نوشته شده توسط : noor

در زیر مراحلی که باید هنگام استفاده از انکوباتور رعایت کنید آورده شده است:

  • قبل از استفاده از انکوباتور باید مطمئن شوید که از دوره های قبلی هیچ مورد باقیمانده ای در دستگاه وجود ندارد.
  • با این حال ، در بعضی موارد ، اگر از دستگاه انکوباتور یکسانی برای چندین مورد استفاده شود و آنها به مجموعه پارامترهای یکسانی نیاز داشته باشند ، می توان آنها را در یک دستگاه با هم قرار داد.
  • سپس درب انکوباتور بسته نگه داشته می شود و دستگاه روشن می شود.
  • دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی باید تا دمای مطلوب رشد ارگانیسم خاص گرم شود.

 

نکات مهم هنگام نصب

نصب انکوباتور آزمایشگاهی یک فرآیند حیاتی است که نیازمند رعایت نکات مهمی می باشد. هود شیمیایی در این راستا، اولین اقدامی که باید انجام دهید، نصب یک کلید اضطراری است. محل نصب دستگاه باید صاف، تراز و خشک باشد. همچنین دما و رطوبت محیط نصب باید در محدوده مشخصی تعیین شوند تا عملکرد دستگاه به صورت بهینه انجام گردد. جهت عملکرد صحیح سیستم تهویه، باید به فواصل پشت و طرفین دستگاه، دقت کنید. همچنین دستگاه را باید در محلی قرار دهید که بتواند وزن دستگاه را تحمل کند. بررسی دقیق ولتاژ برق و اتصال به پریز استاندارد، همراه با نصب دقیق دستگاه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می باشد. این نکات اساسی، علاوه بر بهبود عملکرد دستگاه، به جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی و حفظ ایمنی کاربران کمک می‌ کنند.

 

عملکرد انکوباتور

انکوباتور بر این اساس استوار است که میکروارگانیسم ها برای رشد و نمو خود به مجموعه خاصی از پارامترها نیاز دارند. همه انکوباتورها بر اساس این مفهوم هستند که وقتی ارگانیسم ها شرایط بهینه دما و رطوبت را فراهم کنند ، رشد کرده و تقسیم می شوند تا موجودات بیشتری تشکیل شوند. در این دستگاه، ترموستات دمای ثابتی را حفظ می کند که از خارج از طریق دماسنج قابل خواندن است. دما با استفاده از چرخه های گرمایش و عدم گرمایش حفظ می شود.

در طول چرخه گرمایش ، ترموستات دستگاه را گرم می کند و در دوره عدم گرمایش ، گرمایش متوقف می شود و با تابش گرما به محیط اطراف ، دستگاه انکوباتور سرد می شود.

عایق کاری از خارج باعث ایجاد شرایط جدا شده در داخل کابینت می شود که به رشد میکروب ها کمک می کند. به همین ترتیب ، سایر پارامترها مانند رطوبت و جریان هوا نیز از طریق مکانیسم های مختلفی حفظ می شوند که محیطی مشابه محیط طبیعی موجودات ایجاد می کنند.

رعایت نکات مهم هنگام نظافت انکوباتور

هنگام نظافت انکوباتور آزمایشگاهی، باید نکاتی را رعایت کنید تا به حفظ بهداشت و عملکرد بهینه دستگاه کمک شود. ابتدا، باید دستگاه را خاموش کنید و سپس از برق بکشید. پس از مدتی که دستگاه خنک شد، می توانید از مواد شوینده با pH مناسب استفاده کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که از مواد قلیایی با pH بالاتر از ۸ نباید جهت نظافت دستگاه استفاده کرد. در صورت آلودگی، کشت‌ ها از داخل خارج شده و محیط داخلی باید ضدعفونی شود. اگر آلودگی شدید باشد، می ‌توانید اجزای داخلی را خارج کرده و با استفاده از مواد ضدعفونی ‌کننده یا اتوکلاو، به صورت کامل آن ها را استریل کنید. بهتر است پیش از راه ‌اندازی دستگاه، اطمینان داشته باشید که دستگاه به طور کامل خشک شده و تهویه هوای داخل محفظه صورت گرفته است تا از ایجاد گاز های قابل اشتعال جلوگیری شود.

 

نکات ایمنی استفاده از دستگاه :

  • دستگاه در نزدیک درهای اصلی یا جریانات هوائی و هواکش‌ها قرار نگیرند.
  • دستگاه بر روی سطحی صاف و در حالت تعادل قرار گیرد.
  • از گذاشتن مواد فرار یا قابل اشتعال (اتر، بنزین، الکل، پروپان) در انکوباتور خودداری شود.
  • برای جلوگیری از آلودگی در انکوباتور ها؛ قفسه‌ها و دیواره دستگاه همواره باید خشک باشد.

 

خرید انکوباتور

در انتخاب و خرید انکوباتور آزمایشگاهی، توجه به نکات کلیدی امری حیاتی است. ابتدا، مشخص کنید جهت انجام چه اموری، نیاز به این دستگاه پیشرفته دارید؟ سپس، به حجم محفظه داخلی و ابعاد دستگاه توجه کنید تا از سازگاری آن با فضای موجود در آزمایشگاه خود مطمئن شوید.

انکوباتور باید دارای سیستم‌ های کنترل مجهز، جهت حفظ شرایط دما و رطوبت باشد. امکانات هوشمندانه، مانند نمایشگر های دیجیتال و سنسور های دما و رطوبت دقیق، از دیگر ویژگی هایی هستند که هنگام خرید باید به آن ها دقت کنید. همچنین، مواد سازنده و کیفیت ساخت دستگاه ها بسیار مهم هستند. بنابراین سعی کنید از شرکت های تولید کننده معتبر، خرید خود را انجام دهید. توصیه می شود قبل از خرید، تحقیقات دقیقی در مورد امکانات فنی، نظرات کاربران و تجربیات دیگران انجام دهید تا انتخابی بهینه و مطابق با نیاز های آزمایشگاه خود داشته باشید.

قیمت انکوباتور

قیمت انکوباتور ها متناسب با انواع، اندازه ‌ها، ویژگی ‌ها و کاربرد های مختلفی که دارند، متفاوت می باشد. انکوباتور های آزمایشگاهی با امکانات پیشرفته مانند کنترل دقیق دما، رطوبت و سایر پارامتر های محیطی، هوشمند و قابلیت اتصال به سیستم‌ های کامپیوتری به طور معمول قیمت بالاتری دارند.

عواملی مانند قدرت خنک ‌کنندگی، ظرفیت محفظه، ویژگی ‌های امنیتی و سیستم هوشمند، کالیبراسیون مداوم و جنس اجزای سازنده در تعیین قیمت نهایی دستگاه، تاثیرگذار هستند. بنابراین پیش از خرید، نیاز های خود را با دقت ارزیابی کرده و به بررسی شرایط بازار بپردازید، تا بتوانید انتخاب معقولی داشته باشید.انکوباتور ها به عنوان تجهیزات حیاتی در آزمایشگاه‌ ها نقش بسیار مهمی ایفا می‌ کنند. بنابراین برای آن که نتایج آزمایشات دقیق باشند، باید نکات مهم هنگام نظافت، نصب و راه اندازی دستگاه را رعایت کنید. 





:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: