند ساعت اول پس از درمان طبیعی است.

اما اگر بعد از چند روز یا چند هفته ورم، قرمزی یا درد شروع شده است با دندانپزشک تماس بگیرید. ممکن است این علائم نشان دهنده عفونت باشد.



:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

مراکز،موسسات،کانون ها و انجمن های فرهنگی،تشکیلاتی است که با اهداف و مقاصد فرهنگی اعم از انتفاعی یا غیرانتفاعی(وفق ماده 584 قانون تجارت و آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری مصوب 1337) به مسوولیت اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از دولتی،عمومی و خصوصی،افراد واجد شرایط برای فعالیت در یک یا چند قلمرو فرهنگی،هنری،سینمایی و مطبوعاتی با سرمایه ایرانی تشکیل می دهند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز تاسیس،نظارت بر فعالیت ها و انحلال آن ها  را صادر می کند. ثبت افزایش سرمایه شرکت این موسسات همچنانکه از اسمشان پیداست متولی اجرای بسیاری از امور فرهنگی و هنری از جمله سمینارها و جشنواره ها و آموزش های فرهنگی و هنری می باشد که در نهایت بسط و توسعه فرهنگ و هنر را در بین آحاد جامعه بدنبال دارد.


نظر به بخشنامه ی شماره ی133680 /93 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مورخ24/ 8 / 1393و سایر مستندات مندرج در متن ،برای فعالیت در موضوعات ذیل نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

  • (موضوعات فعالیت مربوط به امور فرهنگی و هنری و خبری و تبلیغاتی)

موضوع فعالیت:
1)انجام کلیه ی امور فعالیت های فرهنگی و هنری و سینمایی،خبری و خبرگزاری
2)ایجاد نمایندگی خبرگزاری ها و رسانه های خارجی، داخلی و انتشار نشریات عمومی و یا تخصصی
3)طراحی و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت مربوطه از جمله روزنامه نگاری و روابط عمومی و خبرنگاری
4)تهیه و تنظیم ،مشاوره و اجرای برنامه های تبلیغاتی و روابط عمومی از طریق تاًسیس کانون های آگهی و تبلیغاتی تاًسیس دفتر خدمت رسانی به خبر نگاران و روزنامه نگاران
5)چاپ و نشر کتاب و لیتوگرافی و ترجمه ی متون و مقالات و کتب
6)طراحی و برگزاری دوره های آموزشی و فرهنگی و هنری و سینمایی و مطبوعاتی از قبیل داستان نویسی، چاپ و کتابداری و صحافی و هنرهای دستی و طراحی لباس و مد و خوشنویسی و کامپیوتر گرافیک(طراحی) ،فیلم سازی،عکاسی،بازیگری
7)برگزاری جشنواره های هنری  و نمایشی و سینمایی و مطبوعاتی و خبرنگاری و روزنامه نگاری
8)تهیه ی فیلم های سینمایی و تلویزیونی از جمله فیلم کوتاه و مستند و انیمیشن
9)تاًسیس نمایشگاه و نگارخانه ی هنری و فرهنگی و سینمایی
10)تشکیل موًسسات فرهنگی در قالب فعالیت های فرهنگی دیجیتال از جمله تصدی رسانه بر خط و پدیدآوردن،تهیه کردن و عرضه ی بسته های نرم افزاری رسانه ای و بسته ی نرم افزاری رسانه پرداز
11)تولید و تکثیر نرم افزار دیجیتال فرهنگی
12)طراحی مد لباس و برگزاری نمایشگاه های مد و لباس
13)فعالیت قرآنی،انجمن های اسلامی و اعزام مبلغ و تبلیغات مذهبی و تشکل های مذهبی آموزش عمومی و روخوانی و روانخوانی قرائت(تحقیق و ترتیل) ترجمه ی مفاهیم،حفظ سیر معصومین (ع)احکام ادعیه ی زیارت مدیحه سرایی،اذان،ابتهال،همخوانی،تواشیح برگزاری مسابقات قرآنی و عترت برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های قرآنی مدیحه سرایی و سخنرانی تبلیغی دینی
14)تاًسیس مراکز فرهنگی اقلیت دینی رسمی کشور در محدوده ی امور فرهنگی آن اقلیت
نام های درخواستی نیاز به مجوز:فرهنگی و هنری و سینمایی و مطبوعاتی ،خبری و خبرگزاری،خبرگزاری ها و رسانه های (خارجی،داخلی)
تبلیغاتی،مد و لباس،فعالیت قرآنی،انجمن های اسلامی،تبلیغات مذهبی،فرهنگی اقلیت دینی
مرجع صدور مجوز:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه)
مستندات:
1)بند«15» الی 22 ماده ی 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد مصوب 1366
2)ماده ی (3)و تبصره ی یک ذیل ماده ی (22)ضوابط و مقررات و آئین نامه ی اجرایی تاًسیس مراکز،موًسسات انجمن های فرهنگی جلسه ی 385 شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب 8/8/1375
3)قانون تعطیل موًسسات واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایر شده مصوب 1372 و ماده ی (6)آیین نامه ی اجرایی آن
4)بندهای «ط» و «ظ» آئین نامه ی ساماندهی و توسعه ی رسانه ها و فعالیت دیجیتال موضوع تصویب نامه ی شماره ی 172412/ت 41255مورخ 3/8/1389
5)قانون استفساریه از موًسسات و واحدها و مراکز فرهنگی161376 تبصره ی ماده ی (1) قانون ساماندهی مد و لباس مصوب 1385 و تبصره ی ماده ی (1) آئین نامه ی اجرایی آن 1387 و ماده ی (2) دستورالعمل مربوطه
نکته:نرم افزارهای غیر فرهنگی ، نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد ندارد مثل نرم افزارهای حسابداری و مالی یا آموزشی
در نام و موضوع شرکت چنانچه از عناوین و مصادیقی نظیر هنر آشپزی و یا هنر ورزشی و یا هنر رزمی که مربوط به امور فرهنگی نمی باشد استفاده گردد،نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد ندارد.
با توجه به اینکه موضوع موًسسات و یا شرکت های فرهنگی_ورزشی_در اجرای ماده ی 62 قانون برنامه ی پنجم بازنگری و مشخص گردید اخذ مجوز مربوط به فعالیت می باشد نه مرحله ی ثبت شرکت ها.لذا تا زمان ابلاغ کارگروه ماده ی مذکور،اخذ مجوز در خصوص موًسسات مذکور نیازی نمی باشد.

  • شرایط لازم جهت ثبت موسسه تک فرهنگی:

_معرفی حداقل 3 نفر به عنوان اعضاء هیات موسس برای موسسه چند منظوره و دو نفر برای موسسه تک منظوره
_افراد متاهل حداقل باید 25 سال و افراد مجرد حاقل 27 سال داشته باشند.
_داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن(حداقل)
_داشتن صلاحیت علمی و تخصصی و سوابق فرهنگی و هنری متناسب با موضوع فعالیت
_داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا برگ معافیت دائم(ویژه ی آقایان)
_داشتن امکانات کافی و مناسب
_داشتن سابقه موثر فعالیت در موسسات و مراکز فرهنگی چند منظوره
_نداشتن سوء پیشینه کیفری به تایید مراجع ذیصلاح و برخورداری از حسن شهرت
_مهجور نبودن و نداشتن ورشکستگی به تقلب و تقصیر

  • مدارک لازم جهت ثبت موسسه تک فرهنگی:

_تکمیل درخواست تاسیس با ذکر دلایل توجیهی و معرفی مدیر مسئول
_تکمیل پرسشنامه مشخصات انفرادی (توسط همه اعضاء هیات موسس) در 2 نسخه
_یک نسخه اساسنامه به انضمام صورتجلسات انتخاب ارکان اصلی
_صورتجلسه مجمع عمومی موسسین به انضمام صورتجلسه هیات مدیره
_کپی برابر با اصل از شناسنامه و کارت ملی
_کپی برابر با اصل مدرک تحصیلی یا معادل آن(مدرک کارشناسی یا بالاتر)
_کپی برابر با اصل گواهی خدمت وظیفه عمومی یا داشتن برگ معافیت دائم(ویژه آقایان)
_4 قطعه عکس 3 در چهار جدید با درج نام و نام خانوادگی
_ارائه سوابق مستند در حوزه فعالیت های پیشنهادی
_اصل گواهی مبنی بر نداشتن سوء پیشینه کیفری موثر برای تمامی اعضای موسس و عدم اعتیاد به مواد مخدر برای مدیر مسوول



:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

درباره اسپودومن- تاریخچه و مقدمه

اسپودومن ماده معدنی پیروکسین با ویژگی های سنگ جواهر است که نامش را از کلمه یونانی spodumenos به معنی رنگ خاکستر گرفته است.
نام این سنگ برگرفته از رنگ مات بلورهایش است. خواص لاجورد در طب سنتی از نظر ترکیبی اسپودومن سیلیکات آلمینیوم لیتیوم است و یکی از مهمترین منابع مصرف صنعتی لیتیوم در حال حاضر محسوب می شود.
اسپودومن معمولا در کنار گرانیت، آپلیت و پگماتیت یافت می شود.
با وجود اینکه اسپودومن برای اولین بار در سال 1800 معرفی شد، گونه های سنگ جواهر شفاف آن به تازگی در قرن گذشته شناسایی شدند.
از نظر گوهرشناسی اسپودمن مانند سنگ یمانی در واقعی گروهی از سنگ های جواهر مرتبط به هم است و می توان از آن به عنوان یک نوع خاص از جواهر یاد کرد.
در تجارت جواهرات، سنگ جواهر اسپودمن معمولا فقط به مواد زرد طلایی یا زرد کمرنگ روشن اطلاق می شود.
سایر رنگ ها نام های مخصوص به خود را دارند که شامل کونزیت و هیدنیت می شود.
کونزیت اسپودمن صورتی کمرنگ تا بنفش است در حالیکه هیدنیت نام اسپودمن سبز است.
با وجود اینکه برای اولین بار اسپودمن در سوئد کشف شد، گونه های سبز و صورتی آن ابتدا در آمریکا شناسایی شدند و هر دو نام برگرفته از کاشفان آنها هستند.
کونزیت از نام جرج فردریک کونز و هیدنیت از نام ویلیام ارل هیدن گرفته شده است.

شناسایی اسپودومن

اسپودمن سیلیکات آلمینیوم لیتیوم با شختی 6.5 تا 7 روی مقیاس Mohs است.
این سنگ معمولا شفافیت خوب و درخشانی مانند شیشه دارد.
اسپودومن را از روی ساختار بلورهایش، شکاف پذیری، انکسار نور می شناسند.
اسپودمن را از جواهرات مشابهی مانند کوارتز، توپاز و بریل بر اساس چندرنگ نمایی و شاخص انکسار بیشتر تشخیص می دهند، شاخص انکسار این سنگ به مراتب کمتر از تانزانیت است.

اسپودومن: خاستگاه و منابع

اسپودومن در مکان های مختلفی در سرتاسر جهان یافت می شود.
مشهوترین ذخایر آن در افغانستان، برزیل، ماداگاسکار، پاکستان و ایالات متحده پیدا شدند.
هیدنیت در ابتدا در شمال کارولینا پیدا شد اما اخیرا در افغانستان، برزیل، ماداگاسکار، میانمار و کالیفرونیا نیز دیده شده است.
بسیار معتقدند که اسپودومن سبز از هر جایی به غیر از هیدنیت بدست آمده است.
مهمترین ذخایر کونزیت صورتی در معادن میناس گرایس برزیل یافت شده اند.
سایر منابع قابل توجه افغانستان، ماداگاسکار، میانمار، پاکستان و ایالات متحده آمریکا هستند.
یک نمونه بی رنگ و بسیار کمیاب نیز در ماداگاسکار پیدا شد و در افغانستان نیز رنگ ابی آن دیده شده است.

رنگ اسپودومن

اسپودومن می تواند رنگ های مختلفی مانند سفید، بی رنگ، خاکستری، صورتی، نیلی بنفش، ابی روشن، زرد و سبز داشته باشد.
اسپودومن اساسا به ماده زرد رنگ اطلاق می شود.
اسپودومن صورتی رنگش را از منگنز دارد، اسپودمن سبز با کرومیوم و اسپودومن زرد با ناخالصی های آهن رنگ پیدا کرده اند.
در تمامی اسپودومن ها بالا و پایین بلورها پررنگ تر است.
بلورها نمایش چندرنگ دارند و همین موضوع باعث شده که بنابر زاویه دید رنگ متفاوتی را ببینیم.
رنگ تمام اسپودومن ها مات است به ویژه وقتی در معرض حرارت یا نور خورشید مستقیم قرار بگیرند.

شفافیت و درخشندگی اسپودومن

اسپودمن شفافیت زیادی دارد.
حتی نمونه های بزرگ آن نیز ناسرگی زیادی ندارد.
در موارد نادر، اسپودومن درخشندگی متغیر یا تاثیر چشم گربه را نشان میدهد.
پس از صیقل دادن درخشندگی شیشه ای نمایان می شود.

برش و شکل اسپودومن

اسپودومن معمولا صاف و تراشیده است و خیلی کم به صورت کوژدار تراش خورده است.
این سنگ چندرنگ به نظر می رسد و بالا و پایین بلورهایش بیشترین رنگ ها را نشان میدهند.
به دلیل شکاف پذیری زیاد، انکسار نور تراشه ای و طبیعت چندرنگ، اسپودومن را چالش واقعی برای تراش دهنده جواهرات می دانند.
متداول ترین شکل ها شامل بیضی، دایره، کوژ، گلابی و چند وجهی است.
گاهی به صورت جواهر تزئینی نیز حکاکی می شود.

آماده سازی اسپودومن

اسپودمن را به هیچ روشی بهینه سازی یا آماده نمی کنند، با این وجود مواد قهوه ای و سبز- بنفش آنرا در معرض حرارت قرار میدهند تا رنگش نمایان تر شود.

ویژگی های گوهرشناسی اسپودومن

فرمول شیمیایی: LiAlSi2O6 لیتیوم آلمینیوم سیلیکات
شکل بلور: چلیپایی، منشوری، مسطح
رنگ: سفید، بی رنگ، خاکستری، صورتی، نیلی، بنفش، زرد و سبز
سختی: 6.5 تا 7 بر روی مقیاس Mohs
شاخص انکسار: 1.660 تا 1.681
چگالی: 3.15 تا 3.21
شکاف پذیری: عالی
شفافیت: شفاف
انکسار دوسویه یا شکست نوردوگانه: 0.014 تا 0.016
درخشندگی: شیشه ای
شب نمایی: متغیر
اسپودومن: سنگ های جواهر مشابه یا مرتبط
اسپودومن هم نمونه معدنی و هم خانواده ای سنگ های جواهر است که شامل اسپودمن زرد، هیدنیت سبز و کونزیت صورتی می شود.
نام های مختلفی برای رنگ های دیگر آن استفاده می شوند مانند کونزیت زرد،
کونزیت نعنایی و کونزیت سفید اما هیچکدام از این اسم ها در تجارت جواهرات قابل قبول نیست به ویژه از آنجا که کونزیت در واقع اسپودومن صورتی تا بنفش تلقی می شود.
مواد اسپودمن آبی تا سبز- آبی نیز وجود دارد اما این رنگ ها کمیاب به عنوان سنگ جواهر محسوب نمی شوند.
اسپودومن بی رنگ تا زرد کمرنگ را گاهی به نام تریفان در صنعت جواهرات می شناسند.

https://chaav.ir/blog/15-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B3%D9%86%DA%AF+%D9%84%D8%A7%D8%AC%D9%88%D8%B1%D8%AF+%7C+0+%D8%AA%D8%A7+100%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B9%D8%A7%D8%B7%D9%81%DB%8C%D8%8C+%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C+%D9%88+%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7

نگهداری و تمیز کردن سنگ جواهر اسپودومن

اسپودومن نسبتا سفت است اما به دلیل شکاف پذیری بالایی که دارد باید با دقت از آن نگهداری کرد.
ضربه سخت می توان سنگ را به دو نیم تقسیم کند.
اسپودومن نسبت به حرارت و نور شدید حساس است.
رنگش با گذشت زمان کمرنگ می شود و اگر همچنان در معرض حرارت و نور مستقیم قرار بگیرد در نهایت کل رنگ از بین می رود.
بنابراین سنگ های جواهر اسپودون را بهتر است هنگام عصر پوشید.
وقتی این سنگ ها را تمیز می کنید از شوینده های فراصوتی یا بخارشو استفاده نکنید.
اسپودومن را می توان به سادگی با آب و صابون و یک پارچه نرم شستشو داد.
از مواد شیمیایی اسیدی استفاده نکنید.
همیشه قبل از ورزش کردن یا انجام فعالیت های فیزیکی سنگین آنها را درآورید.
در زمان قرار دادن داخل جعبه جواهرات بهتر است دور از سایر جواهرات باشد و داخل پارچه ای نرم پیچانده شود.



:: بازدید از این مطلب : 349
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

دندان مصنوعی متحرک یا پروتز متحرک، ابداع و روشی برای جایگزینی دندانهای تخریب شده افراد است. دندانپزشک زن در رشت این روش بدلیل کوتاه کردن طول زمان درمان و نسبتا مقرون به صرفه بودن، مورد استقبال کسانی قرار می گیرد که تعداد زیادی از دندان های فک بالا و پایین آنها خراب شده است و یا به هر نحو دیگر از کار افتاده محسوب می­ شوند. این روش از روش های پر درخواست افراد مسن و سالمندان نیز می­ باشد و یکی از مهم ترین کارهایی که بعد از انجام این روش باید انجام داد شستن دندان مصنوعی است.

پروتزهای متحرک دندانی، با دو حالت کامل و غیر کامل (منقطع) ساخته می­ شوند. افراد با کسری چند دندان از نوع غیر کامل استفاده می کنند. اما عموما، برای سالمندان که بدلیل کهولت سن، فک های آنها خالی از دندان سالم شده است، دندانپزشکان نوع کامل دندان های مصنوعی را پیشنهاد می کنند.

استفاده از دندان مصنوعی، نیاز به شست و شوی آنها را هم ایجاد می کند. این دندانها می­ بایست به طور منظم و با روش های خاص و مناسب شستشو و تمیز شوند تا صدمه و آسیبی نبینند و کارکرد صحیح و سالم را برای افراد استفاده کننده از آنها به ارمغان آورند.

بهترین روش شستن دندان مصنوعی

نکاتی که در مورد اعمال روش های درست شست و شوی دندانهای مصنوعی، باید مورد توجه قرار گیرند؛ جنس، ساختار و مکانیزم عمل این دندانها هستند. قطعا روشی که طی آن تمام موارد و نکات بهداشتی مورد توجه قرار گیرد، بهترین روش شست و شو می باشد.

روش های مختلفی برای شست و شو وجود دارد، نظیر شست و شوی عادی با آب، مسواک زدن، شست و شو با مواد شیمیایی تمیز کننده مخصوص دندان مصنوعی، شست و شو با سرکه و یا شست و شو با قرص. در ادامه به بررسی هر کدام از این روش های مختلف، و توضیح مزایای آنها خواهیم پرداخت:

۱- شستن دندان مصنوعی با مسواک

 

در پی یافتن بهترین راهکار شست و شوی دندان مصنوعی متحرک، باید عوامل و معیارهایی را سنجید. موثر بودن شستشو و سازگاری ماده شوینده با جنس دندان، از این عوامل هستند.

مسواک زدن دندانهای مصنوعی، به دو صورت خارج از دهان و داخل دهان، انجام پذیر است. بعنوان مثال؛ دندانهای مصنوعی متحرک از نوع منقطع و تکه­ای، در حالی که سر جایشان و بر روی لثه ثابت هستند، مسواک زده می شوند.

 چیزی که در مورد همه انواع دندانهای مصنوعی متحرک؛ اعم از کامل و منقطع، ترجیح داده می شود، خارج کردن آنها از محل استقرارشان است. اینگونه امکان دسترسی به تمامی سطوح آنها فراهم می شود و همچنین؛ آسیب های ناشی از مواد شوینده و ضربات، متوجه لثه و دهان نخواهد بود.

استفاده از مسواک، الزامات و ساز و کارهای خود را دارد. بهتر است در انتخاب مسواک، دقت لازم را لحاظ نمود و از خرید و تهیه مسواک زبر و خشن اجتناب کرد. برخی گمان می کنند؛ چون مسواک برای دندانهای مصنوعی لحاظ می­ شود، هرچه مسواک زبرتر باشد، شست و شوی بیشتر و جرم زدایی بیشتر را صورت می دهد.  اما باید بدانید که اگر مسواک، زیادی زبر باشد، باعث ساییدگی دندان مصنوعی می­ شود و در طولانی مدت، ممکن است تخریب و صدمه به آن را در پی داشته باشد.

همچنین خمیر دندان ویژه شست و شوی دندان مصنوعی، در داروخانه ها موجود میباشد و کسانی که قصد دارند تا فرآیند مسواک زدن را با خمیر دندان کامل کنند، می توانند آن را تهیه نمایند.

شیوه مسواک زدن باید به طوری باشد که تمامی سطوح دندانهای مصنوعی که با زوایا و فرورفتگی های متعدد وجود دارند، را شامل شود. شستن پروتزهای دندانی متحرک بوسیله مسواک دارای اهمیت می ­باشد.

۲- محلول شیمیایی تمیز کننده دندان مصنوعی

 

شوینده های مصنوعی و شیمیایی، در زمینه دندانپزشکی، نقش و تاثیر به سزایی داشته اند. این گونه شوینده ها برای دندانهای مصنوعی نیز ساخته شده اند.

این مواد، محلول های ویژه شستن دندان مصنوعی با خاصیت آنتی میکروبیال (ضد میکروبی) هستند. اساس روش استفاده از این شوینده ها، متفاوت از دیگر محلول های شوینده مانند آب و سرکه، نیست.

دندانهای مصنوعی برای مدتی در ظرفی حاوی این مایع (محلول) شوینده قرار می گیرند. در این روش نیز، آبکشی و ترجیحا استفاده از مسواک، انجام می شود. حدودا ۳ دقیقه برای این نوع شست و شو کافی است اما اگر دندان های مصنوعی، نیاز به شسته شدن بیشتری داشته باشند، می توان برای چند ساعت هم این روش را اعمال کرد.

توجه: نکته ای که در این باره باید به آن توجه کرد، این است که از محلول های سفید کننده قوی، نباید برای شست و شوی دندان مصنوعی استفاده شود. در این سفید کننده ها، غلظت آب اکسیژنه بالا است و طی مدت غوطه ور بودن دندان ها، به آنها صدمه میزنند.

۳- بهره گیری از خواص سرکه

سرکه یکی از موادی است می تواند بعنوان شوینده دندان مصنوعی، مورد استفاده قرار بگیرد. همانطور که میدانید؛ سرکه به خاصیت ضد عفونی کنندگی معروف می باشد و حتی در بعضی موارد، بعنوان ضد عفونی کننده در مصارف خانگی و یا جهت شستن و ضد عفونی کردن زخم ها و آفت های دهان، مصرف می شود.

سرکه با خاصیت اسیدی که دارد، رسوبات ایجاد شده بر روی دندان مصنوعی را می زداید و آنها را جرمگیری میکند.

اساس کار سرکه در این شستو شو، واکنش های شیمیایی ناشی از آن است که سبب حل شدن رسوبات روی دندان می شود. شیوه شست و شوی با سرکه، بدین صورت است که باید محلولی از آب و سرکه (تقریبا آب و سرکه برابر) در یک ظرف یا لیوان مناسب تهیه کرد و دندان مصنوعی را درون آن قرار داد.

لازم به ذکر است که اگر تارتار (جرم) روی دندان ها زیاد باشد، این زمان می بایست به مراتب طولانی تر در نظر گرفته شود و بهتر است قالب پروتز برای ساعات طولانی (مثلا از شب تا صبح) درون محلول آب و سرکه گذاشته شود.

سپس با آبکشی مناسب، مرحله آخر شست و شوی آن را صورت داد. البته توجه می شود که در این مرحله؛ یعنی در حین آبکشی، آن را مسواک زدن هم توصیه می شود.

۴- روش شستن دندان مصنوعی با قرص های ویژه

 

یکی دیگر از مواد شوینده دندانهای مصنوعی، به شکل قرص جوشان، ابداع و ساخته شده است. این قرص در بر دارنده ترکیبات شیمیایی، مثل پرسولفات ها، سفید کننده های بی خطر و مواد آنتی باکتریال می باشد. پیشنهاد می شود بطور روزانه و یا متناوب از آن برای شست وشوی دندان مصنوعی استفاده شود.

توجه: در صورت حساسیت داشتن به مواد شیمیایی تشکیل دهنده این قرص ها، از آنها استفاده نکنید.

 

نکات مهم در شستن دندان مصنوعی

در شستن و تمیز کردن دندانهای مصنوعی، باید به نکات بهداشتی زیر توجه شود:

  • از آب لوله کشی تصفیه شده استفاده شود و همچنین آب خیلی داغ نباشد.
  • تا حد امکان از سفید کننده ها استفاده نشود. البته برخی سفید کننده های رقیق اشکالی ندارند و اگر مورد نظر و صلاح دید دندانپزشک واقع شده باشند، استفاده از آنها می تواند موثر و مناسب باشد.
  • توجه شود که حداقل یک بار در روز، دندانهای مصنوعی شست و شو شوند تا مواد و جرم های آلوده کننده ای که بر روی دندان ها نشسته اند، پاک شوند.
  • فقط دندانهای مصنوعی نیستند که نیاز به شست و شو دارند. بلکه در هر بار شست و شو، دهان و لثه ها نیز باید تحت شست و شو قرار بگیرند.

مشکلات ناشی از تمیز نکردن دندان مصنوعی

شست وشوی دندان های مصنوعی امری لازم و با اهمیت است. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که پروتز های متحرک، در واقع دندانهای مصنوعی هستند. پس توجه به شست و شوی آنها چه اهمیتی دارد؟ و اصلا چرا عدم توجه به تمیز کردن آنها، باید منجر به تخریب و آسیب آنها شود؟

باید گفت که دندانهای مصنوعی برای جایگزینی دندانهای طبیعی، و تبعا با قابلیت انجام وظایف دندان ها در حالت طبیعی، ساخته شده اند. پس بدیهی است که ساختار آنها باید به گونه­ای طراحی شود تا بیشترین شباهت را به ماهیت وساختار طبیعی داشته باشند.

بسیاری از خطرات ناشی از بی توجهی به تمیزی و شست و شوی دندانهای طبیعی که سلامت را تهدید میکند، متوجه صحت و عملکرد دندانهای مصنوعی نیز می­ باشد. بنابراین بی توجهی و یا کم توجهی به تمیز کردن دندان های مصنوعی، مشکلاتی را ایجاد می کند؛ از قبیل:

  • بوی بد دهان: بوی نامطبوع دهان که عمدتا ناشی از فعالیت باکتری های جمع شده روی دندان ها می باشد، از معضلات عدم توجه لازم به شست و شوی دندانهای مصنوعی است که خصوصا در سنین بالا و در میان سالمندان بروز پیدا میکند.
  • پدید آمدن عفونت هایی درون دهان نظیر عفونت لثه
  • سایش و آسیب جبران ناپذیر لثه
  • بیماری های مربوط به دهان و دندان مثل آبسه لثه و ….
  • خراب شدن و از بین رفتن دندانهای طبیعی: گاهی افرد، تعدادی از دندانهایشان سالم است و فقط برای جایگزینی چند تا از دندانهای خراب شده، اقدام به گذاشتن پروتز متحرک میکنند. در چنین مواردی عدم توجه به بهداشت دندان مصنوعی، علاوه بر عوارض مربوط به دندان مصنوعی، موجب وارد آمدن آسیب به سایر دندانهای طبیعی می شود.
  • عدم عملکرد صحیح دندان ها به سبب ایجاد جرم بر روی آن ها
  • شل شدن و لغزش قالب پروتز بر روی فک و لثه که عوارض خطرناکی را در پی دارد.
  • تخریب تدریجی و کوتاه شدن عمر استفاده از دندان مصنوعی


:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

مراحل ثبت شرکت و موسسات غیرتجاری و ثبت تغییرات شرکت ها در تهران

1- ابتدا با توجه به نوع شرکت، ثبت تغییرات شرکت مدارک مورد نیاز را فراهم کنید.

2- سپس با مراجعه به سامانه ی اینترنتی http://sherkat.ssaa.ir درخواست خود را به اداره ی محترم ثبت شرکت ها اعلام نمایید.

3- اطلاعات خواسته شده در قسمت پذیرش تاسیس  را تکمیل کنید.

4- با طی کردن این مراحل ، کارشناس حقوقی به بررسی اطلاعات وارد شده می پردازد ، اگر اطلاعات دارای نقص باشد برای شما درسامانه ابلاغ رفع نقص ارسال می گردد و باید نقص را رفع نمایید ودر صورت عدم نقص اطلاعات ، آن را تاًیید می کند .

5- پس از پذیرش اینترنتی از طریق سامانه و اخذ تاًییدیه ی پذیرش ، باید نسخ اصلی صورت جلسات تنظیمی و ضمائم آن ها را از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تاًییدیه ی پذیرش ارسال فرمایید.

6- با ارسال مدارک به اداره ی ثبت شرکت ها چنانچه صورتجلسه ی شما دارای نقص باشد، برای شما ابلاغ رفع نقص ارسال می شود و باید رفع نقص نمایید و اگر صورتجلسه ی شما تایید شود در نهایت جهت صدور آگهی به روزنامه ارسال می گردد.

در حالتی دیگر حتی ممکن است صورتجلسه ی شما رد شود که در این حالت دلایل رد صورتجلسه طی ابلاغیه ای به شما اعلام می گردد تا نسبت به صدور صورتجلسه ی جدید اقدام نمایید.

7- در صورت پذیرش ،مسئول اداره ،دستور ثبت در دفتر ثبت شرکت ها را صادر می نماید و مشخصات محتویات در دفاتر مخصوص ثبت می شود.مسئول دفتر شروع به ثبت و پیش نویس آگهی تاسیس شرکت در دفتر ثبت شرکت ها می نماید . کارت شناسایی متقاضیان را اخذ می کند وآن را با مشخصات مندرج در اساسنامه تطبیق می دهد.

احراز هویت متقاضیان ،اخذ امضا از متقاضیان در ذیل ثبت در دفتر، تصدیق متقاضیان تحت عنوان ثبت با سند برابر است ، نوشتن شماره ی ثبت در اظهارنامه شرکت از سایر اقدامات مسئول دفتر می باشد.مسئول ثبت دفتر، تشکیل پرونده داده و در روی آن از لحاظ تکمیل امضا گواهی می نماید.

یک نسخه اساسنامه و شرکتنامه و اظهارنامه، تحویل موسسین می گردد و نسخه ی دیگر اظهارنامه و اساسنامه و شرکتنامه و پیش نویس آگهی را که تشکیل پرونده گردیده، جهت تحریر به اتاق تایپ ارسال می دارد

8- درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران.

با توجه به ماده ی 6 نظامنامه ی قانون تجارت وزارت عدلیه و ماده ی 197 قانون تجارت در ظرف مدت یک ماه از تاریخ ثبت شرکت، باید خلاصه ی شرکت نامه و منضمات آن،توسط اداره ثبت در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت به خرج خود شرکت منتشر شود.

پس از تشکیل شرکت نسبت به تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی،تهیه دفاتر قانونی و پلمپ دفاتر و اخذ کد اقتصادی اقدام نمایید.

همان طور که ذکر شد،امروزه اکثر مردم سعی بر آن دارند که فعالیت های خود را در زمینه های اقتصادی،صنعتی،کشاورزی،تولیدی و غیره تحت یک قالب سازماندهی شده انجام دهند،بنابراین تمایل بیشتری به تاسیس انواع شرکت های تجارتی و غیر تجارتی نشان می دهند تا از مزایای این شرکت ها استفاده کنند.

آمارهای سرشماری اخیر نفوس و مسکن(آبان ماه 1390) نیز حاکی از افزایش میزان جمعیت و ساختمان های تجاری و در نتیجه تاسیس شرکت ها و بنگاه های مالی،تولیدی،خدماتی و بازرگانی جدید بوده است.

در این رابطه،الزامات قانونی و ضرورت مشروعیت بخشیدن به فعالیت های تجاری و اقتصادی ایجاب می کند فعالان این عرصه بمنظور صیانت از حقوق و اختیارات خویش اقدامات لازم اداری و حقوقی را در جهت تثبیت و استفاده از منافع متصور و مترتب بعمل آورند.

جهت مزید اطلاع خوانندگان محترم،به اطلاع می رساند که ثبت شرکت فکر برتر، مفتخر است در ارائه ی کلیه ی خدمات حقوقی،ثبت شرکت،ثبت نام و علائم تجاری، ثبت طرح های صنعتی،ثبت اختراع،ثبت و اعمال تغییرات شرکت در خدمت شما عزیزان باشد تا از این رهگذر بتواند در راه تسریع و تسهیل کلیه ی نیازهای ثبتی و حقوقی افراد حقیقی و حقوقی گام هایی هر چند کوتاه برمی دارد.

کادر فنی و مهندسی فکربرتر، با بیش از سه دهه تجربه مدیریت در ارائه ی خدمات ثبتی و حقوقی ما را قادر ساخته تا علاوه در تهران،در سایر مراکز استانی کشور وحتی خارج از مرزهای میهن عزیزمان در سریع ترین زمان به ارائه ی خدمات بپردازیم.

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان

مرحله اول  ثبت شرکت

در قدم اول برای ثبت شرکت دانش بنیان شما باید یک شرکت یا مؤسسه را در اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجاری ثبت کنید.

بعد از به ثبت رساندن شرکت، شما قادر خواهید بود آن را تبدیل به شرکت دانش بنیان کنید. شرکت با مسئولیت محدود از شرکت هایی است که می توانید برای این کار انتخاب کنید.

ولی در این انتخاب محدود نیستید و می توانید با توجه به نیاز خودتان شرکت سهامی خاص یا موسسه غیر تجاری را برگزینید.

البته لازم به ذکر است که در موضوع فعالیت شرکتی که می خواهید ثبت کنید باید " تولید و مهندسی" را قید کنید.

مرحله دوم  ایده پردازی و نوآوری 

در قدم بعدی برای ثبت شرکت دانش بنیان به ایده و نوآوری با ارزش‌افزوده بالا نیاز دارید.  اساس شرکت دانش بنیان تلفیق علم و دانش با اقتصاد است.

به همین علت در قدم اول یک شخصیت تجاری شکل گرفته است. در قدم بعدی باید به ایده هایی که بتواند شاخص کارگروه ارزیابی دانش بنیان را به دست آورد، پرداخت.

قانون حمایت از مؤسسات و شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی ابداعات و اختراعات فقط محصولات و خدمات دارای ارزش افزوده بالا را تحت پوشش خود قرار می دهد.

مرحله سوم  تجاری سازی ایده و اختراع

بحث تجاری سازی یک اقدام مهم در راستای دانش بنیان شدن شرکت است. در واقع، هم افزایی علم و ثروت قدم اصلی یک شرکت دانش بنیان به شمار می رود.

برای بیان ساده تر باید بگوییم که یک ایده هر چقدر هم که خوب باشد، اگر بازاریابی درستی برای آن صورت نگیرد، شکست خواهد خورد.

در این مرحله از مراحل ثبت شرکت دانش بنیان باید برای اینکه ایده و اختراع خود را به محصول تجاری تبدیل کنیم طرح امکان سنجی تهیه کنیم.

در این راستا باید مجوزهای مورد نیاز را از سازمان های مربوطه اخذ کنیم.

برای تجاری سازی اختراعمان به یک مکان نیاز داریم که برای این منظور می توانیم از تسهیلات دولتی هم استفاده کنیم.

در آخر باید یک طرح جامع برای بازاریابی و فروش محصول تجاری سازی شده تهیه کنیم.

با ثبت شرکت دانش بنیان می توانید از مزایای زیادی مانند معافیت های مالیاتی و غیره استفاده کنید.

استعلام ثبت شرکت  

اکنون تنها ترین منبع قابل استناد برای همه اشخاص، ارگان ها، سازمان های دولتی و خصوصی سامانه استعلام اشخاص حقوقی کشور است و تنها شرکت هایی معتبر هستند که نام آنها در این سامانه موجود باشد.

انواع مختلف شرکت ها، شماره ثبت دارند که یکی از موارد اصلی برای استعلام ثبت شرکت است.

شماره ثبت برای یک شرکت مانند شماره شناسنامه برای یک فرد است.

نام شرکت، شناسه ملی شرکت و شماره ثبت شرکت سه رکن اصلی برای استعلام شرکت به وسیله سامانه اداره ثبت شرکتها به آدرس سایت www.irsherkat.ssaa.ir است.

 

https://danasabt.ir/%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%87-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa/

مزایای ثبت شرکت 

در اینجا به 9 مورد از مزایای ثبت شرکت اشاره می کنیم :

1-انجام فعالیت‌های شرکت به شکل قانونی :

همه فعالیت ها و کارهایی که قصد داریم در زمینه کار و تجارت انجام دهیم اگر در قالب شرکت انجام شود حالت رسمی پیدا کرده و ارزش بیشتری پیدا می کند. قانون بر فعالیت این شرکت ها نظارت می کند و همه فعالیت ها باید مطابق قانون پیش روند. در این صورت افراد و شرکت ها بیشتر تمایل به همکاری با شما دارند.

2- همه اعضا نسبت به فعالیت های شرکت مسئولیت دارند:

زمانی که شرکتی را ثبت می کنیم، سود و زیان و همه فعالیت هایی که در شرکت اتفاق می افتد به عهده یک شخص نیست بلکه همه اعضای شرکت در قبال آن مسئولیت دارند .

3-همه اعضا حقوق دارند و قانون از آنها حمایت می کند :

زمانی که شراکت اعضا شکل قانونی داشته باشد، هرگاه مشکلی بین اعضا به وجود بیاید به وسیله قانون می توانند حل و فصل کنند .

4- با ثبت شرکت می توانند در مناقصه ها و مزایده ها شرکت کنند :

افراد به صورت شخصی نمی توانند در مزایده ها و مناقصه های شرکت کنند؛ بلکه باید در قالب شرکت در این امور شرکت کنند .

5-شرکت های بزرگ و برند ها، نمایندگی خود را به شرکت ها می دهند :

اگر فردی بخواهد از یکی از شرکت های معتبر نمایندگی بگیرد و با آن شرکت کار کند ابتدا باید شرکت خود را ثبت کند چون این نمایندگی ها راحت تر با شرکت ها کار می کنند .

6-همه اطلاعات مربوط به شرکت ها باید کامل و واضح باشد :

بعد از اینکه شرکت خود را ثبت کردید، باید هیچ گونه ابهامی درباره شرکت برای افرادی که می خواهند با شرکت کار کنند، وجود نداشته باشد. شرکتها  موظفند همه اطلاعات لازم را در روزنامه های کثیر الانتشار چاپ کنند.

7-هر چه از تاریخ ثبت شرکت ها بگذرد به اعتبار شرکت اضافه می شود.

8-با ثبت شرکت ها می توان از مزایای دریافت وام و اعتبارات استفاده کرد :

بعضی از امتیازات و وام ها به اشخاص داده نمی شود و فقط در قالب شرکت می شود از این تسهیلات و امتیازات استفاده کرد. .

9-با ثبت شرکت می شود با دیگر کشور ها مبادلات تجاری داشت.



:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

اطلاعات سنگ قیمتی همی مورفیت

درباره همی مورفیت – تاریخچه و معرفی

همی مورفیت گوهری بسیار کمیاب از شکل زینک سیلیکات است که قبلا به نام ‘کالامین’ شناخته میشد.
اگرچه اخیرا ‘کالامین’ دیگر برای نام بردن از این گوهر استفاده نمی شود هنوز به عنوان لوسیون ‘کالامین’ یک محصول دارویی ترکیب شده از زینک و اکسید آهن با خاصیت از بین بردن خارش و تحریکات جزئی پوست استفاده می شود. امیرنکویی همی مورفیت با اسمیتسونیت یکی دیگر از جواهرات کمیاب کلکسیونرها ارتباط نزدیکی دارد.
تا سالها همی مورفیت و اسمیتسونیت به دلیل شباهت نزدیکشان با هم به عنوان ‘کالامین ‘ گروه بندی می شدند.
تا سال 1803 که جیمز اسمیتسون، معدن شناس موسسه Smithsonian آنها را به عنوان دو ماده معدنی مجزا کشف نکرد از هم جدا نبودند.

همی مورفیت یک سنگ معدنی مهم از جنس زینک است و تا سالها از قسمتهای بالایی سنگ معدنی زینک یا روی استخراج میشد.
در واقع، بیش از نیمی از ترکیب این سنگ زینک فلزی است.
نام در واژه های یونانی ‘hemi’ و ‘morph’ ریشه دارد که به ترتیب به ‘نیمه-شکل’ ترجمه می شود.
نام منحصر به فرد آن به اشکال ناهمجور غیرمعمول آن اشاره دارد که نقاط پایانی نامتقارن محوری مانند را نشان می دهد.
یکی از نقاط پایانی هر کریستال که یک پدیون (یک شکل مجزا) بر ان مسلط است نوک تیز نیست در حالی که بقیه نقاط نوک تیز و هرمی شکل است.

شناسایی همی مورفیت

همی مورفیت را میتوان از ترکیب ناهمسان و ساختار منحصر به فرد کریستال آن تشخیص داد.
همی مورفیت میتواند ترکیبی بیش از پنجاه درصد زینک باشد.
همی مورفیت یک زینک سیلیکات است در حالی که اسمیسونیت یک زینک کربنات است؛ زینک سیلیکات (همی مورفیت) کمیاب تر از زینک کربنات (اسمیسونیت) به حساب می آید.
از لحاظ گوهرشناسی ضریب شکست نور این سنگ 1.614 تا 1.636 است و تراکم یا سنگینی خاص برابر با 3.30 تا 3.50 دارد. سختی آن مثل اوپال و فیروزه 5 در مقیاس موس است.
همی مورفیت ممکن است از پیروالکتریک (بارهای آزاد شده در اثر تغییرات دمایی) منحصر به فردش و خصوصیات فیزوالکتریک (ولتاژ تولید شده در اثر فشار مکانیکی) از دیگر مواد مشابه خودش تشخیص داده شود.

منابع و ریشه های همی مورفیت

همی مورفیت در بسیاری از مناطق دنیا یافته میشوند اما تعداد بسیار کمی از این منابع بازدهی از گوهرهای با کیفیت دارند.
بعضی از مهم ترین منابع در وایل مونتانیا (فرانسه)، بلژیک وآخن آلمان است.
دیگر منابع قابل توجه شامل الجزایر، استرالیا، اتریش، ایتالیا، مکزیک، لهستان، روسیه (سیبری)، تایلند، کنگو، نامیبیا، ماداگاسکار و ایالات متحده شامل پنسیلوانیا، مونتانا، کلرادو و نیومکزیکو است.

https://chaav.ir/blog/15-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B3%D9%86%DA%AF+%D9%84%D8%A7%D8%AC%D9%88%D8%B1%D8%AF+%7C+0+%D8%AA%D8%A7+100%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B9%D8%A7%D8%B7%D9%81%DB%8C%D8%8C+%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C+%D9%88+%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7

برش و شکل همیمورفیت:

کار روی همیمورفیت به دلیل شکننده بودن و شکافشپذیری ایدهآل در برابر جلا و صیقل دادن می تواند برای بسیاری از گوهرتراشان مشکل باشد.
برش آنها به سبک کوژتراشی در اشکالی مثل بیضی، گلابی شکل و بالش شکل است که بیشترین وزن قیراط را به حداکثر می رساند.
اگرچه مواد با کیفیت این جواهر خیلی کمیاب است گوهرهای تکمیل شده معمولا نسبتا بزرگ هستند و اغلب 5 قیراط یا بیشتر وزن دارند.
همی مورفیت معمولا فقط برای کلکسیونرها برش داده می شود اما گاهی اوقات برای طرح های کمیاب و شگفت انگیز جواهرات استفاده می شود.
همی مورفیت خیلی کوچک برای برش اغلب به شکل drusy خرید و فروش می شود.
علاوه بر این همی مورفیت drusy ماده ای محبوب است که کلکسیونرهای گوهر و مواد معدنی به شدت در جستجوی آن هستند.



:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

امروزه این نظریه که در اقتصاد جدید، کشورهای مختلف جهان با شرکتهای خود و نام تجاری آنها شناخته می شوند و اهمیت شرکتها به مراتب بیشتر از اهمیت دولتهای آنها در عرصه های تجاری است، به طور ملموسی خودنمایی می کند. به همین دلیل در دوران کنونی، نام تجاری بصورت شناسه عمل می کند که باید در جهت شناساندن آن به گونه ای متمایز و قابل رقابت با سایرین اهتمام شود. در دنیای امروزی، ما معتقدیم که تولید کالا و خدمات به تنهایی قدرت نیست، بلکه به اشتراک گذاری آن قدرت است. تغییر آدرس شرکت به بیانی دیگر، این موفقیت زمانی تحقق می یابد که نتیجه ی آن به دست مشتری نیز برسد.در این شرایط ، اگر بخواهیم کاری موثر ایجاد کنیم و محصولات و کالاهای خود را به دیگران هم معرفی نماییم، برندها فرصتی بی نظیر جهت اثر بخش کردن، متمایز کردن وهمین طور ماندگار نمودن کالاها و محصولات به دست می دهند که از این فرصت می توان به بهترین شکل برای اهداف بازاریابی و موفقیت یک سازمان استفاده نمود.

نام تجاری یا برند ترکیبی از نام، سمبل، نشانه، طرح، شعار، علامت یا ترکیبی از آنهاست که موجب شناسایی محصول، تمایز آن از سایر محصولات و انتقال یک مفهوم یا احساس به مخاطب می شود.یک برند می تواند معرف سطح معینی از دوام ،کیفیت ،عملکرد ،قابلیت اعتماد ،قابلیت تعمیر، و سایر ویژگی ها باشد .

در حقیقت یک نام تجاری، تعهد دائمی یک فروشنده برای ارائه ی مجموعه ای از ویژگی ها و مزایا و خدمات خاص به خریداران است که این از نظر مصرف کننده یعنی نشانه ی کیفیت ، هزینه ی پرس و جوی کمتر، ریسک کمتر و وسیله ای نمادین برای اظهار شخصیت. چنانچه، ذهنیت و انتظار مشتریان نسبت به کالا تامین گردد و حس رضایت مندی در آن ها ایجاد شود، به دنبال آن،وفاداری مشتری به آن کالا شکل می گیرد که اغلب از ارزشمندترین دارایی های یک شرکت محسوب می شود. به همین دلیل است که شرکتهای بزرگ و موفق همیشه در پی راه هایی بوده اند که بتوانند عواملی که در افزایش ارزش نام تجاری مؤثرند را افزایش و عوامل کاهنده ی ارزش را کاهش دهند.

لذا چنانچه بتوانیم نام تجاری خوبی طراحی کنیم و به تعهداتی که در ضمن نام تجاری مدعی آن ها می شویم پایبند باشیم و رضایت مشتریان را از عملکرد خود جلب کنیم می توانیم وفاداری آن ها را نسبت به تولیدات خود تضمین کنیم که این امر یعنی رابطه ی طولانی مدت مشتریان با موسسه که باعث سودآوری طولانی مدت برای موسسه می گردد.

تا زمانی که یک محصول یا خدمت دارای وجه ممیزه ی مشخصی نباشد، می توان به سادگی آن را برند نمود و این برند را به گونه ای پایدار داشت. از طرفی دیگر قابل ذکر است داشتن علامت و نام تجاری اختیاری است، مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.دوره ی حمایت از علامت تجاری ده سال است که می توان آن را به دفعات نامحدود با پرداخت هزینه های پیش بینی شده در مقررات تمدید نمود.

مدیران و صاحب نظران، نام تجاری و یا یک برند را با اهداف متعددی به ثبت می رسانند. در ادامه ی این مطلب به بررسی این اهداف می پردازیم.
_حق استعمال انحصاری علامت با ثبت برند
حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسانی محسوب می شود که علامت خود را به ثبت برسانند.در صورت پرداخت مبلغ ،طبق قانون ثبت علائم تجاری، پس از ثبت علامت ،شرکت حق انحصاری پیدا می کند که به موجب آن می توانید از عرضه ی کالاهای مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده ای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نمایید.

ثبت نام تجاری به عنوان ابزاری قانونی

یکی از تفاسیر ساده از یک نام تجاری به کاربردن آن به عنوان ابزاری برای بیان در اختیار داشتن مالکیت قانونی یک محصول است. ایجاد یک نام تجاری نشان دهنده ی یک سرمایه گذاری بر روی یک محصول می باشد و در نتیجه سازمان ها به دنبال در اختیار گرفتن حق مالکیت قانونی آن به عنوان یک وسیله ی پشتیبانی کننده در برابر تقلید کنندگان می باشند. ثبت قانونی یک نام تجاری برای آن حمایت قانونی فراهم می کند. هنگامی که یک برند ثبت می شود ، منجر می شود نام و نشانی که برای محصول برنامه ریزی شده ، به سلامت در مسیر تحقق اهداف یک سازمان به کار بسته شود و از آسیب ها محفوظ بماند.

قانون، نام تجاری را که حق استعمال انحصاری آن به اشخاص معین داده شده، مورد حمایت خود قرار داده و اشخاص دیگر را از تعدی و تخطی نسبت به آن منع می نماید و به جهت منافعی که برای جامعه در رواج علامات تجاری هست اشخاص متعددی را محکوم به جبران خسارت صاحب علامت می نماید و دامنه ی خسارت را به قدری وسیع قرار داده که شامل ضررهای وارده و حتی منافعی می داند که طرف از آن محروم شده است(ماده 49)در واقع قانون،عدم النفع را در این مورد جزء خسارت قرار داده است.علاوه بر آن مقررات سختی برای تعقیب جزائی وضع گردیده است.قانون مجازات اسلامی(تعزیرات)مصوب مرداد ماده 1362 برای متخلفین مجازاتی به شرح زیر تعیین نموده است:

ماده 122-هر کس علامت تجاری ثبت شده در ایران را عالماَ جعل کند یا با علم به مجعول بودن استعمال نماید یا در روی اوراق و اعلانات یا روی محصولات قرار دهد یا با علم به مجعول بودن به معرض فروش گذاشته یا به فروش به رساند یا به الحاق یا کسر یا تغییر قسمتی از خصوصیات آن تقلید کند بنحوی که موجب فریب مشتری شود،به مجازات شلاق تا 74 ضربه محکوم خواهد شد.

ماده 123-هر کس محصولی را که دارای علامت مجعول یا تقلیدی بوده یا دارای علامتی است که من غیر حق استعمال شده است از ایران صادر و یا به مملکت وارده کند،به حبس از سه ماه تا سه سال محکوم می شود.

ماده 124-اشخاص ذیل به حبس تا شش ماه محکوم خواهند شد:
1-کسانی که علامت تجاری اجباری را در روی محصولی که اجباراَ باید دارای آن علامت باشد استعمال نکنند.
2-کسانی که عالماَ محصولی را به معرض فروش گذاشته یا به فروشند که دارای علامتی نباشد که برای آن محصول اجباری است.

در آئین نامه جهت کلیه ی اجناس،طبقاتی قائل و آن را به 36 قسمت نموده اند مثلاَ طبقه 1 محصولات شیمیایی که در صنایع و علوم و عکاسی و کشاورزی و کود طبیعی و مصنوعی و مواد آب دادن فلزات و دباغی است و طبقه 23 انواع نخ و طبقه ی 24 انواع پارچه است.بنابراین متقاضی باید معلوم کند جنس مورد تقاضای او با کدام یک از طبقاتی که در آئین نامه ی ذکر شده مطابقت دارد و برای هر طبقه حق الثبت جداگانه باید پرداخت نماید.

امکان انتخاب مصرف کنندگان با ثبت برند

ثبت برند به مصرف کنندگان امکان انتخاب می دهد،بدین صورت که ثبت برند تضمین می کند که مشتریان می توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند .مشتری به محض ملاحظه ی علامت می داند که این محصول متعلق به کارخانه یا تجارتخانه ای است که مورد اعتماد او می باشد و بدین ترتیب،با ثبت برند شرایط سالمی برای مصرف کنندگان به وجود می آید تا به دور از بازار سیاه اجناس تقلبی با خیالی آسوده و با آگاهی کامل ، در شرایطی منصفانه و سالم به انتخاب کالاهای مرغوب و مورد نیاز خود بپردازند.چرا که اگر رقیبان از علامت تجاری مشابه یا یکسان استفاده نمایند ، مشتریان را گمراه ساخته و با ارائه ی محصولی با کیفیت نازل و نامرغوب ،هم مصرف کنندگان را متضرر ساخته و هم  به سود شرکت لطمه خواهند زد و هم اعتبار و وجهه ی شرکت رابه طور جبران ناپذیری به خطر می اندازند.چالشی که امروزه کسب و کارهای ما با آن رو به رو هستند.

جلوگیری از سوء استفاده ی متقلبان

ثبت نام تجاری باعث جلوگیری از سواستفاده ی متقلبان می شود که به موجب آن می توانید از عرضه ی کالاهای مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده ای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نمایید. در حقیقت، حفاظت علائم تجاری مانع تلاش های متقلبان برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه ی خدمات نامرغوب می شود.

از جمله سایر اهداف و مزایای ثبت نام تجاری عبارتند از:

*شرکت ها را قادر می سازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
*ثبت برند می تواند برای دریافت وام نیز حائز اهمیت باشد.
*ثبت برند می تواند برای سهامداران نیز ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.
*جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی هستند.
*ثبت برند می تواند برای شرکت ها وجهه و شهرت ایجاد کند و ابزار مناسبی جهت بازاریابی باشد.
*علامت تجاری، قابل نقل وانتقال است و می بایست وفق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت برسد.لذا تفویض اجازه ی استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکت های ثالث داده می شود که می تواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.
*یک برند ممکن است دارائی ارزشمند کسب و کار باشد.
* شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
*ثبت برند می تواند برای سهامداران نیز ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.
* در برندهای ثبت شده نسبت به کالاهای فله ای اطمینان بیشتری وجود دارد.
*با ثبت برند،گسترش تجارت جهانی امکان پذیر می گردد.

 

https://danasabt.ir/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA/

 

کوتاه آنکه، شاید در ابتدا به نظر برسد امروزه بازار از محصولات و خدمات متنوع اشباع شده  که مصرف کنندگان را از ورود کالاهای جدید بی نیاز ساخته است، اما هنوز هم بسیاری از کاربران، منتظر رونمایی از برندهای جدیدی هستند تا با ارائه ی کیفیت برتر، نیازهای آنان را برآورده سازند. کافیست به شفافیت بدانید مصرف کنندگان شما به دنبال چه هستند و این رقابت شغلی بر سر چه چیزی است.نظر سنجی از مصرف کنندگان ، اطلاعاتی وسیع و همه جانبه در رابطه با کمبودها و مشکلات مصرف کنندگان به دست می دهند که با رفع آن ها می توان به تحولی بنیادین در ارائه ی خدمات دست یافت.بنابراین به دست آوردن یک جایگاه خاص، نیازمند حجم وسیعی از اطلاعات است که آگاهی و شناخت ، ازاصلی ترین عوامل موفقیت محسوب می شود.به بیانی دیگر، در عصر تغییرات مستمر، همواره نیازهای جدیدی ظاهر می شوند که برای مرتفع نمودن آن ها  تنها روحیه ای کارآفرین و تفکری خلاق راه گشا می باشد.

امروزه می توان گفت ثبت نام تجاری، قدمی مثبت در توسعه ی کسب و کارهای اقتصادی بزرگ و کوچک محسوب می شود و می تواند شرایطی سالم  را به وجود آورد. بدیهی است در این عرصه ، بهترین بودن متمایز بودن را به همراه خواهد داشت.



:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

تلخی دهان یک تجربه معمول در ابتدای صبح و بعد از بیدار شدن است. متخصص لمینت دندان رشت اما اگر تلخی دهان به صورت مزمن و برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، باید به دنبال علت و درمان آن بگردید. در این مقاله، چندین مورد از علل تلخ شدن دهان همراه با راهکارهایی برای رفع این وضعیت بررسی شده است.

علت های تلخی دندان

۱- بهداشت دهان و دندان:

اگر تلخی دهان و تغییر در طعم آن را تجربه می کنید، اولین چیزی که باید بررسی کنید، عدم بهداشت دهان و دندان است. عدم بهداشت دهان و دندان می ‌تواند منجر به خشکی دهان، تلخی دهان، بوی بد دهان، بیماری لثه، پوسیدگی دندان و مشکلات دیگر شود.

برای رفع این حالت ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، باید روزانه دو بار دندان ‌ها را مسواک بزنید و استفاده از نخ دندان را جدی بگیرید.

۲- بارداری:

 

یکی از علائم شایع در دوره‌ ی اول بارداری، دیسگوزیا (تغییر درک طعم) است. این وضعیت معمولا به دلیل تغییرات هورمونی رخ می ‌دهد و با تلخی دهان همراه است. برای رفع تلخی دهان در دوره بارداری، می‌ توانید آبلیمو تازه بنوشید.

۳- مشکلات معده:

یکی از علل شایع آن، رفلاکس اسید از معده به مری است. در واقع وقتی اسید معده به دلیل مشکل در دریچه بین معده و مری به بالا حرکت می ‌کند، رفلاکس اتفاق می ‌افتد و تلخی دهان را ایجاد می ‌کند. برای درمان تلخی دهان ناشی از رفلاکس اسید معده و سایر مشکلات مرتبط با معده، باید از مصرف غذاهای چرب یا سنگین خودداری کنید، زیرا این غذاها می ‌توانند میزان اسید معده را افزایش دهند.

 

۴- سندروم سوزش دهان:

این بیماری مزمن باعث سوزش مداوم دهان و درد در این منطقه می ‌شود. در شرایط سوزش دهان، ممکن است شخص علائمی مانند تلخی دهان، حس طعم فلزی، خشکی دهان و کاهش بزاق تجربه کند. معمولا زنان یائسه بیشتر از سایر گروه ‌ها این سندروم و علائم آن را تجربه می ‌کنند. اما افراد دیگری که به عفونت (قارچی، ویروسی یا باکتریایی)، مشکلات غدد بزاقی، زخم در دهان، دیابت، اختلالات هورمونی و کمبودهای تغذیه ‌ای دچار می ‌شوند نیز ممکن است این سندروم را تجربه کنند.

در صورتی که سوزش دهان ناشی از بیماری دیگری باشد، پس از درمان کامل بیماری، سندروم و علائم آن نیز برطرف خواهند شد. اما اگر سندروم هیچ ارتباطی با بیماری دیگری نداشته باشد، معمولا درمان بر تسکین علائم تمرکز خواهد کرد. پزشک ممکن است از داروهایی مانند بنزودیازپین‌ ها (مثل کلونازپام)، مکمل‌ های اسید لیپوئیک، کپسایسین و داروهای ضد تشنج برای کاهش علائم سندروم سوزش دهان استفاده کند.

۵- درمان شیمی ‌درمانی یا پرتودرمانی:

درمان شیمی درمانی و پرتودرمانی ممکن است باعث تغییر طعم و مزه درون دهان شود. بسیاری از داروهای مصرفی در هنگام شیمی درمانی می ‌توانند مزه دهان را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین پرتودرمانی نیز می ‌تواند باعث حساس شدن جوانه‌ های زبان شود و سبب تلخی دهان شوند.

۶- سیگار:

 

سیگار می ‌تواند به طور موقت تغییر طعم و مزه دهان را ایجاد کند. این اثر ممکن است به دلیل نیکوتین باشد که ابتدا باعث بوی بد می شود و سپس دهان را خشک می ‌کند و می‌ تواند تلخی دهان را نیز به همراه داشته باشد. علاوه بر این، پس از ترک سیگار نیز ممکن است تلخی دهان رخ دهد تا زمانی که دهان به ترک سیگار عادت کند. در هر دو مورد، این وضعیت موقتی است و با مصرف غذا، نوشیدن آب یا مسواک زدن بهبود می‌ یابد.

تلخی دهان از چه بیماری ‌هایی خبر می‌ دهد؟

بیماری های مرتبط با کبد می‌ توانند شامل هپاتیت، کبد چرب و سیروز باشند. این بیماری ها می‌ توانند باعث تغییر طعم و بوی دهان شوند. وقتی کبد به درستی کار نمی ‌کند، مقدار آمونیاک در آن افزایش می ‌یابد. آمونیاک یک ماده سمی است که توسط کبد به اوره تبدیل می‌ شود و از طریق ادرار دفع می ‌شود. اگر میزان آمونیاک در کبد بیش از حد بالا برود، ممکن است طعمی شبیه ماهی یا پیاز در دهان احساس شود. برای درمان حالت های ناشی از مشکلات کبدی، توصیه می ‌شود به یک پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید و از خوددرمانی خودداری کنید.

علاوه بر این، سرماخوردگی، سینوزیت و سایر عفونت های تنفسی نیز می ‌توانند تغییر مزه دهان را ایجاد کنند. این بیماری ها ناشی از عفونت های باکتریایی در دستگاه تنفسی فوقانی هستند و می‌ توانند به صورت مستقیم تلخی دهان را تحریک کنند. برای درمان تلخی دهان در بیماری ‌های تنفسی، مصرف مایعات به مقدار کافی می ‌تواند تلخی دهان را کاهش دهد.

دیابت نیز می ‌تواند منجر به وضعیت کتواسیدوز شود. در این وضعیت، کتون‌ ها در خون افزایش می‌ یابند و باعث تلخی دهان، تغییر طعم، بوی بد دهان، خشکی دهان و گیجی می ‌شوند. برای پیشگیری از کتواسیدوز باید قند خون را به طور مرتب چک کنید و در صورت بالا رفتن آن به پزشک مراجعه کنید.

همچنین، تلخی دهان و صفرا ممکن است نشانه مشکلات گوارشی باشد. رفلاکس صفرا و رفلاکس اسید، علائمی مشابه را دارند و ممکن است همزمان رخ دهند. این دو نوع رفلاکس به وسیله صفرا (مایع تولید شده در کبد که در فرآیند هضم غذا نقش دارد) یا اسید معده (که از معده به سمت بالا حرکت می ‌کند) ایجاد می ‌شوند. هر دوی این اختلالات ممکن است باعث تجربه طعم تلخ در دهان شوند. اگر فکر می‌ کنید تجربه تلخی در دهانتان نشانه مشکل صفرا است، حتما به پزشک تخصصی گوارش و کبد مراجعه کنید.

چه داروهایی باعث تلخی دهان می‌ شوند؟

 

بیش از ۲۵۰ دارو مختلف وجود دارند که می‌ توانند باعث طعم تلخ در دهان شوند. این اتفاق به دلیل چند عامل رخ می‌ دهد، از جمله تاثیر داروها بر گیرنده ‌های چشایی در مغز، ترکیب داروها با بزاق و تاثیر مستقیم مولکول دارو در گیرنده‌ های چشایی.

  • برخی آنتی ‌بیوتیک ‌ها مانند آمپی ‌سیلین، ماکرولیدها، کینولون ‌ها، سولفامتوکسازول و تری متوپریم می ‌توانند باعث تلخی و بوی دهان شوند.
  • بسیاری از داروهای قلبی شامل فشار خون بالا، دیورتیک‌ ها، استاتین ‌ها و داروهای ضد بی ‌نظمی و آریتمی، دارو های سیس پلاتین، سیکلوفسفامید و اتوپوساید هستند که ممکن است باعث تلخی دهان شوند.
  • داروهایی که برای درمان مشکلات نورولوژیک مانند پارکینسون، میگرن و عضلات استفاده می‌ شوند، از جمله دیگر داروهایی هستند که می ‌توانند طعم تلخی در دهان ایجاد کنند. به علاوه، داروهای روان‌ گردان مانند ضد افسردگی ‌های سه حلقه ‌ای، داروهای ضد روان ‌پریشی، ضداضطراب ‌ها، تثبیت ‌کننده‌ های خلق ‌و خو و خواب ‌آورها نیز می ‌توانند تلخی دهان را افزایش دهند.
  • برخی داروهای دیگر که بدون نسخه قابل تهیه هستند، مانند داروهای تیروئید، آنتی ‌هیستامین‌ ها، داروهای ضدالتهاب، داروهای کمکی ترک سیگار و ضد قارچ ‌ها و ضدویروس ‌ها نیز می ‌توانند باعث ایجاد طعم تلخ در دهان شوند.
  • همچنین، داروهایی که حاوی کلسیم، آهن، ویتامین D، مولتی ‌ویتامین‌ ها و ویتامین ‌های دوران بارداری هستند، می‌ توانند طعم فلزی در دهان ایجاد کنند، به‌ ویژه اگر به مقدار زیاد مصرف شوند.

در صورتی که پس از مصرف این داروها احساس تلخی در دهان دارید، می ‌توانید صبورانه منتظر تمام شدن عارضه شوید. اما اگر این مشکل به صورت مکرر و مزمن رخ دهد، بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک می ‌تواند نوع دارو یا دوز مصرفی آن را تغییر دهد و به شما کمک کند.

 

علائم همراه با تلخی دهان

علائم تلخی دهان معمولا همراه با علائم دیگری است که می ‌تواند نشان‌ دهنده وضعیت خاصی باشد. برخی از این علائم شامل از دست دادن حس بویایی، سندرم سوزش دهان (سوزش و خارش دهان، به خصوص زبان) که اغلب به لب ‌ها و سایر قسمت‌ های دهان گسترش می‌ یابد، احتقان بینی (گرفتگی بینی)، تغییر در حس چشایی مانند طعم فلزی در دهان، خشکی دهان، بوی بد دهان، خونریزی لثه، ترشح بیش از حد بزاق، تغییر در حرکات صورت به دلیل اختلال در عملکرد عصب ‌های صورت، ورم یا التهاب لوزه ‌ها و علائم مشابه آنفولانزا (خستگی مفرط، تب، گلودرد، سردرد، سرفه و درد) است.

در صورتی که شما یا فردی از علائمی مانند تغییر در هوشیاری یا گیجی، مشکلات در تنفس مانند خس ‌خس سینه یا تنگی نفس، ناتوانی در بلع، فلج یا افتادگی صورت، لکنت زبان و ورم ناگهانی دهان، لب ‌ها یا زبان؛ رنج می برید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

برخی از این علائم ممکن است نشان ‌دهنده وضعیت جدی و خطرناکی مانند بلعیدن مواد سمی یا شیمیایی باشند که نیاز به بررسی فوری دارند.

تشخیص علت تلخی دهان

 

برای تشخیص دقیق علت مشکل تلخی دهان، فرآیند چند مرحله ‌ایی وجود دارد. این فرآیند شامل موارد زیر است:

  1. تهیه سابقه پزشکی بیمار: پزشک سوالاتی درباره تاریخچه پزشکیتان می ‌پرسد تا اطلاعات لازم را دریافت کند. این شامل بیان علائم، مدت زمان علائم و داروهای مصرفی است.
  2. بررسی داروهای مصرفی: پزشک بررسی می ‌کند که آیا داروهایی که مصرف می‌ کنید ممکن است باعث تلخی دهان شوند یا خیر.
  3. بررسی سر، گردن و حفره دهان: پزشک ممکن است سر و گردن شما را بررسی کند تا هرگونه علت قابل مشاهده‌ ای را که ممکن است باعث تلخی دهان شود را تشخیص دهد. همچنین ممکن است به بررسی حالت دهان و دندان ‌ها نیز بپردازد.

علاوه بر این، پزشک ممکن است آزمایش‌ های دیگری را تجویز کند:

  1. آزمایش چشایی: در این آزمایش، شما محلول ‌هایی با طعم شیرین، شور، ترش و تلخ را می ‌چشید تا پزشک بتواند کیفیت و شدت حس چشایی شما را ارزیابی کند. این می‌ تواند به تشخیص مشکلات حس چشایی کمک کند.
  2. آزمایش سواب: اگر پزشک به عفونت‌ های باکتریایی یا قارچی مشکوک است، ممکن است آزمایش سواب را تجویز کند تا علت عفونت را تشخیص دهد.
  3. سی ‌تی‌ اسکن یا MRI: در صورت مشکوک بودن به وجود آسیب یا صدمه در منطقه ‌ای که اعصاب حس چشایی را تامین می‌ کند، ممکن است پزشک سی ‌تی ‌اسکن یا MRI تجویز کند تا اطلاعات بیشتری درباره وضعیت آن منطقه بدست آورد.
  4. آزمایش خون و ادرار: در برخی موارد، استفاده از آزمایش خون و ادرار می ‌تواند به تشخیص هرگونه بیماری زمینه ‌ای کمک کند.

این فرآیندها توسط پزشک انجام می ‌شوند تا علت دقیق تلخی دهان را تشخیص دهند و بر اساس آن، درمان مناسب را تجویز کنند.

پیشگیری از ایجاد تلخی دهان

 

بدون شک، پیشگیری از تلخی دهان بهتر از درمان آن است. با توجه به دلایلی که برای ایجاد تلخی در دهان ذکر شد، در تمامی موارد باید پیشگیری ‌های لازم را هم انجام داد.

راه‌ های ساده ‌ای برای جلوگیری از طعم تلخ در دهان وجود دارد. برای مثال، شما می ‌توانید با رعایت چند نکته ساده ی زیر، از بروز این مشکل پیشگیری کنید:

  • نوشیدن آب بیشتر: نوشیدن مقدار کافی آب و دیگر مایعات مفید است، زیرا باعث افزایش تولید بزاق و مرطوب شدن حفره دهان می‌ شود. علاوه بر این، تزریق یک قطره آب لیمو به آب می ‌تواند تلخی دهان را کاهش دهد.
  • جویدن آدامس بدون قند: جویدن آدامس می‌ تواند به افزایش بزاق دهان کمک کند. همچنین، آدامس بدون قند یا حاوی ماده زایلیتول، مفید و بی‌ خطر هستند.
  • بهداشت دهان و دندان: رعایت بهداشت دهان و دندان، از جمله استفاده از مسواک، خمیر دندان و نخ دندان به صورت منظم، در پیشگیری از پوسیدگی دندان، مشکلات لثه و تلخی دهان مفید است.
  • تغییرات مثبت در رژیم غذایی: خوردن غذاهای سالم و جلوگیری از مصرف غذاهای تند و چرب، می‌ تواند در کاهش تلخی دهان کمک کند.
  • پرهیز از سیگار: سیگار می ‌تواند باعث تولید بوی بد دهان و تغییر طعم آن شود، ترک سیگار باعث درمان بوی بد دهان و مزه تلخ آن شود.

 

درمان تلخی دهان

درمان تلخی دهان بستگی به علت زمینه ‌ای آن دارد. برای تشخیص صحیح و درمان مناسب، بهتر است به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. اگر علت تلخی دهان ناشی از مصرف دارو باشد، پزشک شما ممکن است سابقه پزشکی شما را بررسی کند و داروهایتان را تغییر دهد. در صورتی که این مشکل ناشی از بیماری مزمن یا بیماری زمینه ‌ای باشد، درمان بیماری اصلی توصیه می‌ شود.

برخی از مطالعات نشان داده است که حتی برای برخی از بیمارانی که دلایل تلخی دهان آنها نامشخص است، مصرف زینک می ‌تواند مفید باشد. در صورتی که شما کمبود زینک دارید، ممکن است به شما مکمل زینک تجویز شود. همچنین، تغییر در حس چشایی پس از پرتودرمانی یا شیمی‌ درمانی به ‌تدریج کاهش می‌ یابد و مصرف مکمل زینک نیز می ‌تواند در این موارد مفید باشد.

در نهایت، اگر علت زمینه ‌ای تلخی دهان شما به کمبود تغذیه، مصرف داروهای موثر بر چشایی یا سیگار اشاره دارد، منابع غذایی با مقادیر کافی، تغییر در نحوه مصرف داروها، و ترک سیگار می ‌تواند بهبود چشایی و تلخی دهان را تسریع کند.

درمان دارویی

 

استفاده از قرص نعناع می ‌تواند به شما در رفع تلخی دهان کمک کند. علاوه بر این که این قرص مشکلاتی مانند سردی معده و رفلاکس را حل می ‌کند، طعم تلخ را هم از بین می ‌برد. برخی از مواردی که منجر به تلخ شدن دهان می ‌شوند، به علت سردی معده و رفلاکس است. استفاده از قرص نعناع می ‌تواند به تعادل رساندن فعالیت معده و کاهش سوزش سر دل کمک کند. همچنین، بوی خوب و حالت خنک قرص نعناع می‌ تواند به سرعت طعم تلخ دهانتان را از بین ببرد. بنابراین، استفاده از قرص نعناع می‌ تواند در رفع تلخی دهان بسیار مؤثر باشد.

درمان طب سنتی

تلخی دهان یک مشکل شایع است که در طب سنتی راه‌ حل‌ های مختلفی برای آن وجود دارد. برخی از روش‌ های درمان تلخی دهان به کمک طب سنتی، عبارتند از:

  • استفاده از آب آلوئه ورا: آب آلوئه ورا خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد و می تواند عفونت ‌های دهان را درمان کند و تلخی دهان را از بین ببرد. برای استفاده از آن، یک قاشق چایخوری آب آلوئه‌ورا را در دهان خود غرغره کنید و سپس آن را تف کنید. همچنین می توانید آب آلوئه‌ورا را نصف فنجان بنوشید. استفاده از آب آلوئه‌ورا را دو بار در روز تکرار کنید.
  • استفاده از زردچوبه: زرد چوبه حاوی کورکومین است که خاصیت ضدباکتریال قوی دارد و می تواند به بهبود سلامت دهان کمک کند و تلخی دهان را برطرف سازد. برای استفاده از آن، چند قطره آب لیمو را به نصف قاشق چایخوری زردچوبه اضافه کنید و این خمیر غلیظ را روی زبان و دهانتان قرار دهید. سپس بعد از چند دقیقه دهانتان را با آب بشویید. این روش را به مدت دو هفته، یکبار در روز تکرار کنید تا بوی بد دهانتان برطرف شود.
  • مصرف چای سبز: چای سبز به عنوان یک درمان عالی برای عفونت‌ های دهانی شناخته شده است. این درمان علاوه بر بهبود سلامت دهان و دندان، می تواند به از بین بردن طعم و بوی بد دهان نیز کمک کند. برای استفاده از آن، یک قاشق چایخوری چای سبز را به یک فنجان آب اضافه کنید و آن را به مدت ۵ دقیقه در یک ماهیتابه بجوشانید. سپس این ترکیب را از صافی رد کنید و بعد از اضافه کردن کمی عسل، مصرف کنید.
  • استفاده از دارچین: دارچین به دلیل خواص ضدباکتریایی خود، به مبارزه با عفونت ‌های دهان کمک می کند و سلامت کلی دهان را بهبود می بخشد. برای استفاده از آن، نصف قاشق سوپ ‌خوری پودر دارچین و نصف یک لیمو را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و دهان خود را با این محلول شستشو دهید. همچنین می توانید از یک یا دو قطره اسانس دارچین استفاده کنید. این روش را دو تا سه بار در روز تکرار کنید.
  • استفاده از روغن‌ های درمانی: استفاده از روغن نارگیل یا کنجد به حذف پلاک و بهبود بیماری ‌های مختلف دهان که ممکن است باعث تلخی دهان شوند، کمک می ‌کند. برای استفاده از آن، یک قاشق سوپ‌ خوری روغن را در دهان خود غرغره کنید و سپس آن را تف کنید و دندان‌ هایتان را به طور معمول مسواک بزنید.

 

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

 

 درمان خانگی

 

اگر تلخی دهان برای مدت کوتاه و به صورت موقتی است، پیشنهاد می‌ شود از روش‌ های ساده در خانه برای درمان آن استفاده کنید. به عنوان مثال، با جویدن آدامس بدون قند، شستشوی دهان یا استفاده از قرص‌ های خوش بو می ‌توانید به بهبود طعم دهان کمک کنید. همچنین، نوشیدن آب کافی نیز می ‌تواند تاثیری مشابه داشته باشد. اما اگر تلخی مزمن است، توصیه می‌ شود از درمان خانگی خودداری کنید و با یک پزشک یا دندانپزشک مشورت کنید.

یکی از روش‌ های درمان تلخی دهان در خانه استفاده از غرغره کردن با آب نمک و زاج سفید است. این مواد به عنوان مواد ضد عفونی کننده عمل می کند و محیط دهان را تمیز نگه می‌ دارد. با غرغره کردن این محلول، می ‌توانید از عفونت‌ های قارچی و باکتریایی در دهان جلوگیری کنید و تلخی را کاهش دهید. برای تهیه این محلول، نصف قاشق چایخوری زاج سفید و یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب جوشیده و سرد شده حل کنید. سپس از این محلول برای شستشو و غرغره کردن دهان و گلو استفاده کنید تا محیط دهان به طور کامل تمیز شود.

یک روش دیگر برای درمان تلخی دهان استفاده از ترب سیاه است. ترب سیاه به ‌عنوان یک راه حل طبیعی برای تلخی دهان ناشی از صفرا بسیار مؤثر است. برای این درمان، هر روز صبح یک عدد ترب سیاه را پوست بگیرید و رنده کنید. سپس آب ترب را بگیرید و بنوشید. بعد از آن، به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه به پهلوی راست روی تخت دراز بکشید.

استفاده از مرکبات نیز می ‌تواند به رفع این حس کمک کند. می‌ توانید آب مرکبات مثل پرتقال، لیمو یا لیموترش را به غذاها اضافه کنید تا طعم آنها بهتر شود. همچنین، استفاده از شربت ‌ها، اسموتی ‌ها یا آب ‌میوه ‌ها نیز می ‌تواند جوانه‌ های چشایی را فعال کند و تلخی را از بین ببرد.

یک روش دیگر استفاده از جوش شیرین است. می ‌توانید مقداری از جوش شیرین را روی مسواک بپاشید یا دهان خود را با نصف قاشق چایخوری جوش شیرین و آب شستشو دهید. این روش به تنظیم تعادل pH کمک می کند و تلخی دهان را کاهش می ‌دهد.

آب لیمو نیز یکی دیگر از روش های درمانی در خانه است. برای این منظور، ابتدا لیمو را در لیوان آب گرم بریزید و آن را مخلوط کنید. سپس از این محلول برای شستشوی دهان استفاده کنید. این کار را هر روز به مدت حداقل یک هفته انجام دهید تا نتایج را مشاهده کنید. این درمان خانگی به توازن pH کمک می ‌کند و تلخی را کاهش می ‌دهد. همچنین، خاصیت ضد باکتری لیمو می‌ تواند عوامل بیماری ‌زای دهان را بهبود بخشد و از مشکلات بیشتری جلوگیری کند.



:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

پروتز ثابت چیست؟

یک نمونه از دندان های مصنوعی هستند که بر روی یک بافت لثه ای قرار گرفته اند و به صورت قالبی روی لثه طبیعی سوار می گردند.  کامپوزیت در رشت این نوع از پروتزها با توسط پایه های ایمپلنتی به لثه فرد فیکس و متصل می شوند. در پروتز ثابت ابتدا پایه های ایمپلنتی با توجه به تشخیص متخصص و در قسمت خاصی از لثه قرار داده می شوند و بعد از مدتی که پایه ایمپلنتی به طور کامل با لثه فرد بافت پیدا کرد، پروتز ثابت بر روی آن قرار می گیرد.

علت نام گرفتن این پروتزها به عنوان ثابت به این خاطر است که جابجایی آن توسط فرد امکان پذیر نیست و فقط متخصص در محیط مطب می تواند آنها را جابجا کند. خوردن و آشامیدن با پروتز ثابت راحت تر است و مشکلاتی مانند شل شدن و ایجاد لقی در آن بوجود نمی آید.

انواع پروتز ثابت کدام اند؟

با توجه به شرایطی که دندان دارد و میزان خرابی و پوسیدگی، متخصص از نوع متفاوتی از پروتز ثابت استفاده می کند. دو دسته روکش دندان و بریج دندان از مهمترین انواع پروتز ثابت هستند که امروزه به صورت گسترده استفاده می شوند.

   ۱. روکش دندان

 

نوع اول که از آنها به اسم روکش دندان یاد می شود، بیشتر حالت محافظتی برای شرایط موجود دندان را دارند. از این روکش ها در مواردی مانند حفظ و نگهداری دندان طبیعی، مراقبت از دندان های آسیب دیده، کمک به فرآیند خوردن و آشامیدن، مراقبت از دندان های تحت درمان و … استفاده می گردد. برای مثال زمانی که فرد در حال گذراندن دوره درمان مربوط به ایمپلنت یا درمان ریشه دندان باشد، با کمک روکش دندان می تواند به امور تغذیه روزانه خود بپردازد و نگرانی و دردی نداشته باشد.

مورد بعدی که از روکش دندان استفاده می شود، در زمینه زیبایی است که به عنوان پوششی بر روی عیوب دندان عمل می کند، در این موارد روکش با چسب دندان (سمان) در محل خود فیکس می گردد. خود روکش دندان چند نوع دارد و از ترکیب و ساختار متفاوتی تشکیل می گردد:

  • روکش سرامیکی: از ویژگی این روکش ها می توان به استحکام بالا، ظاهر زیبا و همچنین نزدیک بودن به دندان طبیعی اشاره کرد. عدم وجود فلز و لبه فلزی زیبایی آن را دو چندان می کند.
  • روکش زیرکونیا: ساختار این روکش از فلز است و در دندان های میانی و انتهایی استفاده می گردد. میزان استحکام این روکش از روکش سرامیکی بیشتر است اما زیبایی آن کمتر می باشد.
  • روکش PFM: به همان نسبت که میزان استحکام روکش افزایش می یابد، زیبایی آن کمتر می شود. روکش های PFM که ترکیبی از پرسلن و فلز هستند، بالاترین استحکام ممکن را ایجاد می کنند اما نباید زیاد روی زیبایی آن حساب کرد.

   ۲. بریج دندان

 

دسته دوم از پروتزهای ثابت بریج دندان می باشد. بریج ها در مواردی استفاده می شوند که بین دو دندان سالم، یک یا چند دندان از بین رفته باشند و آن دو دندان این فاصله را محدود کند. در چنین مواردی از دو دندان سالم کمک گرفته می شود و با انجام تغییراتی امکان ایجاد پل بین آن دو دندان فراهم می شود. حالا با کمک این پل، ناحیه خالی از دندان پر می شود و علاوه بر ایجاد زیبایی ظاهری، در زمینه جویدن میوه و غذا، مشکل فرد حل می شود. حالا می تواند به راحتی به روال عادی برگردد.

بریج ها زمانی کاربرد دارند که در یک محدوده به طور کامل دندان آسیب دیده باشد و امکان پر کردن آن فراهم نباشد یا مواردی که فرد یک یا چند دندان را در اثر مشکل یا حادثه ای از دست داده باشد. این نوع از پروتز ثابت خود انواعی دارد. مهمترین انواع بریج عبارتند از بریج سنتی یا معمولی، بریج مری لند، بریج کانتی لور و بریج بر پایه ایمپلنت که یکی از معروف ترین بریج های مرسوم در شرایط کنونی می باشد.

   ۳. پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت

این روش درمانی هم به صورت جزیی تک دندانی، هم به صورت چند دندانی و هم به صورت کامل در مورد بی دندانی، چه برای فک پایین و چه برای فک بالا امکان پذیر می باشد. تعداد ایمپلنت های مورد استفاده به تعداد دندان خالی بستگی دارد. در مواردی که فرد کل دندان های خود را از دست داده باشد در فک بالا حداقل ۸ پایه ایمپلنت دندان و در فک پایین حداقل ۶ پایه ایمپلنت قرار داده می شود. البته این کمترین مقدار ممکن است و با توجه به تشخیص متخصص موارد بیشتر از این هم وجود دارد.

مواد سازنده پروتز ثابت چیست؟

چند دسته کلی و پرکاربرد وجود دارند که ترکیب پروتز را تشکیل می دهند. از جمله مهمترین آنها پروتز های PFM است که فلزی هستند و دارای پرسلن می باشند.

دسته بعدی ترکیبات زیرکونیا می باشند. استحکام این ترکیب بالاست و برای جایگزینی تمام دندان ها چه دندان های جلویی، چه میانی و چه انتهایی قابل استفاده می باشند. پروتز های که در آن از زیرکونیا استفاده میشود بخاطر ظاهر خوبی که دارد نیز، مشکلی برای قرار گیری در دندان های جلوی ایجاد نمی کند.

ترکیبات تمام سرامیکی نیز بخاطر زیبایی زیادی که دارند و به دندان های طبیعی بسیار نزدیک هستند، برای ساخت پروتز ثابت استفاده می شود، اما استحکام پایین تری نسبت به زیرکونیا و PFM دارند. به همین خاطر بهتر است در دندان های میانی و انتهایی استفاده نشود.

برای پروتز ثابت در مدل روکش از ترکیب گلس نیز استفاده می شود که ظاهر زیبایی را ایجاد می کند.

 

نحوه انجام پروتز ثابت چگونه است؟

بعد از اینکه متخصص خوب و با تجربه ای را در این زمینه انتخاب کردید باید وقت مشاوره و معاینه دریافت کنید. از این مرحله به بعد همه چیز را متخصص پیگیری می کند و ادامه می دهد.

  • ابتدا معاینات کامل انجام می شود و با ابزار و مواد دقیق، قالب گیری دندان فرد صورت می پذیرد. این قالب گیری علاوه بر در نظر گرفتن فرم لثه فرد شامل ابعاد دندان های کناری نیز می شود. چرا که باید دندان ساخته شده نهایی با سایر دندان ها همخوانی داشته باشد و به زیبایی بیشتر فرد کمک کند.
  • نمونه قالب آماده شده به لابراتوارهای مخصوص ارسال می شود تا فرآیند ساخت پروتز ثابت برای فرد شروع شود. در فرآیند ساخت با توجه به نظر مراجعه کننده و مشاوره متخصص، ترکیب نهایی انتخاب شده برای پروتز استفاده می گردد.
  • مراحل قالب گیری برای انواع پروتزهای ثابت با ترکیب های متفاوت به یک شکل می باشد. تنها تفاوت در نحوه ساخت و ترکیبی است که در لابراتوار استفاده می شود.
  • دندان آماده شده به مطب متخصص ارسال می شود و متخصص آن را در قسمت مورد نظر درون دهان فرد نصب می کند.

مراقبت از پروتز ثابت چگونه است؟

از لحظه ای که پروتز ثابت درون دهان شما نصب می شود، مراقبت و نگهداری از آنها آغاز می شود. اگر این مراقبت و نگهداری به خوبی انجام شود نتایج بسیار خوبی خواهید گرفت و به افزایش ماندگاری دندان کمک می کنید. مهمترین مراقبت های پروتز ثابت عبارتند از:

  • عدم جویدن غذاهای خشک، سفت و محکم توسط دندان های جدید.
  • استفاده از مسواک مخصوص برای پروتزها
  • انجام شستشوی دندان و مسواک زدن برای دو مرحله در روز و استفاده از نخ دندان.
  • عدم اعمال فشار ناگهانی به پروتزها
  • انجام معاینات دوره ای برای بررسی وضعیت ایمپلنت و پروتز توسط متخصص
  • حفظ بهداشت دهان و لثه ها برای جلوگیری از عفونت در محل تماس پروتز با لثه طبیعی فرد.

 

https://drshamsdentist.com/%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

دوام پروتز ثابت دندان چقدر است؟

پروتزهای ثابت به عنوان یک درمان دائمی برای دندان به حساب می آیند که در صورت مراقبت و نگهداری اصولی از آنها، تا آخر عمر می توانند عملکرد مفید و مناسبی داشته باشند. در کنار این، جنس و ترکیب استفاده شده برای ساخت پروتز نیز در طول عمر و ماندگاری آن اثرگذار است.

در حالت کلی یک حداقل عمر برای پروتزهای ثابت بیان شده است که ۵ سال می باشد و این مدت با توجه به عواملی که گفتیم می تواند تا سالهای بسیار زیادی ادامه داشته باشد.



:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

شرکت با مسئولیت محدود، عبارت است از شرکتی که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هریک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت خواهند بود. ثبت شرکت در اسم شرکت باید عبارت"با مسئولیت محدود" قید شود و همچنین اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکاء باشد وگرنه شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی خواهد داشت.

تشکیل شرکت با مسئولیت محدود:

الف-شرایط ماهوی
اول-رضایت و اهلیت
در قرارداد تشکیل شرکت با مسئولیت محدود که بین شرکاء امضاء می شود،مانند شرکت های دیگر،رضایت شرکاء باید بدون عیوب مانند اشتباه،اکراه یا تدلیس باشد،به عبارت دیگر هر شرکت باید با اراده ی آزاد خود قرارداد شرکت یا شرکتنامه را امضاء کند.در پاسخ به این سوال که آیا محجورین می توانند شریک شرکت شوند باید گفت برابر ماده (1212ق.م ) اعمال و اقوال صغیر تا حدی که مربوط به اموال و حقوق مالی او باشد،باطل و بلااثر است.به این ترتیب صغیری که به سن بلوغ نرسیده است نمی تواند هیچ گونه اعمال حقوقی انجام دهد،اما مطابق قسمت دوم ماده (1212 ق.م) و ماده 85 و 86 قانون امور حسبی،صغیر ممیز می تواند اموال و منافعی را که به سعی خود او حاصل شده با اذن ولی یا قیم اداره نماید و در صورتی که ولی یا قیم او مقتضی بداند به نامبرده اجازه اشتغال به کار یا پیشه داده می شود.به این ترتیب نامبرده می تواند شریک شرکت با مسئولیت محدود شود،اما سایر محجورین فقط می توانند به وسیله نماینده قانونی خود شریک شرکت شوند.
دوم-موضوع شرکت و میزان سرمایه
به هنگام ثبت شرکت با مسئولیت محدود موضوع شرکت باید در شرکتنامه قید گردد و این موضوع مطابق ماده 190 ق.م باید مشروع باشد.همچنین موضوع شرکت باید معلوم و معین بوده؛مالیت داشته و دارای منفعت عقلایی باشد.برای سرمایه شرکت حداقلی در قانون پیش بینی نشده تنها اشاره شده که شرکت با مسوولیت محدود زمانی تشکیل می شود که کلیه سرمایه نقدی آن تادیه و سرمایه غیر نقدی هم تقویم و تسلیم باشد و در شرکت نامه قید گردد و شرکا نسبت به قیمت مزبور در مقابل ثالث مسوولیت تضامنی دارند.
سوم-تعداد شرکاء و سهم الشرکه
مطابق ماده (94 ق.ت) حداقل شرکاء شرکت با مسئولیت محدود 2 نفر تعیین گردیده ولی قانونگذار حداکثر شرکاء را پیش بینی ننموده است.
اگر شرکت با مسئولیت محدودی با حداقل 2 نفر تشکیل گردد و بعد از تشکیل یکی از شرکاء سهم خود را به دیگری انتقال دهد،آیا شرکت می تواند با یک نفر شریک به بقای خود ادامه دهد یا خیر؟در قانون تجارت ایران پاسخی به این مسئله داده نشده است،ولی در قانون فرانسه آمده که اگر سهم الشرکه یا سهام شرکتی در دست یک نفر به علت انتقال یا ارث و غیره جمع شود،این امر موجبات انحلال شرکت را فراهم نمی آورد،ولی هر کسی می تواند انحلال شرکت را از دادگاه بخواهد مگر آنکه شریک منحصر به فرد ظرف یکسال وضع خود را از لحاظ تعداد شرکاء با قانون تطبیق دهد.
چهارم-نام شرکت و مدت آن
در نام شرکت باید عبارت " با مسئولیت محدود " قید شود،والا شرکت با مسئولیت محدود در مقابل اشخاص،شرکت تضامنی محسوب شده و تابع مقررات آن خواهد بود.ضمناَ نام شرکت نباید متضمن نام هیچیک از شرکاء باشد،حال اگر شریک نام خود را به دنبال اسم شرکت قید نماید،در مقابل اشخاص ثالث در حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی خواهد بود.در مورد مدت شرکت در قانون تجارت ایران ذکری به عمل نیامده و معمولاَ شرکاء به هنگام تشکیل شرکت،مدت آن را نامحدود قید می نمایند.
ب-شرایط شکلی
اول-لزوم تنظیم شرکتنامه و نشر آگهی آن
در قانون تجارت ایران،نص صریحی در خصوص لزوم تنظیم شرکتنامه وجود ندارد،ولی با عنایت به ماده (97 ق.ت) ملاحظه می شود که موسسین شرکت الزاماَ باید شرکتنامه بین خود تنظیم و امضاء نمایند.
تنظیم اساسنامه برای شرکت با مسئولیت محدود،علاوه بر شرکتنامه ضروری می باشد،زیرا شرکاء می توانند اراده خود را از نظر قلمرو واختیارات و اتخاذ تصمیم و یا حق رای و بالاخره روابط فیمابین در آن منعکس نمایند.
برابر بند 2 ماده 47 قانون ثبت اسناد و املاک با اصلاحات بعدی،صلحنامه و هبه نامه و شرکتنامه باید طبق سند رسمی تنظیم گردد.از طرف دیگر طبق ماده 1 نظامنامه قانون تجارت،شرکت های تجارتی باید به موجب شرکتنامه رسمی تشکیل شوند.
مطابق ماده (197 ق.ت) ظرف ماه اول تشکیل هر شرکت،خلاصه شرکتنامه و منضمات آن طبق نظامنامه وزارت عدلیه اعلان خواهد شد و نیز برابر ماده (196 ق.ت) "اسناد و نوشته جاتی که برای به ثبت رسیدن شرکت لازم است در نظامنامه وزارت عدلیه معین می شود".
دوم-وضعیت قراردادهای تنظیمی به حساب شرکت قبل از تشکیل آن
طبق اصل تفکیک و تنجیز شخصیت حقوقی شرکت از شرکاء و سهامداران،تا زمانی که شرکت تشکیل نشده و دارای شخصیت حقوقی نگشته است،نمی تواند با اشخاص ثالث قرارداد تنظیم نموده و دارای حقوق و تعهدات گردد.
اگر قبل از ثبت شرکت با مسئولیت محدود، موسسین به حساب شرکت با اشخاص ثالث تعهداتی بنمایند،آیا شرکت پس از تشکیل در مقابل صاحبان حق،جوابگو می باشد یا خیر؟ قانون تجارت در این زمینه سکوت نموده ولی به نظر می رسد برای حفظ حقوق اشخاص ثالث که قبل از تشکیل شرکت با موسسین قرارداد تنظیم نموده اند،موسسین در مقابل آنان و همچنین نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که برای تاسیس و به ثبت رسانیدن شرکت انجام می دهند،مسئولیت تضامنی داشته باشند.
ج-مسئولیت مدنی و جزایی راجع به تشکیل شرکت
در مورد مسئولیت مدنی موسسین نسبت به اشخاص متضرر از تاسیس شرکت باید به مقررات خاص قانون تجارت و قانون مدنی توجه نمود.
مواد 100 و 101 قانون تجارت،بطلان تاسیس شرکت با مسئولیت محدودی که برخلاف مواد 96 و 97 (تادیه تمام سرمایه نقدی و تقویم و تسلیم آورده های غیر نقدی) تاسیس شده باشد را پیش بینی نموده و آن را از درجه اعتبار ساقط دانسته است.در صورتی که حکم بطلان شرکت به شرح فوق صادر گردد،شرکایی که بطلان مستند به عمل آن ها می باشد و نیز هیات نظار و مدیرانی که در حین حدوث سبب بطلان،در سمت خود باقی بوده و به وظایف خود عمل ننموده باشند،به نحو تضامنی مسئول می باشند.مدت مرور زمان دعوی ناشی از این امر نیز 10 سال از تاریخ حدوث سبب بطلان می باشد.بر طبق مقررات خاص قانون مدنی اگر موسسین شرکت با مسئولیت محدود در تاسیس شرکت از مقررات قانونی یا اساسنامه مربوطه تخلف نمایند و از این تخلف به سایر شرکاء و یا اشخاص ثالث ضرر و زیانی وارد گردد،هر ذی نفع می تواند با توسل به مقررات عام پیش بینی شده راجع به مسئولیت مدنی و در دادگاه صلاحیت دار طرح دعوی نماید.
از نظر مسئولیت جزایی موسسین و مدیرانی که بر خلاف واقع پرداخت تمام سهم الشرکه نقدی و تقویم و تسلیم سهم الشرکه غیر نقدی را در اوراق و اسنادی که باید به اداره ثبت شرکت ها بدهند،اظهار بنمایند،کلاهبردار محسوب و مطابق قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب 15/9/1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام مجازات خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود:

1-کارت ملی برابر اصل کلیه سهامداران (برابر اصل در مراجع قضایی یا دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد).
2-فتوکپی  برابر اصل شناسنامه شرکاء و مدیران
3-تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود در 2 برگ و تکمیل آن و امضا ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهامداران(لازم به ذکر است اوراق تقاضانامه و شرکتنامه به دلیل بهادار بودن صرفاَ می بایست از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردند)
4-شرکت نامه 2 برگ و تکمیل آن و امضا ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران
5-اساسنامه 2 جلد و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
6-صورت جلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره 2 نسخه که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
7-اخذ و ارائه ی مجوز در صورت نیاز
8-تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار،مبنی بر غیر دولتی بودن آن
9-معرفی نامه نمایندگان،در صورتیکه سهامداران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن
10-گواهی عدم سوءپیشینه برای کلیه اعضا
11-ارائه مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت ها
نحوه ی ثبت شرکت با مسئولیت محدود:

https://danasabt.ir/2020/12/29/brand-registration-and-the-benefits-of-having-a-brand/

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود عبارت است از:

1-مدارک فوق را فراهم کنید.
2-به سامانه اداره ثبت شرکت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه نموده و اطلاعات خواسته شده نظیر نوع شرکت،سرمایه ی شرکت و اعضای شرکت را تکمیل کنید.
3-با درج اطلاعات،5 نام را برای شرکت به ترتیب اولویت انتخاب نمایید.
نام های انتخابی باید دارای شرایط ذیل باشد:
الف)دارای معنا و مفهوم باشد.ب)با فرهنگ اسلامی مطابقت داشته باشد.ج)سابقه ثبت نداشته باشد.
4.سپس کارشناس حقوقی به ترتیب اولویت شما با یکی از نام ها موافقت خواهد نمود و به بررسی سایر اطلاعات درج شده در سامانه می پردازد.چنانچه اطلاعات دارای نقص باشد برای شما درسامانه ابلاغ رفع نقص ارسال می شود و باید نقص را رفع نمایید ودر صورت عدم نقص ، آن را تاًیید می کند.
5. پس از پذیرش اینترنتی، باید نسخ اصلی صورت جلسات تنظیمی و ضمائم آن ها را از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تاًییدیه ی پذیرش ارسال نمایید.
6.با تکمیل فرم ها و ارسال آن به اداره ی ثبت شرکت ها اگر صورتجلسه ی شما دارای نقص باشد، برای شما ابلاغ رفع نقص ارسال می شود و باید رفع نقص نمایید و در حالتی دیگر حتی ممکن است صورتجلسه ی شما رد شود که در این حالت دلایل رد صورتجلسه طی ابلاغیه ای به شما اعلام می گردد تا نسبت به صدور صورتجلسه ی جدید اقدام نمایید.
7- بعد از پذیرش مدارک،مسئول اداره ،دستور ثبت در دفتر ثبت شرکت ها را صادر می کند و مشخصات محتویات در دفاتر مخصوص ثبت می شود.مسئول دفتر شروع به ثبت و پیش نویس آگهی تاسیس شرکت در دفتر ثبت شرکت ها می نماید . کارت شناسایی متقاضیان را اخذ می کند وآن را با مشخصات مندرج در شرکتنامه  تطبیق می دهد. احراز هویت متقاضیان ،اخذ امضا از متقاضیان در ذیل ثبت در دفتر، تصدیق متقاضیان تحت عنوان ثبت با سند برابر است ، نوشتن شماره ی ثبت در اظهارنامه و شرکتنامه ی شرکت از سایر اقدامات مسئول دفتر می باشد.
سپس مسئول دفتر، تشکیل پرونده داده و در روی آن از لحاظ تکمیل امضاگواهی می نماید.بعد از ثبت شرکت، متصدی ثبت باید نسخه ثانی تقاضانامه را با قید تاریخ و نمره ثبت،امضاء و به مهر اداره ممهور نموده و به متقاضی بدهد،این سند،"سند ثبت شرکت"محسوب خواهد شد.
8- درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران.با توجه به ماده 6 نظامنامه ی قانون تجارت وزارت عدلیه و ماده ی 197 قانون تجارت در ظرف مدت یک ماه از تاریخ ثبت شرکت،باید خلاصه ی شرکت نامه و منضمات آن توسط اداره ثبت در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت به هزینه خود شرکت منتشر گردد.



:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

انتخاب و ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است که در قوانین کشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه، عفت عمومی، اخلاق حسنه، مصالح کشور و رعایت مسایل مذهبی و اخلاقی محدودیت هایی برای آن پیش بینی شده است. ثبت شرکت

 

در این نوشتار ضمن بررسی علایم ممنوع، انواع علامت تجاری را با در نظر گرفتن موارد فوق، بیان می داریم:

1-علایم ممنوع

به موجب ماده 5 قانون ثبت علایم و اختراعات،ثبت علایم و اختراعات زیر ممنوع است:

  • پرچم مملکتی ایران و هر پرچمی که دولت ایران استعمال آن را به طور علامت تجاری منع کند.
  • علامت هلال احمر-نشان ها-انگ های دولت ایران
  • پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار الله اکبر
  • کلمات و یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی و امثال آن.
  • علامت موسسات رسمی مانند هلال احمر و صلیب احمر و نظایر آن
  • علائمی که مخل انتظامات عمومی یا منافی عفت باشد.

2-علایم تجاری، صنعتی و وخدماتی

علایم تجاری:

در ماده ی 1 ق.ث.ع.و.ا علامت تجاری در معنای عام آن بکار رفته و شامل هر گونه نشانه ای است که برای امتیاز و تشخیص محصولات تجاری و صنعتی و خدماتی و بالاخره محصولات مربوط به صنعتگران، تجار و کشاورزان استعمال می شود.

بیشتر بخوانید:

- مدارک لازم جهت ثبت شرکت های تجاری

- طریقه ثبت آگهی شرکت در روزنامه رسمی

- دانستنی های ثبت شرکت در عمان

علامت صنعتی:

علامت صنعتی نشانگر محصول معین و جنس آن می باشد. شایان ذکر است که علایم صنعتی محصولات موجب تشخیص و تمیز کالاهای مشابه اما با تولید متفاوت می گردد.

علایم مربوط به خدمات:

علایم مربوط به خدمات علایمی می باشند که خدماتی را که به وسیله ی یک موسسه تجاری انجام می گیرد از خدمات سایرین مشخص و متمایز می کند. حمایت علایم مربوط به خدمات هنوز در بعضی از کشورها مورد تردید است ولی امروزه اغلب کشورها این نوع علایم را تجویز نموده اند و در طبقه بندی بین المللی علایم تجاری نیز این نوع علایم منظور گردیده اند. مانند علامتی که شرکت های نظارت کالا بر روی کالاهایی که نظارت کرده اند می گذارند یا علایمی که بنگاه های لباسشویی یا حمل و نقل استعمال می نمایند.

موسسات خدماتی-تجارتی نیز برای ارائه بهتر خدمات به مشتریان و جذب مشتری، علامت صنعتی انتخاب می نمایند.

3-علایم فردی، جمعی، ساده، مرکب یا صوتی وغیر مادی، تصویری

علایم فردی:
علایمی هستند که متعلق به یک شخص حقیقی یا حقوقی می باشند و برای تشخیص و تمایز محصول یک موسسه بکار می روند.

علایم عمومی یا جمعی:
علایمی هستند که برای تشخیص و امتیاز محصولات عده ای از ارباب حرف یا ساکنین محل معینی بکار می روند. این نوع علایم مختص کارخانجات و صنعتگران و تولید کنندگان می باشد که در آن ناحیه بخصوص فعالیت می کنند یا عضو اتحادیه ای می باشند که به ساخت اجناس مزبور مبادرت می ورزند.

علایم ساده:
علایمی هستند که فقط از یک قسمت مشخص تشکیل شده اند مانند یک کلمه یا یک یا چند رقم یا حرف یا یک نقش یا تصویر مانند شکل عقاب.

علایم مرکب:
علایمی هستند که از ترکیب چند جزء تشکیل شده است و دارای علاماتی مرکب از کلمه و نقش و تصویر می باشند.مانند علامت Q یا برچسب هایی که بر روی محصولات الصاق می شود.

https://danasabt.ir/%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1-%d8%a2%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa/

علایم تصویری:
علایمی هستند که دارای شکل و تصویر مخصوصی می باشند مانند:

  • مدال ها که در روی اجناس گذارده می شوند یا حک می گردند.
  • برچسب ها که عبارتست از ترکیب نوشته ها و تصویرهای مختلف
  • مناظر طبیعی یا ساختمان های عمومی.
  • عکس و تصاویر اشخاص در صورتی که عکس و تصویر صاحب علامت باشد،اشکالی ندارد.ولی اگر عکس یا تصویر شخص دیگری باشد اجازه صاحب عکس لازم است.راجع به استفاده از عکس مشاهیر گذشته به عنوان علامت تجاری نظر محاکم مختلف است.
  • لفاف و ظروف کالا که در مورد لوازم آرایش و مشروبات به شکل مخصوص و یکنواختی عرضه می شود.این نوع علایم در کشورهایی که قانونی برای حمایت اشکال و ترسیمات صنعتی ندارند اهمیت زیادی دارند.
  • حاشیه و دوره که تقریباَ در حکم برچسب قرار می گیرند.
  • شکل خود کالا که در اغلب کشورها در صورتی که شکل مخصوصی داشته باشد به عنوان علامت تجاری حمایت می شود.
  • رنگ های مختلف به شرط آنکه رنگ های ساده و معمولی نبوده و ترکیب جدیدی باشند.

علایم غیر مادی:
علایم غیر مادی عبارتند از علایمی که به چشم دیده نمی شوند و قابل لمس نمی باشند. مانند علایم سمعی و صوتی نظیر آهنگ هایی که برای اعلام محصولات مخصوصی در رادیو یا تلویزیون پخش می شود یا آهنگ های مخصوص اخبار و تبلیغات موسسه معین و همچنین علایمی که به وسیله بو یا طعم مخصوص محصولات معینی را مشخص می سازند. این علایم فقط از طرف بعضی از کشورها شناخته شده اند.

 



:: بازدید از این مطلب : 343
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

روکش دندان چیست ؟

روکش یا به عبارت دیگر پروتز دندان ثابت ، که به انگلیسی dental crown نامیده میشود، یک کلاهک فلزی یا سرامیکی و یا ترکیبی از هر دوی آنهاست که بر روی دندان های با تخریب گسترده گذاشته می شود ،تا علاوه بر حفاظت از آنها در برابر شکستن، عملکرد و زیبایی دندان نیز مجددا به آن باز گردانده شود. بهترین دکتر ایمپلنت در رشت

 

انواع روکش دندان کدام است؟

همانطور که از نام آن بر می آید تمام بخش پوشش دهنده دندان از فلز ساخته شده که بسته به نوع فلزات موجود در آلیاژ آن میتواند فلز سفید یا زرد باشد.

مزایا :

بهترین روکش دندان است. چرا که تراش دندان بسیار کمتر است، باعث سایش دندانهای مقابل نمی شود، ماندگاری بسیار بالایی دارد چون کاملا فیت دندان می شود.

معایب :

تنها عیب آن ظاهر نازیبای آن است.

جنس روکشهای تمام فلز :

هیچ وقت یک فلز به صورت خالص نمیتواند جهت روکش استفاده شود، همیشه آلیاژهای فلزی هستند که برای روکش های دندانی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

شامل :

آلیاژهای قیمتی ( precious):
آنچه که در انواع روکش دندان به عنوان گلد استاندارد محسوب میشود همین نوع روکش است. ۶۰℅ این آلیاژها شامل فلزات قیمتی ( طلا، پلاتینیوم، وگاهی پالادیوم ) است که بالغ بر ۴۰℅ آن طلاست. این همان چیزیست که در اصطلاح عموم جامعه « دندان طلا» نامیده می شود.
آلیاژهای نیمه قیمتی (semi precious) :
که بیش از ۲۵℅ از فلزات قیمتی تشکیل شده است.
آلیاژهای معمولی (non precious) :
کمتر از ۲۵℅ فلزات قیمتی را شامل می شود. و بقیه آن شامل نیکل ،کروم و…
روکش سرامیکی دندان (all ceramic) :

همانطور که از نام آن بر می آید ، روکشهای تمام سرامیک به طور کامل از نوعی چینی مانند پرسلن ساخته شده است.

 

مزایا :

این روکشها در مقایسه با روکشهای pfm که روتین مطب های دندانپزشکی است بسیار طبیعی تر به نظر می رسد چرا که فلزی در زیر آن به کار نرفته است. لبه فلزی ناشی از روکش های pfm معمول وجود ندارد.

معایب :

ساختار این انواع روکش بسیار ضعیف است . بنابراین فقط در دندان های قدامی که زیبایی مد نظر است مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انواع روکشهای سرامیکی ( تمام سرامیک ) :

 

پرسلن جاکت کراون : که بیش از صد سال پیش با عنوان روکش تمام سرامیک ابداع شد و بسیار ضعیف است و به همین دلیل امروزه زیاد مورد استفاده نیست.
روکش های pfm ترکیب سرامیک و فلز ( چینی باند شده به فلز )
آنچه که امروزه به عنوان روکش به صورت غالب در مطبهای دندانپزشکی استفاده میشود همین نوع روکش است.در واقع بخش فلزی دور تا دور دندان را پوشش می دهد و به عنوان بخش هسته ای استحکام روکش را سبب می شود و پرسلن یا چینی روی آن ،زیبایی روکش را منجر می شود. در واقع ترکیبی از زیبایی و استحکام.

مزایا :

استحکام بالا تر در مقایسه با روکش سرامیکی دندان،

معایب :

سایش دندان مقابل در مواردی که گلیز روکش از بین رفته است.

 

روکش های زیرکونیا ( zirconium crowns) :

 

و اما روکش دندان زیرکونیا‌ ( روکش زیرکونیوم ) ، یکی از انواع روکشهای تمام سرامیک است که به کمک فریمهای زیرکونیومی تقویت شده است .از لحاظ ساختاری مشابه pfm است با این تفاوت که به جای استفاده از فلز در مرکز روکش از زیرکونیوم استفاده میشود که رنگ آن سفید است ولی استحکام آن به اندازه و یا حتی بیشتر از آلیاژهای فلزی است.

مزایا :

فیتنس عالی، سیاهی لبه لثه که در روکشهای pfm بسیار شایع است در آن دیده نمیشود.

معایب :

روکش زیرکونیا به نسبت گرانتر است.اگر گلیز نشده باشد منجر به سایش دندان مقابل میشود.

 

بهترین نوع روکش دندان کدام است ؟

بهترین نوع روکش ها، روکش های تمام فلزی با فلزات قیمتی و به عبارتی روکش های تمام طلا می باشند که زیبایی را تامین نمی کنند. بعد از آنها روکش دندان زیرکونیا در سطح بسیار بالایی از کیفیت می باشد.

 

https://drshamsdentist.com/%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

 

چه زمانی نیاز به روکش کردن دندان هست ؟

زمانی دندان شما نیاز به روکش دارد که تاج دندان، به شدت آسیب دیده و با ترمیم های معمول قابل پر شدن نیست، یکی از مواردی که این موضوع را باعث می شود، بعد از درمان ریشه (عصب کشی ) است. چرا که دندانی که نیاز به روت کانال یا عصب کشی دارد ،نه تنها به علت پوسیدگی بخش وسیعی از تاج خود را از دست داده بلکه بعد از درمان ریشه نیز خشک و شکننده می شود و چه بسا اگر ترکی در تاج دندان باشد، دندان خرد شده و از بین می رود.

مورد دیگر سمپتوم ها وعلایم ترک در دندان است، که شایع ترین علامت آن درد دندان در حین جویدن است. و دندانپزشک معمولا از طریق دق کردن دندان در جهات مختلف به آن پی می برد.
مورد دیگر استفاده از روکش ( البته انواع خاص پروتز های ثابت دندان ) بد رنگ



:: بازدید از این مطلب : 359
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

آکوامارین نوعی سنگ قیمتی از خانواده بریل بوده که دارای سختی 7.5 تا 8 است. همین عامل نیز سبب شده این سنگ موردتوجه جواهرسازان قرار گیرد. رنگ آبی مایل به سبز این سنگ قیمتی، درگذشته ئ در دوران باستان این سنگ را مقدس می‌شماردند و از خواص آن جهت دفع سحر و طلسم استفاده می‌شد. تشخیص سنگ آکوامارین

 

تاریخچه

نام آکوامارین از یک واژه قدیمی لاتین به معنای آب دریا (Aqua) مشتق شده است.

نام گوهر آکوامارین از واژه‌ی لاتین Aqua معنای دریا به معنای آب دریا گرفته‌شده و همراه با آن داستان و افسانه‌های بسیاری گفته می‌شود. در قدیم دریانوردان برای حفاظت از طوفان و حوادث دریایی این سنگ را با خود همراه داشتند.

آکوامارین نماد آرامش است. پلینی نویسنده دوران روم باستان به این گوهر لقب ” جواهری سبز همانند دریا” داده بود، همچنین مهره‌هایی از جنس آکوامارین همراه با مومیایی‌های مصری یافت شده است.

مشخصات کانی‌شناسی

آکوامارین سنگی از خانواده بریل بوده که بعد از زمرد شناخته‌ترین عضو از این خانواده محسوب می‌شود.

سختی این سنگ در مقیاس موس برابر با 8 بوده و دارای جلای شیشه‌ای است. این گوهر دارای ساختار سیلیکات بریلیوم آلومینیوم است. بلورهای این سنگ قیمتی درشت و شکننده بوده و همچون زمرد دارای ترک‌هایی بر روی سطح خود است.

 

رنگ آکوامارین

رنگ سنگ آکوامارین معمولاً یکدست بود و به‌ندرت درون آن پراکندگی رنگ دیده می‌شود. رنگ بسیار جذاب و خیره‌کننده آبی دریایی آن طیف آبی روشن تاکمی تیره را در برمی‌گیرد. رنگ آبی سیر این گوهر بسیار نادر و کمیاب بوده و تنها در معدن Royal Stone ماساچوست آمریکا قابل یافت است.

رنگ آب دریایی این سنگ مشخص بارز آن است و وجود پدیده چشم‌گربه در آکوامارین سبب بالا رفتن کیفیت و ارزش این سنگ می‌شود. در صورت وجود انواع استار این گوهر بسیار نادر و گران‌بها می‌باشد.

به‌صورت کلی هر چه رنگ سنگ آکوامارین تیره‌تر باشد از ارزش بیشتری نیز برخوردار است.

وجود عنصر آهن در بریل سبب ایجاد رنگ آبی آکوامارین شده و درصورتی‌که این عنصر در هنگام تشکیل گوهر وجود نداشته باشد بریل به رنگ اصلی خود یعنی بی‌رنگ رشد خواهد کرد.

خواص سنگ آکوامارین

این گوهر ارزشمند جهت کاهش اعتیاد به ماد مخدر کاربرد دارد و سبب تقویت کبد، طحال، تیروئید، گلو و تسلط بر اعصاب می‌شود.

  • ایجاد سدی در برابر امواج و ارتعاشات دیگران
  • مانع از جذب انرژی و افکار منفی
  • اثر تسکین‌دهنده به چشم
  • بسیاری از مشکلات گلو را درمان کنند
  • کاهش تورم لوزه‌ها و گلو
  • این سنگ همچنین دارای اثر مفید بر روی غده تیروئید است
  • جهت ورود به ضمیر ناخودآگاه کاربرد وسیعی دارد.
  • کاهش اضطراب و استرس
  • افزایش تسلط بر اعصاب
  • مانع سقط‌جنین و بسیار مفید برای زنان حامله جهت محافظت از مادر و نوزاد

خواص آکوامارین در باورهای باستان

در فرهنگ شرقی آکوامارین را مقدس می‌شماردند و حتی ازآن‌جهت پیشگویی نیز استفاده می‌کردند. رومیان باور داشتند حک کردن شکل قورباغه بر روی این گوهر می‌تواند موجب آشتی و دوستی در میان دشمنان شود.

درگذشته افراد معتقد بودند این گوهر ارزشمند با نیروی تاریکی مقابله کرده و موجب مرحمت ارواح می‌شود. همچنین استفاده از آکوامارین در بین دنیا نوردان به‌منظور محفوظ بودن از خطرها و حوادث دریایی از بسیار رواج داشته است. اروپاییان از این کانی به‌صورت پادزهر استفاده می‌کردند.

 

https://chaav.ir/blog/14-%D8%B3%D9%86%DA%AF+%D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%86+%DA%86%D9%87+%D8%AE%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D8%AA%DB%8C+%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%9F+%7C+%D9%81%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AF+%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C+%D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%86

 

در افسانه‌های باستان آمده جنس بدن پری‌های دریایی از آکوامارین است.

در قرون‌وسطی گفته می‌شد این گوهر می‌توان محبت بین رابین زوج‌های متأهل مجدداً احیا ‌کند. مصریان و عبرانیان قدیم این گوهر را به‌عنوان شادی و جوانی جاودان ستایش می‌کردند.



:: بازدید از این مطلب : 339
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

این نوع عقیق با فرمول شیمیایی SiO2 ، دارای ناخالصی‌هایی به شکل برگ وشاخه‌های خزه بوده که این نقش و نگار‌ها نوعی کانی هورنبلند ریشه ای است.البته گاهی دیده شده توده‌هایی از عقیق خزه ای که دارای ناخالصی فراوانی بوده با عنوان یشم خزه ای خوانده می‌شوند.با اکسید شدن آهن موجود در هورنبلند، این طرح‌ها گاهی به رنگ‌های قرمز و قهوه ای نیز به چشم می‌خورند. خواص عقیق یمنی

 

معمولاً عقیق‌ خزه ای موجود در طبیعت، شکاف‌های موجود در بین سنگ‌ها را پر کرده و به صورت قلوه سنگ یافت می‌شوند.سختی عقیق خزه ای در مقیاس موس 5، 6 و 7 گزارش شده و معمولاً به صورت نیمه شفاف، زبر و ناهموار به چشم می‌خورد.این سنگ قیمتی اغلب در کشورهای چین، هند، آمریکا یافت شده و از آن در ساخت زیور آلات و لوازم دیگر نظیر ظروف استفاده می‌شود.

خواص سنگ عقیق خزه ای :

 

• ایجاد تعادل و تنظیم چاکرای سوم و پنجم

• سنگ ماه تولد اردیبشهت ، خرداد ، مرداد ، شهریور

• جهت کسب ثروت و رونق اقتصادی و موفقیت های مالی کاربرد فراوانی دارد

• از بین بردن درد گردن

• نماد ثروت، شادی و طول عمر

• باعث کاهش حساسیت به آلاینده های محیط زیست و آب و هوا

• عزت نفس را بهبود می بخشد

• افزایش قدرت بیان و ارتباطات

• اعتماد را ترغیب می کند

• افسردگی ناشی از عدم تعادل مغز را درمان می کند

• درمان کم آبی

• سرماخوردگی و آنفولانزا و تب را کاهش می دهد

• بیماریهای قارچی و عفونت پوست را درمان می کند

• بهبود کارایی چشم ها و دهان

• خستگی را تسکین می دهد

• بهبود مشکلات قند خون و بی اشتهایی و مسائل مربوط به غذا

• استفاده جهت پاکسازی و بسط هاله و افزایش انرژی بدن

 

تاریخچه سنگ عقیق

جواهرات یا مجسمه های هنری کوچک بود. خواص سنگ عقیق نیز از نظر طلسم و جادوگری نیز از مواردی بود که توجه بشر از جمله ایرانیان باستان را به خود جلب می کرد. نام آن برگرفته از رودخانه آگات(Achates) در شبه جزیره سیسیل ایتالیا مشتق شده است. احتمالا از بستر این رودخانه در دوران قدیم قلوه سنگ های عقیق بدست می آمده است. فیلسوف یونانی به نام تئوفراستوس‌ (Theophrastus) این گوهر را هنگامی که در قرن چهارم آن را در رودخانه کشف کرد، و آن را عقیق (Agate) نامگذاری نمود.

کاسه ها و ظروف ساخته شده از جنس انواع سنگ عقیق در طول امپراتوری بیزانس (روم شرقی – قسطنطنیه) بسیار محبوب بودند، جمع آوری این کاسه ها در بین خانواده های اشرافی اروپا در دوره رنسانس متداول شده بود و که امروزه در بسیاری از موزه ها نظیر لوور فرانسه به نمایش گذاشته شده اند. تنها در یک مجموعه بیش از سه هزار کاسه از جنس این گوهر که توسط مهرداد ( شاهزاده ای ایرانی با اجداد یونانی) در پونتوس اندوخته شده است؛ به عنوان نمونه ای از این است که چگونه در گذشته این جواهر نیمه قیمتی مورد توجه قرار می گرفت.

تاریخی دیده می شود با این حال به طور رسمی تراش نگین های جواهری این سنگ از ابتدای قرن شانزدهم در شهری از آلمان آغاز شد. امروزه ایدار-اوبراشتاین Idar-Oberstein آلمان از بهترین مراکز کنده کاری این گوهر در جهان شناخته شده است، روزانه طیف عظیمی از سایر سنگهای قیمتی از سراسر جهان نیز جهت تراش کاری و حکاکی وارد ایدار می شود. ارزش سنگ عقیق در عهد قدیم بسیار بالا بود، ولی در حال حاضر ارزش آن نسبتا کم است، به جز نوع آبی هلی یا نوع سبز و نادر به نام کریزوپراس دارای ارزش بیشتری می باشند.

چاکراهای مرتبط با سنگ عقیق

استفاده از گوهرها در چاکراهای ویژه منجر به آن شده تا سطح بیشتری از انرژی مفید و طبیعی سنگ وارد بدن شده و در صورتی که گوهر سنگ در چاکرای مربوطه قرار گیرد، تأثیر و کارایی مطلوب تر و مشهودتری خواهد داشت. سنگ عقیق قرمز (سرخ) برای چاکرای خاجی (چاکرای دوم) مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ عقیق چشمی و عقیق سفید یا آبی برای چاکرای پیشانی ، بین دو چشم ( چشم سوم یا باطن) مورد استفاده قرار می گیرد.

واژه عقیق خزه ای در حقیقت به نوع بیرنگ و نیمه شفاف کالسدونی گفته می شود و از نظر علمی یک عقیق محسوب نمی شود. عقیق خزه ای از محتویاتی به شکل برگ و شاخه های خزه برخوردار می باشد که مانند از نوع کانی هورنبلند ریشه ای می باشد و توده هایی که دارای ناخالصی های فراوان هستند به یشم خزه ای موسومند ولی در حقیقت یشم نیستند. عقیق خزه ای با اکسیده شدن فلز آهن موجود در ترکیب شیمیایی کانی هورنبلند که سبز رنگ می باشد به رنگهای قهوه ای و قرمز تبدیل می شود.



:: بازدید از این مطلب : 345
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

خواص سنگ آونتورین آبی Blue Aventurine

سنگ چاکرا چشم سوم و گلو

سنگ ماه تولد: بهمن ، اسفند

آونتورین آبی عناصر باد و آب را در سنگی ملایم که از ذهن تا قلب طنین انداز است ترکیب می کند ، با آرامش ، منطقی و ثابت کار می کند. این ماده انرژی مردانه را در مردان و زنان افزایش می دهد و سنگی در نظم و انضباط شخصی و قدرت درونی است که به او در تصمیم گیری های شفاف و پایبندی به آنها کمک می کند. این امر مسئولیت کامل در قبال زندگی ، روابط و تجارب شخص را ارتقا می بخشد ، در حالی که از پشتیبانی لازم برای توانمندسازی تغییر در شرایطی که واقعیت فعلی کارساز نیست ، استفاده می کند. خواص لاجورد درطب سنتی

آونتورین آبی به خصوص در چاکراهای چشم سوم و گلو تحریک کننده است ، فرد را برای هدایت معنوی بالاتر باز می کند و توانایی های روحی و بصری را که ممکن است قبلاً مسدود شده باشد ، نشان می دهد. این ارتباط باز و صادقانه و گفتن ذهن و قلب فرد را تشویق می کند. این کریستال نه تنها مظهر قدرت است ، بلکه صلح و مراقبت از دیگران را ارج می نهد. این یک سنگ مقدس برای جلال فرشته ، رافائل است - حاکم عطارد و فرشته شفقت ، دانش ، پیشرفت ،

آونتورین آبی از انواع کوارتز است که با ترکیبات درخشان میکا یا سایر مواد معدنی مشخص می شود و اثر براق کننده یا براق کننده ای به سنگ می دهد که از آن به عنوان ماجراجویی یاد می شود ، خصوصاً هنگام ریزش یا صیقل دادن قابل توجه است. نام آن از ایتالیایی a ventura یا all'avventura به معنای "تصادفی" گرفته شده است و به شیشه ایتالیایی مربوط به دهه 1700 میلادی اشاره دارد که هنگام کارگری که به طور تصادفی براده های فلزی را در گلدان ذوب شیشه ریخت ، تولید شد. با خنک شدن ، نتیجه آن با درخشش های کم نور و به طور تصادفی فاصله داشت و از آن برای ساخت جواهرات و سایر موارد استفاده شد. نام آونتورین بعداً به سنگ طبیعی که شبیه محصول صنعتی بود ، داده شد.

آونتورین معمولاً سبز است ، اگرچه به رنگ های آبی ، قرمز تا قهوه ای مایل به قرمز ، بنفش غباری ، نارنجی یا هلویی ، زرد و خاکستری نقره ای نیز تشکیل می شود. این ماده بیشتر شفاف و اغلب نواری است ، اما وجود بیش از حد ماده معدنی ممکن است آن را مات کند. رنگ آونتورین سبز از ذرات Fushite درون کوارتز حاصل می شود ، در حالی که سایه های قرمز ، قهوه ای و نارنجی به ترکیبات Hematite یا Goethite نسبت داده می شوند. هلو و آونتورین زرد شامل پیریت با بلورهای میکا هستند ، آبی آونتورین حاوی ترکیبات دومورتیریت است ، در حالی که رنگ بنفش توسط لپیدولیت رنگ می شود.

از آونتورین به عنوان Adventurine ، Avanturine ، Aventurine Quartz و Indian Jade نیز یاد می شود. این ماده نه تنها در اشکال مختلف برای اهداف متافیزیکی ، بلکه در جواهرات ، گلدان ها ، کاسه ها و مجسمه ها و همچنین تعدادی از کاربردها مانند سنگ محوطه سازی ، سنگ ساختمانی ، آکواریوم و بناهای تاریخی استفاده می شود.

کاربردهای متافیزیکی آونتورین آبی

به عنوان یک بلور "مسئولیت پذیر" و "به آن بچسبید" ، آونتورین آبی می تواند برای غلبه بر عادت های بد ، مانند سیگار کشیدن ، پرخوری ، یا در از بین بردن صفات منفی ، مانند خودخواهی و پرخاشگری منفعل ، بسیار مفید باشد.

آونتورین آبی یک کریستال استثنایی برای کسانی است که به نظر نمی رسد با کمک به آنها کشف کنند که شخص واقعاً می تواند زندگی خود را با موفقیت اداره کند و بزرگسالی به جوانی همیشگی ارجح است.

در محل کار ، آونتورین آبی یک کریستال رهبری است و به کسب احترام کمک می کند. این برنامه در رویکرد آرام و بدون عصبی بودن به پروژه های جدید کمک می کند.

خواص سنگ آونتورین آبی را به عنوان جواهرات استفاده کنید ، نوشیدنی خود را به عنوان اکسیر بنوشید ، یا یک سنگ نگرانی را برای یک اجرای آرام و متمرکز در مسابقات ورزشی ، رویدادهای موسیقی یا هرگونه مشارکت سخنرانی در جمع داشته باشید. این یک متحد ایده آل برای معلمان است ، چشم انداز و الهام را تشویق می کند ، و در بیان و ارتباط موثر کمک می کند.

خواص سنگ آونتورین آبی ماجراجویی را در هر سنی تشویق می کند و سنگی از سفر است که به تحقق برنامه های دلخواه سفر و محافظت در برابر قطع سفر کمک می کند. برای جلوگیری از تلف شدن ، و تشویق ایمنی در تعطیلات یا آخر هفته های دور در چمدان یا وسایل شخصی قرار دهید.

 



:: بازدید از این مطلب : 355
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

از آنجا که جاسپر انرژی عزم و اراده و انگیزه را دارد، می تواند به وضعیت مالی شما کمک کند، البته اگر از توانایی های آن برای تقویت استقامت خود برای انجام کارها استفاده کنید. جاسپر به شما کمک می کند تا تمرکز خود را حفظ کنید تا زمان و انرژی خود را برای جزئیات نامربوط هدر ندهید و حواس پرتی در زندگی شما بی معنا می شود. جاسپر می تواند به شما در رسیدن به اهداف مالی شما کمک کند. جاسپر از دیرباز با رفاه و فراوانی همراه بوده است و بسیاری معتقدند که بهترین طلسم برای جذب ثروت بیشتر در زندگی شما است. اگر باید سریع فکر کنید و تصمیم بگیرید، یا برای افزایش ثروت خود قاطعانه عمل کنید، جاسپر به شما کمک می کند تا روش های جایگزین را بسنجید، وضوح ذهنی خود را در مورد موقعیت های مالی افزایش دهید و به شما کمک کند تا بهترین تصمیم را بگیرید. جاسپر یک سنگ عالی برای ترویج تفکر خلاق است. از آنجا که ارتعاش مورد نیاز برای تمرکز را حمل می کند، جاسپر می تواند برای شما مفید باشد که بتوانید ایده های خلاقانه خود را به واقعیت ملموس تبدیل کنید. امیرنکویی

 

جاسپر برای عشق و روابط

وقتی می خواهید رابطه ای مملو از عشق، حمایت و شادی را جلب کنید، از قدرت جاسپر استفاده کنید. هیچ چیزی به عنوان یک رابطه کامل وجود ندارد، اما این بدان معنا نیست که ما تسلیم می شویم و از تلاش برای یافتن یا حفظ یک رابطه عاشقانه دست می کشیم. جاسپر سنگ پشتکار است و می تواند به شما کمک کند تا در بهتر کردن روابط خود با دیگران، از انرژی خود حمایت کنید. وقتی استرس داریم یا مضطرب هستیم، گاهی اوقات احساسات بد خود را به اطرافیان انتقال می دهیم، و هرچه فرد به شما نزدیکتر باشد، بیشتر احتمال دارد که او را عصبانی کنید! جاسپر می تواند به کنترل استرس شما کمک کند و شما را قادر می سازد که شفقت و درک را جایگزین تحریک خود کنید. در مورد یک رابطه جنسی صمیمی، جاسپر می تواند منبع عالی برای حمایت از هر دو طرف باشد. اگر احساس می کنید میل جنسی خود را از دست داده اید، یا به سادگی احساس خستگی زیادی برای برقراری رابطه صمیمی دارید، جاسپر می تواند به شما کمک کند، نگرانی هایی را که باعث کاهش انرژی شما می شود رها کرده و به طور کامل در لحظه حال باقی بمانید. این به شما کمک می کند تا از نظر جسمی و احساسی با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنید. جاسپر به کاهش احساس ناآرامی و نارضایتی کمک می کند و ارتعاشات ثبات، امنیت و رضایت را جایگزین آنها می کند. فرکانس های ناشی از این سنگ، اغلب به عنوان گرما، ایمنی و راحتی توصیف می شود.

وقتی احساس می کنید همه چیز برای شما درست پیش نمی رود، یا این که زندگی عشقی خود را به هم ریخته اید، کافی است یک لحظه وقت بگذارید و روی قدرت سنگ جاسپر خود تمرکز کنید و متوجه شوید که شما یک انسان هستید و هیچ چیز آنقدر خراب نیست که نتوانید آن را اصلاح کنید و بسیاری از زمینه های زندگی شما خوب است! گاهی اوقات در روابط، الگو های کارمی قدیمی و مکانیسم های دفاعی ما به طریقی که همیشه انتظارش را نداریم خراب می کنند. با این حال، انرژی آرامش بخش جاسپر نه تنها برای رابطه شما، بلکه نسبت به خودتان نیز باعث بخشش می شود. به همین دلیل، شما به نحوی شروع به یافتن کلمات برای بیان احساسات واقعی خود می کنید. جاسپر واقعاً می تواند به عشق کمک کند! جاسپر استون صداقت، اعتماد و وفاداری را در رابطه شما تشویق می کند. این احساس اجباری نخواهد شد و این تنها چیزی است که رابطه شما به آن نیاز دارد. انرژی این سنگ به شما این شجاعت را می دهد که با چالش های خود روبرو شوید و مشکلات خود را حل کنید. جاسپر به شما احساس تکمیل بودن می دهد. این سنگ آرامش را در زندگی شما به ارمغان می آورد حتی اگر مجبور باشید به یک رابطه عاشقانه یا رابطه دوستانه پایان دهید. این به شما این شجاعت را می دهد که واقعیت خود را بپذیرید بدون اینکه احساس کنید پایان جهان است.

چاکرا ها و جاسپر

همانطور که دیدیم، جاسپر دارای تنوع و رنگ های متنوعی است. این سنگ یکی از مفیدترین سنگ های چاکرا است زیرا قادر است هر یک از چاکراها را متعادل، فعال و پاک کند، به نوبه خود، اجازه می دهد انرژی آزادانه از قاعده ستون فقرات به سمت تاج سرازیر شود. جاسپر بسیار قدرتمند است، بنابراین برای کار با چاکرای پایه و انرژی کندالینی انتخاب خوبی است. با مدیتیشن چاکرا با این چاکرا شروع کنید و یک قطعه جاسپر قرمز را در قسمت پشتی یا استخوان شرمگاهی خود حرکت دهید. تجسم انرژی سنگ وارد چاکرای پایه و پاکسازی بقایا و انرژی راکد، اجازه می دهد تا دیسک آزادانه بچرخد. از انرژی پاک استفاده کنید و احساسات و ارتعاشاتی را که نمی خواهید آزاد کنید. انرژی چاکرای پایه را به داخل چاکرای ساکرال خود بکشید و این روند را تکرار کنید، کریستال را حرکت دهید. ممکن است هنگام کار روی چاکراها، بخواهید با سنگ های جاسپر با رنگ های مختلف کار کنید، اما استفاده از یک قطعه ثابت بهتر است. این فرآیند به همه چاکراهای شما انرژی می بخشد و آنها را احیاء می کند و باعث می شود احساس آرامش بیشتری داشته باشید و احساسات خود و موقعیت یا محیط اطراف خود را کنترل کنید.



:: بازدید از این مطلب : 342
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

تاریخچه سنگ زبرجد سبز

زبرجد چیست؟ زبرجد با نام علمی pridot گوهر ملی کشور مصر است و شجره نامه این گوهر ارزشمند به مصر باز می گردد و از زمان باستان به عنوان جواهر با ارزش بوده است. از آنجا که در زیر نور آفتاب این گوهر نامرئی وشیشه ای می باشد مصریان گذشته فکر می کردند که نور خورشید را به خود جذب می کند و آن را به عنوان «گوهر خورشید» مورد احترام قرار می داده اند و از خواص سنگ زبرجد بسیار استفاده میکردند. این نگین با تنوع در شکل و اندازه های گوناگونش یکی از بهترین و متنوع ترین نوع جواهرات محسوب می شود و استفاده از آن ها برای دوست داران زیورآلات و جواهرات جذاب توصیه می شود. امیرنکویی

بسیاری از گوهرها را می توان در رنگ های مختلفی در محدوده رنگ صورتی روشن تا آبی یافت؛ اما از خواص زبرجد این است که دارای رنگ سبز دائمی است. البته رنگ سبز این سنگ قیمتی، با مقدار آهن موجود در بافت بلوری آن ارتباط مستقیمی دارد. رنگ این گوهر از رنگ سبز تیره تا سبز روشن متغیر است. به علت همین تنوع رنگ های موجود در رنگ سبز این گوهر بعضی مواقع این سنگ با زمرد اشتباه گرفته می شود. یکی از قدیمی ترین سنگ های قیمتی جهان همین سنگ می باشد. این سنگ برای اولین بار در یک جزیره در دریای سرخ درنزدیکی کشور مصر کشف شد.

بنا بر افسانه ای ساکنان این جزیره مجبور به جمع آوری سنگ برای خزانه فرعون بودند. به همین علت ساکنان جزیره در طول شبانه روز مجبور به کار در معادن برای استخراج سنگ بودند و این خود دلیلی برای کشف سنگ زبرجد توسط آنان شد؛ زیرا این سنگ در طول شب درخشش بسیار زیبایی را ایجاد می کرد. به همین دلیل مصریان این سنگ را به عنوان گوهری از خورشید و همچنین زمرد شب نام گذاری کرده اند.

شاید برای شما این سوال مطرح شده باشد که نام علمی سنگ زبرجد چیست؟ توجه داشته باشید که نام علمی سنگ زبرجد، “پریدوت” یا همان “pridot” میباشد و امروزه با این اسم نیز شناخته می شود. در گذشته و حتی اکنون استخراج این نگین یکی از منحصر به فرد ترین سنگ ها به شمار می رود؛ زیرا اکثر سنگ ها در پوسته زمین تشکیل می گردند. و این در حالی است که این سنگ در لایه های عمیق تری از پوسته زمین تشکیل می شود. این سنگ در واقع در گوشته زمین شکل می گیرد. عمق این سنگ ها در گوشته زمین گاها به بیست تا پنجاه مایل رسیده است. البته در بعضی از نواحی به دلیل فعالیت های صفحه تکتونیکی یا فعالیت آتشفشان ها، سنگ زبرجد سبز به طور طبیعی به سطوح بالاتری از سطح زمین خواهد رسید.

نکات جالب و اعجاب انگیز

۱- تاریخچه ای طولانی دارد و چند هزار سال است که به عنوان جواهر استفاده می شود و در کتب و روایات هم نه تنها هیچ مطلبی در مورد مضرات سنگ زبرجد وجود ندارد بلکه به علت اهمیت خواص این سنگ استفاده از آن هم بسیار سفارش شده است.
۲- جنگ های صلیبی این گوهر به اروپا وارد کرد و برای تزئین کلیساهای قرون وسطی از آنها استفاده می شد که به عنوان پریدوت (نام علمی سنگ زبرجد) شناخته می‌شد.
۳- در باورهای سنتی این سنگ تحفه مادر طبیعت برای جشن گرفتن آفرینش دنیای تازه می باشد.
۴- رهبران ملی که از زبرجد در لباس هایشان استفاده می کنند باور دارند که خواص زبرجد برایشان عدالت، دانایی و جاه و مقام به ارمغان می آورد. این گوهر در کنار سایر جواهرات معمولا در گردن بند کشیش های یهودی استفاده می گردید.
۵- جنگ جویان صلیبی این نگین را وارد اروپای مرکزی کردند و در بسیاری از کلیساهای قرون وسطی می توان آن را دید.

۶- ناپلئون از سنگ زبرجد برای تضمین دادن به جوزفین در مورد علاقه و تعهدش استفاده نمود که البته این موضوع قبل از ازدواج شان بود.
۷- گویند که این سنگ متعلق به سیاره ساتورن می باشد.
۸- استفاده از این سنگ جواهر قیمتی در درجه اول مربوط به ماه تولد افراد میشود. این سنگ سنگ ماه تولد افرادی است که در ماه اوت به دنیا آمده اند و یکی از جذابترین خواص سنگ زبرجد این است که این گوهر منحصربه فرد برای جذب عشق و انجام صلح می‌باشد.
۹- زبرجد از با ارزش ترین و قیمتی ترین سنگ هایی است که هم توسط پادشاهان زمان و هم توسط بزرگان مذهبی مورد توجه و استقبال قرار گرفته است.
۱۰- عامه مردم این گوهر ارزشمند را به عنوان نمادی برای از بین بردن بدی و همچنین برای زیبایی و دیده شدن مورد استفاده قرار میدهند.

 



:: بازدید از این مطلب : 336
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

عقیق یکی از سنگهای نیمه قیمتی است که به دلیل روایات زیادی که در مورد فضیلت استفاده از آن در اسلام ذکر شده است، در کشورهای اسلامی طرفداران زیادی دارد. سنگ عقیق با برطرف کردن انرژی های منفی اطراف خود خیر، برکت و خوش اقبالی را برای صاحب خود به همراه می آورد. از سنگ عقیق در طب سنتی نیز برای درمان بیماری‌ها استفاده میشده است و متخصصان طب سنتی معتقدند این سنگ باعث تقویت باروری، تقویت چشم، معده و قلب میشود.گالری چاو

خواص درمانی سنگ عقیق شامل کمک به درمان امراض سوداوی و صفراوی، برطرف کردن ناراحتی‌های چشم، تسکین درد و گرفتگی‌های عضلانی و کمک به عملکرد صحیح غدد درون ریز است. عقیق انرژی‌های منفی را دور و برای صاحبش خیر و برکت به همراه می آورد.

 

خواص درمانی سنگ عقیق

همانند خواص درمانی سنگ فیروزه، خواص درمانی زمرد و خواص درمانی یاقوت، سنگ عقیق نیز از فواید درمانی گسترده‌ای برخوردار است و همراه داشتن آن، بر سلامت جسم و روان تاثیر مثبت دارد. تعدای از مهمترین خواص درمانی سنگ عقیق به شرح زیر میباشد:

  • در طب سنتی از سنگ عقیق برای درمان خفقان، امراض سوداوی و خونریزی استفاده میشود.
  • سنگ عقیق برای خونریزی لثه بسیار مفید است و دندانها را محکم میسازد.
  • عقیق برای جلوگیری از خونریزی‌های شدید، به ویژه برای زنان، بسیار فایده دارد.
  • تقویت قدرت بینایی و برطرف نمودن ناراحتی های چشم از خواص درمانی سنگ عقیق است به این منظور استفاده از سرمه عقیق در چشمها توصیه میشود.
  • همراه داشتن سنگ عقیق برای افراد با مزاج آتشی و صفراوی مفید است.
  • درمان بيماري‌هاي کمر درد، پا درد، استخوان درد و همچنين دردهاي ماهيچه‌اي از خواص درمانی سنگ عقیق است.
  • استفاده از سنگ عقیق برای تقویت باروری و نیروی تولید مثل موثر است.
  • سنگ عقیق برای تقویت ریه‌ها ، معده‌، کبد و مغز مفید است و محرک خوبی برای تقویت و عملکرد صحیح دستگاه گوارش میباشد.
  • در طب سنتی از سنگ عقیق برای درمان وتسکین درد و گرفتگی‌های عضلانی و درد پشت استفاده میشود.

خواص درمانی سنگ عقیق از دیدگاه معنوی

  • همراه داشتن سنگ عقیق باعث دور شدن غم و غصه میشود و برکت به همراه می آورد.
  • سنگ عقیق انرژی‌های منفی را از محیط دور میکند و سبب پاکسازی هاله‌ای از انرژی‌های منفی در اطراف خود می‌شود.
  • محافظت از چشم زخم و به وجود آوردن اقبال و خوش شانسی برای صاحب عقیق از خواص این سنگ زیبا است.
  • در انرژی درمانی استفاده از سنگ عقیق در چاکراهای ویژه باعث می شود که سطح بیشتری از انرژی مفید و طبیعی سنگ وارد بدن شده و اگر سنگ در چاکرای مربوطه قرار گیرد، تأثیر و کارایی مطلوب تر و مشهودتری خواهد داشت. سنگ عقیق به خوبی بیانگر نیروی تقویت کننده چاکراهای اول (چاکرای ریشه)، دوم (چاکرای خاجی) و سوم (چاکرای شبکه خورشیدی) است.

خواص عقیق در روایات

در فرهنگ اسلامی به همراه داشتن سنگ عقیق توصیه موکد شده است و روایتهای زیادی در خصوص ارجحیت سنگ عقیق نسبت به سنگهای دیگر به‌ویژه در مورد آوردن خوش شانسی، برکت و فواید مالی برای دارنده آن نقل شده است. در روایتی از قول حضرت فاطمه زهرا(ع) از پیامبر خدا(ع) آمده است: کسى که انگشتر عقیق به دست کند، همیشه خیر می بیند. از امام صادق علیه السلام نقل شده است: هیچ دستی که برای دعا به سوی خدا بالا می رود، محبوب‏ تر از دستی که در آن انگشتر عقیق باشد؛ نیست. همچنین آن حضرت در جایی دیگر فرمودند:  انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و صاحب آن عاقبتش به خیر و نیکی باشد. انگشتر عقیق باعث ایمنی در سفر است .هر که  عقیق در دست داشته باشد پریشان نشود و عاقبت کارش البته نیکو باشد.

 

https://chaav.ir/blog/15-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B3%D9%86%DA%AF+%D9%84%D8%A7%D8%AC%D9%88%D8%B1%D8%AF+%7C+0+%D8%AA%D8%A7+100%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B9%D8%A7%D8%B7%D9%81%DB%8C%D8%8C+%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C+%D9%88+%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7

 

سنگ شناسی عقیق

سنگ عقیق در میان جواهرات درجه د.م سنگی مشهور است. در نکیب آن سلیس و کوارتز و سایر ترکیبات شیمیایی وجود دارد. عقیق تنوع زیادی در رنگ دارد و معمولا در رنگهای خاکی، زرد، سفید، سرخ و سیاه دیده میشود.

  • درجه سختی و استحکام عقیق ۷ است.
  • ویژگی عقیق ریزدانه بودن آن و روشنی رنگش است.
  • همچنین عقیق اصل نیمه شفاف، مات و دارای جلای شیشه‌ای است.
  • بهترین عقیق‌های موجود، به عقیق یمنی (سرخ) معروف است که ذرات فراوان میکا باعث براق شدن آن می شود و بسیار زیبا و دیدنی است
  • جالب است بدانید در بازارهای امروزی، برای اینکه رنگ عقیق زیباتر شود آن را رنگ می کنند و بعضی عقیق های موجود در بازار دارای رنگ مصنوعی هستند. اگر خواستید رنگ واقعی عقیق را بدانید میتوانید آن را یک شب در اسید رقیق قرار دهید.
  • همچنین عقیق‌ها به‌دلیل ساختار لایه‌ای و شکل آنها در دسته بندی‌های مختلفی قرار میگیرند.
  • نگهداری از سنگ عقیق ساده است. کافیست یک بار در هفته در آب جاری تخلیه و به مدت یک تا دو ساعت در نور خورشید شارژ شود. 


:: بازدید از این مطلب : 328
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

لاجورد به چه معناست؟

 

سنگ لاجورد یکی از پرطرفدارترین سنگ‌هایی است که از زمان آغاز تاریخ بشر مورد استفاده قرار گرفته است. آبی عمیق و آسمانی آن نماد سلطنت و افتخار، خدایان و قدرت، روح و بینش است. این نماد جهانی خرد و حقیقت است. گالری چاو

 

در زمان‌های قدیم لاجورد به دلیل رنگ زیبا و ارزشمند اولترامارین مشتق شده از آن بسیار مورد توجه بود. نام آن از لاتین لاپیس، "سنگ" و فارسی lazhuward، "آبی" گرفته شده است. سنگی است که توسط کانی‌های متعدد، عمدتاً لازوریت، سودالیت، کلسیت و پیریت تشکیل شده است و گاهی به آن لاپیس جین(جین سنگی)  می‌گویند.

 

لاجورد با ارزش‌ترین ادای احترامی بود که به مصر داده شد، از قدیمی‌ترین معادن جهان به دست آمده بود، از حدود 4000 سال قبل از میلاد کار می‌کرد و هنوز هم استفاده می‌شود. در عهد عتیق به عنوان یاقوت کبود یاد شده است.

 

تابوت طلایی پادشاه توتانخ آمون مانند سایر زیور آلات تدفین پادشاهان و ملکه‌های مصری با سنگ لاجورد تزئین شده بود. به طور گسترده در اسکاراب ها، آویزها و دیگر جواهرات استفاده می شد و به پودری برای رنگ سایه چشم و اکسیرهای دارویی تبدیل می شد.

 


"اعتقاد بر این بود که لاجورد، که شبیه آبی آسمان است، با نیرنگ های ارواح تاریکی مقابله می‌کند."

 

در سرزمین خشک و بایر مصریان، این رنگ آبی عمیق کبالتی تضادی معنوی با رنگ‌های خشک بیابانی آنها داشت. تکه‌های طلا مانند ستاره‌هایی در آسمان شبانه‌شان بودند و با مدیتیشن روی این رنگ‌ها احساس می‌کردند نیروهای ماوراء طبیعی زندگی‌شان را دگرگون می‌کنند. لباس‌های کاهنان و خانواده‌های سلطنتی با لاجورد رنگ می‌شدند تا وضعیت آنها را به عنوان خدایان نشان دهد.

 

در ایران باستان و آمریکای پیش از کلمبیا، لاجورد نماد شب پرستاره و سنگ مورد علاقه شرق اسلامی برای محافظت از چشم بد بود. در زمان یونان و روم به عنوان یک سنگ زینتی  مورد استفاده قرار می‌گرفت و در اروپای قرون وسطی به لاجورد که شبیه آبی آسمان است، برای مقابله با نیرنگ‌های ارواح تاریکی و جلب لطف و کمک از نور و خرد ارواح اعتقاد داشتند.

 

با آسیاب کردن سنگ و تبدیل آن به پودر، میتوان رنگ عمیق و گران قیمت اولترامارین و مورد علاقه نقاش معروف میکل آنژ را تولید کرد. بودایی ها لاجورد را به عنوان سنگی برای آوردن آرامش درونی و رهایی از افکار منفی توصیه می‌کردند و در دوران رنسانس، کاترین کبیر کل اتاق کاخ خود را با دیوارهای لاجورد، شومینه ها، درها و قاب آینه ها تزئین کرد.

 

خواص لاجورد در طب سنتی
براساس طب سنتی، سنگ لاجورد مزاجی خیلی ملایم و رو به گرم دارد. مقداری خشکی نیز به همراه خود دارد.گرمای ذاتی خصوصیت بارز و پر اهمیت آن است گفته می‌شود دفع کننده سوداست. به واسطه‌ی خاصیتی که دارد میتواند سودا، مخصوصاً سودای قلب را دفع کند.

 

 در بدن ما تغییراتی رخ می‌دهد و اخلاط متفاوت می‌شوند. اخلاط در کنار هر عضو بدن که قرار می‌گیرند جنس و خصوصیات آنها با عضو دیگر فرق می‌کند. این سنگ به طور خاص اخلاط سوداوی حوالی قلب را استخراج و دفع می‌کند که بسیار کار تخصصی و ظریفی می‌باشد.

 

این سنگ به طور تخصصی در بهبود و درمان سردرد، فشارخون و بیماری‌های عصبی موثر می‌باشد. از دیگر خواص لاجورد می‌توان به رفع گزش حشرات، غدد لنفاوی و اختلالات روانی اشاره کرد.

 

پزشکان مصر باستان، بابل و سومر از لاجورد داروهایی را برای درمان برخی بیماری‌ها از جمله آب مروارید چشم استفاده می‌کردند.

 

در کتب پزشکی کهن ایرانی از جمله کتاب تنسوخنامه ایلخانی، قانون بو علی سینا، مخزن الادویه محمد حسین عقیلی علوی خراسانی و ذخیره خوارزمشاهی به خواص دارویی و درمانی سنگ لاجورد اشاره شده است.

 

بررسی خواص سنگ لاجورد اصل

 

سنگ لاجورد یک سنگ عالی برای مدیران، روزنامه نگاران و روانشناسان است که خرد و قضاوت خوب را در دنیای عملی تحریک می‌کند. به تجزیه و تحلیل فکری در باستان شناسان و مورخان، حل مسئله برای وکلا، و ایجاد ایده‌های جدید برای مخترعان و نویسندگان کمک می‌کند.

 

لاجورد یک کریستال قوی برای فعال کردن ذهن بالاتر و افزایش توانایی فکری است. میل به دانش، حقیقت و درک را تحریک و به فرآیند یادگیری کمک می‌کند. برای تقویت حافظه بسیار عالی است.

 

صداقت روح در کلام و نوشتار را تشویق می‌کند. آن را برای همه اشکال ارتباط عمیق بپوشید. همچنین سنگ دوستی است و باعث هماهنگی در روابط می‌شود. شبکه لاپیس ارتباطی آرام و محبت آمیز را برای یک خانه با نوجوانان بدخلق و خو یا کودکان مبتلا به سندرم آسپرگر، اوتیسم یا اختلال کمبود توجه به ارمغان می‌آورد.

 

خواص درمانی لاجورد

 

خواص درمانی معنوی لاجورد آبی

 

لاجورد یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌های معنوی شناخته شده برای بشر است. توسط شفادهندگان، کشیشان و خانواده‌ی سلطنتی برای قدرت، خرد و تحریک توانایی‌های روانی و بینش درونی از آن استفاده می‌کرده اند. این سنگ نشان‌دهنده‌ی حقیقت جهانی است.

 

 استرس را به سرعت از بین می‌برد و باعث آرامش می‌شود. این سنگ که روی چشم سوم قرار می‌گیرد آگاهی و هماهنگی را گسترش می‌دهد، روشنگری را تحریک می‌کند و کار رویایی را تقویت می‌کند.

 

لاجورد اجازه سفرمعنوی و بهره‌ برداری از قدرت شخصی را می‌دهد. با نیروهای رویایی ارتباط برقرار می‌کند و برای راهنمایی و مشاوره در طول حالت‌های تغییر یافته کار می‌کنند. به عنوان یک سنگ محافظ حمله روانی را تشخیص می‌دهد و آن را مسدود می‌کند و انرژی را به منبع خود بازمی‌گرداند.

 

خواص درمانی عاطفی لاجورد آبی

 

لاجورد از همه جنبه‌ها کریستال حقیقت است. حقیقت درونی را آشکار می‌کند و خودآگاهی و پذیرش آن معرفت را ارتقا می‌بخشد. باعث تسکین چیزهایی می‌شودکه ممکن است سرکوب شده باشند و به آنها اجازه بروز می‌دهد. کمک به کاهش احساسات ناخوشایند یا خشم سرکوب شده و امکان ابراز وجود بدون عقب نشینی یا سازش را فراهم می‌کند.

 

شرافت در دوستی و توانایی اجتماعی را تشویق می‌کند. در برخورد با دیگران صداقت، مهربانی و درستکاری را ترغیب می‌کند. آگاهی از انگیزه‌ها و باورهای فرد را فراهم می‌کند و چشم‌انداز روشن‌تری از کل زندگی وی ارائه می‌دهد. نه تنها محدودیت‌های فرد را نشان می‌دهد بلکه فرصت‌های رشد و استفاده از مواهب و توانایی‌ها را نیز آشکار می‌سازد.

 

خواص درمانی فیزیکی لاجورد آبی

 

لاجورد برای گلو، حنجره و تارهای صوتی مفید است و به تنظیم غدد درون ریز و تیروئید کمک میکند.به کاهش شنوایی و سایر مشکلات مربوط به مجرای گوش و بینی غلبه میکند

 

گردش خون و ریتم قلب را بهبود میبخشد. سرگیجه و فشار خون را کاهش میدهد و ممکن است به بی خوابی کمک کند.

 

با ماساژ ناحیه ی مورد نظر با یک قطعه لاجورد که در آب گرم، گرم شده است زخم های عفونی و سایر عفونت های چشم را از بین ببرید.پس از خنک شدن آب میتوانید چشم را با آن شستشو دهید.لاجورد گرم شده در زیر نور خورشید کبودی را کاهش میدهد و برای مشکلات پوستی و نیش حشرات مفید است.

 

برای بانوانی که از بی نظمی قاعدگی رنج میبرند، مفید است و گرفتگی و سفتی کمر را تسکین میبخشد.

 

لاجورد دردها و التهابات عمومی را تسکین میدهد و به ویژه برای سردردهای میگرنی موثر است.به سیستم عصبی و اختلالات مغزی مانند اختلال کمبود توجه، اوتیسم و سندرم آسپرگر کمک میکند.

 

خواص درمانی چاکرا لاجورد آبی

 

لاجورد مراکز روانی را در چاکرای چشم سوم فعال می‌کند و انرژی‌های چاکرای گلو را متعادل می‌سازد. چاکرای چشم سوم مرکز ادراک و فرمان است. بینایی وآگاهی روزمره از جهان را هدایت می‌کند.

 

آگاهی ما در این چاکراست و از این طریق با خودمان ارتباط برقرار می‌کنیم. این چاکرا با اهمیت و بی‌اهمیت را متعادل می‌کند. معانی داده‌ها و برداشت‌ها را  متعادل می‌سازد. به جریان انرژی در بدن فرمان می‌دهد.

 

هنگامی که چاکرای چشم سوم در تعادل است همه چیز را به وضوح می‌بینیم و درک می‌کنیم. چون درک ما بالاست می‌توانیم نشانه‌های بصری را تفسیر کنیم و افکار و ارتباط درونی سالم و پر جنب و جوش داشته باشیم.

 

چاکرای گلو صدای بدن است، دریچه‌ی فشاری که اجازه می‌دهد انرژی چاکراهای دیگر بیان شود. اگر مسدود شده باشد یا تعادل نداشته باشد، می‌تواند بر سلامت سایر چاکراها تاثیر بگذارد. هنگامی که در تعادل باشد، اجازه می‌دهد تا آنچه را که فکر می‌کنیم و احساس می‌کنیم، بیان کنیم. 

 

ما می‌توانیم عقاید، باورها و احساسات خود را به اشتراک بگذاریم و حقیقت خود را به دنیا هدیه دهیم. ما یک جریان آسان انرژی در بدن و روح داریم. انرژی که از چاکراهای پایین به سمت بالا می‌رود، می‌تواند مسیر خود را ادامه دهد و آزادی بیان و آزادسازی طبیعی را امکان‌پذیر کند.

 

خواص سنگ لاجورد در روایات

 

انرژی رنگ لاجورد

 

انرژی آبی تیره لاجورد برای افزایش احترام و شفقت در خودمان عالی است. کریستال‌های آبی تیره به ما انسانیت، احتیاط و شرافت می‌آموزند. آن‌ها به ما کمک می‌کنند که خیرخواهانه‌تر عمل کنیم و تلاش‌هایمان را بر خدمت به دیگران متمرکز کنیم. آنها به ما لطف، حساسیت نسبت به نیازهای دیگران و مهربانی در برخوردهایمان را می‌آموزند.

 

مدیتیشن با لاجورد

 

لاجورد یک سنگ رویایی است که اطلاعات را در قالب تصاویر به ذهن می‌آورد تا کلمات. می‌تواند کاتالیزوری برای آگاهی بالاتر باشد و اغلب به کسانی که در گذشته با تمدن‌های باستانی ارتباط داشته‌اند، کمک می‌کند. اینها شامل آتلانتیس، مصر، پرو، سومریا، و هند و غیره است.

 

مراقبه با این سنگ می‌تواند به بازیابی خاطرات زندگی‌های گذشته لاجورد و بازیابی دانش از دست رفته از آن تمدن‌ها کمک کند و الهام‌بخش تکامل در تجسم فعلی باشد.

 

معنی لاجورد در پیشگویی

 

معنی پیشگویی لاجورد: زمان مناسب برای جلب توجه مثبت به خود است. ارائه سطح بالا از استعدادهای شما کلید اصلی است.

 

دیدن لاجورد در خواب بیانگر عشق وفادار است.

 

سنگ های تولد و کریستال های زودیاک

 

سنگ تولد لاجورد

 

راه های مختلفی برای یافتن سنگ تولد مناسب وجود دارد. در ابتدا نوع سنتی فهرست شده است. اینها از لیست‌های محبوبی هستند که اکثر مردم با آن آشنا می‌باشند. راه دوم این است که سنگ تولد طبیعی خود را با چرخه رنگ زندگی پیدا کنید. راه آخر این است که بسیاری از مردم از سنگ های سنتی زودیاک استفاده می‌کنند.

 

در این بخش اطلاعاتی در مورد هر سه رویکرد خواهید یافت.

 

سنگ تولد سنتی

 

لاجورد یک سنگ تولد سنتی نیست.

 

سنگ تولد طبیعی

 

لاجورد، با رنگ آبی تیره خود، یکی از سنگ های تولد طبیعی کسانی است که همانطور که لاجورد جهان در انتظار اعتدال بهار (19 فوریه - 19 مارس) است، متولد شده اند. این زمانی است که زندگی جدید در شرف ظهور است، زمان ایمان و اعتماد. کریستال‌های آبی برای شما صبر و احترام به ارمغان می‌آورد.

 

کریستال زودیاک برای قوس

 

لاجورد درجه اول با قوس (21 نوامبر - 21 دسامبر) و سپس سیارات نپتون و زهره مرتبط است. قوس نهمین علامت در زودیاک است و با نهمین خانه نجومی مرتبط است.

 

این علامت همچنین بر سفرهای خارجی و کشورهای خارجی و فرهنگ ها، مذهب، قانون، آموزش عالی و همه چیزهایی که به دنبال گسترش تجربه، آزادی و سفر است نظارت می‌کند.

 

https://chaav.ir/blog/15-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B3%D9%86%DA%AF+%D9%84%D8%A7%D8%AC%D9%88%D8%B1%D8%AF+%7C+0+%D8%AA%D8%A7+100%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B9%D8%A7%D8%B7%D9%81%DB%8C%D8%8C+%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C+%D9%88+%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7

 

فواید سنگ لاجورد در فنگ شویی

 

لاجورد از انرژی آب، انرژی سکون، قدرت آرام و خالص سازی استفاده می‌کند. این تجسم امکانات تحقق نیافته است. تسلیم کننده، بی شکل و در عین حال قدرتمند است. عنصر آب قدرت بازسازی و تولد دوباره را به ارمغان می‌آورد. این انرژی دایره زندگی است.

 

از کریستال‌های لاجورد برای تقویت هر فضایی که برای استراحت، آرامش یا دعا می‌باشد، استفاده می‌شود. انرژی آب به طور سنتی با ناحیه شمالی خانه یا اتاق مرتبط است. همچنین با حوزه شغلی و مسیر زندگی نیز مرتبط می‌باشد. انرژی جاری آن تعادل انرژی را در حین گسترش و جریان زندگی شما تضمین می‌کند.

 

خواص واقعی لاجورد در طب سنتی

 

براساس طب سنتی، سنگ لاجورد مزاجی خیلی ملایم و رو به گرم دارد. مقداری خشکی نیز به همراه خود دارد.گرمای ذاتی خصوصیت بارز و پر اهمیت آن است گفته می‌شود دفع کننده سوداست. به واسطه‌ی خاصیتی که دارد میتواند سودا، مخصوصاً سودای قلب را دفع کند.

 

 در بدن ما تغییراتی رخ می‌دهد و اخلاط متفاوت می‌شوند. اخلاط در کنار هر عضو بدن که قرار می‌گیرند جنس و خصوصیات آنها با عضو دیگر فرق می‌کند. این سنگ به طور خاص اخلاط سوداوی حوالی قلب را استخراج و دفع می‌کند که بسیار کار تخصصی و ظریفی می‌باشد.

 

این سنگ به طور تخصصی در بهبود و درمان سردرد، فشارخون و بیماری‌های عصبی موثر می‌باشد. از دیگر خواص لاجورد می‌توان به رفع گزش حشرات، غدد لنفاوی و اختلالات روانی اشاره کرد.

 

پزشکان مصر باستان، بابل و سومر از لاجورد داروهایی را برای درمان برخی بیماری‌ها از جمله آب مروارید چشم استفاده می‌کردند.

 

در کتب پزشکی کهن ایرانی از جمله کتاب تنسوخنامه ایلخانی، قانون بو علی سینا، مخزن الادویه محمد حسین عقیلی علوی خراسانی و ذخیره خوارزمشاهی به خواص دارویی و درمانی سنگ لاجورد اشاره شده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 353
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 شهريور 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : noor

در هنگام خرید سنگ آکوامارین به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در هنگام خرید باید به رنگ و به خصوص ته رنگ سبز که معمولا در آنها مشاهده میشود را در نظر بگیرید. همیشه این نکته را بیاد داشته باشید که آکوامارین شفاف و بدون عیب به علت حفره های میکروسکوپی، کمتر وجود دارد و معمولا قسمتهای کدر یا لکه ابری مانند در آن دیده می شود. البته این لکه ها را نمی توانند بخوبی صیقل و پولیش بدهند و درنتیجه درخشش کافی ندارند. هرچند که بلورهای شفاف و خوش رنگ آن به هیچ وجه کمیاب نیست. از جمله سنگهایی که مشابه آکومارین بوده و ممکن است با آن اشتباه بگیرید عبارت اند از: کیانیت، توپاز، زیرکن، تورمالین و انواع بدل آکوامارین که از شیشه درست شده اند. خوشبختانه نوع مصنوعی نگین های این گوهرسنگ که در آزمایشگاه تولید می شوند مقرون به صرفه نیست.  تشخیص سنگ آکوامارین در بازار انواع مصنوعی وجود دارند که در واقع اسپینل مصنوعی با رنگ آکوامارین می باشند. در بازار ایران دیده شده از کانی گوشنیت به عنوان آکوامارین شفاف اصل فروخته می شود. برای شارژ این گوهرسنگ می توانید هر چهار روز یک بار آن را بشورید سپس در مقابل خورشید شارژ نمایید.

 

قیمت سنگ آکوامارین چگونه تعیین می شود؟

بطور کلی هرچه رنگ سنگ آکوامارین تیره تر باشد قیمتی تر است ولی از آنجایی که بلورهای درشت آکواکارین کمیاب نیستند قیمت این گوهر به جز نوع رنگ نفیس آن چندان بالا نیست و حتی جزو جواهرات ارزان قیمت می باشد. نگین های یک قیراطی با کیفیت معمولی آن چند دلار بیش نیست. حتی نوع گرانبهای آن نیز نسبت با زمرد خوب نمی تواند رقابت کند. باربوت (Barbot) جواهرساز فقید فرانسوی در کتابهایش نقل می کند که یک آکوامارین با وزن 10 کیلوگرم داشته که قیمت آن فقط 65000 دلار بوده. در سال 1811 نیز بلور زیبای سبز چمنی از بریل به وزن 15 پوند در ایالت میناس نواس برزیل یاف شد. حال تصور کنید همین مقدار زمرد چقدر ارزش خواهد داشت!

 

معادن آکوامارین در جهان

معادن آکوامارین مانند سایر کانی های خانواده خود در تمامی قاره ها یافت می شوند. ذخایر بااهمیت آن در برزیل، باهیا، جمهوری مالاگاسی، افغانستان، تانزانیا، پاکستان و روسیه هستند. در کوه های اورال روسیه و دیگر نقاط سیبری به وفور یافت می شود که بیشتر آنها همراه توپاز می باشند. یکی از بزرگترین این معادن در معدن کاراکورام پاکستان می باشد. حضور آکوامارین در معادن ثانویه، همانند قلوه سنگهای جواهر گونه، بسیار نادر است. در برزیل این کانی همراه با کریزوبریل، توپاز سفید یا آبی و یا به صورت فلوه سنگ های کوچک در معادن ثانویه در شمال شرقی ایالت میناس جراس یافت می شود.

در ماداگاسکار حدود 50 معدن از آن وجود دارد. در ایران نیز در خراسان رضوی در گناباد و در حوالی مشهد از آن پیدا شده است و اکتشاف آن در دستور کار دبیرخانه مشهد شهر جهانی صنایع دستی گوهر سنگها قرار دارد.

بهسازی سنگ آکوامارین

در بازار جواهرات نگین های آن غالبا به صورت آبی کمرنگ دیده می شوند که با فراوری حرارتی پیشرفته معمولا ته رنگ سبز آن حذف می شود. بعضی از بریل های زرد و سبز را با حرارت دهی می توان به آکوامارین آبی تبدیل کرد. بریل هایی که رنگ آنها کیفیت پایین تری دارند می توان با حرارت دهی تا دمای 400 درجه سانتیگراد می توان به آبی سیر و مرغوب تری رسید. فقط انواع با کیفیت آن را در انگشتر سازی روی پایه باز سوار می کنند. درخشش و رنگ بریل ها را معمولا با گذاشتن آن درون فویل در زیر نگین بهبود می بخشند. در این روش نگین آن را روی فویل نقره ای و یا در قابی با روکش تیره قرار می دهند.

 

 

https://chaav.ir/blog/14-%D8%B3%D9%86%DA%AF+%D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%86+%DA%86%D9%87+%D8%AE%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D8%AA%DB%8C+%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%9F+%7C+%D9%81%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AF+%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C+%D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%86

 

 

 

بزرگترین کریستال های آکوامارین در جهان

بزرگترین کریستال برش خورده آکوامارین به The Dom Pedro aquamarine معروف است. در سال 1980 این قطعه در معدن Pedra Azul ایالت میناس جراس برزیل یافت شد. وزن اولیه آن 45 کیلوگرم و تبدیل به 10636 قیراط،  ابعاد 36 سانتیمتر ارتفاع و 10 سانتی متر عرض بعد از برش شد. در ویدئو بالا فیلم این قطعه زیبا را می بینید(برای تماشا با وی پی+ان وارد شوید) یکی دیگر از بزرگترین کریستال های یافت شده در جهان دارای وزنی معادل 110.5 کیلوگرم و به ابعاد 48.5 سانتیمتر طول و 42 سانتیمتر قطر بود که در سال 1910 میلادی در مارابایا در ایالت میناس جراس برزیل یافت شد و بعدها به قطعات و نگین های مختلفی تبدیل شد.

در سال های اخیر نیز کریستال های بسیار بزرگی در همین استان یافت شده است از جمله یک بلور 552000 قیراطی که بیش از 110 کیلوگرم وزن و کیفیتی بسیار بالا داشته است. البته بلورهایی نیز یافت شده اند که چندین تُن وزن داشته ان ولی دارای کیفیت پایینی نظیر بی رنگی یا کدر بوده که در جواهر سازی کاربردی ندارند.



:: بازدید از این مطلب : 339
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 شهريور 1402 | نظرات ()