نوشته شده توسط : noor

استعلام نام شرکت یکی از مواردیست که قبل از اقدام به ثبت شرکت باید انجام شود تا نام انتخابی در گذشته ثبت نشده باشد. ثبت افزایش سرمایه شرکت  همان گونه که اشخاص حقیقی دارای نام هستند اشخاص حقوقی هم دارای نام می باشند. هر شرکت باید بنا به تجویز مفاد اساسنامه متناسب با نحوه تشکیل، نوع سرمایه و موضوع فعالیت خود نامی تعیین کند تا بواسطه آن فعالیت و عملکرد خود را از دیگران تفکیک و متمایز نماید.

نام شرکت معرف شرکت و موضوع فعالیت شرکت است و بر روی بازاریابی شرکت تاثیر مستقیم دارد. لذا می بایست با دقت نظر و خردمندانه انتخاب گردد. از طرفی انتخاب نام شرکت منحصراً محدود به سلیقه ی موسسین شرکت نبوده و می بایست نظر افراد بسیاری از اقشار جامعه را به خود جلب نماید و برای آنان نیز جذاب باشد. تحقیقات نشان داده اند شرکت هایی که به درستی نام خود را انتخاب نموده اند بسیار موفق تر از کسانی بوده اند که از نام های کلیشه ای و تکراری برای شرکت خود استفاده نموده اند.

امروزه انتخاب نام شرکت بسیار سخت تر از گذشته شده است، چرا که حجم اسامی ثبت شده در دهه های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است (در این رابطه لازم به توضیح است که اداره ثبت شرکت ها جهت حفظ حقوق صاحبان نام شرکت های ثبت شده، برای انتخاب نام شرکت محدودیت هایی را قائل شده است. از جمله ی این محدودیت ها پیشگیری از ثبت نام تکراری است). این افزایش اسامی نیاز به دقت نظر و ابتکار در انتخاب نام شرکت را تشدید نموده است. حتی بهترین نام ها نیز چنانچه قبلاً به ثبت رسیده باشند فاقد اعتبار بوده و قابلیت ثبت ندارند. لذا به منظور پیشگیری از رد نام  در سامانه ی اداره ی ثبت شرکت ها، قبل از ثبت نام شرکت در سامانه حتماً نام انتخابی را استعلام نمایید. در ذیل به شیوه های استعلام نام شرکت می پردازیم.

طرق استعلام نام شرکت:

الف) استفاده از پایگاه های اطلاعاتی شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور به نشانی http://www.ilenc.ir

به منظور حصول اطمینان از عدم ثبت نام انتخابی شرکت می توانید به سامانه ی استعلام اشخاص حقوقی کشور به نشانی http://www.ilenc.ir مراجعه کنید. این سامانه زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و علاوه بر شرکت ها تمامی اشخاص حقوقی کشور نظیر ارگان های دولتی و شهرداری ها را در بر می گیرد.

پس از وارد شدن در سامانه، درج نمودن حداقل یکی از سه قلم اطلاعاتی ذیل الزامی است:

  • شماره ثبت
  • شناسه ملی
  • نام شخصیت حقوقی 

با وارد نمودن حداقل یکی از اطلاعات فوق، چنانچه شرکت مورد نظر قبلا ثبت شده باشد اطلاعات کلی آن شامل نام کامل، تاریخ تاسیس و ثبت، شناسه ملی واحد ثبتی آدرس و کد پستی شرکت قابل روئت می باشد.

ب) استفاده از پایگاه های اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور به نشانی http://rrk.ir

در این روش برای استعلام نام شرکت، پس از ورود به سامانه ی فوق به قسمت آگهی های قانونی مراجعه کنید و با قید نام و تکمیل سایر اطلاعات خواسته شده بر روی گزینه ی جستجو کلیک نمایید.
در این سامانه تمامی آگهی های اشخاص حقوقی به همراه اطلاعاتی نظیر نام شرکت، موضوع شرکت و مشخصات اعضای شرکت جهت اصالت سنجی بصورت رایگان در دسترس خواهد بود.

ثبت نام شرکت:

پس از استعلام نام شرکت، چنانچه نام پیشنهادی شما در اداره ثبت شرکت ها ثبت نشده بود، می توانید با مراجعه به پایگاه الکترونیکی http://www.irsherkat.ssaa.ir  به ترتیب اولویت 5 نام را انتخاب و در سامانه درج نمایید تا پس از بررسی، یکی از نام ها مورد تایید قرار گیرد. در ضمن، متقاضی تعیین نام باید احدی از سهامداران یا موسسین یا وکیل رسمی دادگستری (با ارائه وکالتنامه) باشد. شایان ذکر است، جهت مطالعه ی بیشتر در رابطه با مراحل ثبت نام شرکت، می توانید به دیگر مقالات ما در سایت مراجعه فرمایید. در این مقالات، به طور کامل و دقیق راجع به چگونگی ثبت نام شرکت توضیح داده شده است.

بعد از تایید نام توسط اداره ثبت شرکت ها، اعتبار آن در صورت ثبت و آگهی شدن نامحدود است، اما در صورتی که ثبت و آگهی نشود اعتبار آن تا 3 ماه از تاریخ تایید نام می باشد. این مدت برای شرکت های سهامی عام 6 ماه می باشد.

نحوه استعلام شرکت با شماره ثبت

برای هر شرکت ثبت شده یک شماره ثبت منحصر به فرد به منظور استعلام آن شرکت در نظر گرفته می شود. این شماره مشابه شماره هویتی افراد بوده و از طریق اداره ثبت شرکت و یا از طریق کارشناسان ثبت شرکت قابل انجام و تایید می باشد.

استعلام شرکت با شماره ثبت مانند استعلام شرکت با نام است، لذا برای این کار می توانید با ورود به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و پر کردن شماره ملی، نام شرکت مورد نظر و شماره ثبت آن مطابق مراحل، از ثبت و همچنین استعلام شرکت با شماره ثبت اطمینان حاصل کنید. برای ثبت شرکت در تهران و همچنین انجام امور مربوطه می توانید با همکاران ما در موسسه حقوقی فکر برتر تماس حاصل نمایید.

مراحل ثبت شرکت

در دوران معاصر و با فرهنگ حمایت از تولید ملی، افراد صاحب ایده و تجربه به راه اندازی شرکت هایی تشویق شده اند تا در راستای توسعه تولیدات و شرکت های داخلی، کسب و کار مستقلی ایجاد کنند. در ادامه به بررسی مراحل ثبت شرکت می پردازیم.

در مرحله اولیه ایجاد کسب و کار، ثبت ایده و شرکت دغدغه اصلی مردم است.

در گذشته راه اندازی یک شرکت دانش بنیان فرآیندی زمان بر و با تشریفات اداری و قانونی بود. اما ثبت شرکت امروزه کار سختی نیست. اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند روند کار خود را به کارشناسان مجرب بسپارند و در کمترین زمان ممکن به هدف خود برسند. با تحویل مدارک مورد نیاز و اطلاعات شرکت مورد نیاز در زمینه مورد نظر، شرکت می تواند با توجه به تخصص کارشناسان در تمامی زمینه ها به این ماموریت دست یابد.

یکی دیگر از دغدغه های متقاضیان ثبت شرکت دانش بنیان حفظ اطلاعات است.

این شرکت در زمینه اعتماد سازی و ارائه خدمات ارتباط خوبی با مشتریان برقرار کرده است و در این راستا برای دسترسی آسان به مراحل ثبت برند از طریق وب سایت در تمامی زمینه ها اعم از ثبت محدود شرکت، سهام دولتی و خصوصی، از مشاوران و کارشناسان مجرب استفاده می شود تا دسترسی بیشتر و در زمان و انرژی متقاضیان برای ادامه روند کسب و کار صرفه جویی شود.

گروه بندی قانونی و حقیقی یک شرکت زمانی گفته می شود که بین اعضا یا شرکای آن گروه تجاری با توجه به سرمایه موجود قراردادی منعقد شده که سود حاصل از درآمد آن گروه بین اعضا تقسیم می شود.

درخواست انحلال شرکت

انحلال یک شرکت همیشه اجباری نیست و گاهی اوقات به این دلیل است که ماموریت شرکت به پایان رسیده است. به طور کلی درخواست انحلال یکی از موارد زیر است:

  1. اختیاری
  2. اجباری

دلایل اجباری انحلال شرکت به طور کلی عبارتند از:

- تحقق اهداف در فعالیت های شرکتی: کلیه شرکت های تجاری و غیرتجاری در حال انحلال برای دستیابی به اهداف معین و انجام وظایف خود ایجاد می شوند و پس از انجام آن ها، در مورد انحلال شرکت تصمیم گیری می کنند. مانند شرکت هایی که به منظور استخراج فعالیت خود را آغاز می کنند. و پس از تکمیل فرآیند استخراج، شرکت خود را متوقف کردند زیرا به هدفی که برای خود در نظر داشتند رسیده بودند. پایان فعالیت شرکت: در زمان تأسیس شرکت، مدت فعالیت شرکت در اساسنامه تعیین می شود و شرکت فقط تا این تاریخ می تواند کار کند و این زمان به عنوان پایان شرکت شناخته می شود.

- ورشکستگی و وجود بدهی های زیاد در شرکت: زمانی که شرکا و سهامداران نتوانند سرمایه مورد نیاز شرکت را تامین کنند و به دلیل تحریم های اقتصادی، نوسانات بیش از حد ارز و فشار بر تجارت و اقتصاد، مدیران بازرگانی نیز در تامین بودجه اولیه مشکل دارند و نرخ سود آن صفر درصد است و به همین دلایل اعلام ورشکستگی می کنند تا از خسارات بیشتر و افزایش بدهی جلوگیری کنند.

- کاهش شرکای شرکت: حذف یک به یک تعداد شرکا و سپردن تنها یک نفر در رأس امور که در این صورت باید فعالیت شرکت به طور خودکار متوقف شود.

دلایل اختیاری انحلال شرکت ها عبارتند از:

زمینه های انحلال اختیاری شرکت تنها زمانی قابل انتخاب است که شرکا به دلیل کمبود بودجه و ناتوانی در اداره شرکت تصمیم به توقف شرکت بگیرند و تصمیم به ادامه فعالیت شرکت نداشته باشند.

در این صورت صورتجلسه انحلال شرکت را تنظیم و با انتخاب مدیر تصفیه در مجمع عمومی فوق العاده به مرجع ثبت شرکت اطلاعیه رسمی ارسال و سپس در روزنامه رسمی اعلام و منتشر خواهد شد، تا اشخاص حقیقی و حقوقی از انحلال شرکت مطلع شوند.

انحلال شرکت با مسئولیت محدود

برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود، باید اسناد زیر را تهیه کنید

  • صورتجلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود (کلیه اعضا و مدیر تصفیه باید امضاء کنند)
  • یک کپی از مدارک شناسایی مدیر تصفیه (اگر جزو شرکا نیست)
  • اصل آخرین روزنامه رسمی
  • اصل دعوتنامه شرکا برای شرکت در مجمع فوق العاده (در صورت عدم حضور برخی از سهامداران)




:: بازدید از این مطلب : 294
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: