روش های درمان خانگی عفونت و آبسه دندان
نوشته شده توسط : noor

توجه داشته یاشید که بیماری آبسه دندان در صورت عدم درمان می‌تواند بسیار خطرناک باشد و عوارض جدی برایتان ایجاد کند، پس برای درمان حتما باید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه داشته باشید. متخصص لمینت دندان رشت با این حال برخی از روشهای گیاهی و خانگی ممکن است برای تسکین درد موثر باشند که در ادامه برخی از آنها را بیان می‌کنیم:

  1. سیر

    شما می‌توانید با استفاده از ۳ روش زیر از سیر کمک بگیرید.

    • روش اول: ساده‌ترین روش استفاده از سیر، این است که سیر خشک را به شکل مستقیم بر روی دندان بگذارید. برای این‌کار کمی سیر خشک تهیه کرده و برش‌های نازکی از آن را به دست آورید. این تکه‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی دندان خود قرار دهید. این کار را روز اول می‌توانید هر ۳ ساعت یکبار انجام داده و از روزهای بعدی میزان آن را کاهش دهید، اما توجه داشته باشید که استفاده از سیر خشک قبل از خواب می‌تواند اثر خوبی به همراه داشته باشد.
    • روش دوم: می‌توانید سیر را با نمک دریا و زنجبیل ترکیب نمایید. پس از پوست کندن زنجبیل و سیر، آنها را با نمک خرد کنید و مخلوط به دست آمده را بر روی دندان‌های خود قرار دهید. می‌توانید این کار را حدود ۳ الی ۴ مرتبه در روز و در بازه زمانی ۱۰ دقیقه انجام دهید.
    • روش سوم: استفاده از آب سیر به عنوان ادویه در غذاها نیز، می‌تواند یک روش موثر برای کاهش درد ناشی از آبسه دندان باشد. این کار سبب تقویت سیستم ایمنی و حتی خوش طعم شدن غذاها می‌شود.
  2. روغن زیتون و روغن میخک

    شما می‌توانید مخلوطی از این دو روغن را تهیه کرده و با استفاده از پنبه، آن را بر روی دندان‌های خود مالش دهید. اثر آن بعد از چند دقیقه کاملا مشخص می‌باشد. اگر درد برگشت می‌توانید مجددا این ترکیب را ۳ الی ۴ بار در روز، استفاده داشته باشید.

  3. روغن نارگیل

    می‌توانید به صورت دهانشویه از روغن نارگیل استفاده داشته باشید و پس از آن دهان خود را با آب نمک بشویید. برای نتیجه گرفتن باید دو بار در روز و همچنین قبل از خواب از روغن نارگیل استفاده داشته باشید.

عوارض آبسه دندان

در نظر بگیرید که عدم درمان آبسه دندان، شما را با عوارض و مشکلاتی رو به رو خواهد کرد که در ادامه به بررسی عوارض عفونت دندان می‌پردازیم:

  1. آبسه دندان می‌تواند منجر به تشکیل کیست دندان در زیر ریشه دندان شود.
  2. اگر آبسه شدت یابد، می‌تواند باعث لق شدن دندان و یا از دست رفتن دندان و یا همچنین آسیب استخوان شود.
  3. باکتری‌هایی که در آبسه وجود دارند، قادرند تا وارد خون شده و عفونتی را در مغز استخوان به وجود آورند.
  4. باکتری‌های درون آبسه می‌توانند با گسترش خود به کاورنوس سینوس که رگی در سمت راست مغز است، برسند.
  5. اگر این باکتری‌ها در کف دهان پخش شوند، سبب مبتلا شدن فرد به بیماری عفونی لودویگ می‌شوند.
  6. گسترش این باکتری‌ها به استخوان پشت گونه، سبب مبتلا شدن بیمار به سینوزیت ماگزیلاری شده که می‌تواند باعث ایجاد تب و حساس شدن گونه‌ها گردد.

آبسه دندان و آبسه لثه چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

آبسه لثه یا آبسه پریودنتال معمولاً بر اثر به وجود آمدن عفونت در فضای بین لثه و دندان ایجاد می‌شود و شروع آن می‌تواند از گیر کردن غذا در بین این فضا و رشد باکتری‌ها در آن باشد که رفته رفته با رشد بیشتر باکتری‌ها فضای زیر لثه و استخوان آن ناحیه نیز درگیر عفونت می‌شود. اما آبسه دندان یا آبسه پری اپیکال زمانی که عصب داخل دندان بمیرد و یا در حال مردن باشد، در نوک ریشه دندان تشکیل شده و کم کم بافت‌های اطراف را که شامل استخوان فک نیز می‌باشد را درگیر کرده و باعث تحلیل رفتن آن می‌شود.

آبسه دندان عقل

امکان مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و به طور کلی تمیز کردن صحیح و کامل دندان عقل به دلیل محل قرار گیری آن دشوار است، به همین دلیل شرایطی فراهم می‌شود که مواد غذایی، پلاک، جرم و باکتری‌ها بتوانند در بین دندان‌ها در آن ناحیه تجمع کنند و دندان دچار عفونت شده و آبسه تشکیل شود.
زمانی که این اتفاق می‌افتد، علائمی از جمله درد در آن ناحیه و در گلو و گردن، تورم صورت و فک، سر درد، تورم غدد لنفاوی زیر فک و همچنین احساس بو و مزه بد در دهان بروز می‌کند. با مشاهده هریک از این علائم بهتر است بیمار فوراً به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند تا مشکل او تشخیص داده شده و درمان شود و خطر از دست دادن دندان و یا بروز مشکلات جدی‌تر رفع شود.

آبسه دندان در هنگام بارداری

زنان در دوران بارداری دچار تغییرات هورمونی زیادی می‌شوند که تمام بدن آنها از جمله دندان‌هایشان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. همچنین مسواک زدن صحیح در این دوران به دلیل حالت تهوعی که در دوران بارداری رخ می‌دهد، دشوار می‌شود. این شرایط موجب ایجاد پوسیدگی و عفونت در دندان‌ها و تشکیل آبسه می‌شود و با علائمی از جمله دندان درد، ورم لثه، حساسیت دندانی، ورم غدد گردن و چانه، تب و همچنین احساس مزه تلخ و بوی بد در دهان همراه می‌باشد. مشکلات دندان و لثه و ایجاد آبسه دندان در هنگام بارداری سلامت جنین را به خطر می‌اندازند، به همین دلیل توصیه می‌شود که پیش از اقدام برای بارداری مشکلات دهان و دندان به طور کامل برطرف شوند و یا اگر مادر در طول دوره بارداری خود به بیماری‌های دندان و لثه دچار شد، فوراً جهت دریافت درمان‌های لازم به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نماید تا مناسب‌ترین درمان‌ها را در اسرع وقت دریافت کند.

نحوه تخلیه آبسه دندان

برای تخلیه آبسه دندانی، دندانپزشک برشی را بر روی آن ایجاد می‌کند تا به این ترتیب چرک درون آن خارج شود و سپس آن ناحیه با محلول آب نمک شستشو داده می‌شود.

دارو برای عفونت دندان

عفونت دندان نوعی عفونت باکتریایی است که معمولاً با داروهای آنتی بیوتیک درمان می‌شود. برای معرفی بهترین قرص برای عفونت دندان می‌توان به قرص مترونیدازول برای عفونت دندان، آموکسی سیلین، سیفیکسیم برای عفونت دندان، پنی سیلین و همچنین آزیترومایسین برای عفونت دندان اشاره کرد. مدت زمان اثر هریک از این داروها به شدت عفونت و مقدار دوز دریافتی بستگی دارد. توجه داشته باشید که نباید این داروها را بیش از دوز توصیه شده مصرف نمایید و حتماً درمورد دوز مصرفی و همچنین مدت زمان مصرف آنها با دندانپزشک خود مشورت کنید.

روشهای پیشگیری از آبسه‌های دندانی

برای اینکه مانع از بروز آبسه دندانی شوید، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

https://drshamsdentist.com/%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. مهم‌ترین نکته‌ای که برای جلوگیری از آبسه دندانی مورد توجه قرار می‌گیرد، رعایت بهداشت دهان و دندان است، پس حتما به طور منظم مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده داشته باشید. همچنین استفاده از دهانشویه را فراموش نکنید.
  2. هر چند وقت یکبار برای چکاپ دندان‌های خود به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید تا در صورت بروز پوسیدگی‌های دندانی، در زمان مناسب برای درمان آنها اقدام شود.
  3. اگر متوجه وجود دندان لق و یا ترک خورده در دهان خود شدید، بلافاصله برای درمان اقدام نمایید.
  4. در مصرف شیرینی جات و نوشیدنی‌های شیرین و گازدار، حد تعادل را رعایت کرده و پس از مصرف آنها دهان خود را آب بکشید.
  5. سعی کنید یک رژیم غذایی سالم و متناسب را دنبال نمایید.




:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: