حمام التراسونیک در طلا سازی
نوشته شده توسط : noor

در بیشتر مواقع پاکسازی آلودگی و کثیفی ایجاد شده روی اجسام با دست و روش های سنتی کارآمد نیست، چه بسا گاهی اوقات اصلا امکان تمیز کردن برخی قطعات با دست اصلا وجود ندارد. قیمت هود شیمیایی ازمایشگاهی در چنین شرایطی استفاده از حمام های التراسونیک برای جرم گیری و از بین بردن آلودگی ها پیشنهاد می شود. طیف گسترده ای از اجسام با کمک فرآیند التراسونیک و به همراه آن استفاده از شوینده یا حلال های مناسب بدون این که آسیبی ایجاد شود، کاملا پاکسازی می شوند، به شکلی که گویی قطعه جدید است.

 

حمام التراسونیک چگونه کار می کند

یک اثر فیزیکی به نام “حباب صوتی” تولید شده در مایع باعث ایجاد فرآیند تمیز کردن است. امواج صوتی با فرکانس بالا از مایع عبور می کند و به هم ریختگی ای ایجاد و به دنبال آن میکرو حباب هایی تشکیل می شوند. در واقع هنگامی که یک موج صوتی از میان سیال عبور می کند، مایع را برای انتقال موج، کشیده و فشرده می کند. دامنه چنین امواج صوتی تا حد بحرانی افزایش می یابد و فشار های منفی باعث ایجاد میلون ها میکرو حباب در مایع می شود.

 

میکروحباب ها در حمام آلتراسونیک

این میکرو حباب ها منفجر می شوند و در نتیجه این ترکیدن نیروی زیادی در یک منطقه کوچک ایجاد می شود. حال با تصور این که میلیون ها میکرو حباب این سرنوشت را پیدا می کنند، مقدار بسیار زیادی نیرو به شکل گرما و فشار ایجاد می شود، در صورتی که این نیرو با یک حلال یا ماده شوینده مناسب همراه شود، می تواند در تمیز کردن قطعات تاثیر بسیار زیادی ایجاد کند.

فرایند کاویتاسیون در نتیجه تابیدن متناوب امواج است و به این ترتیب میکرو حباب ها به صورت متناوب تشکیل و منفجر می شوند. بنابراین، هنگامی که جواهرات یا یک شی کثیف را در دستگاه التراسونیک قرار می دهید، میکرو حباب ها در نزدیکی آن به وجود می آیند.  انفجاری که در اطراف جواهرات شما یا جسم کثیف اتفاق می افتد با ایجاد یک موج، فشار کوچک (حدود یک دهم اندازه حباب) ایجاد می کند و با توجه به این که حباب ها در سرتاسر مایع ایجاد می شوند، می توانند به سوراخ ها و شکاف ها نفوذ کنند و تمام آثار آلودگی مانند کثیفی، روغن، گرد و غبار، گریس و غیره را که به سطوح طلا چسبیده یا در سطوح جواهرات فرو رفته اند را کاملا از بین ببرد. با استفاده از حمام التراسونیک قسمت هایی از قطعات را می توان تمیز کرد که اصلا به آن ها دسترسی نیست.

حمام  التراسونیک در صنعت طلا و جواهر سازی

طبیعی است که در اثر استفاده طلا و جواهرات در طول زمان و قرار گرفتن در معرض چربی طبیعی پوست، صابون و استفاده روزمره، طلا و جواهرات شما درخشندگی روز اول خود را از دست بدهند. در چنین شرایطی احتمالا شست و شو های رایج تاثیری در درخشان شدن زیور آلات شما نداشته باشد یا برای تمیز کردن بعضی از جواهرات به صورت دستی باید آن ها را به چند قطعه تقسیم کرد که عملا امکان پذیر نیست.

 

همچنین طلا و جواهرات سازی به عنوان  یک هنر ارزشمند و فرآیندی که نیاز به دقت و ظرافت خاصی دارد، شامل چندین مرحله است؛ طراحی، ساخت قالب، ریخته گری، پرداخت و آبکاری. در سلسله مراحل ساخت زیور آلات، قبل از آبکاری، حتما باید هر کدام از قطعات تهیه شده کاملا تمیز شوند تا عاری از هر گونه چربی، براده و ذرات گرد و غبار شوند. در پایان کار نیز حتما زیور آلات ساخته شده باید تمیز شوند تا جلا و درخشندگی طلا نمایان شود.

بهترین روش شست و شو جواهر

بهترین روش برای شست و شوی طلا و جواهرات استفاده از حمام های التراسونیک است. همان طور که گفته شد امواج صوتی میکرو حباب هایی را ایجاد می کنند که به راحتی در کوچک ترین حفرات و شیار ها نفوذ می کند و به سادگی و در کمترین زمان آن ها را پاکسازی می کند  در نتیجه وقت و انرژی کمتری برای انجام آن نیاز است. از طرفی با توجه به این که نسبت به شست و شوی دستی مقدار کمتری از شوینده ها و آب استفاده می شود، اثرات مخربی بر محیط زیست ، کاهش میابد.

 کدام سنگ ها و فلزات گران بها را می توان با حمام های التراسونیک تمیز کرد

الماس: یکی از سخت ترین مواد موجود در طبیعت است و ممانعتی در استفاده از حمام التراسونیک  نیست. به هرحال با توجه به گران قیمت بودن الماس، احتیاط لازم است. بهتر است برای شست و شوی الماس های رنگی از حمام اولتراسونیک استفاده نشود.

فلزات گران بها : برای شست و شوی طلا، نقره و پلاتین که عمدتا در ساخت انواع زیر آلات از آن ها استفاده می شود، به کار گیری حمام التراسونیک نه تنها ممانعتی ندارد بلکه برای پاکسازی کامل باید مورد استفاده قرار گیرد.

سنگ های قیمتی غیر ارگانیک: یاقوت کبود، یاقوت سرخ، گارنت و آمیتیست سخت هستند و مشکلی برای شست و شو با حمام التراسونیک ندارند.

هشدار! حمام التراسونیک برای تمیز کردن مروارید، زمرد، عقیق، فیروزه، فلدسپات، کهربا، مالاکیت، تنگستن، توپاز، اونیکس، مرجان، لاجورد، جواهرات لباس ها، سنگ های قیمتی شکسته و لب پر شده ابدا مناسب نیست.





:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: