تسکین و درمان درد لثه بعد از کشیدن دندان
نوشته شده توسط : noor

چه زمانی باید برای درمان درد بعد از کشیدن دندان اقدام کرد؟

پس از کشیدن دندان، کامپوزیت در رشت لثه‌های شما به زمان نیاز دارند تا بهبود یابند. ممکن است در سه تا چهار روز ابتدایی بعد از درمان درد بیشتری داشته باشید. البته این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است و تا حدود ۱۰ روز نیز مقداری جزئی درد و حساسیت داشته باشید.
لازم به ذکر است که اگر درد دندان بعد از کشیدن پس از ۳ روز به جای کاهش یافتن شدت بیشتری پیدا کرد، باید دندانپزشک خود را مطلع کنید.

چه راهکارهای خانگی برای کاهش درد بعد از کشیدن دندان وجود دارد؟

برای به دست آوردن بهبودی بعد از این درمان لازم است به توصیه‌های دندانپزشک خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. در ادامه مهم‌ترین اقداماتی که باید در منزل برای کاهش درد در ناحیه دندان کشیده شده انجام دهید را بیان کرده‌ایم:

  1. محلول آب نمک

    قرقره آب نمک بعد از کشیدن دندان یکی از مؤثرترین روش‌هایی است که می‌تواند به کاهش درد دندان در منزل بعد از انجام این درمان کمک کند.
    البته آب نمک خود یک مسکن به شمار نمی‌رود؛ بلکه با کاهش التهاب و تورم ناشی از کشیدن دندان، ناراحتی و درد را کمی کمتر می‌کند. برای این کار لازم است نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب نسبتاً گرم حل کنید.
    محلول را در دهان خود به آرامی چند دقیقه نگه دارید و سپس آن را از دهان خود خارج کنید. توجه داشته باشید که در روزهای ابتدایی بعد از کشیدن دندان نباید این محلول و یا حتی آب دهان را با فشار از دهان خود خارج کنید. چرا که این کار باعث ایجاد فشار منفی در دهان و برداشته شدن لخته تازه تشکیل شده می‌شود.
    آب نمک خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و باکتری‌های دهان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. از این رو شست‌و‌شو با آب نمک توصیه اول دندانپزشکان است. استفاده از این روش روزانه ۴ الی ۵ بار توصیه می‌شود.

  2. کمپرس یخ و گرم

    تا ۳ روز ابتدایی بعد از درمان خود از کمپرس سرد و بعد از آن از کمپرس گرم استفاده کنید. برای استفاده از کمپرس یخ برای کشیدن دندان می‌توانید مقداری یخ را درون کیسه‌ای تمیز بریزید. در ادامه حوله‌ای به دور آن بپیچید و سپس آن را روی صورت خود بگذارید.
    برای کمپرس گرم نیز می‌توانید آن را از داروخانه تهیه کنید و یا حوله‌ای را روی بخاری گرم کرده و روی صورتتان بگذارید. این کار را به مدت ۱۵ دقیقه چندین بار در طول روز انجام دهید.

  3. استفاده از داروهای مسکن

    دندانپزشک شما ممکن است یک مسکن OTC مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) را برای کمک به مدیریت ناراحتی بعد از درمان توصیه کند. بهتر است این مسکن‌ها را سر وقت مصرف کنید تا به طور مؤثر به کاهش درد شما کمک کنند.
    این موضوع را هم در نظر داشته باشید که این مسکن را در صورت تجویز دندانپزشک مصرف کنید.

  4. بالا نگه داشتن سر

    هنگام دراز کشیدن سر خود را با یک بالش بالا نگه دارید. این کار سبب می‌شود تا خون کمتری به ناحیه دندان کشیده شده برسد؛ با این کار، تورم و التهاب کمتری در آن ناحیه اتفاق خواهد افتاد و در پی آن، درد کمتری را تجربه خواهید کرد.

  5. مصرف غذاهای نرم

    هنگامی که بعد از کشیدن دندان دچار درد و حساسیت می‌شوید، می‌توانید با خوردن غذاهای نرم از تحریک محل درمان شده جلوگیری کنید. در چند روز بعد از درمان از خوردن غذاهای ترد یا جویدنی خودداری کنید. در عوض، سعی کنید غذاهایی مانند سوپ، ماست، پوره سیب زمینی و سایر غذاهای نرم بخورید.
    بعد از به دست آوردن بهبودی، می‌توانید قبل از بازگشت به رژیم غذایی معمولی خود، به سمت غذاهای نرم جامد بروید. برنج یا سبزیجات پخته شده از جمله این غذاها هستند.

  6. استراحت کردن

    استراحت بخشی طبیعی از روند بهبودی بدن است و می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر بهبودی خود را به دست آورید. توصیه می‌شود بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از درمان خود استراحت کنید.

https://drshamsdentist.com/%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

درمان درد فک بعد از کشیدن دندان

توجه داشته باشید که درد فک بعد از کشیدن دندان در همه پروسه‌های درمانی صورت نمی‌گیرد. بیشتر در دندان‌هایی این اتفاق می‌افتد که تعداد ریشه بیشتری دارند. به عنوان مثال، دندان عقل جزء شایع‌ترین دندان‌هایی است که بعد از کشیدن آن، این عارضه بروز پیدا می‌کند. این موضوع را هم مد نظر قرار دهید که درد فک بعد از کشیدن دندان، معمولا طی ۴ روز از بین می‌رود.
با این حال برای درمان و از بین بردن این درد و کمک به بهبود خود باید از روز سوم به بعد از کمپرس گرم استفاده کنید. همچنین مصرف مواد غذایی نرم تا چند روز پس از درمان تا حد زیادی به کاهش درد فک کمک می‌کند.





:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: