ثبت طرح صنعتی
نوشته شده توسط : noor

ثبت طرح صنعتی چیست

مطابق ماده 20 قانون ثبت اختراعات‌، طرح های صنعتی‌ و علایم تجاری، منظور از طرح صنعتی، هر گونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هر گونه شکل سه‌ بعدی با خطوط‌، رنگ ها و یا بدون آن‌، به‌ گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، می باشد.مراحل ثبت شرکت  به منظور جلوگیری از هرگونه سو استفاده و تقلید از طرح صنعتی، طراح می بایست به ثبت طرح صنعتی خود اقدام نماید.

بنابراین، تنها شخصی که طرح صنعتی به نام او ثبت گردیده، حق استفاده از آن را خواهد داشت و هر گونه استفاده دیگری، مستلزم کسب اجازه از صاحب حق می باشد. برای ثبت طرح صنعتی، متقاضیان ابتدا می بایست با تعریف و ماهیت این امر آشنا بوده به همین دلیل؛ در این بخش، به پاسخ سوال ثبت طرح صنعتی چیست، پرداخته و ماهیت ثبت محصول و کالای تولیدی بیان گردیده است.

در پاسخ به این سوال که ثبت طرح صنعتی چیست، می توان بیان داشت که منظور از ثبت طرح صنعتی، انجام روال قانونی مربوط به ثبت خطوط، شکل یا طرح سه بعدی از یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی در اداره مالکیت معنوی و کسب حمایت قانونی این سازمان می باشد. مطابق بخش دوم ماده 20 قانون ثبت اختراعات‌، طرح های صنعتی‌ و علایم تجاری، طرح های صنعتی که تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری را شامل می شوند، قابل ثبت در مرکز مالکیت معنوی نمی باشند.

سامانه اداره ثبت طرح صنعتی

افراد به منظور ثبت طرح صنعتی خود، در ابتدا؛ می بایست به سایت این اداره مراجعه کرده و فرم اظهارنامه طرح صنعتی را تکمیل نمایند. در این میان، ممکن است عده از افراد با جزئیات سامانه اداره ثبت طرح صنعتی آشنایی نداشته و این سوال را مطرح نمایند که نشانی سایت اداره ثبت طرح صنعتی چه می باشد و چگونه می توان به امکانات آن دسترسی یافت.

سامانه اداره ثبت طرح صنعتی در واقع همان سایت مرکز مالکیت معنوی به آدرس ipm.ssaa.ir می باشد. این سامانه زیر مجموعه ای از سایت ثبت اسناد و املاک کشور بوده که خود زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می نماید. برای دسترسی به امکانات سامانه اداره ثبت طرح صنعتی، داوطلب در ابتدا می بایست در این سایت نام نویسی نموده و کارتابل مخصوص به خود را تشکیل دهند.

در سامانه مرکز مالکیت معنوی علاوه بر ثبت طرح صنعتی، امکان ثبت انواع علایم تجاری همانند برند و نیز ثبت اختراعات وجود دارد. همچنین امکان جست و جو در طرح های صنعتی در این سامانه فراهم شده است. این امر به متقاضیان کمک نموده تا پیش از ثبت درخواست در سایت، از تکراری بودن یا نبودن طرح خود اطمینان حاصل کنند.

طرح صنعتی چه زمانی قابل ثبت است

در قسمت های گذشته پیرامون ماهیت و تعریف ثبت طرح صنعتی و سامانه آن توضیحاتی ارائه گردید و بیان شد که برای ثبت طرح صنعتی، متقاضیان در ابتدا می بایست در سایت مرکز مالکیت معنوی نام نویسی نمایند. در این میان، ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که همه طرح های صنعتی، قابل ثبت نبوده و از حمایت قانونی برخوردار نمی گردند.

در پاسخ به این پرسش که طرح صنعتی چه زمانی قابل ثبت است، باید بیان داشت که بر اساس ماده 21 قانون ثبت اختراعات‌، طرح های صنعتی‌ و علایم تجاری، طرح صنعتی زمانی قابل ثبت است که جدید و یا اصیل باشد. طرح صنعتی نیز زمانی جدید محسوب می شود که از طریق انتشار به طور محسوس و یا از طریق استفاده به هر نحو دیگر، قبل از تاریخ تسلیم اظهارنامه یا برحسب مورد قبل از حق تقدم اظهارنامه برای ثبت در هیچ نقطه ای از جهان برای عموم افشا نشده باشد.

همچنین بنابر همین ماده، آنچه قبلا در فنون و صنایع پیش بینی شده و یا این که بهره‌ برداری از طرح صنعتی خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی و اخلاق‌ حسنه باشد، قابل ثبت در مرکز مالکیت معنوی نمی باشد. با این حال، در صورتی که افشا طرح صنعتی ظرف مدت شش ماه قبل از تاریخ تقاضا یا در موارد مقتضی قبل از تاریخ حق تقدم صورت گرفته باشد، مانع ثبت نخواهد بود.

مدارک لازم برای ثبت طرح صنعتی

برای این که متقاضی بتواند طرح صنعتی خود را به ثبت رساند، لازم است که مدارک لازم را فراهم نموده و آن را به مراجع ذی صلاح ارائه نماید. لیست مدارک لازم برای ثبت طرح صنعتی در قسمت زیر بیان گردیده و عبارت است از:

اظهارنامه طرح صنعتی

مدارک مثبت هویت متقاضی و طراح (شامل کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده برای اشخاص حقیقی و آگهی تاسیس و آخرین تغییرات جهت اشخاص حقوقی به صورت خوانا)

چنانچه طرح صنعتی دو بعدی باشد: 5 نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا 5 نمونه از طرح ترسیم شده به عنوان نمونه

چنانچه طرح صنعتی سه بعدی باشد: 5 نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا 5 نمونه از طرح ترسیم شده به عنوان نمونه

ماکت طرح صنعتی (در صورت لزوم)

درخواست کتبی مبنی بر عدم ذکر اسم طراح به صورت اسکن شده و الصاق آن در پرونده الکترونیکی (چنانچه طراح نخواهد اسم وی ذکر شود).

https://danasabt.ir/%d9%be%d9%84%d9%85%d9%be-%d8%af%d9%81%d8%a7%d8%aa%d8%b1/

رسید مربوط به پرداخت هزینه اظهارنامه و در صورتی که اظهارنامه شامل دو یا چند طرح صنعتی است رسید مربوط به پرداخت هزینه های اضافی

بر اسناد فوق، لازم است که مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم شود؛ نیز تهیه شده و به مراجع ذی صلاح ارائه شود. مدارک نمایندگی، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید، نیز الزامی است.





:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: