نوشته شده توسط : noor

عصب کشی چیست؟

عصب کشی (درمان ریشه) یک روش دندانپزشکی است که برای حذف عفونت از پالپ دندان و جلوگیری از عفونت مجدد استفاده می‌شود. کامپوزیت دندان در رشت این روش به حفظ دندان طبیعی شما کمک می‌کند. درد را تسکین می‌دهد و دندان‌های شما را دوباره سالم می‌کند.مرحله فایل روتاری در عصب کشی دندان

آیا عصب کشی باعث ایجاد درد می‌شود؟ 

متخصص دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند که تحت درمان عصب کشی قرار بگیرید و شما نگران درد باشید. در بیشتر موارد، روش‌های عصب کشی دندان، پرکردن دندان یا هر نوع درمان دندانپزشکی دیگری آسیب و دردی برای شما ایجاد نمی کند. دندانپزشکان معمولا از بی حسی موضعی برای از بین بردن درد عصب کشی، استفاده می‌کنند. هنگامی که از عفونت پالپ رنج می‌برید، درمان ریشه یا عصب کشی معمولا بهترین گزینه برای رفع دائمی علائمی مانند درد، تورم، حساسیت به دما و سایر ناراحتی‌ها پیشنهاد می‌شود. 

عصب کشی می‌تواند دردناک باشد؟

آیا تا به حال به شما گفته شده که برای از بین بردن درد و عفونت به عصب کشی نیاز دارید؟ فکر انجام این کار ممکن است شما را عصبی کند. افسانه‌های زیادی در مورد درد عصب کشی وجود دارد. اما ما به شما باور‌های درست و غلط را می‌گوییم. 

واقعیت: درد به دلیل عفونت است

بحث‌های زیادی در مورد دردناک بودن کانال‌های ریشه انجام شده است. در واقع، این روش در صورت انجام هیچ صدمه و دردی ندارد. اما اگر انجام نشود قطعا به دندان شما صدمه می‌زند. اگر عفونت عمیقی در داخل دندان خود داشته باشید یا به قدری پوسیده باشد که دندان طبیعی شما در خطر از بین رفتن باشد، به احتمال زیاد عصب کشی مورد نیاز است. شما به دلیل عفونت یا پوسیدگی درد بسیار زیادی قبل از عصب کشی خواهید داشت. 

باور غلط: عصب کشی دردناک است

دندان شما فقط در طول درمان تحت فشار قرار می‌گیرد. اما در حین عصب کشی هیچ دردی را احساس نمی کنید. تا زمانی که دندانپزشک مطمئن نشده باشد که دندان کاملا بی حس است شروع به کار نخواهد کرد. اگر درد عصب کشی بعد از درمان به سراغ شما آمد اصلا نگران نباشید بین ۳ تا ۷ روز کاملا طبیعی است. دندانپزشک دستورالعمل‌هایی بعد از عصب کشی به شما می‌دهد که به کاهش و مدیریت درد عصب کشی و تمیز نگه داشتن آن ناحیه کمک می‌کند. حتما دستورات دندانپزشک را انجام دهید. 

باور درست: درمان برای تسکین درد شما است

در طول عصب کشی از بی حسی استفاده می‌شود، بنابراین هیچ دردی وجود ندارد. در مواردی که زمان زیادی برای درمان طول می‌کشد ممکن است در صورت لزوم متخصص از یک بی‌حس کننده مجدد برای کاهش ناراحتی استفاده کند. علاوه بر این، اگر احساس می‌کنید که برای احساس آرامش به کمک بیشتری نیاز دارید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است دندانپزشک شما اشکال دیگری از آرام‌بخش را ارائه دهد. مصرف داروهای مسکن در چند روز اول پس از درمان می‌تواند به کنترل هر گونه درد عصب کشی کمک کند.

چه زمانی به درمان عصب کشی نیاز دارید؟

دندان شکسته یا ترک خورده، پوسیدگی عمیق ناشی از حفره عمیق، پوسیدگی درمان نشده و مشکلات ناشی از پر کردن‌های قبلی دندان که اکنون درد گرفته اند نیاز به عصب کشی خواهند داشت. 

با مشاهده چه علائمی نیاز به عصب کشی دندان پیدا خواهید کرد؟

  • حساسیت دندان (به ویژه نسبت به سرما و گرما)
  • درد شدید هنگام گاز گرفتن یا جویدن
  • برجستگی یا برآمدگی‌های جوش مانند روی لثه
  • تیره شدن لثه یا پوسیدگی عمیق
  • لثه‌های حساس یا متورم
  • دندان ترک خورده 
  • دندان دارای آبسه

مهم: با دیدن این علائم هر چه سریع تر باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت تشخیص درمان عصب کشی، این کار باید زودتر انجام شود. زیرا عفونت می‌تواند گسترش یابد و باعث ایجاد مشکلاتی فراتر از یک دندان شود.

عصب کشی دندان چقدر طول می‌کشد؟

به طور معمول، درمان ریشه یا عصب کشی حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد تا کامل شود. موارد پیچیده تر ممکن است تا ۹۰ دقیقه یا بیشتر زمان ببرد. این روش معمولاً برای تکمیل نیاز به یک یا دو جلسه مراجعه دارد.

عصب کشی چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام روت کانال یا عصب کشی، دندانپزشک یا متخصص ریشه، دندان شما را با اشعه ایکس عکسبرداری می‌کند تا تشخیص دهد که آیا این روش قابل انجام است یا خیر؟ آیا عفونت به مناطق دیگر سرایت کرده است یا خیر؟ سپس دندانپزشک لثه نزدیک دندان آسیب دیده برای از بین بردن درد عصب کشی با تزریق ماده بی حس کننده بی حس می‌کند. 

هنگامی که دندان شما بی حس شد، دندانپزشک با ایجاد یک سوراخ کوچک در بالای دندان به پالپ آسیب دیده دسترسی پیدا می‌کند. این پالپ حاوی رگ‌های خونی، اعصاب حساس و باکتری‌هایی است دندانپزشک همه آن‌ها را از بین می‌برد. سپس ماده مصنوعی به نام گوتا پرکا را به جای بافت عفونی داخل کانال دندان قرار می‌دهد. دندانپزشک محل را با آنتی بیوتیک می‌پوشاند تا آن را ضد عفونی کرده و از عفونت مجدد جلوگیری شود. 

در نهایت به دلیل آنکه دیواره‌های دندان ضعیف شده اند روی آن را روکش می‌کشند. همچنین ممکن است دندانپزشکان آنتی بیوتیک‌های خوراکی و داروهای مسکن بدون نسخه را برای جلوگیری از درد پس از عصب کشی تجویز کنند.

آیا در حین عصب کشی درد احساس می‌کنید؟

به لطف بی حسی موضعی که دندانپزشکان استفاده می‌کنند، هیچ دردی را در طول درمان عصب کشی احساس نخواهید کرد. درد مربوط به دندان قبل از عصب کشی می‌شود. حقیقت این است که از بین بردن عفونت درد را از بین می‌برد. عصب کشی دردناک در واقع یک افسانه غیر واقعی است.

اگر از بی حسی مناسب استفاده شود در طول درمان ریشه نباید دردی احساس کنید. برای ایمن بودن، متخصصان دندانپزشکی زاگرس از بی حسی‌های با کیفیت برای بی حس کردن دندان و جلوگیری از کوچکترین احتمال درد استفاده می‌کنند. ممکن است در حین عمل فشار کمی روی دندان خود احساس کنید اما چیزی بیشتر از آن نیست.

آیا بعد از عصب کشی دندان درد دارد؟

احتمالاً تا چند روز پس از درمان، درد و ناراحتی خفیفی را تجربه خواهید کرد. این درد برای مدتی طبیعی است و می‌توانید با داروهای مسکن آن را کنترل کنید. به خاطر داشته باشید که اگر بیش از یک هفته طول بکشد، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. 

دندان عصب کشی شده دیگر ترسناک نیست، بنابراین لازم نیست زمانی که دندان درد دارید یا مشکلی برای دندان شما پیش آمده بترسید و از دندانپزشک فراری باشید. این کار ضرر‌های بیشتر به دنبال خواهد داشت. 





:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: